Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (53)Тематичний інтернет-навігатор (31)Наукова електронна бібліотека (21)Реферативна база даних (59770)Книжкові видання та компакт-диски (332)Журнали та продовжувані видання (7361)
Пошуковий запит: (<.>K=КАМІНЬ$<.>+<.>K=ВІСНИК$<.>+<.>K=КАМЕНЯРСТВ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 19
Представлено документи з 1 до 19

      
1.

Шептицька Т.Л. 
Антималоросійський дискурс української літератури 1920-х - початку 1930-х років (на матеріалі "Літературно-наукового вісника"): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / Т.Л. Шептицька ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2005. — 17 с. — укp.

Уперше здійснено систематичне та концептуальне дослідження антималоросійського дискурсу української літератури 1920 - початку 1930-х рр. З використанням матеріалу "Літературно-наукового вісника" запропоновано інтерпретацію однієї з провідних проблем тогогочасного українського письменства та публіцистики - проблеми малоросійства. Доведено, що антималоросійський дискурс творчості "вісниківців" сформувався під впливом суспільно-політичних чинників. Зроблено висновок, що основні мотиви й образи антималоросійської парадигми "вісниківців" історично та генетично взаємопов'язані з концепцією національної критики та самокритики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-3,3 +
Шифр НБУВ: РА341214

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Бойко Ю.О. 
Видавнича, благодійницька та громадсько-політична діяльність Євгена Чикаленка (1880-ті рр. - 1929 р.): автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Ю.О. Бойко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2008. — 15 с. — укp.

Проаналізовано громадсько-політичну та культурно-просвітницьку діяльність Є.Х.Чикаленка. Визначено чинники формування його світогляду та становлення громадської позиції. Розглянуто діяльність Є.Х.Чикаленка в українських громадах і революційних гуртках, українській демократичній партії та Товаристві українських поступовців. Розкрито політичні погляди Є.Х.Чикаленка, досліджено процес їх трансформації. Доведено прогресивне значення його участі у демократичних виданнях: "Київській старовині", Літературно-науковому віснику, "Раді", зокрема, щодо вирішення українського питання. Відтворено основні віхи видавничої, публіцистичної та благодійницької діяльності Є.Чикаленка. Показано його внесок в інтеграцію українського громадського руху у світовий. Розкрито значення наукової діяльності Є.Х.Чикаленка, зокрема в період еміграції. Висвітлено суттєвий внесок Є.Х.Чикаленка у розвиток суспільно-політичного життя в Україні у кінці XIX - на початку XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)61-8 Чикаленко Є. +
Шифр НБУВ: РА358713

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Будівництво   
3.

Попов С.В. 
Дрібнозернисті щільні бетони зі спеціальними властивостями на заповнювачах із кам'яновугільних і антрацитових золошлакових матеріалів ТЕС Донбасу: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.23.05 / С.В. Попов ; Донбас. держ. акад. буд-ва і архіт. — Макіївка, 2003. — 20 с.: рис. — укp.

Теретично та експериметально обгрунтовано можливість використання кам'яно-вугільних і антрацитових золошлакових сумішей (ЗШС) ТЕС Донбасу поточного виходу з широким діапазоном складу та властивостей у дрібнозернистих щільних бетонах зі спеціальними властивостями. Вивчено закономірності формування міжфазного контактного шару "цементний камінь - зола", "цементний камінь - шлак". Оптимізовано склади бетонів на кам'яновугільних і антрацитових золошлакових відходах поточного виходу Зуєвської, Вуглегірської та Старобешевської ТЕС. Установлено оптимальні технологічні параметри виробництва бетонних сумішей на кам'яновугільних і антрацитових ЗШС ТЕС Донбасу, визначено їх міцнісні та деформативні властивості. Досліджено спеціальні властивості та встановлено раціональні напрямки використання дрібнозернистих щільних бетонів на заповнювачах з ЗШС ТЕС Донбасу: для виготовлення елементів шахтного кріплення, що працюють за умов агресивних вод; для конструкцій теплових агрегатів, що експлуатуються за високих температур; для ремонту та відновлення будівель і споруд.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Н331.653 + Н626.102.165.3 +
Шифр НБУВ: РА325847

Рубрики:

      
4.

Баган О.Р. 
Естетика і поетика вісниківського неоромантизму: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / О.Р. Баган ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2002. — 20 с. — укp.

Досліджено проблему формування художнього стилю неоромантизму в середовищі письменників-вісниківців, які об'єднувалися навколо націоналістичного журналу "Вісник" (у 1922 - 1932 рр. - "Літературно-науковий вісник"), що виходив у Львові за редакцією критика і політичного ідеолога Д. Донцова у 1922 - 1939 рр. Обгрунтовано необхідність поняття "вісниківство" як такого, що повніше та точніше пояснює культурне та літературне явище, якиим була різноманітна творчість співробітників "Вісника": істориків, філософів, політичних ідеологів, культурологів, критиків, письменників, мистецтвознавців, соціологів, етнографів. Вісниківський неоромантизм був течією у масштабному комплексі художніх явищ у напрямі неоромантизму в українській літературі кінця XIX - першої половини XX ст. Рекомендовано поняття "Празька школа" використовувати для означення підтечії у вісниківстві - творчості кількох письменників-неоромантиків, які менше політизували свою творчість. Відзначено роль Є. Маланюка, Л. Мосендза, О. Ольжича, О. Теліги, Ю. Липи, Ю. Клена, "пражан" - Н. Лівицької-Холодної, О. Лятуринської, М. Чирського, Зореслава, І. Ірлявського. Зазначено, що світогляд неоромантиків-націоналістів формувався на засадах філософії ірраціоналізму та волюнтаризму. Тому вони не сприймали ні позитивістських теорій народництва (побутового реалізму - в літературі), ні раціоналістично-експериментаторських аспектів естетики модернізму (декаденства й авангардизму - в літературі); у творчості орієнтувалися на європейських неоромантиків і парнасців - К. Гамсуна, Р. Кіплінга, П. Валері, Ш. Морра, Ж. Ередіа, А. Сюллі-Прюдома та ін., засвоїли водночас деякі моменти деякі моменти стилю модернізму від європейських і російських символістів. Тому їх можна назвати "консервативними модерністами". Велике значення для вісниківців мала християнська духовність, навіть католицизм, вони глибоко засвоїли естетику та поетику українського неокласицизму. Показано своєрідний синтез неокласики та неоромантики в їх творчості. Зазначено, що центральною особливістю їх поетики є оригінальна художня неоготика, тобто рекультивація традиційного європейського героїзму та містицизму, монументалізму й аристократичної вишуканості в мистецтві. Проведений систематичний аналіз творчості вісниківців дає змогу повніше представити літературний процес української еміграції та Галичини в міжвоєнний період, визначити його особливості, тенденції, пріоритети.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-319 + Ш400.221.88 + Ч612.3(4УКР)6 +
Шифр НБУВ: РА322459

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
Категорія: Будівництво   
5.

Ковальський В.П. 
Карбонатний бетон на золоцементному в'яжучому, модифікованому лужною алюмоферитною добавкою: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.23.05 / В.П. Ковальський ; Вінниц. нац. техн. ун-т. — Вінниця, 2007. — 20 с. — укp.

Теоретично обгрунтовано й експериментально підтверджено можливість хімічної активації золи-винесення лужною алюмоферитною комплексною домішкою, що призводить до збільшення кількості активного кремнезему та глинозему. Виявлено вплив бокситового шламу на фазовий склад новоутворень золоцементного в'яжучого, якими є алюмозалізовміщувальні гідрогранати, залізовміщувальні гідросилікати, гідроалюмінати та гідроферит кальцію, які покращують макроструктуру золошламового в'яжучого за рахунок створення додаткових активних центрів кристалізації. Установлено залежність зміни міцності в'яжучого від вмісту золи-винесення та бокситового шламу, одержано ефективне малоклінкерне золоцементне в'яжуче з необхідними показниками міцності. Виявлено закономірності зміни фізико-механічних властивостей шламозолокарбонатного бетону залежно від складу компонентів і технологічних параметрів виготовлення, які дозволяють одержати новий штучний камінь з необхідними властивостями. Удосконалено ресурсоощадну технологію виготовлення пресованих стінових виробів і шламозолокарбонатного бетону, який містить до 90 % техногенних відходів промисловості, що дозволило залучити до технологічного процесу відходи енергетичної, металургійної та видобувної промисловості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Н331.64 +
Шифр НБУВ: РА350129

Рубрики:

      
6.

Бутиріна М.В. 
Комунікативні фактори функціонування публіцистичних текстів (на матеріалі журналів "Літературно-науковий вісник" і "Питання філософії та психології"): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.08 / М.В. Бутиріна ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2001. — 16 с. — укp.

Розглянуто теоретичні засади масової комунікації (на прикладі журналів "Літературно-науковий вісник" і "Питання філософії та психології"). Масив текстів, який раніше вивчався в хронікально-описовому аспекті, проаналізовано в контексті теорії комунікації. Методологія комунікативної репрезентації журналістського тексту, запропонована як доповнення до загальноприйнятого висвітлення історико-журналістського матеріалу, дає змогу в повному обсязі розглянути екстралінгвістичне "буття" публіцистичного виступу, розшифрувати не лише поверхневі значення, але й імпліцитно виражені. Ідентифіковано низку жанроутворювальних факторів публіцистики, а також виявлено метатекстові елементи, які є передумовою задовільного перебігу процесу комунікації.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч612.161
Шифр НБУВ: РА313497 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
7.

Хом'як Л.В. 
Меморіальна різьба осередків народного каменярства в Галичині кінця ХІХ - ХХ століття: Автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.06 / Л.В. Хом'як ; Львів. акад. мистецтв. — Львів, 2002. — 17 с. — укp.

Досліджено особливості народної меморіальної різьби в камені як родове відгалуження художньої обробки каменю з використанням матеріалів експедицій по історичних місцях Галичини. Виявлено загальноетнічні та локальні художньо-стилістичні риси, характерні для вітчизняного каменеобробництва новітнього часу. Розширено та конкретизовано попередні дані про персональний склад ремісничих колективів кожного пам'ятникарського осередку. Укладено словник спеціальної каменярської термінології, вивчено творчість провідних майстрів меморіальної скульптури. Застосовані в оформленні надгробків засоби художньої виразності проаналізовано відповідно до призначення меморіального об'єкта як одного з компонентів поховальної обрядовості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ125.708.043(4Укр331)6 + Щ136.163(4Укр331)6
Шифр НБУВ: РА318886 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Будівництво   
8.

Кундос М. Г. 
Модифіковані високоміцні сульфатно-шлакові в'яжучі та вироби на їх основі: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.23.05 / М. Г. Кундос ; Вінниц. нац. техн. ун-т. — Вінниця, 2011. — 20 с. — укp.

Вперше теоретично обгрунтовано й експериментально підтверджено можливість одержання високоміцних сульфатно-шкалових в'яжучих (СШВ) на основі низькоглиноземистих доменних гранульованих шлаків (ДГШ) і сульфатних, і лужних активізаторів оптимального складу. Вперше визначено закономірності зміни фізико-механічних властивостей СШВ на основі низькоглиноземистих ДГШ залежно від складу компонентів і методів приготування, які дозволяють одержати штучний камінь з необхідними властивостями. Вперше експериментально досліджено довговічність і деформативність затверділого каменя модифікованого високоміцного СШВ і бетонів, і розчинів на його основі, а також збереження сталевої арматури у бетоні на основі модифікованого високоміцного СШВ.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Н325.63 + Л45
Шифр НБУВ: РА381126 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
9.

Краєвська Г.П. 
Народна виробнича термінологія центральних говірок Поділля: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.01 / Г.П. Краєвська ; Нац. пед. ун-т ім. М.Драгоманова. — К., 2010. — 21 с. — укp.

Вперше досліджено склад і семантичну структуру лексики традиційних народних ремесел (деревообробки, плетіння, ковальства та каменярства) центральноподільських говірок. Зібрано та проаналізовано лексику народних ремесел, виокремлено лексико-семантичні групи досліджуваних тематичних груп лексики. За допомогою методики моделювання структурної організації лексики описано семантику та географію кожної лексеми. На підставі вивчення регіональної літератури XIX - початку XX ст. і сучасних говорів досліджено закономірності структурної організації предметної лексики. Простежено формування та розвиток лексики народних ремесел центральноподільських говірок у контексті інших діалектних зон. Виявлено закономірності номінаційних процесів, виявлено просторові відмінності зафіксованої у говірках лексики. Визначено ступінь збереження традиційної виробничої лексики у сучасних говірках.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-34:М + Ш141.14-671 + М78 в4 +
Шифр НБУВ: РА369980 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
10.

Кузенко П.Я. 
Народні кам'яні надмогильні хрести Українських Карпат середини XVIII - першої половини ХХ ст. (історія, типологія, художні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / П.Я. Кузенко ; Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. — К., 2005. — 20 с. — укp.

Проведено дослідження народних кам'яних надмогильних хрестів Українських Карпат середини XVIII - першої половини XX ст. На підстві вперше введеного в науковий обіг потужного комплексу пам'яток та аналізу літературних джерел розкрито особливості даного виду народної творчості в регіоні. На базі результатів вивчення емпіричного матеріалу, встановлено, що для виготовлення ландшафтних (надмогильних) хрестів широко використовували камінь. Розглянуто історію та специфіку розвитку меморіапластики, проведено типологізацію артефактів, визначено їх художні ознаки. Встановлено, що формування кам'яних надмогильних хрестів Українських Карпат відбувалося під впливом міського пам'яткарства, народного мистецтва та частково малої сакральної архітектури сусідніх народів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э370.9(4УКР)-56 + Щ136-163(4УКР)5 + Щ133(4УКР)0 +
Шифр НБУВ: РА339911

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Кузіна 
Роль "Літературно-наукового вісника" в національному відродженні України (київський період 1907-1919 рр.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Наталія Вікторівна Кузіна ; Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 2003. — 18 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)61-7 + Ч612.4(4УКР)72 "ЛНВ"
Шифр НБУВ: РА322589

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
12.

Дяків О.В. 
Художні особливості декоративного мистецтва Західного Поділля ХІХ - ХХ ст. (Історія, типологія, стилістичні відміни): автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / О.В. Дяків ; Львів. нац. акад. мистец. — Л., 2007. — 18 с. — укp.

Досліджено процеси розвитку, типологічні відміни та художні особливості декоративного мистецтва Західного Поділля. Комплексно вивчено та визначено закономірності розвитку та згасання етномистецьких традицій, з'ясовано відповідні причинно-наслідкові зв'язки та взаємовпливи, що характеризують типологію та художні особливості творів. З'ясовано генезис і основні історичні етапи розвитку декоративного мистецтва Західного Поділля. Здійснено типологічний аналіз творів у аспектах форми, декору та їх художніх відмін. Висвітлено сучасний стан осередків гончарства, наведено нові дані про певні каменярські осередки, уточнено персональний склад діючих ремісничих колективів. Проаналізовано процес розвитку художнього металу та уточнено дані про осередки рогозоплетіння та майстрів. Опрацьовано та систематизовано значну кількість творів ткацтва, вишивки та комплектів одягу. Розглянуто сучасний стан генези цих видів декоративного мистецтва. Здійснено комплексний мистецтвознавчий аналіз системи художньої виразності творів ткацтва, вишивки, гончарства, художнього металу, каменярства, рогозоплетіння, писанкарства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ123(4УКР-9ПОД)5/6 +
Шифр НБУВ: РА352336

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Руснак І.Є. 
Художня модифікація національної історіософії в прозі У.Самчука: Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.01 / І.Є. Руснак ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 36 с. — укp.

Вперше в українському літературознавстві в аспекті світоглядного традиціоналізму й естетичного консерватизму досліджено художню історіософію у творчій спадщині У.Самчука як специфічне літературне явище, виникнення якого обумовлено соціально-історичними, індивідуально-авторськими чинниками. Розкрито глибинні зв'язки художньої історіософії У.Самчука з націоналістичною ідеологією Д.Донцова й вісниківців - письменників, об'єднаних журналом "Вісник" (в 1922 - 1932 рр. - "Літературно-науковий вісник"). Вперше цілісно систематизовано й прокоментовано естетичні, культурологічні переконання прозаїка, розкрито сутність його концепції філософії культури й мистецтва. Показано специфіку функціонування історіософських ідей у художній прозі, публіцистиці, мемуаристиці У.Самчука. Зроблено висновок, що історіософічність є одним із засобів інтелектуалізації та модернізації прози письменника. Доведено, що художня історіософія У.Самчука має націоохоронну природу, оскільки осмислення історичного й геоетнічного вкорінення сприяє збереженню української ідентичності, показано її колосальний потенціал для розвитку незалежної української держави.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(7КАН=УК)-4 Самчук,У.534 + Ш5(УК=7КАН)-4 Самчук,У.534 +
Шифр НБУВ: РА351962

Рубрики:

      
Категорія: Будівництво   
14.

Костюк Т.О. 
Цементно-піщані бетони та вироби, отримувані напівсухим пресуванням без тепловологової обробки: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.23.05 / Т.О. Костюк ; Харк. держ. техн. ун-т буд-ва та архіт. — Х., 1999. — 20 с. — укp.

Робота присвячена розробці цементно-піщаного бетону з мінеральним та хімічними додатками і технології виготовлення з нього дрібноштучних стінових виробів. Мінеральний додаток напівводного гіпсу дозволив підвищити міцність бетону відразу після формування та одержати вироби напівсухим пресуванням, хімічні додатки сульфату алюмінію та гідроксиду натрію - прискорити природне твердіння і відмовитися від тепловологої обробки. Дослідження базується на уявленні про цементний камінь і бетон як дисперсні системи, що мають електроповерхневі властивості. Міцність таких систем визначається електрогетерогенними взаємодіями між дисперсними частками. Розроблено спосіб визначення складу цементно-піщаного бетону із заданою густиною та максимальною міцністю, розроблені склади бетону і технологія виготовлення дрібноштучних стінових виробів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Н626.102.135

      
15.

Марченко О. А. 
Аналіз та підвищення ефективності машин з абразивним робочим органом для будівельно-монтажних робіт / О. А. Марченко. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертація присвячена аналізу та підвищенню ефективності використання машин з абразивним робочим органом для будівельно-монтажних та ремонтних робіт, що забезпечить підвищення продуктивності та якості виконання відрізних та зачисних операцій. Багатофункціональність та універсальність цих машин в поєднанні з правильним підбором потрібного абразивного робочого інструменту дозволяє значно прискорити та полегшити виконання технологічних операцій з досягненням необхідного ефекту.У процесі дослідження встановлено механізм взаємодії ручних машин з абразивними робочими органами у системі «оператор − машина − робоче середовище». Розроблено методику визначення силового навантаження на оператора кутової шліфувальної машини при виконання відрізних та зачисних операцій, що враховує особливості роботи ручною машиною та ергономічні показники. З метою вирішення питання підвищення ефективності застосування машин з абразивними робочими органами проведено силовий та якісний аналіз роботи такими машинами. Експериментальні дослідження дозволили встановити вплив на зміну силових показників роботи відрізними та зачисними кругами різних режимних параметрів: величини заглиблення, швидкості подачі та обертання, сили притискання та ін. Теоретичні залежності є адекватними порівняно до результатів отриманих у ході експериментів, похибка склала менше 10%.На основі проведених робіт розглянуто механізм взаємодії машин з абразивними робочими органами з різними матеріалами (метал, камінь, пластмаси), раціональні параметри машин для їх приводу, а також режимні параметри та області ефективного застосування.^UThe dissertation is devoted to the analysis and increase of efficiency of the use of machines with abrasive working tool for construction and repair works, which will provide increase of productivity and quality of execution of cutting and cleaning operations. The versatility and versatility of these machines, combined with the correct selection of the desired abrasive work tool, can significantly speed up and facilitate the execution of technological operations with the desired effect.The mechanism of interaction of manual machines with abrasive working bodies in the system "operator - machine - working environment" is established during the research. The method of determining the force load on the operator of the angle grinder when performing cutting and clearing operations, which takes into account the features of the manual machine and ergonomic parameters. In order to solve the problem of increasing the efficiency of the use of machines with abrasive working bodies, a power and qualitative analysis of the work of such machines was carried out. Experimental studies have allowed establishing the influence on the change of power indicators of work by cutting and clearing tools of different mode parameters: values of the recess, feed rate and rotation, clamping forces, etc. Theoretical dependencies are adequate compared to the results obtained during the experiments; the error was less than ten percent. On the basis of the performed works the mechanism of interaction of machines with abrasive working bodies with different materials (metal, stone and plastics), rational parameters of machines for their drive, as well as mode parameters and areas of effective application are considered.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Пітеніна В. Є. 
Стилістичні особливості ілюстрування книжки для дітей в Україні першої третини ХХ століття. / В. Є. Пітеніна. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація є комплексним дослідженням ілюстрування української книжки для дітей у першій третині ХХ століття. Мета роботи —виявити стилістичні особливості ілюстрування і відтворити цілісну картину становлення дитячої книжкової ілюстрації досліджуваного періоду.Унаслідок опрацювання джерел було виявлено великий комплекс предметів,які потребують опису, систематизації, вивчення та, частково, атрибуції. Дослідження проведено на основі колекцій Книжкової палати України (Київ), Національної бібліотеки України для дітей (Київ), Педагогічного музею України (Київ), Національного художнього музею України (Київ),Музею книги та друкарства України (Київ), Державного літературного музею (Одеса).Проаналізовано статті та рецензії часописів «Українська хата», «Дзвін», «Искусство и печатноедело», «Бібліологічні вісті», «Літературно-науковий вісник», «Творчество», «Книгарь» для відтворення цілісної картини художніх процесів першої третини ХХ століття.У дисертації розглянуто діяльність видавництв «Час», «Друкар», «Криниця», «Сіяч», «Волошки», «Вернигора», «Криниця» та об'єднань «Просвіта». Доведено, що саме діяльністьневеликих видавництв суттєво вплинула на формування літературного діапазону дитячої книги і традиційного, стилістично близького до реалізму з етнографічним забарвленням, оформлення. З'ясовано, щона початку ХХ століття дитяча книгапредставлена здебільшого навчальними виданнями: саме абетки, букварі, граматки і читанки були першими книгами, написаними та оформленими спеціально для дітей. Розглянуто роботи художника катеринославської «Просвіти», вихованцяПетербурзької академії мистецтв Юрія Магалевського (1876–1935), відомий науковцям доробок якого зараз складає 9 дитячих видань.Його роботи в дитячій книзі були одними з найвиразніших проявів реалістичної школи, яка мала достатнє професійне підґрунтя.Проаналізовано твори практично забутого художникаМиколи Погрібняка, учняФ. Красицького і О. Сластьона.Окреслено ранню творчістьПетра Лапина — українського художника-графіка, який жив і працював у Києві, співпрацюючи із видавництвами «Вернигора», «Державним видавництвом», «Пролісками», а згодом, у 1930-ті — із «Книгоспілкою» та «Рухом». Його творчість у цій дисертаційній роботівведена у науковий обіг уперше. Проаналізовано творчий доробок у дитячій книзіІвана Бурячка та близького до кола бойчукістівІвана Падалки.Розглянуто та досліджено твори М. Жука, С. Геркен-Русової, В. Замирайла, О. Судомори 1910-х — 1920-х. Виділено стилістичні риси модерну у творчості цих майстрів. Опубліковано архівні документи ЦДАВО України, які висвітлюють участь Г. Нарбута, М. Жука у створенні українськихпідручників 1917–1919 років.Атрибутовано та введено до наукового обігу книжкові ілюстрації Г. Нарбута, П. Лапина,О. Судомори. Визначено нові факти біографії О. Судомори, введено до наукового обігу раніше не опубліковану книгу «Жовтнева казка» з ілюстраціями художника. Шляхом вивчення теоретичних робіт мистецтвознавця Ф. Шміта та психолога і педагогаБ. Бутніка-Сіверськогодетально проаналізовано дослідження Б. Бутніка-Сіверського«Принципи ілюстрування дитячої книжки». Розглянуто аспекти взаємодії Б. Бутніка-Сіверського як технічного редактора з художниками Б. Крюковим та Є. Рачевим.Десятиліття 1920-х — 1930-х розглянуто як період переосмислення і реформування дитячої книги. Основним фактором впливу стала зміна ідеологічних завдань книги та сюжетного різноманіття, розширення тематики шляхом включення індустріальних сюжетів. Це спричинило створення простору авторського експерименту і зміну композиційно-художніх засобів, таких як узагальненість й умовність трактування форми і простору, площинність зображення, примітивізм та уподібнення дитячому малюнку. Ці тенденції розглянуто на прикладах творчості Л. Гамбургера, Б. Єрмоленка, В. Козловського,Л. Кривінської,Б. Крюкова, І. Нiжника,Є. Рачева.У межах дослідження охарактеризовано загальні стилістичні особливості дитячої книжкової ілюстрації першої третини ХХ століття. Проаналізовано українську дитячу ілюстрацію першої третини ХХ століття як комплексне явище, що сформувалося унаслідоквзаємодії художніх, психологічних, культурологічних та технологічних чинників. Доведено, що у першій третині ХХ століття українська дитяча книга демонструє широкий полістилізм — від реалізму з етнографічно-народницьким спрямуванням до використання набутків конструктивізму та експериментального пошуку.Ключові слова: дитяча книга, дитяча ілюстрація, модерн, Б. Бутнік-Сіверський, М. Жук, Г. Нарбут, Б. Крюков, П. Лапин, О. Судомора, Є. Рачев.^UThe thesis is complex research on illustrating Ukrainian children's books in the first third of the 20th century. The research purpose is to identify the stylistic features of illustration and to produce a holistic picture of the formation of children's book illustrations of the studied period. The study was conducted based on the collections of the Book Chamber of Ukraine (Kyiv), National Library of Ukraine for Children (Kyiv), Pedagogical Museum of Ukraine (Kyiv), National Art Museum of Ukraine (Kyiv), Museum of the Books and Book Printing of Ukraine (Kyiv), State Literary Museum (Odesa).The thesis describes activities of such publishers as Chas (Time), Drukar (Printer), Krynytsia (Well), Siiach (Sower), Voloshky (Knapweed)societies. It is proven that the activities of small publishing houses significantly influenced the formation of the literary range of children's books and their design. The latter was traditional and stylistically close to realism with ethnographic flair. It was determined that in the early 20th century, children's books were primarily educational publications, written and illustrated specifically for children. The artworks of YuriiMahalevskyi (1876–1935),Prosvita artistfrom Katerynoslav,were reviewed. His works in children's books were one of the most expressive manifestations of a realistic school that had a sufficient professional basis. The works of almost forgotten artist MykolaPohribniak, anapprentice of F. Krasytskyi and O. Slastion, were analysed. Also, it was outlined the earlier work of Petro Lapyn, a Ukrainian artist, who lived and worked in Kyiv, cooperating with a range of publishers: Vernyhora, Derzhavnevydavnytstvo (State Publishing House), Prolisky (Snowdrops), and later in 1930th, with Knyhospilka (Book Union)and Rukh (Movement). Creative achievements in children's book illustration by Ivan Burachokand Ivan Padalka, who wasclose to theBoichukists, were analysed.The works of M. Zhuk, S. Herken-Rusova, V. Zamyrailo, and O. Sudomora in the 1910s and 1920s were considered and examined. The stylistic features of modernism in the works of these masters were highlighted. Archival documents of the Central State Archive of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine were published covering the role of H. Narbut, M. Zhuk in Ukrainian textbooks creation during 1917–1919. Book illustrations by H. Narbut, P. Lapyn, and O. Sudomora were attributed and introduced into scientific circulation.Zhovtnevakazka (October Tale), a previously unpublished book with illustrations by the artist, was introduced into scientific circulation.A new concept of design — “Principles of illustrating children's books” — was examined by studying the theoretical works of the art critic F. Shmit and the psychologist and educator B.Butnik-Siverskyi. This book became the basis for the experiments of the 1920s and 1930s. The aspects of the interaction between B. Butnik-Siverskyiаnd artists B. Kriukov and Ye. Rachev were studied.The 1920s and 1930s are considered as a period of rethinking and reformationof a children's book. The main impact factor was the changein ideological objectives for books and plot diversity, as well as expansion of themes (industrial storylines were encouraged). This led to the creation of the space for the author's experiments and changes in the composition and artistic means such as generalisation and conventionalism in form and space interpretation, the flatness of the image, primitivism and children's drawing simulation. These trends are illustrated by the works of L. Hamburher, B. Yermolenko, V. Kozlovskyi, L. Kryvinska, B. Kriukova, I. Nizhnyk, Ye. Rachev.The study describes the general style features of children's book illustrations in the first third of the 20th century. Their close dependence on childhood psychology and the dominant ideology is shown, the changein psychological ideas about childhood and ideological book objectives are demonstrated. Ukrainian children's illustrations of the first third of the 20th century are analysed as a complex phenomenon formed as a result of the interaction between artistic, psychological, cultural, and technological factors. It is proven that in the first third of the 20th century, Ukrainian children's books manifested wide polystylism, from ethnographic and populist realism to constructivism and experimental search achievements.Keywords: children's book, children's illustration, modern, B. Butnik-Siverskyi,M. Zhuk,H. Narbut, B. Kriukov, P. Lapyn.O. Sudomora,Ye. Rachev.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Щевйова У. Д. 
Вхідні простори житлових споруд Східної Галичини кінця ХІХ — першої третини ХХ століття: стильові та художні особливості оздоблення: автореферат дис. ... д.філософ : 023 / У. Д. Щевйова. — Б.м., 2023 — укp.

Житлові споруди Східної Галичини кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. (прибуткові багатоквартирні будинки, особняки та вілли) є важливими об’єктами національної культурної спадщини України, оскільки синтезують в собі провідні технічні та естетичні досягнення свого часу, відображаючи світогляд, самоідентифікацію архітекторів, будівничих та замовників. Житлові споруди демонструють особливості культури повсякденності, адже замовники, як і архітектори, виступали носіями культури епохи. В багатоповерхових прибуткових будинках вхідні простори розміщуються між вхідною брамою та дверима до приватного помешкання, включаючи вестибюль, коридор та сходову клітку, іноді ще допоміжні приміщення. TMВхідні простори є невіддільною, необхідною частиною будівлі, адже це спільна комунікаційна зона, яка слугує буфером між публічним і приватним, а також демонструє рівень статусності та смак власника. Відповідно, перед архітекторами і майстрами декоративного мистецтва кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. стояло завдання знайти найкращий варіант композиційного вирішення і художнього оздоблення вестибюлю та сходової клітки, що базується на законах гармонійної єдності функції та краси. Особлива роль у формуванні інтер’єрів споруди, їх художньої виразності належала декоративному мистецтву, адже для оздоблення вхідних просторів житлових 3 споруд Східної Галичини на межі ХІХ — ХХ ст. архітектори використовували художнє дерево, художній метал, художнє скло, художню кераміку, художні розписи, скульптурні форми, декоративний камінь та інші елементи. Актуальність теми дослідження визначається необхідністю проаналізувати стильові та художні особливості оздоблення вхідних просторів житлових споруд Східної Галичини кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. задля доповнення відомостей про образотворче і декоративне мистецтво в інтер’єрах житлових споруд, а також з метою збереження автентичного декору та популяризації ідеї його професійної реставрації. Наразі відсутні окремі наукові праці, присвячені комплексному дослідженню декоративного вирішення вхідних просторів у структурі житлових споруд Східної Галичини кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. Вперше внутрішні громадські простори у структурі історичної житлової забудови Львова на межі XIX — XX ст. стали об’єктом дисертаційного дослідження О. Лисенко, проте дослідниця обмежувалася, здебільшого, лише територією міста Львова та вужчими хронологічними рамками дослідження. Окрему інформацію про архітектуру Львова кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. отримуємо з праць науковців Ю. Бірюльова, І. Жука, С. Лінди. Архітектуру Івано-Франківська (Станіславова) розглядала науковець Л. Поліщук у дисертаційному дослідженні. Курортна забудова Трускавця XIX — першої половини XX ст. висвітлена у монографіях Х. Харчук. Житлова архітектура Львова періоду ар деко частково розглянута у працях А. Банцекової, а архітектура міжвоєнного модернізму стала об’єктом дослідження Ю. Богданової, І. Якубовського та інших науковців з НУ “Львівська політехніка”. Проте у наявних працях не акцентовано на програмному художньому оздобленні вхідних просторів житлових споруд вказаного періоду. Тобто більшість досліджень присвячені саме архітектурі певних міст, а не окремим видам мистецтва, зокрема 4 скульптурі, живопису, кераміці, металу тощо в оздобленні екстер’єрів та інтер’єрів житлових споруд Східної Галичини кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. Окремі види декоративного мистецтва в архітектурі розглядали Б. Губаль, Н. Бабій, О. Нога, Р. Шмагало, Р. Грималюк та інші. Однак науковці не ставили собі за мету проведення комплексного аналізу вхідних просторів житлових споруд Східної Галичини кінця ХІХ — першої третини ХХ ст., що і доводить актуальність дослідження. Крім того, дослідження житлової архітектури таких міст як Львів, Івано-Франківськ, Тернопіль, Трускавець, Стрий, Самбір, Дрогобич, Коломия та ін. допоможе сформувати більш цілісну картину декоративного оздоблення вхідних просторів, яке значною мірою залежало від регіональних та соціально-економічних чинників. Саме тому обрана тема є важливою для розвитку історії та теорії мистецтва. Мета роботи — визначити особливості художнього вирішення вхідних просторів в житловій архітектурі Східної Галичини кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. Наукова новизна роботи полягає в тому, що в ній вперше комплексне художнє оздоблення вхідних просторів в структурі житлових споруд Східної Галичини кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. є окремим об’єктом наукового дослідження. У роботі проаналізовано (за збереженими об’єктами, архівними матеріалами) картину створення житлових споруд Східної Галичини того часу. Результати роботи відкривають можливості для проведення подальших досліджень вхідних дверей та в’їзних брам, парадних сходів, керамічних метлахських плиток, терацових покриттів підлоги, вітражів, художніх розписів, декоративної ліпнини та інших видів декоративно мистецтва в оздобленні вхідних просторів житлових споруд Східної Галичини кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. за окремими типами орнаментальних мотивів.^UResidential buildings in Eastern Galicia at the end of the 19th to the first third of the 20th century (profitable multi-apartment houses, mansions, and villas) are significant objects of Ukraine’s national cultural heritage. They represent a synthesis of leading technical and aesthetic achievements of their time, reflecting the worldview, self-identification of architects, builders, and patrons. Residential buildings demonstrate the nuances of everyday culture, as patrons, like architects, served as carriers of the era’s culture. In profitable buildings, entry spaces are located between the entrance door (gate) and the door to private accommodations, including the vestibule, corridor, and staircase, sometimes with additional auxiliary spaces. Entry spaces are an inseparable, essential part of the building, as they serve as a common communication zone, acting as a buffer between the public and private realms, and also reflect the owner’s status and taste. Consequently, architects and decorative artists of the late 19th to the first third of the 20th century faced the task of finding the best compositional and artistic solutions for the decoration of vestibules and staircases, based on the principles of harmonious unity of function and beauty. A special role in shaping the interiors of these structures and their artistic expressiveness was assigned to decorative art. To adorn the entry spaces of residential buildings in Eastern Galicia on the cusp of the 19th and 20th centuries, architects employed decorative woodwork, artistic metalwork, stained 15 glass, artistic ceramics, decorative paintings, sculptural forms, decorative stone, and other elements. The relevance of the research topic is determined by the necessity to analyze the stylistic and artistic features of the decoration of entry spaces in residential buildings in Eastern Galicia from the late 19th to the first third of the 20th century. This analysis serves the purpose of supplementing our knowledge of visual and decorative arts within the interiors of residential structures and promoting the idea of their professional restoration. Currently, there is a lack of individual scholarly works dedicated to a comprehensive study of the decorative solutions for entry spaces in the structure of residential buildings in Eastern Galicia from the late 19th to the first third of the 20th century. Previously, O. Lysenko conducted a dissertation study, albeit primarily focused on the territory of Lviv and narrower chronological research limits. Additional information about the architecture of Lviv at the end of the 19th to the first third of the 20th century is available from the works of researchers such as Yu. Biryulov, I. Zhuk, S. Linda. Ivano-Frankivsk’s architectural history was explored by L. Polischuk in her dissertation research. The resort architecture of Truskavets from the 19th to the first half of the 20th century is illuminated in the monographs of Kh. Kharchuk. The residential architecture of Lviv during the Art Deco period was partially studied in the works of A. Bantsekhova, while the architecture of the interwar modernism period became the subject of research by Yu. Bohdanova, I. Yakubovsky, and other scholars from the Lviv Polytechnic National University. However, existing research works do not emphasize the programmatic artistic decoration of entry spaces in residential buildings during the specified period. Most studies are dedicated to the architecture of specific cities rather than individual forms of art, including sculpture, painting, ceramics, metalwork, and more, in the decoration of exteriors and interiors of residential buildings in Eastern Galicia from the late 19th to the first third of the 20th century. Certain forms of decorative art in architecture have been examined 16 by B. Hubal, N. Babiy, O. Noha, R. Shmahalo, R. Hrymaliuk, and others. Nevertheless, these researchers did not set out to conduct a comprehensive analysis of entry spaces in residential buildings in Eastern Galicia from the late 19th to the first third of the 20th century. This underscores the relevance of the current research. Furthermore, the study of residential architecture in cities such as Lviv, Ivano-Frankivsk, Ternopil, Truskavets, Stryi, Sambir, Drohobych, Kolomyia, and others will contribute to forming a more complete picture of the decorative ornamentation of entry spaces, which was significantly influenced by regional and socio-economic factors. Thus, the chosen research topic is crucial for the development of the history and theory of art. The aim of this work is to identify the artistic features of entry spaces in residential architecture in Eastern Galicia from the late 19th to the first third of the 20th century.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Семенюк О. Б. 
Жанрово-стильова типологія епістолярію Вінстона Черчилля: автореферат дис. ... д.філософ : 035 / О. Б. Семенюк. — Б.м., 2023 — укp.

У дисертації вперше здійснено комплексне осмислення та цілісний жанрово-стильовий аналіз епістолярної спадщини відомого британського державного й політичного діяча і митця, лауреата Нобелівської премії в галузі літератури Вінстона Черчилля; а також теоретично обґрунтовано новий підхід до концепції письменницького листування як до метажанрового утворення, а листа / епістоли – як до твору літературно-історіографічного метажанру документалістики, що відкриває перспективні можливості дослідження епістолярію видатних осіб з погляду художньої, історичної та естетичної цінності. З урахуванням комплексного підходу, у роботі запропонована типологія епістолярію Вінстона Черчилля.У дисертації обґрунтовано таку типологію жанрових модифікацій листів В. Черчилля: пасажі епістолярних оповідей; лист-замальовка (етюд), листи-воєнні хроніки, лист-роздум,рефлексія, романтично-персоніфіковані, вісник Чартвелла, автобіографічні вкраплення, лист-пророкування, лист-візія майбутнього, які протиставляються таким жанровим утворенням із яскраво вираженою відвертою авторською позицією, самоаналізом, критичними коментарями, сатиричним пафосом і тонким підтекстом: критичні нариси, лист-дискусія, полеміка, лист-концепція; лист- авторитетна заява, лист-радіозвернення, радіовиступи, лист-рецензія, критичне есе, лист-повідомлення про актуальну подію, таємний (одвертий) лист тощо.^UThe thesis presents comprehensive understanding and a holistic genre-style analysis of the epistolary heritage of Winston Churchill, a famous British statesman, politician, a writer and a Noble prize winner in literature. The author theoretically substantiates a new approach to the concept of writer’s correspondence as a metagenre formation and the letter / epistle as a literary historic work, metagenre of non-fiction which provides perspectives for researching of outstanding people’s epistolary works in terms of artistic, historic and aesthetic values.Taking into consideration a comprehensive approach to the genre concept of the epistle as a polyphonic genre formation, the author presents a typology of Winston Churchill epistolary heritage.The dissertation justifies the typology (genre modifications:) of W. Churchill’s letters: epistolary narrative passages, a sketch letter, war chronicles, a letter of reflections, romantic-personified letters (rich in imagery), Chartwell’s bulletin, autobiographical inclusions, a letter of prophecy, a letter of vision for the future, in contrast to those genre types which clearly express the the the author’s position (contentions), introspection, critical remarks, satirical pathos and the subtle subtext: critical reviews (sketches), a discussion letter, a polemic letter, a concept letter, a letter of dictum, a radio message, a radio performance, a letter of review, a critical essay, a message on popular topics, a secret (candid) letter etc.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Троценко Г. О. 
Художня обробка каменю в ландшафтному дизайні Вінниччини (кінець ХІХ – початок ХХІ ст.): автореферат дис. ... д.філософ : 022 / Г. О. Троценко. — Б.м., 2024 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено дослідженню художньої обробкикаменю в ландшафтному дизайні Вінниччини. Мета роботи – з’ясуватиспецифіку розвитку художньої обробки каменю Вінниччини,систематизувати наявні дані та віднайти унікальні наукові матеріали, щорепрезентують художні особливості кам’яних творів даного регіону.Під час дослідницької роботи здійснювалися регулярні виїзди доосновних осередків каменярства, а в деяких з них велися стаціонарніспостереження, під час яких було зібрано експедиційні знахідки.У розвідці проаналізовано стан наукової розробленості проблеми,з’ясовано теоретичні і методологічні засади дослідження. Упорядкованонаукові праці попередників, які вивчали обрану проблематику,систематизовано та проаналізовано їх у хронологічному порядку.Встановлено, що найбільш ранні літературні згадки про художню обробкукаменю в Україні з’являються в першій половині ХІХ ст., коли дослідники,користуючись виключно історичним та інвентарно-описовим методами,фіксували знайдені козацькі хрести. На початку ХХ ст. такий підхідпоєднався з мистецтвознавчим, що дав більш повноцінне уявлення про самехудожні якості кам’яних об’єктів. Упродовж 1930–1950-х років вивченнянаціональних пам’яток здебільшого релігійного характеру майжепереривається й активізується знову від початку 1990-х рр., післяпроголошення незалежності України.Відзначено, що художня обробка каменю представлена науковоюлітературою фрагментарно й неповно, адже до розгляду цієї тематикизверталася незначна кількість дослідників, які спрямовували увагу передусімна вивчення кам’яних надмогильних хрестів. І лише одиниці часткововисвітлювали ландшафтну скульптуру, про яку найбільше йдеться в ційдисертації. Тож аналіз оглянутої літератури дає підстави констатуватинаявність незначної кількості опублікованих праць у галузі художньоїобробки каменю. Це можна пояснити тим фактом, що її проблематика єпорівняно непопулярною у суспільстві, незважаючи на наявний колосальнийпласт пам’яток на території нашої держави. Сьогодні відсутнє повнеуявлення не лише про особливості надбання зразків художньої обробкикаменю, а й актуальні проблеми в сучасній ландшафтній скульптурі таспецифіці організації художніх симпозіумів в умовах нинішнього стану.Простежено появу меморіальних хрестів в Україні, системуфункціонування каменярства на Поділлі, зокрема у колишньомуЯмпільському повіті як найбільш розвинутому. На прикладі осередкус. Букатинка Могилів-Подільського району Вінницької області відтвореноеволюцію каменотесного промислу протягом кінця ХІХ – початку ХХІ ст.Розглянуто вироби побутового, меморіального, декоративного призначення,які цілком можна віднести до категорії етнодизайну. Зібрано інформацію відмісцевих респондентів про історію розвитку промислу, окремі іменамайстрів, технологічні умови особливості їх праці.Докладно висвітлені раніше невідомі та неоприлюднені меморіальніпам’ятки із сільських кладовищ. Під час виїзних експедицій виявлено йдетально проаналізовано надмогильні знаки, розглянуто варіанти їхформотворення та орнаментальну символіку. Знайдено безліч давніх хрестівкозацького типу, «панських» пам’ятників, «дубків», модернізованихнадмогильників, авторських меморіальних скульптур тощо. Констатовано,що головними якостями кам’яних зразків є очевидне вміння каменотесівоперувати насамперед творчими засобами відповідно до культурних традиційСпочатку вони мали реалістичну манеру виконання, однак пізніше стають^UThe dissertation is devoted to the study of artistic processing of stone inlandscape design of the Vinnytsia region, Ukraine. The objective of the work is tofind out the specifics of the development of artistic stone processing in theVinnytsia region, to systematize the available data, and to find unique scientificmaterials that represent the artistic features of stone works in this region.During the research work, regular visits were made to the main centers ofstone craftsmanship. In some of them, stationary observations were conducted,during which expeditionary findings were collected.Based on the expeditionary research the state of scientific development ofthe problem is analyzed and the theoretical and methodological foundations of theresearch are clarified. The works of the researchers who have studied issues in thesame scientific area are organized, systematized, and analyzed in chronologicalorder. It has been established that the earliest literary references to artistic stoneprocessing in Ukraine appeared in the first half of the nineteenth century, whenresearchers, using exclusively historical and inventory-descriptive methods,recorded the Cossack crosses they found. At the beginning of the twentieth century,this approach was combined with an art historical approach, which gave a morecomplete picture of the artistic qualities of stone objects. During the 1930s and1950s, the study of national monuments of Ukraine mostly of a religious nature,was almost stopped and restarted in the early 1990s, when Ukraine became anindependent state.It is noted that the artistic processing of stone is represented in the scientificliterature in a fragmentary and incomplete way, since a small number ofresearchers have addressed this topic, focusing primarily on the study of stonetombstones. Only a few have partially covered landscape sculpture, which is thesubject of this study. Therefore, the analysis of the reviewed literature shows thatthere is only a small number of published works on artistic stone processing. stonemasons to use, above all, creative means in accordance with culturaltraditions and trends. It has been established that the samples of the first half of thenineteenth century have inherent characteristics such as archaic monumentalforms, massiveness, and lack of plane decoration. At the same time, different typesof general silhouettes can be observed. Such types of ancient crosses as the Latin,Greek, Pati, Maltese, three-leafed, rectangular-framed, with rounded frames,headed cross, etc. were found. However, in the second half of the nineteenthcentury, crosses gradually changed, their shape became more refined, and in fact,the silhouettes turned into typical trefoil-shaped cross tops. Also, ornamentaldecorations such as rosettes, signs of the moon, sun, stars, etc. appeared on thetombstone surface. At the end of the nineteenth century the religious symbols ontombstones, such as the Crucifixion, the Mother of God, the Lord God of Hosts,the intercessors, the Holy Spirit, and the All-Seeing Eye, were extremely popular.It is established that in the early examples with the Crucifixion scenes, the figure ofJesus Christ had incorrect anatomical proportions, but in later peri


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського