Каліщук С. М. Когнітивний аспект соціально-етичних цінностей майбутніх психологів / С. М. Каліщук // Наука і освіта. - 2011. - № 9. - С. 105-109. - Бібліогр.: 7 назв. - укp.Досліджено соціально-етичні цінності психологічної діяльності в уявленнях майбутніх психологів. Зазначено, що методичну процедуру склали рангові решітки техніки репертуарних решіток Дж. Келлі, які дозволили дослідити особливості суб'єктивних ієрархічних систем взаємозв'язків між соціально-етичними цінностями психологічної діяльності в студентів-психологів. Виокремлено 11 елементів рангових решіток, які задавались експериментатором, і які є професійними завданнями, що описують операційно-технологічні дії майбутнього психолога згідно з професійними функціями. Визначено "соціально-етичні цінності професії", які були описані за допомогою професійно заданих, ціннісних конструктів: допомога, співпереживання, усвідомлення наслідків професійних дій, припис собі відповідальності, влада, гуманність, автентичність - істинність власного прояву психолога, визнання унікальності іншої людини, безумовне позитивне прийняття. Розглянуто розташування трьома групами досліджуваних - студентами I - II, III - IV, V - VI курсів - 11-ти елементів відносно кожного конструкта та визначено значення цінності (від 1-го до 11-го рангу) для виконання вказаної в елементі професійної функції. Констатовано, що досліджувані різних підгруп виявили виразні особливості власних суб'єктивних ієрархічних систем взаємозв'язків між соціально-етичними цінностями психологічної діяльності, дефіцитарність та неузгодженість яких залежить від етапу їх навчання у ВНЗ. Наголошено, що це положення надає особливого значення змісту професійної підготовки, технології організації навчальної й навчально-професійної діяльності студентів, спрямованої на розвиток ціннісно-рольового компонента у професійному становленні майбутнього психолога. Исследованы социально-этические ценности психологической деятельности в представлениях будущих психологов. Указано, что методическую процедуру составили ранговые решетки техники репертуарных решеток Дж. Келли, которые позволили исследовать особенности субъективных иерархических систем взаимосвязей между социально-этическими ценностями психологической деятельности у студентов-психологов. Выделены 11 элементов ранговых решеток, которые задавались экспериментатором, и представляют собой профессиональные задачи, описывающие операционно-технологические действия будущего психолога согласно профессиональными функциями. Определены "социально-нравственные ценности профессии", которые были описаны с помощью профессионально заданных, ценностных конструктов: помощь, сопереживание, осознание последствий профессиональных действий, предписание себе ответственности, власти, гуманность, аутентичность - истинность собственного проявления психолога, признание уникальности другого человека, безусловное позитивное принятие. Рассмотрены расположения тремя группами испытуемых - студентами I - II, III - IV, V - VI курсов - 11-ти элементов относительно каждого конструкта, и определены значения ценности (от 1-го до 11-го ранга) для выполнения указанной вэлементе профессиональной функции. Констатировано, что исследуемые различных подгрупп проявили выразительные особенности собственных субъективных иерархических систем взаимосвязей между социально-этическими ценностями психологической деятельности, дефицитарность, и несогласованность которых зависит от этапа их обучения в ВУЗ. Отмечено, что это положение придает особое значение содержанию профессиональной подготовки, технологии организации учебной и учебно-профессиональной деятельности студентов, направленной на развитие ценностно-ролевого компонента в профессиональном становлении будущего психолога. The author investigates cognitive features of subjective hierarchical systems of intercommunication between social and ethic values of psychological activity of future psychologists. Індекс рубрикатора НБУВ: Ю811.18
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж16225 Пошук видання у каталогах НБУВ Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|