1. |
Жаровська І.М. Доступність права: теоретико-правові проблеми: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / І.М. Жаровська ; Нац. юрид. акад. ім. Я.Мудрого. — Х., 2006. — 20 с. — укp.Розкрито теоретико-правові проблеми доступності права, шляхи її вдосконалення. Досліджено правові механізми забезпечення доступності права. Запропоновано визначення доступності права, визначено його історико-правове підгрунтя. Наголошено, що доступність права гарантується певними чинниками, а саме: конституційним правом на знання прав і обов'язків; правовим принципом "незнання закону не звільняє від віповідальності", принципом відкритості та прозорості парламентських процедур; гласністю у діяльності органів державної влади; юридичною технікою як засобом покращення доступності тексту нормативно-правових актів; удосконаленням процедури оприлюднення нормативно-правових актів; доступом до правосуддя. На підставі аналізу права особи на знання своїх прав і обов'язків, а також даного правового принципу зазначено, що це є основоположні правові гарантії побудови ефективної моделі доступності права. Шляхом порівняльно-правового аналізу реалізації принципу відкритості та прозорості парламентських процедур в Україні та інших демократичних державах обгрунтовано необхідність більш ефективного його впровадження до роботи парламенту. Наголошено на необхідності оптимізації принципу гласності у роботі органів державної влади, а також на важливості оптимізації вимог до юридичної техніки з метою підвищення ефективності тесту нормативно правових актів, шляхів їх оприлюднення. Проаналізовано чинники, що сприятимуть виробленню оптимальної моделі юридичної техніки нормативно-правових актів, удосконаленню процедури їх оприлюднення, а також забезпеченню доступу до правосуддя як умов доступності права. Скачати повний текст Індекс рубрикатора НБУВ: Х809(4УКР)3 в + Х002.9 + Шифр НБУВ: РА344752
Рубрики:
Географічні рубрики:
|
4. |
Матяшовська Р. Ю. Гарантії прав осіб дошкільного віку в глобалізаційному суспільстві / Р. Ю. Матяшовська. — Б.м., 2020 — укp.У дисертації комплексно висвітлено гарантії прав осіб дошкільного віку в глобалізованому суспільстві через дослідження цілісної системи політичних, соціально-економічних, ідеологічних і правових гарантій прав досліджуваної категорії суб'єктів права та встановлення сутності їх трансформації під впливом глобалізаційних чинників в окремих сферах суспільних відносин. У дослідженні критикується виключність юридичного закріплення класифікації статусу дітей за критерієм дієздатності, тому, враховуючи особливості прав та можливості їх реалізації, зростання особистості, різновекторність її інтересів у малолітньому віці, пропонується класифікація статусу дітей за рівнем соціалізації: діти дошкільного віку, молодшого шкільного та старшого шкільного віку. Запропоновано авторське визначення законних інтересів особи дошкільного віку: це суб'єктивно зумовлена потреба дитини від народження до початку шкільного віку у сприятливих умовах її існування та розвитку, що забезпечується з боку батьків, суспільства, держави та має домінантне значення перед інтересами інших соціальних груп. Встановлено, що парадигма правового забезпечення дитинства змінюється під впливом глобальних чинників, з-поміж яких: трансформація сім'ї; науково-технічний прогрес, який проявляється у всіх сферах та змінює зміст, предмет і сутність всієї науки; загрози інформаційного суспільства; глобальні екологічні загрози. Наголошено на потребі оновленого підходу до державного гарантування прав дітей, що вимагає вироблення і прийняття до реалізації концепції, яка ґрунтується на визнанні самоцінності дитинства, на відповідальності дорослих. Удосконалено класифікацію соціальних гарантій дітей дошкільного віку. Виокремлено структуру соціальних гарантій дітей дошкільного віку: загальні соціальні гарантії, якими користуються діти як члени суспільства та громадяни держави на основі принципу рівності й соціальної справедливості; спеціальні соціальні гарантії для дітей дошкільного віку, які націлені на створення умов для зростання та розвитку осіб цієї вікової групи відповідно до їхніх потреб; видові спеціальні гарантії, які є необхідними для забезпечення дітей, що мають додаткові індивідуальні потреби через певні обставини, в яких вони опинилися. Запропоновано доповнити понятійно-категоріальний апарат загальнотеоретичної юриспруденції дефініцією правових гарантій прав осіб дошкільного віку: під такими гарантіями слід розуміти закріплені в джерелах права норми, які визначають сукупність умов і регламентують порядок реалізації прав дітей цієї вікової групи, а також визначають особливості охорони, захисту цих прав та їх відновлення у разі порушення. Окреслено структуру правових гарантії прав осіб дошкільного віку, до якої входять нормативні (міжнародні, національні) та інституційні гарантії. Узагальнено низку правових проблем у сфері суспільних відносин, пов'язаних із нетрадиційними сім'ями. Доведено прямий їхній вплив на особу дошкільного віку, яка перебуває в такій сім'ї. Констатовано факти дискримінації таких дітей, зокрема їх неприйняття, знущання або дискримінації від однолітків, вихователів та представників органів влади.^UThe thesis deals with the guarantees of the rights of preschool children in a globalized society through the study of the holistic system of political, socioeconomic, ideological and legal guarantees of the rights of the investigated category of subjects of law and establishing the essence of their transformation under the influence of globalization factors in certain field of public relations. The study criticizes the exclusivity of the legal fixation of the classification of the status of children by the criterion of capacity, therefore, taking into account the peculiarities of rights and possibilities of their realization, personality growth, diversity of its interests at a young age, proposes the classification of the status of children by the level of socialization: children of preschool age, junior school and senior school age. It is proved that the need for increased care of an infant is due to a number of specific characteristics of him, including defenselessness, helplessness, lack of life experience, vulnerability and inclination to imitate, lack of a balanced position, etc.The author's definition of the legitimate interests of the preschool age is proposed: it is a subjectively conditioned need of the child from birth to the beginning of school age in favorable conditions of his (her) existence and development, which is provided by the parents, society, the state and has a dominant importance over the interests of other social groups. It has been found that the paradigm of childhood legal support is changing under the influence of global factors, including: family transformation; scientific and technological progress that manifests itself in all spheres and changes the content, subject matter and essence of all science; threats to the information society; global environmental threats. The need for a renewed approach to the state guarantee of children's rights, which requires the development and adoption of a concept based on the recognition of the self-worth of childhood, on the responsibility of adults for the fate of each child, is emphasized. The classification of social guarantees of preschool children has been improved: by the level of formation of guarantees; by sources of financing; by the duration of the provision (permanent, temporary, one-off); by form of payment (cash, subsidies, free services, compensation, benefits); by the child's social status. The structure of social guarantees of preschool children is distinguished: general social guarantees used by children as members of society and citizens of the state on the basis of the principle of equality and social justice; special social guarantees for preschool children aimed at creating conditions for the growth and development of persons of this age group in accordance with their needs; the kind of special guarantees that are necessary to provide children with additional individual needs because of the particular circumstances in which they find themselves. It is suggested to supplement the conceptual and categorical apparatus of general theoretical jurisprudence with the definition of legal guarantees of rights of preschoolers: such safeguards should be understood as enshrined in the sources of law, which determine the set of conditions and regulate the exercise of rights of children of this age group, determine the features of security, protection of these rights and their restoration in case of violation. The structure of legal guarantees of the rights of preschool children, which includes normative (international, national) and procedural guarantees, is outlined. A number of legal issues in the field of public relations related to nontraditional families are generalized. Their direct impact on the preschooler who is in such a family has been proved. The facts of discrimination against such children, including their rejection, abuse or discrimination by peers, caregivers and representatives of the authorities, were stated. Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ
|