Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (11)Наукова електронна бібліотека (39)Реферативна база даних (1588)Книжкові видання та компакт-диски (24)Журнали та продовжувані видання (6)
Пошуковий запит: (<.>K=ЦІЄЮ<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 184
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Квасюк Л.В. 
Іконопис і словесність у культурі України XVI - XVIII століть: естетичний аспект: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.08 / Л.В. Квасюк ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2000. — 18 с. — укp.

Дисертацію присвячено осмисленню особливостей співвіднесення двох планів естетичної свідомості - візуального та вербального, іконопису і словесності - в культурі України XVI - XVIII століть. Простежено еволюцію світоглядних та художньоестетичних завад українського іконописного мистецтва на прикладах полемічної словесності. Розглянуто український іконографічний канон стилю бароко як посередник між релігійною словесністю (канонічними та апокрифічними Євангеліями) та живописом (іконою). Значну увагу приділено естетичним аспектам взаємодії вербального та візуального планів літургії. З цією метою розкрито символіку літургії як сакрально-естетичного феномена, проаналізовано її смисл та значення для української спільноти XVI - XVIII століть. Розглянуто іконостас як образне вираження літургії, а також усієї православної художньо-релігійної культури, що через свій зв'язок із божественним як досконалим, стає естетично та богословськи всеохоплюючим. Досліджено проблему взаємодії сакрального слова та образу в системі літургійного дійства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю8г(4Укр)33 + Щ146.56г(4Укр)33 + Э372.27-575.1 + Э372-503.181
Шифр НБУВ: РА308375 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
2.

Ільчук П.Г. 
Інвестиційно-економічна стратегія конкурентоспроможності машинобудівної корпорації: автореф. дис... канд. екон. наук: 08.00.04 / П.Г. Ільчук ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2008. — 24 с. — укp.

Досліджено формування інвестиційно-економічної стратегії конкурентоспроможності корпорацій. За результатами узагальнення літературних джерел уточнено понятійний апарат за цією тематикою. Проаналізовано основні етапи еволюції стратегічного управління. Досліджено практику такого управління підприємствами в інших країнах. Узагальнено основні сучасні підходи до процесу формування стратегій підприємства. Сформовано циклічний процес формування та впровадження загальних стратегій корпорацій з метою досягнення головної цілі компанії за допомогою реалізації її корпоративної стратегії. Доведено, що інвестиційно-економічна стратегія є однією з основних функціональних стратегій для підприємств корпоративної форми на відміну від інших форм організування бізнесу. Сформовано систему цілей, завдань і необхідних умов реалізації інвестиційно-економічної стратегії корпорації. За цього її основною ціллю визначено максимізацію вартості корпорації і, як наслідок, зростання курсової вартості корпоративних прав. Виділено основні конкурентні переваги, яких корпорація може досягти шляхом реалізації інвестиційно-економічної стратегії. Розроблено процес її формування.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)305.851-56-21 + У9(4УКР)305.851-13-21 +
Шифр НБУВ: РА356514

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Тарасюк А. М. 
Інтелектуальна система управління аграрною компанією: автореферат дис. ... д.філософ : 051 / А. М. Тарасюк. — Б.м., 2024 — укp.

У дисертації поглиблено теоретико-методичні засади та розроблено практичні рекомендації щодо розробки та впровадження інтелектуальних систем управління у сільське господарство у контексті становлення індустрії 4.0 в Україні. Здійснено аналіз та систематизацію термінів «управління підприємством», «аграрна компанія», «система управління», «інтелектуальна система управління», «автоматизоване робоче місце». Розглядаючи поняття управління підприємством ми визначали його як процес прийняття рішень, організацію ресурсів та керування діяльністю підприємства з метою досягнення стратегічних цілей та оптимізації результатів. У контексті аграрної сфери, управління підприємством охоплює такі аспекти, як планування виробництва, фінансовий аналіз, маркетинг, кадровий управління та багато інших. Поняття аграрна компанія на основі українського та міжнародного досвіду вказує на підприємства, які спеціалізуються на сільському господарстві та супутніх галузях, таких як вирощування сільськогосподарських культур, тваринництво, агропереробка та інше. Аграрні компанії можуть бути великими корпораціями, або малими господарствами. Система управління являє собою комплексний підхід до організації та керування діяльністю підприємства або галузі. Включає в себе методи, процедури та інструменти для прийняття рішень, моніторингу та оптимізації робочих процесів з метою досягнення стратегічних цілей. Інтелектуальна система управління ¬ концепція використання інтелектуальних технологій, таких як штучний інтелект та машинне навчання, для підвищення ефективності управління підприємством або галузю. Інтелектуальні системи можуть автоматизувати прийняття рішень, аналізувати великі обсяги даних та надавати цінну інформацію для стратегічного планування Автоматизоване робоче місце це напрям поєднання бізнес-процесів , посадових обов’язків, використання сучасних технологій та програмного забезпечення для оптимізації робочих процесів. Автоматизовані робочі місця дозволяють спрощувати та прискорювати рутинні завдання, покращуючи продуктивність та забезпечуючи легший доступ до необхідної інформації.На основі результатів аналізу була створена модель управління, яка враховує всі особливості та потреби аграрної компанії. Ця модель сприяє оптимізації виробничих процесів, ефективному ресурсному використанню, та покращенню якості продукції. Впровадження цієї моделі управління може допомогти аграрним компаніям підвищити конкурентоспроможність та забезпечити стабільний розвиток в умовах сучасного ринку сільського господарства. Здійснено систематизацію ключових показників для оптимізації управління діяльністю аграрної компанії. Здійснено обробку інформаційних джерел для роботи системи та завантажено у базу даних основні дані для роботи інтелектуальної системи управління. Представлена концепція інтелектуальної системи управління потребує створення автоматизованих робочих місць (АРМ) як мінімального структурного компоненту. Реалізація інтелектуальної системи управління є комплексним заходом і вимагає проведення трьох етапів. Перший етап потребує розробки економіко-математичних моделей процесів управління аграрною компанією, представлення їх мовою програмного засобу та реалізацію зручного інтерфейсу для основних категорій користувачів. На другому етапі проводиться налаштування та встановлення системи. Одночасно з цим відбувається інструктаж працівників щодо роботи з цією системою. На третьому етапі оцінюються економічна ефективність впровадження інтелектуальної системи управління та її вплив на діяльність підприємства. Обґрунтовано інтелектуалізацію систем управління в інноваційній економіці, її тісний звʼязок з підвищенням ефективності діяльності підприємств. Інтелектуальні системи у широкому розумінні визначено як програмний засіб (і одночасно механізм) поширення підтримки прийняття рішень від тактичного до стратегічного рівня планування між субʼєктами, всередині та між галузями/секторами. Також інтелектуальна система управління представлена як рух знань. Визначено особливості управління підприємствами сільського господарства та впливу на систему управління факторів зовнішнього середовища. Запропоновано розглядати такі види інтелектуальних систем: власне інтелектуальні системи; інтелектуалізовані системи; автоматизовані системи з елементами інтелектуалізації, квазіінтелектуальні системи. Обґрунтовано, що в основі інтелектуальних систем лежать економічні інтереси підприємства та раціональна екологічна перспектива, а також оцінка ризиків діяльності. Розроблено економічну ризик орієнтовану модель управління аграрним підприємством на основі екологічного, системного та ризикового підходу до управління. Наголошено на необхідності відмови від універсальних інтелектуальних систем щодо галузей, врахування внутрішніх звʼязків підгалузей сільського господарства зі спеціалізаціями у межах України.^UThe dissertation deepened the theoretical and methodological foundations and developed practical recommendations for the development and implementation of intelligent management systems in agriculture in the context of the formation of Industry 4.0 in Ukraine. The terms "enterprise management", "agrarian company", "management system", "intelligent management system", "automated workplace" were analyzed and systematized. Considering the concept of enterprise management, we defined it as a decision-making process, organization of resources and management of enterprise activities with the aim of achieving strategic goals and optimizing results. In the context of the agricultural sector, enterprise management covers such aspects as production planning, financial analysis, marketing, personnel management and many others. The term agricultural company, based on Ukrainian and international experience, refers to enterprises that specialize in agriculture and related industries, such as growing agricultural crops, animal husbandry, agro-processing, etc. Agricultural companies can be large corporations or small farms. The management system is a comprehensive approach to the organization and management of the activities of an enterprise or industry. It includes methods, procedures and tools for decision-making, monitoring and optimization of work processes in order to achieve strategic goals. Intelligent management system ¬ the concept of using intelligent technologies, such as artificial intelligence and machine learning, to increase the efficiency of managing an enterprise or industry. Intelligent systems can automate decision-making, analyze large volumes of data and provide valuable information for strategic planning. The automated workplace is a direction of combining business processes, job duties, the use of modern technologies and software to optimize work processes. Automated workplaces allow you to simplify and speed up routine tasks, improving productivity and providing easier access to the information you need.Based on the results of the analysis, a management model was created that takes into account all the peculiarities and needs of an agrarian company. This model contributes to the optimization of production processes, efficient resource use, and improvement of product quality. The implementation of this management model can help agricultural companies to increase their competitiveness and ensure stable development in the conditions of the modern agricultural market. Systematization of key indicators to optimize the management of the agricultural company's activities has been carried out. The processing of information sources for the operation of the system was carried out and the main data for the operation of the intelligent control system were uploaded to the database. The presented concept of an intelligent management system requires the creation of automated workplaces (AWP) as a minimum structural component. The implementation of an intelligent management system is a complex undertaking and requires three stages. The first stage requires the development of economic and mathematical models of agricultural company management processes, their presentation in the language of the software tool, and the implementation of a convenient interface for the main categories of users. At the second stage, the system is configured and installed. At the same time, employees are being instructed on how to work with this system. At the third stage, the economic efficiency of the implementation of the intelligent management system and its impact on the enterprise's activities are evaluated. The intellectualization of management systems in the innovative economy is substantiated, its close connection with increasing the efficiency of enterprises. Intelligent systems in a broad sense are defined as a software tool (and at the same time a mechanism) for the dissemination of decision-making support from the tactical to the strategic level of planning between subjects, within and between industries/sectors. Also, the intelligent management system is presented as a movement of knowledge. The peculiarities of the management of agricultural enterprises and the influence of environmental factors on the management system are determined. It is proposed to consider the following types of intelligent systems: actual intelligent systems; intellectualized systems; automated systems with elements of intellectualization, quasi-intelligent systems. It is substantiated that the economic interests of the enterprise and a rational ecological perspective, as well as the assessment of activity risks, are the basis of intelligent systems.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Беженар Р. В. 
Інформаційні технології моделювання забруднення водних екосистем для комп'ютерної підтримки рішень з радіаційної безпеки / Р. В. Беженар. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертаційна робота присвячена розробці і розвитку інформаційних технологій для систем комп'ютерної підтримки рішень з радіаційної безпеки на основі нових та удосконалених математичних моделей переносу забруднення у водних екосистемах та дозових впливів на людину через різні шляхи опромінення. З цією метою камерна модель POSEIDON-R була вдосконалена для використання в системах комп'ютерної підтримки рішень з радіаційної безпеки. Зокрема, розроблена модель донного ланцюжка живлення, в якій вперше враховується перехід забруднення з донних відкладень у морські організми. Нова кінетично-алометрична модель неоднорідного засвоєння забруднення організмом риби, розроблена в роботі, дозволяє враховувати хіміко-біологічні властивості забруднюючих речовин накопичуватися в певних тканинах організму. У моделі враховується залежність параметрів, які описують основні процеси метаболізму риби, від її маси в степені -¼, що узгоджується з загальним законом масштабування в біології. Також отримана залежність засвоєння ізотопів цезію і стронцію морськими організмами від солоності оточуючої води, тобто від концентрації конкуруючих іонів калію і кальцію, відповідно. Дане вдосконалення моделі POSEIDON-R дає змогу застосовувати її у водних об'єктах з широким діапазоном солоності, зокрема, в лиманах і гирлах річок з майже прісною водою, а також у морях з великим стоком річкової води.Необхідно було здійснити адаптацію моделі POSEIDON-R до різних областей Світового океану для її інтеграції в систему RODOS. З цією метою вона застосовувалась для довгострокового моделювання переносу радіоактивного цезію 137Cs в європейських морях і морях північно-західної частини Тихого океану, суттєво забруднених в результаті аварій на Чорнобильській АЕС і АЕС Фукусіма. Для кожної з описаних областей розраховані концентрації радіонукліда у воді, донних відкладеннях і морських організмах узгоджуються з даними відповідних вимірювань за весь період моделювання.З метою детального відтворення переносу радіоактивного забруднення в північно-західній частині Тихого океану протягом двох років після аварії на АЕС Фукусіма-1 та в Балтійському морі протягом п'яти років після аварії на ЧАЕС застосовувалась тривимірна модель THREETOX. У результаті отримані карти забруднення морського середовища, а також області з підвищеними концентраціями 137Сs та шляхи його поширення в різні моменти часу. Для відтворення переносу 137Cs в морських організмах Тихого океану після аварії на АЕС Фукусіма-1 та для прогнозування наслідків майбутніх аварій у тривимірну модель THREETOX були вперше інтегровані компоненти технології моделювання забруднення водних екосистем.Камерна модель POSEIDON-R була включена в платформу PREDO для оцінки доз опромінення населення в результаті витоків радіонуклідів, що утворюються в умовах нормальної експлуатації атомних об'єктів Швеції, в морське середовище. Представлене порівняння розрахованих концентрацій радіоактивних 60Co та 54Mn у воді, донних відкладеннях і морських організмах з відповідними вимірами для АЕС Форсмарк, яка розміщена на березі Балтійського моря. Розроблена в даній роботі кінетично-алометрична модель неоднорідного накопичення забруднення в рибі дає краще узгодження розрахованих концентрацій обох радіонуклідів з вимірами порівняно з іншими моделями для типів риби, що знаходяться на різних рівнях ланцюжка живлення. Причиною цього є врахування внеску різних тканин, оскільки навіть низька концентрація активності в м'язовій тканині суттєво впливає на загальний вміст радіонукліда в рибі через її значну масову частку.Для розрахунку доз, отриманих населенням від прісноводних шляхів опромінення, в систему RODOS була інтегрована модель FDMA. В ній проводиться оцінка доз опромінення, отриманих населенням за рахунок вживання питної води та внаслідок споживання продуктів харчування рослинного і тваринного походження, забруднених через прісноводні шляхи. Вхідними даними моделі є концентрація радіонуклідів у воді на територіях сільськогосподарського виробництва і територіях проживання, яка є вихідною інформацією гідромодуля системи RODOS. Параметри моделі, які відносяться до різних радіоекологічних регіонів України, були зібрані, опрацьовані і внесені в систему RODOS, що сприяло її впровадженню в Україні. В даний час оцінка доз для населення від прісноводних шляхів опромінення в рамках системи RODOS здійснюється на атомних об'єктах України і в урядових структурах, зокрема, на Рівненській АЕС та в центрі прогнозування наслідків радіаційних аварій Українського гідрометеорологічного центру ДСНС України, що підтверджується відповідними актами впровадження.^UThe thesis focuses on the development and improvement of information technologies for the systems of computer support of decisions in radiation safety based on the new and upgraded mathematical models for the contamination transport in aquatic ecosystems and dose effects on humans through different pathways of irradiation. For this purpose, the box model POSEIDON-R was improved for using in systems for the computer support of decisions in radiation safety. In particular, the model of the benthic food web has been developed where the transfer of contamination from bottom sediments to marine organisms is considered for the first time. A new kinetic-allometric model for non-uniform assimilation of contamination by fish, developed within the thesis, allows to consider the chemical-biological features of contaminants to accumulate in certain tissues of the organism. Model parameters describing the main metabolic processes depend on mass of fish to the -¼ power that is in agreement with the general scaling law in biology. In addition, the dependence of cesium and strontium uptake rates by marine organisms on the salinity of surrounding water that means the concentration of competition ions potassium and calcium, respectively, is obtained. Such improvement of POSEIDON-R model allows it to be used in water bodies with a wide range of salinity, including estuaries with almost fresh water and seas with large river water runoff.The customization of POSEIDON-R model to different regions of World Ocean was the necessary step for its integration in the RODOS system. For this purpose, it was applied for long-term simulation of the transfer of radioactive cesium 137Cs in the European seas and seas of Northwestern pacific significantly contaminated in result of the accidents at the Chornobyl and Fukushima nuclear power plants. For every region, the calculated concentrations of radionuclide in the water, bottom sediments and marine organisms agree with the corresponding measurements throughout the simulation period.A three-dimensional model THREETOX was used for detailed reproducing the transfer of radioactive contamination in the Northwestern Pacific over two years after the Fukushima nuclear accident and in the Baltic Sea during the five years following the Chornobyl accident. It provides maps for 137Сs concentrations in the marine environment and directions for its propagation at different times. To reproduce the transport of 137Сs in marine organisms of Pacific Ocean following the Fukushima nuclear accident and to predict the effects of future accidents, the components of modelling technology for aquatic ecosystems contamination were integrated for the first time in three-dimensional model THREETOX.The box model POSEIDON-R was incorporated into the PREDO platform to estimate radiation doses to the public resulting from the releases of radionuclides in the marine environment during normal operation of nuclear facilities in Sweden. The calculated concentrations of radioactive 60Co and 54Mn in the water, bottom sediments and marine organisms are compared with the corresponding measurements for the Forsmark NPP located on the Baltic Sea coast. The developed kinetic-allometric model for the for non-uniform assimilation of contamination in fish gives better agreement of the calculated concentrations for both radionuclides with measurements for fish species at different levels of the food chain compared to other models. This is caused by the contribution of different tissues, because even a low concentration of activity in muscle tissue significantly affects the total content of radionuclide in fish due to its large mass fraction.The FDMA model was integrated into the RODOS system for calculation the doses received by the population from freshwater pathways of irradiation. It provides the dose assessment due to consumption by people of the drinking water and food products of plant and animal origin contaminated through freshwater. The input data for the model is the concentration of radionuclides in the water on agricultural and habitat areas, which is the output information of the RODOS hydro module. Model parameters related to different radioecological regions of Ukraine were collected from open sources, processed and integrated into the RODOS system that was contributed to its implementation in Ukraine. Nowadays, the dose assessment for population from freshwater pathways of irradiation using the RODOS system is carried out at the nuclear facilities of Ukraine and in governmental structures. In particular, it is in operate at the Rivne NPP and in the Radiation Accidents Consequences Prediction Center of the Ukrainian Hydrometeorological Center that is confirmed by the relevant acts of implementation.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Сергеєв Д. С. 
Інформаційна технологія обробки природномовних текстів на основі інтеграційного підходу / Д. С. Сергеєв. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація присвячена вирішенню актуальної науково-технічної задачі розробки інформаційної технології обробки природномовних текстів на основі інтеграційного підходу. На основі аналізу актуальних проблем у галузі обробки природної мови показано, що прикладні технології обробки природної мови виконують поставлені задачі, але є можливим їх удосконалення для вирішення комплексних задач, зокрема машинного перекладу та природномовного пошуку. З цією метою створено формальну модель представлення знань у природномовній базі знань та моделі її основних елементів, якими є квант знань, або найменший елемент знань, та відношення, яке описує зв'язок між квантами знань. Розроблено метод обробки природномовних текстів на основі запропонованої моделі. На основі створених моделей та методу розроблено процедури записування та пошуку природномовних знань для технологій обробки природної мови, які дозволяють встановити зв'язки на структурному рівні між синтаксичною структурою тексту та довільною структурою метаданих. Теоретично показано, що складність природномовного пошуку з використанням розроблених процедур не перевищує таку для аналогів, і в середньому є меншою ніж в аналогів для складних пошукових запитів.В рамках роботи розроблено інформаційну технологію обробки природномовних текстів на основі інтеграційного підходу та експериментально показано, що її використання дозволяє підвищити середню релевантність природномовного пошуку на 14%.^UIn the recent years, the research in the field of natural language processing (NLP) has achieved significant practical results, including natural-language voice user interface for mobile devices, significant progress in machine translation technologies, handwriting and voice recognition, etc. At the same time, the task of improving the performance of these systems remains relevant. This study focuses on developing information technology for processing natural language texts based on the integrational approach, aimed to increase efficiency of natural language processing technologies. The subject of the research is models, methods, algorithms and information technologies for natural language processing.Based on the analysis of actual problems in the field of natural language processing, it is shown that applied technologies of natural language processing are successful in fulfilling the intended specific tasks, but it is determined that there is a room for improvement in the area of solving complex problems, in particular, machine translation and natural language search. The role of knowledge bases in information technologies of natural language processing is determined as a necessary component for the interaction of different systems. Existing approaches to developing natural-language knowledge bases are characterized and analyzed. A conclusion is made that existing technologies behind natural-language knowledge bases separately allow to achieve high levels of completeness, consistency and flexibility for practical purposes, but no technology combines high scores on all of the aforementioned qualities.A formal model of knowledge representation for a natural-language knowledge base is created, including models of its main elements, namely the quantum of knowledge, or the smallest element of knowledge, and the relation objects that describe connections between quanta of knowledge. A method for processing natural language texts based on this model of knowledge is developed, including procedures for using information technology in applied natural language processing problems.On the basis of the created models and the method, the procedures for writing and searching natural language skills for natural language processing technologies are developed, which allow to establish links at the structural level between the syntactic structure of the text and the arbitrary structure of the metadata. It is theoretically shown that the complexity of the natural-language search using the developed procedures does not exceed the complexity of the analogues, and on average is less than that of the analogues for complex search queries. Examples of use of the developed information technology for processing natural language texts in practical problems, namely natural language search and machine translation are provided. Writing and searching methods are created based on the knowledge representation model, allowing to establish links at the structural level between syntactic structure of the text and arbitrary structure of the metadata in natural language processing technologies.Information technology for processing natural language texts based on the integrational approach is developed, for which it is theoretically proven that the search complexity does not exceed that of the existing alternatives, and is on average 5-12% lower for complex search queries. Subsystems and operations of such system are defined, and database scheme is developed. Computational complexity of natural language knowledge search in the information system is analyzed and compared with the existing alternatives. Experimental testing of the information system is conducted and the acquired data are analyzed, demonstrating increased relevance of search results of natural language search. Within the framework of the work, information technology for the processing of natural language texts has been developed on the basis of the integrational approach. Based on experimental data acquired from measuring relevance of natural language search results, it has been shown that the developed information technology can increase relevance of search results. Specifically, relevance was increased by 14% on average for the whole set of experimental queries and search results, with no significant increase in relevance detected for the top quartile of results sorted by original relevance, and major increase detected for the lower quartile of original results.The information technology for the processing of natural language texts can be used to improve performance of various natural language processing technologies, in particular natural language search systems, machine translation systems and natural language user interfaces.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Федоришина Л.І. 
Історія становлення та розвитку луківництва в Україні (друга половина XIX - XX століття): автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.07 / Л.І. Федоришина ; Держ. вищ. навч. закл. "Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Г.Сковороди". — Переяслав-Хмельниц., 2007. — 22 с. — укp.

Наведено результати історико-наукового аналізу генези луківництва в Україні у другій половині XIX - XX ст. і формування його як науки у галузі сільського господарства у XX ст. В історичному аспекті висвітлено питання вивчення лучної рослинності та проведення геоботанічних обстежень, а також формування нової науки - фітоценології. Розглянуто розвиток луківництва та формування дослідних установ, пов'язаних з цією галуззю. Розкрито значущість наукових досліджень з луківництва та їх вплив на розвиток кормовиробництва та тваринництва. З'ясовано роль у цьому провідних учених-луківників України та Росії. Виявлено особливості лучного кормовиробництва на сучасному етапі розвитку сільського господарства, яке передбачає використання біологічних факторів, а саме: азотфіксації, органічних і сидеральних добрив, а також базується на підвищенні довголіття травостоїв за рахунок добору бобових і злакових трав. Це зумовлює можливість одержання 50 - 55 ц/га кормових одиниць і 7 - 8 ц протеїну без використання азотних добрив.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П221(4УКР) г +
Шифр НБУВ: РА353525

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Грама М. П. 
Автоматизоване керування випарною установкою на основі інтелектуальних регуляторів: автореферат дис. ... д.філософ : 151 / М. П. Грама. — Б.м., 2023 — укp.

Грама М.П. Автоматизоване керування випарною установкою на основі інтелектуальних регуляторів. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 151 «Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології». – Національний університет харчових технологій Міністерства освіти та науки України, Київ, 2023.Дисертація присвячена підвищенню ефективності функціонування випарної установки для забезпечення якісних показників процесу випарювання шляхом удосконалення системи автоматизованого управління процесом випарювання за рахунок розробки і включення до її складу інтелектуальних регуляторів та підсистем прогнозування та підтримки прийняття рішень. У дослідженні проведено аналіз процесу випарювання вологи з бурякового соку як об’єкта автоматизації. Для того щоб підвищити ефективність функціонування системи автоматизації у даній роботі досліджується використання інтелектуальних регуляторів в системі керування випарною установкою, що покращує показники якості процесу регулювання.Розроблена модель випарної установки цукрового заводу, у якій використано інтелектуальне керування. У даній роботі широко застосовуються інтелектуальні регулятори. Серед таких регуляторів є нечіткий та нейромережевий регулятори. Розроблено модель прогнозування для системи нечіткого та нейромережевого регулювання. Використання інтелектуальних систем в автоматизації процесу випарювання бурякового соку передбачає виникнення великої кількості варіантів розвитку подій, частина яких може призводити до виникнення позаштатних та аварійних ситуацій. Саме тому дуже важливо завчасно запобігти їх появі. Для цього у даній роботі застосовано прогнозування стану даної системи. Також відбувається прогнозування технічного стану випарної установки на короткий час. Задача прогнозування технічного стану полягає у діагностиці сукупності показників стану системи. Прогнозування роботи випарної установки за методом нечітких локальних тенденцій відбувається за допомогою нечітких моделей часових рядів.Розроблено алгоритми та структури системи нечіткого та нейромережевого регулювання. Для того, щоб на основі прогнозованих даних користувач швидко міг приймати рішення розроблено людино-машинний інтерфейс таким чином, щоб він міг надати об’єктивно вірні підказки користувачу. З цією метою було використано підсистему прийняття рішень. У даній роботі було обрано метод розрахунку і прогнозування пріоритетів користувачів для розробки підсистеми прийняття рішень.Розроблено людино-машинний інтерфейс системи. Для реалізації системи використовувалось сучасне програмне та технічне забезпечення. У даному проекті використовується ПЛК фірми Schneider Electric Modicon M340.Одержані результати можуть бути використані при проектуванні, розробці та впровадженні нових, або при вдосконаленні існуючих систем автоматизації випарних установок цукрового заводу. Результати роботи пройшли дослідну перевірку на цукрових заводах ВАТ «Шамраївський цукровий завод» та Філія «Жданівський цукровий завод» ТОВ «Цукорагропром», що підтверджено відповідними довідками.Ключові слова: цукор, випарювання, регулювання, ПІ-регулятор, нейромере-жевий, сік, модель, випарна установка, нейро-нечіткий, нейро-нечіткі регулятори, керування, прогноз поведінки, тиск пари, автоматизоване керування, випарювання, сироп, прогнозування, модельне прогнозне керування, оптимальне керування, енергозбереження, система керування, нейроконтролер, Neural Network Predictive Controller, модель простору станів, ПІД-регулятор, помилка прогнозування, система автоматичного регулювання, автоматизація, управління, моделювання, об'єкт керування, імітаційна модель, продуктивність, енерговитрати, автоматизована система, алгоритм, інтелектуальний, методи прогнозування, нейронна мережа.^UHrama M.P. Automated control of the evaporation plant based on intelligent regulators. – Qualifying scientific work on manuscript rights.Dissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Philosophy in specialty 151 "Automation and computer-integrated technologies". - National University of Food Technologies of the Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv, 2023.The dissertation is devoted to increasing the efficiency of the evaporation plant to ensure quality indicators of the evaporation process by improving the system of automated control of the evaporation process by developing and including in its composition intelligent regulators and subsystems of forecasting and decision-making support. The study analyzed the process of moisture evaporation from beet juice as an object of automation. In order to increase the efficiency of the automation system, this paper investigates the use of intelligent regulators in the control system of the evaporation plant, which improves the quality indicators of the regulation process.A model of the evaporation plant of a sugar factory was developed, in which intelligent control was used. Intelligent regulators are widely used in this work. Among such regulators are fuzzy and neural network regulators.A prediction model for the system of fuzzy and neural network regulation has been developed. The use of intelligent systems in the automation of the beet juice evaporation process involves the emergence of a large number of options for the development of events, some of which may lead to the emergence of emergency and emergency situations. That is why it is very important to prevent their appearance in advance. For this purpose, this work uses forecasting of the state of this system. The technical condition of the evaporation plant is also predicted for a short time. The task of forecasting the technical condition consists in diagnosing a set of indicators of the system condition. Forecasting of the operation of the evaporation plant by the method of fuzzy local trends is carried out with the help of fuzzy time series models.Algorithms and structures of the system of fuzzy and neural network regulation have been developed. In order for the user to quickly make decisions based on the predicted data, the human-machine interface was developed in such a way that it could provide objectively correct hints to the user. For this purpose, the decision-making subsystem was used. In this work, a method of calculating and forecasting user priorities was chosen for the development of a decision-making subsystem.The human-machine interface of the system has been developed. Modern software and hardware were used to implement the system. This project uses a Schneider Electric Modicon M340 PLC.The obtained results can be used in the design, development and implementation of new or in the improvement of the existing systems of automation of sugar factory evaporation plants.The results of the work were tested at the sugar factories of JSC "Shamrayivskyi Sugar Factory" and Branch "Zhdanivskyi Sugar Factory" LLC "Tsukoragroprom", which was confirmed by relevant certificates.Keywords: sugar, evaporation, regulation, PI regulator, neural network, juice, model, evaporation plant, neuro-fuzzy, neuro-fuzzy regulators, management, prediction of behavior, steam pressure, automated control, evaporation, syrup, prognostication, model predictive management, optimal management, energy saving, control system, neurocontroller, Neural Network Predictive Controller, state space model, PID regulator, prediction error, automatic adjustment system, automation, management, modeling, control object, simulation model, productivity, energy costs, automated system, algorithm, intellectual, forecasting methods.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Брославський В.Л. 
Аграрна політика російського царату на Правобережній Україні у 1793 - 1861 рр.: зміни у землеволодінні і землекористуванні: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / В.Л. Брославський ; Черкас. нац. ун-т ім. Б.Хмельницького. — Черкаси, 2007. — 20 с. — укp.

На підставі вивчення джерел і літератури проаналізовано аграрну політику російського царату на Правобережній Україні у 1793 - 1861 рр. Відзначено, що після приєднання краю царський уряд ужив заходів щодо збільшення у регіоні російського землеволодіння. З цією метою значні земельні площі були передані наближеним до царського двору російським чиновникам. Основними шляхами зменшення шляхетського землеволодіння у краї у даний період були секвестр, конфіскація та викуп землі казною. Аграрна політика царату щодо католицької, уніатської та православної церков на Правобережжі полягала у зменшенні католицького, ліквідації уніатського та збільшенні православного землеволодіння та землекористування. Політика російського уряду щодо селянського землекористування на Правобережній Україні у зазначений період мала, як правило, протекціоністський характер. Царат намагався використати становище селян у боротьбі проти польських поміщиків. З цією метою у 1848 р. у краї проводилась інвентарна реформа. Однак вона не здійснила значного полегшення стану селян та не зумовила суттєвих змін у селянському землекористуванні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)472-21 +
Шифр НБУВ: РА354642

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
9.

Корнієць П. Ю. 
Адміністративно-правові засади запобігання і протидії корупції в Національному антикорупційному бюро України: автореферат дис. ... д.філософ : 081 / П. Ю. Корнієць. — Б.м., 2024 — укp.

У дисертаційному дослідженні наведено сукупність теоретичних узагальнень і запропоновані нові підходи стосовно вирішення наукового завдання щодо визначення змісту та особливостей адміністративно-правих засад запобігання і протидії корупції в діяльності НАБУ.З цією метою виявлено проблеми доктринального та нормативно-термінологічного визначення категорії «запобігання і протидія корупції». Доведено, що зміст чинного законодавчого вираження антикорупційної політики (діяльності) полягає у запобіганні корупції та протидії корупції як категоріях, що становлять об’єкт адміністративно-правового регулювання. Викладено авторській підхід до розмежування зазначених понять, відповідно до якого: запобігання корупції є сферою суспільних відносин, реалізація яких пов’язана з відверненням (виключенням) протиправної поведінки (вчинення корупційних дій), забезпечення притягнення осіб, винних у вчиненні адміністративних правопорушень, пов’язаних корупцією, до відповідальності; протидії корупції є сферою суспільних відносин, яка охоплює активну діяльність, що полягає у виявленні та припиненні (перериванні об’єктивної сторони) де-факто існуючих корупційних правопорушень (діянь).Доведено, що об’єктивізація НАБУ у сфері запобігання і протидії корупції полягає у дуалістичній природі його інституційного правового статусу: у зовнішньо-організаційній діяльності як спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції – корупційним кримінальним правопорушенням, вчиненим вищими посадовими особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та становлять загрозу національній безпеці; у внутрішньо-організаційній діяльності – системи функціонування підрозділів та процесів крізь призму запобігання і протидії корупції, яка виключає можливість вчинення корупційних правопорушень працівниками Національного бюро.Систематизовано нормативні засади запобігання і протидії корупції в НАБУ, в результаті чого до них віднесені: Конституція України; міжнародні договори, ратифіковані Верховною Радою України; закони України; підзаконні нормативно-правові акти; відомчі нормативні акти, міжнародні стандарти як еталони правового регулювання і методичні рекомендації та роз’яснення загального характеру Національного агентства з питань запобігання корупції як документи особливої природи щодо підстав їх прийняття та специфіки правореалізації. Водночас наголошено на ключовій ролі адміністративно-правового регулювання питань запобігання і протидії корупції в НАБУ, яка обумовлена наступними факторами: титульні законодавчі акти відповідної сфери правового регулювання є джерелами саме адміністративного права; переважна більшість правових норм, які регламентують сферу запобігання і протидії корупції в НАБУ міститься у відомчих нормативних документах, тобто актах адміністративно-правового регулювання.Розкрито зміст антикорупційного менеджменту (антикорупційного комплаєнсу) як діяльності щодо створення, впровадження, організації, оцінки ефективності, періодичного перегляду та вдосконалення внутрішньоорганізаційної системи запобігання і протидії корупції, тобто комплексу заходів, інструментів та процедур, що забезпечують відповідність діяльності НАБУ зовнішнім та внутрішнім вимогам. Окреслено основні завдання антикорупційного менеджменту в Національного бюро.Сформульовано поняття корупційних ризиків в діяльності НАБУ, під якими запропоновано розуміти соціальні, економічні, політичні, організаційно-управлінські, інформаційно-технічні, правові (в тому числі корупціогенні фактори) та інші обставини чи їх сукупність, які потенційно зумовлюють ймовірність вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень працівниками НАБУ, наслідком чого є репутаційні збитки для суспільної довіри до Національного бюро як спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції.Окреслено перелік суб’єктів запобігання і протидії корупції в НАБУ, а саме: Верховна рада України; Кабінет Міністрів України; Національне агентство з питань запобігання корупції; органи прокуратури; Державне бюро розслідувань України; Національна поліція України; суди; міжнародні публічні та приватні організації; Рада громадського контролю при НАБУ; Комісія з проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності Національного бюро; фізичні особи та їх об’єднання, в тому числі ті, що зареєстровані як юридичні особи; Управління внутрішнього контролю НАБУ; Комісія з організації внутрішнього контролю та оцінки ризиків Національного бюро.^UThe dissertation research presents a set of theoretical generalizations and proposes new approaches to solving the scientific task of determining the content and features of the administrative and legal principles of preventing and countering corruption in the activities of the NABU.For this purpose, the problems of the doctrinal and normative terminological definition of the category “prevention and counteraction of corruption” were identified. It has been proven that the content of the current legislative expression of anti-corruption policy (activity) consists in preventing corruption and countering corruption as categories that constitute the object of administrative and legal regulation. The author’s approach to distinguishing these concepts has been outlined, which defines that: prevention of corruption is a sphere of social relations, the implementation of which is related to the averting (exclusion) of illegal behavior (commitment of corrupt actions), ensuring the accountability of the persons guilty of committing corruption-related administrative offences; anti-corruption is a sphere of social relations that includes activity, consisting in the detection and termination (interruption of the objective side) of de facto existing corruption offenses (actions).It has been proven that the process of objectifying of NABU in the field of prevention and countering corruption lies in the dualistic nature of its institutional legal status: in external organizational activities as a specially authorized subject in the field of countering corruption – a corruption criminal offense which pose a threat to national security and are committed by senior state officials authorized to execute functions of the state or local self-government,; in internal organizational activities – the system of functioning of units and processes through the prism of prevention and counteraction of corruption, which excludes the possibility of committing corruption offenses by employees of the National Bureau.The normative bases of preventing and countering corruption in NABU have been systematized, as a result of which, the referred are: the Constitution of Ukraine; international treaties ratified by the Verkhovna Rada of Ukraine; laws of Ukraine; subordinate legislation; departmental regulations, international standards as a reference of legal regulation and methodological recommendations and clarification of the general nature of the National Agency of Corruption Prevention as documents of a special nature regarding the grounds for their adoption and the peculiarities of legal implementation. At the same time, the key role of administrative and legal regulation of the issues of prevention and counteraction of corruption in NABU has been emphasized, which has been determined by the following factors: titular legislative acts of the relevant sphere of legal regulation are the sources of administrative law specifically; the vast majority of legal norms that regulate the sphere of prevention and counteraction of corruption in NABU are contained in departmental regulatory documents, therefore acts of administrative and legal regulation.The content of anti-corruption management (anti-corruption compliance) has been revealed as an activity related to the creation, implementation, organization, evaluation of effectiveness, periodic review and improvement of the internal organizational system of prevention and counteraction of corruption, that is, a set of measures, tools and procedures that ensures compliance of NABU activities with external and internal requirements. The main tasks of anti-corruption management in the National Anti-Corruption Bureau have been outlined.The concept of corruption risks in the activities of NABU has been formulated, by which it has been proposed to understand social, economic, political, organizational and managerial, information and technical, legal (including corruption-related factors) and other circumstances or their combination, which potentially determine the probability of committing corruption or corruption-related offenses by NABU employees, resulting in reputational damage to public trust in the National Bureau as a specially authorized actor in combating corruption.The list of subjects of prevention and counteraction of corruption in NABU has been outlined, namely: Verkhovna Rada of Ukraine; Cabinet of Ministers of Ukraine; National Agency of Corruption Prevention; prosecution authorities; State Bureau of Investigation of Ukraine; National Police of Ukraine; courts; international public and private organizations; NABU Civil Oversight Council; commission for conducting the independent external evaluation of the effectiveness of the National Anti-Corruption Bureau; natural persons and their associations, including those registered as legal entities; Internal Control Department of NABU.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Кувіла О. І. 
Адміністративно-правове забезпечення доступу осіб з інвалідністю до правосуддя: автореферат дис. ... д.філософ : 081 / О. І. Кувіла. — Б.м., 2024 — укp.

У першому розділі дисертації зосереджено увагу на змісті дотичних до теми, що вивчається, категорій, як-от «право на звернення до суду», «право на судовий захист» тощо.Особливу увагу приділено змісту поняття «правосуддя». Зокрема за результатами аналізу наявних у наукових джерелах, словниковій літературі та законодавстві визначень цієї категорії запропоновано удосконалену її дефініцію.Акцентовано, що особливими суб’єктами досліджуваного права є люди з інвалідністю.Проаналізовано зміст та співвідношення понять «доступ до правосуддя» та «доступність правосуддя». З цією метою наведено відповідні наукові дефініції з їх аналізом.Наведено відомості про генезис становлення права на доступ до правосуддя зі стародавніх часів (XVII-XVI століття до нашої ери) і до тепер.Проаналізовано підходи до розуміння змісту права на доступ до правосуддя.Вивчено наукові позиції щодо структури доступності правосуддя. Запропоновано виокремити такі елементи права осіб з інвалідністю на доступ до правосуддя: 1) обізнаність учасників процесів, пов’язаних із правосуддям, із питань прав людей з інвалідністю, зокрема й на доступ до правосуддя, їх потреб, особливостей поводження з ними та інших дотичних тем; 2) можливість звертатися до відповідних уповноважених державних органів за захистом прав; 3) можливість бути учасником судового процесу та доступність безпосереднього розгляду судових справ й оскарження судових рішень; 4) доступ до судових рішень та їх обов’язкове виконання; 5) можливість людини з інвалідністю бути працівником судової системи. У вузькому розумінні доступ до правосуддя є доступом до судового процесу, в широкому – до процесу, до суду як фізичного об’єкту та до роботи в ньому.Другий розділ дисертації присвячено механізму адміністративно-правового забезпечення доступу осіб з інвалідністю до правосуддя в контексті його змісту та змісту ключових елементів зазначеного механізму, як-от нормативно-правове регулювання, публічна адміністрація та методи здійснення.Наведено існуючий у правовій літературі матеріал про елементи адміністративно-правового забезпечення. Сформульовано авторську позицію стосовно характерних ознак цього виду забезпечення.Велику увагу приділено аналізу міжнародного та національного законодавства, нормами і положеннями якого регламентовано питання доступу осіб з інвалідністю до правосуддя.Окремо зазначено про суб’єктів здійснення адміністративно-правового забезпечення доступу осіб з інвалідністю до правосуддя. Зокрема охарактеризовано діяльність відповідного спрямування, здійснювану: а) Верховною Радою України, б) Президентом України, в) КМ Міністрів України, г) Мінюстом, д) Вищою радою правосуддя, е) Державною судовою адміністрацією України, є) МВС України тощо.Насамкінець у рамках дослідження механізму адміністративно-правового забезпечення доступу осіб з інвалідністю до правосуддя вивчено відповідні методи.На підставі аналізу українського досвіду в досліджуваній сфері виокремлено низку недоліків національної системи правосуддя, пов’язаних з архітектурною, інформаційною, транспортною, фінансовою бар’єрністю, скасуванням низки пільг для відповідної категорії осіб, недоступністю роботи в судових органах тощо.З метою напрацювання пропозицій щодо ймовірних шляхів вирішення виявлених проблем вивчено міжнародний досвід публічного адміністрування сфери доступу осіб з інвалідністю до правосуддя. Зокрема йдеться про практику Болгарії, Німеччини, Іспанії, Великої Британії, Сербії, Словенії, Ірландії, США та Грузії.Сформульовано низку пропозицій стосовно вдосконалення законодавства.Сформульовано також практичні пропозиції, пов’язані, окрім іншого, зі створенням умов фізичної, інформаційної безбар’єрності, забезпеченням поінформованості про права людей з інвалідністю, особливості спілкування та поводження з ними як безпосередньо осіб цієї категорії, так і працівників системи правосуддя, доступними механізмами подання позовів, скарг, збором даних у контексті інвалідності на всіх етапах правосуддя.^UThe first chapter of the dissertation focuses on the content of the categories related to the topic being studied, such as «right to go to court», «right to judicial protection», etc.Special attention is paid to the content of the concept of «justice». In particular, the improved definition of the category «justice» is proposed based on the results of the analysis of the definitions of mentioned category, available in scientific sources, dictionary literature and legislation.It is emphasized that the special subjects of the law under study are people with disabilities.The research analyses the content and correlation of the concepts of «access to justice» and «accessibility of justice». For this purpose, the relevant scientific definitions are presented with their analysis.Scientific positions on the structure of access to justice are studied in detail. As a result, it is proposed to distinguish the following elements of the right of persons with disabilities to access to justice: 1) the awareness of the participants in justice-related processes about the rights of people with disabilities, including access to justice, their needs, the peculiarities of their treatment and others tangential topics; 2) the possibility to apply to the relevant authorized state bodies for the protection of rights; 3) the opportunity to be a participant in the court process and the availability of direct consideration of court cases and appeal of court decisions; 4) the access to court decisions and their mandatory execution; 5) the possibility of a person with a disability to be an employee of the judicial system. That is, in a narrow sense, access to justice is access to the judicial process, and in a broad sense – to the process, to the court as a physical object and to work in it.The second chapter of the dissertation is devoted to the mechanism of administrative and legal provision of access to justice for persons with disabilities in the context of its content and the content of key elements of the specified mechanism, such as regulatory and legal regulation, public administration and implementation methods.The existing material in the legal literature on the elements of administrative and legal support is given. The author’s position is formulated regarding the characteristic features of this type of security.Much attention is paid to the analysis of international and national legislation, which regulate the issue of access to justice for persons with disabilities.Subjects of administrative and legal provision of access to justice for persons with disabilities are indicated separately in the wok. A number of shortcomings of the national justice system are identified, based on the analysis of the Ukrainian experience in the researched field. They are related to architectural, informational, transport, financial barriers, cancellation of a number of benefits for the relevant category of persons, inaccessibility of work in judicial bodies, etc.International experience of public administration in the field of access to justice for persons with disabilities is studied in order to develop the proposals for possible solutions to the identified problems. In particular, it refers to the practice of such states as Bulgaria, Germany, Spain, Great Britain, Serbia, Slovenia, Ireland, USA, Georgia.A number of proposals are formulated regarding the improvement of legislation.The research also formulates practical proposals related, inter alia, to the creation of physical and information barrier-free conditions, ensuring awareness of the rights of people with disabilities, the peculiarities of communication and treatment of persons with disabilities both by persons of this category and by employees of the justice system, accessible mechanisms for filing lawsuits and complaints, and data collection in the context of disability at all stages of justice.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Нестеренко А. О. 
Адміністративно-правове забезпечення прав дітей в інформаційному середовищі / А. О. Нестеренко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена комплексному науковому дослідженню адміністративно-правового забезпечення прав дітей в інформаційному середовищі. Розглянуто сферу прав дитини як важливий соціальний інститут, що в умовах сьогодення піддається серйозним трансформаціям, пов'язаним з впливом інформаційних технологій, що призводить до появи нових викликів і загроз цим правам, а відповідно зумовлює потребу переосмислення механізму захисту прав дитини в інформаційному середовищі. Звернуто увагу на те, що процес формування прав дітей в інформаційному середовищі фактично не відрізняється від загальних, універсальних процедур конструювання таких в інших галузях наукового знання та практичної діяльності. На підставі комплексного аналізу адміністративно-правового забезпечення прав дітей в інформаційному середовищі в сучасних реаліях, запропоновано авторську концептуальну модель діяльності держави і суспільства щодо вирішення проблеми забезпечення прав дитини в інформаційному середовищі на законодавчому, програмному, управлінському, виконавчому та просвітницькому рівнях. Доведено, що сфера забезпечення прав дитини в інформаційному середовищі охоплює різні сфери суспільного життя, де крім правових регуляторів можуть використовуватися інші заходи, наприклад, йдеться про інформаційно-правові норми щодо прозорості діяльності органів публічного управління, право на соціально значущу інформацію, електронну міжвідомчу взаємодію, інтеграцію державних і недержавних інформаційних систем у зв'язку зі здійсненням публічного управління, використання інформаційних технологій і систем у механізмах прямого та зворотного зв'язку з громадянами й інститутами громадянського суспільства, обмеження провайдерами контенту, який містить інформацію заборонену статтею 20 закону України «Про охорону дитинства». Зауважено, що для держави як інституту публічної влади захист прав людини загалом та дитини, зокрема є однією з основних функцій. Проаналізовано діяльність державних органів та посадових осіб, які у рамках забезпечення цієї функції, вживають заходи, що забезпечують охорону прав дитини, які становлять систему правового регулювання суспільних відносин, що запобігають правопорушенням, а в разі вчинення встановлюють відповідальність за допущені правопорушення. У контексті забезпечення прав дитини в інформаційному середовищі особливу увагу зосереджено на захисті суспільної моралі. Проаналізовано адміністративно-правовий механізм забезпечення прав дітей загалом та в інформаційному середовищі, зокрема. Визначено, що вказаний механізм включає такі напрями: – заходи забезпечення прав дітей в інформаційному середовищі при здійсненні діяльності у галузі освіти та виховання, що реалізуються шляхом створення з ініціативи неповнолітніх громадських об'єднань (організацій) за місцем навчання; проведення дисциплінарного розслідування діяльності працівників закладів освіти, які порушують і обмежують права неповнолітніх учнів, проведення в позаурочний час зборів з питань захисту прав; – забезпечення прав неповнолітніх на охорону здоров'я, яке здійснюється через надання дітям безкоштовної медичної допомоги та медичної діагностики, проведення лікувально-оздоровчої роботи, в тому числі диспансерного спостереження, медичної реабілітації дітей-інвалідів та дітей, які страждають хронічними захворюваннями, санаторно-курортне лікування дітей, профілактичні заходи щодо позбавлення ігрової та Інтернет залежності; – захист прав і законних інтересів неповнолітніх громадян у сфері професійної орієнтації, професійної підготовки та зайнятості. Зроблено висновок, що зміна прав дітей в інформаційному середовищі може відбуватися так: 1) через збільшення їх обсягу, через розширення кола об'єктів, що відображаються цією категорією, одночасно супроводжується зменшенням її змісту, скороченням кількості ознак, що складають її визначення; 2) за допомогою зменшення їх обсягу, що збільшує їх зміст і викликає доповнення дефініцій новими ознаками. Зазначені два основні шляхи трансформації прав в інформаційному середовищі у межах формальної логіки є взаємопов'язаними та можуть періодично змінювати один одного або домінувати на певному етапі розвитку.Охарактеризовано стан забезпечення права дитини на безпеку та приватність у соціальних мережах. Проаналізовано медіапростір як сферу порушення прав дитини. Визначено потенційні загрози правам дитини в інформаційному середовищі. Окреслено напрями удосконалення адміністративно-правового забезпечення прав дітей в інформаційному середовищі в контексті міжнародних стандартів.^UThe dissertation is devoted to the complex scientific research of administrative and legal support of children 's rights in the information environment.The sphere of children's rights is considered as an important social institution, which in today's conditions undergoes serious transformations related to the influence of information technologies, which leads to new challenges and threats to these rights, and accordingly necessitates rethinking the mechanism of protection of children's rights in the information environment.Attention is drawn to the fact that the process of forming children's rights in the information environment does not actually differ from the general, universal procedures for designing such in other areas of scientific knowledge and practice.Based on a comprehensive analysis of administrative and legal support of children's rights in the information environment in modern realities, the author's conceptual model of the state and society to address the problem of ensuring children's rights in the information environment at the legislative, program, management, executive and educational levels.It is proved that the sphere of ensuring the rights of the child in the information environment covers various spheres of public life, where in addition to legal regulators other measures can be used, for example, information and legal norms on transparency of public administration, the right to socially significant information, electronic interagency interaction. integration of state and non-state information systems in connection with public administration, use of information technologies and systems in mechanisms of direct and feedback with citizens and civil society institutions, restriction by providers of content containing information prohibited by Article 20 of the Law of Ukraine "On Protection childhood ".It is noted that for the state as an institution of public authority, the protection of human rights in general and the child in particular is one of the main functions. The activity of state bodies and officials is analyzed, which in the framework of this function, take measures to protect the rights of the child, which constitute a system of legal regulation of public relations, preventing offenses, and in case of commission establish liability for offenses.In the context of ensuring the rights of the child in the information environment, special attention is paid to the protection of public morals.The administrative and legal mechanism of ensuring children's rights in general and in the information environment in particular is analyzed. It is determined that this mechanism includes the following areas: - measures to ensure the rights of children in the information environment in the implementation of activities in the field of education and upbringing, implemented by creating on the initiative of minors (organizations) at the place of study; conducting a disciplinary investigation into the activities of employees of educational institutions that violate and restrict the rights of minors, holding extracurricular meetings on the protection of rights; - Ensuring the rights of minors to health care, which is carried out through the provision of free medical care and medical diagnostics, medical and health work, including dispensary observation, medical rehabilitation of children with disabilities and children suffering from chronic diseases, sanatorium treatment of children, preventive measures to get rid of gambling and Internet addiction; - protection of the rights and legitimate interests of minors in the field of vocational guidance, training and employment.It is concluded that the change of children's rights in the information environment can occur as follows: 1) by increasing their volume, by expanding the range of objects displayed in this category, while accompanied by a decrease in its content, reducing the number of features that make up its definition; 2) by reducing their volume, which increases their content and causes the addition of definitions with new features. These two main ways of transforming rights in the information environment within the formal logic are interrelated and may periodically change each other or dominate at a certain stage of development.The state of ensuring the child's right to security and privacy in social networks is described. The media space as a sphere of violation of children's rights is analyzed. Potential threats to children's rights in the information environment have been identified. The directions of improvement of administrative and legal provision of children's rights in the information environment in the context of international standards are outlined.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Зайкіна Г. М. 
Адміністративно-правовий механізм управління залізничним транспортом загального користування в Україні: питання теорії і практики.: автореферат дис. ... д. ю. н. : 12.00.07 / Г. М. Зайкіна. — Б.м., 2023 — укp.

У дисертації на основі аналізу теорії та практики адміністративного права, норм національного та інтегрованого законодавства, практики діяльності суб’єктів управління, розкрито адміністративно-правовий механізм управління залізничним транспортом загального користування в Україні та визначено напрямки побудови нової моделі управління залізничним транспортом загального користування в Україні. Основними з яких є такі:Сформовано, що залізничний транспорт загального користування України є складною інфраструктурною системою, що становить предмет публічно-правових відносин, які виникають між державою, як регулятора виду діяльності, та суб’єктами таких специфічних правовідносин (залізничні підприємства, оператори, пасажири, вантажовласники тощо), та включає в себе залізничні мережі, станції, рухомий склад і пов’язані з ними елементи, які призначені для забезпечення пасажирських та вантажних перевезень на території України. Публічно-правові відносини у сфері управління залізничним транспортом загального користування України ґрунтуються на відповідних нормативно-правових актах, які визначають права та обов’язки суб’єктів, участь держави у регулюванні та нагляді за залізничним транспортом як гаранта дотримання загальних інтересів в галузі залізничного транспорту, а також мету цієї діяльності, включаючи забезпечення безпеки, зручності пасажирів і ефективності вантажних перевезень. Визначено, що залізничний транспорт загального користування України являє собою предмет публічно-правових відносин, що стосуються організації та функціонування залізничної інфраструктури та послуг на залізничному транспорті в Україні, а також регулювання відносин між державними органами, операторами залізничного транспорту, іншими учасниками ринку та громадськістю з метою забезпечення безпеки, доступності, якості та ефективності залізничного транспорту, а також здійснення контролю та нагляду за цією сферою.Встановлено, що державне управління залізничним транспортом загального користування в Україні, як функція держави, – це специфічний державно-регуляторний вплив держави, що полягає у планомірній та владній управлінській діяльності щодо формування, забезпечення функціонування та захисту транспортної галузі як окремої соціально-економічної системи, яка забезпечує публічний інтерес та економічний розвиток країни. Основними ознаками державного управління залізничним транспортом загального користування в Україні, як функції держави є: 1) спрямованість на забезпечення публічного інтересу та економічного розвитку; 2) використання владних повноважень та ресурсів; 3) систематичність та стратегічна плановість транспортної політики; 4) планування та координація дій системи суб’єктів забезпечення управління залізничним транспортом загального користування в Україні; 5) вплив на інші соціально-економічні системи з метою забезпечення їх якісної та кількісної визначеності для спільного добробуту суспільства; 6) підзвітність та відповідальність системи суб’єктів забезпечення управління залізничним транспортом загального користування перед суспільством.^UThe dissertation, based on the analysis of the theory and practice of administrative law, the norms of national and integrated legislation, and the practice of management entities, reveals the administrative-legal mechanism of public rail transport management in Ukraine and defines the directions for building a new model of public rail transport management in Ukraine. The main ones are the following:It has been established that the public railway transport of Ukraine is a complex infrastructure system that is the subject of public-law relations that arise between the state, as the regulator of the type of activity, and the subjects of such specific legal relations (railway companies, operators, passengers, cargo owners, etc.), and includes railway networks, stations, rolling stock and related elements, which are intended to ensure passenger and cargo transportation on the territory of Ukraine. Public-legal relations in the sphere of management of public railway transport of Ukraine are based on the relevant normative legal acts, which determine the rights and obligations of subjects, the participation of the state in the regulation and supervision of railway transport as a guarantor of the observance of general interests in the field of railway transport, and the purpose of that activity, including ensuring safety, passenger convenience and freight efficiency.It was determined that public rail transport in Ukraine is a subject of public-law relations concerning the organization and functioning of railway infrastructure and services on railway transport in Ukraine, as well as the regulation of relations between state bodies, operators of railway transport, other market participants and the public with the aim of ensuring safety, accessibility, quality and efficiency of railway transport, as well as control and supervision of this area.It has been established that the state management of public railway transport in Ukraine, as a function of the state, is a specific state-regulatory influence of the state, which consists in planned and authoritative management activities regarding the formation, ensuring the functioning and protection of the transport industry as a separate socio-economic system, which ensures public interest and economic development of the country. The main features of state management of public railway transport in Ukraine, as a function of the state, are: 1) focus on ensuring public interest and economic development; 2) use of power and resources; 3) systematic and strategic planning of transport policy; 4) planning and coordination of actions of the system of entities providing management of public railway transport in Ukraine; 5) impact on other socio-economic systems in order to ensure their qualitative and quantitative certainty for the common welfare of society; 6) accountability and responsibility of the system of entities providing management of public railway transport to society.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Лісніченко А. С. 
Адміністративно-правовий статус територіальних громад в Україні. / А. С. Лісніченко. — Б.м., 2022 — укp.

Зі схваленням Урядом України 01 квітня 2014 року Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні в нашій Українській державі розпочалася широкомасштабна адміністративно-територіальна трансформація, яка природно впливає на зміну системи місцевого самоврядування, визнаючи її суб'єктів ключовими фігурами у забезпеченні розвитку та процвітання відповідних населених пунктів. Не є виключенням і територіальні громади, які на конституційному рівні визначаються первинними носіями права на місцеве самоврядування та з цією метою наділені унікальною можливістю щодо самостійного здійснення публічної влади в межах адміністративно-територіальних одиниць їх постійного проживання. Територіальні громади займають своє особливе місце в правовій системі України, та будучи суб'єктами адміністративного права наділені адміністративноправовим статусом, що визначає їх правове положення у адміністративних правовідносинах з суб'єктами публічної адміністрації.^UWith approval of the Government of Ukraine on April 1, 2014, the Concept of Local Governance Reform and Territorial Organisation of Power in Ukraine in our Ukrainian state began a large-scale administrative-territorial transformation, which naturally affects the change of local government, recognizing its subjects as key figures in insuring development and prosperity of relevant inhabited localities. Local communities are no exception, which at the constitutional level are determined as the primary holders of the right to local self-government and for this purpose are provided with a unique opportunity to independently exercise public power within the administrativeterritorial units of their permanent residence. Local communities occupy a special place in the legal system of Ukraine, and as subjects of administrative law are endowed with administrative and legal status, which determines their legal position in administrative relations with subjects of public administration.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Дудзінський Ю.М. 
Акустичні властивості струминних гідродинамічних випромінювачів в умовах розвинутої кавітації: автореф. дис... д-ра фіз.-мат. наук: 01.04.06 / Ю.М. Дудзінський ; Ін-т гідромеханіки НАН України. — К., 2008. — 36 с. — укp.

Установлено кількісні взаємозв'язки між геометричними параметрами зануреної струминної оболонки та частотою генерованого акустичного сигналу, амплітудно-частотними характеристиками струминних гідродинамічних випромінювачів (ГДВ), спектром генерованого звуку; між швидкістю потоку та рівнем і частотою генерованого акустичного сигналу, яка суттєво знижується зі зростанням швидкості; між гідростатичним тиском у рідині, її властивостями, рівнем і частотою цього сигналу, які суттєво зростають з підвищенням тиску за оптимальної швидкості струменя на виході сопла; між геометричними параметрами, властивостями двофазного середовища, швидкістю струменя та частотою пульсації квантуючої області між соплом і перешкодою струминного ГДВ. Запропоновано акустичну модель коливань струминної оболонки ГДВ та розв'язано межову задачу про випромінювання звукових хвиль цією оболонкою. Одержано вираз для залежності частоти пульсацій кавітуючої області від її геометричних параметрів, властивостей двофазного середовища та швидкості потоку рідини струминної оболонки. Для дослідження струминних ГДВ застосовано математичну модель коливань занурених струминних оболонок. Одержано аналітичні залежності для здійснення розрахунків, а саме: частоти основної (нижчої) гармоніки генерованого звуку для двох типів розглянутих джерел звуку; амплітудно-частотних характеристик струминних ГДВ прямо- та протиточного типу; спектра сигналу, генерованого зануреними кільцевими струменями. Розроблено новий спосіб визначення міцності рідини на розрив шляхом виміру частоти нижчої гармоніки генерованого звуку та гідростатичного тиску у робочій ємності. Проведено експериментальні дослідження акустичних характеристик струминних ГДВ з розвинутою кавітацією, зокрема за умов високого гідростатичного тиску у різних робочих рідинах, а також ерозійної активності ближнього поля струминних ГДВ за надмірного статичного тиску. Виявлено кореляцію між нелінійним згасанням негармонійних акустичних імпульсів і ерозійною активністю у ближньому полі цих джерел звуку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: В253.330.720.44,022 + В253.311,022 +
Шифр НБУВ: РА361758

Рубрики:

      
15.

Руденко М. Ю. 
Арго, жаргон і сленг у європейському й американському мовознавстві: історія і сучасний стан дослідження / М. Ю. Руденко. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації здійснене спеціальне лінгвоісторіографічне дослідження загальнотеоретичних проблем арго, жаргону та сленгу в європейській та американській соціолінгвістиці. З цією метою проведено огляд праць лінгвоісторіографічного спрямування, присвячених вивченню теоретичних проблем соціальної діалектології упродовж XIX ст. – початку XXI ст.Відповідно до поставленої мети та завдань в дисертації застосовано актуалістичний метод. На основі аналізу зроблено висновок про важливість термінології соціальної діалектології для дослідження арго, жаргону, сленгу. Отримано підтвердження притаманності арго, жаргону сленгу низки важливих рис, властивостей, якостей. Результати дослідження свідчать, що європейськими й американськими лінгвістами в XIX ст. – на початку XXI ст. проведено значну роботу з дослідження соціальних діалектів, створено багато цінних фундаментальних теоретичних і лексикографічних праць, в яких висвітлено проблеми походження та функціонування арго, жаргону та сленгу. Проте на цей час дослідження вчених з тематики соціальних діалектів відстають від потреб сьогодення. Залишається низка дискусійних питань, на які дослідники не дали відповіді і які потребують вирішення.^UThe special linguistic historiographical research of general theoretical problems of argo, jargon and slang in European and American social linguistics is presented in the thesis. For this purpose the review of works of linguistic historiographical direction, devoted to the study of theoretical problems of social dialects during the XIX century – the beginning of the XXI century is done. Important theoretical problems, connected with the functioning of jargon-slang vocabulary in the system of modern (mainly Indo-European) languages are solved in the works of social linguists. Social studios contain important assertions according to the study of different aspects of functioning of argo, jargon and slang in human communities. The authors of the reviewed works are English, French, Spain, Italian, German, Danish, Romanian, Czech, Croatian, Slovak, Bulgarian, Polish, American, Russian, Belarusian, Ukrainian and linguists of other countries. In their studios, a wide spectrum of theoretical questions are reviewed; actual directions of research are clarified. According to the goal and tasks of investigation, actualistic method is used. On the basis of the analysis, the conclusion of the importance of social dialectology for the research of argo, jargon, slang is done. The confirmation of peculiarity of argo, jargon, slang some important features, properties, qualities is got.Scientific novelty of the thesis is that the attempt of special linguistic historiographical research of general theoretical problems of argo, jargon and slang is made first. It has caused the necessity of theoretical development of the item. The novelty of the work is that a significant amount of linguistic works is reviewed. The results of the research testify, that considerable work of study of social dialects are held by European and American linguists of the XIX – in the beginning of the XXI century, a lot of valuable fundamental theoretical and lexicographical problems of origin and functioning of argo, jargon and slang are shown. However, at this time, researches of the scientists of the subject of social dialects lag behind needs of the present. Some questions remain problematic and controversial, they need a solution.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Фастовська Т.Б. 
Асимптотична поведінка розв'язків задач термопружності пластин у постановці Міндліна: автореф. дис... канд. фіз.-мат. наук: 01.01.03 / Т.Б. Фастовська ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено систему термопружності Міндліна - Тимошенка з різними законами розповсюдження тепла. Доведено, що системи з класичним законом та пам'яттю мають компактні глобальні атрактори скінченної фрактальної вимірності. Доведено, що сім'я атракторів задачі Міндліна - Тимошенка з класичним законом розповсюдження тепла є напівнеперервною зверху на нескінченності та за додаткових умов у нулі. Для задачі з пам'яттю та другим звуком доведено верхню напівнеперервність атрактора за параметром релаксації. Розглянуто абстрактну задачу для пов'язаних нелінійних параболіко-гіперболічних диференціальних рівнянь з частинними похідними, яка описує, зокрема, задачі Міндліна - Тимошенка. Доведено існування експоненціально притягуючого інваріантного багатовиду динамічної системи, породженої цією задачею.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: В251.630.65-01,022 + В311,022 +
Шифр НБУВ: РА354707

Рубрики:

      
17.

Івченко Т.В. 
Біотехнологічні та фізіологічні методи в селекції цибулі ріпчастої (IAllium cepa L.D): Автореф. дис... канд. с.-г. наук: 06.01.05 / Т.В. Івченко ; Ін-т рослинництва ім. В.Я.Юр'єва УААН. — Х., 2003. — 19 с. — укp.

Уперше на культурі цибулі ріпчастої вивчено ефективність одержання гаплоїдних рослин за методами андрогенезу та гіногенезу, експериментально обгрунтовано добір експланта, який забезпечує максимальний коефіцієнт регенерації. Установлено оптимальні живильні середовища та умови культивування експлантів, вивчено реакцію різних генотипів вітчизняної селекції на процедуру індукування гаплоїдів. З використанням одержаних даних розроблено "Методику індукування інбредних ліній цибулі ріпчастої методом гіногенезу in vitro". На базі біотехнологічних розробок запропоновано прискорену схему селекційного процесу для створення гетерозисних гібридів цибулі ріпчастої. Виявлено оптимальні умови для розмноження нових селекційних форм шляхом калусогенезу, з цією метою розроблено умови для індукування морфогенезу in vitro у рослин цибулі української селекції. Удосконалено технологію їх мікроклонального розмноження. Уперше для одержання гетерозисних гібридів запропоновано спосіб індукування стерильності на рослинах цибулі ріпчастої за допомогою хімічної кастрації. Виявлено 8 нових гаметоцидів, три препарати адаптаційної дії та один - замінник агару.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П241.52-31 +
Шифр НБУВ: РА325522

Рубрики:

      
18.

Бакіров Д. Р. 
Богословська антропологія політичного представництва: автореферат дис. ... д.філософ : 033 / Д. Р. Бакіров. — Б.м., 2024 — укp.

У дисертації розглянуто політичне представництво з точки зору богословської антропології. У дослідженні розкриваються наступні проблеми: (1) питання ролі політичного представництва в антропології; (2) питання ролі політичного представництва в історії європейського врядування; (3) питання ролі політичного представництва в християнській церкві. Актуальність теми дослідження визначається необхідністю досягнення ясності у визначення демократії в контексті зростання осі автократичних режимів, які позиціонують себе як більш демократичні, ніж ліберальні демократії, оскільки представляють людей більш безпосередньо. З цією метою, в дослідження побудована “антропологія представницької демократії”, що виходить з "ортодоксальній" теорії політики, заснованій на "конститутивній теорії представництва", та протипоставленій "неортодоксальній" теорії політики, заснованій на "інструментальній теорії представництва". Актуальність цієї роботи зумовлена ризиком того, що хвиля популізму на Заході призведе до перетворення ліберальних демократій на "масові" "плебісцитарні" демократії, змодельовані на основі "неортодоксальної" теорії політики, де успіх представництва вимірюється безпосередністю копіювання "волі" народу. Щоб запобігти цьому сценарію, розроблено нюансовану антропологію політичного представництва, яка дозволяє оцінити, чи є "народ" значуще присутнім в діях уряду. Доказано, що сучасна представницька демократія є продуктом вчення і дисципліни християнської Церкви – практичним застосуванням "високого" соборного богослов'я репрезентації, яке стверджує, що незрівнянно різні реальності можуть представляти одна одну, і політичним застосуванням "духовної вправи", яка є конститутивною для Церкви – життя в "ім'я" іншого, за умови, що політики діють в "ім'я" народу, а згідно з народною "волею", оскільки "воля" – це те, що володіє вже наявними благами та бореться проти ворогів, які претендують на ті ж самі блага; тоді як "ім'я" об'єднує різні вольові акти в логічну історію розвитку. Політичне представництво, центральним референтом та субʼєктом якого є "ім'я", варте свого часу, тому що "ім'я" є тією частиною людини, що живе в мові, тобто бере участь в грі з ненульовою сумою, яка творить з нічого, а тому перетворює політику на "будівництво міста словами" ("Держава" 369a); тоді як акцент на народній "волі" сакралізує вже чинні визначення інтересів, унеможливлює переговори, і, таким чином, зводить політику до безпосереднього зіткнення між волями – "друзями" і "ворогами". Загальний висновок дисертації полягає у позиціюванні представницької демократії як системного наслідку вчення і практики християнської церкви. Стверджується, що теологічно грамотна антропологія свідчить про конститутивну теорію представництва. Тобто, вона розглядає політичне представництво не як щось, з чим потрібно покінчити якомога швидше, не кажучи вже про те, щоб обійти його на користь прямої демократії, а як діяльність, яка є абсолютно вартою свого часу, тому що вона є синонімічною з освітою та очищенням – і чим більша відстань, тривалість та різниця між представниками та представленими, тим більше є простору для мислення та любові, що і є найвищою духовною вправою; а отже, представництво є прекрасним і веселим - адже представництво не є засобом зробити так, щоб наші бажання були почуті, це процес виховання наших бажань, кінцем якого є усвідомлення, що саме представництво і є наше кінцеве бажання – вчитися пізнавати і любити те, що є іншим, знаходити місце (χώρα) для іншого всередині нас та для нас всередині іншого, дисципліна "взаємопроникнення" (περιχώρησις). Представницька демократія просто робить це взаємопроникнення сувереном. Таким чином, якщо Церква конституюється актом представництва – життям-в-іншому, то політика, яке природно з нього випливає, розуміється не як визначення та нейтралізація ворога, але як божественний акт впізнавання-себе-в-іншому, навіть у ворогові, акт солідарізації задля благ, які можна здобути лише в координації та скуштувати лише в спільноті.^UThis dissertation is a critical study of the concept of political representation from the vantage point of theological anthropology. The following problems are treated in the study: I. The question of the role of political representation in anthropology; II. The question of the role of political representation in the European history of governance; III. The question of the role of political representation in the Orthodox Church. The relevance of the research topic is determined by the need for clarity in the definition of democracy in the time of the rise of the axis of the autocracies across the world which present themselves as more democratic than the liberal democracies by virtue of representing people in a more immediate fashion. For this purpose, a dichotomy is developed between the “orthodox” theory of politics, based on the “constitutive theory of representation” and the “unorthodox” theory, based on the “instrumental theory of representation”. The urgency of this research is the looming risk that the rise of populism within in West will reduce liberal democracies to mass “plebiscitary” democracies, thereby causing the demise of the democratic world from within. The scientific novelty of this study consists of (1) a nuanced anthropology of political representation which delineates the criteria that allows scholars to assess whether a “people” is substantially present in the acts of their government; (2) a theory of modern representative democracy as a legitimate “learning outcome” of the orthodoxy and orthopraxy of the Christian Church; and (3) an “orthodox” theory of politics based on the practical application of what can be called the “high” conciliar theology of representation that posits that irreducibly different realities can “stand for” each other and the “spiritual exercise” that constitutes the Church – the practice of living in another’s “name”. Political representation whose cornerstone is the “name”, a democracy where politicians act in the “name” of the people and not according to the popular “will”, since the “will” is that which possesses extant goods and coercers rival claimants of selfsame goods, whereas the “name” unites various acts of volition into an intelligible developmental timeline, is worthwhile because the “name” is a part of language, a non-zero-sum game that creates from nothing, attunement to which turns politics into “building a city with words” (Republic 369a), whereas the emphasis on the “will” of the people makes negotiation impossible by sacralising the popular definitions of rival interests and therefore reducing politics to the immediate clash of the warring wills. The overall outcome of the dissertation is a theory of representative democracy as a “learning outcome” of the teaching and practice of the Christian Church. It is claimed that the theologically literate anthropology organically endorses the constitutive theory of representation. That is to say, it treats political representation not as something to be done with as quickly as possible, let alone circumvented in favour of ostensibly preferable direct democracy, but as the activity which is ultimately worthwhile because it is coextensive with education and redemption – and the farther the distance, the longer the duration, and the bigger the difference between the constituent and constituted powers, the more there is learning and loving to do – which is the ultimate spiritual exercise; and hence it is beautiful and fun – for representation is not a means to make our desires heard, it is the process by which we learn to desire better until we recognise that our ultimate desire is representation itself – knowing and loving what is other as other without end, finding a place (χώρα) within us for the weirdo, queer, and stanger – and within them for us; the discipline of “interpenetration” (περιχώρησις). By turning this interpenetration into the law of the land, representative democracy makes language sovereign over the whole of human life. Thus, if the Church is constituted by the act of representation – by the act of being-in-the-other, then the politics that naturally emerges from it ought to begin not with defining and neutralising the enemy but with the divine act of recognising oneself in the stranger, even in the enemy; the act of solidarisation for the sake of the good which is impossible to attain without coordination and enjoy without company.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Філатова Г. П. 
Боргова безпека в системі забезпечення економічної безпеки держави / Г. П. Філатова. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційна робота присвячена вирішенню наукової проблеми розвитку теоретичних засад та практичних рекомендацій й удосконалення науково-методичних підходів щодо забезпечення боргової безпеки в системі економічної безпеки держави.У дисертаційній роботі узагальнено існуючі наукові напрацювання щодо визначення економічної сутності поняття «боргова безпека держави», у результаті чого її запропоновано розуміти як невід'ємну складову фінансово-економічної безпеки держави, яка характеризується оптимальним рівнем та структурою державного боргу з урахуванням вартості його обслуговування з метою забезпечення стійкості фінансової системи держави та її фінансового суверенітету, підтримки належного рівня платоспроможності та кредитного рейтингу. На відміну від існуючих підходів запропоноване визначення спирається на структурний, системний, функціональний, управлінський та ризик-орієнтований підходи, що дозволяє врахувати усі складові боргової безпеки держави, забезпечити транспарентність та ефективність управління нею. Запропоновано розглядати управління борговою безпекою держави, як сукупність відповідних заходів, що здійснюються державою в особі уповноважених органів щодо планування, організації, оцінювання, прогнозування, координації, моніторингу, розробки ефективних методів і важелів щодо збереження боргового навантаження на безпечному рівні, а також скороченню вартості обслуговування державного боргу з метою забезпечення фінансово-економічної безпеки держави. У роботі обґрунтовано, що боргова безпека є невід'ємною частиною економічної безпеки держави. З цією метою розроблено структурно-логічну схему, у якій відображено місце та визначено роль боргової безпеки в системі економічної безпеки держави та яка передбачає виокремлення відповідних підсистем, принципів, функцій, об'єктів і суб'єктів. Це дозволило окреслити вектор трансформації існуючої системи забезпечення боргової безпеки держави з метою її конвергенції з міжнародними принципами.У дисертації удосконалено науково-методичний підхід до визначення стану боргової безпеки держави на основі кількісного оцінювання релевантних показників, їх подальшої кластеризації, який, на відміну від існуючих, дозволяє ідентифікувати основні потенційні загрози і джерела нестабільності, спрогнозувати їх майбутню динаміку та розрахувати інтегральний індекс боргової безпеки.Розроблено та запропоновано до практичного використання науково-методичний підхід щодо коротко- та середньострокового прогнозування державного боргу за допомогою авторегресійної моделі ARMA. Зазначений підхід передбачає визначення рівня персистентності державного боргу шляхом проведення R/S аналізу для розрахунку експоненти Херста. Запропонований в дисертації науково-методичний підхід дозволяє визначати динаміку державного боргу України та отримати прогнозні його значення на найближчі три роки. У роботі виокремлено основні чинники, що впливають на боргову політику держави. Запропоновано науково-методичне підґрунтя оцінювання впливу показників економічного розвитку на державний борг України на основі системи регресійних рівнянь з розподіленим лагом (за методом Алмона). Запропонований науково-методичний інструментарій сприятиме вирішенню двох основних завдань: 1) відображення ключових взаємозв'язків в економіці, в яких безпосередньо чи опосередковано бере участь державний борг; 2) забезпечення можливості прогнозування державного боргу в майбутніх періодах та визначення його впливу на основні макроекономічні показники і процеси.Визначено, що вагомого значення серед інструментів забезпечення боргової безпеки держави набуває моніторинг як система заходів, що передбачає підвищення рівня фінансової, а відповідно й економічної безпеки держави. У роботі обґрунтовано методичні засади моніторингу ефективності управління борговою безпекою держави шляхом проведення узагальненого оцінювання відповідності національної практики розкриття інформації про боргову сферу в Україні міжнародним принципам забезпечення економічної безпеки держави, що дозволяє підвищити ефективність системи забезпечення боргової безпеки.^UThe dissertation is devoted to solving the scientific problem of debt security in the system of state economic security, as well as its theoretical bases development, improvement of the existing scientific and methodical approaches, and its practical provisions.The research summarizes the existing scientific studies of «state debt security» concept. As a result, it is suggested to identify it as an integral part of the state financial and economic security, characterized by optimal level and structure of public debt with considering the cost of its servicing to ensure the state`s financial system stability and its financial sovereignty, maintaining an adequate solvency level and credit rating. In contrast to other approaches, the proposed definition is based on a structural, systemic, functional, managerial and risk-oriented standpoint, which allows to consider all components of state debt security to ensure transparency and efficiency of its management.The author suggests considering «state debt security management» concept as a set of appropriate measures taken by the state and its authorized bodies to coordinate, organize, evaluate, monitor, plan, forecast, develop effective methods and levers regarding maintaining debt burden at a safe level and reduce the servicing costs of external debt in order to ensure the financial and economic security of the state. It is outlined that debt security is an integral part of state economic security. In order to prove this a structural and logical scheme has been offered, which introduces place and role of debt security in the system of state economic security and the separates its subsystems, principles, functions, objects and entities. Eventually, it allows us to outline the vector of transformation of the current state debt security system in order to converge it with international principles.The dissertation provides a list of key indicators of debt security, and their threshold values in Ukraine in comparison with the world practice. Besides, scientific and methodological approach to determining the state debt security based on quantitative assessment of relevant indicators is substantiated, which, in contrast to existing ones, allows to identify significant potential threats and causes of instability, predict their future dynamics and calculate integrated debt security index.A scientific and methodological approach to short- and medium-term forecasting of public debt includes the autoregressive model (ARMA) developed and proposed for practical use. It helps identifying the persistence level of public debt by calculating the Hearst exponent and conducting an R/S analysis. The provided in the dissertation model allows to determine the dynamics of public debt of Ukraine and get its forecast values for the next three years.The study provides a scientific and methodological bases for assessing the impact of indicators of economic development on Ukraine`s public debt based on a system of regression equations with distributed lag (Almon model). The proposed scientific and methodological approach will solve two main tasks: 1) reflection of crucial relationships in the economy, which directly or indirectly involves public debt; 2) providing the ability to forecast external debt in future periods and determine its impact on key macroeconomic indicators and processes.It is determined that monitoring as a system of measures becomes more important for ensuring the state debt security as it might increase the level of financial and, accordingly, state's economic security. The dissertation confirms the main methodological principles of monitoring the effectiveness of state debt security management by conducting a generalized assessment of compliance of national practice of disclosure on the debt sector in Ukraine with international principles of state economic security, which increases the effectiveness of the debt security system.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Мігус І.П. 
Вексельний обіг на фондовому ринку України: Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / І.П. Мігус ; Нац. наук. центр "Ін-т аграр. економіки". — К., 2004. — 21 с.: рис., табл. — укp.

Досліджено теоретико-методичні та практичні основи організації вексельного обігу на фондовому ринку України. Виявлено малодосліджені проблеми вексельних відносин, узагальнено існуючі теоретико-методичні підходи щодо організації вексельного обігу на фондовому ринку. Проаналізовано практику застосування векселів в Україні за останні роки, визначено економічні та юридичні причини згортання вексельного обігу. Зазначено, що важливим елементом його ефективного розвитку є створення відповідної інфраструктури ринку векселів та використання рейтингів векселедавців для забезпечення його інформаційної прозорості. З цією метою розроблено теоретичні та практичні рекомендації щодо удосконалення інфраструктури вексельного ринку України, запропоновано та апробовано (в Черкаській області) методики складання кредитного рейтингу векселедавців - юридичних та фізичних осіб.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)262.23 + У9(4УКР)262.292 +
Шифр НБУВ: РА330065

Рубрики:

Географічні рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського