Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (103)Тематичний інтернет-навігатор (2)Наукова електронна бібліотека (972)Реферативна база даних (5632)Книжкові видання та компакт-диски (1650)Журнали та продовжувані видання (52)
Пошуковий запит: (<.>K=РАДЯНСЬК$<.>+<.>K=ФІНСЬКА$<.>+<.>K=ВІЙНА$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 810
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Яшкіна Д. Д. 
Стиль життя «соло» в умовах (пост)сучасності: автореферат дис. ... д.філософ : 054 / Д. Д. Яшкіна. — Б.м., 2023 — укp.

Яшкіна Д. Д. Стиль життя «соло» в умовах (пост)сучасності. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 054 – соціологія. – Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харків, 2023.Дисертація присвячена комплексному дослідженню стилю життя «соло», який набуває популярності в багатьох розвинутих країнах світу. Актуальність зазначеної теми випливає з того, що кількість індивідів, які обирають життя наодинці, почала своє активне зростання упродовж останніх 20-ти років, що є сигналом суспільних перетворень та змін, проте це явище залишається малодослідженим у соціології. В роботі акцентується увага не на особах літнього віку, які проживають наодинці через втрату партнера (саме цій категорії присвячена більшість праць), а на молодших вікових категоріях, для яких життя наодинці є обраним стилем життя. Проблема полягає в тому, що попри наявність окремих праць щодо «життя соло» у різних напрямах досліджень, вони не концептуалізують це явище та не розглядають його як окремий стиль життя. Зростання популярності стилю життя «соло» може призводити до певних наслідків у різних сферах життєдіяльності (від демографічної ситуації до ринку праці) – з одного боку. З іншого боку, носії стилю життя «соло» в силу того, що у суспільному уявлені вони часто протиставляються усталеним уявленням про сім’ю, можуть бути стигматизовані та, в окремих випадках, дискриміновані.В рамках даної роботи було проаналізовано та впорядковано теоретико-методологічні доробки, що присвячені теорії індивідуалізації. Саме процеси індивідуалізації стають ключовими для появи нового стилю життя – стилю життя «соло». В рамках першого розділу було розглянуто сучасну теорію індивідуалізації та її зв’язок із формуванням нових стилів життя. Відповідно, розглянуто стилежиттєвий підхід до вивчення соціальної реальності, що слугувало базисом для дослідження життя «соло» як стилю життя. Досліджено фактори формування стилю життя «соло», а саме: цифрові технології, зміна уявлень про сім’ю, ринкова економіка та капіталістичний устрій життя, зменшення можливостей для приватності, посилення ролі економіки події, міграція, людські катастрофи. Задля уникнення термінологічної плутанини в першому розділі також проведено аналіз та структурування суміжних термінів, що використовуються в соціальних науках для позначення окремих елементів стилю життя «соло» або явищ, які асоціюються із життям «соло», але фактично можуть бути не притаманними його носіям (соціальна ізоляція, самотність). Таким чином, після проведення аналізу, впорядкування та розмежування була проведена концептуалізація та визначення стилю життя «соло». Другий розділ дисертації присвячений розгляду соціокультурного контексту стилю життя «соло». Базуючись на світовій мапі цінностей та теорії постматеріалізму Роналда Інглхарта, досліджена відповідність розповсюдження поодиноких домогосподарств (як базової характеристики стилю життя «соло») ціннісним орієнтаціям, притаманним різним країнам. Після чого в рамках розділу проведено огляд літератури, який дозволив визначити напрями досліджень та методології дослідження життя «соло». Оскільки в різних країнах та регіонах дослідники розглядають таку практику проживання наодинці у різних термінах та підкреслюють різні особливості такого проживання, було розглянуто кейси країн та регіонів, де життя «соло» вважається найбільш розповсюдженим: країни Європи та три країни Азії. Стиль життя «соло» різниться як в залежності від історії країни та/або регіону, так і у способах його реалізації (так, наприклад, створення романтичних стосунків більш радикально заперечується в Кореї, ніж у європейських країнах). Проте економічний фактор є базовим і впливає на вибір життя без сім'ї в різних соціокультурних середовищах – від економічної спроможності жити «соло» до економічної нездатності утримувати сім’ю. Проведений аналіз демонструє приклади, яким чином формується стиль життя «соло» в залежності від різних факторів формування, так, розглянуто приклад із війнами та неуспішними соціальними політиками держав.Третій розділ представляє собою дослідження стилю життя «соло» в Україні. Попередній аналіз вітчизняної літератури продемонстрував, що життя «соло» з’являється як предмет досліджень переважно в психології, а соціологічна наука не має даних про таку категорію населення. Отже, першим етапом дослідження зазначеного стилю життя було пілотне опитування, що розглядало загальні суспільні уявлення про стиль життя «соло» та суспільне ставлення до його носіїв. Наступним етапом було проведення якісного дослідження самих носіїв стилю життя «соло» з використанням методу напівструктурованого інтерв’ю. Метою даного етапу було визначення характеристик та особливостей стилю життя «соло» в сучасній Україні, в тому числі під час повномасштабного вторгнення Російської Федерації. В рамках дослідження окремо були досліджені носії стилю життя «соло», які вимушені були покинути Україну.^UThesis submitted for obtaining the Doctor of Philosophy degree in Sociology, 054 Sociology. V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, 2023.The thesis is devoted to a comprehensive study of the «solo-living» lifestyle, which is gaining popularity in many developed countries. The relevance of this topic stems from the fact that the number of individuals who choose to live alone has begun to grow rapidly over the past 20 years. It is a signal of social transformations and changes, but this phenomenon remains poorly studied in ukrainian sociology. This paper focuses not on older people who live alone due to the loss of a partner (this is the category that most studies focus on), but on younger age groups for whom living alone is a chosen lifestyle.The problem is that, on the one hand, despite the existence of separate works on «Living alone» in different areas of research, they do not conceptualize this phenomenon and do not consider it as a separate lifestyle. The growing popularity of the «solo-living» lifestyle can have certain consequences in various spheres of life (from the demographic situation to the labor market), on the one hand. On the other hand, due to the fact that in the public perception they are often opposed to the established ideas of the family, the representatives of the «solo-living» lifestyle may be stigmatized and, in some cases, discriminated.This paper analyzes and organizes the theoretical and methodological works on the theory of individualization. It is the processes of individualization that are becoming key to the emergence of a new lifestyle - the «solo-living» lifestyle. In the first section, the modern theory of individualization and its connection with the formation of new lifestyles are considered. Accordingly, the lifestyle approach to the study of social reality is considered, which served as the basis for the study of «solo-living» as a lifestyle. The factors of formation of the «solo-living» lifestyle are investigated: digital technologies, changing ideas about the family, market economy and capitalist way of life, reduced opportunities for privacy, increasing role of gig-economy, migration, disasters. In order to avoid terminological confusion, the first section also analyzes and structures related terms used in the social sciences to refer to certain elements of the «solo-living» lifestyle or phenomena that are associated with the «solo-living» lifestyle but may not actually be inherent in its carriers (social isolation, loneliness). Thus, after analyzing, organizing, and delimiting, the conceptualization and definition of the «solo-living» lifestyle was carried out.The second chapter of the thesis is devoted to the socio-cultural context of the «solo-living» lifestyle. Based on the World values map and Ronald Inglehart`s theory of postmaterialism, the author examines the correspondence between the spread of one-person households (as the basic characteristic of the «solo-living» lifestyle) and the value orientations inherent in different countries. After that, the section reviews the literature, which allowed us to identify areas of research and methodologies for studying solo living. The «solo-living» lifestyle differs both in the history of the country and/or region and in the ways it is realized (for example, the formation of romantic relationships is more radically rejected in the Republic of Korea (South Korea) than in European countries).The economic factor is basic and influences the choice of living without a family in different socio-cultural environments - from the economic ability to live solo to the economic inability to support a family. The analysis demonstrates examples of how the «solo-living» lifestyle is formed depending on various factors of formation, for example, wars and unsuccessful social policies of states is considered.Based on the results obtained in the previous chapters, the third chapter is a study of the «solo-living» lifestyle in Ukraine. A preliminary analysis of the national literature has shown that «solo-living» appears as a subject of research mainly in psychology, while sociological science has no data on this category of the population. The first stage of the study of this lifestyle was a pilot survey that examined general public perceptions of the «solo-living» lifestyle and public attitudes toward its adopters. The next step was to conduct a qualitative study using the semi-structured interview method. The purpose of this stage was to determine the characteristics and peculiarities of the «solo-living» lifestyle in modern Ukraine, including the period during the full-scale invasion of the Russian Federation.The scientific novelty of the results obtained is that the thesis is the first scientific work in the national sociological science that provides a theoretical generalization of approaches to the study of solo living and solves an important scientific task - the study of the solo-lifestyle in Ukraine.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Яцишина О.Я. 
Громадсько-політична та наукова діяльність С.П.Шелухіна: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / О.Я. Яцишина ; Запоріз. держ. ун-т. — Запоріжжя, 2004. — 19 с. — укp.

Висвітлено громадсько-політичну та наукову діяльність С.Шелухіна на тлі історичних подій кінця ХІХ - першої третини ХХ ст., систематизовано його наукову та літературну спадщину. До наукового обігу вперше введено значний масив архівних документів, які розкривають основні етапи життєдіяльності С.Шелухіна, його наукові концепції, проблематику досліджень, трансформацію світогляду вченого під впливом політичних подій, а також доповнюють історичні праці щодо діяльності Української Центральної ради, переговорного процесу Української Держави з Радянською Росією, державних інституцій Директорії, Всеукраїнської Національної ради у Відні, українських еміграційних установ та вищих шкіл, в яких працював С.Шелухін. Його ідеї про суверенне право українського народу на самостійність, про відновлення державності, походження назви "Україна" сьогодні є складовою ідеологічної основи для визначення пріоритетних напрямів у сучасній політиці України, в контексті розбудови самостійної незалежної України, з погляду формування державної ідеології та національної гідності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т1(4УКР)-8 Шелухін + Т3(4УКР)52-8 Шелухін +
Шифр НБУВ: РА340235

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Ясінська Л.Е. 
Становлення та розвиток інституту нотаріату в Україні (історико-правовий аспект): Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / Л.Е. Ясінська ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2005. — 16 с. — укp.

Досліджено передумови, обставини, історичні форми та закономірності становлення та розвитку нотаріальної системи в Європі з епохи античності та до Нового та Новітнього часів. Виявлено передумови становлення та простежено еволюцію інституту нотаріату в Україні протягом X - XX ст. Уточнено особливості функціонування вітчизняного нотаріату за російським законодавством. Показано європейський вплив та специфіку розвитку нотаріату на західноукраїнських землях. Виявлено, що нотаріальна діяльність на території України у дорадянський період розвивалася у контексті європейських традицій, перерваних у Радянській Україні, де нотаріат перетворено в бюрократичний орган виконавчої влади. Визначено особливості організації нотаріальної справи в радянський період вітчизняної історії. Досліджено місце та роль інституту нотаріату у правовій системі сучасної України та сформульовано пропозиції щодо його удосконалення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х891.9(4УКР)931.6 +
Шифр НБУВ: РА335767

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Ярощук В. М. 
Державне управління розвитком регіонів: теоретико-історичні засади: автореф. дис. ... канд. наук з держ. упр. : 25.00.01 / В. М. Ярощук ; ВР України. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Розроблено теоретико-історичні засади розвитку регіонів як складової державного управління. Обгрунтовано поняття "державне управління розвитком регіонів", "диференціація соціально-економічного розвитку регіонів", удосконалено зміст дефініції "державна регіональна політика". Установлено диспропорційний характер розвитку регіонів і визначено роль держави у подоланні негативних наслідків даного явища. На підставі аналізу західних наукових теорій, тенденцій розвитку радянських республік, основних факторів і вимірів сучасного розвитку українських регіонів сформульовано шляхи перебудови державного управління розвитком регіонів в Україні. Запропоновано критерії та шляхи удосконалення визначення депресивних територій в Україні на основі вивчення великобританського позитивного досвіду.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(4УКР)011.2-91 + У9(4УКР)212.51
Шифр НБУВ: РА375961 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Ярошенко І.В. 
Музично-просвітницька діяльність А.Кушніренка в контексті розвитку професійно-хорового виконавства на Буковині: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / І.В. Ярошенко ; Держ. акад. керів. кадрів культури і мистец. — К., 2005. — 20 с. — укp.

Розглянуто етапи розвитку професійного хорового виконавства на Буковині, починаючи з XIX до першої половини XX ст. Проаналізовано музично-просвітницьку діяльність представників буковинського краю. Значну увагу приділено творчості С.Воробкевича та його послідовників: П.Бажанського, Є.Мандичевського, Ч.Порумбеска. Розкрито особливості, які визначили характеристики професійного хорового виконавства на Буковині у радянський період, висвітлено діяльність Заслуженого Буковинського ансамблю пісні та танцю, а також охарактеризовано його роль у процесах відродження хорових традицій на буковинських землях. Розкрито особливості творчої, концертно-просвітницької діяльності А.Кушніренка у контексті становлення професійного диригентсько-хорового мистецтва, охарактеризовано композиторську творчість відомого митця.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ314.1-73(4УКР337) + Щ313(4УКР)6-81 Кушніренко А. +
Шифр НБУВ: РА340342

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
6.

Яровий В.Г. 
Історичний досвід трансформації оборонно-промислового комплексу країн - колишніх членів Організації Варшавського Договору: автореф. дис... канд. іст. наук: 20.02.22 / В.Г. Яровий ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2009. — 20 с. — укp.

З застосуванням нових концептуальних підходів вивчено певні питання щодо трансформації оборонно-промислового комплексу (ОПК) держави. На підставі аналізу документів і матеріалів, наукових праць і різноманітних матеріалів узагальнено та проаналізовано питання трансформації та модернізації оборонно-промислового комплексу країн Центрально-Східної Європи після розвалу Організації Варшавського Договору та перманентного реформування оборонної галузі промисловості незалежних країн, які виникли на теренах колишнього Радянського Союзу. Проаналізовано соціально-економічні, бюджетно-фінансові, зовнішньо- та внутрішньополітичі фактори, які вплинули на військово-політичне керівництво цих країн на прийняття рішення проводити реформування військового сектору економіки. Визначено характерні особливості стратегії розвитку сучасного оборонного сектору промисловості та можливості використання зарубіжного досвіду у перебудові українського ОПК. Показано напрями майбутнього розвитку українського військового сектору економіки у контексті захисту національних інтересів України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4)305.2 + У9(4РОС)305.2 + У9(4УКР)305.2 +
Шифр НБУВ: РА363964

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Релігія   
7.

Яремчук С.С. 
Православна церква на Буковині у 1944 - 1991 рр. (державно-церковні взаємини): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / С.С. Яремчук ; Черкас. нац. ун-т ім. Б.Хмельницького. — Черкаси, 2006. — 20 с. — укp.

Уперше в українській історіографії здійснено спробу дослідити історію православної церкви на Буковині в радянський період. Головну увагу приділено державно-церковним стосункам, які визначально впливали на церковний розвиток. Проаналізовано зміни церковного та світського характеру, які відбулися у статусі буковинської православної церкви після входження Чернівецької області до складу Української РСР та Радянського Союзу. Зроблено порівняльний аналіз організаційної структури та кількісних показників буковинської православної церкви до та після приходу радянської влади. Виявлено чинники, які визначали тогочасний статус церковної організації регіону. Вивчено цілеспрямовану політику державної влади у зазначений період. З'ясовано роль уповноваженого Ради по справах Руської православної церкви (релігій) при Чернівецькому облвиконкомі з питань державної політики щодо релігії та церкви. Охарактеризовано позицію духовенства та мирян щодо політики влади стосовно церкви та розкрито роль церковних дисидентів. Висвітлено зміни, які відбулися у державно-церковних взаєминах наприкінці 1980-х рр. Доведено причинно-наслідковий взаємозв'язок між рецидивами негативного ставлення влади до релігії та церкви у радянський час і певними явищами релігійного життя України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э372.09(4УКР337)-36 + Э372.27-36-021.504 +
Шифр НБУВ: РА341975

Рубрики:

      
8.

Яремчук В.П. 
Історія України в історичній науці УРСР середини 1950-х - середини 1980-х років: автореф. дис... д-ра іст. наук : 07.00.06 / В.П. Яремчук ; НАН України, Ін-т укр. археографії та джерелознавства ім. М.С.Грушевського. — К., 2009. — 37 с. — укp.

Досліджено історію розвитку української радянської історіографії післясталінської доби в аспекті опрацювання нею історії України. Розглянуто взаємодію соціальних та інтелектуальних чинників, що впливали на професійне вивчення національної минувшини. Проаналізовано концепції та інтерпретації історії України, які створювалися та насажувалися в історичній науці УРСР середини 1950-х - середини 1980-х рр. Показано суттєвий вплив політико-ідеологічного курсу радянського режиму в Україні на розвиток української радянської історичної науки. Висвітлено еволюцію офіційного тлумачення української історії протягом досліжуваного періоду. Описано механізми впровадження офіційної історичної доктрини у практику професійного історіописання в УРСР. Виявлено вплив загальносоюзного історіографічного процесу на творчу діяльність українських дослідників історії України, розкрито їх роль у формуванні наукових образів української минувшини. Висвітлено основні положення офіційної концепції історії України, яких дотримувались учені республіки. Зроблено висновок, що у період після 1953 р. історіописання в Україні зазнало чималого впливу пробудженої або розкріпаченої у ході лібералізації режиму етнонаціональної свідомості українських істориків. Проаналізовано співвідношення соціальних та інтелектуальних чинників у формуванні радянської картини української історії. З'ясовано, що у період десталінізації та лібералізації національної політики в українській радянській історіографії було переглянуто екстремальну російськоцентричну картину українського історичного процесу. Досліджено комплекс публікацій українських істориків, які за умов деякої лібералізації історичної політики в УРСР вивчали проблеми національного минулого у неортодоксальному аспекті. Доведено, що в історичній науці УРСР другої половини 1950-х - початку 1970-х рр. існувала нонконформістська течія. Обгрунтовано періодизацію української радянської історіографії історії України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т1(4УКР)63 +
Шифр НБУВ: РА367208

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
9.

Янішевський С.О. 
КВН як соціокультурне явище: генеза, історія розвитку, сучасний стан: Автореф. дис... канд. іст. наук: 17.00.01 / С.О. Янішевський ; Київ. нац. ун-т культури і мистец. — К., 2004. — 19 с. — укp.

Проаналізовано історіографію КВН (Клубу Веселих і найкмітливіших), охарактеризовано основні особливості джерельної бази дослідження. З'ясовано історичні обставини зародження феномену КВН, досліджено напрями його подальшої еволюції. Розкрито чинники процесу виходу телевізійної гри "КВН" за межі телебачення та розвитку масового кавеенівського руху, специфіку відтворення екранного та позаекранного різновидів КВН у різні періоди часу, причини перетворення КВН з ігрового явища на мистецьке, досліджено вплив на розвиток феномену суспільно-політичних та соціокультурних трансформацій радянського і пострадянського суспільств. Надано періодизацію історії КВН. Значну увагу приділено кавеенівському руху наприкінці XX - на початку XXI ст. Висвітлено розвиток КВН в Україні у пострадянський період, а також у країнах далекого зарубіжжя.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч632.163.9 +
Шифр НБУВ: РА331168

Рубрики:

      
10.

Янін В. А. 
Науковий доробок інженера-конструктора Л.С. Лебедянського (1898–1968) в галузі локомотивобудування / В. А. Янін. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації подається аналіз практичної, організаційної, наукової та педагогічної діяльності видатного вітчизняного інженера локомотивобудівельника, головного конструктора Коломенського заводу Л.С. Лебедянського. Описується цілий ряд локомотивів автором або безпосереднім учасником проектів яких був Л.С. Лебедянський. Систематизовано різноманітні джерельний матеріал і проаналізовано внесок вченого у розвиток локомотивобудування колишнього Радянського Союзу першої половини ХХ ст. Показано, що конструктор Л.С. Лебедянський був спеціалістом широкого профілю працюючи над проектами паровозів, тепловозів та газотурбовозів. Подається хронологічно систематизований опис життєвого та творчого шляху конструктора, висвітлюються досі невідомі факти з життя Л.С. Лебедянського.^UThe dissertation is a complex research of the life path, scientific contribution, organizational and education activity of the designer and engineer L.S. Lebedyanski (1898–1968) – the great designer of the various types of locomotives, such as steam locomotives, diesel locomotives, and the founder of the new type of locomotives – gas turbine locomotives. He was the designer of the variety of locomotive`s projects, mentor for the generation of new locomotive designers, laureate of the domestic and foreign rewards. The work consists of an introduction, three chapters, conclusions to each chapter, general conclusion, list of used sources and appendices. In the first chapter of the dissertation the historiography, source base and methodological base of the research are described. The analysis and systematization of the relevant scientific literature and archival sources has shown that articles, monographs, and biographical essays often have features of fragmentation of the study and limitations while reviewing the scientific views and engineering approaches of L.S. Lebedyanski. Those sources focus mainly on some episodes of designer`s activities and observe his projects separately. Quite often in those sources the information is not completely accurate and has differences in evaluation of the designer`s contribution in development of the domestic and world locomotive industry. Highlighting of the L.S. Lebedyanski role is not always appear to be scientifically balanced and made at the appropriate methodological level, and therefore, shows insufficient study of the problem analyzed in the dissertation. As the matter of fact, we may conclude that the research of the scientific contribution, organizer`s and educational activities of L.S. Lebedyanski has not yet been completed.In the second chapter of the dissertational research the historical reconstruction of the scientific contribution, educational and organizational activities of the designer L.S. Lebedyanski is described. The process of the formation of designer`s views and the reasons that influenced L.S. Lebedyanski and made him such a formidable engineer and organizer are observed in this chapter. We are showing the facts from the childhood of the designer L.S. Lebedyanski that started to form his willing to become a part of the locomotive industry in general and be a locomotive designer in particular. The information about the education of L.S. Lebedyanski is also observed in this chapter. We tracked his educational path from the first lessons with the private teacher in the childhood till the education at school and later at the Politechnical institute in Petrograd. In addition, we mentioned the first steps of L.S. Lebedyanski in locomotive industry meaning his first experience of work at the railways, when he was the assistant of the steam locomotive driver in town Tihvin. We separated the period of the designer`s life mention above as the period of his childhood, education, first practical and theoretical experience, and formation of his personality. In the third chapter of the dissertation we represent the modern vision of the designer L.S. Lebedyanski`s legacy in context of the development of the locomotive industry. Creation of the new types of locomotives, work with the new types of engines (diesel engines, gas turbine engines), educating of the young engineers and organization of the designer`s dedicated groups, contribution to the renovation of the former Soviet Union industry during the after war period – this is only the short list of designer`s L.S. Lebedyanski activities. Due to the solving of those issues he became the widely known specialist in the former Soviet Union and the founder of the gas turbine locomotive industry.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Ямполець П.В. 
Матеріальне становище робітників державної промисловості України в період НЕПУ (історико-статистичний аналіз): автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.01 / П.В. Ямполець ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2010. — 20 с. — укp.

На підставі вивчення архівних джерел і статистичних матеріалів досліджено процеси та зміни, що відбувались у матеріальному становищі робітників державної промисловості України у 1920-ті рр. Проаналізовано вплив радянської держави на формування цінової політики, заробітної плати, забезпечення трудящих продуктами харчування та товарами широкого вжитку. На підставі використання соціально-економічних і статистичних показників рівня життя населення побудовано динамічні ряди зрушень, що стались протягом 1921 - 1929 рр. у таких головних структурних елементах добробуту, як номінальна та реальна заробітні плати, ціни приватного ринку, енергетичний та якісний склад харчування, вартість бюджетного набору.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)613-281 + С62:У9(4УКР)0-94 + У03(4УКР)613.030
Шифр НБУВ: РА371088 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
12.

Якубова Л.Д. 
Етнічні меншини УСРР і влада: динаміка соціально-економічних, політичних і культурних перетворень (1921 - 1935 рр.): Автореф. дис... д-ра іст. наук: 07.00.01 / Л.Д. Якубова ; НАН України. Ін-т історії України. — К., 2007. — 35 с. — укp.

Досліджено становище етнічних меншин України впродовж 1920 - першої половини 1930-х рр. та їх взаємини з владою. Висвітлено особливості виробничого, суспільно-політичного та культурного життя етнічних меншин УСРР у контексті національної політики радянської держави. Визначено специфіку етнонаціонального розвитку УСРР на етапі запровадження політики коренізації. Розглянуто питання еволюції господарської діяльності етнічних меншин за умов непу, історії національної та радянської кооперацій в місцях мешкання етнічних меншин, аграризації єврейства, переведення на осілість ромів, колонізаційної політики, землевпорядження, податкової політики, розвитку місцевої промисловості. Проаналізовано наслідки культурницької діяльності Кремля у контексті концепції культурної революції та філософії "культурного стрибка" на основі реконструкції історії коренізації навчальних і культурно-освітніх закладів, процесів етнокультурної взаємодії і трансформації традиційного культурного середовища.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)61-56 +
Шифр НБУВ: РА350755

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Яковенко В. В. 
Організація трудового виховання дітей дошкільного віку в Україні (20-60-ті рр. ХХ століття) / В. В. Яковенко. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації здійснено цілісний історико-педагогічний аналіз теорії та практики організації трудового виховання дітей дошкільного віку в Україні ( 20-60-ті рр. ХХ століття). Наукова новизна й теоретичне значення одержаних результатів полягає в тому, що вперше: - здійснено цілісний історико-педагогічний аналіз питань організації трудового виховання дітей дошкільного віку в Україні в 20 – 60-ті рр. ХХ століття;- науково обґрунтовано етапи організації трудового виховання дошкільників у 20 – 60-ті рр. (І етап – етап формування питань трудового виховання дітей дошкільного віку в умовах становлення радянського суспільства (1919 – 1931 рр.); ІІ етап – етап широкого впровадження методичного інструментарію трудового виховання в практику закладів дошкільної освіти України (1932 – 1937 рр.); ІІІ етап – етап розробки теоретичних засад трудового виховання дітей дошкільного віку та їх активного впровадження в практику діяльності закладів дошкільної освіти України та сім'ї (1938 – 1959 рр.);- визначено перспективи подальшого творчого використання педагогічно цінних ідей та досвіду минулих років у сучасних закладах дошкільної освіти та сім'ї (етапи формування в дітей дошкільного віку інтересу до праці; зміст, форми та методи діяльності робітничих кімнат; особливості діяльності психолого-педагогічних кабінетів; специфіка використання ручної праці; зміст трудової діяльності дошкільників у сім'ї, рекомендації науковців щодо виховання таких загальнолюдських якостей дитини, як працелюбство, чуйність, бажання допомогти іншим і деякі інші). З'ясовано, що на першому етапі – етапі формування питань трудового виховання дітей дошкільного віку в умовах становлення радянського суспільства (1919 – 1931 рр.) – була визначена мета, завдання, виокремлені основні форми й методи трудового виховання дітей дошкільного віку, запропоновані основні види дитячої праці.З'ясовано, що другий етап – етап широкого впровадження методичного інструментарію трудового виховання в практику закладів дошкільної освіти України (1932 – 1937 рр.) – характеризується прийняттям урядових документів щодо організації виховання дітей у закладах дошкільної освіти, розробкою програми для зазначених закладів, широким поширенням теоретичних і практичних надбань провідних науковців і вихователів досліджуваного історичного періоду, ідеєю політехнізації дитячої праці, створенням гарно обладнаних робітничих дитячих кімнат та психолого-педагогічних кабінетів, кардинальними змінами щодо визначення мети, завдань, видів, форм і методів трудового виховання дітей дошкільного віку, розробкою принципів такого виховання, чітким розподілом дітей на групи та визначенням видів і методів трудового виховання для кожної з них. Проведене дослідження свідчить, що на третьому етапі – етапі розробки теоретичних засад трудового виховання дітей дошкільного віку та їх активного впровадження в практику діяльності закладів дошкільної освіти України та сім'ї (1938 – 1959 рр.) – попередня робота була поглиблена й розширювалася: прийняті «Керівництво для вихователя дитячого садка» та Статут дитячого садка, розроблено «Програмно-методичні рекомендації», поглиблено роботу щодо поєднання трудового виховання з моральним, переобладнано робітничі кімнати відповідно до вимог ручної праці, орієнтуючись на художньо-естетичний напрям і тісний зв'язок із грою, сформульовано нове для дошкільної освіти завдання – створення комплексної програми виховання дітей від молодшого до старшого дошкільного віку, приділено значну увагу питанням трудового виховання дітей у сім'ї.Поглиблено уявлення про суспільно-історичну, соціально-економічну й організаційно-педагогічну зумовленість трудового виховання дошкільників в Україні; про форми й методи (робота в приміщенні, дослідницький метод, робота на ділянці, метод бесіди, екскурсії-прогулянки, спостереження, проведення свят, соціалістичне змагання, виробничі екскурсії, створення проблемних ситуацій, широке застосування власного прикладу, заохочення і мотивація дошкільників до трудової діяльності тощо) трудового виховання дітей дошкільного віку в Україні в 20-60-ті рр. ХХ століття.До наукового обігу введено невідомі та маловідомі матеріали, документи, факти й теоретичні положення, пов'язані з організацією теорії та практики трудового виховання дітей дошкільного віку в Україні в досліджуваних хронологічних межах.Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що сформульовані в результаті наукового пошуку положення й висновки можуть слугувати підґрунтям для подальших історико-педагогічних пошуків і сприяти підвищенню ефективності діяльності сучасних закладів дошкільної освіти та вдосконаленню змісту сімейного виховання.^UIn the dissertation the integral historical and pedagogical analysis of the theory and practice of the organization of labor education of children of preschool age in Ukraine (20-60th years of the XX-th century) is carried out.The scientific novelty and theoretical significance of the obtained results is that for the first time:- a comprehensive historical and pedagogical analysis of the organization of labor education of preschool children in Ukraine in the 20-60's of the twentieth century;- scientifically substantiated the stages of organization of labor education of preschoolers in the 20-60's. I stage - the stage of formation of labor education of preschool children in the formation of Soviet society (1919 - 1931); II stage - the stage of widespread implementation of methodological tools of labor education in the practice of preschool education institutions of Ukraine (1932 - 1937), stage III - the stage of development of theoretical principles of labor education of preschool children and their active implementation in the practice of preschool education institutions of Ukraine and the family (1938 - 1959);The concept of "labor" implies appropriate human activities aimed at "preservation, modification, adaptation of the environment to meet their needs, the production of goods and services." The concept of "organization of labor education of preschool children" should be understood as the process of forming in preschoolers work skills and abilities, work habits, strong beliefs that work is a vital necessity that has a clearly defined purpose, objectives, principles, content, forms, methods and means.Taking into account changes in socio-political and economic factors, the adoption of regulations governing the activities of preschool education, the views of the scientific and pedagogical community on the purpose, objectives, subjects, content, principles, types, forms and methods of labor education of preschool children, scientifically substantiated three stages of development of these issues in Ukraine.It was found that at the first stage - the stage of formation of labor education of preschool children in the conditions of formation of the Soviet society (1919 - 1931) - the purpose, tasks were defined, the basic forms and methods of labor education of preschool children were singled out, the basic types were offered. child labor.It is established that the outlined stage is also characterized by intensive expansion of the network of preschool institutions, publication of a handbook for employees of preschool institutions, development of the Draft preschool program, publication of methodical letters and "Materials for preschool institutions in the city", holding a special meeting of preschool heads.It was found that the formation of issues of labor education of preschool children at the first stage was facilitated by the pedagogical views of A. Dernova-Yarmolenko, R. Prushitskaya, A. Surovtseva, L. Chulitskaya, L. Schleger, V. Schmidt and others. These specialists identified the age characteristics of the preschooler, his characteristics and areas of education, developed requirements for the organization of child labor, the structure and content of labor education of preschool children and more.It was found that the second stage - the stage of widespread implementation of methodological tools of labor education in the practice of preschool education in Ukraine (1932 - 1937) - is characterized by the adoption of government documents on the organization of education in preschool education, program development for these institutions, widespread theoretical and practical achievements of leading scientists and educators of the studied historical period, the idea of polytechnic child labor, the creation of well equipped.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Яковенко Ю.Л. 
Концесійна політика радянської держави у 20-ті рр. ХХ ст.: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.02 / Ю.Л. Яковенко ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2007. — 18 с. — укp.

Комплексно вивчено історію концесійної політики радянського уряду у роки непу. На базі широкого кола джерел досліджено процес загострення економічної кризи напередодні прийняття Декрету про концесії. Виявлено взаємозв'язок між соціально-економічними, зовнішньоекономічними труднощами радянської країни та впровадженням концесійної політики. Проаналізовано ставлення вищого керівництва РКП(б) до концесії. Показано особливості реалізації концесійних планів більшовицьким урядом. Визначено фактори економічного й ідеологічного характеру, які заважали роботі концесіонерів. Висвітлено етапи концесійної політики. З'ясовано соціальні й економічні результати діяльності концесіонерів у радянській країні. Розглянуто суспільне значення концесій. З'ясовано місце та роль концесійних пропозицій і переговорів у зовнішній політиці уряду більшовиків. Доведено неможливість розвитку концесійних відносин за умов формування командно-адміністративної системи управління всіма сферами життя.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)61-2 + Т3(2)61-2 +
Шифр НБУВ: РА355723

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
15.

Яблонська Д. Р. 
Кам’янець-Подільський інститут народної освіти в системі педагогічних вишів УСРР: історичний аспект (1921–1930 рр.) / Д. Р. Яблонська. — Б.м., 2022 — укp.

У дисертації комплексно і всебічно проаналізовано утворення умов та зміст діяльності Кам’янець-Подільського інституту народної освіти упродовж 1921–1930 рр. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що на основі архівних джерел, опублікованих документів, спогадів і періодики, узагальнення наукової літератури вітчизняних авторів, уперше досліджено та комплексно розкрито основні аспекти функціонування Кам’янець-Подільського вишу у 1920-х рр., проаналізовано структуру, освітній процес, кадрове забезпечення тощо в порівнянні з інститутами народної освіти УСРР; завдяки сучасним методологічним підходам осмислено великий масив історичної інформації для системного та достовірного викладу теми роботи; досліджено невідомі та маловідомі складові процесу реорганізації Кам’янець-Подільського державного українського університету в інститут народної освіти упродовж 1920–1921 рр., матеріального становища колективу, студентства, уперше розкривається робота допоміжних структурних підрозділів, процеси формування викладацького складу та ін. Ліквідація більшовицьким режимом напрацьованої демократичними урядами України системи національної вищої освіти і вироблення натомість своєї специфічної парадигми підготовки висококваліфікованих кадрів на початку 1920-х років є однією із важливих наукових проблем. Її ґрунтовне дослідження дало змогу з’ясувати найбільш характерні риси непримиренної політики «диктатури пролетаріату» щодо недавніх здобутків українського відродження в цій сфері, а також переходу до відмінного за формою, сутністю і завданнями складного процесу формування закладів вищої освіти. Прикладом такої політичної трансформації став державний український університет на Поділлі, який мали за об’єкт реорганізації у педагогічний виш радянського зразка. Практичне значення роботи полягає в тому, що отримані наукові результати, широкий фактичний матеріал, обґрунтування, доведення та висновки про формування та діяльність Кам’янець-Подільського вишу можна використати для подальшого наукового дослідження з історії вищої освіти УСРР 1920-х рр., для написання праць з історії закладу вищої освіти, викладанні навчальних дисциплін з історії України, української культури, можливої розробки різної наукової та навчальної літератури.^UThis dissertation comprehensively analyzes the establishment, conditions, and content of activities of the Kamianets-Podilskyi Institute of Public Education during 1921–1930. The scientific novelty of the research is based on archival sources, published documents, memoirs and periodicals, generalization of scientific literature of the native authors, for the first time the main aspects of the functioning of Kamianets-Podilskyi University in the 1920s are investigated and complexly disclosed, the structure of the educational process, staffing, etc. is analyzed in comparison with the institutions of national education of the USSR; thanks to modern methodological approaches, a large array of historical information is comprehended for a systematic and reliable presentation of the topic of work; unknown and little-known components of the process of reorganization of Kamianets-Podilskyi State Ukrainian University into the Institute of Public Education during 1920–1921, the financial situation of the staff, students, the work of auxiliary departments, the formation of teaching staff, etc. are also investigated. The elimination by the Bolshevik regime of the system of national higher education worked out by the democratic governments of Ukraine and the development of its own specific paradigm of training highly qualified personnel in the early 1920s is one of the important scientific problems. Its thorough study allowed us to determine the most characteristic features of the irreconcilable policy of «dictatorship of the proletariat» concerning recent achievements of Ukrainian revival in this sphere, as well as the transition to different in form, essence, and tasks of the complex process of formation of higher educational institutions. An example of this political transformation was the state Ukrainian university in Podillya, which was the object of reorganization into a pedagogical university in the Soviet model. The practical significance of the work lies in the fact that the obtained scientific results, extensive factual material, substantiation, evidence, and conclusions on the formation and activity of Kamianets-Podilskyi University can be used for further scientific research on the history of higher education in the USSR in the 1920s, for writing works on the history of higher education, teaching academic disciplines on the history of Ukraine, Ukrainian culture, possible development of various scientific and educational literature.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Юсова Н.М. 
Генеза концепції давньоруської народності в історичній науці СРСР: 1930-і - перша половина 1940-х рр.: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.06 / Н.М. Юсова ; НАН України. Ін-т історії України. — К., 2004. — 21 с. — укp.

На підставі вивчення значної кількості архівних матеріалів, більшість з яких вперше введено до наукового обігу з'ясовано наукові та політико-ідеологічні предумови виникнення концепції давньоруської народності у контексті розвитку історичної науки в СРСР у 1930-х - першій половині 1940-х рр. Встановлено хронологічні віхи генезису концепції. Вперше проаналізовано практично всі опубліковані праці радянських істориків зазначеного періоду, що стосуються її формування. Визначено та проаналізовано наукову складову як ідейну, теоретичну та фактологічну базу концепції раннього періоду її розвитку. Визначено персональний внесок східнослов'янських дослідників у формування досліджуваної теорії. Виявлено позанаукові чинники, що вплинули на розвиток концепції давньоруської народності, висвітлено деякі нові аспекти взаємодії ідеології та науки. Зроблено висновок, що концепція сформувалася в історичній науці СРСР під час Великої Вітчизняної війни внаслідок внутрішньої логіки наукового розвитку, спираючись на кількісне накопичення нових матеріалів і теоретичих розробок у гуманітарних галузях 1920 - 1930-х рр. (історії, археології, етногенетиці, мовознавстві) в окремих працях радянських істориків - представників усіх трьох східнослов'янських історіографій.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т1(2)62-1(2)4 + Т3(4УКР)414-01 +
Шифр НБУВ: РА334419

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
17.

Юсов С. Л. 
Наукова і педагогічна діяльність Володимира Голобуцького: автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.01 / С. Л. Юсов ; Ін-т історії України НАН України. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Висвітлено біографію українського радянського історика, фахівця з проблематики козаччини та соціально-економічної історії України В. Голубоцького (1903 - 1993). Розглянуто наукову та педагогічну діяльність вченого у ВНЗ та академічних установах СРСР, простежено формування його наукової школи. З'ясовано вплив соціокультурного оточення і факторів, екстремальних і нормативних повсякденних чинників на інтелектуальну біографію історика. Виявлено біографічні стратегії, до яких вдавалася особа з "класово-ворожим" соціальним походженням, аби вижити за умов тоталітарних реалій та здобути високе соціальне становище.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т1(4УКР)-8 Голобуцький
Шифр НБУВ: РА373634 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
18.

Юрчук О.Ф. 
Українське питання у польській консервативній суспільно-політичній думці міжвоєнного періоду (1918 - 1939): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.02 / О.Ф. Юрчук ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2005. — 18 с. — укp.

Комплексно досліджено формування та функціонування українського питання у суспільно-політичній думці польських консерваторів міжвоєнного періоду. Висвітлено головні складові консервативної ідеології та політики. Визначено роль і місце консервативного чинника у політичній системі міжвоєнної Польщі та рівень його впливу на національну політику держави. Досліджено генезу та функціонування етнічної (самоназви та проблеми етногенези), культурно-історичної (мови, культури, освітніх інституцій), суспільно-політичної (громадсько-політичних організацій та партій) та свідомісної складових українського питання у польському консерватизмі. Структуровано пропозиції та концепції вирішення української проблеми та проаналізовано перспективи їх реалізації за умов Польської держави у період між двома світовими війнами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4ПОЛ)61-64(4УКР) + Ф1(4ПОЛ)109 + Ф055.252 +
Шифр НБУВ: РА340639

Рубрики:
  

Географічні рубрики:
  

      
19.

Юрчук О. О. 
Створення і розвиток танкових військ та їх участь у бойових діях в Першій та на початку Другої світової воєн: автореф. дис... канд. іст. наук: 20.02.22 / О. О. Юрчук ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2011. — 19 с. — укp.

Проаналізовано причини виникнення танкових військ, їх початкову організацію та застосування 1916 - 1918 рр. Розглянуто організацію виробництва, розвиток конструкцій колісно-гусеничних танків і танкеток у міжвоєнний період 1919 - 1939 рр.; висвітлено погляди військових теоретиків на роль і застосування танків між двома світовими війнами 1919 - 1939 рр.; бойове застосування танкових військ у 1939 - 1941 рр., зокрема у Польській компанії 1939 р., Французькій компанії 1940 р. та боях на радянсько-німецькому фронті у 1941 р. Увагу пріділено розвитку танкових військ у Радянському Союзі, формуванню танкових військ, їх рівню щодо інших країн, аналізу поглядів радянських військових теоретиків і військового керівництва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ц53(4/8)-1 + Ц35(0)532.2-53 + Ц35(0)622-53 +
Шифр НБУВ: РА380723 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
20.

Юркова О. І. 
Розвиток психологічної готовності військовослужбовців танкових підрозділів до виконання бойових завдань: автореферат дис. ... д.філософ : 19.00.09 / О. І. Юркова. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено теоретичному обґрунтуванню та емпіричному дослідженню процесу розвитку психологічної готовності військовослужбовців танкових підрозділів Сухопутних військ Збройних Сил України до виконання бойових завдань. Психологічна готовність особистості є основною умовою успішності будь-якої діяльності, а особливого значення набула в умовах сьогодення, коли танкові підрозділи беруть активну участь у відбитті збройної агресії російської федерації. У часи високоточної зброї та стрімкого розвитку військової промисловості танкові бої могли б вважатися другорядними, проте танк залишається потужним аргументом на полі бою. На сьогодні кожен військовослужбовець, який стоїть на захисті України, чітко знає: якщо поруч перебувають танкісти – перемога забезпечена. Танкові підрозділи є потужним вогневим кулаком, здатним зупинити наступ агресора та розгромити його найміцнішу оборону. Водночас сучасна війна характеризується інтенсивним застосуванням агресором новітніх технологій, безпілотних літальних апаратів та ударних дронів, що роблять танк доступною мішенню на полі бою. Досвід відбиття широкомасштабного вторгнення збройних сил російської федерації вказує на значущість високого рівня психологічної готовності військовослужбовців танкових підрозділів, до ефективного виконання бойових завдань.Проведений теоретико-методологічний аналіз показав, що на цей час у визначенні терміна “психологічна готовність” наявні певні суперечності, що пов’язані з особливостями професійної діяльності та різними підходами до розуміння її сутності і змісту. Так, представники функціонального підходу розглядають психологічну готовність як певний психічний стан мобілізації усіх психофізіологічних систем особистості, стан усвідомленої активності, що спонукає особистість до діяльності; прихильники особистісного підходу пояснюють психологічну готовність як складне особистісне утворення, багатопланову і багаторівневу структуру якостей, властивостей, станів, що є результатом підготовки (підготовленості) до певної діяльності; послідовники особистісно-діяльнісного підходу розглядають психологічну готовність як нероздільну характеристику особистості, яка акумулює здібності, властивості, мотиви, вольове налаштування, знання, вміння та навички, набуті у процесі становлення професіонала. На нашу думку, найбільш перспективним, обґрунтованим та завершеним є особистісно-діяльнісний підхід, який і було покладено в основу дослідження. Зазначений підхід дозволив нам розглянути психологічну готовність як складне психічне утворення, яке відображає цілісний прояв професійно-важливих навичок і набутих вмінь та індивідуальних якостей особистості, її цінностей та емоційного ставлення до професійної діяльності.Дослідження проблеми готовності до професійної діяльності неможливе без вивчення самої діяльності та її специфіки. Так, за результатами аналізу нормативних документів, було здійснено психологічний аналіз професійної діяльності членів танкового екіпажу у бойових умовах та визначено її основні особливості: робота у складі малої групи; включення оператора у дві системи взаємодії − “людина-людина” та “людина-машина”; превалювання оперативного мислення;специфічність робочого місця оператора (сенсорне та робоче поле); навантаження психічної та фізичної систем умовами перебування в обмеженому робочому просторі − корпусі танка;ергономічні обмеження (постійні вібрації, поштовхи, запах мастила та вихлопних газів, перебування у вимушеній позі); складність виконуваних сенсомоторних дій у поєднанні з мовленнєвою відповіддю; підвищений рівень небезпеки для життя під час подолання водних перешкод; труднощі з оперативною евакуацією екіпажу з машини в разі вогневого ураження танка. Усі зазначені особливості професійної діяльності наявні одночасно і проявляються в умовах бойових дій і дефіциту часу.^UThe thesis is devoted to the theoretical substantiation and empirical study of the process of development of psychological readiness of military personnel of tank units of the Land Forces of the Armed Forces of Ukraine to perform combat missions. Psychological readiness of an individual is the main condition for the success of any activity, and it has become especially important nowadays, when tank units are actively involved in repelling the armed aggression of the Russian Federation. In the era of high-precision weapons and rapid development of the military industry, tank battles could be considered secondary, but the tank remains a powerful argument on the battlefield. Today, every soldier defending Ukraine clearly knows that if tanks are nearby, victory is guaranteed. Tank units are a powerful fire support that can stop the aggressor's offensive and defeat his strongest defenses. At the same time, modern warfare is characterized by the aggressor's intensive use of the latest technologies, unmanned aerial vehicles and strike drones, which make the tank an accessible target on the battlefield. The experience of repelling a large-scale invasion of the Armed Forces of the Russian Federation shows the importance of a high level of psychological readiness of the military personnel of tank units for the effective performance of combat missions.Despite the relevance of the issue of individual psychological readiness for professional activity and the problem of psychological readiness of military personnel of types and branches of the Armed Forces of Ukraine being developed, tank units of the Land Forces remain neglected.The conducted theoretical and methodological analysis has shown that at present there are certain contradictions in the definition of the term "psychological readiness" in connection with specific professional factors and different approaches to understanding its essence and content. Thus, representatives of the functional approach consider psychological readiness as a certain mental state of mobilization of all psychophysiological systems of the individual, a state of conscious activity, which stimulates the individual to activity; supporters of the personal approach explain psychological readiness as a complex personal education, a multifaceted and multi-level structure of qualities, characteristics, states, which is the result of preparation (readiness) for a certain activity; Adherents of the personal-activity approach consider psychological readiness as an inseparable characteristic of an individual who accumulates skills, traits, motives, volitional adaptation, knowledge, skills and abilities acquired in the process of becoming a professional.In our opinion, the most promising, justified and complete approach is the personal-activity approach, which is the basis of the study. This approach allowed us to consider psychological readiness as a complex mental education, which reflects the holistic manifestation of professionally important and acquired skills and individual qualities of the person, his values and emotional attitude to professional activity.It is impossible to study the problems of professional readiness without studying the activity itself and its peculiarities. Therefore, based on the results of the analysis of regulatory documents, a psychological analysis of the professional activity of tank crew members in combat conditions was carried out and its main features were determined: work in a small group; involvement of an operator in two systems of interaction: human-human and human-machine; the prevalence of operational thinking;the specificity of the operator's workplace (sensory and working field); mental and physical system stress caused by being in a confined workspace - a tank hull;ergonomic restrictions (constant vibrations, shocks, smell of grease and exhaust fumes, staying in a confined position); complexity of sensorimotor actions performed in combination with verbal response; increased danger to life when crossing water obstacles; difficulties with rapid evacuation of the crew from the vehicle in the event of a tank being engaged.All these features of professional activity exist simultaneously and occur in the conditions of combat operations and lack of time.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського