Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Наукова електронна бібліотека (3)Реферативна база даних (213)Книжкові видання та компакт-диски (25)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>K=ДЕСТИНАЦІЯ$<.>+<.>K=САКРАЛЬНОЇ$<.>+<.>K=АРХТІТЕКТУРИ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 37
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Ковтун Н.М. 
Архетип культурного героя в українській духовній традиції: історико-філософський контекст: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Н.М. Ковтун ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Здійснено спробу вивчення теорії архетипів у вітчизняній і зарубіжній філософській літературі (працях Л.Гумілова, М.Еліаде, С.Кримського, О.Лосєва, Т.Манна, Ф.Ніцше, Платона, П.Флоренського, Н.Хамітова, Ф.Шеллінга, К.Юнга). Проведено структурно-функціональний аналіз амбівалентної суті образу міфічного першогероя у контексті архетипу культурного героя, здійснено спробу реконструкції основних елементів даного архетипу у загальноіндоєвропейській традиції. Установлено функціонування його складових (захисної, перетворювальної та сакральної функцій) в українській духовній традиції. Історико-філософський зміст архетипу культурного героя визначено як іманентну націленість особи, якій притаманні риси міфічного першогероя, на перетворення, реорганізацію життя людської спільноти

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР) + Ю3(4) +
Шифр НБУВ: РА335307

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Чень Л.Я. 
Архітектура монастирів чину Святого Василія Великого в Україні та їх місце в розвитку української архітектури XVII - XX століття: Автореф. дис... канд. архітектури: 18.00.01 / Л.Я. Чень ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2007. — 20 с. — укp.

Наведено результати комплексного дослідження архітектури монастирів Чину Святого Василія Великого (ЧСВВ) на сучасних теренах України як цілісного явища в традиції української сакральної архітектури. Встановлено основні етапи розвитку монастирів ЧСВВ, а також періоди їх будівництва. Проаналізовано типологію планувально-просторового вирішення монастирів ЧСВВ в Україні. Розкрито особливості архітектурно-просторового вирішення василіянських монастирів у контексті розвитку української та загальноєвропейської архітектури. Визначено перспективні напрямки сучасного розвитку архітектури монастирів ЧСВВ, а також розроблено наукові положення їх відтворення, реконструкції та розбудови.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР)4/6-2 + Щ117.166(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА352520

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Бойко О. Г. 
Архітектура мурованих синагог Правобережної України XVI - XX ст.: автореф. дис. ... канд. архіт. : 18.00.01 / О. Г. Бойко ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2010. — 20 с. — укp.

Виявлено принципи та закономірності формування містобудівних, планувально-просторових, конструктивних, об'ємно-композиційних, будівельно-технологічних, пластично-образних і стильових особливостей синагог у контексті європейських і місцевих традицій. Уточнено датування окремих синагог, виявлено основні етапи будівництва. Розглянуто чинники, які впливали на архітектурно-просторову організацію синагог. Висвітлено цілісну картину формування архітектури мурованих синагог Правобережної України, як феномену юдейської сакральної архітектури. Наведено каталог досліджених синагог, розглянуто стан та обгрунтовано цінність збережених 227-ми споруд. Визначено перспективні напрямки використання збережених синагог з метою відновлення історичної колективної пам'яті щодо втрачених юдейських громад. Розроблено наукові положення з консервації, реставрації та реконструкції збережених синагог.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ117.166(4УКР-9ПРА=ЄВР)4/6
Шифр НБУВ: РА375910 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
4.

Сиротинська Н.І. 
Вибрані осмогласні жанри української сакральної монодії: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Н.І. Сиротинська ; Львів. держ. муз. акад. ім. М.В.Лисенка. — Л., 2004. — 16 с. — укp.

На базі великого джерельного матеріалу осмогласних жанрів української монодії досліджено вибрані осмогласні цикли, що дає змогу виявити особливості адаптаційних процесів засвоєння візантійської осмогласної системи. Висвітлено тенденції, які спричинили утворення національного типу співочого нотолінійного збірника - Ірмологіона, на прикладі якого виявлено поступове увердження власне гласового структурного типу, який з'явився на початку XVII ст. і швидко став переважаючим. Проаналізовано інципітні списки 28-ми рукописів та виявлено дивовижну стабільність мелодики та звуковисотних рівнів піснеспівів кожного гласу у межах циклу. Зроблено висновок щодо незвичайно великої наявності усної співочої практики в усіх регіонах України, а також присутності глибокої теологічної базової основи розрізнених у часі написань. Зазначено, що такий феномен української осмогласної монодії потребує використання нового методу дослідження - комплексного богословсько-літургічного та мелодичного аналізу. Здійснено різноаспектне вивчення вибраних осмогласних жанрів догматиків, степенних - антифонів та воскресних ірмосів та показано формування в українському сакральному співочому мистецтві нового типу внутрішньогласових співвідношень, що демонструє високий рівень національної духовної культури.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР)4 + Щ318.9(4УКР)4 +
Шифр НБУВ: РА334381

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Вишняк О.С. 
Діагностика та консервативне лікування хвороб хребта у собак і котів: Автореф. дис... канд. вет. наук: 16.00.05 / О.С. Вишняк ; Білоцерків. держ. аграр. ун-т. — Біла Церква, 2007. — 21 с. — укp.

Вивчено поширення та клінічні особливості різних форм хвороб хребта у собак і котів, удосконалено їх діагностування шляхом розробки й апробації методів неврологічних, рентгенологічних і мієлографічних досліджень. Здійснено клініко-експериментальне обгрунтування методів медикаментозної терапії. Хвороби хребта у собак і котів є досить поширені. З 1 592-х тварин, які надходили до амбулаторного прийому, вони були виявлені у 191-го (12 %), зокрема, у 87-ми (5,46 %) собак та 104-х (6,54 %) котів. Серед хвороб хребта діагностовано переломи та вивихи хребців, атланто-аксіальний підвивих, зміщення міжхребцевих дисків, спондилопатію та дискоспондиліт. Як найчастіші виявлено хвороби хребта у поперековому відділі. Опрацьовано методи діагностики хвороб хребта, а саме: неврологічні дослідження, які враховують певні симптоми функціональних порушень спинного мозку та дозволяють швидко визначати локалізацію ураженої його ділянки, можливу причину захворювання та прогноз; рентгенологічні дослідження; мієло-графічні дослідження шляхом атланто-окципітальної та люмбо-сакральної пункції. Визначено ефективність консервативного лікування зазначених хвороб, яке передбачає іммобілізацію тварин і медикаментозну терапію та спрямовану на зниження невропатичного болю, усунення набряку тканин, покращання циркуляції крові у місцях пошкодження спинного мозку та стимулювання у них відновних процесів. Доведено, що лікування тварин фуросемідом, ветофлюксином та ретиноєвою кислотою є більш адекватним, ніж дексаметазоном, пірацетамом і пентоксифіліном. Воно ефективніше впливає на відновлення захисно-пристосувальних реакцій організму, про що свідчить динаміка змін морфологічних і імунобіохімічних показників крові (кількості еритроцитів, лейкоцитів і змін у лейкограмі, вмісту гемоглобіну, загального білка, альбуміну та фракцій імуноглобулінів).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П875.278-953-7 + П875.278-954-7 +
Шифр НБУВ: РА351997

Рубрики:

      
6.

Цалай-Якименко О.С. 
Київська школа музики XVII ст.: київське пініє, київська нота, київська граматика: Автореф. дис... д-ра мистецтвознав.: 17.00.03 / О.С. Цалай-Якименко ; Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. — К., 2004. — 45 с. — укp.

Висвітлено один з вершинних етапів розвитку музичної культури України, яка сформувалася на основі снитезу слов'яно-греко-латинських традицій та представлена новими типами музичної творчості, нотації, педагогіки. Вперше в музичній медієвтиці цілісно розглянуто комплекс основоположних засобів формотворення у жанрі сакральної монодії (лад, метрику, ритміку). Запропоновано методи стилістичної ідентифікації її національних різновидів (київського, болгарського, грецького співів). З'ясовано механізми сучасного прочитання давньої релятивної нотоції. Відтворено процес становлення нової музичної педагогіки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР-2К)3-2 + Щ313(4УКР-2К)3-44 + Щ311
Шифр НБУВ: РА330814

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Скаб М.В. 
Концептуалізація сакральної сфери в українській мові: автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.02.01 / М.В. Скаб ; НАН України, Ін-т укр. мови. — К., 2009. — 36 с. — укp.

Вперше проведено комплексний аналіз концептуалізації сакральної сфери в українській мові на прикладі концепту ДУША. Запропоновано оригінальну формалізовану методику дослідження, сутність якої полягає в аналізі семантичного простору слова-імені концепту, який проводиться у трьох напрямах: парадигматичному (вивчення розвитку його семантичної структури), словотвірному (визначення динаміки наявності похідних від аналізованого слова) та синтагматичному (встановлення сполучуваності з іншими словами). З'ясовано, що аналіз усіх вимірів семантичного простору дозволяє простежити закономірності формування ментальності народу, певною мірою реконструювати мовну картину світу предків, описати зміни у світогляді й аксіології українців, об'єктивно виявити способи україномовної категоризації світу, з'ясувати закономірності української номінації в сакральній сфері. Вперше на підставі залучення відомостей з гуманітарних і природничих наук і релігійних уявлень пояснено факти мови, які вербалізують окремі аспекти концепту. Обгрунтовано чітку окресленість, прогнозованість, упорядкованість сакральної сфери в українській мовній картині світу, її зумовленість конкретними знаннями людини про явище дійсності та відповідними обрядами. Розширено уявлення про мову як форму етнічної та релігійної свідомості, а також про лінгвістичну детермінованість пізнання й категоризації дійсності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-310 + Ш141.14-310
Шифр НБУВ: РА362839

Рубрики:

      
8.

Тарасюк Л. С. 
Креативність як феномен людського буття в культурі: автореф. дис. ... канд. філос. наук : 26.00.01 / Л. С. Тарасюк ; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. — К., 2011. — 16 с. — укp.

Проведено культурологічний і філософсько-антропологічний аналіз креативності як феномену людського буття в культурі. Розкрито поняття ініціації креативності, яка постає як креативність співтворчого діалогу, процес сакральної комунікації, що відбувається у взаємодії майстра й учня. Проаналізовано етапи розгортання креативності в культурі, які означаються як реалізація, об'єктивізація, актуалізація, ініціація. На основі методологічного підходу метаантропології доведено, що специфіка креативності як феномену буття людини в культурі значною мірою зумовлена її світоглядом і трансформується залежно від того, який екзистенційний вимір світогляду (будений, особистісний, філософський) обирає особистість. Розглянуто креативність у життєвому світі чоловіка та жінки, виявлено гендерну специфіку творчої реалізації особистості в культурі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.21 + Ю6*671 + Ч111.171.3
Шифр НБУВ: РА385733 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
9.

Тур М.Г. 
Легітимація соціальних інститутів: соціально-філософський аналіз: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.03 / М.Г. Тур ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 36 с. — укp.

Запропоновано соціально-філософську концепцію легітимації соціальних інститутів у діахронічній перспективі змін філософських парадигм: від онтологічної через менталістичну до лінгвістичної. Базуючись на понятті раціональності, досліджено методологічні засади моделей легітимації - онтологічно-сакральної (міфологічної та релігійної) та формально-раціональної. Шляхом порівняння експліковано методологічні підходи до легітимації соціальних інститутів меж дискурсивно-теоретичної та системно-функціональної теоретичних стратегій. У контесті постметафізичного мислення проведено аналіз проектів легітимації у поняттєвих межах теорії справедливості як чесності, розглянуто постмодерністські підходи щодо легітимації (критику гранднаративів модерну, повторний опис словників і мовних матриць). Досліджено питання щодо чинників депонтенціації інституту національної держави та демократичної держави і демократичної легітимності за процесу глобалізації світу, а також розглянуто дискурсиво-етичну методологію легітимації інститутів як таку, що здатна синтезувати у своїх межах комплементарний потенціал альтернативних методологій і на засадах інтерсуб'єктивного порозуміння утверджувати у суспільному житті ідеали гуманності, толерантності та справедливості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6 в2:С5 +
Шифр НБУВ: РА350611

Рубрики:

      
10.

Наумова О.А. 
Містеріальний театр Ріхарда Вагнера: "Парсифаль" та його сакральна драматургія: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / О.А. Наумова ; Харк. держ. акад. культури. — Х., 2006. — 18 с. — укp.

Досліджено проблему сакральної драматургії опери Р.Вагнера "Парсифаль". Запропоновано концепцію, яка базується на висвітленні принципів оперної реформи композитора у аспекті їх реалізації у сакральному тексті драми-містерії. Розглянуто питання, взаємопов'язані зі специфікою релігійного міфу, ритуалу та символу, з урахуванням окремих положень глибинної психології К.Г.Юнга і С.Грофа обгрунтовано дану концепцію. Сформульовано новий погляд на трактування музичних образів драми, структуру лібрето, принципи інтонаційно-тематичної, композиційної та часової організації оперного цілого. Проаналізовано драматургічні особливості "Парсифаля", обумовлені музично-сценічним втіленням сакрального сюжету, зроблено висновок про новаторське переосмислення Р.Вагнером виразових можливостей оперного жанру.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ317.413(4НІМ)5-81 Вагнер Р. + Щ335.017 +
Шифр НБУВ: РА345975

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
11.

Стецій В.Ф. 
Мовна особистість Уласа Самчука (світоглядна орієнтація і мовотворчість): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.01 / В.Ф. Стецій ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2003. — 18 с. — укp.

На основі аналізу роману "Волинь" з'ясовано принципи ідейно-естетичного освоєння Уласом Самчуком української державності, вказано на своєрідність мовної особистості письменника, яка виявилася в романтично-художньому осмисленні національних суспільно-вагомих ідей, що відображаються в семантиці та функціонуванні відповідних ключових слів, слів-символів, сакральної лексики та художніх тропів. Запропоновано модель дослідження мовної особистості письменника, суть якої полягає у встановленні безпосереднього зв'язку між його мовотворчістю та світоглядом. Зроблено спробу створити мовний портрет письменника - політичного емігранта, класика української літератури У.Самчука, виявити закономірності формування його ідіостилю.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-72 Самчук,У. + Ш5(УК=7КАН)-4 Самчук,У. 457 + Ш5(7КАН=УК)-4 Самчук,У. 457
Шифр НБУВ: РА326513

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
12.

Кузенко П.Я. 
Народні кам'яні надмогильні хрести Українських Карпат середини XVIII - першої половини ХХ ст. (історія, типологія, художні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / П.Я. Кузенко ; Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. — К., 2005. — 20 с. — укp.

Проведено дослідження народних кам'яних надмогильних хрестів Українських Карпат середини XVIII - першої половини XX ст. На підстві вперше введеного в науковий обіг потужного комплексу пам'яток та аналізу літературних джерел розкрито особливості даного виду народної творчості в регіоні. На базі результатів вивчення емпіричного матеріалу, встановлено, що для виготовлення ландшафтних (надмогильних) хрестів широко використовували камінь. Розглянуто історію та специфіку розвитку меморіапластики, проведено типологізацію артефактів, визначено їх художні ознаки. Встановлено, що формування кам'яних надмогильних хрестів Українських Карпат відбувалося під впливом міського пам'яткарства, народного мистецтва та частково малої сакральної архітектури сусідніх народів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э370.9(4УКР)-56 + Щ136-163(4УКР)5 + Щ133(4УКР)0 +
Шифр НБУВ: РА339911

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Задорожний І.З. 
Простопініє Бокшая-Малинича в контексті української ірмолойної традиції (на матеріалі ірмосів та вибраних співів літургій): автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / І.З. Задорожний ; Львів. нац. муз. акад. ім. М.В.Лисенка. — Л., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено закарпатський церковно-співочий збірник - "Простопініє Бокшая-Малинича" на тлі традиційних для України рукописних і друкованих Ірмологіонів XVII - XIX ст. Установлено органічну спорідненість Простопінія та Ірмологіонів (спільність репертуару, єдність музичного стилю). Виявлено тенденцію до оновлення, спрощення музичної мови, її фольклоризацію, осучаснення давніх форм наспівів і кристалізацію їх локальних, регіональних особливостей. З'ясовано, що на фоні кардинальних мелодико-ритмічних змін, новоутворень у напівах Простопінія непорушними залишились нормативи архаїчного ірмолойного формотворення - часомірна модальна метрика. Простопініє як частина духовного буття народу на сучасному етапі є важливим надбанням сакральної співочої культури, яка формувалась у контексті українсько-європейських історичних і культурно-мистецьких процесів XVII - XIX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР-9ЗАК)4-44 + Щ312г(4УКР)6 д Бокшай І. +
Шифр НБУВ: РА356690

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
14.

Болюк О.М. 
Профілювання та різьблення у художній системі оздоблення дерев'яної сакральної архітектури Українських Карпат ХVІІ - початку ХХ ст.: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / О.М. Болюк ; Львів. акад. мистец. — Л., 2000. — 18 с. — укp.

Досліджено архітектурну пластику східнокарпатських церков та дзвіниць як засіб художньої виразності дерев'яного монументального будівництва у взаємозв'язку з народним декоративним мистецтвом. Розглянуто художні особливості профілювання і різьблення в історичному розвитку декорування. Розроблено типологічну структуру оздоблення пам'яток XVII - початку XX ст. за техніками художнього деревообробництва. Висвітлено вплив народного традиційного декорування конструктивних деталей культових споруд Українських Карпат на сучасне професійне дерев'яне храмобудівництво.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР333)927.166 + Щ117.166(4УКР333) + Щ125.508.04г(4УКР333)
Шифр НБУВ: РА307884 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
15.

Козубська О.Б. 
Сакральна готика середньовічного Львова: історичний контекст: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / О.Б. Козубська ; НАН України. Ін-т українознав. ім. І.Крип'якевича, Ін-т народознав. — Л., 2004. — 19 с. — укp.

Досліджено обставини та фактори появи перших католицьких храмів міста, вивчено весь комплекс сакральної готики міста на широкому історичному тлі. Проаналізовано ісунючі історіографічні традиції стосовно середньовічних пам'яток, переглянуто датування, а також обставини їх фундації. Подано новий погляд на завдання місій францисканського й домініканського орденів на руських землях і уточнено період їх присутності. Значну увагу приділено верифікації поширених версій про заснування домініканських монастирів Русі, зокрема у Львові.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР-4ЛВО-2Л)4-7 +
Шифр НБУВ: РА329013

Рубрики:

      
16.

Мануляк О.М. 
Сакральна творчість львівських композиторів кінця ХХ - початку ХХІ ст. у контексті провідних тенденцій сучасної релігійної музики: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / О.М. Мануляк ; Львів. нац. муз. акад. ім. М.В.Лисенка. — Л., 2009. — 20 с. — укp.

Розглянуто актуальні проблеми релігійної музики. Вперше в українському музикознавстві здійснено спробу розробити універсальну систему типологізації творів, що належать до сфери релігійної музики. Запропоновано застосування двох основних термінологічних категорій: "релігійної музики" та "сакральної музики". Українську релігійну музику розглянуто як невід'ємну складову загальноєвропейських процесів мистецького розвитку. Результати досліджень засвідчили безперервність та актуальність розвитку української традиції релігійної музики. Її континуарність простежено навіть у роки окупації України комуністично-тоталітарним режимом. Виявлено характерні особливості в одних випадках консервації, в інших - розвитку національної традиції релігійної музики у творчості українських композиторів-емігрантів. Увагу зосереджено на сакральній творчості львівських композиторів кінця XX - початку XXI ст. Аналіз ряду творів, що належать до сфери сакральної музики, виявив унікальність творчих засобів львівських композиторів у поєднанні національних традицій української релігійної музики з актуальними західноєвропейськими мовностильовими новаціями у цій сфері.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР-2ЛЬВ)64-81 + Щ318.93(4УКР-2ЛЬВ)64-81 +
Шифр НБУВ: РА366685

Рубрики:

      
17.

Кравченко Н.І. 
Секуляризація релігійного живопису в Україні другої половини XVII - XIX ст.: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.05 / Н.І. Кравченко ; Львів. нац. акад. мистец. — Л., 2007. — 20 с. — укp.

Розглянуто процеси становлення та розвитку секулярного живопису в Україні другої половини XVII - XIX ст. Висвітлено проблему секуляризації сакрального малярства на підставі порівняльного аналізу традицій образотворення східної та західної християнських церков. Виявлено джерела та мистецькі явища, які впливали на трансформацію іконописних канонів у секулярному живопису України. Уперше проведено комплексне дослідження відмінностей між іконою та релігійною картиною, їх причини та витоки, внутрішні та зовнішні джерела впливу й інспірацій. Вивчено явище взаємовпливу сакральної та секулярної образотворчих традицій на базі розгляду вітчизняних творів іконопису XVII - XIX ст. і релігійних картин кінця XVIII - XX ст. На підставі здійсненого дослідження виявлено проблеми сучасного розвитку православного іконопису та секулярного живопису в Україні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ143(4УКР)4/5-38 + Щ146.563(4УКР)4/5 +
Шифр НБУВ: РА352090

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
18.

Петрук В.І. 
Скіфський сакральний центр Екзампай в контексті культурної спадщини України: Автореф. дис... канд. іст. наук: 09.00.12 / В.І. Петрук ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2005. — 19 с. — укp.

Здійснено комплексне, теоретичне й експедиційне дослідження, а також перевірку даних "Скіфського логосу" (IV, 52;81) Геродота з його "Історій" з метою локалізації річки Екзампей та виявлення географічного розташування і призначення Екзампаю - головного культурного центру Великої Скіфії. З'ясовано, що цим географічним місцем була вершина вододілу річок Чорний Ташлик і Мертвовод, позначена курганом з географічною міткою (висота 269 м) біля с.Вільні Луки Новоукраїнського р-ну Кіровоградської області - найвищої точки у правобережних степах. Власне р. Екзампеєм є р. Мертвовод з її верхньою притокою р. Кам'яно-Костуватою. Зазначено, що гіркота їх води наростає за течією внаслідок мінералізації. Наведено докази реальності факту виготовлення та встановлення царем Аріантом в Екзампаї постійної сакральної пам'ятки - великого Священого казана, а також розрахунки його розмірів та кількості населення Великої Скіфії. Обгрунтовано версію про щорічне спорудження саме у святилищі Екзампаї храму та жертовника Богу війни Арею, відтворено його реальний вигляд і розміри з використанням матеріалів: українських, давньоіранських і частково римської етнографії. За нартівським епосом відновлено фрагменти ритуалу святкування скіфами Новрузу - весняного Нового року. Відзначено близькість географічних центрів Великої Скіфії та сучасної України, що свідчить про територіальну сталість геополітичного праобразу країни, незважаючи на великий хронологічний розрив.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)233 + Т3(2)233 +
Шифр НБУВ: РА339052

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
19.

Грицюк Л.С. 
Творча спадщина Євгена Нагірного та її значення для розвитку архітектури України: Автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.01 / Л.С. Грицюк ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2004. — 23 с.: рис. — укp.

Здійснено систематизацію творчої спадщини Є.Нагірного, всебічно проаналізовано творчий доробок архітектора у контексті вимог епохи. Сформульовано методику дослідження на підставі аналізу робіт попередників щодо вивчення діяльності персоналій та визначено особливості архітектурної діяльності Є.Нагірного в об'ємно-планувальному, композиційному та стильовому аспектах. Висвітлено значення його творчого доробку для сьогоднішніх архітектурних процесів в Україні. Відзначено, що напрацьовані Є.Нагірним об'ємно-планувальні вирішення об'єктів сакральної архітектури можуть стати підставою для доповнення нормативної бази щодо даного будівництва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР)6-8 Нагірний Є. + Щ117.166(4УКР331)6 +
Шифр НБУВ: РА334358

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
20.

Узунколєва А.В. 
Топоси сакрального в художній прозі Миколи Хвильового: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / А.В. Узунколєва ; Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В.Винниченка. — Кіровоград, 2009. — 19 с. — укp.

Досліджено художню прозу М. Хвильового у контексті пошуків "нової сакральності" 1920-х рр. Уперше в українському літературознавстві прозовий доробок письменника розглянуто як сферу топосів сакрального. Визначено суть священного, основні аспекти сприйняття цього феномену в гуманітаристиці кінця XX - початку XXI ст. Висвітлено зв'язок сакрального з літературними творами. Охарактеризовано основні якості священного як топоси творчості митця, а також виявлено специфічність рецепції автором сучасності в аспекті сакральної топології. Способи вираження й особливості проникнення у сферу священного у прозі М. Хвильового розглянуто у контексті загальноєвропейської та української літературної спадщини доби модернізму. Топічну систему митця, що розкривала розроблені ним моделі сакрального висвітлено як результат інтеграції абстрактних, книжкових формул і архетипів, які проявляли глибинний сенс дійсності 1920-х рр.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш594УКР)6-4 Хвильовий М.Г.534 +
Шифр НБУВ: РА364521
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського