3. |
Дебринюк Ю.М. Плантаційні лісові культури в Західному Лісостепу України: концепція, методологія, ресурсний потенціал: Автореф. дис... д-ра с.-г. наук: 06.03.01 / Ю.М. Дебринюк ; Нац. лісотехн. ун-т України. — Л., 2007. — 40 с. — укp.Сформульовано концепцію лісокультурного районування з урахуванням локальних клімато-едафотопічних умов та найбільш раціонального типу лісових культур. Обгрунтовано доцільність застосування типу лісових культур за основними (видами і категоріями лісокультурних площ, видами лісових культур, технологією їх створення) та допоміжними (агротехнікою вирощування, ступенем використання потенціалу ТЛУ) їх характеристиками як підстави лісокультурного районування території. Розроблено методологічні засади визначення фактичної та потенційної продуктивності деревостанів з використанням сигмальної монотипічної шкали для розподілу деревостанів за групами фактичної продуктивності. Визначено напрямки підвищення фактичної продуктивності лісів до потенційного рівня. На підставі показників росту, продуктивності та стійкості обгрунтовано доцільність використання хвойних порід у плантаційних лісових культурах з коротким оборотом рубки.з заданою циклічністю. З застосуванням методу повного препарування кореневих систем ялини, модрини та дугласії встановлено нові співвідношення за масою та протяжністю між окремими складовими підземної та надземної частин дерев хвойних порід (корені горизонтальні, вертикальні, косовертикальні; пеньок, стовбур; гілки живі та мертві; хвоя), що дає змогу оптимізувати густоту плантаційних лісових культур. Доведено можливість суттєвого поліпшення фізичних властивостей деревини ялини європейської за умов вирощування ПЛК цієї породи за межами природного ареалу шляхом оптимізації їх густоти. На базі математичного моделювання визначено ресурсний потенціал плантаційних лісових культур досліджених порід за різних типів лісорослинних умов Західного Лісостепу. Скачати повний текст Індекс рубрикатора НБУВ: П34(4УКР) + Шифр НБУВ: РА350009
Рубрики:
Географічні рубрики:
|
5. |
Дебре О. С. Методика навчання учнів 10-11 класів проєктування на уроках «Технології»: автореферат дис. ... д.філософ : 014 / О. С. Дебре. — Б.м., 2023 — укp.Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями). – Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка. – Полтава, 2023.Дисертаційна робота присвячена проблемі використання методики навчання учнів 10-11 класів проєктування на уроках технології.У роботі вперше розкрито зміст та розкрито структуру методики навчання учнів 10-11 класів проєктування на уроках технології у специфічній єдності відповідних методів, форм організації та засобів навчання технології; обґрунтовано та експериментально досліджено процес використання методики навчання учнів 10-11 класів проєктування на уроках технології, здійснено її характеристику в єдності п’ятьох змістових етапів; теоретично спроєктовано та експериментально перевірено ефективність та доведено доцільність застосування методику навчання учнів 10-11 класів проєктування на уроках технології; уточнено перелік видів практичних завдань для учнів із проєктування, відповідно до специфіки на уроках технології; критерії, показники та рівні готовності учнів 10-11 класів до застосування проєктування на уроках технології; розширено розуміння про поетапне впровадження в навчання технології організаційно-методичного забезпечення, особливості застосування проєктування на уроках технології у єдності відповідних методів, форм організації і засобів навчання технології; удосконалено наявний вітчизняний та зарубіжний досвід використання змісту, форм організації, методів проєктування в педагогічній практиці; педагогічні умови використання проєктування в навчанні технології учнів; педагогічний зміст та структуру проєктування на уроках технології; охарактеризовано персоналії вітчизняних та зарубіжних наукових, педагогічних працівників та фахівців, якими вивчалася проблема використання проєктування на уроках технології.Практичне значення отриманих результатів полягає в розробленні та впровадженні в навчання учнів закладів загальної середньої освіти методики навчання учнів 10-11 класів проєктування на уроках технології та організаційно-методичного забезпечення для вчителів трудового навчання та технологій.У вступі визначено актуальність теми дослідження, обґрунтовано його мету, завдання, об’єкт, предмет, методи дослідження, висвітлено наукову новизну та практичне значення, розкрито інформацію щодо апробації та особистого внеску здобувача в отримання результатів дослідження, схарактеризовано структуру та обсяг дисертації.У першому розділі – «Навчання учнів проєктування на уроках технології як нова науково-педагогічна проблема» – визначено теоретико-педагогічні засади навчання учнів проєктування на уроках технології, подано характеристику, розкрито особливості та педагогічну сутність навчання учнів проєктування на уроках технології; окреслено вітчизняний та зарубіжний досвід навчання учнів проєктної діяльності в контексті розвитку технологічної освіти; здійснено аналіз наукових підходів до дослідження проблеми проєктування у педагогічній теорії та практиці.У другому розділі – «Теоретичне обґрунтування і практичне використання методики навчання учнів проєктування на уроках технології» – на основі конкретизації базових категорій та понять дослідження здійснено побудову методичної системи навчання учнів 10-11 класів проєктування на уроках технології; обґрунтовано критерії, показники та рівні ефективності методики навчання учнів проєктування на уроках технології.У третьому розділі дисертації – «Дослідно-експериментальна перевірка та аналіз ефективності методики навчання учнів 10-11 класів проєктування на уроках технології» – розглянуто хід та результати дослідно-експериментальної роботи з перевірки ефективності спроєктованої методики навчання учнів 10-11 класів проєктування на уроках технології. Із застосуванням методів математичної статистики доведено достовірність отриманих результатів та досягнення мети дослідження. Отже, проведена дослідно-експериментальна робота показала, що спроєктована методика навчання учнів проєктування на уроках технології сприяла дієвому зростанню рівнів навчальних досягнень учнів 10–11 класів.Ключові слова: методика, метод проєктів, проєктування, навчання, уроки технології, старша школа.^UDissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Philosophy in specialty 014 Secondary education (by subject specialties). – Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko. – Poltava, 2023.The dissertation is devoted to the problem of using the methodology of teaching 10-11 grade students to design in technology lessons.For the first time, the work revealed the content and structure of the methodology of teaching 10-11 grade students to design in technology lessons in a specific unity of the relevant methods, forms of organization and means of teaching technology; the process of using the methodology of teaching students of grades 10-11 in design in technology lessons was substantiated and experimentally investigated, its characterization was carried out in the unity of five content stages; theoretically designed and experimentally verified the effectiveness and proven expediency of applying the methodology of teaching 10-11 grade students to design in technology lessons; the list of types of practical tasks for design students has been clarified, in accordance with the specifics of the technology lessons; criteria, indicators and levels of readiness of students of grades 10-11 to use design in technology lessons; the understanding of the step-by-step implementation of organizational and methodical support technology in education, the peculiarities of the application of design in technology lessons in the unity of appropriate methods, forms of organization and means of technology education has been expanded; the existing domestic and foreign experience of using content, forms of organization, and design methods in pedagogical practice has been improved; pedagogical conditions for the use of design in teaching students technology; pedagogical content and structure of design in technology lessons; the personalities of domestic and foreign scientific, pedagogical workers and specialists who studied the problem of using design in technology lessons are characterized.The practical significance of the obtained results lies in the development and implementation in the education of students of institutions of general secondary education of the methodology of teaching students of grades 10-11 to design in technology lessons and organizational and methodological support for teachers of labor training and technology.The introduction defines the relevance of the research topic, substantiates its purpose, task, object, subject, research methods, highlights the scientific novelty and practical significance, discloses information about the approbation and personal contribution of the applicant to obtaining research results, characterizes the structure and scope of the dissertation.In the first chapter – «Teaching students to design in technology classes as a new scientific and pedagogical problem» – the theoretical and pedagogical principles of teaching students to design in technology classes are defined, the characteristics are presented, the peculiarities and pedagogical essence of teaching students to design in technology classes are revealed; the domestic and foreign experience of teaching students project activities in the context of the development of technological education is outlined; an analysis of scientific approaches to the study of the design problem in pedagogical theory and practice was carried out.In the second chapter – «Theoretical substantiation and practical use of the methodology of teaching students to design in technology lessons» – based on the specification of the basic categories and concepts of the research, the construction of a methodological system for teaching students of grades 10-11 to design in technology lessons was carried out; the criteria, indicators and levels of effectiveness of the methodology of teaching students to design in technology lessons are substantiated.In the third chapter of the dissertation – «Research-experimental verification and analysis of the effectiveness of the methodology of teaching 10-11th grade students to design in technology lessons» – the progress and results of research and experimental work on the effectiveness of the designed methodology of teaching 10-11th grade students to design in technology lessons are considered. Using the methods of mathematical statistics proved to be reliable the results obtained and the achievement of the research goal.So, the conducted research and experimental work showed that the designed method of teaching students to design in technology lessons contributed to the effective growth of the levels of educational achievements of students in grades 10-11.Keywords: methodology, project method, design, training, technology lessons, high school. Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ
|