РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
Пошуковий запит: (<.>ID=REF-0000764994<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

Ревенок Н. М. 
Мистецтвознавча експертиза українського фарфору-фаянсу XIX - початку XX століття в контексті розвитку художньої культури : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.01 / Н. М. Ревенок; Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. - Київ, 2018. - 20 c. - укp.

Увагу приділено мистецтвознавчій експертизі класичного українського фарфору та фаянсу України XIX - початку XX ст. Охарактеризовано основні критерії сучасної атрибуції, експертизи й ідентифікації українського фарфору-фаянсу, а також новітні технологічні прийоми, що застосовуються у дослідженні тонкокерамічних виробів в умовах сучасного антикварного ринку. Простежено взаємозв'язок мистецтвознавчої експертизи з практичними методами наукової реставрації фарфору та фаянсу, які використовуються у музеях України. Зазначено, що в роботі вжито культурологічний підхід для вивчення вітчизняного фарфору-фаянсу XIX - початку XX ст. у зв'язку з розвитком художньої культури формотворення та декорування виробів. Зауважено, що сучасні дослідники тонкокерамічних творів вказаного періоду розглядають, в основному, питання, пов'язані з естетичними особливостями предметів. Насамперед, у розрізі специфіки їх конструкції, способів виготовлення та формотворення. Проте, аспект зв'язку мистецтвознавчої експертизи та наукової реставрації досі вченими не розглядався. Тому у межах дисертаційної роботи основну увагу акцентовано на важливості теоретичного узагальнення матеріалу з вивчення музейних предметів фарфору-фаянсу України XIX - початку XX ст., а також на необхідності проведення порівняльного аналізу досліджуваних предметів з різних точок зору, включаючи методи наукової реставрації. Зазначено, що в результаті вивчення джерельної бази окреслено шляхи проведення досліджень творів художньої кераміки з фондових сховищ державних музейних колекцій, визначено основні положення сучасного наукового підходу проведення мистецтвознавчої експертизи з використанням новітніх науково-технічних засобів. На підставі проведення реставрації до наукового обігу введено маловідомі зразки українського класичного фарфору та фаянсу. Виявлено, що упродовж XIX - початку XX ст. в українському мистецтві відбувалися закономірні стильові трансформації та модифікації в формотворенні та декоруванні тонкокерамічної продукції, впроваджувались у виробництво технічні та технологічні нововведення. Це суттєво вплинуло на зміну модних напрямів, пошуків нових композиційних і живописних рішень у межах стилів, а також удосконалення форм і техніки розпису виробів. Встановлено, що методика проведення мистецтвознавчої та техніко-технологічної експертизи фарфоро-фаянсових творів базується на їх комплексному дослідженні та включає атрибуцію, оптико-фізичні, хімічні й інші методи, що дає підстави визначити автентичність пам'ятки, її історичне, культурне та мистецьке значення. Рзглянуто окремі групи художньої тонкої кераміки в процесі їх реставрації, проаналізовано документальні відомості щодо їх побутування, обліково-довідкові й інвентаризаційні матеріали. Проведено візуальні дослідження артефактів, визначено техніки та технології їх створення, ступінь збереженості, спосіб нанесення декору, композицію, стилістику, наявність клейм і сигнатур. За результатами вивчення різних способів встановлення вартості творів мистецтва українськими та зарубіжними фахівцями, які займалися проблемами оцінювання, як найбільш раціональну було виділено систему В. Індутного. Розроблено рекомендації з проведення мистецтвознавчої експертизи й атрибуції художнього фарфору-фаянсу в музейній науково-реставраційній практиці відповідно до сучасних умов антикварного ринку. Увагу приділено обґрунтуванню способів проведення техніко-технологічної експертизи творів з тонкої кераміки. Встановлено значимість окремих виробів як історико-культурних джерел. Запропоновано засоби ідентифікації фарфоро-фаянсових творів у процесі здійснення мистецтвознавчої експертизи. Зазначено, що проведені дослідження дозволили уточнити класифікацію творів української тонкої кераміки XIX - початку XX ст. за художньо-образним ознаками. Проведено їх систематизацію за формально-стилістичними особливостями та функціональними характеристиками, визначено їх видову приналежність. Простежено взаємозв'язок мистецтвознавчої експертизи з різними галузями наук (історії, культурології, музеєзнавства, наукової реставрації, етики, естетики, фізики, хімії тощо), спрямованими на вирішення важливих соціокультурних завдань.


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ101.12(4УКР)6 + Щ125.15(4УКР)6

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА435468 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
(cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського