Стенін О. А. Оптимальне демпфування відхилень кутових швидкостей осесиметричного космічного літального апарата / О. А. Стенін, В. П. Пасько, І. Г. Дроздович, М. О. Солдатова // Косм. наука і технологія. - 2021. - 27, № 4. - С. 21-31. - Бібліогр.: 19 назв. - укp.Розглянуто задачу оптимального за витратами палива демпфування раптових відхилень кутових швидкостей вісесиметричного космічного літального апарата (КЛА) з постійною швидкістю обертання навколо головної вісі симетрії. Таке припущення має певне практичне значення і може бути зумовлене створенням на КЛА штучної гравітації. Ідея штучної гравітації за рахунок обертання вісесиметричного циліндричного КЛА грунтується на принципі еквівалентності сили гравітації і сили інерції. Актуальність задачі оптимізації витрат палива зумовлена наявністю обмеженого його запасу на КЛА. Поставлену задачу оптимізації розв'язано на основі принципу максимуму і методу фазової площини. Визначено структуру оптимальних за витратами палива процесів з трьома рівнями керування, причому кількість перемикань залежить від початкових умов. Синтезовані на фазовій площині оптимальні криві перемикання розбивають фазову площину на 8 криволінійних квадрантів, які однозначно визначають значення оптимальних керівних впливів за поточними значеннями відхилень кутових швидкостей КЛА. Проблему можливої наявності запізнення в контурі керування запропоновано вирішувати на основі методу компенсації Бесса. Для цього в роботі одержано відповідні оптимальні криві перемикання і відключення керувань компенсованої оптимальної системи як геометричне місце точок, віддалених на час запізнення від знайдених кривих перемикання і початку координат відповідно. Це надає змогу уникнути появи в контурі керування стійких автоколивань і забезпечити умову, щоб КЛА після закінчення процесу стабілізації залишався в заданому кінцевому стані. Залежно від технічного оснащення КЛА запропоновано два варіанта реалізації алгоритму оптимального демпфування, а саме: автономний пристрій у бортовій системі керування КЛА у разі відсутності достатньо потужного бортового обчислювача, або оптимальний алгоритм демпфування, реалізований повністю у бортовому обчислювачі КЛА за достатньої для цього потужності. Індекс рубрикатора НБУВ: О62-082-32
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж14846 Пошук видання у каталогах НБУВ Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|