Грудз В. Я. Принципи раціонального керування неусталеними режимами в складних газотранспортних системах / В. Я. Грудз, Я. В. Грудз, Р. В. Терещенко, О. Т. Чернова, Р. Б. Стасюк // Нафтогаз. енергетика. - 2021. - № 2. - С. 49-56. - Бібліогр.: 7 назв. - укp.Розглянуто задачу вибору раціонального керування нестаціонарними процесами в складних газотранспортних системах, викликаними нестабільністю завантаження в умовах обмеженого обсягу транзиту газу. Керуючі впливи в таких умовах повинні забезпечити переведення об'єкта з однієї точки функціонального фазового простору в іншу, підтримання його заданого стану при різних збурюючих впливах при одночасному виконанні умови мінімуму сумарних витрат. Наведено результати аналітичних досліджень характеру протікання і тривалості нестаціонарних процесів в складних газотранспортних системах, викликаних виключенням з режиму роботи окремих компресорних станцій. Побудовано математичну модель газопроводу з врахуванням впливу компресорних стацій на основі класичних рівнянь енергії газового потоку і нерозривності з використанням функцій джерела Дірака. Реалізація створеної математичної моделі шляхом застосування інтегральних перетворень Фур'є і Лапласа дозволила отримати в аналітичній формі залежність, що відображає закон коливання в часі масової витрати газу в початковому і кінцевому перерізі газопроводу. Побудовані залежності тренду продуктивності газотранспортної системи на її початку і в кінці показали вплив розміщення компресорної станції в газотранспортній системі, зокрема її порядкового номеру на трасі номеру, на характер нестаціонарного процесу, викликаного її зупинкою, зокрема на тривалість нестаціонарності. Ці задачі є основними завданнями оперативного оптимального керування транспортом газу по магістральних газопроводах, що дозволяє вирішити проблему безперебійного забезпечення споживачів газу. Для задач оптимального керування запропоновано алгоритм методу крокових варіацій, згідно з яким варіації вхідного тиску і витрати локалізуються, тобто приймаються постійними на даному кроці, а зміна функції керування в основному впливає тільки на вихідний тиск. Отримані результати і підсумкові висновки будуть корисними при прогнозуванні режимів роботи газотранспортних систем, особливо за умови їх неповного завантаження. Індекс рубрикатора НБУВ: О76-082.02
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж25772 Пошук видання у каталогах НБУВ Повний текст Наукова періодика України Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|