Романюк (Мельниченко) Р. Інтерактивні освітні технології у підготовці майбутніх учителів біології профільної школи / Р. Романюк (Мельниченко), В. Танська // Наук. вісн. Ін-ту проф.-техн. освіти НАПН України. Проф. педагогіка. - 2019. - № 2. - С. 66-73. - Бібліогр.: 70 назв. - укp.Актуальність дослідження зумовлена інтеграцією України в європейський освітній простір, реформою середньої освіти, переходом до профільного навчання у старшій школі, зростанням вимог до професійної підготовки випускників закладів вищої освіти (ЗВО), потребою переходу від традиційного академічного стилю викладання дисциплін до інновацій. Мета роботи - узагальнення наукових, навчально-методичних джерел і власного практичного досвіду застосування інтерактивних педагогічних технологій при формуванні професійної компетентності вчителів біології профільної школи. Використано методи: теоретичні (аналіз науково-педагогічних джерел, статей, авторефератів, дисертацій, інтернет-ресурсів; синтез та узагальнення фактичного матеріалу; порівняння і класифікація) та емпіричні методи (педагогічне спостереження, анкетування, інтерв'ю зі здобувачами вищої освіти). Проаналізовано роль інтерактивних технологій у підготовці вчителів; зазначено, що організація освіти на компетентнісному підході базується на посиленні практичної професійної спрямованості навчання, розвитку педагогічних здібностей і ціннісних орієнтирів студентів. Реалізовано підготовку майбутніх учителів біології профільної школи на другому (магістерському) рівні вищої освіти під час викладання курсу "Теорія і методика викладання біології у старшій профільній школі". У ході проведення практичних занять перевага надавалась груповій роботі й інтерактивному навчанню, що відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх його учасників, а педагог і студент є рівноправними і рівнозначними суб'єктами освітнього процесу. Зазначено, що однією з найефективніших організаційних форм інтерактивного навчання є тренінг. Описано методику проведення тренінгу "Інтерактивні технології навчання біології", що знайомить студентів із тренінговою технологією, різноманітними інноваційними методиками і прийомами інтерактивного навчання, формує практичні навички їх застосування у майбутній професійній діяльності. Здійснено анонімне анкетування магістрів випускних курсів, майбутніх учителів біології, хімії та основ здоров'я. Респондентам пропонувалося оцінити за п'ятибальною шкалою ефективність того чи іншого методу, форми, освітньої технології у формуванні їх готовності до роботи у профільній школі. Аналіз результатів дослідження здійснювався на базі методики відносних частот О. Смірнова. З'ясовано, що студенти найбільш ефективною вважають практику в школах, яка поєднується з наставництвом учителя; висловлюють бажання проходити її у профільних класах чи навчальних закладах; високу оцінку респондентів отримали тренінги, майстер-класи від досвідчених вчителів, контекстне навчання, створення власного методичного портфоліо і кейс-навчання. Зроблено висновки, що підготовка сучасного вчителя профільної школи повинна здійснюватися з посиленням практичної складової освітніх програм; особливу увагу варто приділити виробничим (педагогічним) практикам у закладах загальної середньої освіти, що мають профільні класи; аудиторна робота зі студентами є ефективною за умови використання різноманітних інтерактивних освітніх технологій, у тому числі тренінгів; перспективним є залучення досвідчених педагогів-практиків до освітнього процесу підготовки майбутніх учителів у ЗВО. Індекс рубрикатора НБУВ: Ч489.518.5
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж74078 Пошук видання у каталогах НБУВ Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|