Шугай Я. М. Розвиток початкової освіти у вітчизняній педагогічній теорії і практиці (1932–1958 рр.) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Я. М. Шугай; Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. - Тернопіль, 2019. - 18 c. - укp.На основі ретроспективного аналізу теоретико-методичних основ розвитку початкової освіти в Україні у 1932–1958 рр. виявлено особливості її генези та окреслено перспективи впровадження ідей конструктивного історико-педагогічного досвіду в сучасній початковій школі. Для розв’язання завдань дослідження використовувався комплекс таких взаємопов’язаних методів: історико-логічний аналіз, систематизація наукової літератури, архівних джерел, що уможливило узагальнення та систематизацію поглядів учених на проблему, яка вивчається; хронологічно-системний, проблемно-пошуковий методи, які дали змогу простежити розвиток початкових шкіл у 1932–1958 рр. у динаміці, у часовому просторі й послідовності; структурно-порівняльний аналіз документальних, науково-літературних джерел з метою зіставлення архівних, друкованих матеріалів із досліджуваної проблеми; ретроспективний логіко-системний аналіз для порівняння подій, фактів, поглядів щодо означеної проблеми, характеристики питань організації навчання учнів початкових шкіл у досліджуваний період. Вперше комплексно досліджено процес розвитку початкової освіти в Україні в 1932–1958 рр. та визначено його особливості (організація шкільної освіти на основі використання новітніх досягнень психології, фізіології, педагогіки; трансформація змісту, форм і методів початкової освіти відповідно до суспільно-політичних чинників та педагогічних ідей; надмірна заідеологізованість навчально-виховного процесу початкової школи; стратегічне спрямування державної політики на охоплення обов’язковою початковою освітою всіх дітей шкільного віку). Виокремлено етапи розвитку початкової освіти в Україні аналізованої доби та їхні провідні тенденції: І-й (1932–1938 рр.) – стандартизаційно-уніфікаційний; ІІ-й (1939–1945 рр.) – реформаційно-авторитарний; ІІІ-й (1946–1953 рр.) – відновлювально-організаційний; ІV-й (1954–1958 рр.) – практико зорієнтований. Охарактеризовано зміст та організацію навчання в початкових школах України в 1932–1958 рр.; виділено позитивні ідеї початкової освіти минулого (дитиноцентризм; зменшення відриву навчання від життя та підготовка учнів до практичної діяльності; організація змістовного дозвілля дітей; концентрація уваги на виховній та позакласній роботі зі школярами та роботі з їхніми батьками) та окреслено перспективи їхньої творчої реалізації в сучасній школі. Уточнено квінтесенції основних понять дослідження («дитинство», «розвиток», «розвиток початкової освіти») та визначено сутність поняття «розвиток початкової освіти у вітчизняній теорії та практиці». Практичне значення дослідження полягає в тому, що його результати відображені в методичних рекомендаціях «Розвиток початкової освіти в Україні (1932–1958 рр.)». Основні положення, фактичний матеріал, висновки дослідження можуть бути використані: для визначення стратегії розвитку початкової освіти в Україні; оновлення і збагачення змісту навчальних курсів із загальної педагогіки, історії України, історії освіти, історії розвитку національних шкіл; у процесі розробки спецкурсів і проведення спецсемінарів, написання праць із проблем історії освіти. Індекс рубрикатора НБУВ: Ч33(4УКР)6
Рубрики:
Шифр НБУВ: РА443946 Пошук видання у каталогах НБУВ Повний текст Автореферати дисертацій Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|