Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Автореферати дисертацій (25)Книжкові видання та компакт-диски (86)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>U=Ч421.328$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 85
Представлено документи з 1 до 20
...

      
Категорія:    
1.

Хайруліна В. М. 
Сприяти саморозвитку особистості / В. М. Хайруліна // Педагогіка і психологія. - 1998. - № 3. - С. 63-70. - укp.

Автор рассказывает о содержании учебно-воспитательной работы в Украинском колледже им.В.А.Сухомлинского (г.Киев).


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж14642 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
2.

Пасічняк Р. Ф. 
Психологічні особливості особистісного самовизначення старшокласників : Автореф. дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / Р. Ф. Пасічняк; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 1999. - 16 c. - укp. - рус.

Дисертація присвячена дослідженню психологічних особливостей особистісного самовизначення старшокласників, його змісту, умов ефективності. Показано обумовленість особистісного самовизначення старшокласників соціокультурними умовами життєдіяльності, розкрита динаміка розвитку ціннісних орієнтацій підростаючої особистості, обгрунтовуються показники психологічного забезпечення процесу особистісного самовизначення старшокласників.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2-734 + Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА303473 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Ярова Л. О. 
Самовиховання дітей та підлітків у системі скаутингу : Автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.07 / Л. О. Ярова; Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В.Винниченка. - Кіровоград, 2000. - 17 c. - укp.

Досліджено напрями, форми і методи виховання та самовиховання скаутської організації. Розглянуто скаутинг як систему організації самовиховання з її структурними елементами й особливостями. Наведено результати вивчення поняття "самовиховання", сформульовано концептуальні основи самовиховання як процесу. Виділено основні функції самовиховання у скаутизмі. Проаналізовано педагогічне керівництво самовихованням у скаутській організації, методи та форми самовиховання, які використовуються у даній організації. Наведено структурну модель процесу самовиховання скаутів. Експериментально перевірено ефективність організації самовиховання скаутів, що залежить від створення відповідних зовнішніх та внутрішніх умов, які спонукають до систематичної роботи над собою.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.328 + Ч422(4УКР)3

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА309825 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Баришева О. І. 
Самовизначення та самореалізація як мотив участі старшокласників у гуртковій роботі : Автореф. дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / О. І. Баришева; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2001. - 20 c. - укp.

Наведено результати теоретичного й експериментального дослідження мотиваційної сфери самовизначення старшокласника. Розкрито психологічну сутність позашкільної нерегламентованої творчої діяльності з елементами психологічного всеобучу учнів та специфіку вияву вказаної діяльності щодо самовизначення старшокласника. З'ясовано специфіку мотивації участі старшокласників у літературно-драматичній діяльності. Розроблено й апробовано програму та модель позашкільної літературно-драматичної діяльності, яка сприяє самовизначенню та самореалізації старшокласника. Виявлено залежність між розвитком особистості, що прагне самовизначитися, та особливостями виховного впливу нерегламентованої творчої діяльності на учнів. Експериментально доведено, що особистісні новоутворення, які формуються в процесі навчання за рекомендованою програмою - ініціативність, рефлексія, гуманістична спрямованість, адекватність ставлення до себе та оточуючих, прагнення самореалізації - переростають у відносно стійкі внутрішні регулятори поведінки, сприяють розвитку індивіда як активної особистості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2-734 + Ч421.328 + Ю984.546-723

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА313901 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Середюк Л. А. 
Форми особистісного самовираження сучасних старшокласників / Л. А. Середюк // Педагогіка і психологія. - 2001. - № 1. - С. 67-72. - укp.

Рассмотрены вопросы самовыражения детей старшего школьного возраста, дана характеристика основных форм и сфер самовыражения старшеклассников.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж14642 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
6.

Швидкий А. Л. 
Психолого-педагогічна концепція життєвого самовизначення колегіїстів : Автореф. дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / А. Л. Швидкий; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2002. - 20 c. - укp.

Запропоновано системну концепцію організації та здійснення комплексу нововведень в педагогічному процесі в середньому загальноосвітньому закладі інноваційного типу - колегіумі, грунтуючись на провідній ідеї його спрямування у площину життєвого самовизначення вихованців. Визначено теоретико-методичні основи спрямування особистості учня до суб'єктивно усвідомленого вибору власного життєвого шляху. Розроблено психолого-педагогічну технологію смислоціннісного та потребово-мотиваційного впливу як супроводу життєвого самовизначення колегіїстів засобами та формами спеціально організованого навчально-виховного процесу в масштабах всієї школи нового типу. Охарактеризовано особливості суб'єктної активності учня на різних етапах його онтогенезу за умов шкільного навчання та запропоновано способи її психологічної підтримки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.723 + Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА319694 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Антонець М. О. 
Особливості формування самосвідомості у дітей-погодків : Автореф. дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / М. О. Антонець; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2002. - 19 c. - укp.

Досліджено особливості становлення самосвідомості в дітей-погодків у порівнянні з близнюками та різновіковими дітьми. Розроблено дослідницьку модель формування самосвідомості у сибсів. У родинах погодків, близнюків та різновікових дітей виявлено відповідно симетричні, метакомплементарні та комплементарні стосунки, які відображаються в діадному спілкуванні сибсів. Показано, що ці стосунки впливають на виникнення узгодженої схильності до орієнтації в соціальному середовищі в погодків, у близнюків - протиставної схильності, а у різновікових дітей - іррадійованої. В погодків виявлено тенденцію до резонансних здібностей та тенденцію до більшої активності чи саморегуляції. Констатовано ймовірність виникнення в погодків схожої з близнюками феноменології у поведінці. Знайдено специфічні діадні феномени спілкування в погодків: феномен "напруженої близькості" та феномен "тимчасового обопільного запозичення поведінки". В погодків виявлено порівняльну форму функціонування самосвідомості, у близнюків - приховану (латентну) форму, а у різновікових дітей - відкриту.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2-734 + Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА322465 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Середюк Л. А. 
Педагогічні умови оптимізації процесу особистісного самовираження старшокласників : Автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.07 / Л. А. Середюк; Ін-т пробл. виховання АПН України. - К., 2002. - 18 c. - укp.

Змодельовано комплекс педагогічних умов оптимізації процесу особистісного самовираження старшокласників на засадах адаптивно-розвиваючого механізму соціалізації особистості. Запропоновано включати мотиви та потреби самовираження учнів у нові виховні ситуації, що створюються за допомогою спеціально розроблених виховних засобів. Відзначено, що потреби самовираження старшокласників реалізуються завдяки розширенню сфери їх діяльності та творчості. Експериментально доведено, що обгрунтований комплекс педагогічних умов сприяє підвищенню рівня особистісного самовираження старшокласників, покращує міжособистісні стосунки суб'єктів виховного процесу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.328 + Ю952.2-734 + Ю983.402.3

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА320618 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Рождественський А. Ю. 
Рефлексія тілесного потенціалу в життєвому самовизначенні старшокласників : Автореф. дис...канд. психол. наук : 19.00.07 / А. Ю. Рождественський; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2002. - 19 c. - укp.

Досліджено особливості проектування старшокласниками життєвого шляху залежно від типу усвідомлення ними власних тілесних можливостей. Розкрито роль і місце тілесної складової у Я-структурі учнів старшого шкільного віку, специфіку відображення останньої у змісті та способах проектування ними свого життєвого шляху. Створено та апробовано оригінальний діагностичний прийом оцінки рівня здатності старшокласника до саморефлексії тілесного потенціалу. Показано, що характер вибору старшокласниками форми самовизначення (аморфної, фрагментарної, структурованої) у просторі майбутніх життєвих відносин зумовлюється типом самоусвідомлення (рефлексії) ними власних тілесних можливостей (тілесного потенціалу), зокрема, вітальних, конформних та особистісних. Зроблено висновок щодо необхідності доповнення існуючих пояснювальних схем функціонування механізму саморегуляції поведінки відомостями зі сфери феноменології тілесного способу буття людини.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2-734 + Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА319262 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Король Л. М. 
Розвиток самостійності школярів / Л. М. Король, Н. В. Яцюк // Вісн. Житомир. держ. пед. ун-ту ім. І. Франка. - 2002. - Вип. 9. - С. 79-80. - Бібліогр.: 1 назв. - укp.

Виявлено особливості становлення самостійності сучасних молодших школярів і підлітків, деякі психолого-педагогічні умови розвитку особистості у процесі навчання.

Выявлены особенности становления самостоятельности современных младших школьников и подростков, некоторые психолого-педагогические условия развития личности в процессе обучения.

The article deals with the peculiarities of the development of modern junior pupils' and teenagers' independence, some psychological and pedagogical conditions of their development in the teaching process.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70151 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
11.

Воронова С. В. 
Психологічні особливості мотивації досягнення випускника школи-інтернату : Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / С. В. Воронова; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2003. - 20 c. - укp.

Розкрито психологічні особливості мотивів досягнення та уникнення невдач випускників шкіл-інтернатів у порівнянні з їх однолітками з загальноосвітніх шкіл, залежно від типу та тривалості пережитої депривації, статевої належності, місця проживання. Показано зв'язок мотивації досягнення з академічною успішністю, особистісними характеристиками. Визначено критерії та показники діагностування рівнів мотивації досягнення: співвідношення мотивів досягнення успіху та уникнення невдач (домінантності), особистісна тривожність (інтенсивність), самооцінка (адекватність), рівень домагань (рівень, адекватність). Обгрунтовано психолого-педагогічні умови формування мотивації досягнення та апробовано систему роботи з її психологічної корекції.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю984.010.2-993-723 + Ю952.2-734 + Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА322730 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
12.

Куліш Н. М. 
Розвиток самосвідомості обдарованих дітей у спільній діяльності : Автореф. дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / Н. М. Куліш; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2003. - 19 c. - укp.

Простежено розвиток самосвідомості обдарованих дітей старшого дошкільного віку у спільній з однолітками діяльності. Виявлено структурні особливості самосвідомості обдарованих дітей, встановлено причини комунікативних труднощів, які виникають між обдарованими дітьми та їх ровесниками - партнерами по спільній діяльності. Визначено умови та шляхи розвитку самосвідомості даних дітей. Доведено, що у процесі виконання різних видів спільної діяльності та модифікації складу її учасників досягається високий рівень актуалізації очікуваної обдарованою дитиною оцінки самої себе з боку однолітків - партнерів по спільній діяльності. Зазначено, що тим самим створюються сприятливі умови для розвитку самосвідомості обдарованої особистості як суб'єкта комунікативної взаємодії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2-734 + Ю983.724 + Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА323842 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
13.

Панченко С. М. 
Психологічна освіта старшокласників як чинник їх життєвого самовизначення : Автореф. дис. канд... психол. наук : 19.00.07 / С. М. Панченко; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2003. - 20 c. - укp.

Наведено результати дослідження процесу життєвого самовизначення старшокласників, психолого-педагогічних умов його підтримки та стимулювання засобами психологічної освіти. Обгрунтовано сутність життєвого самовизначення та його психологічні особливості в юнацькому віці. Зроблено спробу структурувати суб'єктивні складові-детермінанти життєвого самовизначення. Здійснено психолого-педагогічне дослідження ефективності запровадження психологічної освіти для старшокласників як чинника їх життєвого самовизначення. Розроблено та апробовано експериментальну програму спецкурсу з психології для старшокласників, методичні поради щодо його запровадження. Результати формувального експерименту на базі шкіл Сумської області показали: озброєння старшокласників базовими знаннями та первинними техніками з галузі психології як однієї з центральних антропологічних дисциплін є ефективним засобом їх життєвого самовизначення та особистісного саморозвитку. Показано, що розроблений зміст курсу психологічної освіти, спеціально організована пізнавальна, комунікативна, предметно-практична та творча діяльність учнів стимулюють та якісно збагачують важливі складові психологічної організації особистості: світоглядну, ціннісно-цільову, мотиваційно-потребову, гармонійною єдністю яких забезпечується життєве самовизначення старшокласників.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2-734 + Ю983.723.02 + Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА326731 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
14.

Формування нової парадигми самосвідомості у психологічній науці / ред.: І. М. Хом'як. - Рівне, 2004. - 250 с. - (Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закл. освіти: Наук. зап. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Сер. Психологія; Вип. 30). - укp.

Розглянуто проблему самореалізації особистості як соціального явища в системі "суспільство - індивід". Висвітлено аксіогенетичні етапи становлення Я-концепції, наведено структурно-змістовні характеристики професійної самосвідомості тренера-викладача. Проаналізовано вплив колективістської та індивідуалістської спрямованості на самосвідомість підлітків, значення педагогічних інновацій для морального розвитку та самосвідомості учнів. Описано механізми самооцінки старшокласників у контексті процесу їх науково-дослідницької діяльності, структуру формування професійної самосвідомості, особливості економічної самосвідомості суб'єктів соціального простору.

Рассмотрена проблема самореализации личности как социального явления в системе "общество - индивид". Освещены аксиогенетические этапы становления Я-концепции, приведены структурно-содержательные характеристики профессионального самосознания тренера-преподавателя. Проанализированы влияние коллективистской и индивидуалистской направленности на самосознание подростков, значение педагогических инноваций для морального развития и самосознания учеников. Описаны механизмы самооценки старшеклассников в контексте процесса их научно-исследовательской деятельности, структура формирования профессионального самосознания, особенности экономического самосознания субъектов социального пространства.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2я54(4УКР)3 + Ч421.328я54(4УКР)3

Шифр НБУВ: Ж70586 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
15.

Самооцінка учня / упоряд.: С. Максименко. - К. : Главник, 2004. - 112 c. - (Психол. інструментарій). - укp.

Визначено рівень самооцінки дитини, запропоновано методики вивчення її розвитку, зокрема, "Незакінчених речень", "Моя самооцінка". Описано методи діагностики соціального розвитку учнів. Проаналізовано основні положення багатофакторного особистісного опитувальника Р.Кеттелла.

Определен уровень самооценки ребенка, предложены методики изучения его развития, в частности, "Неоконченных предложений", "Моя самооценка". Описаны методы диагностики социального развития учеников. Проанализированы основные положения многофакторного личностного опросника Р.Кеттелла.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2-734 с + Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА655527 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
16.

Красковська О. Л. 
Результати експериментальної перевірки ефективності розробленої у Британії методики навчання моделей комунікативної поведінки учнів старшої школи / О. Л. Красковська // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. - 2004. - Вип. 19. - С. 147-153. - Бібліогр.: 12 назв. - укp.

Наведено результати експериментальної перевірки ефективності розробленої методики навчання моделей комунікативної поведінки старшокласників загальноосвітніх шкіл у Британії.

Представлены результаты экспериментальной проверки методики обучения старшеклассников общеобразовательных школ моделей коммуникативного поведения.

The article focuses upon the problem of teaching communicative behavioural patterns tо senior students of the secondary schools. The article dwells upon verification and confirmation of effectiveness of the suggested assessment design in the processof experimental teaching.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70151 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
17.

Тимощук Н. С. 
Особистісно орієнтоване виховання старшокласників у процесі позакласної роботи : Навч.-метод. посіб. / Н. С. Тимощук; Наук.-метод. центр серед. освіти. - Рівне, 2004. - 281 c. - Бібліогр.: с. 144-164. - укp.

На підставі аналізу психолого-педагогічних досліджень і досвіду роботи загальноосвітніх навчальних закладів Волинщини, Рівненщини та Хмельниччини розкрито теоретичні засади особистісно орієнтованого виховання (ООВ). Наведено структурно-логічну модель та організаційно-функціональну структуру процесу ООВ старшокласників у позакласній роботі.

На основании анализа психолого-педагогических исследований и опыта работы общеобразовательных учебных заведений Волынской, Ровенской и Хмельницкой областей раскрыты теоретические основы личностно-ориентированного обучения (ЛОО). Приведены структурно-логическая модель и организационно-функциональная структура процесса ЛОО старшеклассников при внеклассной работе.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.331.3 я7 + Ч421.328 я7 + Ю983.72 я7

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА662758 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
18.

Павелків Р. В. 
Розвиток моральної свідомості та самосвідомості у дитячому віці : Моногр. / Р. В. Павелків. - Рівне : Волин. обереги, 2004. - 247 c. - Бібліогр.: с. 232-247. - укp.

Наведено результати теоретичного та експериментального аналізу проблеми розвитку моральної свідомості (МС) і самосвідомості. Розглянуто сутність моральної вимоги як суспільно-психологічний феномен, а також закономірності виникнення когнитівно-мотиваційних та емоційно-ціннісних засад моральності у період дитинства. Проаналізовано погляди зарубіжних і вітчизняних учених щодо вікових закономірностей розвитку МС та самосвідомості. Описано механізм функціонування МС, а також особливості її основних компонентів.

Приведены результаты теоретического и экспериментального анализа проблемы развития морального сознания (МС) и самосознания. Рассмотрены сущность морального требования как общественно-психологический феномен, а также закономерности возникновения когнитивно-мотивационных и эмоционально-ценностных основ моральности в период детства. Проанализированы взгляды зарубежных и отечественных ученых относительно возрастных закономерностей развития МС и самосознания. Описаны механизм функционирования МС, а также особенности его основных компонентов.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2-734 + Ч421.328 + Ю701.0

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА660403 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
19.

Павелків Р. В. 
Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в молодшому шкільному віці : Автореф. дис... д-ра психол. наук : 19.00.07 / Р. В. Павелків; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2005. - 40 c. - укp.

Систематизовано та узагальнено наукові підходи до вивчення суті та розвитку моральної регуляції. Висвітлено наукові надбання психологічної науки у сфері когнітивно-ціннісного й емоційного становлення моральності особистості. Поглиблено наукові уявлення про внутрішній план моральної діяльності особистості, структуру моральної свідомості та моральної самосвідомості, взаємозв'язок цих конструктів, їх інтелектуальний і прагматичний рівні існування. Вивчено вікові аспекти цих диспозиційних характеристик, розуміння дітьми центральних моральних принципів: обов'язку, справедливості, гуманізму, заступництва, цінності людського життя. Виявлено особливості їх функціонування у період молодшого шкільного віку. З'ясовано закономірності розвитку когнітивно-ціннісних та емоційних аспектів моральної свідомості та моральної самосвідомості протягом даного вікового періоду. Установлено рівні сформованості психічних передумов моральної поведінки. Розглянуто взаємозв'язок розвитку моральної свідомості й інтелектуального розвитку дітей. Проаналізовано перспективний шлях сприяння переходу моральних інстанцій у реальні форми моральної поведінки. Розроблено загальну схему розвивально-коригуючих впливів на моральну свідомість та самосвідомість дітей (на прикладі категорії заступництва) з метою інтенсифікації процесу формування моральних категорій у дітей молодшого шкільного віку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.328 + Ю983.402.1:Ю77

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА338079 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
20.

Пашко Т. А. 
Індивідуальні особливості емоційного самоконтролю старшокласників : Автореф. дис... канд. психол. наук : 19.00.07 / Т. А. Пашко; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2005. - 20 c. - укp.

Розкрито суть поняття емоційного самоконтролю як здатності людини виявляти, ідентифікувати та коригувати будь-які свої емоційні прояви. Розроблено теоретичну модель емоційного самоконтролю та розглянуто комплекс методик для його діагностики. Експериментально визначено психологічні детермінанти емоційного самоконтролю старшокласників, зокрема, особистісну рефлексію, емоційний інтелект, вольові якості особистості, мотивацію самоповаги та мотивацію досягнення. З врахуванням даних чинників створено й апробовано програму розвитку вмінь самоконтролю емоцій. Виділено три типи емоційності старшокласників залежно від їх вміння контролювати власні емоційні прояви.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.522-39 + Ю983.402.3 + Ч421.328

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА335990 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського