7. |
Кошіль О. П. Підготовка майбутніх вихователів до проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти / О. П. Кошіль. — Б.м., 2021 — укp.Дисертаційна робота присвячена теоретичному та експериментальному дослідженню проблеми підготовки майбутніх вихователів до проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти. Обґрунтовано поняття: «підготовка майбутніх вихователів до проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти» як складова професійної підготовки вихователя, що є цілеспрямованим, планомірним, організованим процесом формування системних знань про дитину, освітнє середовище, середовищний підхід в освіті, педагогічне проєктування та фахових умінь, що забезпечують зорієнтованість на розвиток і саморозвиток індивідуальності вихованця в спеціально спроєктованому та реалізованому освітньому середовищі закладу дошкільної освіти; «готовність майбутніх вихователів до проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти» як інтегральне, системне, особистісне утворення, яке включає аксіологічний, когнітивний, праксеологічний, рефлексивний компоненти та забезпечує здатність вихователів проєктувати освітнє середовище закладу дошкільної освіти. Визначено структуру готовності майбутніх вихователів до проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти (аксіологічний, когнітивний, праксеологічний, рефлексивний компоненти); розроблено критеріально-діагностичний апарат для визначення рівнів готовності майбутніх вихователів до проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти: критерії (ціннісно-мотиваційний, інформаційно-когнітивний, операційно-діяльнісний, професійно-рефлексивний), показники та рівні (низький, середній, високий). Обґрунтовано зміст, форми і методи підготовки майбутніх вихователів до проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти. Уточнено зміст понять дослідження: «освітнє середовище закладу дошкільної освіти», «педагогічне проєктування». Розроблено навчальну програму дисципліни «Проєктування освітнього середовища закладу дошкільної освіти».^UThe thesis is aimed at theoretical and experimental research of the problem of future educators preparation to design the educational environment of the preschool institution. The concept: «future educators preparation to design the educational environment of preschool institution» as a component of professional training of educators, which is a purposeful, planned, organized process of forming systemic knowledge about the child, educational environment, environmental approach in education, pedagogical design and professional skills provide focus on the development and self-development of the child in a specially designed and implemented educational environment of preschool institution; «future educators readiness to design the educational environment of preschool institution» as an integrated, systemic, personal education, which includes axiological, cognitive, praxeological, reflective components and provides the ability of educators to design the educational environment of preschool institution. Conclusions are drawn that the implementation of the environmental approach in preschool education leads to the creation of a specific environment – «childhood world», and the educational environment of preschool institution in its essence has objective opportunities to play the role of holistic personal development of a preschool child and is a systemic education, a special set of conditions, material and intangible resources of the preschool institution.The content of the concept «pedagogical design» as a prognostic educational activity of an educator, designed to ensure the implementation of the ideas of a humanistic personality-oriented education system has been specified; creation of projects aimed at solving current problems in education; modernization of the educational process at various levels, including a specific educational institution.The structure of future educators readiness to design the educational environment of the preschool institution (axiological, cognitive, praxeological, reflexive components) has been determined; a criterion-diagnostic apparatus for determining the level of future educators readiness to design the educational environment of preschool institution: criteria (value-motivational, information-cognitive, operational-activity, professional-reflexive), indicators and levels (low, medium, high) has been developed. The content, forms and methods of future educators preparation to design the educational environment of a preschool institution have been substantiated. The content of the research concepts: «educational environment of a preschool institution», «pedagogical design» has been clarified.The practical significance of the research results is to develop a syllabus of the course «Designing the educational environment of preschool institution» (for third-year students of educational qualification level «junior specialist» / educational and professional degree of professional junior bachelor specialty 012 Preschool education); updating the internship programs of future preschool education specialists, developing professional cases that contain targeted professional and pedagogical tasks, which provide the formation of practical skills and abilities to apply project technologies, practice and improve professional skills. Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ
|