2. |
Зеленін Г. І. Теоретичні і методичні засади іншомовної професійної підготовки майбутніх викладачів технічних дисциплін / Г. І. Зеленін. — Б.м., 2021 — укp.Дисертацію присвячено проблемі підвищення якості іншомовної професійної підготовки майбутніх викладачів технічних дисциплін. У межах дослідження теоретично обґрунтовано, розроблено цілісну систему іншомовної професійної підготовки майбутніх викладачів технічних дисциплін, яка передбачає орієнтацію на використання іноземної мови як одного із засобів їхньої фахової (педагогічної і інженерної) підготовки і забезпечує формування іншомовної професійної компетентності. Розроблено науково-методичне забезпечення змісту системи іншомовної професійної підготовки майбутніх викладачів технічних дисциплін (наповнення освітніх компонентів формальної, неформальної і інформальної підготовки здобувачів); технологічне забезпечення системи (особистісно-орієнтовані; змістово-орієнтовані; процесуально-орієнтовані технології. Експериментальною перевіркою підтверджено ефективність розробленої системи.^UThe doctoral thesis deals with the question of improving the quality of foreign language training of future teachers of technical disciplines. It was con-cluded that it is necessary to develop a holistic system of foreign language training of future teachers of technical disciplines with a focus on the use of a foreign language as a means of vocational (engineering and pedagogical) train-ing. Methodological approaches, such as the system approach, synergetic ap-proach, personality- and activity-based approach, communicative approach, competence approach and resource approach, were defined. Taking into ac-count the leading ideas of advanced, interdisciplinary integration, duality and relevant principles, the concept of a holistic system of foreign language training of future teachers of technical disciplines was developed. Based on its provi-sions, the system of foreign language vocational training of would-be teachers of technical disciplines, which contains conceptual-target, structural-semantic, technological-activity, control and evaluation blocks, was developed and theo-retically substantiated. The results of a specially organized pedagogical experi-ment on the implementation of the developed system of foreign language train-ing of future teachers of technical disciplines confirmed its effectiveness at high-er education institutions. Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ
|