Моторна Т. Ф. Ідеї містеріальності у музичній культурі ХХ століття (на прикладі фортепіанної творчості Олів'є Мессіана) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.01 / Т. Ф. Моторна; Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. - Київ, 2021. - 20 c. - укp.Уперше узагальнено наукові уявлення про містерію, що існують в різних сферах гуманітарного знання, які співвіднесені з засобами їх втілення в музичному мистецтві. Уперше висвітлено риси матеріальності, зокрема релігійно-філософські засади мислення, паралітургійні показники, поліжанровість, синтез різних за походженням та стилістикою тем, образів. Це відкриває новий погляд на феномен містерії в музичній культурі XX ст. в цілому. Уперше виявлено основні тенденції еволюції двох типів містерії та розкрито їх подальшу реалізацію в мистецькому просторі XX ст. Уперше в українському мистецтвознавстві фортепіанна спадщина О. Мессіана подана відповідно до скрябінівського комплексу. Уточнено позицію містерії як вагомого компонента духовної культури, європейської зокрема; поняття "матеріальності", яке інтерпретується як культурно-мистецький феномен, що функціонує в просторі музичної культури й охоплює широкий спектр жанрів, напрямів і стилів інструментальної та вокальної музики, розвиток яких уможливлюється завдяки багатогранній творчій діяльності виконавців; аспекти методу аналізу матеріалу дослідження з позиції містеріальності, який допомагає розкрити специфічні грані мислення композиторів; сакральні джерела фортепіанної виразності, трактованої в єдності органно-клавірного та власне фортепіанного заломлення. Поглиблено в українському, і в цілому мистецтвознавстві, лінії сакралізації через засоби фортепіанної виразності з опорою на досвід салонного мистецтва та виходом на «космічну салонність» О. Мессіана; розуміння значення символізму християнської містерії, що склався в епоху Середньовіччя; два типи вимірювань мессіанівського скрябінізму: по лінії програмних коментарів і ремарок композитора, згідно з виводимістю інтервально-ладових показників мессіанівської музики з ідеї «Прометеєвого акорду» як центрального акорду (за Ю. Холоповим), співвідносного з недодекафонною серійною структурою. Набуло подальшого розвитку положення щодо можливісті тлумачення рис матеріальності як історичного джерела, що допускає широке поле його художньої реалізації; співвіднесення сакральності образу птахів у творах О. Мессіана та сфери політності у творчому здобутку О. Скрябіна як звертання до трансцендентного та духовного, що сприяє розширенню сфери людського буття поза межами соціуму до трансцендентних, вічних і неминущих питань існування. Індекс рубрикатора НБУВ: Щ315.42-712.5(4ФРА)52/65 Месіан О. + Щ313(4)6-073.3
Рубрики:
Шифр НБУВ: РА449463 Пошук видання у каталогах НБУВ Повний текст Автореферати дисертацій Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|