Токарева Е. Л. Динамические характеристики комбинированной системы управления вектором тяги ракетного двигателя / Е. Л. Токарева, Н. С. Прядко, Е. В. Терновая // Техн. механіка. - 2019. - № 3. - С. 16-29. - Библиогр.: 12 назв. - рус.Високе енергонапруження рідинного ракетного двигуна (РРД) та його агрегатів істотно позначається на динаміці перехідних процесів, що протікають в них та виникають при зміні положення керуючих органів. Для аналізу стійкості процесу керування й оцінки точності керування РРД необхідно знати динамічні частотні характеристики виконавчих органів системи керування (СК). Визначення якості перехідних процесів, рішення задачі вибору оптимального варіанту СК і аналіз її особливостей вимагають дослідження динамічних характеристик при різних значеннях динамічних параметрів (передавальних коефіцієнтів регуляторів, постійних часу і коефіцієнтів підсилення передавальних функцій окремих агрегатів РРД). Для космічних ступенів ракет (КСР), з урахуванням специфіки їх функціонування, розглянуто задачу керування вектором тяги маршового РРД з використанням комбінованої системи керування вектором тяги (КСКВТ). КСКВТ для КСР складається з великогабаритної інтерцепторної газодинамічної системи керування вектором тяги (ГСКВТ) і системи керуючих реактивних сопел. Така комбінація виконавчих органів СК здатна ефективно виконувати програму польоту і парирувати нештатні збурення, що виникають при польоті КСР. Мета роботи - розробка структурної схеми та розрахунок комплексної передавальної функції інтерцепторної ГСКВТ у складі КСКВТ, побудова частотних характеристик за попередніми оцінними значеннями динамічних параметрів для подальшого аналізу стійкості і якості КСУВТ. Розроблено функціональну схему комбінованої системи керування маршового двигуна, що складається з інтерцепторного вузла вприскування (ІВВ) компонента палива як виконавчого органу ГСКВТ по каналу наведення та системи керуючих сопел як виконавчого органу каналу стабілізації КСР. Розроблено структурну схему ГСКВТ з ІВВ. За первинними оцінними значеннями динамічних параметрів розраховано перехідну функцію та амплітудно-фазові частотні характеристики комплексної передавальної функції ГСКВТ. Аналіз результатів числових досліджень дозволив виділити режим функціонування, що відповідає якісному процесу керування. Подальші дослідження спрямовані на аналіз якості (стійкості) ГСКВТ і пошук оптимальних комбінацій значень динамічних параметрів з метою підвищення ефективності КСКВТ для маршових двигунів КСР. Індекс рубрикатора НБУВ: О551.4-01
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж16745 Пошук видання у каталогах НБУВ Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|