Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (6)Тематичний інтернет-навігатор (1)Наукова електронна бібліотека (150)Реферативна база даних (3652)Книжкові видання та компакт-диски (1505)Журнали та продовжувані видання (2)
Пошуковий запит: (<.>K=ВПРАВ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 511
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Юхно Ю.О. 
Спеціальна силова підготовка дзюдоїстів високої кваліфікації у передзмагальному періоді: Автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.01 / Ю.О. Юхно ; Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України. — К., 1998. — 15 с. — укp.

Захищаються методологія і засоби удосконалення спеціальної силової підготовки дзюдоїстів високої кваліфікації, що грунтуються на біомеханічних показниках спортивної техніки і закономірностях зміни властивостей кістякової мускулатури під впливом цілеспрямованих фізичних вправ. На підставі узагальнення результатів власних досліджень біомеханічних характеристик спортивної техніки і показників, що характеризують біофізичні властивості кістякових м'язів дзюдоїстів високої кваліфікації, автором розроблені і впроваджені в практику спортивного тренування методичні рекомендації по удосконаленню спеціальної силової підготовки борців високої кваліфікації в передзмагальному періоді.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч517.158.151-1
Шифр НБУВ: РА302327 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Чернюшок О.В. 
Психолого-педагогічні умови навчання молодших школярів основ колористики у процесі образотворчої діяльності: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / О.В. Чернюшок ; Луган. держ. пед. ін-т ім. Т.Г.Шевченка. — Луганськ, 1998. — 16 с. — укp.

У ході дослідження виявлені і науково обгрунтовані психолого-педагогічні умови, необхідні для здійснення ефективного формування знань, умінь з колористики. Встановлена послідовність оволодіння кольором, як мовою образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, обгрунтовано необхідність і доцільність широкого використання вправ та ігрових методів. Наукова новизна полягає в тому, що була виявлена і пройшла успішну експериментальну перевірку система психолого-педагогічних умов, які сприяють поетапній реалізації методів та прийомів навчання з основ кольорознавства молодших школярів, вплив цих умов на зміну структури діяльності дітей у процесі цілеспрямованого навчання; визначився напрямок навчання - "композиція колористична" (власне сприймання кольору та шляхи його реалізації в площинній та об'ємній композиціях).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.355.22

Рубрики:

      
3.

Ніцецька О.М. 
Навчання граматичного матеріалу та його організація в підручнику "English through Communication" для 7 і 8 класів середньої школи: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / О.М. Ніцецька ; Київ. держ. лінгв. ун-т. — К., 1998. — 22 с. — укp.

Дисертацію присвячено теоретичному обгрунтуванню та практичній розробці методики навчання граматичного матеріалу англійської мови учнів 7 і 8 класів та питанням організації граматичного матеріалу в підручнику англійської мови "English through Communication" для середнього ступеня. В роботі теоретично обгрунтована методика навчання граматичного матеріалу за допомогою різних типів евристичних бесід та підсистеми граматичних вправ з максимальним урахуванням вікових особливостей учнів середнього ступеня. Доведена доцільність запропонованої в дослідженні організації граматичного матеріалу в підручнику англійської мови з використанням інтенсивної технології. Розроблені різні типи евристичних бесід та підсистема граматичних вправ, які є інтегральною частиною підручника "English through Communication" для середнього ступеня. Створені граматичні коментарі до підручників 7 і 8 класів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш143.21-912.32

Рубрики:

      
4.

Усата В.В. 
Навчання розуміння предикативних фразеологічних одиниць у процесі читання англомовного газетного тексту (у вищому навчальному закладі): Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / В.В. Усата ; Київ. держ. лінгв. ун-т. — К., 1998. — 18 с. — укp.

Дисертацію присвячено теоретичному обгрунтуванню та експериментальній перевірці технології навчання студентів факультетів іноземних мов вищих навчальних закладів розумінню актуалізованих предикативних фразеологічних одиниць у процесі читання англомовного газетного тексту. В роботі представлено методичну типологію стилістичних прийомів актуалізації предикативних фразеологічних одиниць, словник-мінімум цих елементів англомовного газетного тексту, комплекс вправ і модель трьохетапного навчання, ефективність якого обгрунтована теоретично і доведена практично.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш143.21-33

Рубрики:

      
5.

Аль-Кудах Мохаммад Кх. А 
Фізичні вправи та психологічна корекція на ранньому етапі реабілітації хворих на інфаркт міокарда: Автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Аль-Кудах Мохаммад Кх. А ; Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України. — К., 1999. — 19 с. — укp.

Вдосконалена програма фізичної реабілітації хворих, які перенесли інфаркт міокарда, комплексом психотерапевтичних методів на ранньому етапі відновлювального лікування. Доведена ефективність використання психологічної корекції для прискорення процесу нормальної психологічної реадаптації та скорочення термінів перебування у стаціонарі; встановлена зворотня залежність між толерантністю до фізичного навантаження зі змінами психологічного стану хворого; розширені уявлення про механізми гемодинамічного забезпечення фізичного навантаження - виявлена позитивна динаміка показників центрального кровообігу та індексів скорочуваності у фазі вигнання із підвищенням фізичної працездатності та зникнення психопатологічної симптоматики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р410.140.45-5

Рубрики:

      
6.

Глазова О.П. 
Перспективність і наступність у формуванні текстотворчих умінь в учнів початкових і 5 класів загальноосвітньої школи: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / О.П. Глазова ; Ін-т педагогіки АПН України. — К., 1999. — 18 с. — укp.

Подано науково обгрунтовану та експериментально перевірену методику навчання п'ятикласників будувати тексти, яка, будучи зорієнтована на всі фази мовленнєвого акту, сприяє реалізації принципів перспективності та наступності у формуванні текстотворчих умінь. Методика навчання п'ятикласників створювати зв'язні висловлювання спирається на відпрацьовані в початкових класах текстотворчі вміння та спеціально розроблену систему вправ, яка засобами аналітико-синтетичних дій з різними структурними елементами тексту сприяє поглибленню знань і вмінь, необхідних для продукування висловлювань та удосконалення мовлення в цілому.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-911.33

      
7.

Малімон О.О. 
Диференційований підхід у процесі фізичного виховання студентів: Автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / О.О. Малімон ; Волин. держ. ун-т ім. Л.Українки. — Луцьк, 1999. — 19 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч511.153.18

Рубрики:

      
8.

Виногородський А.М. 
Розвиток особистісної рефлексії підлітків (на матеріалі сприйняття музики): Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / А.М. Виногородський ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 1999. — 20 с. — укp.

В дисертації представлено матеріали експериментального вивчення особистісної рефлексії у підлітковому віці, рзширено теоретичні та методичні уявлення про особливості розвитку і сутності даного феномена та розроблено комплекс методик для його діагностики. Виявлено, що внутрішня природа даного феномена пов'язана з осмисленням і переосмисленням особистісних змістів (різних образів "Я") в минулому, реальному, майбутньому. Встановлені види особистісної рефлексії підлітків: ретроспективний, ситуативний, перспективний. Доводиться, що розвиток особистісної рефлексії відбувається опосередковано - через прийняття підлітком особистісної позиції (продуктивної чи репродуктивної) і мотивується сприйняттям музики. Визначені крітерії і рівні розвитку саморефлексії та її видів у підлітків. Доведена ефективність розробленої системи навчально-виховних заходів, яка включала в себе серії занять (твори, ігрові імітації, імпровізації, проекції) та психологічні техніки, вправи і прийоми щодо саморозвитку і самовиховання особистісної рефлексії підлітків при сприйнятті ними класичної і сучасної музики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю984.544-3

Рубрики:

      
9.

Трад Реда Хассан 
Фізичні вправи, масаж, гідро- та механотерапія у реабілітації хворих на нейроциркуляторну дистонію: Автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Трад Реда Хассан ; Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України. — К., 1999. — 17 с. — укp.

На підставі клініко-фізіологічних і педагогічних досліджень науково обгрунтована і розроблена програма фізичної реабілітації хворих нейроциркулярною дистонією всіх клінічних форм, дана оцінка ефективності застосування цієї програми на різних етапах реабілітаційного лікування. Використано педагогічні, інструментальні, електрофізіологічні методи дослідження, функціональні навантажувальні проби. Фізична реабілітація хворих за запропонованою нами методикою дозволила в порівнянні зі звичайною методикою фізичної реабілітації істотно поліпшити показники соціально-побутових навиків: функцію незалежності, соціальні взаємовідношення, індекс активності Хамрина і Воліна, показники кровообігу: середній артеріальний тиск, ударний об'єм крові, загальний периферичний опір судин. Застосовувані функціональні навантажувальні проби дозволили виявити приховані зрушення і порушення регуляції кровообігу, а також об'єктивно оцінити запропоновану відновлювальну терапію. Найбільш інформативними серед них виявились: індекс Кердо, велоергометрична проба, індекс 30:15.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р628.063-54

Рубрики:

      
10.

Лисенко Р.Б. 
Оптимізація хірургічного лікування післяопераційних вентральних гриж великих розмірів у хворих із ожирінням: Автореф. дис... канд. мед. наук: 14.01.03. / Р.Б. Лисенко ; Київ. мед. акад. післядиплом. освіти ім. П.Л.Шупика. — К., 1999. — 16 с. — укp.

Дисертацію присвячено питанням етіопатогенезу, особливостей клінічного перебігу післяопераційних вентральних гриж великих розмірів у хворих із ожирінням і розробці на цій основі найбільш раціональної тактики їх хірургічного лікування. Особлива увага приділяється передопераційній підготовці, що починається з амбулаторного режиму, включає комплекс дієтичного харчування, вправи з лікувально-фізичного комплексу. Запропоновано новий спосіб профілактики нагноєння рани в хворих із ожирінням. Впроваджено використання розширених оперативних розрізів, що передбачають абдомінопластику. У хворих із ожирінням 2-4 ст. герніопластика поєднується з видаленням основного депо жиру (висячого "фартуха" великого сальника). Розроблено модифікований спосіб вентропластики місцевими тканинами, новий спосіб аутодермальної пластики, що дозволяють ефективно укріплювати слабкі місця апоневроза в зоні пластики, зменшують навантаження на основний шов.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р457.463.054.8

Рубрики:

      
11.

Карабанов А.Г. 
Корекція фізичних недоліків глухих школярів у процесі фізичного виховання: Автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / А.Г. Карабанов ; Волин. держ. ун-т ім. Л.Українки. — Луцьк, 1999. — 16 с. — укp.

Розроблено дозування фізичних вправ для глухих школярів 11-15 років. Оптимальна кількість повторень вправ на гнучкість хребта становить 25-35 разів, кульшового суглоба - 20-30 разів, плечового суглоба - 15-25 разів, вправ на швидкість - 4-5 разів, силу - 2-3 рази і швидкісно-силових якостей - 6-8 разів. Запропоновано програму з фізичного виховання для глухих школярів 5-9 класів, яка містить гігієнічно обгрунтований фізкультурно-оздоровчий режим школи, що передбачає вирішення оздоровчих, корекційних, освітніх і виховних завдань. Розділи навчальної програми включають гімнастику, легку атлетику, лижну підготовку, плавання, рухливі ігри, баскетбол, ковзани, кросову підготовку і марш-кидок. Кожен розділ має теоретичні відомості, практичний матеріал, словник, фразеологію і нормативні вимоги.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч432.241.6

Рубрики:

      
12.

Кондратенко В.О. 
Формування системи словотворення як засіб розвитку мовлення слабочуючих учнів: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.03 / В.О. Кондратенко ; Ін-т дефектології АПН України. — К., 1999. — 23 с. — укp.

Дослідження, проведені у спецшколах України, засвідчили бідність активного словника слабочуючих учнів на дієслівно-префіксальні слова. Доведено принципову можливість впливу методично правильно підготовлених словотворчих вправ на збагачення словника слабочуючих учнів лексичними одиницями із похідною основою. При розробці методичних позицій було використано відомі у вітчизняній методиці викладання рідної мови висновки про реальні можливості мовленнєвого розвитку слабочуючих учнів у процесі утворення структурно-семантичного підходу до вивчення складу слова і словотворення, які досі не були реалізовані в спецпрактиці вивчення рідної мови в школі для слабочуючих дітей.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-917.1

      
13.

Коршак Т.Є. 
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу учнями на уроках: (на прикладі вивчення біології та хімії в основній школі): Автореф. дис... канд. пед.: наук:13.00.01 / Т.Є. Коршак ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 1999. — 20 с. — укp.

Узагальнено наробки науковцій з питань формування і розвитку в школярів підліткового віку мисленнєвих операцій узагальнення і систематизації навчального матеріалу на змісті природничих наук. Розроблена спеціальна система пізнавальних завдань і вправ, спрямованих на розвиток умінь узагальнення і систематизації навчального матеріалу та підвищення рівня засвоєння знань і успішності учнів в процесі навчання природничих дисциплін. Виявлені умови, при яких дана система завдань і вправ діє таким чином, що у школярів з'являються наявність позитивної навчальної мотивації, необхідного дієвого апарату, здатність учнів до аналізу та самоаналізу, забезпечення послідовності у розвитку вмінь узагальнювати і систематизувати навчальний матеріал, поєднання репродуктивної і творчої діяльності учнів з поступовим переходом до самостійної роботи. Розроблені критерії оцінювання сформованості умінь узагальнення і систематизації знань і відповідно до цих критеріїв виділені рівні сформованості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.22 + Г.р.(4УКР)2-34 + Е.р(4УКР)21-34,022

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
14.

Тимошенко О.В. 
Розвиток швидкості та точності ігрових дій у дівчаток 10-14 років, які займаються баскетболом: Автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / О.В. Тимошенко ; Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України. — К., 1999. — 20 с. — укp.

Встановлені вікові закономірності морфо-функціональної обумовленості розвитку просторово-часових характеристик технічних прийомів юних баскетболісток. Визначене значення швидкості і точності ігрових дій і морфофункціональних характеристик організму дівчаток-баскетболісток 10-14 років для ефективності змагальної діяльності. Розроблена спеціальна шкала оцінок, складені модельні характеристики для відбору, контролю та корекції процесу навчання юних баскетболісток. Запропоновані комплекси фізичних вправ і спеціальних завдань для вдосконалення просторово-часових характеристик і функціональних можливостей організму дівчаток 10-14 років.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч515.661.5

Рубрики:

      
15.

Шмаргун В.М. 
Психолого-педагогічна корекція затримки психічного розвитку дітей молодшого шкільного віку (на основі занять фізичними вправами в умовах загальноосвітньої школи): Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / В.М. Шмаргун ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2000. — 19 с. — укp.

Досліджено проблему корекції затримки психічного розвитку дітей молодшого шкільного віку, побудованої на основі спеціальної рухової діяльності. З'ясовано що такі корекційні заняття впливають на розвиток інтелекту дітей. Дослідження розширює уявлення відносно структури інтелектуального дефекту даних дітей. Встановлено вірогідні зв'язки загального розвитку та ментальної швидкості з розвитком функцій програмування, регуляції та контролю рухів рухового аналізатора. Доведено, що корекційні рухові заняття позитивно впливають на функції когнітивних структур, їх здібності до дифренціації та інтеграції сигналів, а також є досить ефективними у формуванні функцій рухового аналізатора. Зроблено висновок, що у процесі корекційного навчання дітей даної категорії слід, перш за все, приділяти увагу кінестетичному фактору.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р733.645.095-541 + Ю948.25-734-82 + Ч421.354
Шифр НБУВ: РА310752 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
16.

Навроцький Е.М. 
Програмування засобів і методів фізичного виховання юнаків 16 - 17 років, які проживають на території радіаційного забруднення: Автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Е.М. Навроцький ; Волин. держ. ун-т ім. Л.Українки. — Луцьк, 2000. — 21 с. — укp.

Розроблено зміст та співвідношення фізичних вправ на уроках фізичної культури, дозування фізичних навантажень різної спрямованості. Встановлено закономірності взаємозв'язків між показниками фізичного розвитку та підготовленості, а також функціональних можливостей юнаків та вмістом в організмі цезію. Запропоновано методику фізичного виховання юнаків, які проживають на радіаційно забрудненій території.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р128.94-34
Шифр НБУВ: РА308879 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
17.

Хорошковська О.Н. 
Лінгводидактична система початкового навчання української мови у школах з російською мовою викладання: Автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.02 / О.Н. Хорошковська ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2000. — 39 с. — укp.

Визначено лінгводидактичну систему як цілісний упорядкований процес, побудований на основі врахування лінгвістичних, психологічних та психолінгвістичних особливостей засвоєння української мови як другої, близькоспорідненої, що включає засади (цілі, зміст, принципи, методи та прийоми, системи вправ, типологію уроків) і методику навчання. Виявлено критерії відбору та зміст навчання української мови як другої, лінгводидактичні принципи, особливості засвоєння української мови російськомовними учнями, методи і прийоми навчання та системи вправ, типологію уроків залежно від ступеня збігу відповідного навчального матеріалу російської та української мов, а також розроблено методику з урахуванням основних цілей навчання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-916
Шифр НБУВ: РА311443 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Климова К.Я. 
Формування культури мовлення майбутніх учителів початкових класів в умовах говірок Житомирщини: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / К.Я. Климова ; Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2000. — 19 с. — укp.

Досліджено проблему формування мовної культури студентів - вихідців з різних районів області. Її актуальність визначається потребою держави у кваліфікованих, інтелектуально розвинених педагогах з високим рівнем комунікативних умінь і навичок вільного володіння засобами літературної мови. Такі вчителі повинні тактовно і наполегливо долати діалектні помилки у мові дітей і водночас сприяти зацікавленості живим народним словом, вчити доречно і доцільно використовувати діалектизми в тексті. Однак аналіз мовлення студентів I - IV (V) курсів показав, що проблема подолання діалектних помилок у педагогічному закладі освіти є досить серйозною. Методика формування мовленнєвої культури майбутніх вчителів за умов діалектного впливу, яку запропоновано і апробовано на заняттях з курсів "Сучасна українська мова" і "Основи культури і техніки мовлення" на педагогічному факультеті Житомирського державного педагогічного університету, є комплексом взаємопов'язаних, упорядкованих дій викладачів і студентів, з-поміж яких провідне місце належить виконанню різнорівневих вправ з діалектизмами. Використання в експериментальній методиці гнучких педагогічних технологій передбачало зміни вузівських навчальних програм, структури занять, системи контролю й оцінювання знань, форм науково-дослідницької роботи студентів. Враховано також психологічний аспект данної проблеми.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-913.37
Шифр НБУВ: РА308794 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Пантік В.В. 
Формування мотивації до занять фізичними вправами дівчат 11 - 15 років, які проживають на території радіаційного забруднення: Автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / В.В. Пантік ; Волин. держ. ун-т ім. Л.Українки. — Луцьк, 2000. — 21 с. — укp.

Визначено рівень фізичного розвитку, фізичної підготовленості та функціональних можливостей дівчат 11 - 15 років, які постійно проживають у зоні радіаційного контролю, а також виявлено їх ставлення до фізичного виховання та спорту. Встановлено взаємозв'язки між показниками фізичного стану. Запропоновано технологію формування мотивації до занять фізичними вправами школярок, які проживають на території радіаційного забруднення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.354 + Р128.94-34
Шифр НБУВ: РА310638 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
20.

Шеремет О.Б. 
Особливості реабілітації хворих старших вікових груп з остеохондрозом шийного відділу хребта: Автореф. дис... канд. мед. наук: 14.01.21 / О.Б. Шеремет ; Укр. НДІ травматології та ортопедії. — К., 2000. — 20 с. — укp.

Вивчено особливості комплексної реабілітації хворих на остеохондроз шийного відділу хребта середнього та літнього віку з використанням двох комплексів лікувальної гімнастики: ізометричної та бадуаньцзин. Розроблено схему диференційованого підходу до призначення вивчених комплексів залежно від віку пацієнтів, стану мозкового кровообігу (за даними реоенцефалографії), функціонального стану вегетативної нервової системи (за даними спектрального аналізу варіабельності серцевого ритму, варіаційної пульсометрії та активної ортостатичної проби). Рекомендовано одноразове застосування комплексу з реєстрацією мозкового кровообігу методом реоенцефалографії та тонусу вегетативної нервової системи методом спектрального аналізу варіабельності серцевого ритму. Виявлено, що у хворих з клінічними проявами остеохондрозу шийного відділу хребта ортостатичні порушення кровообігу зустрічаються частіше, ніж у пацієнтів з патологією поперекового відділу хребта. Застосування комплексу ізометричних вправ і гімнастики бадуаньцзин призвело до нормалізації гемодинамічного забезпечення під час активної ортостатичної проби. Завдяки диференційованому підходу до застосування лікувальної гімнастики відзначено покращання стану хворих, продовження строків ремісії, підвищено якість життя хворих середнього та літнього віку з остеохондрозом шийного відділу хребта.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р458.250.401-5
Шифр НБУВ: РА311774 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського