Бази даних


- результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
 Знайдено в інших БД:КОДЕКС (Рукописні книги) (24)Дослідження рукописних та архівних фондів (84)
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>K=«ПОЛЬСЬКЕ$<.>+<.>K=ПИТАННЯ»$<.>+<.>K=«УКРАЇНСЬКЕ$<.>+<.>K=ПИТАННЯ»$<.>+<.>K=СЛОВ’ЯНОФІЛИ$<.>+<.>K=ПОЛОНОФІЛЬСТВО$<.>+<.>K=УКРАЇНОФІЛЬСТВО$<.>+<.>K=ІВАН$<.>+<.>K=АКСАК$<.>+<.>K=МИКОЛ$<.>+<.>K=КОСТОМАР$<.>+<.>K=«POLISH$<.>+<.>K=ISSUE»$<.>+<.>K=«UKRAINIAN$<.>+<.>K=ISSUE»$<.>+<.>K=SLAVOPHILES$<.>+<.>K=POLONOPHILISM$<.>+<.>K=UKRAINOPHILISM$<.>+<.>K=IVAN$<.>+<.>K=AKSAKOV$<.>+<.>K=MYKOLAI$<.>+<.>K=KOSTOMAROV$<.>+<.>K=«ПОЛЬСКИЙ$<.>+<.>K=ВОПРОС»$<.>+<.>K=«УКРАИНСКИЙ$<.>+<.>K=ВОПРОС»$<.>+<.>K=СЛАВЯНОФИЛ$<.>+<.>K=ПОЛОНОФИЛЬСТВ$<.>+<.>K=УКРАИНОФИЛЬСТВ$<.>+<.>K=ИВАН$<.>+<.>K=АКСАК$<.>+<.>K=НИКОЛА$<.>+<.>K=КОСТОМАР$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 37
Представлено документи з 1 до 20
...
1.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Старовойт, С. В.
Іван Іларіонович Лукінов: життя і діяльність у документах (за матеріалами особового фонду в Інституті архівознавства НБУВ) [Текст] / С. В. Старовойт // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2009. - Вип. 13. - С.292–304 .

Публікації випуска


Запропонований аналіз складу документів особового архівного фонду вченого в галузі економіки – академіка НАН України, РАН та інших академій І.І. Лукінова, який зберігається в Інституті архівознавства НБУВ. Розглядаються джерельні можливості фонду у вивченні і відтворенні біографії та діяльності вченого, його участі у розробленні теоретичних засад формування економіки УРСР та незалежної України. The author carries out an analysis of the documental contents of the personal archive of I. I. Lukinov, a scientist in the field of economy, Academician of the NAS of Ukraine, the RAN and other academies. This collection is preserved at the Institute of archive studies of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The source possibilities of the collection regarding the studies and reconstruction of the biography and activities of the researcher, his participation in the development of the theory of the economy formation of the USSR and the independent Ukraine are investigated.

  rks_2009_13_19.pdf - 0

2.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Воронкова, Т. І.
Архів Василя Івановича Маслова (1884–1959) [Текст] / Т. І. Воронкова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1993. - Вип. 1. - С.154–164 .

Публікації випуска

  rks_1993_1_15.pdf - 0

3.

Дослідження архівних та книжкових фондів; Studies of Archival and Book Fonds


Гарбар, Лариса Володимирівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Архівна спадщина Івана Крип’якевича у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Л. В. Гарбар // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 29. - С.77-92 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Іван ПетровичКрип’якевич, Інститут рукопису На-ціональної бібліотеки України іменіВ. І. Вернадського, архівна спадщина. Ivan Petrovych Krypiakevych, Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, archival heritage.

Мета роботи: репрезентація скла-ду та змісту документів архівної спад-щини вченого та організатора нау-ки Івана Петровича Крип’якевича(1886–1967), що є складовою різнихфондів Інституту рукопису Національ-ної бібліотеки України імені В. І. Вер-надського. Методологія дослідженняполягає в застосуванні історико-типо-логічного, історико-хронологічного,історико-системного методів. Зазна-чений методологічний підхід дозво-ляє визначити видовий склад доку-ментів І. П. Крип’якевича в архів-них фондах Національної бібліотекиУкраїни імені В. І. Вернадського та їх-ній інформаційний потенціал для ві-дображення наукової біографії вче-ного. Наукова новизна дослідженняполягає у введенні до наукового обігу архівних документів, що доповнюютьвідомості про життя, діяльність і твор-чість академіка І. П. Крип’якевича, атакож про родину вченого. Виснов-ки. У статті надано характеристикускладу та змісту розпорошених середрізних фондів документів академікаІ. П. Крип’якевича, які умовно систе-матизовані нами за тематично-видо-вим принципом у такі групи: науковіпраці вченого (статті та рецензії); ли-стування, зокрема листи І. П. Крип’я-кевича до керівника Постійної комі-сії для складання біографічного слов-ника діячів України М. М. Могилян-ського за 1927–1929 роки, а такожлисти до С. І. Маслова, П. М. Попова,М. Ю. Брайчевського та ін.; авто-біографічні документи й докумен-ти щодо діяльності вченого на посаді завідуючого відділом стародруків Біб-ліотеки Академії наук УРСР в 1947–1948 роках. Також визначено інфор-маційний потенціал документів науко-вого спадку вченого для дослідженняпитань становлення та розвитку низ-ки допоміжних історичних дисциплінй історії вивчення української науки. The aim of the paper: representation of the composition and content of documents of the archival heritage of the scientist and organizer of science Ivan Petrovych Krypiakevych (1886–1967), which are part of various fonds of the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The research methodology consists in the application of historical-typological, historical-chronological, historical-systemic methods. The specified methodological approach makesit possible to determine the type of documents of I. P. Krypiakevych in the archivefonds of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine and their informational potential for displaying the scientific biography of the scientist. The scientific novelty of the study consists in the introduction into scientific circulation of archival documents that supplement information about the life, activity and work of Academician I. P. Krypiakevych, as well as about the scientist’s family. Conclusions. The article considers and provides a description of the composition and content of Academician I. P. Krypiakevych’s documents scattered among various fonds, which we conditionally systematized according to the thematic and species principle into the following groups: scientific works of the scientist (articles and reviews); correspondence, inparticular letters from I. P. Krypiakevych to the head of the Permanent Commissionfor Compiling a Biographical Dictionary of Ukrainian Figures M. M. Mohylianskyifor 1927–1929, as well as letters to S. I. Maslov, P. M. Popov, M. Yu. Braichevskyi,etc.; autobiographical documents and documents related to the activity of the scientistas the head of the department of old prints of the Library of the Academy of Sciencesof the Ukrainian Soviet Socialist Republic in 1947–1948. The informational potential of the documents of the scientific heritage of the scientist for the formation and development of a number of auxiliary historical disciplines and the study of the history of Ukrainian science is also determined.

  rks_2022_29_7.pdf - 0

4.

Історія бібліотечних зібрань та історичних колекцій


Шекера, І. С.
Бібліотеки Київського Пустинно-Миколаївського, Київського Видубицького Михайлівського та Київського Братського Училищного монастирів у фондах відділу бібліотечних зібрань та історичних колекцій Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / І. С. Шекера // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2007. - Вип. 11. - С.136–150 .

Публікації випуска

  rks_2007_11_11.pdf - 0

5.

Історія книжкових колекцій та зібрань, History of Book Collections and Gatherings


Мяскова., Тетяна Євгеніївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Бібліотечна діяльність Дмитра Івановича Багалія та історична доля його особової бібліотеки [Текст] / Т. Є. Мяскова. // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2018. - Вип. 22. - С.192-209 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Д. І. Багалій, особова бібліотека, віртуальна реконструкція, провенієнції, історико-книгознавчий аналіз. D. I. Bahalii, personal library, virtual reconstruction, provenances, historical and bibliological analysis. Д. И. Багалей, личная библиотека, виртуальная реконструкция, провениенции, историко-книговедческий анализ.

Розглянуто науковий та культурний спадок історика, одного з перших академіків української держави Д. І. Багалія, що зберігається у відділі бібліотечних зібрань та історичних колекцій Інституту книгознавства НБУВ. Здійснено історико-книгознавчий аналіз наукових праць ученого з фондів відділу, досліджено історичну долю його особової бібліотеки. Доведено, що на сучасному етапі реконструкцію даної бібліотеки можна здійснити лише віртуально. Певну увагу приділено бібліотечній діяльності Д. І. Багалія. The article is devoted to the investigation of the scientific and cultural heritage of the Ukrainian historian, one of the fi rst members of the Ukrainian Academy of Sciences D. I. Bahalii. The scientist is known to have been engaged both in the scientific and public work. In particular, he was active in the library sphere and devoted almost ten works to the library matters. The librarian heritage of D. I. Bahalii requires more detailed research. The historical and bibliological analysis of scientifi c works of the scientist as well as books from his personal library, which are now stored in the Department of Librarian Gatherings and Historical Collections of the Institute of Book Studies of Vernadsky National Library of Ukraine, has been conducted. The tragic fate of the scientist’s personal library has been studied. Based on the available archival and documentary sources, the thematic composition of D. I. Bahalii’s private library was established. The contents of the scientist’s documentary collection has been concluded to mirror the features of his scientifi c preferences, which included the study of the history and ethnography of Slobozhanshchina. His library represented the professional interests of the scientist, demonstrated the level of requests of a certain environment and was individual and unique as each private library of that time. It was proved that because of historical events, the integrity of the historian’s library has not been preserved. At present, physical reconstruction of the library is impossible, but it can be done with the use of electronic catalogs. They should display a complete bibliographic description of books from the library of D. I. Bahalii, in particular, all possible provenances. This will allow specialists to fi nd books from the library, wherever they are. The article also focuses on the library activities of D. I. Bahalii especially on the formation of a special library at the First Department of History and Philology of the Ukrainian Academy of Sciences. Статья посвящена исследованию научного и культурного наследия историка, одного из первых академиков украинского государства Д. И. Багалея. Известно, что ученый занимался как научной, так и общественной работой, в частности активно проявил себя на библиотечном поприще, посвятил почти десять работ библиотечной тематике. Библиотечное наследие Д. И. Багалея требует более детального изучения. Осуществлен историко-книговедческий анализ научных трудов ученого, а также книг из его личной библиотеки, которые сейчас хранятся в отделе библиотечных собраний и исторических коллекций Института книговедения Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. Исследована трагическая судьба личной библиотеки ученого. На основании имеющихся архивных и документальных источников установлен тематический состав этой библиотеки. Сделан вывод, что содержание документального собрания ученого отражало особенности его научных предпочтений, которые включали изучение истории и этнографии Слобожанщины. Его библиотека представляла профессиональные интересы ученого, демонстрировала уровень запросов определенной среды и, как каждая частная библиотека того времени, была индивидуальной и неповторимой. Доказано, что в связи с историческими событиями библиотека ученого-историка не сохранила своей целостности. На современном этапе физическую реконструкцию библиотеки осуществить невозможно, но это можно сделать с помощью электронных каталогов. В них должно быть представлено полное библиографическое описание книг из библиотеки Д. И. Багалея, в частности все возможные провениенции. Это позволит специалистам находить книги из библиотеки ученого, где бы они ни хранились. В статье также уделено внимание библиотечной деятельности Д. И. Багалея, особенно по созданию подручной библиотеки при Первом, Историко-филологическом, отделе Украинской академии наук.

  rks_2018_22_15.pdf - 0

6.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Матвійчук, Л. О.
Біобібліографічні матеріали з історії української літератури в особовому архівному фонді Миколи Плевака (1890–1941) в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Л. О. Матвійчук // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2007. - Вип. 12. - С.93–101 .

Публікації випуска

  rks_2007_12_8.pdf - 0

7.

Дослідження архівних та книжкових фондів


Брязкало, Т. В.
Брязкало Іван Григорович Підоплічко – визначний зоолог, палеонтолог, археолог (за документами особового архівного фонду вченого) [Текст] / Т. В. Брязкало // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.43-50 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
І.Г. Підоплічко, особовий архівний фонд, зоологія, палеонтологія, НАН України. Ivan Pidoplichko, personal archive, paleontology, NAS of Ukraine

На основі дослідження документів особового походження, що зберігаються в Інституті архівознавства НБУВ, висвітлено життя та діяльність видатного вченого України в галузі зоології, палеонтології академіка І.Г. Підоплічка. . In article refereed a life and activity of the famous scientist of Ukraine in the branches of zoology, paleontology academician Ivan Pidoplichko. Reconstruction biographic materials and scientific activity of the scientist is submitted on the basis of documents of a personal origin of the scientist witch are stored in Institute of the Archivoznavstva NBUV.

  rks_2012_16_3.pdf - 0

8.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Іваненко, Оксана (Інститут історії України НАН України, Україна, Київ).
"Весна народів" 1848—1849 років і її відображення в документальній спадщині Наддніпрянської України (за архівними матеріалами Київської, Подільської і Волинської губерній) [Текст] / О. А. Іваненко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2024. - № 1. - С.135-153 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
"Весна народів" 1848—1849 років, революційний процес, Європа, політична культура, Наддніпрянська Україна, архівні документи. "Springtime of the Peoples" of 1848-1849, revolutionary process, Europe, political culture, Naddniprianska Ukraine, archival documents.

Мета роботи: на тлі висвітлення узагальнюючої картини провідних тенденцій розвитку загальноєвропейського революційного процесу 1848—1849 років розкрити важливі прояви його віддзеркалення в архівних документах Київського, Подільського й Волинського генерал-губернаторства. Методологія дослідження ґрунтується на принципі історизму, системному й цивілізаційному підходах, історико-генетичному й порівняльно-історичному методах, що відкриває можливість застосовувати методику критичного аналізу й інтерпретації джерел в історико-культурному контексті. Наукова новизна. У статті на основі документів, зокрема і вперше запроваджених до наукового обігу, Центрального державного історичного архіву України (м. Київ) та Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського висвітлено важливі прояви суспільних настроїв і реакції на події "Весни народів" в Європі на теренах Київського, Подільського й Волинського генерал-губернаторства в ширшому контексті концептуального осмислення значення революційного процесу 1848—1849 років для формування європейської політичної і правової культури. Висновки. Попри поразку "Весни народів" 1848—1849 років, пов’язаний з нею комплекс культурно-ідеологічних концепцій, суспільно-політичних процесів, національно визвольних рухів, міжнародних відносин значною мірою визначив шляхи подальшого розвитку європейської цивілізації. Подіями цієї історичної епохи було закладено підвалини майбутніх масштабних модернізаційних процесів, перетворень і реформ, що справили глибокий вплив на формування сучасної політичної культури Європи з її базовими поняттями громадянського суспільства і правової держави. Національно-культурне піднесення охопило й українські землі, що входили до складу Габсбурзької монархії, водночас на теренах Наддніпрянської України царським урядом вживалися заходи щодо протидії поширенню інформації про революційні події в Європі. Аналіз документів канцелярії київського, подільського й волинського генерал-губернатора, канцелярії попечителя Київського навчального округу, а також джерел особового походження дозволяє відтворити важливі аспекти настроїв місцевої громадськості через призму наглядової і репресивної діяльності органів державної влади Російської імперії, що, зокрема, фіксували факти поширення відомостей про революції в Європі, про покращення становища селян у Галичині, виявляли заборонену літературу, твори антиурядового змісту, в яких засуджувалася загарбницька зовнішня політика царизму. The purpose of the study is to reveal important manifestations of the pan-European revolutionary process of 1848-1849 in the archival documents of the Kyiv, Podillia, and Volyn Governorates against the background of a generalised picture of the leading trends in its development. The research methodology is based on the principle of historicism, systemic and civilisational approaches, historical-genetic and comparative-historical methods, which makes it possible to apply the method of critical analysis and interpretation of sources in the historical and cultural context. Scientific novelty. The article, based on documents, including those first introduced into scientific circulation, of the Central State Historical Archives of Ukraine in Kyiv and the Institute of Manuscript of the V.I. Vernadskyi National Library of Ukraine, high lights important manifestations of public sentiment and reaction to the events of the "Spring time of the Peoples" in Europe in the territories of the Kyiv, Podillia and Volyn Governorates in the broader context of conceptual understanding of the significance of the revolutionary process of 1848-1849 for the formation of European political and legal culture. Conclusions. Despite the defeat of the "Springtime of the Peoples" of 1848-1849, the complex of cultural and ideological concepts, socio-political processes, national liberation movements, and international relations associated with it largely determined the ways of further development of European civilisation. The events of this historical era laid the foundations for future large-scale modernisation processes, transformations and reforms that had a profound impact on the formation of Europe’s modern political culture with its basic concepts of civil society and the rule of law. The national and cultural upsurge also encompassed the Ukrainian lands that were part of the Habsburg monarchy, while in the territory of the Naddniprianska Ukraine the tsarist government took measures to counteract the spread of information about revolutionary events in Europe. The analysis of documents from the office of the governor general of Kyiv, Podillia, and Volyn, the office of the trustee of the Kyiv educational district, and personal sources allows us to reconstruct important aspects of the mood of the local public through the prism of the supervisory and repressive activities of the state authorities of the Russian Empire. In particular, they recorded the facts of the dissemination of information about revolutions in Europe, the improvement of the situation of peasants in Galicia, and found banned literature and anti-government works that condemned the tsarist foreign policy.

  rks_2024_1_10.pdf - 0

9.

Кодикологія та кодикографія


Іванова, О. А.
До питання датування рукописних книг (за матеріалами Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. А. Іванова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2002. - Вип. 7. - С.204-216 .

Публікації випуска

  rks_2002_7_17.pdf - 0

10.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Трегуб, Л. М.
Документальні ресурси ХVІІІ – початку ХХ ст. як культурне надбання (дослідницька робота відділу рідкісних і цінних видань Миколаївської Обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О. Гмирьова) [Текст] / Л. М. Трегуб // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2007. - Вип. 12. - С.391–399 .

Публікації випуска

  rks_2007_12_31.pdf - 0

11.

Публікація документів


Степченко, О. П.
З історії бібліотечної справи в Україні: Микола Баллін про реорганізацію бібліотечної діяльності в Харківському університеті (1883–1884 рр.) [Текст] / О. П. Степченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1996. - Вип. 3. - С.221-231 .

Публікації випуска

  rks_1996_3_18.pdf - 0

12.

Публікація документів. Publication of Documents


Сторчай, Оксана Вікторівна (Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології м. М. Т. Рильського НАН України).
З листів Івана Їжакевича до Федора Коновалюка (1941 – 1961 роки): до 155-річчя від дня народження І. Їжакевича [Текст] / О. В. Сторчай // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2018. - Вип. 22. - С.479-526 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Іван Їжакевич, Федір Коновалюк, листування. Ivan Yizhakevych, Fedir Konovaliuk, correspondence. Иван Ижакевич, Федор Коновалюк, переписка.

До публікації запропоновано епістолярій відомого українського живописця та графіка Івана Сидоровича Їжакевича – його листи до учня і колеги Федора Зотиковича Коновалюка за 1941–1961 рр., що супроводжуються вступною статтею, коментарем та ілюстраціями. Епістолярна спадщина І. Їжакевича в такому обсязі репрезентується вперше. Це дозволить здійснити реконструкцію образотворчої спадщини художника зазначеного періоду, атрибуцію його творів і, в першу чергу, уточнення дати їхнього створення та визначення співавторства. Well-known Ukrainian artists Ivan Sydorovych Yizhakevych (1864–1962) and Fedir Zotykovych Konovaliuk (1890–1984) acquainted as a teacher and a student in the school of painting of the Kyiv-Pechersk Lavra, and later they became both close friends and colleagues who performing successfully in cooperation covers, illustrations for works of Ukrainian classical writers as well as paintings, had very good relations, almost like a family. The letters offered for publication belong to the period of intense creative cooperation in the sphere of graphics and painting of both artists in the 1940–1960s. Epistolary heritage of both artists, as we know, was not published and not thoroughly studied, its information value has not been measured yet and therefore the letters of Ivan Yizhakevych will certainly be of interest not only to researchers, but also to educated people who are interested in art. They have inimitable humor and language of Ivan Yizhakevych and refl ect creative process of the artist (collecting materials, creating compositions, color nuances, etc.); details of cooperation with F. Konovaliuk and warm relations with him. Of course the introduction of letters of Yizhakevych to scientifi c community is important because it will allow a more complete reconstruction of creative biographies of both artists during the period of 1940–1960s. The letters are deposited in the Institute of Manuscript of Vernadsky National Library of Ukraine of the National Academy of Sciences of Ukraine and published selectively, preserving the author’s style and spelling with minor spelling corrections. Little-known sketches and graphic works (mainly sketches to illustrations) of Ivan Yizhakevych will also be a valuable addition to the publication of the article. Известные украинские художники Иван Сидорович Ижакевич (1864–1962) и Федор Зотикович Коновалюк (1890–1984), познакомившись как преподаватель – ученик в Живописной школе Киево-Печерской лавры, впоследствии стали близкими как в творческом содружестве, успешно выполняя в соавторстве обложки, иллюстрации к произведениям украинских классиков и живописные полотна, так и в человеческих отношениях с оттенком семейных. Предложенные к публикации письма относятся к периоду интенсивного творческого сотрудничества в графике и живописи обоих художников в 1940–1960-е годы. Их эпистолярное наследие, насколько нам известно, не публиковалось и основательно не изучалось, информативность его еще не оценена, и потому письма Ивана Ижакевича, безусловно, будут интересны не только для ученых, но и для образованной и не безразличной к искусству публики. В них – и неповторимый юмор, и говор Ивана Сидоровича Ижакевича, и так называемая творческая кухня художника (сбор материала, поиск построения композиций произведений, цветовой гаммы и тому подобное), и подробности сотрудничества с Ф. Коновалюком, и теплые, родственные отношения с ним. Безусловно, введение в научный оборот писем Ижакевича важно, потому что это сделает возможной реконструкцию более полной творческой биографии обоих художников периода 1940–1960-х годов. Письма хранятся в Институте рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского Национальной академии наук Украины и печатаются выборочно, с сохранением авторской стилистики, орфографии, с незначительными редакторскими правками. Ценным дополнением к статье станет публикация малоизвестных живописных этюдов, а также графических произведений (главным образом, эскизов иллюстраций) Ивана Ижакевича.

  rks_2018_22_30.pdf - 0

13.

Кодикологія та кодикографія. Кодикология и кодикография


Іванова, О. А.
Замовник копенгагенського Євангелія: історичний контекст створення рукопису [Текст] / О. А. Іванова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.356-369 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
книгознавство, рукописна книга, богослужебна книга XVI ст., історія Росії XVI ст., історія Західної Європи XVI ст., датсько-російські відносини XVI ст., Іван Грозний. bibliology, manuscript, Cyrillic Gospel of the XVIth century, Russian history of the XVIth century, European history of the XVIth century, Danish-Russian diplomatic relations of the XVIth century, Ivan the Terrible. книговедение, рукописная книга, богослужебная книга XVI в., история России XVI в., история Западной Европы XVI в., датско-российские отношения XVI в., Иван Грозный.

Досліджено історичний контекст запису писця кириличного рукопису XVI ст., що зберігається в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. The article covers the historical background of the scriber’s record of the XVIth century Cyrillic manuscript, which is kept in the Institute of Manuscripts of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. Исследовано исторический контекст записи писца кириллической рукописи XVI в., хранящейся в Институте рукописей Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского.

  rks_2013_17_22.pdf - 0

14.

Публікація документів


Гнатенко, Л. А.
Костомаровський список Азбучної молитви [Текст] / Л. А. Гнатенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1994. - Вип. 2. - С.236-243 .

Публікації випуска

  rks_1994_2_24.pdf - 0

15.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Зелінська, Надія (Українська академія друкарства, Україна, Львів).
Літописи княжої доби в "Українській бібліотецІ" Івана Тиктора: видавничий компроміс між наукою та читацьким запитом [Text] / N. V. Zelinska, I. I. Kapral, K. A. Astaptseva // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2024. - № 2. - P.96-116 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
українське книговидання в міжвоєнний період, Галицько-Волинський літопис, Повість временних літ, концерн "Українська Преса", Іван Тиктор, Теофіль Коструба, Іван Крип’якевич, Василь Пачовський, "Українська Бібліотека", газета "Наш Прапор", науково-довідковий апарат видання. Ukrainian Book Publishing in the Interwar Period, Galician-Volhynian Chronicle, Tale of Bygone Years, "Ukrainska Presa" concern, Ivan Tyktor, Theophil Kostruba, Ivan Krypiakevych, Vasyl Pachovskyi, "Ukrainska Biblioteka", newspaper "Nash Prapor", scientific reference apparatus of the publication.

Метою дослідження є розкриття ефективної практики галицьких науковців і видавців 20—30-х років ХХ ст. — представників Наукового товариства імені Шевченка та концерну "Українська Преса" — в їх спільній роботі щодо піднесення культурного та освітнього рівня українців, зокрема поглиблення їхніх знань у царині історії через випуск видань для масової аудиторії. Методологія дослідження базується на застосуванні історичного, хронологічного, ретроспективного та, частково, біографічного методу, що у сполученні з методами редакторського аналізу дало змогу відтворити оригінальний підхід видавців концерну "Українська Преса" до опрацювання і випуску складних за змістом текстів, що мали бути адресовані непідготованому читачеві. Наукова новизна дослідження полягає у висвітленні маловідомих сторінок співпраці галицьких істориків у 20—30-х роках ХХ ст. (у цьому випадку визначного медієвіста Теофіля Коструби) з представниками тогочасного видавничого бізнесу (знаковою постаттю якого був засновник і власник "медіаімперії" "Українська Преса" Іван Тиктор), результатом чого стала, зокрема, публікація перших українських перекладів літописів Княжої доби. Висновки. Плідна взаємодія дослідників з кола Наукового товариства ім. Шевченка і представників найбільшого видавничого концерну міжвоєнної Галичини "Українська Преса", які правильно вловили та врахували тогочасний читацький запит, мала результатом публікацію перших перекладів на сучасну українську мову літописів Княжої доби. Поява Галицько-Волинського літопису та Повісті временних літ у складі популярної "Української Бібліотеки" сприяла їх масовому поширенню серед галицького українства, у свій спосіб сприяючи його патріотичному вихованню. Унікальний досвід Тикторового концерну нагадує сучасним українським видавцям про те, що історичні праці — у різних форматах їх оприлюднення — повинні постійно перебувати у видавничому репертуарі та на книжковому ринку, поглиблюючи знання та формуючи в соціуму правильні, сперті на наукові дослідження знання про власну історію. The purpose of the research is to reveal the effective practices of Galician researchers and publishers from the 1920s -1930s, representatives of the Shevchenko Scientific Society and the largest publishing concern in inter war Galicia "Ukrainska Presa [Ukrainian Press]" in their joint efforts to enhance the cultural and educational level of Ukrainians by deepening their knowledge in the field of history through the publication of editions for the mass audience. The research methodology is based on the application of historical, chronological, retrospective, and partially biographical methods, which, in conjunction with editorial analysis methods, allowed for the reconstruction of the original approach of the publishers of the "Ukrainska Presa" concern to the processing and publication of complex content texts intended for an unprepared reader. The scientific novelty of the research lies in the exploration of lesser-known aspects of collaboration between Galician historians in the 1920s -1930s and representatives of the contemporary publishing business. The result of this collaboration includes the publication of the first Ukrainian translations of chronicles from the Princely era. Conclusions. The collaboration between researchers from the Shevchenko Scientific Society and representatives of the publishing concern "Ukrainska Presa", who accurately perceived and addressed the contemporary readership demand, resulted in the publication of the first translations of chronicles from the Princely era into modern Ukrainian. The inclusion of the Galician-Volhynian Chronicle and the Tale of Bygone Years in the popular "Ukrainska Biblioteka [Ukrainian Library]" contributed to their widespread dissemination among the Galician Ukrainian community, playing a role in patriotic education. The experience of concern serves as a reminder to modern Ukrainian publishers that historical works should be a part of the publishing repertoire and the book market. This helps deepen knowledge and shapes in society accurate, research-backed understanding of its own history.

  rks_2024_2_9.pdf - 0

16.
Сторчай, О. В. (Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнологіїім. М. Т. Рильського НАН України (Київ, Україна)).
Листи Антоніни Іванової до Оксани Павленко 1965–1971 років [Текст] / О. В. Сторчай // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.355-390 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Антоніна Іванова, Оксана Павленко, епістолярій 1965–1971 років, художниці-бойчукістки. . Antonina Ivanova, Oksana Pavlenko, epistolary of 1965–1971, artistbelonging to Boychukists art movement.

Метою статті є публікація листів художниці-бойчукістки Антоніни Іванової періоду 1965–1971 рр., що супроводжується вступною статтею і коментарями. Епістолярій художниці зберігається в Центральному державному архіві-музеї літератури і мистецтва України. З декількох архівних справ було виділено листи 1960–1970-х років, за можливості визначено дати написання листів, де вони не були вказані. Листи було систематизовано згідно із запропонованою нами хронологією, всі адреси і дати на конвертах і художніх листівках указано в коментарях до них. Методологія даних студій полягає у використанні методівісторичного і мистецтвознавчого аналізу та емпіричного пізнання. Наукова новизна. Уперше до публікації запропоновано епістолярій талановитої української мисткині Антоніни Іванової до Оксани Павленко періоду 1965–1971 рр., визначено основну тематику листів художниці, що стосується творчих, робочих, побутових подробиць її життя. Дотепер написати розлогий життєпис А. Іванової видається неможливим, адже досить багато фактів з творчості мисткині залишаються невідомими, не можна досі скласти більш-менш повний реєстр її творів з різних причин і, як наслідок, – провести їхню наукову атрибуцію. Публікація листів є однією зі сходинок у дослідженні творчого шляху художниці. Висновки. Ознайомлення із запропонованим до публікації епістолярієм А. Іванової дає можливість розширити наше уявлення про її творчість і особистість, заповнити лакуни у творчому життєписі художниці. За листами А. Іванової можна прослідкувати на всіх рівнях зародження і розвиток інтересу та вивчення творчості художників-бойчукістів у 1960–1970-х роках. Мисткиня фіксує майже кожну згадку, ілюстрації, статті, розділи загальних видань, прізвища мистецтвознавців, виставки, на яких експонувалися твори бойчукістів. З епістолярію А. Іванової дізнаємося подробиці з життєпису багатьох художників, зокрема С. Колоса і його дружини Г. Гізлер, В. Седляра, Бела Уітца, І. Падалки, В. Касіяна, Є. Повстяного, Т. Бойчука, М. Рокицького, а також Рівери, Сікейроса та інших. The aim of the article is to put into circulation and publish letters (the period from 1965 to 1971) of artist Antonina Ivanova, a representative of the Boychukists artist mo-vement; the article is presented with the introductory part and comments.The artist’s epistolary heritage is stored in the Central State Archive-Museum of Literature andArt of Ukraine. We selected letters from the 1960s and 1970s from several archivalfiles, and after that, when it was possible, we determined the dates when the lettershad been written, if they were not indicated. The letters were arranged according to the chronology we propose, all addresses and dates on the stamps of envelopes and postcards are indicated in the comments to them. The methodology of the study lies in the usage of historical methods, art study analysis methods and empirical perception methods.The scientific novelty. For the first time, epistolary of the talented Ukrain-ian artist Antonina Ivanova to Oksana Pavlenko during the period of 1965–1971 is of-fered for publication; the main subject of the artist’s letters regarding her creative andworking problems, details of her everyday life and biography were determined. Un-til now, it seems impossible to write an extensive biography of Antonina Ivanova, asthere are many unknown facts from the artist’s work, it is still impossible to compile a more or less complete register of her works for various reasons, and as a consequence – to carry out their scientific attribution. The publication of letters is one of the steps in the study of the artist’s creative path.Conclusions. The materials proposed for the publication – the epistolary of Antonina Ivanova – give us the opportunity to expand our understanding of her creative work and personality and to fill gaps in the creative biography of the artist. Antonina Ivanova's letters make it possible to trace at all levels the emergence and arising of interest to the Boychukists movement artists in the 1960s and 1970s and its studies. The artist records almost every mention of the the Boychu-kists, illustrations, articles, sections of publications about them, names of art critics and exhibitions, which exhibited the works of the Boychukists. From Antonina Ivanova’sepistolary we learn about the details of many artists biographies, in particular aboutS. Kolos and his wife G. Gizler, about V. Sedliar, Bela Uitz, I. Padalka, V. Kasiyan, Ye. Povs-tianyi, T. Boychuk, M. Rokytskyi, Rivera, Siqueiros and others.

  rks_2020_26_24.pdf - 0

17.

Микола Петрович Візир – археограф і організатор української архівної й рукописної справи (до 40-річчя професійної та громадської діяльності) [Текст] // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 6. - С.204-211 .

Публікації випуска

  rks_2000_6_19.pdf - 0

18.

Повідомлення


Іваннікова, М. К.
Наукове дослідження історичних книжкових колекцій та зібрань в Національній бібліотеці України імені В. І. Вернадського: історико-книгознавчі засади, завдання та перспективи [Текст] / М. К. Іваннікова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2005. - Вип. 10. - С.431–437 .

Публікації випуска

  rks_2005_10_38.pdf - 0

19.

Кодикологія та кодикографія


Дубровіна, Л. А.
Новий список "Казанського літописця" в Інституті рукопису Національної бібліотеки [Текст] / Л. А. Дубровіна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 15. - С.116-125 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кодикологія, рукописна книга, російські літописи, російська історична повість, російська історія XVI ст., історія Казані, Іван Грозний. codicology, manuscript, Russian historical chronicle, Russian historical story, Russian history of the XVI century, history of Kazan, Ivan the Terrible.

Висвітлено основні характеристики історико-публіцистичної повісті XVI ст. «Казанський літописець», надано детальний кодикологічний опис рукопису списку повісті 60-х років XVIII ст., придбаного Інститутом рукопису НБУВ, із наведенням його постатейного змісту. The article is focuses on a new manuscript acquired by the Institute of Manuscript of Vernadsky National Library of Ukraine – a copy of the historical story of the XVI century “Kazan Chronicle”. The author reveals the main features of the story and provided a detailed codicological description of the manuscript giving the titles of each its chapter.

  rks_2012_15_9.pdf - 0

20.

Розділ 2. Історія книжкових колекцій та зібрань


Юхимець, Гліб Миколайович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Образ святого Миколая в українській гравюрі XVII – XVIII ст. [Текст] / Г. М. Юхимець, І. І. Цинковська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 24. - С.111-132 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
українська гравюра, мідні гравірувальні дошки, ілюстрація, ініціал-ілюстрація, Акафісти, св. Миколай Чудотворець. Ukrainian printmaking, copper print plates, illustration, initial-illustration, Akathist, Saint Nicholas the Wondermaker. украинская гравюра, медные гравировальные доски, иллюминация, инициал-иллюстрация, Акафисты, св. Николай Чудотворец.

Мета роботи. Дослідження іконографії образу св. Миколая Чудотворця в українській гравюрі доби Бароко, композиційної структури, принципів побудови, семантики гравюри цього тематичного циклу на матеріалах ілюстрованих українських кириличних стародруків, мідних гравірувальних дощок українських друкарень XVII–XVIII ст. та відбитків з них, що зберігаються у фондах Національної бібліотеки України іме-ні В. І. Вернадського. Методологія дослідження базується на застосуванні іконографічного та іконологічного методів, а також порівняльного мистецтвознавчого аналізу втілення образу св. Миколая в іконописі та гравюрі. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні уявлень щодо іконографії образу св. Миколая Чудотворця в українському сакральному мистецтві доби Бароко. Вперше на матеріалах різних видівобразотворчого мистецтва (іконопис, монументальний живопис, станкова гравюра та книжкова ілюстрація) прослідковано іконографію образу св. Миколая в українській гравюрі (одноосібних зображеннях та житійних клеймах) зазначеного хронологічного періоду, її особливості й відмінності від іконографії св. Миколая в українському іконописі. Висновки. У статті відзначається, що українські гравери доби Бароко, зображаючи св. Миколая Чудотворця, перенесли акцент із сакрального образу символу, притаманного іконопису, на створення образу, максимально наближеного до реального життя, і тим самим збагатили не лише канонічні іконографічні схеми образу св. Миколая, але й значно розширили тематику та сюжети його житійного циклу в ілюстраціях на сторінках українських стародруків. The aim of the work is to research the iconography of the image of Saint Nicholas the Wondermaker in the Ukrainian Baroque printmaking, its compositional structure, principles of construction, and semantics of prints of this topical cycle on the basis of the illustrated Ukrainian Cyrillic old prints, copper print plates of Ukrainian printing houses of the 17th–18th centuries and prints made from the plates that are preserved in the collections of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. Methodology of the research is grounded on iconographic and iconological approach, as well as comparative art criticism analysis of the embodying of Saint Nicholas’ image in icon painting and printmaking. Scientific novelty of the research is in broadening of the conception regarding the iconography of Saint Nicholas’ image in the Ukrainian religious art of the Baroque era. For the first time, based on diverse fine arts materials (icon painting, monumental painting, easel engraving and book illustration) the iconography of the image of Saint Nicholas the Wondermaker has been traced in the Ukrainian printmaking (in one-person portrait images and frame vita scenes) of the afore-mentioned period, as well as the peculiarities and differences in comparison to the iconography of Saint Nicholas in the Ukrainian icon painting have been shown. Conclusions. The article demonstrates that the Ukrainian print masters of the Baroque era portraying Saint Nicholas the Wondermaker shifted the focus from the sacred symbolic image, characteristic to icon painting, to the creation of an image close at most to the real life, and thus they enriched not only the canonical iconographic schemes of Saint Nicholas’ image, but also significantly broadened topicsand plots of his life cycle in the illustrations on the pages of the Ukrainian old prints. Цель работы. Исследование иконографии образа св. Николая Чудотворца в украинской гравюре эпохи Барокко на материалах иллюстрированных украинских старопечатных книг, гравировальных медных досок-клише украинских типографий и оттисков с них, хранящихся в фондах Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского в Киеве. Методология исследования заключается в использовании иконографического и иконологического методов, сравнительного искусствоведческого анализа композиционных и стилистических воплощений образа св. Николая Чудотворца в иконописи и гравюре. Научная новизна исследования состоит в расширении представлений об иконографии образа св. Николая Чудотворца в украинском сакральном искусстве эпохи Барокко. Впервые на материалах различных видов изобразительного искусства (иконопись, монументальная живопись, станковая гравюра и книжная иллюстрация) прослежена иконография образа св. Николая Чудотворца в украинской гравюре указанного хронологического периода (в единичном изображении, а также в житийных клеймах), ее особенности и отличия от иконографии в украинской иконописи. Выводы. Изучение значительного количества памятников XVII–XVIII вв. убеждает в том, что украинские граверы эпохи Барокко в изображениях св. Николая Чудотворца отказались от сакрального образа-символа, свойственного иконописи и монументальной живописи, и все внимание сосредоточили на создании образа, максимально приближенного к реальной жизни. Этим самым они не только обогатили канонические иконографические схемы, но и значительно расширили тематику и сюжеты житийного цикла св. Николая Чудотворца в многочисленных иллюстрациях на страницах старопечатных изданий.

  rks_2019_24_10.pdf - 0

...
 
Інститут рукопису
Імідж-каталоги

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського