Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (8)Наукова електронна бібліотека (13)Реферативна база даних (133)Книжкові видання та компакт-диски (405)Журнали та продовжувані видання (3)
Пошуковий запит: (<.>K=МСТИСЛАВ$<.>+<.>K=ВОЛОДИМИРОВИЧ$<.>+<.>K=ХОРОБР$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 7
Представлено документи з 1 до 7

      
1.

Волощук М.М. 
Військово-політичні стосунки Угорського королівства з Галицьким та Галицько-Волинським князівством (кінець ХІІ - ХІІІ ст.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.02 / М.М. Волощук ; Чернів. нац. ун-т ім. Ю.Федьковича. — Чернівці, 2005. — 16 с. — укp.

Досліджено місце східнослов'янських земель у зовнішньополітичних планах угорської династії Арпадів. Комплексно вивчено питання щодо відносин феодальної еліти Галичини та Волині до присутності на території Подністров'я угорських впливів. З залученням нових письмових і археологічних джерел досліджено військово-політичні відносини з Арпадами князів Романа Мстиславича, Данила Романовича, Мстислава Удатного і Лева Даниловича. Уперше з'ясовано роль і місце "Золотих булл" 1222 р. і 1231 р. у системі військово-політичних і дипломатичних зв'язків обох сторін. Досліджено їх вплив на зовнішньополітичні орієнтації галицької та волинської знаті. Установлено, що русько-угорські військово-політичні взаємини еволюціонізували у тісному взаємозв'язку з міжнародними подіями, що мали місце у Центрально-Східній Європі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4ВЕН)4-6 + Т3(4УКР)430-6 +
Шифр НБУВ: РА338874

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
2.

Бондар Н. П. 
Історико-книгознавче дослідження видань І. Федорова та П. Мстиславця: філігранологічний аспект: автореф. дис. ... канд. іст. наук : 27.00.03 / Н. П. Бондар ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В.І. Вернадського. — К., 2011. — 17 с. — укp.

Комплексно досліджено сукупність водяних знаків на папері спільних та окремих видань східнослов'янських першодрукарів І. Федорова та П. Мстиславця. Встановлено співвідношення філіграней у межах усього видання й окремих його примірників. Простежено динаміку зміни водяних знаків, на основі якої виявлено послідовність друкування окремих частин видання, узагальнено відомості про походження виявлених водяних знаків. Шляхом філігранологічного аналізу встановлено невідомі раніше факти стосовно послідовності друку частин московського Апостола 1564 р., львівського Апостола 1574 р., вільнюського Євангелія 1575 р. та острозької Біблії 1581 р. Введено у науковий обіг декілька філіграней, не зафіксованих попередниками, встановлено випадки використання великих масивів порівняно якісного паперу без сюжетних водяних знаків у складі Євангелія 1575 р. Виявлено невідомі варіанти друку окремих аркушів, введено у науковий обіг відомості про друкування самостійних гравюр П. Мстиславця, що можуть гіпотетично вважатися первістками української естампної гравюри.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч611.63(0)43-33
Шифр НБУВ: РА384774 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Шовкун Ю.І. 
Політико-адміністративна, господарська, благодійна та військова діяльність П.Калнишевського: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Ю.І. Шовкун ; Держ. вищ. навч. закл. "Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Г.Сковороди". — Переяслав-Хмельниц., 2008. — 20 с. — укp.

Комплексно досліджено багатогранну діяльність останнього кошового Запорозької Січі П.Калнишевського у контексті збереження атрибутів державності у козацькій християнській республіці, її внутрішньо- та зовнішнополітичної діяльності, стосунків з Російською імперією. Проаналізовано стан вивчення даногопитання. Опрацьовано комплекс різнопланових джерел та усунуто ряд свідомих фальсифікацій, характерних для попередніх історичних епох стосовно оцінок особистості козацького ватажка. Розкрито політико-адміністартивний і дипломатичний аспект діяльності П.Калнишевського. Показано кошового як талановитого господарника та реформатора. З'ясовано його роль в українській колонізації Північного Причорномор'я. Відображено доброчинство та меценатство П.Калнишевського. Розглянуто військову майстерність справжнього полководця й особисту хоробрість кошового отамана Запорозької Січі, участь у російсько-турецькій війні 1768 - 1774 рр. Висвітлено його останній етап життя у контексті впровадження російської колоніальної політики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)462-8 Калнишевський +
Шифр НБУВ: РА357741

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Релігія   
4.

Смирнов А.І. 
Церковно-громадська і політична діяльність Степана Скрипника у 1930 - 1944 рр.: автореф. дис... канд. іст. наук: 09.00.11 / А.І. Смирнов ; Нац. ун-т "Остроз. акад.". — Острог, 2008. — 18 с. — укp.

Проведено комплексне історико-релігієзнавче дослідення церковної та громадсько-політичної діяльності першого патріарха Київського та всієї України Мстислава (С.Скрипника) протягом 1930 - 1944 рр., проаналізовано особливості формування його суспільних поглядів. Висвітлено парламентську, партійну, культурно-освітню діяльність С.Скрипника у міжвоєнний період, розкрито його роль у функціонуванні видавництва та газети "Волинь", а також участь у національно-церковному русі за українізацію Православної церкви в Польщі. Викладено нові факти про церковну та громадську діяльність С.Скрипника на Волині у 1941 - 1942 рр. Визначено роль єпископа Переяславського Мстислава у процесі інституалізації Української автокефальної православної церкви в окупованій Україні та його позиція на архієрейському соборі 1944 р. у Варшаві.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э372.27-36-028 Мстислав (Степан Скрипник) +
Шифр НБУВ: РА358403

Рубрики:

      
5.

Омельченко С. В. 
Професор К.В. Дубняк (1890–1948) – учений та популяризатор науки й освіти в Україні: автореферат дис. ... д.філософ : 032 / С. В. Омельченко. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертаційна робота є системним науковим історичним дослідженням, у якому на основі аналізу комплексу репрезентативних джерел і застосування сучасних методологічних засад вивчено творчу спадщину видатного вченого та популяризатора науки й освіти України професора Костянтина Володимировича Дубняка (1890–1948). Висвітлено його життєвий шлях, просвітницько-педагогічну, краєзнавчу, економічну, бібліографічну, видавничу, лексикографічну, теоретико-методичну і спеціалізовану дослідницьку діяльність і внесок в організаційну розбудову функціонування окремих напрямів вітчизняної науки.Дисертаційна робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел і літератури, додатків. У вступі обґрунтовано актуальність теми, відображено зв’язок із науковими програмами, планами і темами. Визначено мету та завдання, об’єкт і предмет, хронологічні й територіальні межі, наукову новизну і практичне спрямування здобутих результатів. Розкрито особистий внесок здобувача, наведено дані щодо апробації результатів, кількість публікацій, подано структуру дисертації.Наукова новизна дисертації полягає в тому, що вперше в українській історіографії на документальній основі здійснено всебічне, комплексне вивчення творчої біографії, науково-організаційної та педагогічної діяльності професора К.В. Дубняка. Визначено найважливіші чинники становлення його як науковця. Серед них: родинне й освітянське оточення, підтримання прогресивних поглядів попередників, широкі наукові та проукраїнські інтереси. Запропоновано періодизацію професійної діяльності в галузевих установах, визначено роки найбільш активної творчої діяльності вченого – «київського» і «харківського» періодів. Проведено історико-науковий аналіз здобутків ученого за основними напрямами його творчих напрацювань у вітчизняній науці, передусім у теоретико-методичній і спеціалізованій дослідницькій діяльності, внесок в організаційну розбудову функціонування СГНКУ та ін.У контексті комплексного дослідження персоналізований підхід дозволив визначити найважливіші етапи розвитку дотичних наукових напрямів галузі природничих, економічних і гуманітарних наук, надати історії вітчизняної науки й техніки початку ХХ ст. портретної характеристики, актуалізувати людиновимірні аспекти пошукової роботи. Відповідно до цього визначено завдання вивчення наукової спадщини визнаного українського вченого професора К.В. Дубняка у системі вказаних наук 20-х років ХХ ст., де він проявив себе особливо активно. Наукова біографія професора К.В. Дубняка вперше стала об’єктом комплексного дисертаційного дослідження. Аналіз стану наукової розробки основоположних питань теми дисертаційної роботи засвідчив відсутність системних фундаментальних досліджень. Доведено, що опубліковані праці лише фрагментарно розкривають життєвий і творчий шлях, а також доробок ученого. За результатами аналізу джерельної бази вдалося з’ясувати значення концептуальних засад наукової спадщини К.В. Дубняка для становлення і розвитку природознавчої і, насамперед, аграрної науки, освіти та бібліографії в Україні.Визначено основні події життя і простежено творчу долю К.В. Дубняка у контексті історичних і суспільних умов у країні перших десятиліть ХХ ст. Проаналізовано чинники, що вплинули на формування особистісно-індивідуального потенціалу, громадянських поглядів і наукових переконань ученого. Досліджено його просвітницьку діяльність та основні віхи приватного життя. Вперше встановлено, що у вченого був син Костянтин, доля якого розчинилася у вирі сфабрикованих каральними органами політичних процесів 30-х рр. ХХ ст. Вперше здійснено авторську періодизацію науково-педагогічних студій професора К.В. Дубняка. Встановлено його активну професійну позицію у пошуку інноваційних шляхів подальшого розвитку освітньої думки на Полтавщині, Ставропіллі, Київщині та Харківщині. Закладені ним основні принципи щодо розвитку галузі й нині залишаються затребуваними з точки зору навчально-виховного, науково-практичного, культурно-освітнього значення за умов європейських сподівань держави, як один із визначальних чинників формування національної свідомості.^UThis thesis is a systemic scientific historical study about the creative heritage of the prominent scientist and the popularizer of science and education of Ukraine Professor K.V. Dubniak (1890–1948). It based on the analysis of the complex of representative sources and the use of modern methodological principles. Our focus is on Dubniak’s life path, educational-pedagogical, ethnographic, economic, bibliographic, publishing, lexicographic, organizational, methodological and scientific activities and contribution to the development of domestic scientific thought.The thesis consists of an introduction, three chapters and conclusions, list of sources and literature and applications. The introduction substantiates the relevance, reflects the connection with scientific programs, plans and topics. The purpose and tasks, object and subject, chronological and territorial borders, scientific novelty and practical direction of the obtained results are determined. The applicant’s personal contribution is offered. The author gives the data on approbation of results and a number of publications. The thesis’s scientific novelty is a comprehensive study of scientific biography, scientific-organizational and pedagogical activities of Professor K.V. Dubniak on a documentary basis for the first time in Ukrainian historiography. We have found the rare documents and identified the most important factors of the scientist’s formation. Among them are family and educational environment, support of the progressive views of his predecessors and broad scientific and pro-Ukrainian interests. In addition, we have proposed the periodization of his professional activity in the branch institutions. We have determined the most productive years of the scientist’s creative activity as «Kyiv» and «Kharkiv» periods. The historical-scientific analysis of creative achievements of the scientist in the main directions of his scientific works is carried out. Personalized approach allowed identifying the most important stages in the development of scientific areas in the domestic scientific thought, primarily in theoretical-methodical and specialized research activities, contribution to the organizational development of the functioning of the Agricultural Scientific Committee of Ukraine, etc.In the context of comprehensive research, a personalized approach made it possible to determine the most important stages of the development of related scientific directions in the natural, economic and humanitarian sciences, to provide the history of domestic science and technology of the beginning of the 20th century with portrait characteristics, to actualize the human-dimensional aspects of research work. We have done the task to study the scientific heritage of the recognized Ukrainian scientist Professor K.V. Dubniak in the system of these sciences in the 20’s of the XX century, where he was particularly active.The scientific biography of Professor K.V. Dubniak became the object of dissertation research for the first. Analysis of the current state of scientific development of the fundamental problems of the thesis showed the lack of comprehensive basic research, and published works only partially, fragmentarily reveal the life and creative path of the scientist. According to the results of the analysis of the source base, we have established that together they had allowed achieving the goal of the dissertation research – to show the importance of the conceptual foundations of the Professor K.V. Dubniak’s scientific heritage for the development of agricultural science, education and bibliography of Ukraine.It is determined the main events of life and the creative destiny in the context of historical and social conditions of the first decades of the XX century. We have analyzed the factors that influenced the formation of personal and individual potential, civic views and scientific beliefs. Particular attention is given to the scientist’s educational activity and private life are investigated. We first established that Professor K.V. Dubniak had a son Kost. Almost all information about his further fate was lost in the vortex of the repressive thirties of the XX century.For the first, we presented our own periodization of Professor K.V. Dubniak’s scientific and pedagogical studies. It has established his active professional position in the search for innovative ways of developing pedagogical thought in Poltava, Stavropol, Kyiv and Kharkiv regions. His contribution to the development of this science still have important educational, scientific-practical, cultural and educational significance in the context of building an independent state, which was and remains one of the determining factors in the formation of national consciousness.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Віровець Д. В. 
Економічний механізм функціонування децентралізованих автономних організацій: автореферат дис. ... д.філософ : 051 / Д. В. Віровець. — Б.м., 2024 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії Віровця Дениса Володимировича на тему «Економічний механізм функціонування децентралізованих автономних організацій» присвячена дослідженню децентралізованих автономних організацій (ДАО) як нової форми цифрового економічного партнерства та її економічного механізму функціонування, його структури, елементів і взаємозв’язків. У роботі досліджується поняття ДАО, структура, принципи взаємодії та економічні переваги. Також проаналізована діюча система функціонування ДАО, основні фактори впливу та запропоновано заходи підвищення економічної ефективності, на підставі чого розроблені теоретико-методичні засади та практичні рекомендації щодо використання ДАО. У роботі також досліджується розвиток ДАО в системі економічних відносин, роль ДАО у підтримці сталого розвитку, а також інші економічні виклики, що можуть бути вирішені за допомогою ДАО.^UThe dissertation for the doctoral degree in philosophy by Denys Virovets on the topic «The Economic Mechanism of Decentralized Autonomous Organizations» is dedicated to the study and analysis of the phenomenon of Decentralized Autonomous Organizations (DAOs) and their economic mechanism of functioning, their structure, elements, and interrelationships. The paper explores the concept of Decentralized Autonomous Organizations (DAOs), their structure, principles of interaction, and economic advantages. The existing system of DAO functioning is analysed, and key influencing factors are identified. Measures to enhance economic efficiency are proposed, leading to the development of theoretical and methodological foundations and practical recommendations for DAO utilization. The research also investigates the evolution of DAO within the economic framework, its role in supporting sustainable development, and its potential to address various economic challenges.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Бушак С. М. 
Українські народні картини «Козак Мамай» ХVІІІ–ХІХ століть: іконографія, ґенеза, еволюція.: автореферат дис. ... д.філософ : 023 / С. М. Бушак. — Б.м., 2024 — укp.

«Козак Мамай» – це образ козака-запорожця, який сидить на землі зі схрещеними ногами і грає на струнному щипковому інструменті, що його можна прийняти за старовинну кобзу. Воїна малюють переважно самотнім – в степу, чи на лісовій галявині, під деревом – здебільшого під дубом. Воїн готує на вогнищі їжу, а біля нього лежать на землі та висять на гілках дерева його речі – шапка, зброя, посуд, часто – герб. Біля козака стоїть осідланий кінь, прив’язаний до списа. Аналізуються наукові гіпотези попередніх дослідників про причини появи цього надзвичайно популярного в середовищі українського народу образу воїна-музиканта. Метою роботи є створення цілісного уявлення про мистецькі твори «Козак Мамай», які посідають важливе місце в українській культурі вже протягом не менше чотирьох століть, а також – визначення напрямків еволюції цього легендарного образу та з’ясування його місця і ролі в українському мистецтві.До теперішнього часу дійшло приблизно сто таких творів ХVІІІ–ХІХ ст. Об’єктивні труднощі дослідження «мамаїв» полягають у тому, що більшість давніх творів ХVІІІ–ХІХ ст. не датовано і час їх написання датується за супровідними вторинними даними. Актуальність нашої роботи зумовлена тим, що й на нинішній час образ «козака Мамая» не зник з передових позицій поступу українського мистецтва. Образ розвивається та еволюціонує і в нових цивілізаційних – інтелектуальних та технологічних – умовах світового розвитку. Найпоширенішою залишається проста композиція: образ самотнього сидячого козака, біля якого стоїть його вірний кінь та лежить зброя і стоїть посуд. Воїн відпочиває, але він зосереджено-спокійний і внутрішньо готовий до смертельного бою. Значно розширюють сприйняття образу «козака Мамая» твори складної композиції. На цих творах поряд із Мамаєм з’являються інші персонажі: товариші козака, жінки та дівчата, торговець-шинкар, пан-поляк, офіцер чи солдат російської армії. Окрему групу становлять твори періоду Коліївщини, епіцентром якої стали події в місті Умані. Із часом прізвище Мамай викликає дедалі більший інтерес дослідників до реальних осіб, які його мали. Спочатку його пов’язували з двома реальними гайдамаками середини ХVІІІ ст., яких повісили у 1750 та 1758 роках. У результаті багатолітніх досліджень автор дисертації вперше встановив, що прізвище Мамай мали понад три десятки українських козаків ХVІІ–ХVІІІ ст. Вони були запорожцями, а частина з них брала участь у гайдамацькому русі. Це дозволило зробити важливий висновок: образ героя українських народних картин «Козак Мамай» насправді є збірним, узагальненим і легендарним.Ще однією специфічною особливістю «мамаїв» є наявність на картинах текстових написів, переважно поетичних: як лаконічних, так і доволі розлогих. Нерідко за розмірами ці написи наближаються до обсягів віршованої поеми, розкриваючи внутрішній світ козака-запорожця, його духовні цінності та бачення світу, збагачуючи сприйняття образу «козака Мамая».Було виявлено, що окремі написи на «мамаях» тісно перегукуються, а то й цілком збігаються з фрагментами текстів вертепних вистав, які ставили студенти-бурсаки під час новорічно-різдвяних свят. Установлено, що в них поєднано віршовані фрагменти – прислів’їв і приказок, народних пісень, жартівливої поезії тогочасних студентів-бурсаків, парафрази релігійних текстів і т. ін. Унаслідок цього в текстах сміхові мотиви дивовижно поєднуються з серйозними, курйозні – зі світоглядними, побутові – з філософськими, вульгарно-матеріалістичні – з релігійними та навіть містичними.На початкових етапах свого суспільно-історичного розвитку цей художній образ зафіксував появу козацтва як нової громадсько-політичної сили українського народу. Невдовзі козацтво стало могутнім захисником соціальних і релігійних прав та національних інтересів українського народу в боротьбі із зовнішніми ворогами та поневолювачами. Із часом образ «козака Мамая» став асоціюватися з позаперсоналізованим, узагальненим та ідеалізованим образом козака-запорожця. Цього міфологізованого воїна наділено реальними та уявними високими моральними чеснотами й рисами цих хоробрих захисників рідної землі. Важливо зауважити, що на трактування образу козака мала значний вплив і соціальна належність власників цих творів, під художні смаки яких нерідко підлаштовувалися художники, які писали подібні картини. «Мамаї» були завжди популярні серед широких мас українського селянства, що в минулому становило більшість українського народу. Теоретичні результати виконаного дослідження можуть бути використані для подальшого вивчення розвитку мистецтва України ХVIII–XIX ст. та в узагальнювальних дослідженнях з історії й теорії українського мистецтва. Напрацьований матеріал може бути задіяний для укладання каталогів, енциклопедичних довідників, при уточненні реєстрів пам’яток мистецтва.^UThe term “Cossack Mamai” refers to the image of a Zaporozhian Cossack sitting on the ground with his legs crossed and playing a musical instrument such as a kobza or a bandura. Warriors are painted mostly alone – in the steppe or in a forest clearing, under a tree – mostly under an oak tree. A warrior prepares food on the hearth, and next to him lie on the ground and hang on the branches of a tree his belongings – a hat, weapons, dishes, often – a coat of arms. A saddled horse tied to a spear is standing near the Cossack.The scientific hypotheses of previous researchers about the reasons for the emergence of this image of a warrior-musician, extremely popular among the Ukrainian people, are analyzed. The purpose of our work is an attempt to explain why these paintings during the 18th–19th centuries. enjoy such great success among the Ukrainian people.About one hundred (approximately one hundred) such works of the 18th–19th centuries have reached our (present) time. The objective difficulties of the study of “mamais” are that most of the ancient works of the 18th–19th centuries are not dated and the time of their writing is dated according to the accompanying secondary data.The relevance of our work is due to the fact that even at the present time the image of “Cossack Mamai” has not disappeared from the leading positions of the progress of Ukrainian art. The image develops and evolves in the new civilizational, intellectual and technological conditions of world development. The most common composition remains simple: the image of a lonely, seated Cossack, next to which stands his faithful horse, weapons and dishes. The warrior rests, but he is focused-calm and internally ready for a deadly fight. The works of complex composition significantly expand the perception of the image of “Cossack Mamai”. In these works, other characters appear alongside Mamai: fellow Cossacks, women and girls, a merchant-shinkar, a Polish gentleman, an officer or soldier of the Russian army. A separate group consists of works from the period of Haydamachchyna, the epicenter of which was the events in the city of Uman. As a result of our long-term research, it was established for the first time that more than three dozen Ukrainian Cossacks of the 17th–18th centuries had surnames. They were Zaporizhia, and some of them participated in the Haydamak movement. This allowed us to draw a very important conclusion: the image of the hero of Ukrainian folk paintings “Cossack Mamai” is actually collective, generalized and legendary.Another specific feature of “mamais” is the presence of textual inscriptions on the paintings, mostly poetic: both small and very large. The size of these inscriptions is often close to the size of a poetic poem, revealing the inner world of the Cossack-Zaporozhian, his spiritual values and vision of the world. The texts enrich the perception of the depicted image of “Cossack Mamai”.It was found that individual inscriptions on “mamais” closely echo, and even completely coincide with fragments of the texts of nativity plays, which were performed by bursak students during the New Year and Christmas holidays. It was established that they combined poetic fragments – proverbs and sayings, folk songs, humorous poetry of the then Bursak students, paraphrases of religious texts, etc. As a result, in the texts, funny motives are surprisingly combined with serious ones, curious ones with worldview ones, everyday ones with philosophical ones, vulgar-materialistic ones with religious and even mystical ones.At the initial stages of its socio-historical development, this artistic image recorded the emergence of the Cossacks as a new social and political force of the Ukrainian people. Soon Cossacks became a powerful defender of social and religious rights and national interests of our people in the fight against external enemies and enslavers. Over time, the image of the Mamai Cossack became associated with the depersonalized, generalized and idealized image of the Zaporozhian Cossack. This mythologized warrior is endowed with the real and imaginary high moral virtues and traits of these brave defenders of the native land.It is important to note that the social affiliation of the owners of these works had a significant influence on the interpretation of the image of the Cossack, whose artistic tastes were often adapted by the artists who painted similar paintings. “Mamais” have always been popular among the broad masses of the Ukrainian peasantry, which in the past constituted the majority of the Ukrainian people.The theoretical results of the research can be used for further study of the development of Ukrainian art in the 17th–19th centuries and in general studies on the history and theory of Ukrainian art. The developed material can be used for the compilation of catalogs, encyclopedic guides, when clarifying registers of art monuments.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського