Тимошенко В. І. Застосування "зеленого" палива в системах реактивних керуючих двигунів малої тяги / В. І. Тимошенко, Л. К. Патриляк, Ю. В. Книшенко, В. М. Дураченко, А. С. Долінкевич // Техн. механіка. - 2021. - № 4. - С. 29-43. - Бібліогр.: 21 назв. - укp.Мета роботи - аналіз сучасного стану розробки та застосування екологічно чистих ("зелених") палив у реактивних двигунах малої тяги, що використовуються як виконавчі органи систем стабілізації та керування рухом космічних апаратів (КА), а також адаптація до "зеленого" палива розрахункових методів визначення тягових характеристик двигунів. Монопаливом, що зараз широко використовується для забезпечення роботи згаданих двигунів є гідразин, розкладання якого створює реактивну тягу в результаті витікання через надзвукове сопло газоподібних продуктів реакції. Враховуючи високу токсичність гідразину та складну технологію його заправки їм КА, актуальним є пошук менш токсичних замінників, які при цьому не поступалися б за енергомасовими характеристиками. Одним з перспективних напрямів такої заміни є використання іонних рідин, які відносять до класу "зелених". Основні складники цих палив - водний розчин іонної рідини та паливний компонент. Екзотермічний термокаталітичний розклад "зеленого" монопалива поєднується із горінням паливного компонента та веде до підвищення тиску у камері згоряння за рахунок утворення газоподібних продуктів, що й забезпечує тягу двигуна. Відомо, що "зелене" монопаливо, продукти його повного розкладу та горіння суттєво менш токсичні, ніж гідразин та продукти його розкладу. Представлено дані про зарубіжні розробки керуючих двигунів з використанням "зелених" палив різного типу, що знаходяться на стадіях випробувань у наземних (стендових) умовах та на ряді космічних апаратів. Ключовим параметром, що визначає ефективність тягових характеристик реактивної рушійної установки, є працездатність продуктів розкладу та горіння, що є функцією їх температури та хімічного складу. Застосування для цієї мети методів розрахунку рівноважних високотемпературних процесів є надто ідеалізованим та потребує експериментального підтвердження. Крім того, суттєвий вклад у кінцевий результат мають конструктивні особливості подачі та руху палива через шар дрібнодисперсного каталізатора для забезпечення максимальної поверхні його контакту з монопаливом. У результаті паралельно з проведенням розрахункового визначення тягових характеристик рушійної установки, що проєктується, обов'язковим є здійснення її експериментального відпрацювання. У літературних джерелах представлено інформацію про технічні дані рушійних установок на "зеленому" паливі для одиночних двигунів. Однак, в системах керуючих двигунів КА їх кількість може сягати 8 - 16 одиниць, причому вони працюють у різних режимах та можуть відрізнятися за своїми тяговими/витратними характеристиками, що приводить до неусталених режимів подачі палива до працюючих двигунів. Для прогнозування цих процесів пропонується використання розробленої в Інституті технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства України математичної моделі розрахунку роботи системи реактивних двигунів малої тяги, що описує рух палива в паливних магістралях, паливних клапанах та камерах згоряння, адаптованої до умов систем двигунів на "зеленому" паливі. Індекс рубрикатора НБУВ: О62-082-325
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж16745 Пошук видання у каталогах НБУВ Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) ![](/irbis_nbuv/images/info.png) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|