Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Автореферати дисертацій (35)Книжкові видання та компакт-диски (174)Журнали та продовжувані видання (4)
Пошуковий запит: (<.>U=Ч421.204$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 257
Представлено документи з 1 до 20
...

      
Категорія:    
1.

Сікорський П. І. 
Теоретико-методологічні основи диференційованого навчання / П. І. Сікорський; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. Львів. наук.-практ. центр. - Л. : Каменяр, 1998. - 196 c. - Бібліогр.: 179 назв. - укp.

Аналізується розвиток педагогічної практики і передової педагогічної думки з проблем диференціації. Формуються методологічні підходи до використання діалектичного методу у дослідженні педагогічних явищ. Формулюються основні поняття дидактичної диференціації. Досліджуються проблеми диференціювання змісту і цільових установок, методів і форм навчання, взаємозв'язку навчання і розвитку, індивідуалізації і диференціації, диференціації та інтеграції. Аналізуються і класифікуються навчальні технології. Формуються принципи реформування освіти в Україні, обгрунтовується модель освітньої системи, побудована на принципі диференціації.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА586075 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
2.

Сікорський П. І. 
Теорія і методика диференційованого навчання / П. І. Сікорський. - Л. : Сполом, 2000. - 422 c. - Бібліогр.: 195 назв. - укp.

Досліджено актуальні проблеми дидактичної диференціації з використанням синергетичних підходів до аналізу педагогічних явищ. Запропоновано нестандартні підходи до вирішення суперечностей в освіті. Визначено основні дидактичні поняття, взаємозв'язки диференціації з індивідуалізацією та інтеграцією, їх вплив на формування навчальних планів, моделювання нових навчальних технологій та освітніх систем. Теоретично обгрунтовано одну з технологій диференційованого навчання та методику її застосування.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА601692 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Самодрин А. П. 
Технологія відбору учнів до профілів навчання в умовах профільно-диференційованої школи (формування профілів в 5-11(12), 5-9 кл. гімназії, 8-11(12) кл. ліцею) / А. П. Самодрин, О. В. Забєліна, Н. М. Куліш; Серед. загальноосвіт. проф.-диференц. шк. І-ІІІ ступенів N 3. - Кременчук, 1999. - 88 c. - Бібліогр.: 49 назв. - укp.

Розглянуто структурно-динамічну модель профільно-диференційованої школи як навчального закладу нового типу. Описано авторський досвід формування навчальних профілів в експериментальній школі N 3 м.Кременчука.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 + Ч424(4УКР)714.6

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА593369 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Вишпінська Т. М. 
Удосконалення програм з іноземної мови для забезпечення індивідуально-диференційованого підходу до учнів у навчанні / Т. М. Вишпінська // Наук. зап. КІТЕП. Псих.-пед. пробл. удоскон. проф. підготов. фахівців сфери туризму в умовах неперервн. освіти. - 2001. - № 2. - С. 42-46. - Бібліогр.: 8 назв. - укp.

Проаналізовано поняття "навчальна програма". Наведено рекомендації, втілення яких у програмах з іноземних мов сприяє реалізації індивідуально-диференційованого підходу до учнів у процесі навчання. Викладено критерії для формування змісту навчання.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 + Ш12-91

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70938 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Актуальні питання з профільного навчання обдарованої молоді : Матеріали Всеукр. наук.-метод. конф. "Рішельєв. читання", 14 - 17 жовт. 2004 р., м.Одеса / ред.: В. А. Сминтина; Наук.-метод. центр серед. освіти М-ва освіти і науки України, Упр. освіти і науки Одес. облдержадмін., Одес. нац. ун-т ім. І.І.Мечникова, Одес. обл. ін-т удоскон. вчителів, Рішельєв. ліцей {Одеса}. - О. : Астропринт, 2004. - 208 c. - укp.

Проаналізовано сучасний стан проблем науково-методичного та організаційного забезпечення навчального процесу, позакласної роботи у середніх навчальних закладах природничо-математичного профілю. Розглянуто особливості пошуку та впровадження новітніх технологій роботи з обдарованою молоддю та проведення наукових змагань школярів.

Проанализировано современное состояние проблем научно-методического и организационного обеспечения учебного процесса, внеклассной работы в средних учебных заведениях естественно-математического профиля. Рассмотрены особенности поиска и внедрения новейших технологий работы с талантливой молодежью и проведения научных соревнований школьников.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 я431 + Ч421.220 я431

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА661769 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
6.

Самодрин А. П. 
Вступ до профільного навчання : Навч. посіб. / А. П. Самодрин. - Кременчук : ПП Щербатих О.В., 2005. - 188 c. - Бібліогр.: с. 157-169. - укp.

Розкрито теоретико-методологічні засади профільного навчання (ПН) у середній школі, а також суть понять профільних навчання й освіти, профільно-диференційованого навчання. Розглянуто проблему ПН у середньому навчально-виховному закладі, особливості взаємодії академічної та прикладної шкіл. Визначено організаційно-педагогічні умови ПН і шляхи їх здійснення, наведено дидактичну модель навчального предмета профільної школи.

Раскрыты теоретико-методические основы профильного обучения (ПО) в средней школе, а также сущность понятий профильных обучения и образования, профильно-дифференцированного обучения. Рассмотрены проблема ПО в среднем учебно-воспитательном заведении, особенности взаимодействия академической и прикладной школ. Определены организационно-педагогические условия ПО и пути их осуществления, приведена дидактическая модель учебного предмета профильной школы.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 я7-1

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА664163 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Самодрин А. П. 
Профільне навчання в середній школі : Моногр. / А. П. Самодрин. - Кременчук : ВЦ СГЕІ, 2004. - 384 c. - (Нові освіт. технології). - Бібліогр.: с. 323-352. - укp.

Висвітлено проблему профільного навчання в середньому навчально-виховному закладі. Проаналізовано досвід взаємодії академічної та прикладної шкіл у вітчизняній та зарубіжній педагогічній практичній діяльності. Розкрито зміст профільної освіти, запропоновано моделі освітнього середовища профільної школи та навчального предмета.

Освещена проблема профильного обучения в среднем учебно-воспитательном заведении. Проанализирован опыт взаимодействия академической и прикладной школ в отечественной и зарубежной педагогической практической деятельности. Раскрыто содержание профильного образования, предложены модели образовательной среды профильной школы и учебного предмета.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА656520 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Коберник Г. І. 
Індивідуалізація й диференціація навчання в початкових класах: теорія та методика / Г. І. Коберник; Уман. держ. пед. ун-т ім. П.Тичини. - К. : Наук. світ, 2002. - 232 c. - укp.

Розглянуто дидактичні основи індивідуалізації та диференціації навчання, охарактеризовано особливості здійснення індивідуально-диференційованого підходу в початкових класах, розкрито типологічні риси молодших школярів, проаналізовано результати тривалого педагогічного експерименту, проведеного з метою перевірки ефективності впливу диференційованого навчання на формування навчально-пізнавальної активності учнів початкових класів.

Рассмотрены дидактические основы индивидуализации и дифференциации обучения, охарактеризированы особенности осуществления индивидуально-дифференцированного подхода в начальных классах, раскрыты типологические характеристики младших школьников, проанализированы результаты продолжительного педагогического эксперимента, проведенного с целью проверки эффективности влияния дифференцированного обучения на формирование учебно-познавательной активности учеников начальных классов.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.221 + Ч421.204 + Ч421.223.7

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА623783 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Чиж С. Г. 
Підготовка вчителів-словесників до диференціації навчання в сучасній школі : Метод. рек. студ., учителям-практикам / С. Г. Чиж; Ізмаїл. держ. пед. ін-т. - К., 2001. - 125 c. - укp.

Розкрито психолого-педагогічні засади процесу формування готовності фахівця у галузі української філології до диференціації навчальної діяльності учнів. Висвітлено педагогічну сутність готовності вчителя-словесника до диференціації навчання учнів середнього шкільного віку, представлено програму спецкурсу з питань застосування диференціального навчання учнів на уроках української мови та літератури. Розглянуто систему різнорівневих завдань як засіб реалізації диференційованого навчання, з використанням матеріалів словесності розроблено критерії діагностики навчальних можливостей молодших підлітків. Обговорено особливості етапу застосування набутих знань в практичній діяльності, розглянуто специфіку етапу закріплення навчального матеріалу. Вміщено перелік рефератів, курсових і дипломних робіт.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-912 + Ч489.518.5 + Ч421.204р3

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА620789 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Шиян Н. І. 
Профільне навчання у школах сільської місцевості: теорія і практика : Моногр. / Н. І. Шиян; Полтав. держ. пед. ун-т ім. В.Г.Короленка. - Полтава : АСМІ, 2004. - 442 c. - Бібліогр.: 523 назв. - укp.

Розкрито дидактичні засади профільного навчання в загальноосвітній школі сільської місцевості, проаналізовано досвід профільної диференціації навчання у вітчизняних та зарубіжних освітньо-виховних закладах. Описано особливості суб'єкт-суб'єктної педагогічно доцільної взаємодії вчителів та учнів у процесі профільного навчання, його варіативні моделі у контексті соціокультурного середовища села.

Раскрыты дидактические основы профильного обучения в общеобразовательной школе сельской местности, проанализирован опыт профильной дифференциации обучения в отечественных и зарубежных образовательно-воспитательных заведениях. Описаны особенности субъект-субъектного педагогически целесообразного взаимодействия учителей и учеников в процессе профильного обучения, его вариативные модели в контексте социокультурной среды села.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 + Ч424(4УКР)714.8

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА652478 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
11.

Ситнікова Н. Є. 
Соціальне самоствердження особистості старшокласників за умов системної диференціації навчання : Моногр. / Н. Є. Ситнікова. - Т. : Екон. думка, 2004. - 139 c. - Бібліогр.: 202 назв. - укp.

Проаналізовано систему соціального самоствердження особистості засобами взаємодоповнення моделей, рівнів, етапів і форм диференціації інноваційно-зорієнтованого процесу навчання. Описано авторську модель експериментальної школи модульно-розвивального типу, поетапне впровадження якої забезпечило рівноцінний розвиток особистісного потенціалу учнів старшого шкільного віку. Наведено результати комплексного дослідження динаміки соціального самоствердження старшокласників у форматі оригінального соціально-психологічного експерименту.

Проанализирована система социального самоутверждения личности средствами взаимодополнения моделей, уровней, этапов и форм дифференциации инновационно-ориентированного процесса обучения. Описана авторская модель жизнедеятельности экспериментальной школы модульно-развивающего типа, поэтапное внедрение которой обеспечило равноценное развитие личностного потенциала учеников старшего школьного возраста. Приведены результаты комплексного исследования динамики социального самоутверждения старшеклассников в формате оригинального социально-психологического эксперимента.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 + Ч421.350.0

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА652054 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
12.

Самодрин А. П. 
Впровадження системи профільного навчання в умовах регіону : наук.-метод. посіб. / А. П. Самодрин. - Кременчук : ПП Щербатих О.В., 2008. - 109 c. - Бібліогр.: 520 назв. - укp.

Наведено рекомендації щодо умов надання нового імпульсу розвитку територіального комплексу на засадах формування єдиного навчально-освітнього простору та системи профільного навчання регіонів для забезпечення культурного супроводу ідеї розвитку їх соціально-економічної системи з використанням програмно-цільового управлінсько-дидактичного підходу.

Приведены рекомендации относительно условий предоставления нового импульса развития территориального комплекса на основах формирования единого учебно-образовательного пространства и системы профильного обучения регионов для обеспечения культурного сопровождения идеи развития их социально-экономической системы с использованием программно-целевого управленческо-дидактического подхода.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч34(4УКР)411 + Ч421.204

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА696868 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
13.

Самодрин А. П. 
Вступ до профільного навчання : Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / А. П. Самодрин. - 2-е вид. - Кременчук, 2006. - 188 c. - Бібліогр.: с. 157-169. - укp.

Розкрито теоретико-методологічні засади профільного навчання (ПН) у середній школі, а також сутність понять профільного навчання, змісту профільної освіти, профільно-диференційованого навчання. Висвітлено проблему ПН у середньому навчально-виховному закладі, охарактеризовано взаємодію академічної та прикладної школи. Визначено організаційно-педагогічні умови ПН і наведено шляхи їх здійснення. Запропоновано дидактичну модель навчального предмета профільної школи.

Раскрыты теоретико-методологические основы профильного обучения (ПО) в средней школе, а также сущность понятий профильного обучения, содержания профильного образования, профильно-дифференцированного обучения. Освещена проблема ПО в среднем учебно-воспитательном заведении, охарактеризовано взаимодействие академической и прикладной школ. Определены организационно-педагогические условия ПО и приведены пути их осуществления. Предложена дидактическая модель учебного предмета профильной школы.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 я73 + Ч489.511.215

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА671636 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
14.

Особливості застосування індивідуальних освітніх проектів у профільних класах : метод. рек. / уклад.: С. Е. Генкал; Сум. держ. пед. ун-т ім. А.С.Макаренка. - Суми, 2005. - 40 c. - укp.

Розкрито сутність індивідуального освітнього проекту, наведено його характеристику, визначено типи та встановлено вимоги до формування. Визначено особливості та педагогічні умови організації самостійної пізнавальної діяльності учнів на основі індивідуальних освітніх проектів. Охарактеризовано етапи створення, визначено критерії оцінки та розроблено методику конструювання індивідуальних освітніх проектів учнями профільних класів.

Определена сущность индивидуального образовательного проекта, приведена его характеристика, рассмотрены типы и установлены требования к формированию. Раскрыты особенности и педагогические условия организации самостоятельной познавательной деятельности учащихся на основе индивидуальных образовательных проектов. Охарактеризованы этапы создания, установлены критерии оценки и разработана методика конструирования индивидуальных образовательных проектов учащимися профильных классов.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 р20 + Ч421.267 р20

Рубрики:

Шифр НБУВ: Р109959 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
15.

Профільне навчання: теорія і практика : Зб. наук. пр. за матеріалами метод. семінару АПН України / ред.: О. Я. Савченко; АПН України. Від-ня дидактики, методики та інформ. технологій в освіті. Ін-т педагогіки. - К. : Пед. преса, 2006. - 198 c. - укp.

Розглянуто проблему профільного навчання в педагогічній теорії й практиці, питання психологічної допомоги учням як суб'єктам профільного самовизначення. Висвітлено основні завдання й основи профільного навчання у загальноосвітніх школах. Розкрито організаційно-педагогічні засади профільного навчання в регіонах. Визначено профільну освіту та професійну орієнтацію в школі як взаємопов'язані складові соціалізації учнівської молоді. Викладено креативний підхід щодо профільного навчання, концептуальні підходи до реалізації інформаційно-технічного профілю.

Рассмотрены проблема профильного обучения в педагогической теории и практике, вопросы психологической помощи ученикам как субъектам профильного самоопределения. Освещены основные задания и основы профильного обучения в общеобразовательных школах. Раскрыты организационно-педагогические основы профильного обучения в регионах. Определены профильное образование и профессиональная ориентация в школе как взаимосвязанные составные социализации ученической молодежи. Изложены креативный подход относительно профильного обучения, концептуальные подходы к реализации информационно-технического профиля.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204я43

Шифр НБУВ: ВС43200 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
16.

Єгоров Г. С. 
Старша школа зарубіжжя: організація та зміст освіти : Моногр. / Г. С. Єгоров, М. Ю. Красовицький, О. І. Локшина, В. М. Мадзігон, Б. Ф. Мельниченко; Ін-т педагогіки АПН України. - К. : СПД Богданова А.М., 2006. - 232 c. - Бібліогр.: с. 222-228. - укp.

Висвітлено новітні тенденції розвитку старшої школи в зарубіжних країнах, зокрема, Франції, Великій Британії, ФРН, США. Розкрито особливості організації навчання та підходи до структурування змісту освіти в аспекті глобалізаційних процесів сучасності. Охарактеризовано модульні програми навчання, форми оцінювання якості освіти та сертифікації випускників. Розглянуто трудову підготовку та професійну освіту як інструменти формування компетентнісних характеристик старшокласників зарубіжних країн.

Освещены современные тенденции развития старшей школы в зарубежных странах, в частности, Франции, Великой Британии, ФРГ, США. Раскрыты особенности организации обучения и подходы к структурированию содержания образования в аспекте глобализационных процессов современности. Охарактеризованы модульные программы обучения, формы оценки качества образования и сертификации выпускников. Рассмотрены трудовая подготовка и профессиональное образование как инструменты формирования компетентностных характеристик старшеклассников зарубежных стран.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч424(4/8) + Ч421.204

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВС43633 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
17.

Піддячий М. І. 
Підготовка старшокласників до професійної діяльності в умовах профільного навчання : монографія / М. І. Піддячий; Ін-т педагогіки АПН України. - К. : Пед. думка, 2008. - 288 c. - Бібліогр.: с. 271-286. - укp.

Розглянуто питання психолого-педагогічних досліджень у царині забезпечення доступу особистості. Наведено напрями вибудови профільної школи. Розкрито теоретичні засади трудового виховання школярів. Проаналізовано вплив соціокультурного оточення на професійний вибір старшокласників. Висвітлено педагогічні засади організації професіографічної діяльності школярів. Увагу приділено динаміці трудової підготовки старшокласників, їх художньо-естетичному вихованню за умов міжшкільних навчально-виробничих комбінатів.

Рассмотрены вопросы психолого-педегогических исследований в сфере обеспечения доступа к личности. Приведены направления отстройки профильной школы. Раскрыты теоретические основы трудового воспитания школьников. Проанализировано влияние социокультурного окружения на профессиональный выбор старшеклассников. Изложены педагогические основы организации профессиографической деятельности школьников. Внимание уделено динамике трудовой подготовки старшеклассников, их художественно-эстетическому воспитанию в условиях межшкольных учебно-производственных комбинатов.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 + Ч421.351.6 + Ю941.19-734

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА709694 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
18.

Профільне навчання: проблеми, перспективи, шляхи реалізації : матеріали всеукр. наук.-метод. конф., 29 - 30 квіт. 2009 р., Черкаси / ред.: А. І. Кузьмінський; Черкас. нац. ун-т ім. Б.Хмельницького, Ін-т педагогіки АПН України, Ін-т інновац. технологій і змісту освіти МОН України, Черкас. обл. ін-т післядиплом. освіти пед. працівників. - Черкаси, 2009. - 137 c. - укp.

Розглянуто питання підготовки педагогів у системі післядипломної освіти до роботи за умов профілізації шкіл. Висвітлено проблеми та етапи впровадження профільного навчання (ПН) в практику навчально-виховного процесу, завдання професійних орієнтирів старшокласників. Визначено виховну систему школи як складову навчально-виховного середовища розвитку та саморозвитку особистості, спрямованість ПН математики на розвиток особистості, шляхи забезпечення мобільності старшокласників за умов багатопрофільної школи. Описано інноваційні педагогічні технології у ПН. Проаналізовано особливості професійного самовизначення студентів ВНЗ.

Рассмотрены вопросы подготовки педагогов в системе последипломного образования к работе в условиях профилизации школ. Освещены этапы и проблемы внедрения профильного обучения (ПО) в практику учебно-воспитательного процесса, задачи профессиональных ориентиров старшеклассников. Определены воспитательная система школы как составляющая учебно-воспитательной среды развития и саморазвития личности, направленность ПО математике на развитие личности, пути обеспечения мобильности старшеклассников в условиях многопрофильной школы. Описаны инновационные педагогические технологии в ПО. Проанализированы особенности профессионального самоопределения студентов ВУЗ.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204я431(4УКР)

Шифр НБУВ: ВА715886 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
19.

Андрощук І. П. 
Технологічна підготовка старшокласників сільських загальноосвітніх навчальних закладів: теорія і методика : монографія / І. П. Андрощук, О. М. Коберник. - Умань : Жовтий, 2008. - 240 c. - Бібліогр.: с. 159-175. - укp.

Розкрито вплив сучасного агропромислового виробництва на зміст і характер технологічної підготовки учнів сільських загальноосвітніх навчальних закладів. Виявлено особливості технологічної підготовки за умов профільного навчання. Охарактеризовано стан технологічної освіти в українській і зарубіжній старшій школі. Обгрунтовано моделі технологічної освіти в сільській школі. Запропоновано модульний підхід до визначення змісту технологічної підготовки сільських старшокласників і методику впровадження інноваційних технологій у викладання профільного навчання.

Раскрыто влияние современного агропромышленного производства на содержание и характер технологической подготовки учеников сельских общеобразовательных учебных заведений. Выявлены особенности технологической подготовки в условиях профильного обучения. Охарактеризовано состояние технологического образования в украинской и зарубежной старшей школе. Обоснованы модели технологического образования в сельской школе. Предложены модульный подход к определению содержания технологической подготовки сельских старшеклассников и методика внедрения инновационных технологий в преподавание профильного обучения.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.203.3 + Ч421.204

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА712048 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
20.

Евсеева И. В. 
Комплексный подход к классификации обучаемых / И. В. Евсеева // Вестн. Херсон. гос. техн. ун-та. - 2004. - № 1(19). - С. 490-493. - Библиогр.: 7 назв. - рус.

Розглянуто комплексний підхід до класифікації учнів. Наведено постановку задачі класифікації учнів і методи її розв'язання. Запропоновано алгоритм класифікації та пакет програм його реалізації. Визначено основні напрямки подальших досліджень.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69571 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського