Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (2)Реферативна база даних (39)Книжкові видання та компакт-диски (65)
Пошуковий запит: (<.>U=Ю225.6$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 12
Представлено документи з 1 до 12

      
1.

Дишкант Т.М. 
Ірраціональне в науковому і позанауковому знанні: Автореф. дис. канд. філософ. наук: 09.00.01 / Т.М. Дишкант ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2005. — 19 с. — укp.

Здійснено логіко-гносеологічний аналіз поняття "ірраціональне", досліджено особливості його використання у наукових і філософських теоріях. Виявлено, що ірраціональне є частиною раціонального. Зазначено, що ірраціональне не протистоїть раціональному, але є супутнім до нього у межах більш широкої раціональності та розумності. Доведено неможливість існування ірраціонального пізнання альтернативного раціональному. Встановлено, що гносеологічна природа ірраціонального є цілком суб'єктивною, тобто поява ірраціональності можлива лише у сфері алгоритмічних і логічних побудов. На підставі результатів аналізу використання поняття "ірраціональне" в науковому знанні обгрунтовано його значення як незавершеної обраної операції у межах конкретної теорії та можливість використання даної категорії як критерію межі застосування обраних раціональних форм в операціях відтворювання властивостей об'єкта. Встановлено, що у філософському знанні ірраціональне є складовою частиною раціонального, в якій присутні несумісні риси раціонального, що виявляється в нездатності сформулювати логічну процедуру потрібних з'єднань елементів філософської системи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.6 +
Шифр НБУВ: РА337640

Рубрики:

      
2.

Бродецький О.Є. 
Ірраціональне в теоретичному знанні: антропологічно-ціннісні параметри та гуманітарно-методологічні потенції: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.09 / О.Є. Бродецький ; Чернів. нац. ун-т ім. Ю.Федьковича. — Чернівці, 2007. — 20 с. — укp.

Виявлено евристичний потенціал ірраціонального у науковому пізнанні, його ціннісні потенції, шляхи актуалізації його методологічних можливостей у сучасному соціально-гуманітарному дискурсі. Розглянуто когнітивний потенціал ірраціонального у контексті відкритої раціональності, що розширює зовнішні та внутрішні межі науки, передбачає плюралізм альтернативних картин світу. Ірраціональний потенціал науки висвітлено через її естетичні виміри (краса як один з критеріїв істинності), інтуїтивні й образно-синтетичні потенції свідомості. Етичні та релігійні ірраціональні потенції знань розглянуто як такі, що уможливлюють моральну координацію спрямованості досліджень та їх соціального застосування. Показано, що розуміння людиновимірності наукового знання як прояву єдності у ньому раціонального й ірраціонального - важливий чинник трансформації сучасних уявлень про науковість у напрямку зближення методологій природознавства та гуманітарних наук, виходу за рамки закритої раціональності, що дозволяє з'ясувати процеси інтеграції в науці, її гуманізації та гуманітаризації, ціннісної зумовленості, а також методологічно синтезувати в єдине ціле суперечливі тенденції розвитку науки та реабілітувати її авторитет як один з найважливіших рушіїв прогресу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.4 + Ю225.6 + Ю251 +
Шифр НБУВ: РА354673

Рубрики:

      
3.

Морська Н.Л. 
Ірраціональне пізнання в філософській думці України: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Н.Л. Морська ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2003. — 20 с. — укp.

Проаналізовано підходи до проблеми ірраціонального пізнання у західноєвропейській філософській думці. Охарактеризовано особливості ірраціонального пізнання, специфіку його ролі та проявів у процесі становлення та розвитку української філософської думки. Доведено, що звернення до ірраціонального пізнання у філософській культурі України випливає із специфіки національно-ментального критерію та психічних особливостей українського характеру та сягає своїм корінням античного та давньоукраїнського міфологічного світогляду. Простежено посилення уваги до ірраціонального пізнання у християнізованій філософській думці Києворуської доби та у період українського Відродження із акцентом на містичність, символічність, трансцендентність. Обгрунтовано визначальну роль філософського вчення Г.Сковороди в утвердженні уваги до ірраціонального, де особливими засобами пізнання є "серце", "натхнення", "споріднена праця". Встановлено, що традиція ірраціонального простежується і у романтичному світогляді М.Гоголя, М.Костомарова, П.Куліша, Т.Шевченко, О.Потебні, П.Юркевича, Лесі Українки, де пізнання це - духовне зусилля, робота душі, глибокі внутрішньо-моральні переживання, яке здійснюється через символічно-містичне бачення, інтуїтивне відчуття, екзистенціально-межове сприйняття.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.6 + Ю3(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА322824

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
4.

Чорноморденко І.В. 
Позанаукові знання та їх культуротворчі функції: автореф. дис... д-ра філос. наук: 09.00.02 / І.В. Чорноморденко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2008. — 33 с. — укp.

Досліджено діалектику та методологію позанукових знань та їх культуротвірні функції. Розроблено цілісну концепцію позанаукового знання, за якою обгрунтовано диспозиційність таких знань, їх гуманітарну інтенційованість і символічно-знакову праксеологію. Позанаукові знання існують у двох формах, а саме: суб'єктивно-практичній і символічній об'єктивно-практичній, їх джерелами є не стільки об'єктивно існуючі властивості, а суб'єктивні якості суб'єктів цих знань. Тому позанаукові знання є не дескрипціями предметності, а прискрипціями прикмет, які продукуються їх суб'єктами у формі значення та смислів буття людини у світі. Важливу роль у культуротвірних функціях позанаукових знань відіграє філософія як знання, яке певні дослідження відносять до наукових знань, а також до позанаукових. Обгрунтовано тезу, що філософське знання знаходиться не на порубіжжі з наукою та теологією (Б.Рассел), а на порубіжжі з наукою та позанауковими знаннями. Референтами цього порубіжжя є філософські категорії як людиномірні рубрикації світу (В.І.Шинкарук, С.Б.Кримський). У процесі культуротворення наукове та позанаукове знання мають багато спільного, основним об'єктом яких є гуманітарні проблеми. Технологічне застосування наукових знань часто спричинює негативні щодо людини наслідки (екологічні, військові), до усвідомлення яких доцільно залучати позанаукові знання як знання, що продукують гуманітарну науку. Останнє є актуальним у перехідні періоди суспільства, зокрема в Україні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.6 + Ч111.15 +
Шифр НБУВ: РА356888

Рубрики:

      
5.

Скотний В.Г. 
Раціональне та ірраціональне в науці й освіті: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.03 / В.Г. Скотний ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2003. — 42 с. — укp.

Висвітлено важливі загальнотеоретичні та прикладні проблеми функціонування раціонального та ірраціонального як способів мислення та поведінки особи, колективу, соціальної групи, нації та їх проявів у гуманітарному знанні. Розроблено гносеологічну концепцію соціально-філософського аналізу розвитку та взаємодії раціонального та ірраціонального в сферах суспільної науки, освіти та виховного процесу на різних етапах соціокультурного розвитку, згідно з якою раціональність та ірраціональність, які мають різні форм виявлення, є загальнолюдськими якостями, характеристиками інтелекту, потенційно рівноправними методами пізнання дійсності, теоретичними чинниками екзистенційного самовизначення індивіда в реалізації цінностей сучасної культури, хоча з розвитком науки та освіти раціональне все більше виявляє свою конститутивну роль. Зазначено, що багатозначність понять "раціональність" та "ірраціональність" дає змогу використовувати їх як базові в методологічних і світоглядних підходах суспільних наук, у розробці методів освіти та виховання особистості, формуванні смисложиттєвих світоглядних і гносеологічних форм освоєння дійсності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.4 + Ю225.6 + Ч210.566 +
Шифр НБУВ: РА325870

Рубрики:

      
6.

Теклюк А.І. 
Раціональність у науковому та позанауковому знанні: контекст комплементарності: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.09 / А.І. Теклюк ; Чернівец. нац. ун-т ім. Ю.Федьковича. — Чернівці, 2007. — 20 с. — укp.

Проведено дослідження раціональності у науковому та позанауковому знанні. Визначено, що суть проблеми раціональності загалом, її конкретного виду або історичного типу полягає в тому, що використання конкретного набору принципів і правил, якими керується в своїй діяльності розум, у процесі освоєння світу, організації суспільного життя, перетворенні зовнішнього середовища є малоефективним. Виявлено, що у позанауковому знанні дана проблема набуває двох вимірів: внутрішнього (носії даного виду раціональності відчувають її обмеженість) і зовнішнього, коли обмеженості даного типу досліджує наука. Розроблено концепцію комплементарності наукових і позанаукових форм знання на базі раціональності. Обгрунтовано, що раціональність набуває значення своєрідного "спільного знаменника" для різноманітних форм знання завдяки своїй універсальній структурі, яка включає чотири рівні: цільовий (визначення мети), методичний (вибір засобів її досягнення), алгоритмічний (встановлення порядку дій), суб'єктний (наявність розуму). Показано, що дана структура є універсальною та притаманна будь-якій формі раціональності або її різновидові. Встановлено, що відмінність між конкретними проявами раціональності обумовлена змістом зазначених вище рівнів, передусім методичного, а також історичними умовами реалізації.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.4 + Ю225.6 +
Шифр НБУВ: РА349605

Рубрики:

      
7.

Кравчик 
Системно-параметричний аналіз позанаукового знання: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.09 / Антон Станіславович Кравчик ; Інститут філософії ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2008. — 18 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.6
Шифр НБУВ: РА358294

Рубрики:

      
8.

Владленова І.В. 
Соціокультурний статус астрології: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.04 / І.В. Владленова ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2006. — 18 с. — укp.

Вперше метод функціонального аналізу застосовано у процесі дослідження астрології, що дозволило визначити її сутність як інтелектуальної традиції. Показано, що роль і місце астрології у культурі визначається її подвійним характером, яка з одного боку концептуально ускладнена й формалізована на зразок науки, а з іншого - безпосередньо звернена до ірраціональних очікувань індивіда. Виявлено явні функції астрології: засоби розрахунку гороскопу, прийняття як факту зв'язку між констеляціями небесних тіл і долею людини, та латентні, неусвідомлювані й ненавмисні, що проявляються в закріпленні спонукальних мотивів і знятті психологічної напруги. Обгрунтовано поліфункціональність астрології, її зв'язок з різними аспектами духовного життя людини. Визначено потреби, мотиваційні та цільові причини, які спонукають людину займатися астрологічною практикою (прагнення довідатися про майбутнє, потяг до надприродного й незвичайного, бажання змінити долю й знайти своєї місце і призначення у просторі культури, наслідування традицій, розчарування в науці, проблема вибору). Встановлено адаптаційний ефект астрології, яка позитивно впливає на упорядкування й системну організацію життєдіяльності (кореляцію поведінки, підтримку внутрішнього порядку, орієнтацію на успіх).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.22 + Ю225.60 + Э422 +
Шифр НБУВ: РА345694

Рубрики:

      
9.

Гриньова Н.В. 
Таємнознавство в полі культури: генезис, репрезантації, функції: автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.04 / Н.В. Гриньова ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 2009. — 34 с. — укp.

Досліджено проблему таємнознавства у полі культури, актуалізовану сучасними соціокультурними трансформаціями та необхідністю відмовитись від традиційних способів його інтерпретації, а також розглянуто метафізичні основи теорії з урахуванням специфіки та перспектив сучасного філософського дискурсу. На підставі системного, міждисциплінарного, компаративного аналізу теоретично узагальнено та запропоновано нове вирішення цієї проблеми, зміст якого полягає в експлікації та концептуалізації таємнознавства на постнекласичних засадах. Досліжено генезу таємнознавства у полі культури, розкрито його сутнісні характеристики, антропологічні, соціальні, культурні корені та функції, взаємозв'язки з іншими формами духовної культури. Розкрито внутрішні механізми продукування таємнознавства, закони, принципи, постулати, на яких воно базується. Результати дослідження сприяють легітимації таємнознавства як предмета філософського дослідження та відкривають перспективи для його подальшої теоретичної рефлексії - філософсько-культурологічної та міждисциплінарної.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.22 + Ю225.6 + Ю6*671.13 + Ч111.156 +
Шифр НБУВ: РА364433

Рубрики:

      
10.

Голуб М.М. 
Транссуб'єктний аспект внутрішньої реальності (філософський аналіз): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.01 / М.М. Голуб ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2004. — 20 с. — укp.

Введено нову термінологію - Psi/M-Реальність, транссуб'єкція, психомодальність, галуззю визначення якої є елементи особливої сфери суб'єктивності, які не зводяться ні до однієї з досліджуваних на даний момент: свідомості-несвідомого-вольового-почуттєвого. Запропоновано інтерпретацію Psi/M-Реальності як особливої, самостійної складової психічного. Узагальнено розрізнені дані про Psi/M-Реальність різних традиційних шкіл і напрямків - шаманізму, йоги, буддизму, даосизму тощо, а також дані наукових досліджень. На цій основі виділено методи транссуб'єкції, надано визначення Psi/M-реальності. Введено класифікацію нетипових станів суб'єктивності: персональні-трансперсональні-імперсональні, хілотропні-холотропні-нозотропні. Запропоновано архітектоніку Psi/M-Реальності, що дозволяє відслідковувати різні рівні та форми транссуб'єкції: в ієрархії психомодальностей (вертикальні підстави), у діапазоні заданої психомодальності (горизонтальні підстави).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.6 + Ю252:Ю9 + Ю932.2 +
Шифр НБУВ: РА330563

Рубрики:

      
11.

Лютий Т.В. 
Філософсько-антропологічний аналіз "нерозумного": автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.04 / Т.В. Лютий ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2009. — 32 с. — укp.

Розвинуто теорію трансформації розуму в його взаємодії з нерозумним як сферою, в якій реалізується ціннісно-смислова багатоманітність способів освоєння світу у процесі людської самореалізації. Дослідження проведено на базі тринарної структури, що складається зі сфер "розумного" та "нерозумного" та медіум-середовища як осоредку межових проявів людського буття. Розроблено модель філософсько-антропологічного аналізу багатоманітних проявів нерозумного, у контексті його переходу від когнітивного до екзистенційного виміру. Висвітлено топологію та семантику соціокультурних і антропологічних проявів нерозумного, встановлено їх генезу та динаміку у зв'язку з культурними особливостями з урахуванням альтернативних форм свідомості. Розглянуто смислову та лінгвістичну структуру проявів нерозумного, а також невербальні форми його вираження через осмислення проблеми тілесності. Феномен нерозумного визначено як соціокультурний символ, завдяки якому розкрито значущість життєвих потенцій людини. Досліджено міфологічні, релігійні, соціальні, психологічні, літературні, мистецькі форми нерозумного, актуалізовано смислові, лінгвістичні та невербально-тілесні структури, що втілюють відношення між сферами розумного та нерозумного.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.22 + Ю225.4 + Ю225.6 +
Шифр НБУВ: РА364244

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
12.

Богачевська І.В. 
Християнська наративна традиція: філософсько-релігієзнавчий аналіз: Автореф. дис... д-ра філос. наук: 09.00.11 / І.В. Богачевська ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 36 с. — укp.

Досліджено природу і функції християнської наративної традиції як феномену універсуму християнської культури. Визначено лінгвістичне релігієзнавство як нову галузь релігієзнавчого знання з певним предметним полем та понятійно-категоріальним апаратом. Подано християнську наративну традицію як ієрархізовану систему текстів, виділено її ядерні структури - корпус незмінних сакральних канонічних текстів (Святе Письмо та Священний Переказ) та периферійні (маргінальні) структури (християнська література і фольклор). Доведено зниження рівня сакралізації християнських текстів від центру до периферії наративної системи та центроскерований рух релігійних смислів з периферії до центру системи, що супроводжує сакралізацію та канонізацію текстів і забезпечує відкритість християнської наративної системи, її здатність адаптуватися до "викликів часу".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э37-200.212.2 + Э37,182 + Ю225.60 + Ш.в2:Э37 +
Шифр НБУВ: РА350736

Рубрики:
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського