Бази даних

Наукова електронна бібліотека - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Автореферати дисертацій (11)Реферативна база даних (63)Книжкові видання та компакт-диски (83)Журнали та продовжувані видання (6)
Пошуковий запит: (<.>U=Ч111.161.3$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 8
Представлено документи з 1 до 8

   Тип видання:   монографія   
1.

Кириллова, Н. Б.
Медиакультура: от модерна к постмодерну [Електронний ресурс] / Н. Б. Кириллова. - 2-е изд., испр. и доп.. - М. : Академический Проект, 2006. - 448 с.. - (Технологии)

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Объектом исследования в монографии стала медиакультура как особый тип культуры информационного общества, являющейся посредником между обществом и государством, социумом и властью. Медиакультура – явление сложное, неоднозначное. Автор дает возможность убедиться в этом, рассматривая ее в исторической репрезентации и как знаковую систему, как феномен эпохи Модерна и в контексте мифотворчества ХХ века. Трансформация медиапространства и информационные «вызовы» постмодернистской цивилизации ставят человечество перед дилеммой поисков новой идентичности. Книга представляет интерес для специалистов в сфере культурологии, философии и социологии, журналистики, политологии и педагогики, а также для студентов гуманитарных вузов.



Кл.слова:
засіб комунікації -- культура

   Тип видання:   наукове видання   
2.
 


Лессиг, Л.
Свободная культура [Електронний ресурс] : пер. с англ. / Л. Лессиг. - М. : Прагматика Культуры, 2007. - 706 с.

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


"Свободная культура" Лоренса Лессига – мировой бестселлер, переведенный на множество языков. По своему влиянию эта книга сопоставима с работами Э. Тоффлера, однако отражает совершенно новую эпоху в краткой истории информационного века. Автор, выдающийся юрист и общественный деятель, показывает, как современное наступление контент– и медиакорпораций разрушает основы технологического прогресса, прав личности и гражданских ценностей. Лоуренс Лессиг предлагает действенную альтернативу нынешней системе авторских прав, которая позволяет сохранять и развивать общее культурное достояние в условиях наступающей диктатуры "интеллектуальной собственности2.



Кл.слова:
культура -- сучасна філософія -- цензура -- медіа-простір -- мас-медіа  -- права власності -- авторське право -- копирайт

   Тип видання:   наукове видання   
3.

Радинський, О.
«Оптичне несвідоме» у візуальній культурі [Електронний ресурс] / О. Радинський. - К. : Києво-Могилянська Академія, 2008. - 83 с.

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ




Кл.слова:
кінокамера -- абстракціонізм -- інтерпретатор

   Тип видання:   наукове видання   
4.

Lessig, L.
Free culture. How big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity [Electronic resource] / L. Lessig. - New York : The Penguin Press, 2003. - 352 p.
Переклад назви: Вільна культура. Як великий медіа-простір використовує технології та закон щоб обмежити культуру та контролювати творчість

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


From "the most important thinker on intellectual property in the Internet era" (The New Yorker), a landmark manifesto about the genuine closing of the American mind. Lawrence Lessig could be called a cultural environmentalist. One of America's most original and influential public intellectuals, his focus is the social dimension of creativity: how creative work builds on the past and how society encourages or inhibits that building with laws and technologies. In his two previous books, Code and The Future of Ideas, Lessig concentrated on the destruction of much of the original promise of the Internet. Now, in Free Culture, he widens his focus to consider the diminishment of the larger public domain of ideas. In this powerful wake-up call he shows how short-sighted interests blind to the long-term damage they're inflicting are poisoning the ecosystem that fosters innovation. All creative works-books, movies, records, software, and so on-are a compromise between what can be imagined and what is possible-technologically and legally. For more than two hundred years, laws in America have sought a balance between rewarding creativity and allowing the borrowing from which new creativity springs. The original term of copyright set by the Constitution in 1787 was seventeen years. Now it is closer to two hundred. Thomas Jefferson considered protecting the public against overly long monopolies on creative works an essential government role. What did he know that we've forgotten? Lawrence Lessig shows us that while new technologies always lead to new laws, never before have the big cultural monopolists used the fear created by new technologies, specifically the Internet, to shrink the public domain of ideas, even as the same corporations use the same technologies to control more and more what we can and can't do with culture. As more and more culture becomes digitized, more and more becomes controllable, even as laws are being toughened at the behest of the big media groups. What's at stake is our freedom-freedom to create, freedom to build, and ultimately, freedom to imagine.



Кл.слова:
відкритий доступ -- копірайт -- піратство

   Тип видання:   науково-популярне видання   
5.

Lessig, L.
Por una cultura libre [Electronic resource] / L. Lessig. - Nueva York : The Penguin Press, 2004. - 304 с.
Переклад назви: Вільна культура

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Cultura Librees un libro fundamental para comprender los problemas y prejuicios que las nuevas regulaciones sobre la propiedad intelectual imponen sobre el progreso de la cultura y la difusión del conocimiento en el contexto de la sociedad digital. Lessig plantea que la lógica comercial bajo la se están articulando las leyes del copyright(derecho de autor, entre otros) es una de las principales barreras para el desarrollo de la cultura y particularmente en el ámbito digital; la cultura se ha gestado a lo largo de los siglos, a través de citas y creaciones, basadas o inspiradas en el trabajo de otros. Su autor nos muestra cómo desde la aparición Internet se está librando una verdadera batalla entre quienes desean controlar este nuevo espacio de creación y difusión del conocimiento mediante mayores y más restrictivas regulaciones sobre derechos de autor, y quienes promueven los principios de la libre circulación del conocimiento y la información, enfrentándose, en la práctica, el idea de una cultura libre a la del permiso.



Кл.слова:
авторське право -- інтернет

   Тип видання:   монографія   
6.

Кириллова, Н. Б.
Медиакультура: от модерна к постмодерну [Електронний ресурс] / Н. Б. Кириллова. - М. : Академический проект, 2005. - 448 с.

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Объектом исследования в монографии стала медиакультура как особый тип культуры информационного общества, являющейся посредником между обществом и государством, социумом и властью. Медиакультура – явление сложное, неоднозначное. Автор дает возможность убедиться в этом, рассматривая ее в исторической репрезентации и как знаковую систему, как феномен эпохи Модерна и в контексте мифотворчества ХХ века. Трансформация медиапространства и информационные «вызовы» постмодернистской цивилизации ставят человечество перед дилеммой поисков новой идентичности. Книга представляет интерес для специалистов в сфере культурологии, философии и социологии, журналистики, политологии и педагогики, а также для студентов гуманитарных вузов.



Кл.слова:
засіб комунікації -- культура -- віртуальна реальність

   Тип видання:   наукове видання   
7.
 


Benzer, Matthias.
The Sociology of Theodor Adorno [Electronic resource] / M. Benzer. - New York : Cambridge University Press, 2011. - 268 p
Переклад назви: Соціологія Теодора Адорно

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Theodor Adorno is a widely-studied figure, but most often with regard to his work on cultural theory, philosophy and aesthetics. The Sociology of Theodor Adorno provides the first thorough English-language account of Adorno's sociological thinking. Matthias Benzer reads Adorno's sociology through six major themes: the problem of conceptualising capitalist society; empirical research; theoretical analysis; social critique; the sociological text; and the question of the non-social. Benzer explains the methodological and theoretical ideas informing Adorno's reflections on sociology and illustrates Adorno's approach to examining social life, including astrology, sexual taboos and racial prejudice. Benzer clarifies Adorno's sociology in relation to his work in other disciplines and the inspiration his sociology took from social thinkers such as Marx, Weber, Durkheim, Kracauer and Benjamin. The book raises critical questions about the viability of Adorno's sociological mode of procedure and its potential contributions and challenges to current debates in social science.



Кл.слова:
культура -- філософія -- естетика

   Тип видання:   науково-популярне видання   
8.

Дебре, Режи.
Введение в медиологию [Електронний ресурс] / Режи Дебре. - М. : Праксис, 2010. - 368 с.. - (Образ общества)

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Режи Дебре - известный французский политический теоретик левой ориентации, соратник Че Гевары и советник президента Франсуа Миттерана. В 1990 г. он предложил термин "медиология" для обозначения нового учения о средствах передачи знания и традиций, т. е. культурных благ. В работе "Введение в медиологию" (2000), Дебре, опираясь на достижения современной французской философской и социально-научной мысли, предлагает широкий спектр новых понятий и подходов, призванных объяснить процессы коммуникации, происходящие в современном мире.



Кл.слова:
комунікація -- культурна трансляція -- медіологія
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського