Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (86)Книжкові видання та компакт-диски (63)Журнали та продовжувані видання (4)
Пошуковий запит: (<.>A=Савенко В$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 5
Представлено документи з 1 до 5

      
1.

Савенко В. Г. 
Підвищення рівня економічної безпеки держави на основі комерціалізації інтелектуальної власності: автореф. дис. ... канд. екон. наук : 21.04.01 / В. Г. Савенко ; Нац. ін-т стратег. дослідж. — К., 2011. — 18 с. — укp.

Досліджено тенденції набуття правової охорони та комерціалізації українських об'єктів інтелектуальної власності (ОІВ), розглянуто основи поводження з ОІВ як нематеріальними активами (НМА) вітчизняних підприємств. Виявлено та систематизовано загрози економічній безпеці України в сфері управління інтелектуальною власністю. Розроблено методичні рекомендації щодо оцінювання рівня економічної безпеки України в сфері управління інтелектуальною власністю та обгрунтовано організаційно-економічні заходи щодо нейтралізації загроз економічній безпеці держави та реалізації переваг від комерціалізації ОІВ. Запропоновано методичний підхід до визначення пріоритетних напрямів розвитку комерціалізації українських ОІВ.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)0-141.1 + У9(4УКР)0-995
Шифр НБУВ: РА379330 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Дахуа Л. .. 
Удосконалення методу розрахунку стійкості укосів земляного полотна автомобільних доріг та схилів (на прикладі Алжиру) / Л. .. Дахуа. — Б.м., 2021 — укp.

У результаті виконаної дисертаційної роботи здійснено теоретичне узагальнення і нове вирішення науково-прикладної задачі, що полягає в удосконаленні методу Бішопа для розрахунку стійкості укосів земляного полотна автомобільних доріг та схилів для умов Алжиру. Актуальність теми підтверджується передумовами (зсуви, оповзні, наслідки землетрусів), які виникають на дорожній мережі Алжиру. Також актуальність підтверджується тим, що в умовах Алжиру не існує простого інженерного методу розрахунку стійкості схилів і укосів виїмок чи насипів із комплексним врахуванням сил від дії землетрусів, ґрунтових вод та утримуючих сил від армування. Суть удосконалення методу полягає у введенні значень змінних (c') і (φ') в критерій руйнування Кулона-Мора з метою врахування втоми ґрунту, параметр (Fs) для врахування впливу сейсмічних зусиль, силу (r) для врахування частини води, що просочилася, і армуючої сили від шарів геосинтетиків (Geo) у багатокутник сил Бішопа, який повинен бути в рівновазі.На основі розробленого методу у дисертаційній роботі розроблена методика розрахунку армованих геосинтетичними матеріалами укосів земляного полотна автомобільних доріг, яка дозволяє робити інженерні розрахунки стійкості укосів земляного полотна автомобільних доріг та схилів.У роботі також було виконане математичне та числове моделювання стійкості укосів і схилів та перевірка адекватності розробленого методу.Ще однією із задач досліджень було розроблення методу застосування геоінформаційних систем (ГІС) для прокладання трас нових автомобільних доріг в умовах гірського Алжиру з врахуванням оцінки стійкості схилів. Розроблений метод аналізу даних ГІС дозволив побудувати карту зсувів на автомобільній дорозі А1 провінція Буйра. Розрахована нова траєкторія траси значно знижує ризики (до 30 %) і втрати дорожньої галузі при зміні траєкторії всього лише в 21 % при обході районів з найбільш високою ймовірністю виникнення зсувів.^UAs a result of the Thesis, a theoretical generalization and a new solution of the scientific-applied issue, which is to improve the Bishop's method for calculating the stability of the road subgrade escarpments and slopes for the conditions of Algeria was carried out. The relevance of the topic is confirmed by the preconditions (shifts, landslides, consequences of earthquakes) that occur on the road network of Algeria. As in all Mediterranean countries, Algeria is severely affected by unforeseen shifts. In recent years, these shifts have tended to increase, leading to large losses in many sectors of the economy and, in particular, in road infrastructure.The relevance is also confirmed by the fact that in Algeria there is no simple engineering method for calculating the stability of escarpments and slopes of excavations or embankments, taking into account the forces of earthquakes, groundwater and restraining forces of reinforcement.The essence of improving the method is to enter the values of variables (c ') and (φ') in the Coulomb-Mohr failure criterion to take into account soil fatigue, parameter (Fs) to take into account the impact of seismic forces, force (r) to take into account part of the leaked water, and the forces (Geo) occur from the inclusion of geosynthetic layers in the polygon of Bishop's forces, which must be in equilibrium.The action of groundwater on the state of the shifting slope is manifested in different ways, causing a change in the stress state of the array and the physical and mechanical properties of soils, as well as causing the development of filtration deformations. Its influence is taken into account by the calculation of pore pressure and the corresponding coefficient of pore pressure, which was once proposed by Bishop and Morgenstern.The impact of earthquakes was taken into account by the introduction of additional forces acting in the horizontal and vertical directions. In our method the assumption that the filtration and seismic forces are shear forces is accepted, ie directed parallel to the base of the compartment.As a result, we obtained a new engineering method for calculating the stability of escarpments and slopes;On the basis of the developed method in the dissertation work the technique of calculation of the geotextile-reinforced slopes of road subgrade which allows making engineering calculations of stability of escarpments of the road subgrade and slopes is developed;Mathematical and numerical modeling of the stability of escarpments and slopes and verification of the adequacy of the developed method were also performed in the work.Four variants of retaining structures for the slope of PC 240 + 847 of the motorway A1 were investigated. Numerical calculation with the use of the finite element method shows that the strengthening of slopes by geosynthetic layers gives better stability compared to other proposals.Another task of the research was to develop a method of using geographic information systems (GIS) to evaluate the stability of slopes in the mountainous areas of Algeria. The main purpose of this part of the study was to evaluate the predisposition of soils in the Hanifa area to landslides in order to suggest an alternative road route that is less prone to such phenomena based on geographic information systems and the developed improved Bishop's method.A method of GIS data analysis has been developed, on the basis of which a map of landslides in Algeria on the highway A1 in the Buirae district has been constructed. This method allows making more accurate design decisions when designing highways in the mountainous conditions of Algeria. In particular, the calculated new trajectory of the route significantly reduces the risks (up to 30%) and losses of the road industry when changing the trajectory of only 21% when bypassing the areas with the highest risks of landslides.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Савенко В. О. 
Робота конструкцій підпірної стіни зі структурною поверхнею на основі, що нерівномірно деформується / В. О. Савенко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена вирішенню актуального наукового та практичного завдання подальшого вдосконалення конструктивного рішення підпірних стін зі структурною поверхнею і методів їх розрахунків з метою проєктування та експлуатації будівель і споруд у складних інженерно-геологічних умовах. Для практичних розрахунків застосовано модель змінного коефіцієнта жорсткості основи і розрахункового опору для тривало навантаженої основи, яка дозволяє врахувати особливості контактної взаємодії в умовах нерівномірних деформацій основи. У серії експериментальних досліджень визначено основні властивості цих підпірних стін – ущільнення і збільшення несучої здатності ґрунтової основи. Розроблено рекомендації щодо проєктування підпірних стін зі структурною поверхнею, які можуть використовуватись для розрахунку підпірної стіни зі структурною поверхнею в складних інженерно-геологічних умовах. При практичному впровадженні запропонованих конструкцій на об'єктах промислового і цивільного будівництва в порівнянні з типовими рішеннями, які орієнтовані на застосування в звичайних умовах, отримано економічний ефект в розмірі 55,00 тис. грн при влаштуванні 10 м/п стіни.^UThe dissertation is devoted to the solution of the actual scientific and practical problem of further improvement of the structural solution of retaining walls with a structural surface (RWSS) and methods of their calculations for the purpose of designing and operation of buildings and structures in difficult engineering - geological conditions. For practical calculations, the model of the variable coefficient of rigidity of the base and the calculated resistance for a long loaded base is used, which allows to take into account the features of contact interaction in the conditions of uneven deformations of the base. In a series of experimental studies basic properties of these retaining walls are determined - compaction and increase of bearing capacity of the soil base. Recommendations on the design of retaining walls with structural surfaces have been developed, which can be used to calculate retaining walls with structural surfaces in complex engineering-geological conditions. The most unfavorable variants of realization of reactive pressures are possible at such combinations of deformation and force influences: curvature of convexity of a surface of a basis and the external moment which is directed perpendicularly to the plane of curvature; the curvature of the concavity of the base surface and the external moment directed parallel to the plane of curvature; ledge or failure at the end of the foundation element of the retaining wall and the external moment directed perpendicular to the line of the ledge. Modeling with the help of software PLAXIS allowed to analyze the stress-strain state of retaining walls that interact with the base, which is unevenly deformed (radius of curvature - 1-3 km), according to the calculation schemes for two options: 1 option - angular retaining wall; option 2 - retaining wall with a structural surface. With a slight difference in total displacement within (15-18 %) and uniform subsidence of the retaining wall with structural surface, compared with the retaining wall of the angular type, the whole soil mass was involved, confirming the contact stresses, which are evenly distributed on the surface of the RWSS. Mathematical modeling shows a reduction in stresses on the contact surface up to 15 %. Gradual filling of voids leads to an even distribution of efforts, which in the long run increases the service life of the structure, thus providing an economic effect. The peculiarity of the design solution of RWSS in the interaction of soil with the structural surface increases the bearing capacity of the base due to the formation of elastic cores and unloading vaults. The fifth section develops «Guidelines for the design of retaining walls with a structural surface», which can be used to calculate the RWSS in complex engineering and geological conditions. When designing retaining walls, structural schemes must be adopted that provide the necessary strength, stability and spatial immutability of the structure as a whole, as well as its individual elements at all stages of construction and operation. A clear scope of application of the RWSS was determined, which depends on the engineering and geological conditions of the construction site, purpose and service life of structures, requirements for materials and rules of installation of the RWSS, the basic provisions of the calculation were formed.The calculation technique, which reflects a new approach to the design of RWSS, taking into account the long-loaded basis, has been experimentally tested. The conducted experimental researches confirm theoretical calculations and testify to the decision in the dissertation work of an actual scientific and practical problem of use of retaining walls with a structural surface in difficult engineering-geological conditions. With the practical implementation of the proposed structures at industrial and civil engineering facilities compared to typical solutions, which are oriented to use in normal conditions, an economic effect of 55.00 thousand was obtained UAH at the device of 10 m/p of a wall.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Кватадзе А. І. 
Удосконалення методу прогнозування вологісного режиму дренувального шару дорожньої конструкції під дією навантаження / А. І. Кватадзе. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертаційній роботі представлено нове вирішення актуального питання щодо методу прогнозування вологісного режиму дренувального шару дорожньої конструкції під дією навантаження від великовагових транспортних засобів. Ґрунтуючись на підході щодо визначення параметрів просідання ґрунту, при його висиханні або розмерзанні, отримано залежність для питомого надлишку віджимання води під дією навантаження. Запропонована залежність поєднує такі показники, як деформація під дренувальним шаром, товщина шару ґрунту, розміщеного під дренувальним шаром, з якого відбувається віджимання води під дією прикладеного навантаження. Визначення напружено-деформованого стану дорожньої конструкції проводилося в програмно-розрахунковому комплексі SCAD Office.На підставі статистичної обробки кліматичних показників регіонів побудовано карту дорожньо-кліматичного районування території України за значеннями питомого надлишку води, що надходить в дренажну конструкцію.^UThe dissertation work presents a new solution to the topical questions of the method of forecasting the humidity-like mode of the drainage of the road construction layer under the action of the super-normative load. A brief analysis of the proposed outline of the year-round cycle of the water-thermal regime of the pavement of roads is given. For each period, different types of humidification have been identified, which make the maximum contribution to the water supply to the drainage layer. In order to eliminate, in a timely manner, the factors changing road conditions by increasing the volume of heavy traffic, it is necessary to forecast the humidity of the drainage construction (DC).Considering this, a study was made of the drainage layers on the experimental installation of a road structure conforming to the parameters of the category III road. The work of two types of drainage structures was studied: with crushed and sandy layers, with filtration coefficients of 100 m / day and 4.5 m / day, respectively. The operating mode of two types of shallow drainage constructions differed: a draining layer made of soap rubble, fr. 20-40 mm, had an average discharge intensity of 0.0645 l / min, and a medium grain sand layer of 0.0029 l / min. A shallow, sandy drainage structure was seen as working on a drying principle, but actually worked on a absorption principle.To forecast the volume of water entering the drainage layer due to heavy vehicle loads and the corresponding change in the humidity of the entire road structure during the most unfavourable period of the year, the characteristics describing this process have been defined. Accordingly, the process of soil drying during thawing and drying was analysed.A three-dimensional road construction model with a draining layer by finite elements is provided for carrying out a numerical experiment. The software-calculation suite SCAD Office has been chosen to create a calculation model of the elements of the road. Road models of categories I-IV were constructed along the boundary of the extreme lane with a shoulder and slope 1:1.5 gradient. The construction of the finite-element grids is conditioned by the size of the wheel stamp on the statistical load of the A2 group, which is regulated by state standards. To obtain the most possible deformations for carrying out numerical experiments, it is decided not to limit the movement of the nodes along the contour of the model.For roads of categories I to IV in the conditions of the 1st road-climatic zone of Ukraine, with the over-normative load from the wheel of the design car 86.25 kN on the road structures with the wetted sandy drainage layer, The migration of moisture from the bottom upwards will occur from the soil of the subgrade to the carriageway, from the thickness of 50 to 80 cm, from the shoulder to the thickness of 60 to 90 cm, depending on the overall thickness of road pavement; the proportion of the excess pressure applied to the water pressure varies from 5.4 to 7.4 litres per m2.The work also presents the results on the effectiveness of the methodology for taking project decisions on the selection of parameters of structures for water and thermal regulation. The proposed updated method makes it possible to eliminate the stages of the collection of baseline data on the climatic conditions of the construction area over the many years of observation (air temperature, soil, wind speed and snow height) and statistical processing of these data in order to perform the calculations according to the normative method. All these elements of the design can be replaced by the simplified use of maps of the calculated freezing depth of the road structure for different road categories. On the basis of the completed cluster analysis, a road-climate map was constructed on which the territory of Ukraine is divided into five zones. The introduction of the results of the development makes it possible to optimize the parameters of the shallow drainage structure (including the thickness of the drainage layer) taking into account changes in climatic characteristics.The proposed definition of the reserve thickness of the draining layer for accommodating the additional excess water due to the squeezing thereof under the influence of the super-normative load is proposed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Желтобрюх А. Д. 
Удосконалення технології улаштування дорожніх покриттів з використанням дренуючих асфальтових бетонів: автореферат дис. ... д.філософ : 192 / А. Д. Желтобрюх. — Б.м., 2023 — укp.

Підготовлена дисертація – це актуальне наукове дослідження в сфері дорожнього будівництва шляхом впровадження нового виду та технології асфальтобетонних покриттів для розвитку дорожньої галузі в цілому та підвищення рівня безпеки автомобільних доріг України. У дисертаційній роботі вирішена важлива науково-практична задача, що полягає в удосконаленні такої технолої, як дренуючі асфальтобетони для покриття автомобільних доріг.Враховуючи районування за максимальною інтенсивністю зливових опадів та за кліматичними умовами роботи дренуючого асфальтобетону, це дасть змогу встановити вимоги до бітуму та розробити конструкції дорожнього одягу для різних категорій автомобільних доріг. Оскільки шар дренуючого асфальтобетону влаштовують як шар зносу, то для нього не встановлюють розрахункові характеристики.Встановлено, що порівняно зі щільним, дренуючий асфальтобетон на всіх стадіях (виробництво, укладання, ущільнення, експлуатація) вимагає вкрай високої уваги та жорстких вимог до щебеневих матеріалів. При цьому, обов’язково треба використовувати бітум, модифікований полімером та обов’язкове використання стабілізуючої добавки. Тому, було проведено випробування всіх основних складових матеріалів перед початком експерементів з підбору складу.Експериментальними дослідженнями підбору складу дренуючих асфальтобетонів встановлено, що його потрібно виконувати таким чином, щоб в ущільненому матеріалі була система сполучених пор, для видалення води з поверхні дороги. Це досягається за рахунок особливостей зернового складу суміші, основну частку якого становить однофракційний щебінь.Відповідно до об’ємних підходів основною вимогою є забезпечення потрібного вмісту пустот в ущільнених зразках. Як наслідок, було вироблено асфальтобетонні суміші з максимальним розміром зерен 16 мм, 11 мм та 8 мм та вмістом бітуму від 5,5 % до 7,5 %. Ущільнення зразків повинно виконуватись методом Маршала. Згідно випробувань матеріалів для приготування, підбору складу суміші та дотримання технологій та температур, було досягнуто необхіного вмісту пор при встановлених мінімальних та максмальних кількостях бітумного вְ’яжучого та встановленого процесу ущільнення зразків. Завдяки визначеного показника структури дренуючого асфальтобетону – заповнення пор мінерального остова бітумом, який в подальшому можливо використовувати як умову підбору складу суміші або як параметри для оцінки суміші після укладання та ущільнення, було визначено , що для зразка ДАБ-16 відсоток пор, заповнених в'яжучим, у мінеральному заповнювачі становить 28 %, для ДАБ-11 – 34 %, для ДАБ-8 – 39 % ( при мінімальному вмісту бітумного в’яжучого), що свідчить про досягнення достатнього забезпечення дренувальної здатності дренуючого асфальтобетону при оптимальній залишковій пористості. Для повного розуміння роботи дренуючого асфальтобетону було визначенно показник вертикальної та горизонтальної проникності. Отриманих в наслідок проведених досліджень величин проникності більше чим достатньо, щоб відвести воду в найбільш насичений місяць по значенню максимальної кількості зливових опадів, або пікових короткочасних злив для вдалого підвищення безпекових експлуатаційних характеристик автомобільних доріг.На підставі техніко-економічних розрахунків підтверджена доцільність застосування технології влаштування покривів з дренуючого асфальтобетону. Враховуючі, що дренуючий асфальтобетон – це спеціальний вид асфальтобетонів, і тому звичайно потребує особливої уваги на всіх етапах і певних технічно складних підходів до себе, але в порівнянні з ЩМА, завдяки визначеним вагомим економічним факторам таким як матеріали (зерновий склад) (до 10 %), вартість суміші (до 6 %), витрата матеріалу для влаштування (до 30 %), підвищення експлуатаційних характеристик, що призведе до вирогідного зменшення соціально-економічних втрат від зменшення дорожньо-транспортних пригод, і саме головне – до зниження смертельних випадків внаслідок ДТП, під час впровадження технології ДАБ в Україні, з’являється можливість покривати витрати пов’язані з потребою спеціального зимового утримування і заходів з очищення пор, які можуть засмітитися за роки експлуатування.Ключові слова: автомобільна дорога, дорожній одяг, дорожнє покриття, асфальтобетонна суміш, шар зносу, дренуючий асфальтобетон, відкриті пори, пористість, проникність.^UThe prepared dissertation is an actual scientific study in the field of road construction by introducing a new type and technology of asphalt concrete coatings for the development of the road industry as a whole and increasing the level of road safety in Ukraine. An important scientific and practical task is solved in the dissertation work, which consists in improving such a technology as draining asphalt concrete for covering roads.Taking into account the zoning according to the maximum intensity of torrential precipitation and the climatic conditions of the drainage asphalt concrete, it will make it possible to establish the requirements for bitumen and develop road wear designs for different categories of highways. Since the layer of draining asphalt concrete is arranged as a wear layer, the design characteristics are not established for it.It was established that compared to dense, draining asphalt concrete at all stages (production, laying, compaction, operation) requires extremely high attention and strict requirements for crushed stone materials. supplements Therefore, all the main component materials were tested before starting the composition selection experiments.Experimental studies of the selection of the composition of draining asphalt concrete have established that it should be performed in such a way that the compacted material has a system of connected pores to remove water from the road surface. This is achieved due to the peculiarities of the grain composition of the mixture, the main part of which is single-fraction crushed stone.According to volumetric approaches, the main requirement is to ensure the desired void content in compacted samples. As a result, asphalt concrete mixtures with a maximum grain size of 16 mm, 11 mm and 8 mm and a bitumen content of 5.5% to 7.5% were produced. Samples should be compacted using the Marshall method.According to the tests of materials for preparation, selection of the composition of the mixture and compliance with technologies and temperatures, the required pore content was achieved with the set minimum and maximum amounts of bituminous binder and the set process of compacting the samples.Due to the determined indicator of the structure of draining asphalt concrete - the filling of the pores of the mineral core with bitumen, which can later be used as a condition for selecting the composition of the mixture or as parameters for evaluating the mixture after laying and compaction, it was determined that for the DAB-16 sample, the percentage of pores filled with binder , in the mineral aggregate is 28%, for DAB-11 – 34%, for DAB-8 – 39% (with a minimum content of bituminous binder), which indicates the achievement of sufficient drainage capacity of draining asphalt concrete with optimal residual porosity. To fully understand the performance of draining asphalt concrete, the indicator of vertical and horizontal permeability was determined. The permeability values obtained as a result of the conducted research are more than enough to divert water in the most saturated month in terms of the maximum amount of heavy rainfall, or peak short-term downpours to successfully increase the safe operational characteristics of highways.On the basis of technical and economic calculations, the expediency of using the technology of arranging covers from draining asphalt concrete has been confirmed. Taking into account that draining asphalt concrete is a special type of asphalt concrete, and therefore, of course, requires special attention at all stages and certain technically complex approaches to itself, but in comparison with SHMA, due to certain important economic factors such as materials (grain composition) (up to 10% ), the cost of the mixture (up to 6%), the consumption of material for installation (up to 30%), an increase in operational characteristics, which will lead to a beneficial reduction of socio-economic losses from a reduction in traffic accidents, and most importantly - to a decrease in fatalities due to road accidents , during the implementation of DAB technology in Ukraine, there is an opportunity to cover the costs associated with the need for special winter maintenance and measures to clean the pores, which may become clogged during the years of operation.Keywords: highways, road pavement, road surface, asphalt concrete mixture, wear layer, draining asphalt concrete, open porous, porosity, permeability.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського