Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (1)Реферативна база даних (155)Книжкові видання та компакт-диски (1178)Журнали та продовжувані видання (25)
Пошуковий запит: (<.>M=Київський національний університет культури і мистецтв<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 63
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Вербицька Г. А. 
Соціальні мережі в арабському світі та їх вплив на трансформацію еліт / Г. А. Вербицька. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено дослідженню соціальних мереж як інструменту впливу на трансформацію еліт в арабському світі. Встановлено, що соціальні мережі та сучасні засоби комунікацій використовуються дедалі частіше при мобілізації широких мас населення. Досліджено, що інтернет відіграє роль ефективного інструменту для створення та руйнування соціальних суб'єктів, як це спостерігалося під час хвилі демократичних революцій у країнах Близького Сходу і Північної Африки. Виявлено, що соціально-комунікаційні технології в соціальних мережах були основним засобом популяризації рухів і публічного контакту із зовнішнім світом під час подій «Арабської весни». Розкрито, що за допомогою соціальних мереж раніше розрізнені спільноти швидко об'єднувалися через Інтернет у групи із загальною метою, планували й організовували спільні акції протесту. Ключові слова: соціальні мережі, арабський світ, «Арабська весна», еліти, революція.^UThe dissertation is devoted to the social networks study as a tool of influence on the Arab world elite's transformation. The modern Arab world is one of the most complex social systems in the global world. Firstly, it is a separate civilizational phenomenon, with the core being quite firmly entrenched in the framework of two continents – Asia and Africa, – having its own quite powerful branches to other content, Europe and America in particular. Secondly, this world consists of various subsystems, sometimes contradicting each other – up to mutual destruction. The reason for this is a different level of social, political, cultural, and economic development destabilizing the Arab world. The most consolidating element of the Arab world is Islam – one of the largest world religions. In fact, the Arab world was formed as a single social system only in virtue of the Islamic religion, resulting in it still remains an influential international factor, despite various internal contradictions and shocks. The need for a thorough theoretical analysis of the features and level of the social networks influence on both the process of social development and the Arab world elite's transformation in the process of revolutionary events at beginning of the XXth century makes this study significance. The study focuses on events that changed political life in a vast space and entered the scientific discourse as the «Arab Spring» and the Twitter/Facebook revolution. The latter identified the main scenarios of the Middle East protests in the form of an unprecedentedly active involvement of participants in the process of using information and communication technologies in most social networks, which influenced the elite's transformation. The chronological framework covers the 2010–2015 periods. The lower chronological border is associated with the beginning of the protests deployment in social networks in Tunisia, which led to revolutionary events in several Arab countries. The upper border is associated with the final cessation of active protests in the Arab countries, in particular in Bahrain, Egypt and Yemen, with the civil war beginning in the latter one. The geographical scope of the study covers the countries of the Arab world, primarily such as Tunisia, Egypt, Libya, Yemen, Syria and other territories of the Middle East. The paper studies the level of Internet accessibility in the Arab world. Thus, the information and communication technologies made it possible to use mobile TVsystems and various gadgets connected to the Internet and resulted in growing the number of its social networks users. Just on the eve of the Arab Spring, in 2010, the media began to create an information space and lay down the ideological basis of the protest. Social networks have provided Arab citizens with the opportunity to speak out about their choice and to attract a large number of citizens both within the country and abroad through sharing personal thoughts and observations of what is happening. Media channels also provided citizens with the opportunity to get news from not «censored» sources. And it helped to perceive news programs from various sources, and not just those highlighted by their own state-controlled media. Therefore, social networks during the «Arab Spring», been originally created as virtual communication zones, unexpectedly turned out to be a serious alternative to the traditional media, been under severe pressure from censorship in individual countries. Based on this, it is established that the people's virtual solidarity, as a new phenomenon, had an important place in the course of those events. As a result, some countries' authorities drew their attention to this phenomenon and made significant efforts (blocking social networks) to take them under their control. Most of the popular communities created in the Arabic-language segment of social networks used materials of a similar orientation, the main characteristics of which should be pointed out: emotional colouring; brevity and simplicity of theses; a high-quality audio-visual realization. Horizontal connections between users played a significant role of the social networks gaining its popularity as the main information source; that is, the very nature of the network with all participants been connected and able to freely share information. Social networks and modern means of communication are increasingly being used to mobilize the masses. The Internet plays the role of an effective tool for creating and destroying social actors, as it was observed during the wave of democratic revolutions in the countries of the Middle East and North Africa. Social communication technologies in social networks were the main means of popularizing movements and public contact with the outside world during the events of the Arab Spring. Key words: social networks, the Arab world, «Arab Spring», elites, revolution.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Сізова Н. С. 
Хорова культура Вінниччини другої половини ХІХ – першої третини ХХ століття / Н. С. Сізова. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено дослідженню процесів активізації та поширення хорової культури Вінниччини другої половини ХІХ – першої третини ХХ ст. на прикладі діяльності хорових колективів та окремих особистостей. Розкрито особливості професіоналізації хорової культури Вінниччини зазначеного періоду. З цією метою у дослідженні проаналізовано ґрунтовні праці у галузі історіографії, краєзнавства, мистецтвознавства, а також інформацію з періодичних видань, присвячених питанням розвитку музичної культури Вінниччини. Охарактеризовано стан хорового виконавства у навчальних закладах Вінниччини, зокрема церковно-парафіяльних школах, народних училищах, духовних училищах, на педагогічних курсах і курсах церковного співу та у Вінницькій вчительській семінарії. У дослідженні розкрито особливості функціонування церковних хорових колективів з урахування конфесійного складу його населення на теренах краю.Виявлено роль хорових колективів у музичному житті Вінниччини, розкрито роль діячів Музичного товариства імені Миколи Леонтовича у професіоналізації хорового руху на теренах краю. У створенні персонажного плану хорового мистецтва Вінниччини виявлено роль М. Леонтовича у професіоналізації хорової культури регіону, здійснено аналіз хормейстерської і композиторської діяльності Р. Скалецького, різнобічно охарактеризовано творчість Г. Давидовського.^UIn the paper, for the first time a holistic study of the choral culture of the Vinnytsia region in the second half of the nineteenth and first third of the twentieth century was conducted; the ways of activating and disseminating choral art in educational institutions, in particular church parish schools, folk colleges, religious schools, pedagogical courses and courses of church singing were traced. The peculiarities of the functioning of the choir collectives of the region and the role of individual figures in the distribution of choral art on the territory of the region are revealed.In the research for the first time, on the basis of archival sources, the complex of the panorama of choral art of the Vinnytsia region was reproduced, the performance of the choir groups and individual figures in the context of the cultural life of Vinnytsia region was evaluated.The paper consists of an introduction, three sections, which cover the main part of the research, conclusions, the list of sources and applications.The first section analyzes and systematizes the existing scientific works in the field of studying choral art in selected regions of Ukraine. It is noted that the cultural and artistic processes of Halychyna, Zhytomyr region, Slobozhanshchyna, Chernihiv region, Poltava region, and Pryazovye attract the attention of scientists. The source base of the research was formed on the basis of the factual material contained in the State Archives of Vinnytsia Region, the Institute of Manuscripts of Vernadsky National Library of Ukraine, Central State Archives of Museums of Literature and Arts of Ukraine, as well as in periodical publications of both Ukrainian and regional significance (“Music”, “Music for everybody”, “Podilskyi Diocesan Information”, “The Way”, “The Word of the Podolia”, etc.). Due to the thorough a retrospective analysis of a large array of sources reproduced a coherent picture of the choral culture of Vinnytsia as a component of national choral traditions.The second chapter marked that one of key events for determination of ways of cultural and art life of the region was the holding of the second division of Poland by Prussia and Russia in 1793, as a result of which the territory of Vinnytsia region, as part of the right-bank Ukrainian lands, departed to the Russian Empire. The revival of Orthodoxy in Russian way became the consequence of it. The analysis of the state of choral education in church schools, folk schools, religious schools, pedagogical courses and courses of church singing, in particular the Vinnytsia Teachers' Seminary, is carried out. On the basis of archived materials, the general picture of studying choral singing has been reconstructed, the curricula and programs have been analyzed, and the methods of studying singing are outlined. The concert and musical life of Vinnytsia, the activities of choral groups are analyzed in Section 3. It is determined the role of the Musical Society named after M. Leontovych and some individuals in the professionalization of the choral movement in Vinnytsia region.On the basis of the discovered archival materials, the activities of the choir collectives at the district “Prosvita”, the Russian-Ukrainian proletarian choir under the leadership of I. Kedrin and the Jewish Choir under the direction of D. Pisarevsky, the District Chapel named after M. Leontovych were described. The association of the Ukrainian and Jewish chapels into one collective in 1928 coincided with the beginning of the curtailment of the process of Ukrainization, which would be the first step towards repressions against chorus artists in Vinnytsia region. Determining the place of M. Leontovych in the choral culture of Vinnytsia, it can't be argued that it was he who laid the foundations of contemporary professional performance. The composer's work with the choir at Tulchyn diocesan school and the choir chaplain created by him demonstrated a professional approach to organizing the concert repertoire and training of the choir. After M. Leontovych's death the choral choir created by him of short duration time was headed by his student Mykola Pokrovsky, who had already left for Kyiv in autumn 1921 to study. The activity of the collective ceased practically after that, and its revival is associated with the name of Rodyon Skaletsky (1899 – 1982). R. Skaletsky's teaching, choir-master, folklore and composer's work is described in the paper.H. Davydovsky's place and role in Vinnytsia vocational choral music is described in various ways. One of the important events in the creative life of H. Davydovsky in Vinnytsia was the premiere in the city of his choir opera “Under the Sounds of the Native Song”, which took place shortly after the first concert organized by the Artistic Chapel. However, the main contribution of H. Davydovsky to the choir culture of Vinnytsia was not so much his composer's creativity, but the creation of it on the professional basis of the Artistic Chapel.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Волинець В. О. 
Віртуалізація культури в добу інтернет-технологій / В. О. Волинець. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації виявлено особливості віртуалізації культури, звернено увагу на неоднорідність віртуальності у культурі, вказано на виникнення віртуальної культури як наслідку віртуалізації суспільства, яка формує нові принципи взаємодії з культурними цінностями. Відзначено, що комп'ютерна віртуальна реальність може забезпечити освоєння людиною культури, в межах якої вона формується як особистість, але водночас вона сприяє становленню постійно оновлюваної віртуальної культури. Зазначено, що процес віртуалізації істотно впливає на створення єдиної віртосфери як нового культурного рівня соціальної спільноти, що обумовлює появу і поширення віртуальних культурних феноменів, які в останні роки все частіше стають більш затребуваними, ніж реальні. Ключові слова: комп'ютерна віртуальна реальність, віртуалізація, віртуальна культура, інтернет, віртуальне співтовариство, інформаційно-комунікаційні технології,інформаційне суспільство, культура, культурні практики.^UThe dissertation looks into the peculiarities of culture virtualization; it draws attention to the virtuality's heterogeneity in culture, thus pointing out the virtual culture emergence as a result of the virtualization of society, forming new principles of interaction with cultural values. A computer virtual reality is noted to ensure the human to perceive culture. This reality forms a personality, the same time contributing to a constantly updated virtual culture formation.The virtualization process is noted to significantly affect the creation of a united virtusphere as a new cultural level of the social community, causing the virtual cultural phenomena emergence and spread. In recent years these phenomena are increasingly becoming more popular than real.Key words: computer virtual reality, virtualization, virtual culture, internet, virtual community, information and communication technologies, information society, culture, cultural practices.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Цугорка О. П. 
Художньо-естетичні принципи українського бароко в сучасному іконописі / О. П. Цугорка. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації вперше в українському мистецтвознавстві розглянуто та проаналізовано художньо-естетичні принципи українського бароко в контексті сучасного вітчизняного іконопису, окреслено тенденції та перспективизвернення до барокових ремінісценцій відповідно до запитів соціомистецького простору ХХІ ст.Теоретично обґрунтовано сучасні тенденції, творчі методи та художньоестетичні принципи провідних українських іконописців; здійснено мистецтвознавчий аналіз ікон барокових іконостасів у відновлених та новозбудованих храмах (1996–2019 рр.); виявлено характерні риси стилю бароко в сучасному українському іконописі; охарактеризовано синтез естетикиукраїнського бароко та сучасного художньо-образного бачення у творчості вітчизняних іконописців.Ключові слова: українське бароко, сакральне мистецтво, ікона, іконопис, іконостас, художньо-естетичні принципи, канон, іконографія, авторська стилізація, ремінісценції.^UIn the dissertation, for the first time in Ukrainian art criticism, the aesthetic principles of Ukrainian Baroque in the context of contemporary national iconography are considered and analysed. The modern tendencies, creative methods and artistic and aesthetic principles of leading Ukrainian icon painters are theoretically substantiated. The art criticism analysis of the icons of the Baroque iconostasis of the reconstructed and newly built temples (1996–2019) is done. The characteristic features of the Baroque style in the modern Ukrainian icon-painting are found out. The symbiosis of the aesthetics of Ukrainian Baroque and modern artistic and figurative vision in the work of the national icon painters is highlighted. Keywords: Ukrainian Baroque, sacral art, icon, icon painting, iconostasis, artistic and aesthetic principles, canon, iconography, author's stylization, reminiscences.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Пузанов В. М. 
Трейлер фільму як тип рекламного повідомлення: структурно-функціональні особливості та стратегії оптимізації / В. М. Пузанов. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації вперше з'ясовано напрями дослідження трейлера фільму зарубіжними та українськими науковцями; запропоновано структуру офіційного типового трейлера фільму; охарактеризовано антиспойлерність як притаманну саме трейлеру фільму характерну ознаку, яка сприяє виконанню основної його функції – формувати в глядача зацікавленість фільмом та стимулювати його до перегляду фільму; запропоновано класифікацію назв фільмів і трейлерів до них за критерієм наявності в них антиспойлерів / спойлерів; визначено стратегії оптимізації трейлера як типу рекламного повідомлення на аудіовізуальному й текстовому рівнях.Виявлено, що спойлер може бути позитивною ознакою трейлерів фільмів, яка сприяє виникненню зацікавленості до фільмів таких жанрів: історико-біографічного, комедій і драм. Натомість у трейлерах до фільмів жанрів містики, фентезі чи жахів спойлерів не повинно бути, оскільки вони заважають кінотрейлерам виконувати своє призначення.Серед проаналізованих трейлерів до українських фільмів виявлено порівняно незначну кількість трейлерів, структура яких за наявністю та розташуванням обов'язкових компонентів максимально наближена до структури офіційного типового трейлера фільму.Ключові слова: трейлер фільму, рекламне повідомлення, офіційний типовий трейлер фільму, структура і функції трейлера фільму, спойлер та антиспойлер, титри, пекшот, аудіовізуальний і текстовий рівень, стратегії оптимізації трейлера фільму.^UIn the thesis, for the first time, the directions of study of the movie trailer by foreign and Ukrainian scientists were formulated; an official typical movie trailer structure is proposed; anti-spoilerity is characterized as a characteristic feature of movie trailers, which contributes to the fulfillment of its main function – to form a viewer's interest in a film and stimulate him or her to watch the film; the classification of the titles of films and trailers to them by the criterion of the presence of anti-spoilers / spoilers is proposed; strategies for optimizing the trailer as a type of advertising message at the audiovisual and text levels are formulated.It is revealed that spoiler can be a positive feature of movie trailers, which fosters the interest in films of such genres: historical, biographical, comedy and drama. However, there shouldn't be any spoilers for mystery, fantasy or horror movie spoilers.Among the analyzed trailers for Ukrainian films, a relatively small number of trailers were found, the structure of which, in the presence and location of the obligatory components, is as close as possible to the structure of the official typical movie trailer.Key words: movie trailer, film trailer, advertising message, official typical movie trailer, movie trailer structure and features, spoiler and antispoiler, captions, footage, audiovisual and text level, movie trailer optimization strategies.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Фурдичко А. О. 
Процеси фольклоризму в пісенно-музичному мистецтві України (кінець ХХ - початок ХХІ ст.) / А. О. Фурдичко. — Б.м., 2019 — укp.

У роботі вперше здійснено комплексне узагальнююче дослідження процесів фольклоризму в пісенно-музичному мистецтві України кінця ХХ – початку ХХІ ст. Виявлено параметри системи збереження етномузичного фольклору в Україні; проаналізовано розвиток кобзарського мистецтва в історичному та музикознавчому аспектах; розглянуто жанрові й стильові особливості освоєння народнопісенного матеріалу музичними фольклорними колективами в контексті процесу зростання фольклорного руху в Україні; охарактеризовано фестивальний рух крізь призму використання народнопісенного пласту. Докладно проналізовано становлення поп-фольк гілки української естради та здобутки її основних виконавців, а також фактологічний масив української альтернативної музики (фольк-рок, фольк-джаз, дарк-фольк, готика-фольк, етно-хаос, фольк-ф'южн, фольк-панк); узагальнено процес освоєння фольклорного пласту на оперній сцені, в академічних хорових колективах, симфонічних оркестрах та шляхи й методи презентації музичного фольклору на радіо, ТБ, у мережі Інтернет, друкованих засобах масової інформації тощо. Визначено періодизацію і кульмінаційні хвилі фольклорного руху в Україні останніх десятиліть.^UIn this thesis, for the first time, the complex generalizing study of the processes of folklorism in the song and musical art of Ukraine in the end of the XX – the beginning of the XXI cent. is accomplished. The parameters of the system of ethnomusical folklore preservation in Ukraine are determined; the development of the kobza art in historical and musicological aspects is analysed; genre and stylistic features of folk song material mastering by musical folkloric bands are reviewed in the context of the folk movement process of growth in Ukraine; the festival movement is characterised through the prism of the use of folk song stratum. Detailed analysis of the pop-folk branch establishment of Ukrainian stage and its main performers is made, as well as the factual massif of Ukrainian alternative music; processes of folk stratum mastering at the operatic scene, in academic choral collectives, symphonic orchestras, and the ways and methods of musical folklore presentation on the radio and television, in Internet, printed mass-media etc. are generalised.The theoretical and methodological basis of the thesis are served by the concepts of authoritative Ukrainian (M. Dmytrenko, A. Ivanytskyi, A. Kabanova a. o.) and foreign (M. Azadovskyi, V. Husiev, I. Zemtsovskyi a. o.) scientists. Used sources are conditionally divided into two groups: the first group includes works of a conceptual nature, the second one – scientific researches and dissertation works, in which effectiveness of folkloric factors is analysed in structural, formulating areas of modern musical process, and common conceptions of folklore development and the phenomenon of folklore are highlighted.In accordance with the object, subject, purpose and tasks of this research, the logics and structure of the thesis are constructed. The dissertation work consists of an abstract, five sections, conclusions, a list of used references, applications.In the first section the state of scientific development of the topic is studied, the main sources of the research are comprehended, the terminological system and methods of folklorism study are characterised. The sources are conditionally divided into seven major groups: the official sites of archival scientific folkloric funds, laboratories in studying the national musical creative work; interviews, messages in mass-media; content of printed mass-media; ethnofolk content on official sites of television channels and radio programmes; official sites and pages of musical and folk bands, singers, composers, ethnofestivals, musical contests.The second section provides a retrospective review of the history of collection and development of the song folklore, as well as the modern state of its preservation is analysed. During the examination of the identified process in the XX cent. the essence of debates, causing the periodisation and formation of folklore as a scientific and educational branch, is disclosed; the role of definite institutions and personalities in the task of collecting, preserving and promulgation of folk song heritage of Ukrainians is highlighted; the presence of empirical materials fundamental hull of broad gamma of folk song creative work in Ukraine is accented. In the third section the main directions and components of contemporary Ukrainian folk movement are reviewed: the institution of kobza studies, the activity of musical collectives of folkloric direction, folkloric bands of national minorities, ethnofestival movement; the essence of contradictions between the productive and reproductive trends in modern kobza studies is ostended; the repertoire of a significant number of creative collectives is comprehended. In the fourth section repertoires of operatic groups, symphonic orchestras, academic choirs are studied from the point of view of folk song tradition reproduction of in their concert activity. A parallel analysis of the programmes of pop-folk bands and folk-alternative bands provided the basis for evaluating the process of transformation of musical folklore and its use in modern conditions. The fifth section presents the characteristics of the research results presentations of folkloric melos on the radio and television, in printed mass-media and Internet; the analysis of quantitative and qualitative indicators of interplay of television, radio and musical folklore; consideration of the state of musical folklore use on radio and television; bringing to light the volumes and methods of folk song heritage presentation in the content of printed mass-media of modern Ukraine, trends, problems and prospects of its development. Conclusions of the thesis indicate that important characteristics of folklorism processes in song and musical art of Ukraine in the end of the XX – in the beginning of the XXI cent.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Федорова Є. В. 
Видовищна зачіска у сучасній індустрії моди: історія, специфіка, дизайн технології. / Є. В. Федорова. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації проаналізовано видовищну зачіску як історичний, соціальний, культурний, мистецький феномен; її форми, призначення, специфіку як художнього витвору. Виявлено недостатньо досліджені проблеми видовищної зачіски в ділянках історії перукарського мистецтва, дизайн-технологій, науково-категоріального апарату. Здійснено порівняльний аналіз її історично сформованих стилістичних модифікацій та, водночас, прийомів інноваційних рішень в контексті сучасних дизайн-технологій.Відзначено, що специфіка сучасної видовищної зачіски та її модифікації, відповідають провідним стилістичним тенденціям часу та запитам моди, згідно загальнокультурного стану суспільства. З'ясовано практичні прийоми композиційно-конструктивного рішення видовищної зачіски в контексті сучасних дизайн-технологій. Розкрито роль подіумних презентацій в поширенні бізнес-ідей щодо видовищної зачіски як продукту сучасної індустрії моди та дизайну. Представлено авторську технологічну модель створення видовищної зачіски.^UThe dissertation clarifies the specificity of the modern spectacular hairstyle and its modifications, its correspondence to the leading stylistic tendencies of the time on fashion requests, according to the general cultural state of society. The work founds out the practical techniques for the compositional design of a spectacular hairstyle in the context of modern design technologies. It also reveals the role of catwalk presentations in spreading business ideas on a spectacular hairstyle as a product of the modern fashion and design industry. The author presents a technological model for creating a spectacular hairstyle.The research analyses the appearance of a spectacular hairstyle, due to objective historical reasons and the society development, been evidenced and embodied by samples of different nature and origin. These include written sources, documents, literary works, archaeological and ethnographic materials, historical and cultural monuments, and works of art, photographs and audiovisual materials. Their consideration and analysis shows the need to expand the research base through the introduction of scientific data, the need for their understanding to determine the role, place and significance of a spectacular hairstyle as a cultural and artistic phenomenon, a work of modern design and a product of the fashion industry. The work reveals how widely these issues are covered in the scientific literature.The dissertations works out the ideas on the methodological approaches of the contemporary art and fashion historians, designers, and image makers developed by them in the XX – beginning XXI century in the study of fashion, style, image, hair, laying the basis of this study scientific direction formulation. This is the genesis of a spectacular hairstyle, the interaction of its stylistic and image elements, the technical and technological components of its implementation (modeling), etc. The classification characteristics of certain types, subtypes and components of a spectacular hairstyle thereare the data, the analysis of which allows to take into account such indicators as materials (natural and artificial); methods of creating hairstyles (technical, designer); design parameters (methods of preparing hair, structural details, methods of attachment), the purpose of creation (a hairstyle target).The work analyses the spectacular hairstyle, having been formed and been popularwithin society for thousands of years, due to historical and political conditions, religious requirements, and aesthetic ideals of the time. It was influenced by lifestyle, traditions, fashion, and personal tastes. The hairstyle is an attribute of class identity and belonging, as a result of which it has a wide range of functions.The issues of building a personal image, techniques and technology of hairstyle modeling, the place of a spectacular hairstyle in the modern fashion industry are considered. Image technologies, applied by a modern master of hairdressing art, a spectacular hairstylesdesigner, are based on imaginative ideas, thus visualizing the result, forming its essential content, ideological and thematic basis of the project design, the basis for goals and objectives. The selection of techniques and materials is also oriented towards their implementation.A new level of a spectacular hairstyle presentation is the catwalk shows and professional art events – festivals, competitions, championships of various target areas. The hairdressing festival, being a kind of national holidays, is a spectacle, serving as an important mechanism for transferring cultural traditions from generation to generation, the center of creative atmosphere, a place for popularizing spectacular hairstyles, one of the key design sites where, thanks to a public demonstration, projects are modified into everyday forms and become available to the masses.The obtained results will contribute to the development of hairdressing art and contribute to increasing the artistic and aesthetic level of the Ukrainian hair designers' competitiveness at the world level.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Цімох Н. І. 
Трансформація жанрів телебачення України / Н. І. Цімох. — Б.м., 2019 — укp.

Дослідження присвячено концептуалізації особливостей трансформації та мінливості жанрів українського телебачення у контексті еволюційних тенденцій світового телемистецтва. Теоретично обґрунтовано особливості трансформації жанрової системи українського телевізійного контенту ХХІ ст. та нових принципів класифікації існуючих жанрів, з урахуванням комплексу функцій сучасного вітчизняного телебачення. У дисертації вперше в українському мистецтвознавстві розглянуто та проаналізовано особливості трансформації жанрів українського телебачення в контексті сучасних еволюційних тенденцій світового телемистецтва та теоретично обґрунтовано жанрову систему сучасного українського телевізійного контенту, а також нові принципи класифікації існуючих жанрів, з урахуванням комплексу функцій сучасного вітчизняного телебачення. Ключові слова: телебачення, програми, контент, мовлення, трансформація, жанри, еволюція, гібридизація, дифузія, диференціація.^UThe dissertation research is devoted to the conceptualization of the transformation features of the genres of Ukrainian television in the context of the evolutionary trends of world television art. The features of the transformation of the genre system of the Ukrainian television content of the 21th century and the new principles for the classification of existing genres, taking into account the complex functions of modern domestic television, are theoretically substantiated. In the thesis for the first time in Ukrainian art criticism, the features of the transformation of Ukrainian television genres in the context of modern evolutionary tendencies of world television art are examined and analyzed and the genre system of modern Ukrainian television content is theoretically justified, as well as new principles for the classification of existing genres, taking into account the complex functions of contemporary domestic television. Key words: television, programs, content, grid, transformation, genres, evolution, hybridization, diffusion,differentiation.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Хлистун О. С. 
Мистецькі засоби гармонізації комунікативного середовища у просторі сучасної культури / О. С. Хлистун. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація присвячена аналізу сучасних проблем формування комунікативного середовища засобами мистецтва. Доведено, що ідентичність є одним з механізмів гармонізації комунікативного середовища за доби глобалізації. Системи ідентифікації продуцентів та реципієнтів культурних цінностей визначаються як цілісність перевтілення, мімезису та катарсису, як генералізовані почуття людини та як визначення детермінант (етичних, естетичних, екологічних) сприйняття інформації, зокрема комунікативного середовища, експресивних та конструктивних видів мистецтв. Охарактеризовані естетичні компоненти гармонізації предметного, візуального, аудіального середовища. Проаналізовано жанр меніппеї як джерело інверсивних образних трансформацій у літературному творі. Визначені механізми та сучасні стратегії терпретації і трансформації інформації, охарактеризована соціокультурна динаміка комунікативного середовища в контексті актантної моделі як засобу аналізу феномена перевтілення в театрі.^UThe dissertation is devoted to the analysis of modern problems of communicative environment formation by means of art. It is proved that identity is one of the mechanisms of communicative environment harmonization in the age of globalization. Identification system of producers and recipients of cultural values is defined as the integrity of transformation, mimesis and catharsis, as generalized human feelings and as determinant of information perception, in particular communicative environment, expressive and constructive types of arts. Transformation metamorphosis of a person's socio-cultural identity in the discursive space of humanitarian knowledge transforms the aesthetic guideline of sociocultural identity into a meta-ecological approach that concentrates environmental guides as a paradigm of cultural development. Explaining the logic of non-aggressive planetary human being consciousness, aimed at overcoming the contradictions of cultural, metacultural, aesthetic and ethical adequacies of joint homebuilding as an aesthetic project of eco-future in the space of a communicative human environment, is possible only as an interdisciplinary synthesis of sciences that combines the heuristic and research potential of philosophical anthropology, cultural studies, ecology of culture, ethics, aesthetics, psychology, in particular semiology. The definition of transformation ideal complex in mythology and religion provides an opportunity to reconstruct the metaphysical foundations of culture creation as mythcreation, as religare space, as a system of cultural-historical identity of purposesetting and realization in artistic culture, in particular in the performing arts.Artisation of communicative environment is carried out by socio-cultural sphere integration mechanisms in design, advertising, stage music, show-business, etc. due to the figurative formation of information and communicative communities. In the research are characterized aesthetic ingredients of object, visual and audio environment harmonization. Sociodynamics of communicative environment in the context of global cultural transformations is defined as an aesthetic perception, which changes from mythological to symbolic, representative, and then acquires anew mythologism in a specially targeted on specific consumer cluster of information.The analysis of “transformation” phenomenon as a means of world harmonizing in the context of religious models of culture genesis has shown that myth creation, as such, did not end with modernism style, where actually no traditional representativeness exists (vitalism, theurgism, ornamentalism become those elements that create global allusions of the subject and image in the environment), and turnsinto myths design. In fact, the subject environment becomes that what unites objects on the basis of a common anthropogenic leakage. Common is a total mythology, which is already created by the artist, architect F. Shechtel, or someone else. Synesthesia as a polymodal strategy of environment perception is determined in the context of figurative and semantic connotations. Thus, emphasis is placed onthe object and the image correlation in the context of information consumption objectivity, figurative attitude of feelings and contemplation. Without the image objectivity and polymodality, synesthesia as transcoding (psychological, aesthetic, cultural), none of aesthetic environment factors would have been feasible. Objectivity is a profound, fundamental guarantee of socio-cultural identity of a person.Aesthetic ingredients for objective world harmonization of the environment as a communicative scene are defined in ecological context of communicative environment functioning in all components, related to homebuilding, oikos, and the ecumene that needs to be created in a separate culture practice. Advertising, mass media, pop art, show business, design need a differentiated subject of cultural development, a person who is sensitive and design-modifying, can perceive the world of the stage communication space and produce it, enjoy the relation to the subjectenvironment, which becomes part of the human spirit life-affirmation. The genre of menippeah (boundary problems) as a source of inverse figurative transformations in a literary work is analyzed. Mechanisms and modern strategies for information interpretation and transformation are defined, sociocultural dynamics of the communicative environment in the context of the actantial model as a means ofanalyzing the phenomenon of transformation in the theater, psychological, architectonic, plastic dominants of the theatrical systems of K. Stanislavskyi, Vs. Meyerhold, Les Kurbas are characterized.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Данник К. О. 
Етнокультурні аспекти діяльності вірменської меншини в незалежній Україні (на матеріалах національно-культурних товариств) / К. О. Данник. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації здійснено комплексний аналіз діяльності вірменської діаспори в роки незалежності України. До наукового обігу введено раніше не досліджені матеріали про функціонування вірменських громад протягом 1991–2018 рр. З'ясовано умови соціокультурної інтеграції вірмен в українське суспільство. Констатовано багатовікове перебування вірменської діаспори в Україні, зростання її кількості на межі ХХ – ХХІ ст., дисперсний характер розселення у великих містах. На підставі аналізу статутів вірменських організацій виявлено їхні ознаки й напрями діяльності. Висвітлено просвітницьку, видавничу, пам'яткоохоронну та культурно-дозвіллєву діяльність вірменських громад. Ключові слова: національна меншина, вірменська діаспора, громада, культуротворча діяльність, міжкультурна інтеграція.^UThe dissertation provides a comprehensive analysis of the cultural life of the Armenian diaspora in the conditions of independence of the Ukrainian state. Previously unexplored materials on the experience of functioning, problems and results of the activity of the Armenian communities during the period of 1991-2018 were introduced into the scientific circulation.The first chapter covers the state of development of the topic, analyzes the source of the research and presents the methodology and categorical apparatus for solving certain problems. Analysis of the literature on the chosen topic showed the presence of a number of works on resettlement of Armenians in the lands of Ukraine since the Middle Ages and at the same time a low level of coverage of the Armenian diaspora life on the turn of the XX–XXI centuries. Solving the problems posed in the dissertation helped: axiological approach, cross-cultural and structural-functional methods, cultural analysis, the use of historical-typological and historical-genetic types of comparison. A significant amount of information is obtained through the use of sociological surveys, interviews, and included observations.The second chapter concisely traces the history of Armenian-Ukrainian inter-cultural relationships. It is noted that the Armenians live on Ukrainian lands more than a millennium, as a result of which today there are numerous monuments of Armenian material and spiritual culture such as: temples, khachkaras (stone stele with the image of the cross), icons, paintings, books, epistolary, sculptures, samples of jewelry, gunsmith, leather art, and so on.Many modern Ukrainian artists of Armenian origin have been identified (S. Mazoyan, B. Egiazharyan, S. Chakhoyan, A. Kostandyan, A. Berberyan, S. Paradjanov, R. Balayan S. Shakhbazyan and many others).The conditions of the period of institutionalization and structural design of the Armenian public associations of Ukraine after the proclamation of independence were analyzed. Currently successfully operating 23 regional Armenian societies, united in the Armenian Union of Ukraine and 10 separate communities, which maintain contact with the union, acting under the memorandums of cooperation.The third chapter analyzes in detail the legal principles, directions, peculiarities and characteristics of the cultural activity of Armenian societies in accordance with their statutes and programs. The legal basis for the cultural activities of the Armenians in our country is the legislative documents of the Ukrainian state in the field of providing civil liberties; interstate agreements on cooperation between Ukraine and Armenia, constituent documents of Armenian public associations. The subject analysis of the statutes of the existing Armenian cultural societies of Ukraine made it possible to distinguish their common intentions which are: promoting the development of the Armenian communities of Ukraine, the implementation and protection of the constitutional rights and freedoms of the peoples of Ukraine, the study and propagation of the national historical and cultural heritage of the Armenians of Ukraine and the comprehensive development of the material base of national culture. It was emphasized that the international relations of the Armenians of Ukraine with their compatriots are actively supported by the Pan-Diaspora organization - the Armenian Apostolic Church, as well as the projects of the Ministry of Diaspora – “Kyle Depi Tun”, “Our Famous”, etc.The main organ of the Armenian Diaspora of Ukraine, which is engaged in the protection of monuments, is the Committee on Issues of Historical and Cultural Heritage, which works in different planes: in work with temple Armenian buildings, Armenian manuscripts, in preserving the ancient and constructing the modern khachkars, etc. The results of the community publishing activities include books, textbooks, methodical literature, booklets, cartographic materials, catalogs, calendars, leaflets, newspapers, magazines, etc. The practice of Armenian public associations of Ukraine for organizing cultural and leisure events is analyzed. These projects include: cultural days, festivals, exhibitions, musical and literary evenings, memorial holidays, symposiums, forums, seminars, conferences.Key words: national minority, Armenian diaspora, community, cultural cooperation, intercultural integration.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Красовський С. О. 
Міжнародний туризм як чинник крос-культурної комунікації / С. О. Красовський. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації досліджено сутність, роль і можливості міжнародного туризму як чинника крос-культурної комунікації, що дає змогу усвідомити специфіку і незворотність більшості домінуючих смислових орієнтирів і принципів функціонування і взаємодії культур як явищ, в яких поєднуються матеріально-культурні цінності й індивідуально-психологічні якості людини як представника самобутнього мовно-культурного середовища.З'ясовано роль культурологічного дискурсу міжнародного туризму в царині сучасних соціогуманітарних концепцій та сформовано методологічні засади його вивчення як соціокультурного феномена, систематизовано сукупність чинників, які визначають особливості комунікативних можливостей міжнародного туризму в крос-культурній взаємодії, зокрема крізь призму його здатності впливати на процеси культурної інтеграції, ідентифікації, на формування взаєморозуміння та добросусідських відносин у процесі діалогу культур.^UThe thesis highlights the essence, role and possibilities of international tourism as a factor of cross-cultural communication taking into account the present stage of cultural-historical dynamics. This analysis allows us to realize the specificity and irreversibility of the most dominant semantic orientations and the principles of the functioning and interaction of cultures as phenomena, where we can see the combination of the materially -cultural values and individual psychological qualities of a personality as the representative of the original linguistic and cultural environment.The place of culturological discourse of international tourism in the field of modern socio-humanitarian concepts is determined. The methodological principles of its study as a sociocultural phenomenon are formed. The set of factors, which determine the features of communicative possibilities of international tourism in cross-cultural interaction through the prism of its ability to influence the processes of cultural integration, identification, the formation of mutual understanding and good-neighborly relations in the process of dialogue of cultures, are systematized on.The importance of international tourism in the formation of intercultural competency is substantiated. The main tendencies and practical approaches in the training of specialists of the tourism sector, aimed at enhancing the skills of intercultural interaction in order to reveal the communicative potential of international tourism and to establish effective mutual relations, are analysed. The communication possibilities of international tourism in the formation of the positive image of Ukraine and its brand as an attractive tourist region.The cross-cultural communication in international tourism is the knowledge and comprehension of achievements and the realities of the world civilization by the representatives of different cultural and mental worlds, who can cross the borders of countries and interact with other nations. International tourism can play an ambiguous role. It demonstrates inherent duality, which means the abilities to act as the instrument of the integration among peoples and their cultures and to contribute to the deepening of the identification and identity processes. On one hand, the international tourism partially destroys a cultural identity, reduces the duty to its community at the level of the following groups: social, ethnic, regional or national. In addition, it promotes the actual extraterritoriality of the traveller as well as the deterritorisation of the culture. However, in the process of «leaving» the way of the ordinary being, the tourist understands the meanings of the «stranger», «other» and rethink the value and the formation of a sense of the category «own/native». Due to understanding the importance and value of his/her native culture, the tourist activates the mechanisms that contribute to the incorporation into the another cultural environment without disturbing and preserving the constructs of its own identity. There are the integration into the multicultural community with the preservation of the national spiritual constants, the preservation of traditions and the reproduction of a unique mental identity.In addition, the research of the sociocultural aspects of the tourism and its interpretation, which is the fact of cultural being and a peculiar value picture of the world, communicative significance and the special functions in the context of influence on the intercultural relations, will contribute to the formation of a tourism culture as a multidimensional integrative phenomenon and culturology of the tourism as a separate scientific field. The studies of these issues will be effective if they are researched in the context of the cultural and anthropological methodological positions. So, we can say the studying of the communicative potential of the international tourism in this field is actual.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Руденко Я. В. 
Творчість Раїси Кириченко у контексті музично-пісенного мистецтва Полтавщини (кінець ХХ – початок ХХІ ст.). / Я. В. Руденко. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації вперше в українському мистецтвознавстві здійснено комплексне системне дослідження особливостей формування особистості і творчої діяльності Раїси Кириченко у зв'язку із регіональною специфікою музично-пісенного мистецтва Полтавського краю.На основі комплексного вивчення джерел (наукові, мемуарні, архівні, історико-біографічні, публіцистичні, електронні ресурси, інтерв'ю, спогади) в історичному й теоретичному аспектах охарактеризовано мистецький потенціал Полтавщини (традиції народної пісенності та професійного хорового мистецтва й ін.) як соціокультурне підґрунтя професійного становлення Раїси Кириченко. Виокремлено й розглянуто основні етапи творчого шляху співачки, висвітлено її репертуар, характерні ознаки вокальної майстерності, неофольклорні риси виконавського стилю, з'ясовано значення творчості Раїси Кириченко для культурно-мистецького життя Полтавщини й України.^UIn this thesis, for the first time in Ukrainian art studies, a comprehensive systematic study of the peculiarities of personality formation and creative activity of Raisa Kyrychenko is carried out in connection with the regional specificity of music and song art of Poltava region.On the basis of a comprehensive study of sources (scientific, memoir, archival, historical and biographical, journalistic, electronic resources, interviews, memoirs), in the historical and theoretical aspects, the artistic potential of Poltava region (traditions of folk song and professional choral art, etc.), as social and cultural basis of Raisa Kyrychenko's professional formation. The main stages of the singer's creative way are defined, her repertoire, characteristic features of vocal skills, neofolklore features of the performing style are highlighted, the significance of Raisa Kyrychenko's creativity for the cultural and artistic life of Poltava region and Ukraine are found out.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Морозов А. І. 
Віртуозні рухи в українському народно-сценічному танці: витоки, еволюція, сучасні тенденції / А. І. Морозов. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації здійснено комплексний аналіз віртуозних рухів як феномену українського народно-сценічного хореографічного мистецтва. Виявлено витоки, етапи розвитку, специфіку віртуозних рухів у фольклорному танці; продемонстровано роль скоморохів, бандуристів, «мандрівних дяків», цехових музикантів на правах професійних танцівників у процесі ускладнення лексики українського народного танцю; проаналізовано фольклорний танець в інтермедіях на сцені українського шкільного театру. У роботі з'ясовано тенденції розвитку віртуозних рухів у сценічному танці ХІХ – початку ХХ ст.; досліджено основні аспекти віртуозності в народно-сценічній танцювальній культурі радянської доби; наведено хореологічні підходи до розгляду системи психофізичного вдосконалення «Бойовий гопак» як вияву новітніх тенденцій взаємодії хореографічного мистецтва і спорту; окреслено перспективні напрямки подальших наукових студій феномену віртуозності в українському народно-сценічному танці.^UIn the dissertation the complex analysis of virtuoso movements as a phenomenon of Ukrainian folk-stage choreographic art was carried out. The sources, stages of development, specificity of virtuoso movements in folklore dance are revealed; the role of skomorokhs, bandura players, "traveling diacs", workshop musicians on the rights of professional dancers in the process of complicating the vocabulary of Ukrainian folk dance; the folk dance in intermediaries on the stage of the Ukrainian school theater has been analyzed. The work elucidates the tendencies of the development of virtuoso movements in the stage dance of the XIX – early XX centuries; the main aspects of virtuosity in the folk-stage dance culture of Soviet time are studied; choreological approaches to the consideration of the system of psychophysical perfection "Fighting Hopak" as manifestations of the latest trends in the interaction of choreographic art and sports; the perspective directions of further scientific researches of the phenomenon of virtuosity in the Ukrainian folk-stage dance are designated


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Чубрей А. В. 
Український театр у медіапросторі міжвоєнної Галичини: проблеми видавничого супроводу / А. В. Чубрей. — Б.м., 2020 — укp.

У дисертації вперше комплексно досліджено проблеми висвітлення діяльності галицького міжвоєнного театру на сторінках українськомовної преси. Проаналізовано випуски, що формували видавничі серії «Театральна Бібліотека Видавництва “Русалка”», «Аматорський Театр “Нашого Прапору”», «Бібліотека Релігійної Драми» й ін., вивчено особливості добору матеріалів з огляду на потреби тогочасних читачів. Охарактеризовано публікації, що висвітлювали діяльність театрів у театральних часописах та додатках, газетах і журналах суспільнополітичного, жіночого, літературно-мистецького, релігійного, дитячого, сатиричногумористичного спрямування, встановлено домінантні ознаки в медійному осмисленні театральних реалій. Проаналізовано підручники, призначені аматорам для підвищення акторської та режисерської майстерності, а також організування найпоширеніших видів допоміжних ефектів із метою урізноманітнення постановки вистави. Ключові слова: історія видавничої справи, історія видавничої справи Галичини, міжвоєнний період, література для театру, театральна серія, рецензія, театральний часопис, аматорський театр, професіональний театр.^UThe dissertation deals with the coverage of the Galician interwar theater on the media. The positions that formed the publishing series «Teatralna Biblioteka V-va “Rusalka”» («The Rusalka Theater Publishers Library»), «Amatorskyi Teatr “Nashoho Praporu”» («Our Flag Amateur Theater»), «Biblioteka amatorskoho teatru» («Amateur Theater Library»), «Biblioteka relihiinoi dramy» («Religious Drama Library») and others were completely restored. For the first time, the corpus of publications devoted to theatrical topics published in theatrical magazines and applications were analyzed as well as newspapers of socio-political, women's, literary-artistic, religious, children's and humorous direction and others. Due to the analysis was found out what the main emphasis is placed on the authors in the reproduction of saturated theatrical realities. The basic textbooks are designed to help fans improve their acting and directing skills, as well as to organize the most common types of supporting effects for the bigger variety on the stage. Key words: history of publishing, history of publishing of Galicia, interwar period, literature for the theater, theatrical series, review, theatrical journal, amateur theatre, professional theatre.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Олійник О. М. 
Місто як культурно-комунікаційний простір / О. М. Олійник. — Б.м., 2020 — укp.

У дисертації досліджено особливості, взаємозв'язок та динаміку феноменів, які концептуалізують уявлення про місто як культурно-комунікацій¬ний простір. Удосконалено розуміння ідентичності міста та ідентичності містянина як взаємозалежних феноменів, запропоновано визначення комунікації у місті крізь призму поняття «інтеракція», сформульовано розуміння міста як культурно-комунікаційного простору. Досліджено низку міських феноменів: міська культура, міська гостинність, міська мода тощо. З'ясовано особливості динаміки культурно-комунікаційних феноменів міського простору, а також роль брендингу і бренду у формуванні його культурно-комунікаційної привабливості. Зазначено, що концептуалізація уявлення про місто як соціокультурний, комунікаційний та ідентифікаційний феномен уможливлює вироблення рекомендацій для формування культурної політики, планування соціально-економічного та культурного розвитку простору міста у контексті визначення стратегічних орієнтирів соціокультурного розвитку територій на загальнодержавному рівні насамперед в інтегруючому значенні. Акцентовано на формуванні нової ціннісної основи загальнодержавної ідентичності, що відображала б повноту культурно-комунікаційних взаємодій на всіх рівнях та враховувала необхідність раціонально-прагматичного наповнення міської ідентичності соціальним та практично-орієнтованим політичним сенсом.Ключові слова: місто, культурно-комунікаційний простір, інтеракція, комунікація, міська культура, міська ідентичність, бренд міста, культурна політика.^UIn the dissertation, the main system and integrative characteristics of the сity as a cultural and communication space are considered in the context of the peculiarities of its functioning and transformations in the conditions of the sociocultural changes.The author shows that the world science has accumulated a lot of knowledge about cultural space, communication, a city and the phenomena, dealt with it.The dominance of the anthropological tools in all approaches is stated, since the space of the city is not the abstract category whereas it is the space of human existence. In general, the studies of cultural space and the city are the interdisciplinary problems.Taking into account the culturally significant symbols of the сity, the author has analysed the phenomena of urban space that form urban culture. The cultural space of the city is considered as a form of the embodiment of the culture as a system that is constantly changing. It produces new values, signs and symbols, and enrich itself by the heritage of other cultures.In addition, the basic value-meaning and content-structural constants of the urban identity as the interdependent on the cultural-communicative space of the city and on the self-determination of the mysterious phenomenon have been investigated. The space of the city is a total cultural and communication system. Its main characteristics are embodied in cultural, structure-forming, integrative and other functions taking into account the socio-cultural and communicative-anthropological meaning of all processes that take place in its environment and are projected into the cultural space of the state. There are the following interactions: inhabitants ofсitys, their creation activities and the elements that provide it such as streets, traditions, cultural monuments, etc. The cultural and communication space of the сity is the part of reality. It is the communicative field of the interaction among individuals within a particular environment, which is formed and maintained by the communication and cooperation. It is a complex, dynamic, multifunctional time-space continuum. Its main structural and system-forming component is the transformative activity of people at the material, physical and spiritual levels.It is emphasized that the civilizational processes actualize the search for the new approaches to the forms of the social development that influence the urban hospitality. The main cultural and historical factors of the formation and transformation of the urban hospitality are analysed. The peculiarities of branding, in particular of Ukrainian cities, taking into account cultural phenomena mental values are researched. Emphasis is placed on the formation of a new value basis of national identity, which would reflect the fullness of cultural and communicative interactions at all levels and take into account the need for rational and pragmatic filling of urban identity with social and practice-oriented political meaning.Key words: city, cultural and communication space, interaction, communication, urban culture, urban identity, city brand, cultural policy.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Василенко В. Ю. 
Соціокомунікаційні технології формування іміджу закладу вищої освіти в Україні. / В. Ю. Василенко. — Б.м., 2020 — укp.

У дисертації досліджуються соціокомунікаційні технології формування іміджу закладу вищої освіти в Україні. Розглянуто й узагальнено теоретико-методологічні засади дослідження формування іміджу ЗВО в Україні, представлено авторське поняття «імідж закладу вищої освіти», «ефективний (позитивний) імідж закладу вищої освіти», «модель формування іміджу ЗВО». Виявлено та опрацьовано джерельну базу дослідження; висвітлено специфіку формування іміджу українського ЗВО; розглянуто особливості використання соціокомунікаційних технологій мутації та інмутації у формуванні іміджу ЗВО; осмислено особливості формування іміджу зарубіжних закладів вищої освіти за допомогою СКТ; розглянуто можливості побудови моделі формування іміджу українського ЗВО; визначено перспективи використання технологій Web 2.0 як основного інструменту іміджевих соціокомунікаційних технологій ЗВО.Ключові слова: імідж, заклад вищої освіти, соціокомунікаційні технології мутації, соціокомунікаційні технології інмутації, технології Web 2.0.^UThe present paper is devoted to the problem of applied aspects definition in the use of socio-communication technologies in the implementation process of the Ukrainian higher education institution image model.The present research deals with the socio-communication technologies of a higher education institution image formation process in Ukraine. The paper considers and summarizes theoretical and methodological aspects of the higher education institution image formation process in Ukraine. Author represents the following concepts and points: «image of higher education institution», «effective (positive) image of higher education institution», «external/internal image of higher education institution», «model of HEI image formation. The following types of sources are used for complex analysis of Ukrainian higher education institution image formation by means of socio-communication technologies: legislative acts, internal normative-legal documents of Ukrainian universities (programs, development strategies, concepts, regulations), materials of sociological researches and statistics, content of HEI official websites and rating systems, periodicals, publications in official groups of higher education institutions in media, background materials and materials of international and national conferences and forums (theses and reports).During the research the peculiarities of a positive image of Ukrainian HEI formation by means of socio-communication mutation technologies were identified. The specificity of the use of instrumental support of socio-communication technologies in specific higher education institutions in Ukraine is considered. The basic strategic directions of formation of a positive image of the institution of higher education by means of socio-communication mutation technologies are presented, as well as the expected effect from realization of certain strategic directions.The features of the society's inmutation are characterized. The main types of the inmutation processes are presented. The models of external and internal stimulation during formation of negative image of higher education institution are also considered.Characterization of the inmutation processes in the use of the SCT imbalance in the process of forming the HEI image is presented. Also stages of a strategy to counteract the impact of SCT induction are identified.In the course of the research, the results of the sociological survey of the first year 2018–2019 Bachelor Degree students of Ukrainian higher education institutions in the number of 1 715 persons in order to determine the model, the «ideal» institution of higher education are analyzed. The results are presented as diagrams. The author proposed a model of forming the image of the Ukrainian institution of higher education.The main socio-communication technologies of Web 2.0 in the process of forming the HEI positive image are highlighted and characterized.In the Conclusions, the author proposed the concept of using socio-communication technologies in the process of implementation of the image model of the Ukrainian institution of higher education, which is defined as a set of actions aimed at selecting and organizing the use of tools of image-based social communication technologies, designed for the long term.In the process of research, the necessity of borrowing foreign experience in formulating image strategies is determined and the peculiarities of using promising means of managing the consciousness of the target audience by means of Web 2.0 socio-communication technologies are considered.Key words: image, higher education institution, socio-communication technologies of mutation, socio-communication technologies of inmutation, Web 2.0 technologies.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Осаула В. О. 
Патріотичний аспект соціальної реклами в Україні (на прикладі відеореклами 2014-2019 рр.) / В. О. Осаула. — Б.м., 2020 — укp.

У дисертації у межах досліджень соціальних комунікацій на прикладі найбільш популярного аудіовізуального медіатексту – відеореклами – з'ясовано патріотичний аспект соціальної реклами в Україні 2014-2019 рр. Зокрема, спрямованої на привернення уваги до ролі, важливості й потреб української армії, проблем переселенців, а також до цінностей, репрезентованих в ідеї національної єдності. Це дало змогу охарактеризувати соціально відповідальні комунікативні можливості реклами та запропонувати визначення патріотичної соціальної реклами як різновиду ідеологічно вивіреної соціальної комунікації. Доведено значення патріотичної соціальної реклами в Україні для налагодження прямої і зворотної комунікації між державою та іншими суспільними інституціями та її роль у переорієнтації українського рекламного простору в бік інтерактивності та соціальної відповідальності. Проаналізовано основні чинники та факти, які характеризують стан та перспективи патріотичної соціальної реклами, її здатність відображати ціннісні пріоритети та впливати на суспільні процеси в нашій країні. Запропоновано критерії, методи, етапи організації та узагальнено результати емпіричного дослідження ролі соціальної відеореклами у формуванні патріотизму, які свідчать, що її можливості й вплив на рівень патріотизації суспільства нині є найбільш дієвими. Ключові слова: соціальна реклама, комунікація, патріотична реклама, відеореклама, патріотизм, військово-патріотична тематика, українська армія, національна єдність.^UWithin the social communication studies the research has analysed the features, content and functional possibilities of the social advertising on the patriotic theme in Ukraine 2014–2019 on the example of the video advertising as the most popular audio-visual media text. The author pays attention to the advertising, which has the goals to show the role, importance and needs of Ukrainian army, the problems of migrants, as well as the values, which represent the idea of national unity. Their analysis has allowed the author to characterise the socially responsible communication opportunities of advertising and to offer definition of patriotic social advertising as a kind of ideologically verified advertising. The thesis notes that the specific communicative situation that developed in Ukrainian society after the events of 2013-2014, has affected the priorities of the advertising industry, which has led to a number of changes both for it and for the society. Thus, we can see the growing level of patriotism in Ukrainian society as well as the ability of advertising communication to reflect its value priorities. The thesis analyses the particularities of the video advertising as the kind of the audio-visual advertising. It perfectly meets the level of the development of the social communication system, the requirements for communication in today's sociocommunicative environment, and is able to reflect the basic value models of the focus groups, which most part is the young people, and plays the role of a kind of the social environment. Describes the importance and possibilities of the social advertising by forming different ethical beliefs, which encouraged to patriotically oriented choices and behavior, as well as examples (2014–2019) and the social significance of Ukrainian commercial and political advertising, which keeps the patriotic elements. The history of formation and features of the modern military-patriotic advertising strategies of the USA, Germany, Israel and Belarus are also briefly analysed. The importance of patriotic social advertising in Ukraine for establishing direct and feedback communication among the state and other public institutions and its role in reorienting the Ukrainian advertising space towards interactivity and social responsibility are proved. Based on the analysis of about 80 video works (military videos are about half, and the other part deals with the support of national unity) the author systematised, characterised and identified areas of the social video advertising in Ukraine on military topics and the support of the national unity. The main factors and facts that characterize the situation with social advertising, in particular on patriotic issues and its prospects in our country are also analysed. It is noted that, despite the activity and creativity of the community, the most resonant advertising were the patriotic videos of professional agencies TABASCO, LimeLiteStudio, GoodMedia Production, which have sufficient technical and financial capabilities to implement the advertising idea. It was stated that the consolidated communication in patriotic initiatives manifested in the priorities of the social advertising products at all levels. Therefore, it is difficult to say unequivocally – the state followed the initiatives of the public or vice versa. In any case, the change in the vector of social advertising, which actually reformatted the usual perception of it, is an indicator of maturity and responsibility of the Ukrainian society, the unity of civil society, a state and scientists, mostly inspired by the events of 2013-2014 and their consequences for our country. The methods, criteria, stages of organization are offered and the results of empirical research of the role of social video advertising in the formation of patriotism are summarized, which show that the possibilities of its influence on the level of patriotization of society today are the most productive. Key words: social advertising, communication, patriotic advertising, video advertising, patriotism, military-patriotic theme, Ukrainian army, national unity.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Карандєєва О. І. 
Чоловічий танець у балетному театрі Українисередини XX – початку XXI століть / О. І. Карандєєва. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації вперше комплексно досліджено чоловічий танець убалетному театрі України середини ХХ – початку ХХІ століть. Виявленоосновні етапи його розвитку крізь призму біографій провідних танцівників,з'ясовано особливості становлення педагогічної школи чоловічогокласичного танцю в Україні, проаналізовано поняття маскулінності вконтексті теорії танцю, охарактеризовано детермінанти чоловічого танцю всучасній Україні, вплив світових тенденцій розвитку чоловічого виконавства увзаємозв'язку з жанрово-стильовими видозмінами хореографічної культурикінця ХХ – початку ХХІ ст. Уведено до наукового обігу нові матеріали щодотворчості провідних артистів балету України минулого та сучасності.Ключові слова: чоловічий танець, балетний театр України, українськийбалет, класичний танець, балет, українська школа чоловічого класичноготанцю.^UMale dance has been comprehensively studied in the ballet theater of Ukrainein the middle of the 20th – beginning of the 21st centuries in the dissertation for thefirst time. The main stages of its development have been revealed through the prismof leading dancers' biographies; the formation peculiarities of the pedagogical schoolof male classical dance in Ukraine have been clarified, the concept of masculinity inthe context of dance theory has been analyzed, the determinants of male dance inmodern Ukraine have been characterized, the influence of world trends in themale performance development in conjunction with the genre and style changesof choreographic culture of the late twentieth – early twentieth century. Newmaterials on the work of leading ballet dancers of Ukraine of the past and presenthave been introduced into scientific circulation.Keywords: male dance, Ballet Theatre of Ukraine, Ukrainian ballet, classicaldance, ballet, Ukrainian school of male classical dance.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Небога О. Г. 
Київська вокальна школа в контексті національних культурних традицій / О. Г. Небога. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено дослідженню київської вокальної школи академічного сольного співу з моменту її зародження до сучасного стану, окреслено основні тенденції розвитку. Розглянуто передумови появи школи, еволюційний шлях подано у вигляді низки взаємопов'язаних етапів з підкресленням ролі головних персоналій кожного періоду.Дослідження містить аналіз педагогічних методів корифеїв школи – О. Мишуги, О. Муравйової, М. Донець-Тессейр, Д. Євтушенко, О. Гродзин-ського та інших, а спільними творчими принципами названо органічне поєднання традицій світових шкіл з етнічною самобутністю українського співу, свідоме відношення до психофізіологічних процесів, які відбуваються в організмі під час співу, невпинне самовдосконалення, успішне співвідношення концертної, педагогічної та громадської діяльності. На основі аналізу камерно-вокального та оперного доробку відомих співаків, визначено стильові риси київської вокальної школи. Ключові слова: школа, вокал, культура, академічний спів, традиції, мистецтво, співак, артист, педагог, вокальне виконавство.^UThe thesis is devoted to research of the Kyiv vocal school of academic solo singing from its origin to the present state, the main tendencies of development are outlined. Starting conditions for the emergence of the school are considered and its evolutionary path is presented in a series of interrelated stages, emphasizing the role of the main characters of each period.The scientific novelty of the study is that for the first time in national Art Studies Kyiv vocal school is being systematically investigated as an Art phenomenon of the world vocal tradition, the stylistic features of chamber vocal and opera performance of its leading representatives are determined.The paper describes systematic nature of national school development, inspired by the achievements of Italian and Russian schools, enriched by the achievements of prominent Ukrainian singers and educators. Kyiv vocal school gained significant development in the first half of the 20th century, when vocal departments appeared at the School of Music and Drama (1904) and the Kyiv Conservatory (1913). Ukrainian artists are involved in the foundations of the national singing school along with foreign singers and teachers.The analysis performed in the thesis makes it possible to explain the phenomenon of Kyiv school of solo singing, which comprises the trinity of its sources, such as spiritual music and strong folk tradition in combination with the achievements of leading Western European schools. Rapid development of Kyiv vocal school is a natural result of musical and historical processes and a successful attempt to combine the principles of intonation of Ukrainian folk songs with the traditional performing principles of academic vocal. Colorful in terms of scientific and pedagogical concepts as well as stylistic features, Kyiv school of solo academic singing has all the hallmarks of an artistic phenomenon within European and world vocal arts.Keywords: school, vocal, culture, academic singing, traditions, art, singer, artist, teacher, vocal performance.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Журба Я. О. 
Вплив блюзу на неакадемічну музику ХХ століття / Я. О. Журба. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація є першим комплексним дослідженням прояву характерних ознак блюзу в контексті неакадемічної музики ХХ ст. Блюз розглянуто як феномен музичної культури, який, незважаючи на масштаб свого впливу на становлення музичної культури ХХ ст., зокрема неакадемічної, не втратив власних характеристик та залишився носієм оригінальних ознак, які і сьогодні виділяють його на тлі сучасної світової культури. Вивчений соціокультурний аспект передумов виникнення блюзу, в мистецтвознавчому ракурсі досліджено його головні ознаки, виявлено характеристики, що посідають центральну позицію в комплексі його жанрових та стилістичних рис. Проаналізований прояв головних характеристик блюзу в рамках музичних напрямів jazz, rock, pop та музичних стилів rhythm&blues, rock'n'roll, funk, soulта rap.Ключові слова: блюз, афроамериканська культура, маргінальність, неакадемічна музика ХХ ст.^UThe dissertation is the first comprehensive study of the manifestation of blues in non-academic music of the twentieth century. The study highlights the state of scientific development of the problem, analyzes the source base of the research and presents the conceptual and categorical apparatus of solving the formulated issues. In the dissertation the preconditions of blues origin are investigated. It is stated that the list of these preconditions includes phenomena in the field of sociology, ethnography, psychology and culture studies. It is noted that the culture of African Americans should be classified as a subcultural phenomenon in the context of the American culture.In the course of the research, it was proved that the blues is a carrier of features of the musical genre, the musical style and musical form. It was found out that the basic feature of blues as a genre is improvisational performance. It is noted that the tradition of solo performance in the blues is a reflection of the process of personal identity of the African-American individual. The analysis of the musical form “12-bar blues” is done and the results are presented. It is established the musical form “12-bar blues” is a manifestation of the factor, when the traditions of African-American culture are opposed to the leading principles of Western European culture. The analysis of a complex of stylistic features of blues music, its performing traditions, special text themes is carried out. It was found that the characteristic genre feature of blues is the use of guitar. It is noted that the concept of “frustration” and “catharsis” should be added to the list of characteristics of blues as a genre.The concept of marginality in the context of art history is clarified. It is noted that in the art aspect the blues is a carrier of signs of marginality due to the peculiarities of its stylistic features in the context of American music culture. It was found out that this feature of the blues, namely marginality, comes from the characteristics of African American culture, which allows us to indicate the African component as dominant in the discussed phenomenon of musical culture.It is noted that the degree of influence of blues in the context of non-academic music of the twentieth century is different. It was found out that the greatest influence of blues in jazz music is mostly traced in the context of the bebop music style. It is stated that in the process of jazz music formation the influence of blues as a style gradually decreased, while the level of manifestation of genre and form-forming features of blues, on the contrary, increased. Most of the leading characteristics of the blues were reproduced in rock music and music styles such rhythm&blues and rock'n'roll. It is noted that the musical style of rhythm&blues is a neo-tradition of blues performance. Within the music styles such as funk, soul, rap and such as direction of pop music, the degree of manifestation of the main characteristics of blues is set as average. The least signs of blues were reproduced in the musical direction of pop, due to the dominant position of the entertainment component and the lack of signs of marginality.It is stated that the characteristic genre, stylistic and formative features of the blues, which found expression in the musical trends and styles of non-academic music of the twentieth century, are closely related to the socio-cultural conditions of its origin and, accordingly, socio-cultural characteristics of the African American community. In this regard, the important position of African American culture in the formation of non-academic music of the twentieth century is pointed out. Its characteristic features, namely: socio-cultural marginal position, high level of ethnic self-identification, features of the psychological state of the migrant, features of acculturation of Africans in the USA cultural space, the factor of constant resistance and struggle of African Americans for their rights, close connection of musical creativity played a leading role in shaping the system of main characteristics of the blues, which formed a separate layer of non-academic music of the twentieth century and, at the same time, greatly influenced the process of its formation.Key words: blues, African American culture, marginality, non-academic music of the XX century.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського