4. |
Харченко Т.Б. Якість продукції в системі факторів конкурентоспроможності підприємства: Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Т.Б. Харченко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2006. — 20 с. — укp.Проведено комплексне дослідження теоретичних аспектів забезпечення якості продукції як фактора конкурентоспроможності підприємства. Розкрито соціально-економічну сутність якості продукції, особливості її оцінки та принципи управління. Проаналізовано проблеми, що виникають у процесі забезпечення високого рівня якості продукції. Розроблено методику оцінки конкурентоспроможності підприємства, визначено критерії розрахунку її інтегрального показника. Показано можливість покращання якості продукції шляхом побудови вертикально-інтегрованих об'єднань, створення єдиної прозорої системи акредитації щодо оцінки відповідності якості продукції, усунення технічних бар'єрів у торівлі засобом гармонізації укрїнських стандартів з їх міжнародними аналогами. Обгрунтовано необхідність створення єдиного контролюючого органу з питань безпеки й якості харчових продуктів і продовольчої сировини відповідно до практики країн ЄС - Української національної ради з питань якості, конкурентоспроможності та розвитку експортного потенціалу. Скачати повний текст Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)290-823.2-13 + Шифр НБУВ: РА348285
Рубрики:
Географічні рубрики:
|
5. |
Харченко Т. О. Механізми державного регулювання сталого розвитку аграрного сектору економіки України: автореферат дис. ... д. держ. упр. : 25.00.02 / Т. О. Харченко. — Б.м., 2024 — укp.У дисертації вирішено актуальну наукову проблему з розроблення теоретико-методологічних засад та концептуальних підходів щодо вдосконалення механізмів державного регулювання сталого розвитку аграрного сектора економіки України та запропоновано відповідні наукові положення, підходи й рекомендації щодо їхнього практичного упровадження в діяльність органів державної влади України.Розроблено Концептуальні положення Стратегії сталого розвитку аграрного сектора економіки України, стратегічна мета якої передбачає досягнення цілей сталого розвитку в аграрній сфері та набуття Україною статусу глобального центру з продовольчої безпеки. Виходячи із методології стратегічного планування, сформовано стратегічне бачення сталого розвитку аграрного сектора економіки України на період до 2027 р., котре передбачає економічну трансформацію аграрного сектора, забезпечення розвитку аграрної інфраструктури, зростання прибутковості аграрного сектора, скорочення відмінностей між якістю та рівнем життя сільського населення України та країн – членів ЄС, зростання частки органічного виробництва, збалансований розвиток сільських територій, посилення спроможності центральних органів влади та органів місцевого самоврядування. Для досягнення визначеної стратегічної мети та стратегічного бачення передбачено реалізацію наступних стратегічних напрямів, котрі сформовані з урахуванням векторів удосконалення концепції сталого розвитку аграрного сектора: вдосконалення нормативно-правового та інституційного забезпечення сталого розвитку аграрного сектора, розробка та впровадження комплексного програмного документа про засади сталого розвитку аграрного сектора, впровадження моделей державно-приватного партнерства для розвитку сільських територій, створення сприятливого середовища для розвитку малих та середніх сільськогосподарських виробників, забезпечення виробництва, експорту безпечної та здорової сільськогосподарської й харчової продукції.^UThe dissertation solved the relevant scientific problem of developing theoretical-methodological foundations and conceptual approaches to enhance the mechanisms of state regulation for sustainable development of the agricultural sector of Ukraine's economy. It proposes corresponding scientific positions, approaches, and recommendations for their practical implementation within the activities of Ukrainian government bodies.Conceptual approaches, theoretical foundations, and peculiarities of state regulation for the sustainable development of the agricultural sector were investigated, allowing for the identification of the organizational, normative-legal, and financial-economic mechanisms of state regulation for the sustainable development of the agrarian sector of Ukraine's economy.The peculiarities of European experience in state regulation for the sustainable development of the agricultural sector have been identified, allowing for the prioritization of implementing a direct support model for agricultural entities in EU member states with a focus on farms to mitigate the negative impact of globalization trends on their activities. The structural concept for assessing Ukraine's international position in the global context of state support for the financial-economic mechanism of regulating the development of the agrarian sector has been substantiated, enabling the formulation of a methodological basis for determining the structural components of mechanisms for state regulation for sustainable development of the agrarian sector to implement successful European practices of state support and ensure the resilience of food systems. This involves isolating a group of assessment indicators for aggregate agricultural support, establishing the level of correlation between annual values of indicators within the studied set, and conducting a ranking of OECD member countries.Conceptual approaches to designing the impact of investment instruments and state support on the formation of macroeconomic indicators of the sector through the implementation of normative-legal, organizational, and financial-economic mechanisms of state regulation of the agrarian sector for maximum adaptation to the EU Common Agricultural Policy have been substantiated. A combined two-level impact model of the level of economic freedom on the mechanisms of state regulation for the sustainable development of the agricultural sector and the national economy was proposed for implementation. This model is based on formalized dependencies of the gross value added of the national economy and the agricultural sector on stimulant factors' sub-indices of the Economic Freedom Index across functional components: the rule of law, government effectiveness, regulatory efficiency, and market openness, empirically confirmed by econometric models. It has been confirmed that all factors act as stimulants in shaping the GDP of the national economy and the GDP of the agricultural sector, the most important of which is the Business Freedom Index.Conceptual provisions of the Sustainable Development Strategy for the agrarian sector of Ukraine’s economy were developed. The strategic goal envisions achieving sustainable development objectives in the agrarian sphere and establishing Ukraine as a global center for food security. This vision involves the economic transformation of the agricultural sector, ensuring the development of agricultural infrastructure, increasing the profitability of the agricultural sector, reducing disparities between the quality and standard of living of the rural population in Ukraine and EU member countries, increasing the share of organic production, balanced development of rural territories, and strengthening the capacity of central government authorities and local self-government bodies.To achieve the defined strategic goal and strategic vision, the implementation of the following strategic directions has been envisaged, taking into account the vectors of improving the concept of sustainable development of the agrarian sector: improvement of legal and institutional support for the sustainable development of the agrarian sector, development and implementation of a comprehensive program document on the principles of sustainable development of the agrarian sector, implementation of public-private partnership models for the development of rural territories, creation of a favorable environment for the development of small and medium-sized agricultural producers, ensuring the production and export of safe and healthy agricultural and food products. Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ
|