РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
Пошуковий запит: (<.>ID=REF-0000830875<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

Khanzhy V. B. 
The interpretation of Husserl's time-consciousness in the reconstruction of the concept of anthropic time. Part one = Інтерпретація гуссерлівського time-consciousness в реконструкції концепції антропного часу. Частина перша / V. B. Khanzhy, D. M. Lyashenko // Антропол. виміри філос. дослідж. : зб. наук. пр.. - 2023. - Вип. 23. - С. 117-132. - Бібліогр.: 128 назв. - англ.

Мета роботи - осмислити гуссерлівську модель конституювання часових модусів через здатності інтенційованої "схопленням-з-тепер" свідомості, а також з'ясування можливості інтерпретації її положень у реконструкції концепції антропного часу. Теоретичний базис. Підгрунтям дослідження є: інтерпретація феноменологічної рефлексії "часу-свідомості" Е. Гуссерля в контексті розв'язання проблеми пофазової диференціації цієї форми темпоральності; концепція антропного часу (В. Ханжи). Наукова новизна. Уперше в дослідницькій літературі через інтерпретацію феноменологічного розв'язання проблеми темпоральності, запропонованого та конкретизованого Гуссерлем у концепції "часу-свідомості", розглянуто можливості докладання ідей німецького філософа до реконструкції концепції антропного часу. Висновки: осмислення гуссерлівської моделі інтенційованості свідомості "схопленням-з-тепер" та конституювання фаз феноменологічного часу через компоненту "виходу з теперішнього" показали, що розв'язання проблеми пофазової диференціації феноменологічного часу призводить до констатації неможливості виділення модусів минулого, теперішнього та майбутнього як автономних і безумовних. Доречнішими, виходячи з того, що свідомість є сутнісно інтенційованою на конституювання фаз часу (як умовних) через "схоплення-з-тепер", є такі ключові позиції: можливості ретенції та спогаду виступають підставою конституювання колишнього та його зв'язків із теперішнім; через сприйняття фундується фаза самого теперішнього; здатності протенції та антиципації (як форми уяви) конституюють прийдешнє та його зв'язки з теперішнім. Поняттям ретенції Гуссерль фіксує певну первинну пам'ять (нинішнє "тепер" колишнього інтервалу), що дає можливість утримувати минуле в теперішньому. Категорією спогаду, або вторинної пам'яті, філософ позначає самодостатнє відтворення минулих переживань (без приєднання до теперішнього сприйняття). Принциповою відмінністю спогаду від ретенції є те, що перший репрезентує часовий інтервал, схоплений у його змісті, відтворюючи такий із колишнього, тоді як друга сприйняту тривалість презентує як фрагмент часу, що дійсно мав місце і тільки-но минув. Схоплення фази теперішнього, на думку німецького філософа, виконує сприйняття. Через конститутивну інтенційованість свідомості у сприйнятті відбувається синтез результатів первинно-актуальної активності та ретенційного утримання тривалості. У другій частині статті буде представлено розв'язання таких дослідницьких завдань: аналіз можливостей протенції та антиципації в конституюванні майбутнього та його зв'язків із теперішнім; осмислення можливості використання інтерпретованих форм гуссерлівських ідей у реконструкції концепції антропного часу.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.2

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж74194 Пошук видання у каталогах НБУВ 
  Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського