Lalymenko O. S. Psychological factors of development of professional burnout in teachers of a medical university = Психологічні фактори розвитку професійного вигорання у викладачів медичного університету / O. S. Lalymenko, V. A. Kapustnik, N. I. Zavgorodnia, I. Bockelmann, К. О. Tretiakova // Укр. журн. з проблем медицини праці. - 2020. - 16, № 4. - С. 286-292. - Бібліогр.: 12 назв. - англ.У зв'язку зі стрімким зростанням економічного та технологічного прогресу спостерігається стрімке зростання професійної конкуренції. Викладачі особливо схильні до ряду стрес-факторів, які можуть проявлятися на роботі, у взаєминах з керівництвом, напруженою обстановкою в колективі, внаслідок різних соціально-психологічних переживань на роботі та вдома. На тлі тривалого впливу зазначених факторів збільшується ймовірність розвитку синдрому професійного вигорання. Мета дослідження - вивчення особливостей типів переживань, пов'язаних з роботою, та ризику професійного вигорання у викладачів закладу вищої медичної освіти. За допомогою опитувальників Maslach Burnout Inventory - General Survey (MBI-GS) і "Поведінка та переживання, пов'язані з роботою" Arbeitsbezogenes Verhaltens- und Erlebensmuster (AVEM), було опитано 105 викладачів Харківського національного медичного університету кафедр гуманітарного, природничо-наукового і клінічного профілю. Встановлено, що в 28,12 % викладачів природничо-наукового і 25,49 % клінічного профілю за шкалами MBI-GS превалюють високі та середні рівні емоційного виснаження та деперсоналізації на тлі поведінки й турбот, пов'язаних з працею (AVEM), що характеризувались як тип В - "вигоряння" (28,13 % викладачів природничо-наукового напряму і 27,45 % клініцистів) і тип А - "модель ризику (високе напруження)". Незначна кількість респондентів 36,36 % викладачів гуманітарного профілю мали психологічні особливості переживань, пов'язаних з роботою, характерних для типу А, "модель ризику (високе напруження)", при відсутності змін за шкалами MBI-GS. Висновки: найвираженіше емоційне виснаження (>> 3,20 пункту) та деперсоналізація (>> 2,2 пункту) високого ступеня відзначаються у викладачів природничо-наукового та клінічного напряму; для останніх також характерна висока ступінь редукції особистих досягнень (>> 5,0 пункту). Середні рівні емоційного виснаження та деперсоналізації більш виражені також серед викладачів клінічних кафедр і викладачів природничих наук, які продемонстрували тип "ризику за моделлю А (високе напруження)" через пов'язані з роботою поведінку та досвід, що асоціюється з синдромом професійного вигоряння. Індекс рубрикатора НБУВ: Р11(4УКР) р3-5
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж25332 Пошук видання у каталогах НБУВ
Повний текст Наукова періодика України
![](/irbis_nbuv/images/info.png) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|