Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Автореферати дисертацій (6)Книжкові видання та компакт-диски (34)
Пошуковий запит: (<.>U=Ч421.267$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 29
Представлено документи з 1 до 20
...

      
Категорія:    
1.

Трубачева С. Е. 
Методи самостійного набуття знань учнями у сучасній школі / С. Е. Трубачева; Ін-т педагогіки АПН України. - К. : ФАДА, ЛТД, 2000. - 30 c. - Бібліогр.: 7 назв. - укp.

Висвітлено актуальну проблему вдосконалення методів самостійного набуття знань, підвищення ефективності їх застосування. Визначено специфіку названих методів навчання, їх структуру та функції. Розглянуто шляхи оптимізації застосування методів. Запропоновано модель навчального заняття з домінуванням методів самостійного набуття знань.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: Р90627 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
2.

Васильєва С. О. 
Проблема організації науково-дослідної діяльності у школі / С. О. Васильєва // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту. - 2002. - № 4. - С. 33-42. - Бібліогр.: 6 назв. - укp.

Проаналізовано досягнення та недоліки роботи Малої академії наук. Розглянуто питання організації наукових товариств у школах, як приклад висвітлено роботу наукового товариства школи N 126. На підставі анкетних даних виявлено причини небажання вчителів займатися науково-дослідною діяльністю (НДД). Розроблено тематичний план занять НДД.


Ключ. слова: школа, науково-дослідна діяльність
Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69411 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Особливості застосування індивідуальних освітніх проектів у профільних класах : метод. рек. / уклад.: С. Е. Генкал; Сум. держ. пед. ун-т ім. А.С.Макаренка. - Суми, 2005. - 40 c. - укp.

Розкрито сутність індивідуального освітнього проекту, наведено його характеристику, визначено типи та встановлено вимоги до формування. Визначено особливості та педагогічні умови організації самостійної пізнавальної діяльності учнів на основі індивідуальних освітніх проектів. Охарактеризовано етапи створення, визначено критерії оцінки та розроблено методику конструювання індивідуальних освітніх проектів учнями профільних класів.

Определена сущность индивидуального образовательного проекта, приведена его характеристика, рассмотрены типы и установлены требования к формированию. Раскрыты особенности и педагогические условия организации самостоятельной познавательной деятельности учащихся на основе индивидуальных образовательных проектов. Охарактеризованы этапы создания, установлены критерии оценки и разработана методика конструирования индивидуальных образовательных проектов учащимися профильных классов.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.204 р20 + Ч421.267 р20

Рубрики:

Шифр НБУВ: Р109959 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Генкал С. Е. 
Організація самостійної пізнавальної діяльності учнів профільних класів на основі індивідуальних освітніх проектів : автореф. дис... канд. пед. наук / С. Е. Генкал; Ін-т педагогіки АПН України. - К., 2008. - 24 c. - укp.

Проаналізовано й узагальнено стан розробки проблеми організації самостійної пізнавальної діяльності учнів профільних класів у історичному аспекті. Розглянуто теоретичні засади з метою визначення суті поняття "самостійна пізнавальна діяльність". Розкрито зміст даної діяльності. Проаналізовано базові поняття та визначено якісні характеристики й особливості її організації у профільних класах, а також розроблено та теоретично обгрунтовано відповідну модель, яка передбачає використовувати індивідуальні освітні проекти як засіб організації самостійної пізнавальної діяльності учнів. Наведено визначення поняття "індивідуальний освітній проект". Розроблено зміст, структуру, функції, а також визначено ознаки індивідуальних освітніх проектів, які відповідають цілям і завданням профільного навчання, обгрунтовано їх дидактичні можливості. Запропоновано комплекс показників і рівнів сформованості самостійної пізнавальної діяльності учнів профільних класів. Визначено педагогічні умови, які забезпечують ефективність застосування індивідуальних освітніх проектів у профільному навчанні. За результатами експериментального дослідження доведено доцільність їх використання для організації самостійної пізнавальної діяльності даних учнів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.260.15 + Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА355119 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Лазарєва О. М. 
Організація творчих самостійних робіт старшокласників у модульному навчанні : Автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.09 / О. М. Лазарєва; Харк. держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. - Х., 2003. - 21 c. - укp.

Вперше науково обгрунтовано концепцію модульної технології організації самостійної творчої діяльності учнів старшої школи як цілісного, завершеного процесу. Розкрито зміст і структуру модульного навчання в аспекті головної її функції - стимулювання самостійної пізнавально-творчої діяльності учнів. На підставі теорії евристичного навчання розглянуто характеристику пізнавально-творчих робіт як основного освітнього продукту школярів. Доведено, що модульне навчання є інноваційною, особистісно орієнтованою освітньою технологією, яка створює додаткові можливості для вдосконалення самостійної пізнавально-творчої роботи учнів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267 + Ч421.290

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА327110 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
6.

Левіна І. А. 
Професійна діяльність учителя з формування пізнавальної самостійності підлітків засобами моделювання : Автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.04 / І. А. Левіна; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського. - О., 2001. - 20 c. - укp.

Досліджено професійну діяльність учителя у питаннях формування пізнавальної самостійності підлітків засобами моделювання. Визначено структуру такої діяльності на основі системного, управлінського та технологічного підходів. Уточнено сутність і структуру пізнавальної самостійності учнів, встановлено її критерії на рівні сформованості. Теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено можливість застосування моделювання як засобу формування пізнавальної самостійності учнів. З'ясовано умови, що забезпечують ефективність діяльності вчителя засобами моделювання. Визначено сутність і розроблено структурно-функціональну модель професійної діяльності вчителя з формування пізнавальної самостійності підлітків засобами моделювання. Розроблено методичне забезпечення процесу оволодіння моделюванням на уроках предметів природничо-математичного циклу з урахуванням виділеної сукупності умов.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.421 + Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА313452 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Глущук С. В. 
Самостійна робота як засіб підвищення орфографічної грамотності учнів 5 - 7 класів : Автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.02 / С. В. Глущук; Херсон. держ. ун-т. - Херсон, 2004. - 19 c. - укp.

Теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено методику формування навичок самостійної роботи з удосконалення орфографічної грамотності школярів V - VII класів та лінгводидактичну модель її реалізації. Запропоновано й апробовано систему вправ для організації самостійної роботи учнів. Виявлено педагогічні умови, за яких дана робота є більш результативною. Визначено критерії та рівні сформованості вмінь самостійно працювати над удосконаленням орфографічної грамотності школярів V - VII класів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.2-912.38 + Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА329902 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Терещенко Н. М. 
Формування у підлітків готовності до самоосвіти в умовах модульного навчання : Автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.09 / Н. М. Терещенко; Ін-т педагогіки АПН України. - К., 2000. - 20 c. - укp.

Розкрито сутність понять "самоосвіта школяра" та "готовність до самоосвіти", а також визначено основні критерії, зміст і методи діагностики рівнів готовності учнів до самоосвіти. Встановлено, що сприятливі можливості для її розв'язання створює модульна організація навчання. За умов використання модульної технології закладаються підвалини розвитку у школярів потреби у самоосвіті, формуванні умінь і навичок пізнавальної діяльності, а також удосконалюється уміння застосовувати набуті шляхом самоосвіти знання у різноманітних життєвих ситуаціях та у процесі подальшого навчання і самонавчання. Наведено методику використання таких особливостей модульного навчання, як відкритість, варіативність, гнучкість, які дозволяють доповнити модульні програми, сценарії навчальних модулів, міні-підручники матеріалами, стимулюючими розвиток потреби у самоосвіті. Експериментально доведено, що звернення до модульної технології дає можливість на всіх етапах навчального модуля досягти поступового підвищення самостійного, творчого характеру пізнавальної діяльності підлітків. Значну увагу приділено формуванню у школярів умінь і навичок самоосвіти за допомогою систематичного тестування, розвитку здатності до рефлексії, самооцінки і самоконтролю, гармонізації системи адаптації підлітків до самоосвіти, а також забезпеченню поступового підвищення рівня готовності до неї.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267 + Ч421.290

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА310675 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Шокалюк С. В. 
Методичні засади комп'ютеризації самостійної роботи старшокласників у процесі вивчення програмного забезпечення математичного призначення : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / С. В. Шокалюк; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2010. - 21 c. - укp.

Науково обгрунтовано методичну систему комп'ютеризації самостійної роботи старшокласників з опанування програмного забезпечення математичного призначення з використанням технологій дистанційного навчання. Проведено експериментальне впровадження розробленої методичної системи у навчальний процес загальноосвітньої школи. Наведено результати педагогічного експерименту, що підтверджують гіпотезу про те, що організація самостійної роботи старшокласників у процесі вивчення програмного забезпечення математичного призначення за допомогою інноваційних інформаційно-комунікаційних технологій сприяє формуванню умінь самостійно проводити дослідження за допомогою систем комп'ютерної математики, а також підвищує рівень навчальних досягнень учнів зі шкільного курсу математики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: З970 р (4УКР)21 + Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА371084 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Богдановська Л. П. 
Розвиток пізнавальної самостійності учнів на уроках всесвітньої історії засобами інформаційно-комунікаційних технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Л. П. Богдановська; Ін-т педагогіки НАПН України. - К., 2011. - 20 c. - укp.

Досліджено проблему розвитку пізнавальної самостійності учнів під час вивчення всесвітньої історії з використанням ІКТ. Обгрунтовано структуру поняття "пізнавальна самостійність", виявлено педагогічні умови ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій, встановлено значення ІКТ для розвитку пізнавальної самостійності. Проведено психолого-педагогічний та методичний аналіз предмета дослідження, теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено методичні умови організації навчання восьмикласників всесвітньої історії на основі ІКТ. Визначено якісну характеристику предметних компетентностей учнів і рівнів їх сформованості. На основі досліджень констатовано про стабільний позитивний ефект застосування методики впровадження ІКТ на уроках всесвітньої історії. Розроблено технологію навчання, яку впроваджено в загальноосвітніх закладах міст Житомира, Іллічівська, Києва, Коростишева.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.253 + Ч421.267 + Т. р(4УКР)2

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА384387 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
11.

Ковтонюк Г. М. 
Психолого-педагогічні засади організації самостійної пізнавальної діяльності школярів : посіб. для студ. фіз.-мат. спец. пед. ВНЗ / Г. М. Ковтонюк. - Вінниця : Едельвейс і К, 2012. - 143 c. - Бібліогр.: с. 137-143 - укp.

Розкрито сутність поняття самостійної пізнавальної діяльності учнів, особливості її організації та шляхи активізації, зокрема під час вивчення фізико-математичних дисциплін. Розглянуто основні методи, форми та засоби організації самостійної пізнавальної діяльності школярів, питання самоосвітньої діяльності учнів. Обгрунтовано доцільність використання інформаційно-комунікаційних технологій для організації самостійної пізнавальної діяльності школярів. Подано класифікацію електронних засобів навчального призначення. Показано особливості організації роботи з джерелами інформації, формування навчально-комунікативних, навчально-інтелектуальних і контрольно-оцінювальних умінь учнів. Розкрито роль позакласних занять і заходів у формуванні готовності учнів до самостійної пізнавальної діяльності.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267 + В.я7

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА759586 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
12.

Кошелєв О. О. 
Педагогічні умови формування культури самостійної роботи учнів середніх загальноосвітніх шкіл / О. О. Кошелєв // Вісн. Луган. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Пед. науки. - 2012. - № 22, ч. 7. - С. 12-20. - Бібліогр.: 3 назв. - укp.

Наведено аналіз моделей і специфіку формування культури самостійної роботи учнів. Уточнено визначення "культура самостійної роботи учнів", самореалізація. Виділено педагогічні умови формування культури самостійної роботи учнів.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69372 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
13.

Корженевська О. В. 
Організація самостійної роботи учнів - важливий фактор інтенсифікації навчального процесу / О. В. Корженевська // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закл. освіти : зб. наук. пр. - 2009. - Вип. 42. - С. 19-23. - Бібліогр.: 4 назв. - укp.

Зазначено, що під самостійною роботою з іноземної мови слід розуміти таку форму організації навчальної та мовної діяльності учнів, за якої під керівництвом учителя і за його завданням (інструктажем) на уроці або поза ним, учні самостійно здійснюють послідовний цикл навчальних дій, спрямованих на володіння відповідним матеріалом або формування мовних умінь. Визначено, що зовнішніми, або організаційними, ознаками самостійної роботи учнів є опосередковане керівництво вчителя (постановка завдання, надання допомоги, здійснення контролю) та відсутність його безпосередньої участі в роботі. До внутрішніх, або процесуальних ознак, відноситься активність учнів, яка виявляється у напруженості їх навчальної діяльності, в їх розумових, вольових та фізичних зусиллях, спрямованих на досягнення конкретної мети, отримання результатів, та різнорівнева структура навчально-пізнавальної діяльності учнів (наявність репродуктивних, наслідувальних і творчих елементів діяльності, організованих у певній послідовності). Доведено, що індивідуальні форми організації самостійних робіт різних рівнів складності, які вимагають різної повноти знань, глибини узагальнень і висновків, різноманітних розумових і практичних дій, мають більші освітні можливості у порівнянні зі звичайними завданнями фронтального характеру.

Отмечено, что под самостоятельной работой по английскому языку нужно понимать такую форму организации учебной и речевой деятельности учащихся, при которой под руководством учителя и по его заданию (инструктажу) во время или вне урока, учащиеся самостоятельно осуществляют последовательный цикл учебных действий, направленных на овладение соответствующим материалом или формированием речевых умений. Определено, что внешними, или организационными признаками самостоятельной работы учащихся является опосредованное управление учителя (постановка задачи, предоставление помощи, осуществление контроля) и отсутствие его непосредственного участия в работе. К внутренним, или процессуальным признакам, относится активность учеников, которая проявляется в напряженности их учебной деятельности, в их умственных, волевых и физических усилиях, направленных на достижение определенной цели, получения результатов, и разноуровневая структура учебно-познавательной деятельности учеников (наличие репродуктивных, подражательных и творческих элементов деятельности, организованных в определенной последовательности). Доказано, что индивидуальные формы организации самостоятельных работ разных уровней сложности, которые требуют разной полноты знаний, глубины обобщений и выводов, различных умственных и практических действий, имеют большие образовательные возможности по сравнению с обычными заданиями фронтального характера.

This article deals with the role of pupils' self-work in the educational process, the peculiarities of its organizing on the different levels of education and role of teacher in this process. Changes in the contest of educational material and methods of its treatment need the changes in character of teacher's activity.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267 + Ш12-912

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70586 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
14.

Дроздова К. В. 
Місце й роль моніторингу в організації самостійної роботи школярів з фізичного виховання / К. В. Дроздова // Наука і освіта. - 2006. - № 3/4. - С. 154-156. - Бібліогр.: 3 назв. - укp.

Розглянуто місце й роль моніторингу в організації самостійної роботи школярів у контексті занять з фізичної культури. Показано підготовку школярів до самостійної роботи з даної дисципліни.

Рассмотрены место и роль мониторинга в организации самостоятельной работы школьников в контексте занятий по физической культуре. Показана подготовка школьников к самостоятельной работе по данной дисциплине.

The article demonstrates the place and role of monitoring in the organization of independent work of pupils in a context of employment on physical training. Preparation of pupils for independent work on the given discipline is shown.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267 + Ч421.354

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж16225 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
15.

Буряк В. К. 
Керівництво самостійною роботою учнів в навчальному процесі / В. К. Буряк // Педагогіка вищ. та серед. шк. : зб. наук. пр. - 2001. - Вип. 3 . - С. 135-145. - укp.

Рассмотрены различные формы самостоятельной работы учащихся с учебником. Предложены рекомендации по педагогическому руководству учебной самостоятельной работой школьников.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70936 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
16.

Мясоєд О. С. 
Умови підвищення ефективності самостійної роботи учнів / О. С. Мясоєд // Педагогіка вищ. та серед. шк. : зб. наук. пр. - 2001. - Вип. 3 . - С. 119-127. - укp.

Приведены методы и способы повышения эффективности самостоятельной работы учащихся при изучении английского языка. Рассмотрены практические моменты проведения уроков.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267 + Ш143.21-912

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70936 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
17.

Симоненко О. В. 
Використання ігрових педагогічних технологій у педагогічній теорії та практиці / О. В. Симоненко // Педагогіка вищ. та серед. шк. : зб. наук. пр. - 2011. - Вип. 32. - С. 94-100. - Бібліогр.: 6 назв - укp. - рус. - англ.

Розглянуто поняття «ігрова педагогічна діяльність», «дидактична гра», «ігрова педагогічна технологія». Розкрито цілі, функції та основні структурні елементи дидактичної гри. Проаналізовано змістовний аспект навчання з використанням ігрової технології. Виокремлено основні функції ігрової позиції педагога. Доведено, що використання розвивального потенціалу ігрових технологій дозволяє істотно підвищувати ефективність навчально-виховного процесу. Наголошено на ролі педагога, який стає організатором самостійного пізнання учнів.

Рассмотрены понятия «игровая педагогическая деятельность», «дидактическая игра», «игровая педагогическая технология». Раскрыты цели, функции и основные структурные элементы дидактической игры. Проанализирован содержательный аспект обучения с применением игровой технологии. Выделены основные функции игровой позиции педагога. Доказано, что использование развивающего потенциала игровых технологий позволяет существенно повысить эффективность учебно-воспитательного процесса. Отмечена роль педагога, который становится организатором самостоятельного познания учащихся.

Examined the concept of "play pedagogical activity", "didactic game", "games educational technology". Revealed objectives, functions and basic structural elements of didactic games. Analyzed the substantive aspect of learning with the use of game technology. Highlighted the main functions of the teacher playing position. It is proved that the use of the developing potential of gaming technology can significantly improve the efficiency of the educational process. Noted the role of the teacher who becomes self- organized learning students.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.252.46 + Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70936 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
18.

Малихіна Л. І. 
Психолого-педагогічні передумови та методичні вимоги до організації самостійної навчально-пізнавальної діяльності школярів / Л. І. Малихіна // Дидактика математики: пробл. і дослідж. : зб. наук. пр. - 2001. - Вип. 16. - С. 88-99. - Бібліогр.: 4 назв. - укp.

Рассмотрены некоторые возрастные и индивидуальные особенности развития познавательных психических процессов, а также пути их формирования у подростков. Сформулированы основные методические требования к организации самостоятельной учебно-познавательной деятельности школьников.


Індекс рубрикатора НБУВ: В1 р21-367 + Ю983.51 + Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж68599 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
19.

Ковтонюк Г. М. 
Формування професійної готовності майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін до організації самостійної пізнавальної діяльності школярів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Г. М. Ковтонюк; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. - Вінниця, 2013. - 20 c. - укp.

Уперше розроблено модель і обгрунтовано педагогічні умови формування професійної готовності майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін до організації самостійної пізнавальної діяльності школярів. Визначено критерії та показники такої готовності; уточнено значення понять "самостійна пізнавальна діяльність" та "організація самостійної пізнавальної діяльності". Конкретизовано значення поняття "професійна готовність майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін до організації самостійної пізнавальної діяльності школярів". Набули подальшого розвитку методичні аспекти підготовки майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін до організації самостійної пізнавальної діяльності школярів.


Індекс рубрикатора НБУВ: В.р(4УКР)3,022 + Ч421.267

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА399783 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
20.

Буйдіна О. О. 
Організація самостійної роботи з хімії учнів основної школи з використанням засобів візуалізації знань : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / О. О. Буйдіна; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К., 2012. - 19 c. - укp.

Подано теоретичне узагальнення та нове вирішення проблеми організації самостійної роботи з хімії учнів основної школи з використанням засобів візуалізації знань, що полягає в розробці методики самостійної роботи з хімії учнів основної школи з використанням розроблених засобів візуалізації знань, визначенні її ефективності. Експериментально перевірено ефективний вплив методики організації самостійної роботи з хімії учнів основної школи з використанням засобів візуалізації знань на формування пізнавальної самостійності.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.267 + Ч421.223.5 + Г. р21-367

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА390757 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського