4. |
Козачок І. В. Організаційно-правове забезпечення контрольної функції органу місцевого самоврядування в умовах сталого розвитку: автореферат дис. ... д.філософ : 081 / І. В. Козачок. — Б.м., 2024 — укp.Дисертацію присвячено комплексному дослідженню сутності правової природи органів місцевого самоврядування України, як суб’єктів контролю (запропонованого в дисертаційній роботі муніципального контролю), аналізу їх основних функцій, розробці моделі формування (механізму) організаційно-правового забезпечення здійснення контролю органами місцевого самоврядування, а також, напрямів удосконалення реалізації контрольної функції органом місцевого самоврядування в умовах сталого розвитку. Зазначене дослідження є актуальним, оскільки його проблематика відповідає напряму наукових розвідок, визначеному в Указі Президента України «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року» від 30 березня 2019 року № 722 (Ціль № 11) та спрямовується на вирішення завдання ефективного забезпечення відкритості, безпеки, життєстійкості й екологічної стійкості міст, інших населених пунктів.В контексті тієї ролі, що відіграють органи місцевого самоврядування у сталому управлінні місцевими ресурсами, можливості створювати механізми для моніторингу та оцінки досягнення цілей сталого розвитку в їхніх громадах зростає значення управлінських функцій, що на них покладені, в тому числі контрольної функції. Проведення контролю органами місцевого самоврядування у суб’єктів господарювання комунального сектору стає важливим на сучасному етапі розвитку місцевого самоврядування в Україні. Від якості контрольної функції в значній мірі залежить ефективність реалізації цілей сталого розвитку. Водночас, важливим елементом необхідності удосконалення організаційно-правового забезпечення реалізації функції контролю місцевими муніципалітетами є майже повна відсутність його методологічного підґрунтя, що веде до теоретичних та практичних прогалин у ефективному запровадженні зазначеного правового інституту. З погляду на це, потребують вирішення питання побудови сучасної моделі формування організаційно-правового забезпечення контрольної функції органу місцевого самоврядування.Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що дисертаційна робота є одним із перших вітчизняних комплексних монографічних досліджень стосовно організаційно-правового забезпечення контрольної функції органів місцевого самоврядування в умовах сталого розвитку України. У роботі запропоновано та обґрунтовано доцільність впровадження моделі організаційно-правового забезпечення контрольної функції органу місцевого самоврядування у вигляді системного утворення - механізму організаційно-правового забезпечення, який включає три взаємодіючі складові, підсистеми: інституційну, нормативно-правову, організаційну.На підставі проведеного історико-правового аналізу досліджено генезис правових аспектів виникнення і розвитку контролю, як загальної функції публічного управління та з’ясовано, що у всі періоди часу будь-які управлінські дії, рішення та господарські процеси потребували контролю, тому з часом значення контролю набуло нового змісту, нових форм та методів. Визначено та охарактеризовано етапи становлення та розвитку контролю незалежної України: I етап (1990-1995 роки), так званий початковий етап; II етап (1996-2006 роки) характеризується вивченням та запозиченням зарубіжного досвіду. Звернено увагу на відсутність в зазначених етапах законодавчого закріплення повноважень органів місцевого самоврядування щодо здійснення ними контрольних функцій; III етап (2007 - 2014 роки) вдосконалено законодавство щодо організації і діяльності певних контролюючих суб’єктів, в тому числі з’являються перші незначні спроби наділити органи місцевого самоврядування контрольними повноваженнями; виділено IV етап (2015 року - по теперішній час) розширено повноваження місцевої влади у заміні адміністративних і регіональних устроїв в умовах сталого розвитку міст і громад для забезпечення відкритості, безпеки, життєстійкості й екологічної стійкості міст і населених пунктів.З’ясовано сутність понять: 1) «публічна влада», під якою слід розуміти здатність державних органів, органів місцевого самоврядування та інших суб’єктів, яким можуть бути делеговані повноваження виконувати певні публічні функції; 2) «публічне управління» - вид діяльності, пов’язаний з реалізацією органами публічної влади, покладених на них функцій, серед яких значне місце відводиться контрольній функції; 3) «публічний контроль» - є тією складовою, яка забезпечує ефективність публічного управління та дає можливість ефективно вирішувати поставлені перед Україною задачі щодо досягнення цілей сталого розвитку.^UThe dissertation is devoted to a comprehensive study of the essence of the legal nature of local self-government bodies of Ukraine as subjects of control (proposed in the thesis of municipal control), analysis of their main functions, development of a model for the formation (mechanism) of organizational and legal support for control by local self-government bodies, as well as, directions for improving the implementation of the control function by the local self-government body in conditions of sustainable development. The mentioned study is relevant because its issues correspond to the direction of scientific research defined in the Decree of the President of Ukraine "On the Goals of the Sustainable Development of Ukraine for the Period Until 2030" dated March 30, 2019 No. 722 (Goal No. 11) and is aimed at solving the task of effectively ensuring openness , safety, viability and ecological stability of cities and other settlements.In the context of the role played by local self-government bodies in the sustainable management of local resources, the ability to create mechanisms for monitoring and evaluating the achievement of sustainable development goals in their communities, the importance of the management functions assigned to them, including control functions, is increasing. Control by local self-government bodies of utility sector business entities is becoming important at the current stage of development of local self-government in Ukraine. The effectiveness of the implementation of sustainable development goals largely depends on the quality of the control function. At the same time, an important element of the need to improve the organizational and legal support for the implementation of the control function by local municipalities is the almost complete absence of its methodological basis, which leads to theoretical and practical gaps in the effective implementation of the specified legal institution. In view of this, the issue of building a modern model of the formation of the mechanism of organizational and legal support of the control function of the local self-government body needs to be resolved.The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that the dissertation is one of the first domestic comprehensive monographic studies on the organizational and legal support of the control function of local self-government bodies in the conditions of sustainable development of Ukraine. The work proposes and substantiates the expediency of implementing a model of organizational and legal support for the control function of a local self-government body in the form of a systematic formation of a mechanism of organizational and legal support, which includes three interacting components, subsystems: institutional, normative and legal, and organizational.On the basis of the conducted historical and legal analysis, the genesis of the legal aspects of the emergence and development of control as a general function of public administration was investigated and it was found that in all periods of time any management actions, decisions and economic processes required control, therefore, over time, the meaning of control acquired a new content, new forms and methods. The stages of formation and development of control of independent Ukraine are defined and characterized: I stage (1990-1995) the so-called initial stage; The II stage (1996-2006) is characterized by the study and borrowing of foreign experience. Attention has been drawn to the lack of legislative consolidation of the powers of local self-government bodies in the implementation of control functions by them in the specified stages; Stage III (2007 - 2014) of improving the legislation on the organization and activities of certain controlling entities, including the first minor attempts to endow local self-government bodies with control powers; the IV stage has been allocated (2015 - to the present time), the powers of local authorities have been expanded and the replacement of administrative and regional structures in the conditions of sustainable development of cities and communities to ensure openness, safety, viability and ecological stability of cities and settlements.The essence of the concepts has been clarified: 1) "public power", which should be understood as the ability of state bodies, local self-government bodies, and other entities that may be delegated authority to perform certain public functions; 2) "public administration" - a type of activity related to the implementation by public authorities of the functions entrusted to them, among which a significant place is given to the control function; 3) "public control" is the component that ensures the effectiveness of public administration and makes it possible to effectively solve the tasks set before Ukraine in order to achieve the goals of sustainable development. Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ
|