РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
Пошуковий запит: (<.>ID=REF-0000715295<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

Ковалевська О. 
Люблінський сейм 1569 р. у візіях митців XIX - першої половини XX ст.: історико-іконографічний аналіз / О. Ковалевська // Укр. іст. журн.. - 2019. - № 4. - С. 35-60. - Бібліогр.: 12 назв. - укp.

Завдання дослідження - аналіз автентичних візуальних джерел, в яких могли бути відображені події Люблінського сейму 1569 р.; визначення того, які саме історичні моменти згаданої події зазнали інтерпретації у творах мистецтва XIX - першої половини XX ст.; аналіз композицій мистецьких творів із метою виявлення того, на які виклики свого часу та як відповідали візуальні образи Люблінської унії. Методологія дослідження грунтується на принципах історизму, системності та неупередженості, а також визначається міждисциплінарним підходом. Основними застосованими методами були ретроспективний, компаративний, іконографічний тощо. Наукова новизна полягає в постановці питання про необхідність дослідження візуальних репрезентацій подій Люблінського сейму 1569 р., здійснених митцями XIX - першої половини XX ст., як на предмет їх імовірної відповідності історичним реаліям XVI ст., достовірності зображення історичних постатей згідно з існуючими іконографічними джерелами, визначення характеру підготовлених творів та можливості їх використання у процесі формування національної свідомості, конструювання історичної пам'яті впродовж XIX - XX ст. Висновки дослідження полягають у наступному: єдиним тогочасним джерелом, яке схематично відображає сеймове засідання XVI ст., є гравюра невідомого майстра під назвою "Коронний сейм часів Сигізмунда II Августа" з книги Я. Гербурта 1570 р.; ця гравюра не може однозначно бути визнана безпосереднім відображенням Люблінського сейму 1569 р.; найвідомішими мистецькими візуалізаціями подій і постатей згаданого сейму є картина М. Баччареллі "Поєднання Польщі з Литвою на Люблінському сеймі" (1785 - 1786 рр.), твір Я. Матейка "Люблінська унія" (1869 р.) та полотно, створене членами Товариства св. Луки, (Люблінська унія - 1939 p.); найгрунтовнішу історично-ідеологічну програму та іконографічну розробку мав твір Я. Матейка, завдяки чому він набув найбільшого історико-пропагандистського значення; найвдаліші композиційні знахідки художників зазнавали подальших інтерпретацій у творах наступників, що сприяло формуванню впізнаваності сюжетів і закарбовуванню їх у пам'яті поколінь поляків; усі згадані вище твори мистецтва в поєднанні з матеріальними пам'ятниками, присвяченими Люблінській унії (обеліск у Любліні 1826 р., курган Люблінської унії у Львові 1876 р.), виконали свою функцію формування національної свідомості та конструювання пам'яті про найважливіші події польської історії; підходи, застосовані художниками, скульпторами та архітекторами, заходи, ідейно й фінансово підтримані певними спільнотами поляків, цілком могли б бути використані в Україні в нинішніх умовах загального низького рівня історичної освіти, полярності політик пам'яті та відсутності національної єдності.


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4ПОЛ)42-532.2 + Щ03(4ПОЛ)5/6-8

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж27630 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
(cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського