Бази даних

Наукова електронна бібліотека - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Автореферати дисертацій (1)Реферативна база даних (70)Книжкові видання та компакт-диски (55)Журнали та продовжувані видання (11)
Пошуковий запит: (<.>U=Ш100.42$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 6
Представлено документи з 1 до 6

   Тип видання:   підручник   
1.

Фрумкина, Р. М.
Психолингвистика [Електронний ресурс] : учебное пособие / Р. М. Фрумкина. - М. : Издательский центр "Академия", 2001. - 320 с.

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


В книге дается представление о науке, котороя объясняет как мы понимаем речь, как овладеваем речью на родном и иностранном языках и выражаем мысли, как связаны речь и интеллект, какую роль в развитии речи играют знаковые операции. Особое внимание уделено вопросам общения с "проблемными" детьми.



Кл.слова:
мова -- думка

   Тип видання:   підручник   
2.

Слобин, Д.
Психолингвистика [Електронний ресурс] : пер. с англ. / Д. Слобин, Дж. Грин. - М. : Прогресс, 1976. - 351 с.

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Цель этой книги — познакомить неспециалиста с некоторыми методами и задачами психологических исследований языка и речи. В центре внимания молодой науки психолингвистики, находящейся еще в стадии становления, — извечные проблемы философии и психологии, проблемы природы и развития человеческого разума. В этой небольшой книге, которая является своего рода введением в психолингвистику, можно только в общих чертах рассказать о некоторых из важнейших проблем, волновавших психолингвистов последние десять лет. Стремительный рост психолингвистики начался немногим более десяти лет назад.



Кл.слова:
мовлення

   Тип видання:   наукове видання   
3.

Шевчук, Д. А.
НЛП. Психолингвистика. Техники убеждения [Електронний ресурс] / Д. А. Шевчук. - М. : ГроссМедиа, 2008. - 190 с.

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Психолингвистика - пограничная между психологией и лингвистикой область науки, занимающаяся изучением речи человека, ее возникновением и функционированием. Как донести до потенциального читателя свои идеи, как убедить его и заставить почувствовать именно те эмоции, которые вы вкладывали в написанное? Как определить своего потенциального читателя и какой стиль письма выбрать для обращения именно к нему? В книге представлены как практические рекомендации к выбору стиля текста, яркие примеры использования тех или иных психологических приемов для отражения эмоциональной составляющей произведений, проводит параллель между автором произведения и отражением его личности в текстах. далее



Кл.слова:
психологія -- мова -- текст

   Тип видання:   наукове видання   
4.

Dörnyei, Zoltán.
The psychology of the language learner [Electronic resource] : individual differences in second language acquisition / Z. Dörnyei. - Mahwah : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2005. - 282 p.. - (Second Language Acquisition Research. Theoretical and Methodological Issues)
Переклад назви: Психологія людини, що вивчає мову: індивідуальні відмінності в засвоєнні другої мови

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


The study of language learner characteristics, or individual differences (IDs), has a long tradition in second language studies and nobody would question that factors such as language aptitude, motivation, or learning styles are important contributors to success in mastering a foreign language. Accordingly, the existing literature on individual difference variables is extensive. Curiously, however, there are very few book-length summaries of the topic—in fact, there is only one single-authored monograph on language learning IDs, Peter Skehan’s (1989) seminal title on Individual Differences in Second Language Learning. Since the publication of that book a great deal of research has been conducted in the field to explore the language learner, and an updated overview has been due for some time. In response to this need, the last five years have seen the publication of no fewer than four anthologies on learner issues (although not all from an ID perspective), edited by Breen (2001), Cook (2002), Cornwell and Robinson (2000), and Robinson (2002). These volumes are all of high quality, with chapters written by some of the best known experts in the field. So what justifies the writing of the current book? Let me mention three reasons: • An authored book can offer certain useful features that anthologies, by definition, cannot: A unified voice and style, an integrated text, and a more even coverage of the domain without duplications or gaps. • Anthologies are, by definition, selective: They focus on key issues and often ignore smaller but nevertheless important subareas that do not warrant a whole chapter. This is certainly true in our case, as none of the four works mentioned above address, for example, ‘learner beliefs,’ or ‘learning styles,’ let alone lesser known variables such as ‘creativity’. So far such topics have been discussed primarily in journal articles and, to a lesser extent, in thematic monographs targeting only the specific ID variable in question. • In this book I would like to extend the traditional boundaries of individual differences and include some important learner variables—most notably various personality traits—that are not normally discussed in this context in the L2 literature.



Кл.слова:
когнітивна психологія -- вивчення мов -- здібності людини

   Тип видання:   підручник   
5.

Белянин, В.
Психолингвистика [Електронний ресурс] / В. Белянин. - М. : Флинта, 2004. - 232 с.

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


В учебнике представлены основные проблемы психолингвистики. Освещаются общие вопросы теории речевой деятельности, сферы приложения этой дисциплины и приводятся конкретные примеры из отечественной и современной зарубежной научной литературы. Учебник написан доступным языком. Книга рассчитана на студентов старших курсов психологических и гуманитарных факультетов, в программы которых входит предмет психолингвистики, и кроме того, на всех тех, кого интересуют проблемы языка и сознания, языковой личности, речевого воздействия и манипуляции.



Кл.слова:
мова -- мовна діяльність

   Тип видання:   науково-популярне видання   
6.
 


Berent, Iris.
The phonological mind [Electronic resource] / Iris Berent. - Cambridge : Cambridge university press, 2013. - 378 p
Переклад назви: Фонологічний розум

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Humans instinctively form words by weaving patterns of meaningless speech elements. Moreover, we do so in specific, regular ways. We contrast dogs and gods, favour blogs to lbogs. We begin forming sound-patterns at birth and, like songbirds, we do so spontaneously, even in the absence of an adult model. We even impose these phonological patterns on invented cultural technologies such as reading and writing. But why are humans compelled to generate phonological patterns? And why do different phonological systems - signed and spoken - share aspects of their design? Drawing on findings from a broad range of disciplines including linguistics, experimental psychology, neuroscience and comparative animal studies, Iris Berent explores these questions and proposes a new hypothesis about the architecture of the phonological mind.



Кл.слова:
мовлення -- розум -- нейролінгвістика
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського