Костенко О. Р. Психологічні чинники розвитку відповідальності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / О. Р. Костенко; Національна академія педагогічних наук України, Інститут психології імені Г. С. Костюка. - Київ, 2021. - 24 c. - укp. Дисертаційне дослідження присвячене проблемі вивчення психологічних чинників розвитку відповідальності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки. На основі теоретичного узагальнення різних підходів до вивчення природи та сутності відповідальності вітчизняними та зарубіжними психологами розглянуто відповідальність як складне соціально-психологічне явище, провідну морально-вольову рису, яка характеризується багатством прояву інтелектуальних, афективно-мотиваційних і діяльнісно-поведінкових компонентів. Звернено увагу на те, що особливої соціальної цінності відповідальність набуває у професійній діяльності вчителя. Розроблено психологічну модель відповідальності майбутнього вчителя, в якій відображено систему всіх типів ставлення особистості та відповідно чотири підструктури відповідальності: (соціальна, професійна, екологічна, відповідальність за саморозвиток) з їхніми вказаними вище компонентами. У процесі констатувального експерименту виявлено домінування низького та середнього рівнів відповідальності студентів перших курсів, з'ясовано об'єктивні та суб'єктивні чинники, які негативно впливають на неї. Розроблено й апробовано на практиці комплексну програму розвитку відповідальності, яка включала коригувальні та розвивальні методи, прийоми. Якісно-кількісний аналіз результатів формувального експерименту показав загальну тенденцію зниження середнього та низького рівнів в експериментальній групі, збільшення в ній показників високого та вище середнього на 31,7 % (разом). Доведено, що розвиток більш високого рівня відповідальності не є стихійним процесом, а можливий за умови безпосереднього психологічного впливу на систему ставлень особистості студента (до професії, людей, себе, навколишнього природного середовища); зміни позиції студента як пасивного об'єкта навчального процесу на позицію активного суб'єкта пізнавальної, творчої і громадської діяльності зі стійким і глибоким інтересом до самопізнання і самовдосконалення. Сформованість більш високого рівня відповідальності майбутніх учителів є одним із найважливіших факторів, який зумовлює ефективність їхньої педагогічної діяльності. Індекс рубрикатора НБУВ: Ю940.9-8 + Ю935.213.1
Рубрики:
Шифр НБУВ: РА448471 Пошук видання у каталогах НБУВ Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|