Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Наукова електронна бібліотека (77)Реферативна база даних (942)Книжкові видання та компакт-диски (112)Журнали та продовжувані видання (5)
Пошуковий запит: (<.>K=МИСЛИТЕЛ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 168
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Михайловська Н.А. 
Екзистенційний характер української філософської думки як відображення специфіки національної ментальності: Автореф. дис... д-ра філос. наук: 09.00.05 / Н.А. Михайловська ; Львів. держ. ун-т ім. І.Франка. — Л., 1998. — 34 с. — укp.

Розкрито концепцію екзистенційного характеру української філософської думки на підставі аналізу спадщини ряду видатних українських мислителів XVIII - першої половини XX ст. Обгрунтовується роль української національної ментальності як підложжя цього феномену. Розроблено новий напрямок в галузі історії української філософії - екзистенційне філософування у вітчизняній літературі. Встановлена подібність і визначена специфіка відповідних періодів розвитку європейської і української екзистенційної філософської думки. Проведене дослідження дозволило створити цілісну картину розвитку української філософії в істинній гармонії, джерелом якої виступає Святе Письмо.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)-663

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Чернишенко І.А. 
Педагогічна діяльність та спадщина М.Р.Завадського: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / І.А. Чернишенко ; Кіровогр. держ. пед. ун-т ім. В.Винниченка. — Кіровоград, 1998. — 15 с. — укp.

Дисертація присвячена опису раніш недослідженого матеріалу про педагогічну діяльність М.Р.Завадського. Подана повна біографія педагога, розкриті філософські, естетичні, релігійні основи його світогляду. У дисертації проаналізовано погляди М.Р.Завадського на загальні й окремі питання теорії навчання і виховання, описуються положення концепції педагога про розвиток початкової та середньої освіти. Показана роль М.Р.Завадського як просвітителя, оригінального мислителя, популяризатора педагогічних ідей і реформатора системи освіти. У роботі проаналізовано статті, підручники, циркуляри і законопроекти, написані педагогом, а також подана бібліографія його праць.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч33(4УКР)5-8 Завадський М.Р.

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Чорний О.О. 
Вчення про людину Чернігівського літературно-філософського кола (друга пол. XVII-перша пол. XVIII ст.): Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.05 / О.О. Чорний ; Дніпропетр. держ. ун-т. — Д., 1998. — 15 с. — укp.

В дисертації грунтовно досліджено вчення про людину мислителів Чернігівського літературно-філософського гурту, його значення у філософській думці України XVII-XVIII ст. Історико-філософський аналіз людинознавчої проблематики мислителів кола дозволяє конкретизувати шляхи розвитку антропософських ідей на Україні. Вперше комплексно аналізується творчість науковців, які належали до Чернігівського кола і продовжували філософський напрямок Києво-Могилянської колегії на Лівобережній Україні. Дисертант відзначає основні людинознавчі концепції вчених Чернігівського кола, що зберігають свою актуальність при вирішенні сучасних проблем в державі, освіті, вихованні тощо. Вказується на утопічність деяких положень діячів Чернігівського гурту. Дисертаційна робота виконана на основі джерел, декілька з яких вперше вводяться в науковий вжиток.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216

Рубрики:

      
4.

Прокопов Д.Є. 
Проблема істини в філософській думці Григорія Сковороди: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.05 / Д.Є. Прокопов ; Київ. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 1998. — 16 с.. — 16с с. — укp.

Дисертація присвячена комплексному розгляду проблеми істини, умов і можливостей її пізнання, співвідношення знання та віри, розуму та одкровення в гносеології Григорія Сковороди. Визначаються передумови її позиціювання в діалогах українського мислителя, шляхи її вирішення, а також ідейні взаємозв'язки, що дозволяють включити творчість Г.Сковороди до загального русла історії української філософії і вивчати її у межах єдиного контексту розвитку європейської філософської традиції.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю226

Рубрики:

      
5.

Дорожко І.І. 
Розв'язання лінгвістичних мислительних задач підлітками засобами фразеології: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / І.І. Дорожко ; Харк. держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 1999. — 16 с. — укp.

Дисертація містить аналіз з проблеми "задача" у зарубіжній і вітчизняній літературі. Наведено специфіку розв'язання лінгвістичної задачі на уроках української мови і літератури. Розкрито поняття "спосіб", визначено його роль при розв'язанні задачі. Обгрунтовано, що розв'зання лінгвістичної задачі здійснюється за умов використання фразеологічних засобів. Експериментально перевірено і доведено, що суттєві зміни за рівнями сформованості способів розв'язання лінгвістичних задач засобами фразеології досягнуто завдяки цілеспрямованій навчальній діяльності учнів. Застосування алгоритму, побудованого за системою послідовності "Рух по спіралі", сприяє успішному розв'язанню лінгвістичних мислительних задач.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.513.102

Рубрики:

      
6.

Паласюк Г.Б. 
Ідеї стоїчної філософії у вченні Григорія Сковороди: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.05 / Г.Б. Паласюк ; Львів. держ. ун-т ім. І.Франка. — Л., 1999. — 16 с. — укp.

Дисертацію присвячено дослідженню ідей стоїчної філософії у вченні Григорія Сковороди. На основі компаративного аналізу творів стоїків та українського мислителя проаналізовано осмислення Сковородою етичних теорій античних стоїків. Досліджено зв'язок поняття "істинної людини" у вченні Сковороди зі стоїчним ідеалом людини-мудреця та вплив "природної релігії" стоїків на трактування Бога як Всесвітнього розуму українським мислителем. Розкрито суть вчення Г.Сковороди про "сродну працю" як природну сутність людини та її зв'язок зі стоїчним розумінням щастя людини. З'ясовано соціальну зумовленість зв'язків творчості Сковороди зі стоїчною філософією.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)46

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Хома О.І. 
Модерна та постмодерна перспективи в філософії культури: Автореф. дис... д-ра філол. наук: 09.00.04 / О.І. Хома ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 1999. — 40 с. — укp.

Дисертація присвячена інтерпретації філософії Нового часу (і відповідного історичного типу мислення) як структурно обумовленого конфлікту декількох мислительних стратегій. Проведена реконструкція симптоматологічної мислительної стратегії (Паскаль - де Сад - Ніцше - сучасна філософія радикального плюралізму) обгрунтовано доводить незмінність структури цього конфлікту протягом останніх чотирьох століть і, відповідно, структурну тотожність філософії Нового часу (XVII-XX ст.). Ключовим пунктом дослідження є специфічна інтерпретація текстів Б.Паскаля, яка серйозно коректує загальноприйняті уявлення про характер філософії XVII ст. і культури Модерну загалом.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*671 + Ю6*328.933*31-725

Рубрики:

      
8.

Сумченко І.В. 
Антроподицея Миколи Бердяєва: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.05 / І.В. Сумченко ; Львів. держ. ун-т ім. І.Франка. — Л., 1999. — 16 с. — укp.

Дисертацію присвячено аналізу проблеми виправдання людини як провідної теми в філософії М.Бердяєва. Простежено витоки творчості основних попередників антроподицеї філософа. Проаналізовано еволюцію мислителя в поглядах на людину, проблему зла та теодицеї в творчості М.Бердяєва. Встановлено, що виправдання людини, на думку філософа, відбувається в її творчості і через творчість, але філософ розглядає кожний творчий акт як шлях до наближення кінця цього світу. Тим самим М.Бердяєв проводить есхатологізацію творчості в історії. Отже, завдяки творчості людина виступає продовжувачем справи Божого творіння.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4РОС)6-663.1

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
9.

Волошина В.В. 
Психологічні детермінанти навчальної успішності молодших школярів: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / В.В. Волошина ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 1999. — 19 с. — укp.

Одержано показники розвитку простої моторної активності, сприймання інформаційних сигналів, обсягів короткочасної слухової і зорової пам'яті, логічного мислення і деяких мислительних операцій та властивостей уваги, а також рівень сформованості мотиваційної сфери як однієї з детермінант навчальної успішності. Виявлено внутріфункціональні зв'язки між цими психічними детермінантами, встановлено мікровікові та індивідуальні відмінності в досліджуваних психологічних явищах, вплив динаміки їхнього розвитку на навчальну успішність молодших школярів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю984.030.2-7 + Ч421.221

Рубрики:

      
10.

Зєнкін М.В. 
Історичні та суспільно-політичні погляди Б.М.Чичерина: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.06 / М.В. Зєнкін ; Дніпропетр. держ. ун-т. — Д., 1999. — 16 с. — укp.

В дослідженні, спираючись на наукову спадщину Чичеріна і літературу про нього, вивчений життєвий шлях мислителя, його погляди на проблеми конкретно-історичного і суспільно-політичного розвитку Росії. Розроблена періодизація життєвого і творчого шляху Чичеріна, проаналізовані його філософсько-історична та державницька концепція, ставлення до самодержавства, станів та міжстанових відносин, історичного розвитку общини, земських соборів, питання місцевого самоврядування і феодально-кріпосницького ладу. Висвітлюється проблема прав і свобод особи, співвідношення їх з державою і суспільством, проблема власності, оцінка революції, соціалізму та ін. Робиться висновок про орігінальність чичерінської концепції та значимість його поглядів для сучасності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т1(2)6-8 Чичерин + Ф1(4РОС)506 Чичерин

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
11.

Левченков О.І. 
Проблеми держави і права в творчій спадщині М.К.Михайловського і сучасність: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / О.І. Левченков ; Ун-т внутр. справ. — Х., 1999. — 16 с. — укp.

Проведено комплексне дослідження найбільш актуальних проблем держави та права в працях одного з видатних мислителів ХІХ ст. М.К. Михайловського. Зокрема, розглянуто питання походження, суті і функцій держави та права, взаємовідносин держави та особи, прав і свобод людини, їх гарантій, окремі положення кримінально-правової науки, поняття злочину і покарання. Державно-правові погляди М.К. Михайловського проаналізовано на фоні досягнень вітчизняної політико-правової думки ХІХ ст. і в тісному зв'язку з сучасністю.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф1(4РОС)505.2

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
12.

Вирський Д.С. 
Ст.Оріховський-Роксолан як історик та політичний мислитель: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.06 / Д.С. Вирський ; Дніпропетр. держ. ун-т. — Д., 2000. — 18 с. — укp.

Висвітлено діяльність та творчий доробок у царині історіографії та суспільно-політичної думки вітчизняного мислителя-гуманіста Ст.Оріховського-Роксолана (1513 - 1566). На основі маловідомих джерел відтворено біографію письменника. Проаналізовано основні праці вченого, які присвячено проблемам історії та політики. Визначено місце гуманіста в інтелектуальній історії України, зокрема, в українському історіографічному процесі та розвитку вітчизняної суспільно-політичної думки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т1(4Укр)4-8 Оріховський-Роксолан
Шифр НБУВ: РА309698 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Кияновський А.О. 
Гуманістичні засади формування особистості учня початкових класів: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / А.О. Кияновський ; Херсон. держ. пед. ун-т. — Херсон, 2000. — 21 с. — укp.

На історичному та сучасному матеріалі досліджено проблему використання гуманістичних засад у процесі формування особистості учня початкових класів. Проаналізовано внесок провідних мислителів і педагогів різних культурно-історичних епох у розробку методики формування гуманістично орієнтованої особистості засобами навчального і виховного потенціалу шкільної освіти. Визначено нові напрями, етапи реалізації цього процесу в середніх навчальних закладах нового типу. Доведено, що ефективність експериментальної методики формування гуманістично орієнтованої особистості учня початкових класів у авторській школі забезпечується пріоритетністю парадигми гуманістичних цінностей у реалізації навчально-виховного процесу, стимулюванні художньо-естетичних інтересів, умінь та навичок учнів молодших класів, гармонійним поєднанням інтелектуального розвитку школярів зі зміцненням їх фізичного здоров'я як передумови адаптації до нової якості соціокультурного середовища.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.331.1
Шифр НБУВ: РА310968 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
14.

Радіонова Н.В. 
Філософсько-антропологічні інтенції творчості М.В.Гоголя: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.04 / Н.В. Радіонова ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2000. — 19 с. — укp.

З'ясовано духовно-культурну ситуацію в Україні початку XIX ст. та ідейні джерела формування світогляду М.Гоголя. Виявлено духовні шукання митця на шляху до самопізнання. Визначено основні теоретичні та соціокультурні джерела філософської антропології письменника. Встановлено специфіку розуміння природи людини М.Гоголя та проаналізовано її інтерпретаційні можливості. Розкрито погляди мислителя на місце і роль людини у світі, а також ідеал істинного життя. Охарактеризовано внесок митця до вітчизняної філософської думки в Україні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)5-4 Гоголь М.В.3 + Ю3(4РОС)50 + Ю216.22
Шифр НБУВ: РА311328 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
15.

Варипаєв О.М. 
Мандрівництво у східнослов'янській культурі: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.04 / О.М. Варипаєв ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2000. — 19 с. — укp.

Проведено комплексний аналіз феномена мандрівництва, виявлено його сутнісні характеристики, що дозволяють говорити про його безсумнівну філософську значущість для культурного дискурсу XIX - XX ст. Виділено головні типи мандрівництва, показано генетичний зв'язок феномена з первинними ментальністними уявленнями, що виникають на грунті просторової метафорики. Виявлено народно-релігійну філософську парадигму мислення, що формує цілісне уявлення про світ і місце мандрівника в ньому. Досліджено стадіально первинну "українську лінію" мандрівництва Сковорода - Гоголь, що перевела мандрівництво на духовну площину, надавши йому статус повноцінної культурної програми; визначила напрямки осмислення феномена російською культурою і філософською думкою. Показано процес становлення опозиції мандрівництво/блукання, виявленої і дослідженої на матеріалі робіт філософів і мислителів "срібного віку". Визначено напрямок трансформації феномена в епоху постмодерна, зокрема, віртуального мандрівництва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(45=СЛ)5-578 + Э372-103.3
Шифр НБУВ: РА308472 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
16.

Кузьміна С.Л. 
Філософсько-педагогічна концепція П.Д.Юркевича: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.05 / С.Л. Кузьміна ; Ін-т філософії ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2000. — 21 с. — укp.

Наведено результати історико-філософських досліджень з проблем співвідношення філософії та педагогіки, а також охарактеризовано два типи їх зв'язку: нормативно-проектний і взаємодоповнюваний. Визначено специфічні ознаки філософсько-педагогічної концепції як цілісної теоретичної структури, що містить у собі світоглядне, методологічне та антропологічне підгрунтя, на основі якого осмислено мету та умови розвитку "наявного" стану дитини до "належного" стану дорослої людини, згідно з відкритим у педагогічній дійсності "сущим". Філософські та педагогічні погляди П.Юркевича вперше розглянуто як єдину систему у контексті конкретних історичних обставин та біографії мислителя. З'ясовано, що єдність даної концепції зумовлена розумінням спільності завдань філософії та педагогіки, зміст яких полягає у синтезі віри й знання у "цілісній картині" буття взагалі й людського буття зокрема, важливим виміром якого є виховання та освіта. Встановлено, що специфіка методу вирішення П.Юркевичем даних завдань полягала у використанні розробленого на засадах християнської догматики "припущення сутності" людини як ключа до інтеграції сукупності фактів дослідних наук. Розкрито зміст базової складової частини філософсько-педагогічної концепції мислителя - його антропологічного вчення, що містить обгрунтування здатності людини до вільного саморозвитку й самообмеження як суто людського призначення. Проаналізовано виховні та освітні теорії філософа, змістовна єдність яких полягає у визначенні умов та окресленні простору реалізації свободи творчого становлення особистості шляхом подолання суперечностей "наявного" й "належного", "індивідуального" та "загального". Здійснено спробу актуалізації філософсько-педагогічної концепції П.Юркевича за допомогою співвіднесення її положень із сучасними проблемами реформування системи освіти, а саме - гармонійного поєднання загальнолюдських та національних цінностей у принципах осмислення мети, змісту, а також форм педагогічної діяльності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)5/6 + Ч33(4УКР)5-2
Шифр НБУВ: РА310348 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
17.

Домніч В.Г. 
Традиції виховання в народній педагогіці Іспанії: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / В.Г. Домніч ; Луган. держ. пед. ун-т ім. Т.Шевченка. — Луганськ, 2001. — 20 с. — укp.

Досліджено джерела виникнення іспанської народної педагогіки - фольклор, клерикальну та міську літературу, традиції та звичаї, в яких відображено ідеї та виховні цінності іспанського народу. Розглянуто процес збагачення народної педагогіки Іспанії видатними вченими, педагогами, мислителями в різні історичні епохи розвитку країни. З'ясовано, що їх теоретичні погляди створили міцне підгрунтя для становлення народної педагогіки. Розкрито сутність народної педагогіки, проаналізовано її принципи, методи та засоби, встановлено зв'язок між аспектами виховання: розумовим, моральним, трудовим, фізичним та естетичним. Ідеалом іспанської народної педагогіки визначено виховання гармонійно розвиненої особистості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч313(4ИСП)
Шифр НБУВ: РА315863 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
18.

Пригода Т.М. 
Феномен пластичного в культурі: естетико-філософський аналіз: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.08 / Т.М. Пригода ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2001. — 18 с. — укp.

Проведено естетико-філософський аналіз феномену пластичного в культурі. Пластичне розглянуто як естетико-онтологічну категорію, яка визначає деякий єдиний конфігуративний образ людини і світу. Виражальні характеристики пластичного повідомляють феномен первинної присутності у світі. Людина та світ осмислюється як цілісна метаморфоза буття, мислительно-тілесні інтенції якого виявляються в екстатичній тілесності, тексті, пластичному образотворенні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю812.25 + Ю811.15 + Ю812.453.2
Шифр НБУВ: РА313616 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
19.

Осетрова О.О. 
Конфлікт і гармонія особистості і суспільства в творчості Ф.М.Достоєвського: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.05 / О.О. Осетрова ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2001. — 18 с. — укp.

Розглянуто проблему самореалізації особистості у творчості Ф.М.Достоєвського, самогубство як засіб вирішення конфлікту між особистістю та суспільством. Висвітлено вплив мистецтва на внутрішній світ людини, на встановлення гармонії між особистістю та суспільством. Проаналізовано відмінність розуміння індивідуалізму російським мислителем від його тлумачення М.Штірнером, яке мало принципове значення для художньої творчості письменника. Обгрунтовано тезу про гуманістичний характер творчої спадщини Достоєвського.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4РОС)51-578.91 + Ю704.4 + Ш5(4РОС)5-4Достоєвський Ф.М. 54
Шифр НБУВ: РА314572 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
20.

Прокопчук І.І. 
Ціннісне та інституційно-владне забезпечення політичної свободи в умовах демократії: політологічний аналіз творчої спадщини Алексіса де Токвіля: Автореф. дис... канд. політ. наук: 23.00.01 / І.І. Прокопчук ; НАН України. Ін-т політ. і етнонац. дослідж. — К., 2001. — 16 с. — укp.

Досліджено концепцію політичної свободи французького правознавця, політичного діяча Алексіса де Токвіля (1805 - 1859 рр.). На підставі узагальнення творів мислителя запропоновано ціннісне обгрунтування свободи, вивчено теоретико-методологічні підходи до тлумачення категорії "політична свобода", розглянуто інституційно-владні та соціокультурні механізми забезпечення свободи за умов демократії. Досліджено конфлікт цінностей "свобода"/"демократія", "свобода"/"рівність", "лібералізм"/"демократія" та можливості їх гармонійного сполучення. Значну увагу приділено актуальним ідеям Токвіля для сучасної України та інших постсоціалістичних країн.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф056 + Ф023 + Ф1(4Фра)506 Токвіль А.
Шифр НБУВ: РА315867 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського