Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (3)Тематичний інтернет-навігатор (4)Наукова електронна бібліотека (18)Реферативна база даних (349)Книжкові видання та компакт-диски (507)Журнали та продовжувані видання (12)
Пошуковий запит: (<.>K=КОЛЕКЦІЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 37
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Лисенко Л.В. 
Бібліотечні колекції та зібрання XIX - XX століття як об'єкт археографічного та джерелознавчого опису: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.08 / Л.В. Лисенко ; НАН України. Нац. б-ка України ім. В.І.Вернадського. — К., 2004. — 19 с. — укp.

Проведено дослідження історично сформованих та штучно створених ретроспективних фондів Національної бібліотеки України імені В.І.Вернадського як об'єкта опису археографії та джерелознавства. Особливу увагу приділено реконструйованим колекційним книгозбірням приватних, юридичних осіб та ряду колекцій/зібрань, сформованих за предметно-тематичною, хронологічною, культурологічною ознакою. Здійснено їх історико-культурологічну класифікацію за станово-професійною ознакою для приватних колекційних фондів, за тематичною - для ретроспективних зібрань юридичних осіб, наведено бібліотекознавчу класифікацію. Встановлено терміносистему колекційних фондів (визначено зміст понять "колекція", "зібрання", "бібліотека") для проведення державної реєстрації. Запропоновано ідентифікаційні індекси відповідно до класифікацій ретроспективних книжкових колекційних фондів та систему обов'язкових облікових документів (паспортів) як різновиду науково-довідкового апарату на історико-культурні фонди з метою забезпечення збереження колекцій/зібрань, введення їх до наукового обігу та ефективного використання. Науково обгрунтовано методику складання найменшого елемента археографічного опису колекційного фонду - заголовка.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч736.7(4УКР)511.1 +
Шифр НБУВ: РА329811

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Хроменко В.О. 
Вихідний матеріал для селекції скоростиглих гібридів кукурудзи в умовах центрального Лісостепу України: Автореф. дис... канд. с.-г. наук: 06.01.05 / В.О. Хроменко ; Ін-т рослинництва ім. В.Я.Юр'єва УААН. — Х., 2007. — 20 с. — укp.

Зібрано та вивчено колекцію самозапилених ліній кукурудзи за основними морфобіологічними та господарчо цінними ознаками. Проведено класифікацію ліній за довжиною вегетаційного періоду. Визначено лінії та гетерозисні комбінації, здатні ефективно використовувати умови росту та забезпечувати високі, стабільні врожаї зерна. Оцінено стійкість самозапилених ліній до холоду за природних умов і на спеціально створених ділянках холодостійкості. Посів проведено в ранні строки (у другій половині березня) за жорстких агрометеорологічних умов. Стійкі до високих температур зразки відібрано в найбільш чутливій фазі викидання волотей. Відібрано посухостійкі лінії, у яких розрив між цвітінням волотей і качанів у період посухи сладає не більше 1 - 2-х днів. Результатом добору холодо- та посухостійких зразків є колекція ліній, які широко використовуються у практичній селекції у разі створення нових гібридів. Установлено кореляційні залежності між продуктивністю, її елементами та іншими ознаками. Стабільною продуктивністю незалежно від умов вирощування характеризуються лінії ЧК 2, ЧК 3, Чк 45, СМ 7, Бг 1081, які належать до стабільних ліній. Виділено лінії з підвищеним вмістом білка, олії з крохмалю, а саме: ЧКР 8, ЧК 4354, ЧК 4204, ЧК 930, ЧК 45. Вони є цінним вихідним матеріалом для створення гібридів кукурудзи з високою якістю зерна. Використовуючи кращі лінії колекції, створено 20 нових гібридів кукурудзи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П212.2-314(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА351673

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Ярошенко Т.О. 
Електронний журнал в системі інформаційних ресурсів бібліотеки: друга половина ХХ - початок ХХІ ст.: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.08 / Т.О. Ярошенко ; НАН України. Нац. б-ка України ім. В.І.Вернадського. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Комплексно досліджено процес становлення та розвитку електронного журналу як засобу наукової комунікації та складової інформаційних ресурсів сучасної бібліотеки. Проаналізовано еволюцію наукового журналу, розглянуто передумови його виникення й основні етапи розвитку (модернізації, інновації, трансформації) у контексті світових тенденцій. Визначено основні функції, характеристики та переваги наукового електронного журналу, розглянуто існуючі стандарти його створення та розповсюдження. Обгрунтовано концептуальні, науково-методичні та практичні напрями роботи бібліотек з електронними журналами на всіх етапах їх розвитку. Розкрито особливості управління колекціями електронних журналів у бібліотеках. На підставі вивчення практичного досвіду провідних бібліотек світу за останні 10 - 15 років розроблено технологічну схему й основні принципи управління колекціями електронних журналів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч612.4(4УКР)72 с51 + Ч736.831.22 с51 +
Шифр НБУВ: РА357077

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
4.

Величко Т.В. 
Етнографічне музейництво Півдня України: історична та регіональна своєрідність, сучасні тенденції: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.05 / Т.В. Величко ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Висвітлено основи державної політики щодо музейної етнографічної справи на різних етапах та її вплив на діяльність етнографічних осередків, досліджено всю сукупність чинників розвитку етнографічного музейництва регіону, проаналізовано наукову, фондову, освітньовиховну, виставково-експозиційну роботу музеїв, їх внесок у розгортання етнографічних краєзнавчих студій, відтворено історію створення й етнографічну діяльність музеїв АР Крим, Миколаївської, Донецької, Херсонської й Одеської областей. Акцентовано увагу на втрачених музеях і колекціях, репресованих діячах етнографічного музейного руху, встановлено та досліджено нові види та типи сучасних музеїв.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т5е(23=УКР7,7) л6 + Ч774(4УКР7)76:Т52 +
Шифр НБУВ: РА368846

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
5.

Штанько І.П. 
Колекція генофонду та селекційний матеріал хмелю звичайного при створенні сортів, адаптованих до умов центральної частини Полісся: автореф. дис... канд. с.-г. наук: 06.01.05 / І.П. Штанько ; Ін-т рослинництва ім. В.Я.Юр'єва УААН. — Х., 2009. — 20 с. — укp.

Проаналізовано основні генетичні й адаптивні особливості прояву та встановлено закономірності мінливості біологічних ознак зразків генофонду, виділено для селекції стабільні джерела основних господарсько-цінних ознак. На підставі підібраних батьківських пар за ознаками стабільності та продуктивності створено гібридний матеріал і визначено рівень прояву господарсько-цінних ознак у селекційних номерів різного генетико-селекційного походження. Визначено рівень взаємозв'язку їх продуктивності й адаптивності, виявлено дольові частки впливу генотипу й умов середовища на рівень продуктивності в системі генотип-середовищних взаємовідносин, що дозволить підвищити ефективність добору та встановлення селекційної цінності вихідного матеріалу в селекції хмелю. Створено нові сорти хмелю, адаптовані до умов центральної частини Полісся України, що за продуктивністю, біохімічними показниками, екологічною стабільністю перевищують стандарти. За результатами експертизи до Державного реестру сортів рослин України занесено сорти хмелю Промінь, Зміна (2001), Хмелеслав, Полісянка (2004), Оскар, Видибор (2007).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П259-31 +
Шифр НБУВ: РА367443

Рубрики:

      
6.

Ринсевич В.П. 
Колекція Олександра Лазаревського як джерело історії України другої половини XVII століття: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.06 / В.П. Ринсевич ; НАН України; Ін-т укр. археографії та джерелознавства ім. М.С.Грушевського. — К., 2000. — 20 с. — укp.

Досліджено документи другої половини ХVII ст. з колекції О.М. Лазаревського, що зберігаються у київському Інституті рукописів Національної бібліотеки України як джерела історії України. Вперше отримано дані про кількісний та якісний склад документів зазначеного періоду. Досліджено форму актових матеріалів Гетьманщини другої половини ХVII cт. Здійснено аналіз потенціалу даного комплексу документів для подальшого вивчення історії України. Розглянуто використання матеріалів колекції самим Лазаревським та іншими дослідниками. Складено зведений реєстр документів другої половини ХVII cт. (2278 порядкових одиниць), який рекомендовано використовувати для роботи над відповідними актами колекції.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т211(4Укр)46 + Т3(4Укр)46,01
Шифр НБУВ: РА311744 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:
  

Географічні рубрики:

      
7.

Антонюк І.М. 
Нотні колекції бібліотеки Львівської національної музичної академії ім. М.В.Лисенка у світлі історико-культурного процесу краю: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 26.00.01 / І.М. Антонюк ; Львів. нац. муз. акад. ім. М.В.Лисенка. — Л., 2008. — 17 с. — укp.

Досліджено нотні колекції та фрагменти бібліотек, музичних інституцій та окремих збирачів, що діяли у Львові в кінці XVI - на початку XX ст.. Розглянуто нотодруки давніх львівських книгарень, висвітлено особливості відображення в нотних колекціях музичного життя міста та галицького регіону в даний історичний період. Проаналізовано діяльність окремих колекціонерів, зокрема, В.Вшелячинського, А.Хибінського, М.Щупачкевич, К.Тарнавської, Г.Оттавої, А.Нєментовської. Визначено індивідуальні особливості основних колекцій і розкрито їх роль в історії розвитку галицької музичної культури. До наукового обігу введено невідомі раніше матеріали, зокрема, архівні документи бібліотеки Львівської національної музичної академії (ЛНМА) ім. М.В.Лисенка, спростовано окремі помилкові твердження учених (наприклад, про відсутність нот з бібліотеки Товариства Св. Цецилії 1826 - 1829 рр. і повну загибель бібліотеки ГМТ 1838 - 1848 рр.), викладено нові факти з музичного життя Галичини, вперше висвітлено діяльність М.Щупачкевич як педагога консерваторії Польського Музичного Товариства та колекціонерки. Визначено особливості комплектування бібліотек львівських музичних інституцій та окремих колекціонерів. Вперше на базі фонду бібліотеки ЛНМА ім. М.В.Лисенка досліджено атрибуції нотних видань: штампи, зафіксовані писемні історичні пам'ятки, сліди перебування нот у різних колекціях. Проаналізовано діяльність перших бібліотекарів ЛДК - З.Попеля, А.Струтинської, Я.Колодій. Знайдено невідомі раніше частки львівських колекцій XVIII ст. - Вавельської королівської капели, колекції Сапєгів з Красічина. Зібрано й описано невідомі автографи, зокрема, Я.Рукгабера, Ф.Ліста, Й.Бароні-Кавалькабо, Ж.Мазаса, Б.Кудрика. Систематизовано 78 нотних колекцій бібліотеки ЛНМА ім. М.В.Лисенка. Перекладено з польської та опубліковано матеріали невідомих листів Н.Бернацького, О.Полінського, С.Невядомського, А.Хибінського до ГМТ. Наведено відомості про першу гастрольну подорож львівського "Бояна" до Праги у 1898 р. Описано понад 5 700 прижиттєвих видань композиторів XVIII - XIX ст., які зберігаються у бібліотеці ЛНМА ім. М.В.Лисенка.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ31 я 179(4УКР-2ЛВО) л61-4 +
Шифр НБУВ: РА357018

Рубрики:

      
8.

Васильківський С.П. 
Особливості використання хімічного мутагенезу при створенні вихідного матеріалу для селекції пшениці: Автореф. дис... д-ра с.-г. наук: 06.01.05 / С.П. Васильківський ; Селекц.-генет. ін-т УААН. — О., 1999. — 35 с. — укp.

Дисертацію присвячено питанням створення вихідного матеріалу методом хімічного мутагенезу в селекції озимої пшениці. Показана можливість посилення формотворчого процесу в озимій пшениці застосуванням алкілуючих ДНК сполук. Визначені особливості мінливості й успадкування біологічних властивостей та господарсько цінних ознак у індукованих мутантів озимої пшениці. Доведена можливість виділення форм з комплексом селекційно цінних ознак безперервним індивідуальним добором за методом педігрі в поколіннях генетично нестабільних мутантів. Створена колекція мутантів з кращими показниками елементів продуктивності, якості зерна та вищим потенціалом урожайності порівняно з вихідними сортами й стандартами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П212.103-315.2,022

Рубрики:

      
9.

Багацька О.М. 
Особливості росту і розвитку інтродукованих видів дерев'янистих ліан та перспективи їх використання в озелененні м. Києва: автореф. дис... канд. с.-г. наук: 06.03.01 / О.М. Багацька ; Нац. аграр. ун-т. — К., 2008. — 22 с. — укp.

Вивчено біологічні й екологічні властивості інтродукованих дерев'янистих ліан у Києві з метою визначення перспективного асортименту рослин, розширення можливостей їх використання. Проаналізовано досвід інтродукції витких деревних рослин у колекціях ботанічних садів і вуличних насадженнях Києва. Установлено сучасний таксономічний склад та проведено ботаніко-географічний аналіз інтродукованих видів дерев'янистих ліан. Вивчено біологічні особливості 16-ти видів даних рослин за умов Києва. Визначено ритми розвитку, особливості росту пагонів, цвітіння та плодоношення витких деревних рослин. Установлено, що за умов Києва фенологічні фази характеризуються стабільністю й узгоджуються з кліматичними умовами району інтродукції. Висвітлено питання стійкості інтродукованих видів дерев'янистих ліан до несприятливих факторів навколишнього середовища. Відзначено їх достатню зимо- і посухостійкість. Вивчено особливості насінного та негативного розмноження. Установлено найефективніші методи розмноження. Установлено успішність адаптації інтродукованих видів дерев'янистих ліан у дослідженому регіоні. Наведено модифіковану методику декоративності. Обгрунтовано перспективи та композиційні засади використання видів інтродукованих дерев'янистих ліан у вертикальному озеленні Києва. Розроблено рекомендації для виробництва щодо використання культивованих дерев'янистих ліан у такому озелененні даного міста з урахуванням особливостей функціональних типів насаджень.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П278.4-39(4УКР-4КИЇ) + П271(4УКР-4КИЇ) +
Шифр НБУВ: РА359493

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
10.

Кузьмишина Н.В. 
Селекційна цінність вихідного матеріалу кукурудзи за основними господарськими ознаками: Автореф. дис... канд. с.-г. наук: 06.01.05 / Н.В. Кузьмишина ; Ін-т рослинництва ім. В.Я.Юр'єва УААН. — Х., 2006. — 19 с. — укp.

За результатами досліджень генофонду 1 428 самозапилених ліній кукурудзи встановлено закономірності формування складних кількісних ознак, зокрема, вегетаційний період, продуктивність та її елементи. Створено базову колекцію, яка включає дані щодо видового різноманіття, географічного походження, методів створення, родоводів. Дана колекція відповідає європейському пошуковому каталогу генетичних ресурсів рослин (EURISCO), що відкриває доступ до колекцій генбанків зарубіжних країн і дозволяє цілеспрямовано й ефективно вести інтродукцію та добирати матеріал для вітчизняної селекції. Визначено вплив ступенz спорідненості ліній на вияв кількісних ознак та залежність їх рівня від географічного походження, що дозволяє виявити екологічні зони позитивної інтродукції важливих в селекційному відношенні ознак. Створено ознакові колекції кукурудзи за продуктивністю з різними шляхами її формування: за рахунок утворення підвищеної кількості зерен на качані з високою і стабільною масою 1000 зерен і з комплексом підвищеного рівня цих ознак. Запропоновано інформаційну систему та банк даних "Генофонд кукурудзи", що дозволяє швидко та ефективно вести добір вихідного матеріалу, адаптованого до різних агрокліматичних зон України. Доведено, що активне використання генофонду ліній прискорить процес та покращить його результати.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П212.2-31 +
Шифр НБУВ: РА342957

Рубрики:

      
11.

Вовк О.Л. 
Статистичні методи кластеризації для систем контекстного пошуку зображень: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.13.06 / О.Л. Вовк ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2006. — 22 с. — укp.

Розроблено статистичний ієрархічний агломеративний (СІА) метод для виділення регіонів зображення за колірною подібністю. Запропонований метод базується на бітовій масці взаємозв'язків та рангів колірних компонент центрів кластерів. Наведено аналітичні та експериментальні оцінки часової й просторової складності за допомогою розробленого методу. Проведено експериментальні дослідження щодо оцінки якості кластеризації зображень. Здійснено порівняння СІА методу з найбільш поширеним статистичним методом k-середніх для виділення регіонів зображень. Доведено перевагу СІА методу для оцінки затрат процесорного часу на кластеризацію зображень, визначено його недоліки у процесі визначення затрат оперативного простору. Під час оцінювання якості кластеризації зображень конкуруючими методами виявлено перевагу СІА методу за двома з трьох критеріїв, результати оцінки згідно з третім критерієм у середньому однакові для обох методів. На базі СІА методу створено систему контекстного пошуку зображень в електронних колекціях. Проведено експерименти з оцінки точності контекстного пошуку зображень.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: З970.632-01 +
Шифр НБУВ: РА348138

Рубрики:

      
12.

Піщанська В.М. 
Українська барокова ікона в художніх колекціях Дніпропетровщини: типологія та своєрідність: автореф. дис... канд. культурології: 26.00.01 / В.М. Піщанська ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2009. — 20 с. — укp.

Обгрунтовано й розвинено тезу про вплив козацького культурного середовища на формування придніпровського барокового іконопису. З'ясовано, що запорізьке Придніпров'я дало українській культурі не тільки ідеал національного героя-козака, але і його естетичну концепцію, покладену в основу українського мистецтва XVII - XVIII ст. Визначено стильові ознаки придніпровського іконопису, зумовлені як естетикою української барокової ікони, так і контекстом козацької культури зокрема. Розглянуто трансформацію іконописного канону в придніпровському іконописі, що відбувалася на всіх рівнях естетики ікони. Виокремлено стилістику придніпровської ікони XVII - XVIII ст., що надає можливість виділити ікону Придніпров'я, зокрема Катеринославщини, як окреме, своєрідне художнє явище, як окремий тип ікони в загальній картині українського барокового іконопису.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ146.563(4УКР)4-211 л61 +
Шифр НБУВ: РА368564

Географічні рубрики:

      
13.

Кириченко 
Франкомовна україніка кінця XVII - початку XX ст. у бібліотечних колекціях України: походження, склад, зміст, історико-книгознавча реконструкція: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.08 / Раїса Степанівна Кириченко ; НАН України; Національна бібліотека України ім. В.І.Вернадського. — К., 2005. — 19 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч736.7.043(4УКР)5
Шифр НБУВ: РА346849

Географічні рубрики:

      
14.

Красняк О. І. 
Триба Bromeae Dumort. (Poaceae) у флорі України (критико-таксономічний аналіз) / О. І. Красняк. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації представлені результати критичного вивчення таксонів триби Bromeae Dumort. видового, надвидового й підвидового рангів, уточнена структура триби й проведений таксономічний аналіз морфологічних ознак її представників, а також уточнені ареали видів на території України. Встановлено, що триба Bromeae представлена одним родом Bromus, чотирма секціями (Bromus, Bromopsis, Genea та Ceratochloa) й 20 видами. У таксономії триби флори України головну роль відіграють макроморфологічні ознаки вегетативних й генеративних органів, ознаки ж будови епідерми листка мають більш загальне застосування й переважно характеризують трибу в цілому. На основі результатів, отриманих шляхом статистичної обробки даних, вивчення протологів, дослідження типового матеріалу видів й гербарних зразків у численних гербарних колекціях здійснене переосмислення таксономічної структури деяких груп видів. Запропоновані нова комбінація Bromus cappadocicus var. glabrata (Klokov) Krasniak comb. et stat. nov., comb. provis., нова назва міжвидового гібрида Bromus ×neotauricus Krasniak, nom. nov. et provis., а також уточнена таксономічна система всередині окремих секцій роду Bromus s.l. Проаналізована географічна приуроченість ареалів видів та вивчена їхня еколого-ценотична специфіка. Виявлено нові локалітети для B. diandrus, B. sterilis, B. scoparius, B. carinatus, B. erectus й відмічено суттєве скорочення частоти трапляння B. arvensis та B. secalinus на території України. Складено дихотомічний ключ для визначення таксонів рівня секції й виду.^UThe paper presents the results of a critical study of the taxa of the tribe Bromeae Dumort. at genus, species, subspecies and varietas levels, the structure of the tribe was clarified and a taxonomic analysis of the morphological characters of its representatives was carried out, as well as the ranges of species on the territory of Ukraine were specified. It has been established that the tribe Bromeae is represented by one genus Bromus s.l., four sections (Bromus, Bromopsis, Genea, and Ceratochloa) and 20 species. In the tribe taxonomy of the Ukrainian flora, the main role is played by the macromorphological signs of the vegetative and generative organs, while the signs of the structure of the leaf epiderma have more general application and mainly characterize the tribe as a whole. Based on the results obtained by statistical data processing, study of the protologues, the type material of species and samples in numerous herbarium collections, the taxonomic structure of some groups of species was rethought. A new combination Bromus cappadocicus var. glabrata (Klokov) Krasniak comb. et stat. nov., comb. provis. is suggested, a new name for the interspecific hybrid Bromus ×neotauricus Krasniak, nom. nov. et provis. is offered, and also a taxonomic system within individual sections of the genus Bromus s.1. is precised. The ecological-coenotic features of species are studied and species ranges are analyzed. Several new localities were revealed for B. diandrus, B. sterilis, B. scoparius, B. carinatus, B. erectus, and a significant decrease in the frequency occurrence of B. arvensis and B. secalinus in Ukraine was noted. A dichotomous key and a synopsis have been compiled to determine the taxa of the section and species level.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Велігура Н. М. 
Традиції і новаторство в акварельному живописі у художній культурі України ХХ — початку ХХІ століття / Н. М. Велігура. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 26.00.01 «Теорія та історія культури» (мистецтвознавство). — Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство куль-тури України. Київ, 2019.Дисертація є дослідженням, що поліаспектно розглядає мистецтво аква-рельного живопису у контексті художньої культури ХХ — початку ХХІ ст., де розкрито формування традицій в акварельному живописі у хронологічно-історичній послідовності та досліджено історичну генезису новаторських тен-денцій. Простежено формування традицій і новаторства в техніках акварельного живопису як феномену художньої культури; сформульовано дефініцію «традиції в акварелі» та виявлено історико-культурні особливості феномену новації в ак-варельному живописі. Акварельні техніки розглянуто як важливу складову єди-ного творчого процесу, що суттєво впливає на кінцевий результат твору та його соціокультурне сприйняття. Уточнено методику дослідження фондових колек-цій музеїв за моделлю: «історія — колекція — особистість — автор — твір» як важливий базис для простеження еволюціонування історичної інновації, що по-ступово перетворюється на традицію. Новаторські тенденції в акварелі просте-жено як транскультурне явище, зорієнтоване на пошук митцями засобів збага-чення власного творчого арсеналу новими техніками, що уможливлює отриман-ня самобутнього авторського стилю, манери, почерку. Розроблено та експери-ментально апробовано авторську техніку фактурного акварельного зображення «Текстиль»; у контексті цієї техніки запропоновано нову термінологію для стан-кових картин: «акварельні картини-килими», «акварельні картини-панно», «ак-варельні картини-гобелени», «акварельні картини-печворк», «акварельні карти-ни-рушники»; авторські твори у техніці «Текстиль» оприлюднено на персона-льній виставці. Ключеві слова: живопис, акварель, традиція, новація.^UThe Thesis for the Degree of Candidate of Arts in specialty 26.00.01 «Theory and History of Culture». — National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts, Ministry of Culture of Ukraine. Kyiv, 2019.The dissertation represents the first comprehensive study of the art of watercolor painting in Ukraine in the context of artistic culture of the XX and early XXI centuries, where the formation of traditions in watercolor painting in a chronological historical sequence reveals and the historical genesis of innovation trends. In the work for the first time: the formation of traditions and innovations in the techniques of watercolor painting as a phenomenon of artistic culture has been traced; The historical and cultural features of the phenomenon of innovation in watercolor painting, which was considered at the same time on two levels: 1) as an innovative reception, newest technique, — for time of origin; 2) as traditional, academic subsoil of becoming of watercolor — from position of modern look; an accent is done on causal connection between innovative finds in the watercolor painting and personality of artist, in accordance with what new terminology is offered in relation to the creative credo of artist («unchained», «innovator», «creative»); comparison of musical and picturesque expressive facilities is carried out for more deep understanding of difficult watercolor technique, finding of influence of music and painting on a man and his vivid perception of work; definition of «transparent polyphony of colors» is offered in a watercolor and grounded importance of his use in research of variety color-harmonic singing-sounding in a watercolor image; it is developed and experimentally approved author technique of texture watercolor image «Tekstyl», that by sight has an effect of textile linen, the woven tapestry reminds, but it is implemented on a paper; in the context of this technique new terminology is offered for pictures: «watercolor pictures-carpets», «watercolor pictures panel», «watercolor pictures-tapestries», «watercolor picture of the pitchfork», «watercolor pictures rushnyk», author's works in a technique «Tekstyl» is promulgated on an exhibition. Clarified: method of research of fund collections of museums after a model: «history — collection — personality — author — picture».Conclusions are done, that the way of innovation in a watercolor through all history of artistic creation of artists always was orientated on the search of facilities of enriching of own creative arsenal new technicians, which will do a picture original, author. Exactly an imprint of personality of master in his works is the display of author unchained, innovation and creativity, because any real artist shows itself through work.Keywords: watercolor, watercolor painting, artistic culture of Ukraine, tradition, innovation, artist, artistic work.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Пономарьова В. Л. 
Збереженість іммобілізованих в альгінатному гелі дріжджів Saccharomyces cerevisiae після консервування за низьких температур / В. Л. Пономарьова. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єкт дослідження – вплив факторів низькотемпературного консервування та зберігання на життєздатність, структурно-функціональний стан і біологічні властивості вільних та іммобілізованих в альгінатному гелі дріжджів S. cerevisiae. Мета роботи − дослідити вплив умов консервування за низьких температур на життєздатність та структурно-функціональний стан дріжджів Saccharomyces cerevisiae, іммобілізованих у гелі альгінату натрію. Методи: мікробіологічні; спектрофотометричний; електронного парамагнітного резонансу; проточної цитофлуориметрії; конфокальної мікроскопії; кріобіологічні; кріомікроскопії; рідинної хроматографії; методи статистичної обробки результатів. Теоретичні і практичні результати, наукова новизна: Життєздатність іммобілізованих у носіях із гелю альгінату натрію клітин дріжджів S. сerevisiae залежить від швидкості охолодження. Охолодження зі швидкістю 1–5 град/хв до –40 οС та з подальшим зануренням зразків у рідкий азот дозволяє зберегти вихідну життєздатність іммобілізованих дріжджів без додаткового захисту кріопротекторами. Встановлено, що кріопротекторна дія розчинів альгінату натрію пов'язана з утворенням під час заморожування високов'язкого міжклітинного середовища, яке захищає клітини від ушкодження кристалами льоду і фізико-хімічними чинниками, пов'язаними з кристалоутворенням. Водночас процес іммобілізації в альгінатному гелі та подальше охолодження дріжджових клітин ініціюють помірне генерування АФК, концентрація яких перевищує значення контролю в 3 рази. Це сприяє підвищенню метаболічної активності дріжджових клітин і активує репаративні процеси в них. Термоіндукція внутрішньоклітинного синтезу трегалози клітинами S. сerevisiae перед іммобілізацією значно підвищує їх кріорезистентність і життєздатність після кріоконсервуванням із застосуванням швидкого неконтрольованого заморожуваня безпосереднім зануренням зразків в рідкий азот, що дозволило розробити протокол кріоконсервування іммобілізованих клітин дріжджів без використання кріопротекторів та спеціального кріогенного устаткування. Вперше розроблено протоколи кріоконсервування іммобілізованих клітинS. cerevisiae із використанням повільного програмного охолодження та із неконтрольованими швидкостями охолодження шляхом занурення у рідкий азот зразків клітин після попередньої термоіндукції синтезу трегалози. Вперше встановлено, що після кріоконсервування на відміну від вільних, в іммобілізованих дріжджових клітинах зберігаються вихідні характеристики дихальної активності, в меншій кількості утворюються АФК та виникають летальні ушкодження. Технологічні показники також перевищують аналогічні показники вільних клітин. Практичне значення: Розроблений і апробований протокол кріоконсервування дріжджів S. cerevisiae, іммобілізованих в альгінатному гелі, може бути рекомендований для кріоконсервування дріжджів без використання кріопротекторів в національних та відомчих колекціях і банках мікроорганізмів, а також для зберігання стартових культур. Сфера використання: у біотехнологічних виробництвах, харчовій, хлібопекарській промисловості та виноробстві.^UThe object of the research is the influence of factors of low-temperature preservation and storage on viability, structural-functional state and biological properties of free and immobilized in alginate gel yeast S. cerevisiae. The purpose of the work is to investigate the influence of conservation conditions at low temperatures on the viability and structural and functional state of yeast Saccharomyces cerevisiae, immobilized in sodium alginate gel. Methods: microbiological; spectrophotometric; electron paramagnetic resonance; flow cytometry; confocal microscopy; cryobiological; cryomycroscopy; liquid chromatography; methods of statistical processing of results. Theoretical and practical results, scientific novelty: The viability of immobilized S. cerevisiae hyaluronium sodium alginate in the carriers of sodium alginate secretion depends on the cooling rate. Cooling at a rate of 1-5 deg / min to -40 °C and subsequent immersion of samples in liquid nitrogen can maintain the initial viability of immobilized yeast without additional protection by cryoprotectants. It has been established that the cryoprotective effect of solutions of sodium alginate is associated with the formation during the freezing of a highly viscous intercellular medium, which protects cells from damage by ice crystals and physical and chemical factors associated with crystalline formation. At the same time, the process of immobilization in alginate gel and further cooling of yeast cells initiates a moderate generation of AFC, the concentration of which exceeds the control value by 3 times. It promotes the increase of metabolic activity of yeast cells and activates the reparative processes in them. Thermoinduction of intracellular synthesis of trehalose by S. serevisiae cells before immobilization significantly increases their cryostatability and viability after cryopreservation using rapid uncontrolled freezing by direct immersion of samples in liquid nitrogen, which allowed developing a protocol for cryopreservation of immobilized yeast cells without the use of cryoprotectants and special cryogenic equipment. Protocols for cryopreservation of immobilized cells were developed for the first time S. cerevisiae using slow program cooling and uncontrolled cooling


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Решетньова Г. О. 
«Стилістичні особливості європейської порцеляни XVIII – початку XX століття з приватних колекцій України», / Г. О. Решетньова. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено дослідженню стилістичних особливостей порцеляни Західної та Східної Європи XVIII – початку XX ст., яка зберігалася в приватних колекціях (кінця XIX – XX ст.) та частково ввійшла до музейних фондів України. Розглянуто колекції та подано нові відомості про збирачів: родини Бродських та Ханенків, О. Білого, О. Гансена, Д. Попова, М. Фрадкіна, К. Шпектор та ін., твори з колекцій яких зберігаються в музеях південного, північного та східного регіонів України.Стилістичні особливості простежено на вибраних творах порцелянової мануфактури Майсена, Відня, королівських порцелянових мануфактур Берліна та Севра, Імператорського фарфорового заводу Росії та на предметах приватного підприємства А. Миклашевського у с. Волокитиному. При стилістичному аналізі окреслено риси бароко, рококо, класицизму, модерну та інших течій та напрямів, прослідковано риси еклектики зі зверненням до попередніх епох. Підкреслено, що стилістичний аналіз порцелянових творів потрібно здійснювати з огляду на пластичні та живописні особливості предмету, з урахуванням історичного контексту.У роботі представлено низку нових документів і предметів, уточнено та поставлено під питання попередні атрибуції. Відкриття та публічний аналіз українських колекцій порцеляни, із залученням незалежних фахівців, підтвердить інтеграцію виробів у світовий культурний простір.^UThe dissertation is a comprehensive study dedicated to the analysis of the stylistic features of the Western and Eastern European porcelain ware from private collections that were partially included in Ukrainian museum collections.The scientific novelty consists in the identification of porcelain collectors of the late 19th – 20th century, familiarisation with the biography of each of them and determination of their legacy in the museums of Southern, Northern and Eastern Ukraine. A series of works were attributed and introduced to the scientific discourse; stylistic features of porcelain of 18th – early 20th century from Western and Eastern Europe from most of the collections were analysed.O. Hansen's biography was reconstructed and the fate of the founder of the Third State Museum after the 1920s was clarified in the study. The collector's German archive was studied. The porcelain collection that was transferred from O. Hansen's collection to the National Museum of Ukrainian Decorative Art was described. Samples of European porcelain ware were taken from the Khanenkos' collection that is stored at Bohdan and Varvara Khanenko National Art Museum. The prominent physical chemist O. Brodsky was presented as a collector. Information about the scholar's wife, V. Brodska-Sheremetieva, was introduced to the academic discourse. The Brodskys' contribution at the National Museum “Kyiv Picture Gallery” was singled out.Artistic preferences of the Kyiv homeopath D. Popov were determined. The collection was analysed and a series of works that are stored in the One Street Museum and by the doctor's heirs were introduced to the academic discourse. For the first time, Doctor K. Shpektor's collection in N. Onatsky Sumy Regional Art Museum (SRAM) was examined, which expands our knowledge about the prominent collection. The porcelain ware from the graphic artist M. Fradkin's collection was presented which is now stored in Kharkiv Art Museum; the artist's archive was studied.The study provides biographic data about the collector O. Bilyi, who founded the first highly specialised Ukrainian museum of Russian and Soviet artistic porcelain ware (now O. Bilyi Chornomorsk Museum of Fine Arts). The collection of the famous alpinist and collector O. Blieshchunov was described, which is stored in O. Blieshchunov Odesa Municipal Museum of Private Collections. The inventory cards at Odesa Art Museum (OAM) and SRAM were processed in order to single out items that came from private owners. As a result of the study, information was found that helps describe the personalities of Ukrainian collectors of the late 19th – 20th century more thoroughly. The main part of the study deals with the analysis of individual porcelain items from Ukrainian private collections of the late 19th – 20th century. The items of porcelain manufacturies that are predominant in the abovementioned collections were singled out, namely: Meissen Manufactury, Vienna Imperial Porcelain Manufactury, Berlin and Sèvres Royal Porcelain Manufactury, Russian Imperial Porcelain Factory (IPF) and A. Myklashevskyi's private enterprise in the former Chernihiv Province. As a result of the study, a number of works were introduced to the academic discourse, a series of new attributions were completed and previous attributions were questioned.The history of the development and work of manufacturies was described and the prominent artists were mentioned. The influence of historical and political situation on the change of tastes and their stylistic orientation was retraced. The aesthetic significance of the items and the reflection of the styles of the 18th – early 20th century was highlighted. It was noted that the style of porcelain ware should be considered taking into account both form and pictures. Visual stylistic analysis contributes to the analysis, but it cannot by the key element of attribution. The depiction of characteristic features of Baroque, Rococo, Classicism, Art Nouveau and other narrow trends and tendencies in porcelain ware confirms that porcelain is a material imprint of the epoch and tastes that were common during a certain period of time in a certain place. It is noted that a considerable amount of porcelain ware stored in Ukrainian museums require a more comprehensive analysis and re-attribution. The discovery and public analysis of Ukrainian collections of European porcelain ware of the 18th – early 20th century involving independent researchers will confirm the integration of items into global cultural space.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Оляніна С. В. 
Український іконостас XVII–XVIII ст.: семантика пластичного образу. / С. В. Оляніна. — Б.м., 2020 — укp.

У дослідженні представлено комплексний аналіз архітектурної композиції і програмного складу різьбленого оздоблення українських іконостасів. Архітектурно-пластичну організацію іконостасів XVII–XVIII ст. репрезентовано як символічну структуру, що в цілому формує візуальне повідомлення, яке має таку саму риторичну основу, що й писемне джерело. Уперше весь архітектурно-пластичний образ українського іконостаса розглядається як текст проповіді та об'єкт візуального богослов'я. У дослідженні систематизовано і теоретично осмислено фактологічний матеріал з архітектурної композиції та різьбленого оздоблення іконостасів XVII–XVIII ст. Для цього обстежено іконостаси, що збереглися in situ, а також фрагменти іконостасів, які зберігаються в музейних колекціях, проаналізовано з цієї точки зору матеріали щодо втрачених іконостасів, опубліковані в ХІХ–ХХІ ст., опрацьовано архівні матеріали (світлини, креслення, малюнки, письмові документи) щодо втрачених і збережених іконостасів. Корпус пам'яток, використаний у дослідженні, зведено в каталог, що становить 134 позиції, 98 із них — утрачені пам'ятки, частина з яких вперше введена до наукового обігу. Обґрунтовано трактування архітектурно-декоративної складової іконостаса як архітектурної рами, історико-культурна семантика якої є контекстом семантики сюжетів облямованих нею іконних зображень.^UThis study is about the development of the symbolic structure of architectural and sculptural decoration of Ukrainian iconostasis. As the study makes it amply clear, it is a veritable marvel of the national art and culture of the 17th – 18th centuries as well as a paragon of visual theology, epitomizing the most important theological concepts of the day. The author explores the interrelation between religious meaning and the artistic conception of Ukrainian iconostases and retraces the evolution of the theological thought through the changes of iconographic programs and of their architectural and decorative repertory. The work focuses on the sculptural imagery embedded in the Ukrainian iconostasis as well as on its symbolic language, which has received up to now insufficient attention. This symbolic language, is of crucial importance and is further exemplified by the floral decoration of iconostases designed as a system of symbols that functioned as a kind of text delivering spiritual messages to be read and interpreted.The emergence of 17th century a new concept of an iconostasis as a multifaceted frame indicated that the framing was conceived as a comment to the main iconic imagery clarifying key ideas and the structure of its theological program and aiding in its reading and interpretation. Functioning similarly to text headings, the framing structured the iconic content of iconostases delineating it into a hyper-text of semantically connected but visually independent elements.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Петрик Н. Р. 
«Формування колекцій пам'яток воєнної історії у музеях Львова (ХІХ–ХХ ст.)» / Н. Р. Петрик. — Б.м., 2020 — укp.

У дисертації досліджено процес формування колекцій пам'яток воєнної історії у музеях Львова ХІХ–ХХ ст. З'ясовано, що зародження музейної діяльності у місті стало результатом поширення європейських традицій колекціонування серед аристократичних польських родів міста. Виділено етапи становлення музейних установ, що спеціалізувались на зборі предметів воєнно-історичного характеру. Відзначено, що на першому етапі створення музеїв Львова в їх колекціях була незначна кількість пам'яток воєнно-історичного значення. Проте, вже у першій третині XX ст. у Львові формувалися перші спеціалізовані військово-історичні експозиції. У радянський період основним завданням нововідкритих військово-історичних експозицій було оспівування перемоги СРСР у Другій світовій війні. Виняток становив Музей зброї «Арсенал», де демонструвалися еклектичні збірки середньовічного озброєння з колишніх приватних колекцій князів Любомирських, В. Лозинського, Б. Ожеховича, О. Чоловського.^UThe dissertation deals with the process of the formation of collections of military history attractions in Lviv museums of the 19th and 20th centuries. It is found that the origin of museum activity in the city was the result of the spread of European collecting traditions among aristocratic Polish families of the city. The stages of the formation of museum establishments specializing in the collection of items of military-historical characters were distinguished. It was noted that in the first stage of the creation of Lviv museums in their collections there were a small number of attractions of military and historical importance. However, already in the first third XX century, the first specialized military-historical expositions were formed in Lviv. In the Soviet period, the main task of the newly opened military and historical exhibitions was to sing the victory of the USSR in World War II. An exception was the Arsenal Museum of Weapons, which displayed eclectic collections of medieval weapons from the former private collections of Prince Lubomirsky, V. Lozynsky, B. Ozhehovich, O. Cholovsky.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Фролов І. В. 
АВТОРСЬКА КОЛЕКЦІЯ СУЧАСНОГО ОДЯГУ: МЕТОДИ СТВОРЕННЯ ТА ЗАСОБИ ІДЕНТИФІКАЦІЇ / І. В. Фролов. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено дослідженню актуальних проблем створення авторських колекцій актуального одягу і аксесуарів та просування власного бренду на fashion-ринку. Проведено аналіз та досліджено закономірності розвитку світової fashion-індустрії початку XXI століття. Визначено, що у найвищій ціновій категорії активно затребуваним є одяг класу deluxe; досліджено основи методології створення колекцій одягу люксового сегменту.^UThe dissertation is devoted to research of actual problems of creation of author's collections of actual clothes and accessories and advancement of own brand in the fashion-market. The analysis and regularities of development of the world fashion industry of the beginning of the XXI century are carried out. It is determined that in the highest price category, deluxe clothing is actively in demand; the basics of the methodology of creating clothing collections of the luxury segment are investigated.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського