Мафтин Н. Василь Стефаник - Іван Цанкар: типологія художнього мислення / Н. Мафтин // Прикарпат. вісн. НТШ. Сер. Слово. - 2022. - № 16. - С. 117-136. - Бібліогр.: 27 назв. - укp.Мета роботи - дослідження українсько-словенських зв'язків, зокрема й на рівні двох видатних представників українського та словенського модернізму - В. Стефаника та І. Цанкара. Адже компаративні студії української та словенської літератур представлені невеликою кількістю праць. Що ж до обраної проблеми, то наукові праці, присвячені постатям В. Стефаника та І. Цанкара, у долі та творчості яких є чимало спільного, взагалі відсутні. Дослідження обраної проблеми надає можливість розширити слов'янський контекст української модерної літератури, подивитися на епоху крізь призму доль і творчості митців, адже ідея "еволюційної історії літератури" поступається на користь "дослідження історії письменників". Обидва митці були сучасниками та громадянами імперії Габсбургів. І український і словенський письменники зазнали впливу європейського модернізму, шлях вироблення індивідуальних стильових стратегій обидвох письменників пролягав через знакові міста - осередки культури європейського модернізму (для В. Cтефаника - Краків, для І. Цанкара - Відень). Однак творчість кожного закорінена в глибинах національного. Обидва письменники реагували на ті ж соціальні виклики доби (тема еміграції, тема війни, життя простолюду, тяжке дитинство). Для творчості двох властива й домінанта трагічного. Важливу роль зіграло й відчуття маргінальності: як В. Стефаник, так І. Цанкар, будучи громадянами великої імперії, не належали до представників титульної нації. Розуміння власної причетності до "служби громаді" також цілком виразно задекларовано у творчості двох письменників. Типологію художнього мислення словенського й українського авторів простежено на тематичному, жанровому, стильовому рівнях. Зроблений аналіз ідейно-художніх, жанрово-стильових особливостей ліричних образків "Дорога" В. Стефаника та "Моя нива" І. Цанкара, повісті "Батрак Єрней і його право", новел "Святе причастя", "Старі і діти" І. Цанкара та новел В. Стефаника "Палій", "Нитка", "Діточа пригода" виявляє типологію художнього мислення двох авторів на рівні особистісно-біографічної мотивації, та водночас - відмінності, зумовлені специфікою як психічної організації митців, так і закоріненістю в підгрунті "національних архетипів". Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)5-4 Стефаник В. 418.3 + Ш5(4СЛО)5-4 Цанкар І. 418.3
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж73616 Пошук видання у каталогах НБУВ Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|