Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (5)Наукова електронна бібліотека (12)Реферативна база даних (219)Книжкові видання та компакт-диски (71)Журнали та продовжувані видання (6)
Пошуковий запит: (<.>K=РОЗПИС$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 30
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Пуларія Т. В. 
Жіночий архетип у міфопоетичній традиції української культури (на матеріалі народної культури Середьної та Нижньої Наддніпрянщини): автореф. дис. ... канд. культурології : 26.00.01 / Т. В. Пуларія ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І. Вернадського. — Сімф., 2011. — 20 с. — укp.

Вперше предметом спеціального культурологічного дослідження на базі архетипної теорії К. Юнга постали не жіночі образи як такі, а жіночий архетип, форми його відтворення в міфопоетичній традиції української культури, його функціональне значення. Здійснено спробу дослідити регіональну актуалізацію жіночого архетипу в рамках національної культури з окресленням територіальних меж дослідження історико-етнографічними регіонами Середньої та Нижньої Наддніпрянщини та з залученням до аналізу жанрів усної народної творчості (казок, ліричних пісень) та традиційного декоративно-ужиткового мистецтва (декоративного розпису с кринь і вишивки рушників). До наукового обігу введено нові артефакти культури, якими стали весільні скрині Нижньої Наддніпрянщини кінця XIX - початку XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш3(4УКР)-694 + Ю937.31-953.6
Шифр НБУВ: РА379022 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
2.

Кривошея І.І. 
Козацька старшина Переяславського полку (1648-1782): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / І.І. Кривошея ; Київ. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 1998. — 16 с. — укp.

Дисертація присвячена дослідженню персонального складу та генеалогії козацької старшини Переяславського полку 1648-1782 рр. На основі аналізу складених реєстрів та генеалогічних розписів визначається соціальний та національний склад старшинського корпусу, розкриваються особливості його формування, уточнюється адміністративно-територіальний поділ полку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)46-2

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Подоляко Г.В. 
Механізм державного регулювання приватизації в Україні: Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.02.03 / Г.В. Подоляко ; Н.-д. екон. ін-т Мін-ва економіки України. — К., 2005. — 21 с. — укp.

Висвітлено питання вдосконалення механізму державного регулювання приватизації. Проаналізовано стан законодавчого та нормативно-правового забезпечення приватизації, найбільш важливих важелів її державного регулювання. Надано оцінку процесів приватизації та її соціально-економічних наслідків. Визначено основні напрямки та заходи щодо вдосконалення державного механізму регулювання приватизації. Розглянуто питання вдосконалення способів продажу майна, обігу цінних паперів у процесі приватизації. Запропоновано механізм застосування депозитарних розписок у процесі приватизації інвестиційно-привабливих об'єктів на міжнародних фондових ринках для підвищення заінтересованості інвесторів щодо українських підприємств.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)0-4-21,01 +
Шифр НБУВ: РА338913

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Фесенко Д.В. 
Монументальне малярство ХVIII ст. Галичини в контексті українсько-західноєвропейських мистецьких зв'язків: іконографія та стилістика: автореф. дис... канд. мистецтвознавство : 17.00.05 / Д.В. Фесенко ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2009. — 18 с. — укp.

Досліджено стилістику й іконографії монументально сакрального малярства XVIII ст. у мурованих спорудах Галичини. Доведено, що за формальними ознаками галицькі розписи близькі тогочасному мистецтву католицької Європи та характерні для її периферії. Зазначено, що синтез мистецтв тоді був притаманним оздобленню католицьких і православних храмів, але мав ряд відмінностей. На прикладах показано, що іконографічні програми розписів були створені у співпраці митця та теолога та спрямовані на поширення й утвердження основних католицьких догматів, культів святих. На підставі семантичного аналізу окремих сцен та іконографічних мотивів (з урахуванням дієцезного чи орденського підпорядкування храму) розкрито ідейний зміст стінописів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ146.13(4УКР-9ГАЛ)4-211 +
Шифр НБУВ: РА367113

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Кондратюк А.Ю. 
Монументальний живопис Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерської Лаври. Семантика. Стилістика: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.05 / А.Ю. Кондратюк ; Нац. акад. образотворч. мистец. і архіт. — К., 2003. — 18 с. — укp.

Досліджено семантику та стилістичні особливості монументального живопису Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерської Лаври 1720 - 1730 рр. Пам'ятку розглянуто в контексті загальноєвропейського художнього процесу XVII - поч. XVIII ст. Простежено богословську програму стінопису церкви. Це дало змогу визначити ступінь взаємодії теології та мистецтва українського бароко. На прикладі ансамблю храму Св. Трійці виявлено топологічні й специфічні риси монументально-декоративного розписів Києво-Печерської малярської школи, розглянуто стінопис храму та втілення в ньому барокового синтезу мистецтв.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ146.13(4УКР-2К)4
Шифр НБУВ: РА327050

Географічні рубрики:

      
6.

Бойчук Б.В. 
Народне декоративне мистецтво покуття XIX - XX століття (Історія. Типологія. Художні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.06 / Б.В. Бойчук ; Львів. акад. мистец. — Л., 2000. — 17 с. — укp.

Розглянуто народне декоративне мистецтво Покуття як самобутнє етнокультурне явище. Визначено й уточнено основні історичні віхи розвитку народного декоративного мистецтва і цехового ремесла Покуття. Проаналізовано типологію та художню виразність творів узорного ткацтва, вишивки, комплексів традиційного одягу, виробів художнього деревообробництва, металу, витинанок, розписів тощо. Досліджено еволюцію тектоніки форм, структури декору та їх локальні художні відміни.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ123(4УКР33)5-69 ПОКУТТЯ + Т52(23=УКР7)-7
Шифр НБУВ: РА311059 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
7.

Голєв М.К. 
Організаційно-економічний механізм забезпечення ефективного функціонування підприємств на фондовому ринку: Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / М.К. Голєв ; Терноп. акад. нар. госп-ва. — Т., 2003. — 21 с.: рис. — укp.

Сформульовано суть організаційно-економічного та фондового механізму забезпечення ефективного функціонування суб'єктів підприємницької діяльності на фондовому ринку, уточнено поняття "діяльність підприємництва на фондовому ринку", вдосконалено методику оцінки діяльності підприємства на ринку цінних паперів. Запропоновано порядок визначення вартості акцій, що не мають визначеної курсової вартості. Проаналізовано стан корпоративного керування промислових підприємств, ефективність функціонування, а також надано характеристику їх емісійної діяльності на фондовому ринку. Розроблено рекомендації щодо доцільності та напрямків розвитку цієї діяльності. Обгрунтовано шляхи вдосконалення системи корпоративного керування, а також необхідність впровадження депозитарних розписок як засобу залучення інвестицій у підприємства різних форм власності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)301-07 + У9(4УКР)262.29 +
Шифр НБУВ: РА326141

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
8.

Слободян О.О. 
Пістинський центр гончарства ХІХ - першої половини ХХ століття (історія, типологія, художні особливості, майстри): Автореф. дис... канд. мистецтвознав: 17.00.06 / О.О. Слободян ; Львів. акад. мистец. — Л., 2001. — 17 с. — укp.

Висвітлено історичні етапи розвитку гончарного промислу, визначено характерні риси формування локальної школи та її роль у становленні гуцульської стилістики керамічного розпису. За функціональними та формотворчими засадами розроблено типологію творів, проаналізовано художню виразність форми та декору пістинської кераміки, особливості її технології. Розглянуто персоналії провідних майстрів народного гончарства, використано спектральну методику для ідентифікації атрибуції гончарних виробів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ125.13(4Укр33)5
Шифр НБУВ: РА316051 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Коник С.М. 
Становлення вищих та центральних органів виконавчої влади української держави 1918 року: Автореф. дис... канд. наук з державного управління: 25.00.01 / С.М. Коник ; Укр. акад. держ. упр. при Президентові України. — К., 2002. — 20 с. — укp.

Розкрито правовий статус органів виконавчої влади Української Держави 1918 р. і удосконалено їх класифікацію. Зроблено висновок, що міністерство Української Держави 1918 р. мало статус головного (провідного) органу виконавчої влади. Зазначено, що міністерство включало центральні та урядові органи виконавчої влади. Детально розглянуто процес формування та розвитку чотирнадцяти міністерств. Визначено їх завдання та повноваження. Проаналізовано штатно-посадові розписи та горизонтально-вертикальні відносини міністерств, департаментів, головних управлінь тощо. В системі виконавчої влади визначено місце Державної канцелярії, Державного контролю та головновповноваженого з управління та ліквідації інституцій та організацій військового часу Української Держави як центральних органів виконавчої влади зі спеціальним статусом. Розроблено форми, етапи та підходи стосовно становлення вищих і центральних органів виконавчої влади.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х2(4Укр)611/612-523
Шифр НБУВ: РА319093 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
10.

Рисіч Ю.Й. 
Становлення й розвиток терміносистеми художнього розпису в українській мові: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.01 / Ю.Й. Рисіч ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2003. — 20 с. — укp.

Відтворено поетапне формування та розвиток термінології мистецтва художнього розпису, укладено її періодизацію. Визначено сукупність екстралінгвістичних чинників, що зумовили становлення терміносистеми, зокрема в площині релігійних, торговельно-економічних, культурно-політичних зв'язків українського та інших народів в аспекті розвитку науки й техніки розпису. Доведено, що системність, якої досягло мистецтво художнього розпису на позамовному рівні, визначає внутрішньомовну його організованість. Специфічні риси терміносистеми художнього розпису як конкретно галузевої у складі української національної термінології висвітлено через з'ясування лексико-семантичних, словотвірних, граматичних особливостей її структурної організації, виявлення спектра семантико-парадигматичних зв'язків між її складниками, функціонально-стилістичного потенціалу термінів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-34:Щ + Щ10 в4 +
Шифр НБУВ: РА325974

Рубрики:

      
11.

Петровський В.М. 
Становлення та розвиток міської поліції Російської імперії у другій половині XVIII - на початку ХХ ст. (на матеріалах Одеси): автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / В.М. Петровський ; Одес. нац. юрид. акад. — О., 2007. — 17 с. — укp.

Проаналізовано етапи становлення та розвитку органів міської поліції Одеси як окремої правоохоронної системи у другій половині XVIII - на початку ХХ ст. на основі архівних матеріалів. Висвітлено особливості складання нормативно-правової бази та її практичного застосування. Розкрито причини та правові наслідки загальноросійської реформи поліції 1862 р. та реформи одеської міської поліції 1876 р. Розглянуто особливості діяльності даної поліції, визначено порядок формування штатного розпису, фінансування та адміністративної діяльності, описано її функції, зокрема окремих підрозділів. Акцентовано увагу на аспектах організації та діяльності одеської міської поліції у контексті їх актуальності в процесі реформування сучасної правоохоронної системи України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х2(4УКР-2ОДЕ)4/5-621.112.011 +
Шифр НБУВ: РА352896

Рубрики:

      
12.

Мохірєва Ю.А. 
Художній розпис у змісті професійної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Ю.А. Мохірєва ; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України. — К., 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено актуальну проблему професійної підготовки вчителя образотворчого мистецтва до викладання художнього розпису. Здійснено аналіз і узагальнення наукових джерел і встановлено, що художній розпис є важливим засобом естетичного пізнання світу, що світове розписне мистецтво надзвичайно різноманітне і український художній розпис є унікальною складовою світової культури. Зазначено, що полтавський художній розпис дерев'яних виробів є невід'ємною частиною українського народного мистецтва та має потужний педагогічний потенціал. Розроблено й експериментально перевірено критерії готовності студентів до використання художнього розпису у навчально-виховному процесі. Теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено модель використання компонента художнього розпису у змісті професійної підготовки майбутніх вчителів образотворчого мистецтва. Розроблено технологію навчання мистецтва полтавського художнього розпису дерев'яних виробів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ120.806 р(4УКР)3 + Щ125.508.063(4УКР-4ПОЛ) +
Шифр НБУВ: РА349994

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Шуліка В.В. 
Церковний живопис Слобожанщини середини ХІХ - початку ХХ ст.: іконографія, стилістика, техніко-технологічні особливості: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.05 / В.В. Шуліка ; Харк. держ. акад. дизайну і мистецтв. — Х., 2010. — 20 с. — укp.

Зібрано та систематизовано матеріали, що стосуються церковного живопису (ікони, іконостаси, храмові розписи) Слобожанщини середини XIX - початку XX ст. До наукового обігу введено нові імена, пам'ятки (154 одиниці) та факти. Вперше здійснено іконографічну типологізацію пам'ятників живопису Слобожанщини середини XIX - початку XX ст., виявлено його джерела, іконографічні, стилістичні та техніко-технологічні особливості. Визначено специфіку іконографічних програм іконостасів і храмових стінописів досліджуваного періоду. Вперше проаналізовано діяльність іконописних центрів Слобожанщини у контексті розвитку церковного мистецтва України середини XIX - початку XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ148.563(4УКР-9СЛО)53-3 +
Шифр НБУВ: РА369985 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Географічні рубрики:

      
14.

Петрова І. В. 
Описово-статистичні джерела з історії України останньої чверті XVIII – першої половини ХІХ ст. / І. В. Петрова. — Б.м., 2020 — укp.

Об'єкт дослідження: комплекс описово-статистичних джерел з історії України останньої чверті XVIII – першої половини ХІХ ст., що з'явилися в результаті проведення картографічних, геодезичних та описових робіт, становлення системи адміністративного обліку населення у Російській імперії. Предмет дослідження: методика упорядкування описово-статистичних документів, їхня джерельна база, атрибуція та рівень інформативної репрезентативності джерел. Мета роботи: здійснення комплексної та неупередженої оцінки описово-статистичних документів останньої чверті XVIII – першої половини ХІХ ст. як історичних джерел. Результати дослідження: уперше: реконструйовано джерельну базу військово-топографічних, Економічних приміток до картографічних матеріалів Генерального межування; уведено до наукового обігу раніше не задіяні різновиди військово-топографічних описів; з'ясовано вплив різних форм землеволодіння (приватного, державного, вакуфного) на проведення межування в окремих (національних) регіонах Російської імперії; проаналізовано діяльність межових контор (Слобідської, Катеринославської (Новоросійської), Таврійської, Бессарабської), встановлено шляхи вдосконалення роботи цих установ (збільшення штатного розпису, запровадження методів матеріального стимулювання робітників, використання різних методик обрахування земельної площі). Дістали подальшого вивчення: визначення поняття “описово-статистичні джерела”, окреслення рис, притаманних досліджуваній групі історичних джерел; проблема вдосконалення матеріально-технічної бази проведення топогеодезичних досліджень та межувальних робіт у Російській імперії; умови праці співробітників межових контор та місцевих землемірів; становлення системи підготовки військових топографів та співробітників межових контор, впровадження нових методів теоретичного та практичного навчання представників цієї галузі знань. Сфера використання: фактичний матеріал, теоретичні положення та висновки можуть бути використані при підготовці узагальнюючих праць і навчальних посібників з історичного джерелознавства; відповідних лекційних курсів, спецкурсів та практичних занять із джерелознавства, історіографії та спеціальних історичних дисциплін (наприклад, історичної географії) для студентів профільних спеціальностей вищих навчальних закладів України. Також результати дослідження доречно використовувати як матеріал для конкретних розвідок із проблем соціально-економічної історії українських земель останньої чверті XVIII – першої половини ХІХ ст. та під час підготовки до друку рукописів військово-топографічних джерел з історії Правобережної України.^UObject of study: a complex of descriptive and statistical sources on the history of Ukraine in the last quarter of the XVIII - first half of the XIX century, which appeared as a result of cartographic, geodetic and descriptive work, the formation of a system of administrative registration of the population in the Russian Empire. Subject of study:methods of compiling descriptive and statistical documents, their key base, attribution and level of informative representativeness of the sources. The aim of the study:implementation of a comprehensive and objective assessment of descriptive and statistical documents of the last quarter of the XVIII - first half of the XIX century as the historical sources. Results of the research: for the first time: the source base of the military-topographic, Economic notes to the cartographic materials of the General Survey measures was reconstructed; previously unused types of military-topographic descriptions were put into scientific circulation; the influence of various forms of land ownership (private, state, waqf) on surveying in separate (national) regions of the Russian Empire is clarified; the activity of the surveying offices (Slobidska, Katerinoslavska (Novorosiyska), Tavriyska, Bessarabska) is analyzed, the ways of improving the work of these institutions are established (increase of the staffing schedule, introduction of the methods of material stimulation of workers, use of various methods of land area calculation). Further study was provided to: the definition of the concept of "descriptive and statistical sources", the determination of features inherent in the studied group of the historical sources; the problem of improving the material and technical base for conducting topographic and geodetic research and land surveying in the Russian Empire; the working conditions for the surveying offices personnel and local surveyors; the formation of a training system for military topographers and surveying offices personnel, the introduction of the new methods of theoretical and practical training for representatives of this area of knowledge. Scope of use: factual material, theoretical positions and conclusions can be used in the preparation of generalizing works and textbooks on historical source studies; relevant lecture courses, special courses and practical classes on source studies, historiography and special historical disciplines (for example, historical geography) for students of specific specialties of the higher educational institutions of Ukraine. It is also appropriate to use the results of the study as a material for specific research on the problems of the socio-economic history of Ukrainian lands in the last quarter of the XVIII - first half of the XIX century and during the preparation for printing of manuscripts of military-topographic sources on the history of the Right-Bank Ukraine.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Садова-Мандюк О. Я. 
«Монументальний церковний живопис Юліана Буцманюка першої половини ХХ ст.» / О. Я. Садова-Мандюк. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертаційне дослідження присвячене творчості видатного українського художника Ю. Буцманюка в сфері монументального малярства, зокрема розписам у церкві Прсв. Серця Христового у м. Жовква (Львівська обл.), які були виконані ним у першій половині ХХ ст. Також розглянуто естетичні засади стилю модерн, його характерні риси та приклади прояву у сакральних спорудах європейських країн, його появу у монументальному мистецтві Галичини і зокрема в архітектурі та декорі жовківської церкви. На основі зібраного матеріалу реконструйовано життєпис Ю. Буцманюка, укладено хронологію виконання ним монументальних робіт, систематизовано архівні матеріали пов'язані з перебудовою храму Прсв. Серця Христового, проведено іконографічний та іконологічний аналіз всіх композицій стінопису церкви. Використовуючи комплексну методологічну базу, було розглянуто особливості авторської манери Ю. Буцманюка на тлі новітніх тенденцій, пошуків та впливів у сакральному монументальному малярстві Галичини в контексті загальноєвропейських ідейно-художніх процесів першої половини ХХ ст.^UThe dissertation is devoted to the work of the Ukrainian artist Yu. Butsmaniuk in the field of monumental painting, in particular the analysis of his paintings in the church of The Holy Heart of Christ in Zhovkva (Lviv region), which were performed in the first half of the 20th century. On the basis of the collected material the biography of Yu. Butsmaniuk is reproduced, the chronology of the monumental works performed by the artist is made, the archival materials related to the reconstruction of the church in Zhovkva are systematized, and the iconographic and iconological analysis of all compositions of this temple is carried out. In order to understand such a phenomenon as the Modern Style, its aesthetic principles and main features are traced. In the dissertation research, as an example of the manifestation of the Style in the monumental art of temples, a number of European monuments are considered, as well as the Ukrainian artists who worked on the decoration of church interiors in the early 20th century are mentioned. In the context of the work, an interesting example is the stained glass and mosaic decoration of Paris Basilica of Sacré-Coeur (The Holy Heart of Christ) by the French artist L. O. Merson. The largest of the mosaics “The Awe of France before the Heart of the Lord” in terms of ideological theme, stylistic decision and composition is very close to Yu. Butsmaniuk's murals.The Modern Style spread across Europe and gave birth to the similarity of many artistic processes in different countries. The views of European modernists and theorists created ideological foundation for many Lviv artists. The publications of Ukrainian architects, artists, and historians, which referred to the need to develop the national features of art, are particularly important for the study. The raised issues made it possible to understand the problems that had to do with the monumental sacral painting that Yu. Butsmaniuk tried to solve in his works.The Modern Style most concerned the architecture of Galicia. The work emphasizes the issue of penetration of general tendencies in the development of sacral construction. Those influences caused changes in the architecture and interiors, both in Polish and in Ukrainian churches. The architects incorporated the philosophical and theological ideas of that time into the designs of future temples, and the artists filled the newly constructed structures with artistic elements that responded to the new aesthetic tastes. The new temples were decorated with murals, mosaics and stained-glass windows with the characteristic solution of compositions, the construction of light-shades, and the choice of colours. The synthesis of arts characteristic of the Modern Style is considered.It is determined that the architecture of The Holy Heart of Christ Church in Zhovkva, which was rebuilt under E. Kovach's project, has features of the Modern Style. The Modern Style painting by Yu. Butsmaniuk was organically combined with the architecture, adding integrity and completeness to the ensemble. The murals of Yu. Butsmaniuk in Zhovkva church fill the walls of the temple completely. It is part of a unified theological program that is dedicated to the worship of The Holy Heart of Christ. This new topic in the Ukrainian church monumental painting has found a peculiar solution. The artist tried to combine the two biblical Testaments in the images and to represent their relationship in the glorification of the Heart of Christ. The study revealed how, using new ideological and aesthetic and formal means, the artist in his own way interprets traditional subjects and develops author's iconography for compositions with new themes. Yu. Butsmaniuk's special ability to combine the traditions of Ancient Ukrainian and Western European painting, to subordinate the compositions to architecture, to subtly feel the space, color and form is pointed out. It is emphasized that the artist used a characteristic synthesis of arts in his work, which was manifested in the combination of murals, stained glass and mosaic imitation.It is noted that the artist worked in different genres, but was particularly fond of portrait painting, having left a whole gallery of portraits of his contemporaries. According to the tradition of the Ukrainian painting of the 17th-18th centuries Yu. Butsmaniuk, in addition to biblical and historical figures, introduces priests, civic, military and political figures of the early 20th century into his works. Analyzing their images, the names of a number of priests and monks are established, the portraits of whom were taken as the basis for the images of saints in Zhovkva mural painting. In the course of research in the monastery of Krekhiv the portrait of the hegumen Vitalii Hradiuk performed by Yu. Butsmaniuk was found. A detailed study of this work showed the ability of the author to skillfully convey the emotional state and characteristics of the person.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Гевчук А. В. 
Розвиток бухгалтерського обліку розрахункових операцій в агробізнесі. / А. В. Гевчук. — Б.м., 2021 — укp.

Доведено, що розрахунки є обʼєктом таксономії, розроблено систаматику розрахункових операцій підприємств агробізнесу. Запропоновано порядок облікового забезпечення розрахунків суб'єктів агробізнесу. Визначено і кодифіковано показники інтегрованої звітності як елемент таксономії розрахунків з урахування ризиків. Ідентифіковано ризики розрахунків підприємств агробізнесу, розроблено інформаційне забезпечення управління ними. Уточнено методику дисконтування із застосуванням сукупного показнику ризику. Розроблено цілісну систему резервування із застосуванням індикаторів ризику розрахункових операцій. Розвинуто правову і економічну сутність аграрної розписки, запропоновано комплексне методичне забезпечення облікового відображення розрахунків ними. Уточнено зміст фінансової та управлінської звітності про розрахунки суб'єктів агробізнесу. Запропоновано матрицю стабілізації та підвищення рівня боргової безпеки, розроблено інтегральний показник боргової безпеки.^UThe work is devoted to solving the problems of accounting development of agribusiness settlement operations in conditions of uncertainty.The object of research is the system of accounting-analytical and control support of settlement operations of agro-industrial enterprises. The subject of the study is a set of theoretical, organizational, methodological and practical provisions of accounting, analytical and control support of settlement operations of agricultural enterprises.The essence of settlement operations is substantiated and the actions or events caused by the relationship between business entities, which in the order of fulfillment of obligations lead to changes in the composition and structure of assets The classification of settlement operations on the basis of theoretical substantiation of signs of economic-legal and accounting-financial essence and anti-risk management is offered.A functional model of accounting support for the calculations of the agro-industrial enterprise has been developed, taking into account the concept of integrated reporting according to the standards of Integrated Reporting and Global Reporting Initiative. Indicators of integrated reporting have been identified and codified as an element of the taxonomy of calculations taking into account the impact of risks inherent in the calculations.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Акрідіна Г. В. 
Монументально-декоративне мистецтво православних храмів Одеси / Г. В. Акрідіна. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація є першим комплексним дослідженням монументально-декоративного мистецтва православних храмів Одеси. Науковим завданням є мистецтвознавчий аналіз стінопису, мозаїк та іконостасів церков міста. Актуальність теми обумовлена активним відновленням церковнопарафіяльного життя періоду державної незалежності України. Зібрані і проаналізовані історіографія, архівні матеріали, історичні джерела. Застосовано сукупність наукових методів.З'ясовано, що у верхньому і нижньому храмах Спасо-Преображенського кафедрального собору паралельно співіснують академізм і візантійська спадщина. Мистецтвознавчий аналіз Свято-Успенського кафедрального і Свято-Троїцького (грецького) соборів виявив поєднання східнохристиянського і західноєвропейського мистецтв, домінування об'ємно-пластичної мови академічного живопису та наявність рис модерну в їх розписах.Досліджено особливості тематики і стилістики мистецтва п'яти парафіяльних церков Одеси у часовому контексті. Встановлено, що академізм і модерн є стилістичною основою оформлення храмів святителя Димитрія Ростовського кінця ХІХ століття і святих мучеників Адріана і Наталії початку 2000-х років. Виявлено звернення до візантинізму в сучасних розписах храмів Казанської ікони Божої Матері, рівноапостольної Марії Магдалини, благовірного князя Олександра Невського.Вивчено символічну основу мистецтва чотирьох монастирів Одеси. Встановлено, що особливістю монументального оформлення Свято-Успенської обителі є розширення молитовного простору завдяки розміщенню мозаїчних сакральних зображень в екстер'єрах церков. Спостерігається поширення теми зустрічі мирян угодниками Божими. Доведено, що Свято-Іллінський і Свято-Пантелеймонівський чоловічі монастирі є символічними порталами на шляху до Святої Гори Афон. Архітектурно-художньою основою Свято-Пантелеймонівського монастиря є образ сходження на Афон. Означено, що чоловічим монастирям Одеси властива наявність зображення Богородиці в іконографії Ігумені Святої Гори. Визначено, що у Свято-Архангело-Михайлівському жіночому монастирі спостерігається освоєння і збереження образотворчих засад канонічного мистецтва Візантії. У розписах виражено християнську концепцію соборності. Внаслідок проведеного дослідження було встановлено, що академізм і візантинізм є провідними стилістичними напрямами художнього оздоблення храмів. Узагальнено, що церковне мистецтво Одеси увібрало у себе спадщину багатовікової художньої культури. Ключові слова: монументально-декоративне мистецтво, православні храми, собори, монастирі, Одеса, стінопис, іконопис, мозаїка, іконостас, іконографія, візантинізм, академізм.^UThe dissertation is the first complex study of the monumental and decorative art of Odessa orthodox temples. The research objective is an art history analysis of Odessa orthodox temples frescoes, mosaics and iconostasis. The relevance of the topic is conditioned by the active restoration of the parish life of the Ukrainian state independence period. The historiography, archival materials, historical sources have been collected and analyzed.It has been found out that Byzantinism and academism coexist in the Transfiguration cathedral upper and lower churches. The art history analysis of the Holy Dormition and Holy Trinity cathedrals revealed a combination of Eastern Christian and Western European arts, the dominance of academic depictive language and features of Art Nouveau.The art theme and style peculiarities of Odessa parish churches in a temporal context were investigated. It has been established that academicism and Art Nouveau are the stylistic basis of the late 19th century design of St. Demetrius of Rostov church and early 2000s monumental art of the Holy martyrs Adrian and Natalia church. The return to Byzantinism in the modern murals of the Our Lady of Kazan, Equal-to-the-Apostles Mary Magdalene, prince Alexander Nevsky temples has been identified.The four Odessa monasteries monumental and decorative art has been studied. It has been established that the expansion of the prayer space due to the placement of mosaic sacred images in the monastic churches exteriors is the Holy Dormition monastery monumental design singularity. The spread of the theme of meeting of believers by saints is observed.It has been proven that St. Elijah and St. Panteleimon friaries are symbolic portals on the way to the Holy Mountain. The architectural and artistic basis of the Holy Panteleimon monastery is the image of the ascent of the Holy Mount Athos. Odessa friaries are characterized by the presence of the Theotokos image in the iconography of Holy Mountain Abbess. In the Holy Archangel-Mikhailovsky convent the purposeful development and preservation of the canonical Byzantine art pictorial foundations is observed. The Christian concept of collegiality is expressed in the murals.Іn a consequence of the research two leading stylistic trends in orthodox churches art have been revealed: academicism and Byzantinism. It is generalized that Odessa's church art has absorbed the heritage of centuries-old artistic culture. Key words: monumental and decorative art, orthodox temples, cathedrals, monasteries, Odessa, mural painting, icon painting, mosaic, iconostasis, iconography, Byzantinism, academism.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Чечуліна І. О. 
Аттична чорнолакова кераміка з Ольвії класичного періоду. / І. О. Чечуліна. — Б.м., 2021 — укp.

Аттична чорнолакова кераміка посідає важливе місце серед чисельних знахідок, здобутих під час розкопок Ольвії. Окрім амфорної тари для перевезеннявина та олії, чорнолаковий та розписний посуд з Аттики є однією з найбільших груп імпортних матеріалів в Ольвії та північнопричорноморського регіону загалом. У комплексному дослідженні, разом із супутніми керамічними знахідками, що мають абсолютне датування та розвинену типологію, аттична чорнолакова кераміка надає нові актуалізовані дані щодо економічних відносин античних полісів регіону зАттикою у класичний період.Слід зауважити, що аттичний чорнолаковий посуд має низку важливих характеристик, які дозволяють його чітко діагностувати серед всього матеріалу. Це,зокрема, унікальне чорнолакове покриття, складна система орнаментації, морфологічні особливості. Все це дозволяє не лише визначити належність до центрувиробництва, а й тип і підтип посуду, визначити датування, що звужується у певних випадках до 10-25 років. Це відіграє неабияке значення при датуванні закритих комплексів та загалом усіх пам'яток античної доби. Чорнолаковий посуд має детальну хронологію, розроблену насамперед на матеріалах пам'ятокбезпосереднього з місця його виробництва. Знахідки, що походять з Афінської агори, є надійною основою для встановлення датування аналогічного посуду з території Північного Причорномор'я і надають їй значимості хронологічного індикатора.Вивчення складу аттичної чорнолакової кераміки, встановлення кількісних показників для певного часу, в кінцевому результаті сприяє вивченню широкого колапитань, пов'язаних з розвитком торгівельно-економічних відносин певного центру та регіону загалом з античним Середземномор'ям.^UAttic black-glazed pottery occupies an important place among the numerous finds unearthed during the excavations of Olbia. In addition to transport amphorae, black-glazed and painted pottery from Attica are the largest groups of imports in Olbia and the Northern Black Sea region. In this comprehensive study, together with the accompanying ceramic materials which have an absolute dating and developed typology, Attic black-glazed ceramics provide new, up to date data on the economic relations between the ancient poleis of the region and Attica during the classical period.It should be noted that the Attic black-glazed ware has several important characteristics that allows it to be clearly diagnosed amongst all other materials. This is, in particular, a unique black-glazed coating, a complex system of ornamentation and morphological features. All these allow determining the center of production, the type, and subtype of utensils, to determine the dating, which in some cases narrow down the dates to 10-25 years. This plays an important role in the dating of closed complexes on all the sites of antiquity. Black-glazed ware has a detailed chronology, developed primarily on the materials directly from the place of its production. The finds originating from the Athenian Agora became a reliable basis for establishing the dating of the similar vessels from the territory of the Northern Black Sea coast and gives it the significance of a chronological indicator. Thus, the modern archaeological study of the site takes into account a set of different indicators — from the study of the stratigraphy of the excavated site to the dating of certain types of utensils. This, in turn, made it possible to study the composition of Attic black-glazedceramics from a new angle, to establish quantitative indicators for a certain time period which ultimately contributes to the study of a wide range of issues related to trade and the economic relations of a particular center and region with the rest of the ancient Mediterranean.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Мосендз О. О. 
Символіка кольору і світла в українському живописі першої третини ХХ ст. в контексті пошуків національного стилю / О. О. Мосендз. — Б.м., 2022 — укp.

Дисертація присвячена дослідженню ролі символіки кольору та світла в контексті пошуків національного стилю провідними українськими художниками першої третини ХХ ст. — доби, коли український народ проходив свій шлях націотворення, державотворення, культуротворення, перерваний сталінськими репресіями, а пошуки національної самоідентифікації тісно перепліталися з пошуками національного стилю. Особливу роль в цьому процесі відігравали такі важливі для проявів національної психології та естетичних смаків чинники, як колір і світло, а вивчення їхнього символічного значення сьогодні сприятиме не лише більш ґрунтовному осмисленню феномену українського модерного живопису першої третини ХХ ст., а і збереженню національної ідентичності в сучасному українському малярстві, що і зумовлює актуальність теми.Метою дослідження стало виявлення особливостей символіки кольору і світла в контексті пошуків національного стилю на основі досвіду провідних українських митців першої третини ХХ ст. та їхніх творчих здобутків в процесі взаємодії національних традицій і європейських художніх впливів. Об'єкт дослідження — відомі і маловідомі твори українських митців-живописців у визначений період, які були представниками різних стильових напрямів і використовували символіку кольору і світла, а предмет дослідження — символи кольору і світла як ознаки національної ідентичності в контексті пошуків національного стилю в Україні першої третини ХХ ст., а також особливості її візуалізації у творах станкового і монументального живопису.Зважаючи на міждисциплінарний характер дисертації, для виявлення необхідних джерел була проведена науково-дослідницька робота в Національній бібліотеці України імені І.В. Вернадського, Науковій бібліотеці Харківської державної академії дизайну і мистецтв, Харківській державній науковій бібліотеці імені В. Короленка, Одеській національній науковій бібліотеці, Національному художньому музеї України в Києві, Харківському художньому музеї, Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького, Художньо-меморіальному музеї Олени Кульчицької у Львові, Художньо-меморіальному музеї Олекси Новаківського у Львові, Національному центрі мистецтва й культури імені Жоржа Помпіду в Парижі, а також вивчалися настінні розписи у Володимирському соборі в Києві і Трьохсвятительському храмі в Харкові. Окрім того, були досліджені архівні документи в Центральному державному архіві-музеї літератури та мистецтва України в Києві. Виявлені фундаментальні наукові праці міждисциплінарного характеру, аналіз фахових видань і публікацій, присвячених вивченню ролі кольору і світла в українському живописі даного періоду з точки зору колористичного звучання і збереження в ньому кольорової символіки давніх шарів чи привнесених з часом, показали відсутність системного дослідження з даної проблематики. Окрім добірки літературних джерел з наукових бібліотек, джерельну базу дисертації склали живописні твори представників різних стильових напрямів в українському мистецтві досліджуваного періоду з музейних зібрань, приватних колекцій, а також архівні матеріали, альбоми мистецьких творів.Методологічною основою дисертаційної праці стало вивчення і аналіз окремих живописних творів у взаємозв'язку історичних, політичних, соціокультурних, психологічних та технологічних чинників використання символіки кольору і світла в українському живописі першої третини ХХ ст. в контексті пошуків національного стилю. В процесі вивчення окремих питань були застосовані як загальнонаукові теоретичні та емпіричні методи (аналіз і синтез, індукція і індукція, систематизація і узагальнення, класифікація, типологія порівняння, гіпотетичний методи та метод реконструкції, обстеження, вивчення) так і спеціальні мистецтвознавчі методи дослідження (образно-стилістичний та формальний аналіз творів, семіотичний та іконологічний методи). Теоретичні результати даного дослідження можуть бути використані для подальшого вивчення ролі символіки кольору і світла в контексті пошуків національного стилю як необхідного маркера національної ідентичності на матеріалі пізніших періодів історії українського мистецтва, оскільки набуває актуальності в сучасній обстановці, а також можуть стати підґрунтям для подальших міждисциплінарних розвідок у суміжних з мистецтвознавством сферах, зокрема в етнології, історії українського костюму тощо. Положення і висновки дослідження можуть бути використані для формування навчальних програм і навчально-методичних посібників, як додатковий матеріал для лекційного курсу з історії українського мистецтва та в музейній практиці.Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, переліку використаних джерел та додатків (альбому ілюстрацій, фотографій, тексту рукопису).^UThe dissertation is devoted to the study of the role of color and light, in particular, their symbolic meaning in the context of the search for national style. The questions of the historical and cultural context, the genesis of color and light, the issues of symbolics, semiotics, iconology, stylistic and compositional characteristics, typology, systematization of the works of Ukrainian artists of the first third XX century, as an artistic, historical and cultural phenomenon are revealed. The study of the historical and cultural heritage of the fine arts of this era is carried out due to the need to return from oblivion a significant layer of the national Ukrainian culture, its understanding and preservation.A characteristic feature of art at the beginning of the XX century was the active creation of a new modern pictorial language, based on the revived achievements of the past, as well as the latest Western European trends in painting. The combination of the latest painting methods of modernism with the symbolic system of Ukrainian folk culture made it possible to create a unique and distinctive art of the early XX century. In the Ukrainian art of this period, there were a large number of artistic directions. Each artist interpreted the concept of "national style" in his own way, finding for himself a special fulcrum in his work. But each of the artists on the way of their creativity used two most important elements of painting - color and light, using their symbolic properties, which helped them create works filled with deep meaning, spiritual, philosophical and aesthetic sound. The study of the evolutionary development of the role of color and light in world art, in the theory of art, identification of the sources of Ukrainian colorism, analysis of the characteristic features of the main artistic directions of Ukrainian painting of the early twentieth century made it possible to comprehensively analyze the role of color and light, to reveal the symbolics of the color of paintings in the context of the search for a national Ukrainian style.The study of the historiography of the work gave grounds to assert that in modern art criticism, the problem of the symbolic sound of color and light in Ukrainian painting of the first third of the XX century has not yet been systematically covered in scientific literature. All this determines the relevance of this professional work.The object of research is color and light in Ukrainian painting of the first third of the twentieth century, and the subject is the symbolic meaning of color and light in Ukrainian painting of the first third of the twentieth century.The dissertation examines the role of color and light, their symbolic meaning in Ukrainian painting of the first third of the twentieth century in the context of the search for a national style. The work consists of an introduction, three chapters, a conclusion, a list of sources and applications used (an album of illustrations, photographs, the text of the manuscript).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Бегаль Т. О. 
Становлення та розвиток музейної експозиції: історико-культурний підхід / Т. О. Бегаль. — Б.м., 2022 — укp.

Наукова новизна дослідження полягає у виявленні етапів розвитку музейної експозиції в умовах культурних, історичних, політичних, цивілізаційних трансформацій та соціокультурних змін; аналізі еволюції експозиційного середовища музею від найдавніших часів до сьогодення; з'ясуванні місця музейної експозиції в системі культурного та музейного простору; висвітленні розвитку принципів та методів побудови музейної експозиції; узагальненні вітчизняного та зарубіжного досвіду організації експозиційного середовища в умовах цифровізації.Розглянуто актуальні наукові підходи до дослідження музейної експозиції, серед яких філософський, комунікаційний, технологічний культурологічний, науково-художній. Виявлено відсутність єдиного визначення поняття музейної експозиції в академічному середовищі, що пояснюється синкретичною та поліструктурною природою музейної експозиції. Дослідження музейної експозицій із використанням комплексного та історико-логічного підходу до її осмислення відсутні, що актуалізує тему дисертаційної роботи.Встановлено, що музейна експозиція пройшла тривалий шлях розвитку. Починаючи з храмових зібрань давньої Греції, пишних колекцій римських патриціїв, вона набула форми галереї, кабінету, антикваріуму чи студіоло та ознак концептуально обґрунтованого публічного предметно-експозиційного простору в ренесансній культурі, науково-освітнього середовища в епоху Просвітництва та національно осмисленого явища в культурі доби Романтизму, яке з розвитком цифрових технологій та ресурсів активно перетворюється у віртуальне середовище.Виявлено етапи становлення та розвитку музейної експозиції та розкрито їх специфіку:- класичний ( ХV – ХVIIІ ст.) – характеризується становленням музейної експозиції як окремого явища, що еволюціонувало від протоекспозиційних форм – галерея, кабінет, антикварій, студіоло, натуралії, пінакотеки, гардеробні до предметно-експозиційного середовища, що організоване відповідно до концепції експозиції та внутрішнього просторового оздоблення – архітектури, розписів приміщення, в якій організовується експозиція;- модерний (ХІХ – ХХ ст.) – музейна експозиція виступає як науково-освітнє середовище і характеризується утвердженням нових наукових методів і принципів організації – систематичного, тематичного історико-художнього, колекційного, ансамблевого, а також появою художніх методів її організації – ілюстративно-тематичного, музейно-образного, образно-сюжетного методу, методу інсталяції та білого клубу.- постмодерний (кінець ХХ – перша чверть ХХІ ст.) – визначається активним впровадженням до експозиційної практики цифрових технологій та ресурсів, які перетворюються музейну експозицію на явище віртуальне та прискорюють динаміку її розвитку.З'ясовано місце музейної експозиції в системі культурного та музейного простору. Окреслено межі конгруентності культурного та музейного просторів, що дало змогу з'ясувати дефініції термінів дослідження  «культурний простір», «музейний простір», «музейне середовище», «музейна експозиція», «музейна виставка» (тимчасова експозиція). «Культурний простір» у цій роботі виступає середовищем формування ціннісних орієнтацій людства – матеріальних цінностей культури та духовних. Музейний простір розглядається нами як явище культури, що входить до структури культурного простору і формується шляхом індивідуального осмислення. Системна цілісність або простір, який транслює ідеї, погляди, традиції, вірування окремого народу чи етносу специфічними музейними засобами.Уточнено поняття музейної експозиції, яка розглядається нами як штучно створена предметно-просторова систему, що відзначається поліструктурністю елементів та об'єднує в собі архітектуру, музейні предмети, колекції, науково-допоміжні матеріали, тексти, цифрові ресурси, що організовані відповідно до ідеї чи концепції просторової організації експозиційного середовища. Музейна виставка (тимчасова експозиція) виступає як процес розміщення предметів показу у середовищі музею на нетривалий час та в обмеженому просторі, відповідно до певного ідейного задуму. Музейна експозиція, на відміну від виставки є більш статичною, її природа зумовлена зміною соціокультурного та історичного середовища.У контексті аналізу поліструктурної природи музейної експозиції, виокремлено чотири основних аспекти розвитку музейної експозиції як предметно-просторої системи та її структури  експансія, інтенсифікація, реорганізація та віртуалізація (створення віртуальних екскурсій, використання інтернет-порталів, які дозволяють оглянути експонати широкому колу відвідувачів).^UThe scientific novelty of the study is in identifying stages of development ofthe museum exhibition in terms of cultural, historical, political, civilizationaltransformations and socio-cultural changes; analysis of the evolution of themuseum exposition environment from ancient times to the present; finding out theplace of the museum exposition in the system of cultural and museum space;highlighting the development of principles and methods of building a museumexhibition; generalization of domestic and foreign experience in the organizationof the exhibition environment in the context of digitalization.Current scientific approaches to the study of museum expositions areconsidered, including philosophical, communication, technological, culturological,7scientific and artistic ones. The lack of a single definition of the concept ofmuseum exposition in the academic environment is revealed, which is explainedby the syncretic and polystructural nature of the museum exposition. There are nostudies of museum expositions using a complex and historical-logical approach toits understanding, which actualizes the theme of the dissertation.It is established that the museum exposition has come a long way. Startingfrom the temple collections of ancient Greece, the magnificent collections ofRoman patricians, it took the form of a gallery, office, antiquarium or studiolo andthe signs of conceptually sound public subject-exhibition space in Renaissanceculture, scientific and educational environment in the Enlightenment and anationally meaningful phenomenon in the culture of the Romantic era, which withthe development of digital technologies and resources is actively transformed intoa virtual environment.The stages of formation and development of the museum exposition andtheir specifics are revealed:- classical (XV - XVIII centuries) is characterized by the formation of themuseum exhibition as a separate phenomenon that has evolved from protoexhibition forms - gallery, office, antiquarium, studiolo, naturalia, pinacoteca,cloakroom, to the subject-exhibition environment, organized according to theconcept of exhibition and interior spatial decoration - architecture, paintings of theroom in which the exhibition is organized;- modern (XIX - XX centuries) - the museum exposition acts as a scientificand educational environment and is characterized by the adoption of new scientificmethods and principles of organization - systematic, thematic historical andartistic, collection, ensemble, as well as the emergence of artistic methods of itsorganization - illustrative and thematic, museum-image, image-plot method,installation method and white club;- postmodern (end of the XX - first quarter of the XXI century) - isdetermined by the active introduction into the exhibition practice of digital


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського