Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (4)Реферативна база даних (205)Книжкові видання та компакт-диски (137)Журнали та продовжувані видання (17)
Пошуковий запит: (<.>A=ЦУРКАН$<.>+<.>A=НАТАЛ$<.>+<.>A=ВІКТОРІВНА$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 21
Представлено документи з 1 до 20
...

      
Категорія: Науки про Землю   
1.

Цуркан О.І. 
Геоекологічна адаптивність природно-господарських територіальних систем (на прикладі приморської території басейну Григорівського лиману): Автореф. дис... канд. геогр. наук: 11.00.11 / О.І. Цуркан ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2006. — 20 с. — укp.

Розглянуто теоретико-методологічні засади оцінки геоекологічної адаптивності (ГА) господарської та природної підсистем у контексті природно-господарських територіальних систем (ПГТС) на прикладі приморської території басейну Григорівського лиману. Розроблено методику напівавтоматизованої системи оцінки геоекологічної адаптивності ПГТС, в основу якої покладено ГА ПГТС за компонентною структурою ландшафту, яка полягає у врахуванні ступеня відповідності властивостей компонентів і структури ландшафту існуючим у даному регіоні видам природокористування. Показано, що на даній території побудовано електронні карти, зокрема, генетико-морфологічної структури ландшафту, господарської підсистеми та природно-господарських територіальних систем. Наведено рекомендації з підвищення ступеня ГА ПГТС за умов різноманіття форм господарювання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Д8,0(45УКР7-4ОДЕ) + Б2(45УКР7-4ОДЕ),022 +
Шифр НБУВ: РА342806

Рубрики:

      
2.

Цуркан Р. П. 
Горохова попелиця (Acyrtosiphon pisum H.) та екологічне обгрунтування системи захисту посівів гороху від неї у Лісостепу України: автореф. дис. ... канд. с.-г. наук : 16.00.10 / Р. П. Цуркан ; Ін-т захисту рослин, Укр. акад. аграр. наук. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Вивчено й уточнено особливості сезонної динаміки чисельності горохової попелиці в агроценозах бобових культур впродовж вегетаційного періоду. Розглянуто особливості біології й екології фітофага залежно від абіотичних чинників і видовий склад ентомофагів горохового поля й їх роль у зниженні чисельності горохової попелиці. Проведено оцінку впливу агротехнічних заходів на щільність популяції фітофага та його шкідливість. Оцінено сучасні селекційні сорти гороху на чутливість щодо заселення шкідником. Встановлено технічну ефективність нових інсектицидів за обприскування рослин гороху та токсикації насіння проти горохової попелиці. Вдосконалено існуючу систему заходів захисту гороху від даного шкідника, в якій уточнено строки застосування та норми витрати інсектицидів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П468.61 + П491.133
Шифр НБУВ: РА371795 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
3.

Цуркан В.Г. 
Оптимізація умов праці диспетчерів залізничного транспорту на основі гігієнічної оцінки за новою технологією управління процесом перевезень: автореф. дис... канд. мед. наук: 14.02.01 / В.Г. Цуркан ; Держ. установа "Ін-т медицини пр. АМН України". — К., 2008. — 19 с. — укp.

На підставі літературних даних і результатів, одержаних завдяки проведеному дослідженню, запропоновано схему основних завдань щодо вивчення проблеми гігієни праці та профпатології диспетчерів залізничного транспорту, що працюють за умов підвищеної нервової емоційності у межах автоматизованої системи керування. Встановлено, що професійна діяльність диспетчерського персоналу здійснюється під впливом фізичних, хімічних і психофізіологічних чинників виробничого середовища, і їх праця є дуже напруженою. Показано необхідність виявлення початкових змін функціонального стану організму операторів як засобу збереження стану здоров'я та працездатності. Розроблено комплекс заходів щодо запобігання впливу факторів ризику напруженої праці. Апробовано рекомендації щодо оптимізації умов праці й одержано певний гігієнічний ефект, що сприяє зниженню загальної захворюваності та профілактиці розвитку зумовлених виробництвом захворювань. На підставі анкетного опитування підтверджено ефективність впроваджених заходів щодо нормалізації умов виробничої діяльності цієї професійної групи працівників. Розглянуто передумови розробки нової концепції керування професійним здоров'ям, яка базується на узагальненому уявленні про якість виробництва, передбачає проведення моніторингу здоров'я та оцінювання ризику, а також здійснення комплексу профілактичних заходів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р124.522 +
Шифр НБУВ: РА355596

Рубрики:

      
4.

Цуркан М.І. 
Особливості судового розгляду спорів щодо проходження публічної служби в Україні: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.07 / М.І. Цуркан ; Одес. нац. юрид. акад. — О., 2009. — 18 с. — укp.

Досліджено особливості судового розгляду спорів щодо проходження публічної служби в Україні. Визначено особливості та види таких спорів. Розкрито суть поняття "проходження публічної служби" у контексті адміністративного судочинства. Проаналізовано особливості публічної служби та публічного службовця, способи вступу та публічну службу залежно від її виду, поняття, етапи, завдання та функції атестації публічних службовців і стан їх правового регулювання, поняття та структуру соціально-правового захисту публічного службовця. Охарактеризовано загальні та спеціальні підстави припинення публічної служби, види й особливості доказів і доказування у даній категорії справ і процесуальний статус учасників провадження. На підставі аналізу КАСУ та чинного законодавства про публічну службу запропоновано певні зміни та доповнення до КАСУ та Закону "Про державну службу".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(4УКР)012 + Х819(4УКР)072.8 +
Шифр НБУВ: РА365593

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Цуркан Т.Ю. 
Правова політика сучасної держави у сфері міграції: теоретико-компаративістське дослідження: автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.01 / Т.Ю. Цуркан ; Одес. нац. юрид. акад. — О., 2010. — 24 с. — укp.

Розкрито загальнотеоретичні основи міграційно-правової політики сучасної держави, вивчено її складові, встановлено основні фактори, що обумовлюють еволюцію міграційно-правової політики сучасної держави, розкрито особливості нормативно-правового регулювання міграційних процесів на міжнародному, наднаціональному та національному рівнях. Виявлено загальне й особливе в національній міграційно-правовій політиці країн європейської та пострадянської міграційної систем.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х911.5 + Х999.80 + Х809(4УКР)345
Шифр НБУВ: РА370246 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
6.

Цурканенко 
Принципи фактурно- поліфонічної організації в сучасній українській фортепіанній музиці: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Ірина Володимирівна Цурканенко ; Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського. — К., 1998. — 16 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ315.42-03(4УКР)6-713 + Щ310.55
Шифр НБУВ: РА301908

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Цуркан О.В. 
Розробка та дослідження енергоощадного вібраційного змішувача для внесення преміксів в комбікорми: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.05.11 / О.В. Цуркан ; Харк. держ. техн. ун-т сільськ. госп-ва. — Х., 2004. — 19 с. — укp.

Уперше запропоновано використовувати енергію коливань контейнера для привода неколивного лопатевого вала та розроблено новий вібраційний змішувач з віброімпульсним перетворювачем коливного руху. Розроблено та проаналізовано математичну модель нового вібраційного змішувача з двомаятниковим перетворювачем коливного руху контейнера в обертовий рух неколивного лопатевого вала, що дало змогу одержати залежності для визначення амплітуди коливань контейнера, потужності привода змішувача та визначити точки встановлення маятників та їх взаємного положення залежно від геометричних та амплітудно-частотних параметрів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П072.91 +
Шифр НБУВ: РА331969

Рубрики:

      
8.

Цуркан 
Роман Михайла Старицького "Розбійник Кармелюк": типологія жанру: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / Ігор Миколайович Цуркан ; Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2002. — 18 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4Укр)5-4 Старицький,М.П. 534 + Ш401.444.2
Шифр НБУВ: РА319046

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
9.

Наталіна Н.О. 
Стратегії політичної конвертації суспільних капіталів у пострадянських державах: автореф. дис... канд. політ. наук: 23.00.02 / Н.О. Наталіна ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Висвітлено проблему трансформації політичного поля пострадянських країн через групові й індивідуальні стратегії нагромадження та конвертації капіталів політичних акторів. З'ясовано особливості застосування концепції конвертації суспільних капіталів як методології дослідження політичних еліт у трансформаційних соціумах. Визначено специфіку економічного, соціального, політичного, символічного, культурного та гендерного капіталів у контексті системної трансформації за трьома рівнями аналізу: індивідуальним, груповим і соціоетальним. Виявлено вплив конвертаційних стратегій опозиційної еліти як групових політичних акторів на динаміку політичного поля України, Грузії, Молдови та Литви на початку XXI ст. Показано, що основною конвертаційною стратегією індивідуальних політичних акторів у політичному полі сучасної України є взаємоконвертація політичного й економічного капіталів. Як case study індвідуальних конвертаційних стратегій проаналізовано модель життєвого циклу політика Ю. Тимошенко та доведено, що домінувальною формою для неї є символічний капітал.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф024 +
Шифр НБУВ: РА363664

Рубрики:

      
10.

Цуркан І.М. 
Управління податковим навантаженням підприємства на основі підвищення ефективності використання виробничих ресурсів: автореф. дис... канд. екон. наук: 08.00.04 / І.М. Цуркан ; Нац. гірн. ун-т. — Д., 2008. — 20 с. — укp.

Розроблено теоретичні, методичні та практичні засади управління податковим навантаженням підприємства на підставі підвищення ефективності використання виробничих ресурсів. Описано механізм впливу трьох характеристик (кількості, якості та рівня використання) трудових, матеріально-технічних, фінансових, інформаційних, нематеріальних і часових ресурсів на податкові платежі підприємства. Обгрунтовано класифікацію факторів, які впливають на рівень податкових платежів підприємства, пов'язаних з використанням трудових і матеріально-технічних ресурсів. Розроблено модель визначення оптимального варіанта використання парку транспортних засобів для оптимізації податкових платежів підприємства. Розкрито економічний зміст оптимізаційної моделі виробничої програми, в якій ресурси підприємства розглянуто як такі, що впливають на податкові платежі. Запропоновано інтегральний показник оцінювання податкового навантаження. Розроблено методику формування механізму управління податковими платежами, зроблено її апробацію на ВАТ "Дніпроважмаш" та "Дніпровський завод прокатних валків". Наведено рекомендації щодо використання запропонованої методики на промислових підприємствах.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)261.413.3 +
Шифр НБУВ: РА358705

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Присяжнюк Д. В. 
Обґрунтування параметрів процесу та розробка віброозонуючого комплексу для сушіння зернової сировини / Д. В. Присяжнюк. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено вирішенню актуальної задачі інтенсифікації процесу сушіння зернової сировини та розробці нового віброозонуючого комплексу, що реалізує комплексний технологічний вплив на оброблюване середовище. На основі аналізу закономірностей реалізації процесу сушіння, дії механічних коливань та озоноповітряної суміші на зернову сировину, обґрунтовано нові напрямки розвитку способу комплексної динамічної обробки сировини та його конструктивне впровадження у механічній коливній системі. Проведені теоретичні та експериментальні дослідження моделі розподілу концентрації озону по глибині шару зерна за вібраційного впливу дозволили отримати аналітичні та емпіричні залежності для їх основних характеристик, та, як наслідок, обґрунтувати раціональні конструктивно-технологічні параметри його роботи.Сформовано основні положення теорії сушіння зернової сировини з використанням віброозонуючого комплексу, який є перспективним для розвитку високопродуктивного зерносушильного обладнання, що розширює спектр високоефективної комплексної механічної обробки сільськогосподарської сировини.Експериментально досліджено вплив режимних параметрів досліджуваного розробленого комплексу на показники продуктивності та енергоємності процесу сушіння зернової сировини, а також на показники якості отриманої продукції.Результати проведених досліджень дозволили отримати практичні щодо рекомендації з інтенсифікації процесу сушіння зернової сировини і здійснити практичну апробацію розробленої машини, яку було впроваджено на підприємствах ТОВ «ПК «Зоря Поділля», ФГ «Столипін» та СТОВ «Надія».^UThe dissertation is devoted to the solution of the actual practical problem of intensifying the drying process of grain raw materials and the development of a new vibrating plant complex, which implements a complex technological influence on the cultivated environment.On the basis of the analysis of the laws of the drying process realization, the physical interaction of the ozone-air mixture on grain raw materials, new directions of the development of the method of integrated dynamic processing of raw materials and its constructive introduction in the mechanical vibrational system are substantiated.The basic principles of the theory of drying of grain raw materials using the vibrating plant are formed, which is a promising for the development of high-performance grain drying equipment, which expands the spectrum of highly effective complex mechanical processing of agricultural products.The influence of the regime parameters of the investigated complex on the parameters of productivity and energy intensity of the drying process of grain raw materials, as well as on the quality indices of the obtained products, was experimentally investigated.The results of the conducted studies allowed to get practical recommendations on the intensification of the drying process of grain and raw materials, and to carry out practical testing of the developed machine, which was introduced at the enterprises of LLC «PK «Zorya Podillya», F «Stolypin» and LLC «Nadiya».


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Цуркан Н. Г. 
Оцінка вартості підприємств рекреаційної діяльності. / Н. Г. Цуркан. — Б.м., 2019 — укp.

Метою дисертаційного дослідження є обґрунтування теоретико-методичних засад оцінки вартості підприємств рекреаційної сфери і розробка практичних рекомендацій формування системи управління їх ресурсним потенціалом з метою підвищення рівня його вартості.^UThe purpose of the dissertation research is to substantiate the theoretical and methodological principles of assessing the value of enterprises in the recreational sphere and develop practical recommendations for the formation of a management system for their resource potential in order to increase its value.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Цуркан О. В. 
Вібромеханічна інтенсифікація сушіння насіння баштанних культур у процесі післязбиральної обробки / О. В. Цуркан. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертацію присвячено вирішенню актуальної задачі інтенсифікації процесу сушіння насіння баштанних культур шляхом розробки енергоефективного вібраційного обладнання, що реалізує комплексний технологічний вплив на оброблюване середовище. На основі аналізу закономірностей реалізації процесів сушіння пористих матеріалів, властивостей зернової сировини, впливу механічних коливань на процес обґрунтовано нові напрямки розвитку способів комплексної динамічної обробки сировини та їх конструкційне упровадження у механічних коливних системах.Проведені теоретичні та експериментальні дослідження динамічних моделей розроблених вібромашин дозволили отримати аналітичні та емпіричні залежності для їх основних характеристик та обґрунтувати їх раціональні конструкційно-технологічні параметри.Сформовано основні положення теорії сушіння насіння сільськогосподарських культур, яка є перспективним шляхом для розвитку енергоефективних вібраційних машин, що розширюють спектр комплексної механічної обробки сільськогосподарської сировини.Експериментально досліджено вплив режимних параметрів досліджуваних машин на показники продуктивності та енергоємності процесу сушіння і переміщення сипкої сировини, а також на показники якості отриманої продукції.Результати проведених досліджень дозволили отримати практичні рекомендації з інтенсифікації процесу сушіння високовологого насіння баштанних культур і здійснити практичну апробацію розроблених машин.^UThe dissertation is devoted to solving the actual problem of intensifying the processes of defatting seeds of agricultural crops, in particular melons and oilseeds, by developing energy efficient vibration equipment, which implements a complex technological influence on the cultivated environment. Based on the analysis of the regularities of the processes of dehydration of porous materials, properties of grain raw materials, the influence of mechanical vibrations on the process, new directions of the development of methods of integrated dynamic processing of raw materials and their constructive introduction in mechanical vibrational systems are grounded. The conducted theoretical and experimental studies of dynamic models of the developed vibratory machines allowed to obtain analytical and empirical dependences for their main characteristics and to substantiate their rational structural and technological parameters. The results of the conducted researches allowed to receive practical recommendations on intensification of the process of dehydration of high-volumising seeds of melon crops and seeds of oilseeds and to carry out practical testing of the developed machines. Developed experimental-industrial samples of vibro-dryers introduced in the agricultural firm «Izzyya» v. Budy Trostyanets district of Vinnitsa region, Farming «Gzhebinsky O.Yu.» v. Kryzhopil of Vinnitsa region and LLC «Company «Technoprom-Product» in Vinnitsa for pumpkin seeds drying, Institute of Vegetable and Melonics of NAAS of Ukraine v. Selektsiyne of Kharkiv region, agricultural limited liability company «Zhahnivka» of the Tyvriv district of Vinnytsia region for dehydration of melon seeds and vibration dryers, LLC «FС «Zorya Podillya»», с. Haysin, Vinnitsa region.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Цуркан М. В. 
Методична система навчання української мови як іноземної студентів медичних закладів вищої освіти / М. В. Цуркан. — Б.м., 2020 — укp.

У процесі студіювання, аналізу й синтезу спеціальних наукових праць з обраної проблеми обґрунтовано теоретико-методологічні засади методичної системи навчання української мови як іноземної студентів медичних закладів вищої освіти, складниками якої визначено:сучасні підходи (особистісно орієнтований, професійно орієнтований,системний, комунікативно-діяльнісний, компетентнісний, соціокультурний, словоцентричний, контекстний, жанровий); принципи(свідомості, візуалізації, міжкультурної взаємодії, індивідуалізації та диференціації, інтенсифікації, концентризму,апроксимації, урахування рідної мови (мови-посередника), міждисциплінарних зв'язків, комунікативної спрямованості, домінувальної ролі навчальних вправ, текстоцентризму, діалогізації, деонтологізації); методи (прямий метод, свідомо-зіставний,тезаурусний, змішаного навчання, тренінгових вправ, навчальної дискусії, метод «розумовий штурм», кейс-метод, метод ділової гри, інтерактивні методи навчання, комунікативний, граматико-перекладний метод, сугестивний, аудіолінгвальний);технології (структурно-логічні, інтеграційні, ігрові, тренінгові,діалогові, інформаційно-комунікаційні), використовувані на заняттях в оптимальних комбінаціях з урахуванням мети, завдань, особливостей мовного матеріалу задля формування у студентів-іноземців практичних умінь і навичок як невід'ємних складників українськомовної професійно-комунікативної компетентності. У роботідосліджено ґенезу становлення методики навчання української мови як іноземної в лінгводидактичному дискурсі.З'ясованозмістові характеристики базових понять дослідження: «комунікативна компетентність», «комунікативна компетентність студента-іноземця медичного закладу вищої освіти», «професійна компетентність», «професійно-комунікативнакомпетентність майбутнього фахівця медичної галузі», «професійна мовленнєва компетентність майбутнього лікаря», «система», «методична система навчання», «українська мова як іноземна». Уточненозмістове наповнення понять: «українськомовна професійно-комунікативна компетентність студентів-іноземців медичного закладу вищої освіти», «методична системи навчання української мови як іноземної в медичних закладах вищої освіти». Схарактеризовано дидактичний потенціал пропонованих вправ і завдань у методичній системі навчання української мови як іноземної.Визначенокритерії, показники та рівні сформованості українськомовної професійно-комунікативної компетентностістудентів-іноземців медичних закладів вищої освіти.Доведено ефективність методичної системи навчання української мови як іноземної студентів медичних закладів вищої освіти.Ключові слова:українська мова як іноземна,соціалізація й адаптація студента-іноземця в українському соціумі, українськомовнапрофесійно-комунікативнакомпетентність майбутнього лікаря, методична система навчання української мови як іноземної.^UIn the process of reviewing, analysis and synthesis of relevant scientific sources on the selected the issue under research theoretical and methodological foundations of the methodological system of teaching Ukrainian as a foreign language to students of medical institutions of higher education are substantiated and the components thereof are defined, notably contemporary approaches (student-centered, professionally-oriented, system approach, communicative and activity oriented, competency-based, socio-cultural, word-centered, context-based andgenre-based); principles (awareness, visualization, intercultural interaction, individualization and differentiation, intensification, concentrism, approximation, consideration of the native language (mediating language), interdisciplinary links, communicative orientation, the leading role of training exercises, text-centeredness, dialogization and deontologization); methods (direct method, awareness-and-comparative, thesaurus, blended learning, training exercises, educational discussion, brainstorming method, case method, business game method, interactive teaching method, communicative, grammar-translation method, suggestive and and audio-lingual methods); technologies (structural-and-logical, integration, gaming, training, dialogue, and information and communication) applied in class in optimum combination with due regard for the aim, tasks and peculiarities of the language material for the development of practical skills as integral parts of Ukrainian professional-and-communicative competence in foreign students. As a result of theoretical generalization, it is ascertained that socialization and adaptation of foreign students into Ukrainian educational-and-cultural space is a complex process which occurs in an unplanned and unregulated manner in the routine and educational context of a medical institution of higher education and is supervised by the administration and the teaching staff by way of forming the organizational-and-methodological system comprising administrative-and-organizational and teaching-and-educational activities for foreign students; provision of intensive acquisition of the Ukrainian language as a key instrument of communication.In the study, the genesis of the formation of the methodology of teaching Ukrainian as a foreign language within the context of the linguodidactic discourse is reviewed. The content characteristics of the basic notions of the research are defined, notably “communicative competence”, “communicative competence of a foreign student of medical institutions of higher education”, “professional competence”, “professional and communicative competence of a future specialist in the medical field”, “professional speech competence of a future doctor”, “system”, “methodological system of teaching”, “Ukrainian as a foreign language” and the substantive content of the notions “Ukrainian professional and communicative competence of foreign students of a medical institution of higher education” and “methodological system of teaching Ukrainian as a foreign language to students of medical institutions of higher education” is elaborated. The didactic potential of the presented exercises and tasks is designated. The criteria, rates and levels of the development of Ukrainian professional and communicative competence of foreign students of medical institutions of higher education are defined. The efficiency of the methodological system of teaching Ukrainian as a foreign language to students of medical institutions of higher education is argued.Keywords:Ukrainianasaforeignlanguage, socialization and adaptation of a foreign student in the Ukrainian society, Ukrainian professional and communicative competence of a future doctor, methodological system of teaching Ukrainian as a foreign language.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Цуркан І. М. 
Лірика Олександра Олеся: поетика символізму. / І. М. Цуркан. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації вперше в українському літературознавстві здійснено комплексний аналіз питань поетики символізму в ліриці Олександра Олеся у контексті її зіставлення із основними тенденціями розвитку європейського поетичного символізму та його взаємодії з національними традиціями. Уточнено та поглиблено попередньо напрацьовані українським літературознавством теоретичні знахідки олесезнавців щодо вивчення головних аспектів стильової своєрідності, поетики та проблематики лірики Олександра Олеся, художньої типології поетичних образів-символів.У роботі визначено роль та значення творчості Олександра Олеся як важливої єднальної ланки в розвитку традицій української поезії та новітніх досягнень європейської художньої словесності; систематизовано й теоретично, з погляду сучасної літературознавчої парадигми, переосмислено моделі рецепції творчості митця в літературній критиці; досліджено аксіологічні аспекти поетики символізму Олександра Олеся, пов'язані з виявом його авторецептивного дискурсу; проаналізовано семантичні та поетикальні особливості індивідуально-стильової художньої символіки поета, співвіднесені з різними аспектами релігійного, екзистенційного, соціального буття людини та впливу на неї природного оточення.^UThe thesis presents a comprehensive analysis of poetics and problematics of Oleksandr Oles' creative work in the context of its comparison with basic tendencies of the development of European poetic symbolism and its artistic interaction with the national traditions of the domestic art, conducted in Ukrainian literary studies for the first time. The theoretical findings of Oles' creative work previously accumulated by Ukrainian literary studies, which concern the research of the main aspects of stylistic originality, poetics, and problematics of Oleksandr Oles' lyrical poetry, the typology of his poetic symbolic images have been specified and made more profound.The thesis has defined the role and significance of Oleksandr Oles' creative work as an important connecting link between the development of Ukrainian poetic traditions and the latest achievements of European literature; it has considered some debatable issues of the contemporary literary studies concerning the definition of ideological and aesthetic principles in the context of which Ukrainian modernism coexisted with the European one, as well as the assessment of the role played by Oleksandr Oles' work in the processes of their interaction. The author has analyzed a problematic atmosphere of ideological and aesthetic search of European and Ukrainian artists of the modernist era, in the context of which the artistic orientations of the early Oleksandr Oles' poetry were shaped. It has been stated that modernism, as the newest ideological and aesthetic system at the turn of the century, touching upon all cultural sectors, arose in the process of denying the previous aesthetic and philosophical dominants.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Рудь П. В. 
Еволюція композиторського стилю Олександра Щетинського / П. В. Рудь. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено творчості О. Щетинського, яка є відображенням складної культурно-мистецької ситуації постмодернізму, взаємодії поставанґарду, класичних і національних традицій. Запропоновано періодизацію творчості митця, що розкриває еволюцію стилю через вишукану мотивно-інтонаційну роботу, тонку диференціацію оркестрових тембрів та оперування сонорно-алеаторичними комплексами для створення спектрального оркестрового звучання; володіння композиторськими техніками, поєднаними із вільною дванадцятитоновістю, мікрохроматикою, тональними і модальними елементами. Авторські назви творів мають конструктивну і програмну сутність. Підкреслено значення християнської тематики та її втілення не лише у вокально-хорових, а й в інструментальних жанрах, що призводить до появи духовного напряму в українській інструментальній музиці. В зрілому періоді творчості виявлено пошук універсальних мовно-стильових засобів та створення метастилю. Запропоновано поняття «стиль як техніка», яке розкриває сутність стильового синтезу як оперування різностильовими (чужими) конструктами у власному мовно-стильовому континуумі.^UThe dissertation is devoted to the creative work of Oleksandr Shchetynsky (born 1960), a contemporary Ukrainian composer. The purpose of the research is to present the creative work of O. Shchetynsky as an individual stylistic system that evolves and reflects the postmodern era in contemporary Ukrainian art. The object of this study is the stylistic processes of world and Ukrainian music of the XX-XXI centuries, formed by the cultural and artistic situation; the subject is the stylistic evolution of O. Shchetynsky's work as a personification of the postmodernism era. The material of the research was symphonic, chamber-instrumental, choral, opera works of the composer.The research of Ukrainian musicologists outlines such specific features of the Ukrainian postmodernism as stabilizing involvement in traditions, lyricism, neoromanticism, and cordocentrism. Simultaneous multiplicity of semantic and constructive elements and reinterpretation of the past leads to a new type of the artistic universalism. The proposed concept of “style as a technique” explains the mechanism of stylistic synthesis in the works by O.Shchetinsky. It represents the technique of operating with various stylistic constructs in the composer's sound universe.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Чжан Л. .. 
Шляхи професіоналізації українського вокального мистецтва (на прикладі жанру обробки народної пісні) / Л. .. Чжан. — Б.м., 2021 — укp.

В сучасних культурних умовах полістилістики і поліжанровості, де професійне музичне мистецтво відчуває серйозну «конкуренцію» з боку популярної естрадної музики в усьому її розмаїтті, джазу, нових стильових явищ, які народжуються на стику різних музичних течій, гостро стоять питання актуалізації академічної музики – від композиторської і виконавської творчості до слухацького сприйняття. Серед музичних жанрів, що незмінно користуються популярністю серед широких кіл публіки, окреме місце займає обробка народної пісні, що несе в собі комплекс закономірностей, чиї витоки містяться як в традиційній національній культурі, так і в традиціях академічного музичного мистецтва. ктуальність теми даного дослідження обумовлена як запитами сучасної музичної науки; так і потребами виконавської практики, в якій жанр обробки народної пісні міцно зайняв своє місце, об'єднавши в собі якості традиційної, академічної та певною мірою популярної музики. У дисертації запропонований системний погляд на обробку народної пісні, яка в своїй жанровій основі містить якості традиційної та академічної музичної культури, що визначає художній потенціал даного жанру як в аспекті композиторської, так і в аспекті виконавської творчості. Такий підхід відкриває нові перспективи для вивчення жанру обробки народної пісні і в сфері теоретичного, і в сфері виконавського музикознавства з відповідними виходами на виконавську практику. Для характеристики жанру обробки народної пісні в аспекті його природи у представленому дослідженні обраний комплексний підхід, що поєднує жанрову, стильову, інтерпретологічну призми. Вперше представлено комплексну жанрову характеристику обробки народної пісні і визначено такі жанрові константи, що виокремлюють обробку народної пісні з жанрової системи вокальної музики: виконавсько-інтерпретаційна природу (як синтез цих якостей з обох джерел – народного і професійного); національно-характерне інтонування як у композиторському тексті,так і у виконавському прочитанні обробки народної пісні). У представленому дослідженні вперше: визначено специфіку жанру обробки народної пісні як такого, що поєднує в собі закономірності традиційної музичної культури та професійного музичного мистецтва; виявлено виконавську специфіку жанру обробки народної пісні в умовах українського вокального мистецтва; викладена комплексна характеристика жанрової природи обробки народної пісні, що враховує інтерпретологічний аспект; запропоновано та введено у науковий обіг музикознавства авторську концепцію професіоналізації вокального мистецтва, що збагачує уявлення про основні тенденції та проблематику сучасної виконавської практики; на прикладі звернення у виконавській практиці співаків до жанру обробки народної пісні визначено та систематизовано шляхи професіоналізації українського вокального мистецтва у теоретичному та практичному вимірах; висвітлені інтерпретаційні закономірності музично-виконавського процесу крізь призму особливостей жанру обробки народної пісні; запропонована аналітична модель виконавського аналізу інтерпретаційної діяльності вокаліста, створена на основі аналізу виконавських версій творів жанру обробки народної пісні; розглянута інтерпретаційна складова у виконавських трактуваннях окремих творів жанру обробки народної пісні; визначено пріоритетні напрямки подальшого дослідження жанрової ідентифікації творів, що синтезують у собі якості традиційної музичної культури та професійного музичного мистецтва (як у теоретичному, так і у практичному сенсі). Набула подальшого розвитку теорія виконавського стилю.^UThese two main genre indicators of folk song setting can serve as an analytical matrix by which it is possible to characterize the relevant musical compositions in the genre aspect – both in the field of history and theory of music, and in the field of performing musicology. In the presented research for the first time we: determined the specifics of the genre of folk song setting as the one that combines the laws of traditional musical culture and professional musical art; set out a comprehensive description of the genre nature of the setting of folk songs, taking into account the interpretative aspect; determined the performing specifics of the genre of folk song setting in the conditions of Ukrainian vocal art; proposed and introduced the author's concept of professionalization of vocal art into the scientific circulation of musicology, which enriches the idea of the main tendencies and problems of modern performing practice; on the example of appeals in the performing practice of singers to the genre of folk song setting, identified and systematized the ways of professionalization of Ukrainian vocal art in the theoretical and practical dimensions; highlighted the interpretative patterns of the musical-performing process through the prism of the peculiarities of the genre of folk song setting; offered analytical model of the performing analysis of interpretative activity of the vocalist, created on the basis of the analysis of performance versions of compositions of the genre of folk song setting; considered the interpretative component in the performing interpretations of individual compositions of the genre of folk song setting; defined the priority directions of further research of genre identification of the compositions which synthesize in themselves the qualities of traditional musical culture and professional musical art (both in theoretical, and in practical sense). The theory of the performing style has been further developed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Лю С. .. 
Виконавська специфіка наративних жанрів вокальної музики / С. .. Лю. — Б.м., 2021 — укp.

Одним з понять, пов'язаних з вербальним текстом, який має свої специфічні якості, є «наратив», що розуміється як сукупність пов'язаних між собою подій або вражень (як реальних, так і уявних, у тому рахунку художніх), що складають художній текст оповідного характеру. Наративом вважається також процес презентації художнього тексту наративного характеру – як літературного, так і іншої мистецької природи. Вивчення наративного як особливої властивості (або комплексу властивостей) вокального музичного твору з наративним текстом, його потенціалу, виконавської специфіки та особливостей сприйняття слухачем, буде актуально як в теоретичному, так і в практичному напрямах. Необхідність залучення до наукового обігу виконавського музикознавства теорії наративу обумовлена прямими проявами культурно-детермінованих психологічних установок в області як композиторської творчості, так і музичного виконавства. Отже, затребуваність теми дисертації обумовлена: теоретичною і практичною необхідністю специфізації наративної теорії на ґрунті вокально-виконавської інтерпретації; наявністю у композиторській та виконавській практиці різних з точки зору прояву наративу музичних жанрів, а також пов'язаних з ними актуальних питань виконавського втілення та інтерпретації в умовах сьогоднішньої культурної ситуації, яка позначена надзвичайним різноманіттям музичних стилів та жанрів, проблемами актуалізації академічного музичного мистецтва для сучасної публіки, питаннями розвитку музичної науки, зокрема, у взаємодії з іншими сферами гуманітарних знань; відсутністю в науковому дискурсі з питань вокального мистецтва системної розробки аспектів заявленої теми. У процесі розгортання логіки дослідження були задіяні наукові джерела з таких напрямків музичної науки і гуманітаристики: теорії і практики вокального мистецтва в історичному і методологічному аспектах; теорії музичної інтерпретації в аспектах музичного мислення, жанру, стилю і форми в музиці, виконавської процесу, зокрема, в ретрансляції на вокально-виконавську творчість; історико-культурологічних та музикознавчих теорій, пов'язаних з композиторською творчістю в області вокальної; мовознавчої, філософської, психологічної, зокрема, наративної проблематики. У дослідженні представлена наративна теорія як частина музикознавчого апарату. У дисертації вперше визначено наратив як концепт гуманітарних наук (мовознавство, психологія, філософія) в аспекті певних передумов його залучення до науки про музику; введено до наукового обігу музикознавства ряд наукових джерел з наратології, які збагачують уявлення про основні тенденції та проблематику гуманітаристики; виявлено специфіку вокально-виконавського мистецтва як сфери задіяння теорії наративу; охарактеризовані наративні жанри камерно-вокальної та вокально-сценічної музики; висвітлені интерпретаційно результативні закономірності музично-виконавського процесу крізь призму наративу як жанрової ідентифікації; запропонована когнітивна модель наративно-виконавського аналізу інтерпретаційної діяльності вокаліста, створена на основі авторської класифікації проявів наративу; диференційовані і термінологічно визначені шляхом екстраполяції основних термінів і понять наративної теорії на музикознавчий понятійний апарат фактори наративно-виконавської драматургії, які у своїй взаємодії, спрямованій виконавцем, обумовлюють певний художній результат; розглянута наративна складова у виконавських трактуваннях окремих творів наративних жанрів, а саме балади та опери; визначено пріоритетні напрямки подальшого дослідження специфіки наративу у музичному мистецтві (семантичний, функціонально-структурний, жанровий, виконавський). Підсумовуючи основні характеристики наративності, ми визначаємо, що в галузі музики наративність слід розуміти як особливу якість музичного твору, зокрема, вокального, що спирається на оповідальність (як вербальну, так і досягнуту засобами музичної виразності).^UOne of the concepts associated with a verbal text, which has its own specific qualities, is the "narrative", which is understood as a set of related events or impressions (both real and imaginary, including artistic ones), which make up artistic text of a narrative nature. The narrative is also considered as the process of presentation of an artistic text of a narrative nature – both literary and of another artistic nature. The study of the narrative as a special property (or set of properties) of a vocal musical composition with a narrative text, its potential, performing specifics and peculiarities of the listener's perception, will be relevant in both theoretical and practical areas.The need to involve the narrative theory in the scientific circulation of performing musicology is stipulated by the direct manifestations of culturally determined psychological attitudes in the field of both compositional creativity and musical performance. Thus, the demand for the topic of the dissertation is stipulated by: the theoretical and practical necessity of specification of the narrative theory on the basis of vocal-performing interpretation; the presence in the compositional and performing practice of different musical genres in terms of narrative manifestation, as well as the related relevant issues of performing embodiment and interpretation in today's cultural situation, which is marked by an extraordinary variety of musical styles and genres, problems of academic music art actualization for the modern public, issues of the development of music science, in particular, in interaction with other spheres of humanitarian knowledge; the lack of systematic development of aspects of the stated topic in the scientific discourse on the issues of vocal art. In the process of unfolding the logic of the study, scientific sources from the following areas of music science and the humanities have been involved: the theory and practice of vocal art in historical and methodological aspects; theories of musical interpretation in aspects of musical thinking, genre, style and form in music, performance process, in particular, in retransmission to vocal-performance creativity; historical-cultural and musicological theories related to composer's creative work in the field of vocal, linguistic, philosophical, psychological, in particular, narrative issues. The study presents the narrative theory as part of the musicological apparatus. For the first time the dissertation defines the narrative as a concept of the humanities (linguistics, psychology, and philosophy) in terms of certain prerequisites for its involvement in the science of music; a number of scientific sources on narratology, which enrich the idea of the main tendencies and problems of the humanities, have been introduced into the scientific circulation of musicology; the specifics of vocal-performing art as a sphere of using the narrative theory have been revealed; the narrative genres of chamber-vocal and vocal-stage music are characterized; the interpretatively effective regularities of the musical-performing process have been highlighted through the prism of the narrative as a genre identification; the cognitive model of the narrative-performing analysis of the vocalist's interpretative activity, created on the basis of the author's classification of the narrative manifestations, is proposed; we have differentiated and terminologically determined by extrapolating the basic terms and concepts of the narrative theory to the musicological conceptual apparatus of the factors of narrative-performing dramaturgy, which in their interaction, directed by the performer, determine a certain artistic result; the narrative component in the performing interpretations of individual compositions of narrative genres, namely the ballad and the opera, has been considered; we have also identified the priority directions for further study of the specifics of the narrative in the art of music (semantic, functional-structural, genre, and performing ones). Summarizing the main characteristics of the narrative, we determine that in the field of music the narrative should be understood as a special quality of a musical composition, in particular, the vocal one, based on the narrative nature (both verbal and the one achieved by means of musical expression).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Пастухов О. В. 
Сольне виконавство на фаготі: історична ґенеза та сучасні трансформації / О. В. Пастухов. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено сольному виконавству на фаготі, яке представлено як цілісна система з позицій історії, органології, інтерпретології, жанру та стилю. Виявлено основні тенденції фаготного виконавства доби кінця ХХ – початку ХХІ століть. Зазначено, що поява сольних творів стала новим етапом онтогенезу фаготного мистецтва. Висвітлено діяльність міжнародних фаготних асоціацій і товариств (конкурси, конференції, напрями наукової діяльності (видання). Відзначається експоненційний зріст комунікаційних можливостей в царині фаготного музикування, що зумовлено сучасними глобалізаційними процесами. Окреслено історичні передумови та етапи становлення сольного виконавства на фаготі. Окрему увагу приділено видатним виконавцям В. Уотерхаусу, М. Алларду, та В. Апатському які мали вагомий вплив на розвиток фаготного мистецтва ХХ ст. Здійснено інтерпретологічний аналіз творів для фагота solo (як перекладань творів, що були написані для інших інструментів, так і творів, написаних саме для фагота). У перекладаннях визначено відмінності від оригіналів, пов'язані із технічними особливостями інструменту. В нових творах для фагота solo виявлено закономірності, що полягають у специфічному трактуванні різних виразних компонентів, результатом чого стає переосмислення семантичного амплуа фагота.^UThis dissertation covers issues related to the solo bassoon performance which is represented as an integral system from the viewpoint of history, organology, interpretology, genre and style. The main tendencies in bassoon performance of the late 20th - early 21st century have been determined. It is noted that the appearance of pieces for solo bassoon has become a new stage in the ontogenetic process of the development of bassoon performance. The work of international associations and societies of bassoonists (competitions, conferences, research activities, master classes) has been covered. There is an intensive growth of communication opportunities in the area of bassoon performance, which is determined by modern globalization processes. Determined by the above mentioned connections and available results, the potential of bassoon societies and associations requires comprehensive analysis and scientific understanding in further research on the history and theory of modern performance on wooden wind instruments, in particular, on bassoon, in terms of socio-culture, history, interpretation, and methodology. It should be noted that the "second breath" in the life of the bassoon, which is evident for practicing musicians and a wide range of listeners, has not been well covered in the musicological literature of both historical-theoretical and critical-journalistic genres, and this refers not only to the national but also to the foreign music science. Thus, we see great prospects in a comprehensive musicological study of various issues related to the solo "career" of the bassoon in the second half of the 20th - early 21st centuries.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Цуркан К. С. 
Народний та професійний текстиль на Львівщині в другій половині ХІХ – на початку ХХІ ст.: освітньо-культурний аспект / К. С. Цуркан. — Б.м., 2021 — укp.

Наукова праця спрямована на вивчення ремісничої та професійної освіти як чинника збереження традиції та розвитку художнього текстилю від другої половини ХІХ ст. – донині. Важливим джерелом було вивчення документів архівів ЦДІАЛ, ДАЛО, ЛНАМ. Результатом дослідження є аналіз структури мистецької освіти, проведена авторська диференціація текстильних шкіл, з'ясовані виробничі бази проведення практик ЛНАМ, виявлені педагогічні методики, пріоритети розвитку навчальних закладів Львівщини в галузі текстилю протягом означеного періоду. Встановлено, що в художньому текстилі та освітній практиці досліджуваного регіону було присутнє запозичення досвіду інших держав, однак цей досвід інтерпретувався згідно української етнічної культури та протягом історії не змінив національної самоідентичності.^UThe proposed thesis is aimed at studying of craft and vocational education as a factor in preserving the tradition and development of artistic textiles. Chronological boundaries cover the period from the second half of the XIXth century to the beginning of the XXI century. In the scientific work is considers the formation and development of professional education in the domain of artistic textiles. Among the factual sources, the main ones are: the funds of the Central State Historical Archive of Lviv (CSHAL) and the State Archive of Lviv Region (SALR), Archive of Lviv National Academy of Arts (LNAA). These sources form the documentary basis of the study. With their help were revealed of the structure and methodical priorities of art education in the textile centers of the Lviv district of the Kingdom of Galicia and Volodymyriya: Lviv Professional College of Decorative and Applied Arts by the name Ivan Trush (LPCDAA) and Lviv National Academy of Arts (LNAA). The result of the research is the analysis of the structure of art education, the author's differentiation of textile schools, the industrial bases of LNAA practices, the pedagogical methods, the priorities of development of educational institutions of Lviv region in the domain of artistic textiles during this period. It was established that in the artistic textiles and educational practice of the studied region there was a borrowing of the experience of other states, but this experience was interpreted according to the Ukrainian ethnic culture and throughout history did not change the national identity.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського