Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Наукова електронна бібліотека (14)Реферативна база даних (77)Книжкові видання та компакт-диски (19)Журнали та продовжувані видання (2)
Пошуковий запит: (<.>K=КОЛОРИСТИК$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 19
Представлено документи з 1 до 19

      
1.

Бессарабова О. В. 
Імпресивна графоаналітична модель в проектуванні об'єктів дизайну: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.01.03 / О. В. Бессарабова ; Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. — К., 2011. — 20 с.: табл., рис. — укp.

Розроблено імпресивну графоаналітичну модель для проектування об'єктів дизайну, що дозволяє врахувати їх інформативність і вплив іррадіаційних полів (ІРП) на розміщення декору та конструктивних елементів. Підтверджено гіпотезу існування ІРП зображення за допомогою хвильової теорії світла та фізіології зору. Встановлено вплив довжини хвилі й яскравості об'єкта сприйняття на розміри створюваного ним ІРП. З'ясовано вплив об'єктивного середовища (простору занурення) на ІРП об'єкта дизайну, що сприймається. Визначено вплив кольору й яскравості об'єкта сприйняття на його інформативність. Набуло подальшого розвитку визначення порівняльної інформативності об'єктів з урахуванням зовнішнього контуру, конструктивних елементів та колористики) для визначення імпресивної складової за сприйняття об'єкта дизайну.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ж182
Шифр НБУВ: РА384741 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
2.

Авдєєва Л.В. 
Імпресіоністське начало в ліриці Ігоря Сєверяніна: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / Л.В. Авдєєва ; НАН України. Ін-т л-ри ім. Т.Г.Шевченка. — К., 2002. — 19 с. — укp.

Виявлено синкретизм власне поетичного, живописного та музичного начал, взаємопроникнення прийомів у поетиці І.Северянина. Встановлено, що синестетичність є основним фактором формування структури поетичного образу. Проведено паралелі між естетикою лірики поета та живописом кінця XIX - початку XX ст. (російського та західноєвропейсього). Вперше здійснено аналіз живописно-зображального начала в творчості літератора, докладно розглянуто особливості відтворення пейзажу, портрету, інтер'єра, колористики, а також своєрідно перенесені до поетичної сфери живописні прийоми, що в них застосовуються. Розглянуто музичність лірики митця - від звуків до музичних асоціацій, виділено віршовий твір ("Друга симфонія"), композиція якого створена відповідно до законів сонатно-симфонічної форми. Досліджено психологізм, визначено основні особливості структури образів і прийомів художньої типізації. Визначено вплив скандинавського імпресіонизму на лірику І.Северянина.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)53-328.83 + Ш5(4РОС)5-4Сєверянін, І.535 + Ш400.221.883
Шифр НБУВ: РА318791 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
3.

Селищева І.І. 
Колористика в системі композиційних засобів архітектури модерну в Україні: Автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.01 / І.І. Селищева ; Харк. держ. техн. ун-т буд-ва та архіт. — Х., 2007. — 20 с. — укp.

Досліжено проблему колористики у системі композиційних засобів архітектури модерну в Україні. На підставі аналізу зразків архітектури усіх трьох гілок модерну (декоративної, національно-романтичної та раціоналістичної) показано, що фасади будівель мають специфічну колористичну палітру, на формування якої вплинули традиційні етнічні кольорові культури регіонів України та колористичні тенденції архітектури західноєвропейського модерну. Прийоми колористики у системі композиційних засобів реалізувалися на основі контрастних і нюансних гармонійних палітр, які виявляли об'ємно-просторову структуру зразків архітектури трьох гілок модерну в основних регіонах України. Розглянуто проектні функції-цілі колористики у системі композиційних засобів стиля "модерн" в Україні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР)6-239 + Щ110.541 +
Шифр НБУВ: РА349303

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
4.

Дроботун О.М. 
Колористика української прози доби модернізму (на матеріалі новелістики М. Коцюбинського, О. Кобилянської, В. Винниченка): автореф. дис. ... канд. філол. наук: 10.01.01 / О.М. Дроботун ; Кіровогр. держ. пед. ун-т ім. В.Винниченка. — Кіровоград, 2010. — 20 с. — укp.

На матеріалі новелістики М. Коцюбинського, О. Кобилянської та В. Винниченка проаналізовано феномен кольору в українській літературі кінця XIX - початку XX ст. Досліджено семантику, смисло- та формотворчі функції колоративів в окремих творах і на рівні модерної поетики у цілому. Із використанням досягнень психології кольору виявлено психосемантичне багатство колористичного дискурсу модерної прози. На підставі мікроаналізу показано високу продуктивність експлікації архетипних і конвенційних значень барви для розкриття особливостей психологізму творів і проникнення в складний внутрішній світ митця. Зазначено, що актуалізація колористики увиразнює розуміння синтетичної природи модерної літератури, можливості кольору у створенні високохудожніх синкретичних вербальних полотен.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)53-334 +
Шифр НБУВ: РА370171 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Ковальська І.В. 
Колористика як перекладознавча проблема (на матеріалі українських і англомовних художніх текстів): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.16 / І.В. Ковальська ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2001. — 19 с. — укp.

Досіджено особливості відтворення семантики кольоропозначень під час перекладу художнього тексту на матеріалі творів української та англомовної художньої літератури та інших перекладів. Визначено специфіку семантичної структури української та англійських кольороназв, що функціонують у художньому тексті як предметно-логічні означення, компоненти словесних образів і фразеологічних одиниць. З'ясовано основні методи цілісного відтворення семантики кольоропозначень засобами цільової мови, а саме: калькування, використання еквівалентної кольороназви, гіпоніму або гіпероніму, відповідника з відмінним семним колірним конкретизатором та вилучення колірної лексеми з компенсацією її семантики за допомогою неколірних відповідників.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-315.5 + Ш143.21-315.5 + Ш407
Шифр НБУВ: РА313287 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
6.

Пугачова М.А. 
Колористичні принципи рішення інтер'єрів православних храмів (на прикладі храмів України): автореф. дис. ... канд. архіт. : 18.00.01 / М.А. Пугачова ; Харк. держ. техн. ун-т буд-ва та архіт. — Х., 2010. — 19 с. — укp.

Розроблено колористичні принципи рішення внутрішнього простору-інтер'єру православних храмів. Досліджено найбільш репрезентативні щодо відповідності основній богослужбовій функції православні храми на території сучасної України. Розкрито роль колористичної складової як одного з системотвірних факторів, що визначають адекватне сприйняття архітектури внутрішнього простору православного храму. Доведено, що колір в об'ємно-просторовій композиції храмового середовища є чинником гармонізації сприйняття інтер'єру відповідно до основної функціональної обрядової залежності будівлі. Обгрунтовано та систематизовано принципи колористичного рішення інтер'єру православного храму, які безпосередньо залежать від структури храмового декору, що накладається на об'ємно-просторову композицію храмової будівлі хрестово-купольного типу. Виявлено загальні закономірності формування кольорових рішень, на підставі яких складено узагальнену колористичну палітру, яка інваріантна відносно пристосування до певних умов. Побудовано функціонально-просторову структурну модель колористики інтер'єрів православних храмів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ117.166(4УКР) + Щ128.41:Э
Шифр НБУВ: РА371891 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Науменко Л.О. 
Мова ранніх творів Володимира Винниченка: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.01 / Л.О. Науменко ; НАН України. Ін-т укр. мови. — К., 2003. — 20 с. — укp.

Досліджено особливості мови ранніх творів В.Винничена в аспекті мовно-естетичного освоєння світу. Проаналізовано різні шари лексики, зокрема, розмовного лексикону, діалектизмів, жаргонізмів, застарілої та суспільно-політичної та визначено їх функції. Виявлено особливості вживання фразеологізмів, естетичні засоби колористики та тропеїстики, що визначає індивідуально-авторську манеру письма.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-72 Винниченко,В. + Ш5(УК=4ФРА)-4 Винниченко,В. 457 + Ш5(4ФРА=УК)-4 Винниченко,В. 457 +
Шифр НБУВ: РА324604

Рубрики:

      
8.

Войтович Д.І. 
Особливості розвитку колористики сільського житла Галичини (друга пол. XIX ст. - XXI ст.): автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.01 / Д.І. Войтович ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2009. — 22 с. — укp.

Досліджено особливості розвитку колористики архітектурно-просторового середовища сільського житла Галичини другої половини XIX - початку XXI ст. Проаналізовано колористичні утворення предметно-просторового середовища етнографічних районів досліджуваної території. Розглянуто етапи розвитку будівництва сільського житла на території Галичини, пов'язані зі змінами у політичному, соціально-економічному та культурному житті. Проведено порівняльний аналіз колористики сільського житла різних етнографічних зон та областей з суміжними районами України. Визначено фактори, що впливають на формування колористики архітектурно-предметного середовища народного житла досліджуваної території, встановлено особливості та тенденції змін колористики сільського житла Галичини.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР-9ГАЛ)5/6 + Щ110.541 + Т52(23=УКР 7,31)-423.5 +
Шифр НБУВ: РА369664

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
9.

Савчук Г.О. 
Поезія Василя Стуса: художня семантика і структура (на матеріалі збірки "Палімпсести"): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / Г.О. Савчук ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2007. — 19 с. — укp.

Досліджено художню семантику окремих образів (крові, сонця, вогню, дороги, Батьківщини, рідних, космічних видінь) і структуру поезій зі збірки "Палімпсести" В.Стуса. Найпотужніші образи крові, сонця, вогню розглянуто як ергетичні, сугестивні. Показано, яким чином реалії природи впливають на внутрішні якості ліричного героя. В образах природи розглянуто тайнопис внутрішнього, надзвичайно інтенсивного життя автора. Предметний світ збірки "Палімпсести" розділено на реальний і уявний, зроблено висновок про переважання останнього. Проаналізовано колористику збірки "Палімпсести": чорний, білий, червоний, зелений, жовтий, золотий, блакитний, синій кольори. Висвітлено внесок В.Стуса до світової поетичної колористики на рівні набору конотацій кольорів. У контексті предметного світу запропоновано охарактеризувати творчість поета як оптимістичну. Зміст і провідні мотиви збірки розглянуто на тлі еволюції форми. Запропоновано поняття "семантичні пульсації" для проведення аналізу семантичної структури поезій. Зроблено висновок про модерні риси поезії В.Стуса періоду ув'язнення та заслання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4 Стус, В.С. 535 +
Шифр НБУВ: РА350410

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
10.

Бітар Шаріф Жаміль 
Принципи архітектурної організації і регенерації міст Лівану (на прикладі міста Тир): Автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.01 / Бітар Шаріф Жаміль ; Харк. держ. техн. ун-т буд-ва та архіт. — Х., 2005. — 16 с. — укp.

Розглянуто проблему збереження архітектурної спадщини історичних середовищ міст Лівану (на прикладі міста Тир). Визначено принципи, що забезпечують архітектурну організацію та регенерацію міст даної країни у контексті сталого розвитку міст. Розроблено концепцію збереження та регенерації архітектурної структури міста Тир. Запропоновано архітектурно-планувальні та дизайнерські засоби, зокрема: толерантність щодо історичної панорами міста, збереження та відродження в археологічних районах планувально-просторової історичної системи міста, принцип контекстуалізму, урахування археологічних залишків, "легенди" міста та його історичної символіки, "міфопоетики" кожного конкретного місця, збереження етнокультурної ідентичності середовища у композиційно-просторовому рішенні нової забудови та наслідування у ній традиційних історичних елементів, способів декорування та матеріалів оздоблення фасадів, реконструкція втраченої забудови, реставрація та збереження міських інтер'єрів, перетворення історичних елементів благоустрою, відтворення та реставрація історичних вулиць різного рангу з акцентуванням уваги на їх символіці, історичних деталей, розробка ландшафтного дизайну рекреаційних зон, пристосування історичних будівель до нових функцій без руйнування традиційної забудови, реставрація та відтворення архітектурної колористики, архітектурного декору, реклами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(5ЛІВ)л60 + Н882(5ЛІВ) +
Шифр НБУВ: РА337894

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Чернюшок О.В. 
Психолого- педагогічні умови навчання молодших школярів основ колористики у процесі образотворчої діяльності: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / О.В. Чернюшок ; Луганський держ. педагогічний ін-т ім. Т.Г.Шевченка. — Луганськ, 1998. — 16 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.355.22 + Ч421.355.23 + Ю984.030.229.1

Рубрики:

      
12.

Чернюшок О.В. 
Психолого-педагогічні умови навчання молодших школярів основ колористики у процесі образотворчої діяльності: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / О.В. Чернюшок ; Луган. держ. пед. ін-т ім. Т.Г.Шевченка. — Луганськ, 1998. — 16 с. — укp.

У ході дослідження виявлені і науково обгрунтовані психолого-педагогічні умови, необхідні для здійснення ефективного формування знань, умінь з колористики. Встановлена послідовність оволодіння кольором, як мовою образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, обгрунтовано необхідність і доцільність широкого використання вправ та ігрових методів. Наукова новизна полягає в тому, що була виявлена і пройшла успішну експериментальну перевірку система психолого-педагогічних умов, які сприяють поетапній реалізації методів та прийомів навчання з основ кольорознавства молодших школярів, вплив цих умов на зміну структури діяльності дітей у процесі цілеспрямованого навчання; визначився напрямок навчання - "композиція колористична" (власне сприймання кольору та шляхи його реалізації в площинній та об'ємній композиціях).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.355.22

Рубрики:

      
13.

Оборська С.В. 
Синтез мистецтв у предметному середовищі стилю модерн: автореф. дис... канд. мистецтвознав: 26.00.01 / С.В. Оборська ; Київ. нац. ун-т культури і мистец. — К., 2009. — 19 с. — укp.

Розглянуто основні підходи до вивчення зазначеної проблеми як у мистецтвознавчому, так і в розрізі світоглядно-філософського наукового мислення. З'ясовано характерні ознаки синтезу мистецтв в європейському середовищі стилю модерн. Охарактеризовано європейську стилістику формотворення модерну синтетичного предметного середовища. Висвітлено принципи побутової колористики в синтезованому предметному середовищі стилю модерн. Визначено особливості сучасного українського інтер'єру стилю модерн, його взаємодію з художньо-стильовими традиціями Заходу та Сходу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ103(0)6-239 + Ю812.283 + Ю812.41 +
Шифр НБУВ: РА367510

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
14.

Ігнатьєва Н.В. 
Структура та функції колористики предметно-просторового середовища (регіональні особливості): Автореф. дис... канд. архітектури: 18.00.01 / Н.В. Ігнатьєва ; Харк. держ. техн. ун-т буд-ва та архіт.. — Х., 2002. — 21 с. — укp.

Досліджено особливості процесу регіонального колористичного творення середовища від періоду зародження та до сучасності. Встановлено єдність структур різноманітних колористичних палітр регіонального предметно-просторового середовища (ППС). Доведено, що на етапі етнічного середовищетворення система досліджених палітр ППС утворює (в ідеальному вигляді) упорядковану множину кольорів, що складає ізоморфні Абелеві групи, в яких діють принципи комутативності та асоціативності та наявні нейтральні елементи. Даним групам притаманна внутрішня симетрія. Наголошено, що на сучасному етапі відбувається процес руйнування системних характеристик, структурних зв'язків, зміщення функцій поліхромії ППС. Запропоновано модель найзагальніших міжрегіональних принципів формування колористики ППС, яка дозволяє розглядати проблеми місцевого та регіонального колористичного середовищетворення у нетрадиційному аспекті, грунтуючись на науково аргументованих методиках управління цими процесами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ110.541
Шифр НБУВ: РА318872 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
15.

Гоцій Н. Д. 
Біоекологічні особливості ліан роду Parthenocissus Planch. та їх використання для фітомеліорації довкілля Львова / Н. Д. Гоцій. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертаційна робота присвячена вивченню таксономічного розмаїття роду Дикий виноград (Parthenocissus Planch.) у вертикальному озелененні міста Львова та вивчення біоекологічних особливостей його представників в умовах урбогенного середовища. Досліджено інтродукційно-адаптивний процес та біоекологічні особливості дикого винограду (сезонний ритм росту та розвитку, способи вегетативного та генеративного розмноження, зимостійкість). Також вивчено морфофізіологічні показники рослин (морфологічну структуру листків, інтенсивність ростових процесів, синтез та сезонну динаміку пластидних пігментів) та фізико-хімічні властивості ґрунтів в різних ЕФП. Проаналізовано стан життєвості ліан роду Parthenocissus Planch. за допомогою електрофізіологічних показників та міграцію іонів важких металів в системі «ґрунт-рослина» в умовах різного антропогенного навантаження.Вивчалась середовищетвірна і фітомеліоративна роль ліан (формування фітоклімату піднаметового простору, киснепродукційна та пилезатримна роль) для урбогенного середовища. Досліджено також колористику і декоративність дикого винограду впродовж вегетаційного періоду та розроблено моделі оптимального застосування дикого винограду для підвищення естетизації міських систем та зменшення візуального забруднення^UThe dissertation is devoted to the study of the taxonomic diversity of the genus Wild Grape (Parthenocissus Planch.) in the vertical landscaping of the Lviv city and the study of ecological and biological features of its representatives in the conditions of the urban environment.The studies were conducted in general, limited and special purpose plantations (parks, yards, street plantations). The ecological-phytocenotical types of the habitat were chosen by II-IV EFP. In the vertical landscaping of the city of Lviv, the genus Parthenocissus Planch. is the most represented. The 3 types and 3 decorative forms were identified in total. The most common species are five-leafed wild grape (Parthenocissus quinquefolia (L) Planch.), Parthenocissus quinquefolia 'Engelmanii' (Koehne et Graebn.) Rehd. and Parthenocissus tricuspidata 'Veitchii' (Graebn.) Rehd.). Basic dissertation research is based on ecological and biological analysis of these species. At BG of NSFU of Ukraine we have created a collection site of 6 decorative forms of wild grape: P. tricuspidata 'Green Spring', P. tricuspidata, 'Fenway Park', P. tricuspidata 'Diamond Mountains', P. q. 'Star Showers', P. q. 'Yellow Wall', P. q. ‘Troki'.Urboecological conditions determine the start of plant's entry into a particular phenological phase and its duration (in the central part of the city, wild grape emerge from the resting state 10-14 days earlier than in the control areas). The fastest start of the growing and flowering periods comes in Virginia creeper (P. quinquefolia), and later in the Boston ivy (P. tricuspidata 'Veitchii'). Introduction of taxa of the genus Parthenocissus Planch. in a particular phenological phase is also determined by intraspecific features. The period of total flowering of P. quinquefolia and P. q. 'Engelmanii' starts from the third decade of June until the end of July. It indicates the stability of both the vegetative and generative processes of plant growth and development, as well as the good adaptation of the studied species to their habitat. A specific feature of the vines of the genus Parthenocissus Planch. is intense growth of shoots in length. By the length of the growing period, all the studied species belong to the species with a long growing period (158-164 days). According to the intensity of growth of creepers of the genus Parthenocissus Planch. can be divided as follows: P.22quinquefolia and P. tricuspidata ′Veichii′ belong to middle-growing creepers with growth from 100 to 200 cm, and P. q. ′Engelmanii′ - to high growing, with an average growth more than 200 cm.The analysis of the introductory process by different methods showed that all the taxa studied belong to the 1st and 2nd group of prospects (according to Lapin P.I., Sidneyva S.V.) and are distinguished by high or good degree of acclimatization (by Kohno M.A., Kordiuk A. M.). In the study of the phytoclimate under the cover, a difference of microclimatic indicators was observed outside and under the vegetation. Decreased undercover air temperature, increased relative humidity, and a significant decrease in light and wind conditions. Analysis of the temperature and humidity regime of the supports of creepers revealed the difference in the temperature indexes of the surface of the support on the covered and uncovered areas. The relative humidity of the wall materials in dry, rainy weather under the foliage is on average 5.4-7.7% higher compared to the uncoated area of the support. After prolonged precipitation, the relative humidity of the support under the creeper is on 4.37-6.6% lower than in open areas.Physicochemical properties of soil cover of growth sites of species Parthenocissus Planch. are directly dependent on the degree of anthropogenic influence. Studies of creepers localities in patios and outdoor plantations have revealed a negative vertical temperature gradient for plants. The horizontal temperature gradient of soil in IV EFP was positive, and the III EFP was close to zero. Physiological and biochemical processes were investigated by determining the content of plastid pigments of the studied species and their seasonal dynamics. P. quinquefolia and P. q. 'Engelmanii' is characterized by high concentration and major changes during the growing season of plastid pigments. In P. tricuspidata 'Veitchii' the chlorophyll content was slightly lower.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Пилипчук О. Д. 
Художньо-декоративні форми як інструмент гармонізації колористики інтер'єрного середовища / О. Д. Пилипчук. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено вдосконаленню теоретичної бази і вирішеннюпрактичних завдань розробки інструментальних засобів гармонізації художньо-декоративними формами (ХДФ) колористики інтер'єрного середовища (ІС).Визначено основні етапи формування взаємозв'язку колористики ІС зобразотворчим і художньо-декоративним мистецтвом. Розглянуто основні цільовіфункції кольору і колориту та їх закономірності сприйняття. Уточнено понятійнийапарат.З'ясовано зв'язок ХДФ з колористикою ІС. Виявлено принципи гармонізаціїколористики ІС і ХДФ. Розроблено алгоритмічні блок-схеми з систематизованимикаталогами характерних ситуацій, завдяки яким побудовано технологічно-інструментальні засоби гармонізації ХДФ колористики ІС.Представлено результати впровадження дисертаційного дослідження.Ключові слова: колористика, художньо-декоративна форма, інтер'єрне середовище,гармонізація, дизайн, технічна естетика.^UThe dissertation is devoted to improve the theoretical base and solve practical problems –the creation of instrumental means for harmonizing the artistic and decorative forms (ADF) ofthe coloristic of the interior environment (IE).The main stages in developing the connection of IE coloristic are determined with fine,artistic and decorative art. The conceptual apparatus is refined. The main target functions of colorand coloring, patterns of their perception are determined. The main means of harmonizing thecolor scheme of IE and its artistic and decorative filling are highlighted and streamlined. The20properties of the IE coloring, artistic and decorative filling, are revealed as the main factors ofvisual comfort formation. The aesthetic and substantial-functional existence in works of art isrevealed in the space of modern interior. The main groups of techniques for harmonizing thecolorization of IE are highlighted and streamlined by incorporating ADF into the coloristicinterior space. The shaping possibilities of color are determined in modern design.The principles of harmonization of IE and ADF coloristic are developed. The interrelationof the IE and ADF coloristic is revealed, as well as the basic methods of placing ADF in spaceand their functional significance in the interior. The structure of ADF placement is proposed inthe coloristic of IE. The influence of color and light reflections of the environment were evaluatedon the perception of ADF. A number of basic factors and principles of their occurrence have beenidentified, it is indicated that each interior has its own unique situation. The basic methods ofplacing ADF in the color space of the interior are proposed in accordance with the creative plan.The possibilities of emotional influence the viewer because of the total amount of color space,depending on the location of ADF. The principles of the expression of associations in thecoloristic compositions of a work of art are defined in order to achieve the desired emotional statefrom perception. The principle of enhancing the expressiveness of the overall coloristiccomposition of space is determined – the corrective functions of ADF polychromies in theformation of IE colors based on the capabilities of the texture of a colored surface. The mainmeans of solving the creative idea of ADF composition in IE, depending on the materials used.An instrumental variant decision-making model was developed and proposed, depending on thetasks set.Algorithmic flowcharts with systematized catalogs of characteristic situations have beendeveloped, thanks to which certain tools have been identified for harmonizing the artistic anddecorative forms of colorization of the interior environment: 1) modular linear algorithmdiagram; 2) information model; 3) instrumental-experimental model. The further use ofalgorithmic models in the creation of a new application software product based on data miningtechnology isrecommended with the aim of automating the process of harmonization of ADFcoloristics of IE.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Шнуренко Т. В. 
Українська народна сорочка у традиції та сьогоденні: регіональна специфіка та обрядовий контекст (XIX – початок XX ст.) / Т. В. Шнуренко. — Б.м., 2021 — укp.

Шнуренко Т. В. Українська народна сорочка у традиції та сьогоденні: регіональна специфіка та обрядовий контекст (ХІХ – початок ХХІ ст.). – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 26.00.01. «Теорія та історія культури». – Київський національний університет культури і мистецтв, Міністерство освіти і науки України, Київ, 2021.У дисертації порушено проблему побутування української народної сорочки в контексті її регіональної варіативності, досліджено характер використання натільного вбрання у традиційній обрядовості. Доведено, що характер орнаментальних мотивів на сорочках формувався в Україні під впливом соціально-економічних, гендерних та вікових чинників. Оздоблення розташовували у місцях, зумовлених загальною композицією виробу та його кроєм (комір, манжети, манішка, рукава, плечові вставки). Соціальна, знакова та естетична функції сорочки знайшли своє відображення у календарній та родинній обрядовості українців, зокрема у звичаях, пов'язаних із народженням дитини, укладанням шлюбу, культурою поховання.З'ясовано, що з початком нового тисячоліття традиційна українська сорочка перейшла зі сфери національної спадщини у площину сучасної побутової культури й досить стрімко стала маркером української нації у світовому просторі.Ключові слова: українська народна сорочка, декорування, колористика та символізм вишивки, слов'янські традиції.^UShnurenko T.V. Ukrainian national shirt in tradition and today: regional specifics and ceremonial context ( XIX - early XXI century ). - Qualifying scientific work on the rights of the manuscript.The dissertation on the scientific degree of the candidate of art history on a specialty 26.00.01. "Theory and history of culture". - Kyiv National University of Culture and Arts, Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv, 2021.The dissertation explores the problem of the existence of the Ukrainian national shirt in the context of its regional diversity and the character of use of the body clothing in traditional ceremonies. It was found that during the historical and socio- cultural development of the Ukrainian lands, the original methods and ways of a shirt designing were formed and improved. The main types of clothing were: tunic-shaped (the oldest), with shoulder inserts (ustavkova) or with solid-cut sleeves, on the yoke. Shirts were also divided into dodilna ( solid-cut or made of a single piece of cloth) and stankova ( had two parts: the upper - the main part (stanok) , and the lower part ( pidtychka). In each separate macroregion of Ukraine (Carpathians, Polissya, Forest- steppe, Steppe) the additional variety in the cut of body clothing was observed. It was proved that the nature of ornamental motives on the shirts in Ukraine were formed under the influence of socio-economic, gender and age factors. The embroidery was located due to the overall composition of the product and its cut (collar, cuffs, shirtfronts, sleeves, shoulder inserts).The social, symbolic and aesthetic functions of the shirt found the reflection in the calendar and family ceremonies of Ukrainians, in particular in the customs related to the birth of a child, marriage, burial culture.It was determined that with the beginning of the new millennium, the traditional Ukrainian shirt moved from the sphere of national heritage to modern everyday culture and quite quickly became a kind of a marker of the Ukrainian nation in the world.Key words: Ukrainian national shirt, decoration, coloring and symbolism of embroidery, Slavic traditions.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Веремеєнко Т. Р. 
Києво-Лаврська церковно-мистецька школа XVIII – початку XIX століття: історія, художня спрямованість, майстри: автореферат дис. ... д.філософ : 034 / Т. Р. Веремеєнко. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертаційна робота присвячена комплексному дослідженню історії Києво-Лаврської церковно-мистецької школи XVIII – початку XIX століття та альбомам малюнків її представників. У дисертаційній роботі проаналізовано та систематизовано історіографію проблеми, джерельну базу. Стан збереженості джерельної бази на сьогодні в Україні є недостатнім: багато архівних джерел було знищено або вивезено до московщини. Проте ті джерела, які збереглися, були використані нами у дослідженні історії малярні та мистецьких характеристик альбомів малюнків. Послугували для розкриття заявленої теми фондові матеріали з Центрального державного історичного архіву України, м. Київ (ф. 128) та Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені Володимира Вернадського (ф. 229). Опрацювання архівного фактажу дозволило уповні дослідити історію малярні та творів мистецтва, ретельний аналіз лаврських малюнків уможливив побачити не тільки унікальність сюжетів, а й виявити особливості навчального процесу та власників альбомів.Для дослідження представленої проблематики було використано багато методів різних дисциплін, зокрема, історії, мистецтвознавства, культурології. З низки історичних методів послуговувалися такими: історико-системним, історико-порівняльним та палеографічним, з мистецтвознавчих та культурологічних – іконологічним, атрибутивним.Наукова новизна полягає в тому, що було досліджено історію діяльності Лаврської малярні від початку власне її існування, тобто з XI століття і до XVIII століття включно. Було встановлено, що ця установа іменувалася як малярня. Тут керівні посади займали начальники, які мали художній хист та інші навички. Нами було встановлено невідомі раніше імена та роки управління керівників малярні, а саме – Іван Максимовича, Феоктиста (Теоктиста) Павловського, Олімпія Галика, Романа, Ігната, Пахомія, Володимира, Захарія Голубовського.Уперше було опубліковано та проаналізовано список майна малярні та її начальників. Ми переконалися про заможність та статусність керівників, а також знайшли факти про наявність усіх необхідних для роботи та навчання інструментів.Уперше у дисертаційній роботі опубліковано низку малюнків з вказівками про послідовність обарвлення та необхідні фарби. Завдяки цим написам було встановлено, що колористика цих малярських творів, як і тодішних українських ікон, розписів в українських храмах, була дуже яскравою, насиченою, на відміну від московитського іконопису. При аналізі встановлено авторство цих малюнків та приналежність цілого альбому одному авторові. Крім того, уперше було опубліковані текстові замітки учнів та майстрів лаври, які присвячені різним темам – релігійним, філософським, інформаційним та побутовим.У дослідницькій роботі доповнено переклади українських назв фарб, речовин та кольорів, зокрема, з’ясовано, що деякі слова мали як українське, так і європейське походження. У дисертації обґрунтовано цінність, унікальність, роль та значення лаврських альбомів, які були створені в Лаврській малярні. Практичне значення результатів дисертаційного дослідження полягає в тому, що представлені напрацювання можуть бути використані як окрема тема або предмет з історії України, історії української культури, історії українського ікономалярства, історії староукраїнської мови у вищих навчальних закладах. Матеріали можуть бути використанні у навчальних посібниках, а малюнки служитимуть як взірці для нових перспектив розвитку українського барокового мистецтва як в Україні, так і за кордоном.Ключові слова: мистецтво, бароко, іконопис, малярство, малярня, Києво-Печерська лавра, «кужбушки», історія України.^UThe dissertation is dedicated to the complex history of the Kyiv-Lavra church-art school of the XVIII – early XIX centuries and albums of drawings. In the dissertation work were analyzed and systematized the historiography of the problem, the source base.The state of preservation of the source base in Ukraine is not sufficient today. Because a lot of archival sources were destroyed or taken to Moscow. However, the safed sources were used in the study of the history of icon-painting workshop and albums of drawings. The saved sources were used from the Central State Historical Archive of Ukraine, Kyiv (fund 128) and the Institute of Manuscripts of the Volodymyr Vernadsky National Library of Ukraine (fund 229). It helped to explore the history of icon-painting workshop and works of art. Moreover, the study of lavra drawings made it possible to see not only the uniqueness of the plots, but also the educational process and the owners of the albums. A lot of methods from different disciplines were used to study this issue – history, art history, culturology. In historical methods – historical-systemic, historical-comparative and paleographic. In art history and cultural methods – iconological, attributive.The scientific novelty is that was investigated history activities of the Lavra icon-painting workshop since beginning existence that is from the XIth century and in the XVIIIth century. It was found that this institution was called a in ukrainan malyarnya. In icon-painting, the leading position had by superiors who had artistic skills and other skills. It was investigated new names and years of management of icon-painting workshop chiefs. These chiefs were Ivan Maksymovych, Feoktist (Teoktit) Pavlovsky, Olimpiy Halyk, Roman, Ignat, Pakhomiy, Volodymyr, Zakhariy Holubovsky.For the first time were published and analyzed a list of the property of the icon-painting workshop and chiefs. This indicates that the chiefs were very wealthy, so at icon-painting workshop had all tools for study and work.For the first time in this work, some drawings were published. These are the drawings where it was written in what color, paint, it was necessary to paint the drawings. Thanks to these inscriptions, it was established that the color of these drawings, as well as ukrainian icons of that time, paintings in ukrainian churches were very bright, rich, in contrast to muscovite icon-painting. In some of these drawings, the authorship and belonging of the entire album to one author were established. In addition, for the first time, text notes of students and masters of the Lavra were published, which related to various topics – religious, philosophical, informational and everyday topics.The translation of Ukrainian names of paints, substances and colors has been supplemented. It was found that some words were of both Ukrainian and European origin. The dissertation substantiates the value, uniqueness, role and significance of the lavra albums, which were created in the Lavra icon-painting workshop. The practical significance of the results of the dissertation research is that the research can be use as a separate topic or subject on the history of ukraine, history of ukrainian culture, history of ukrainian economics, history of the old ukrainian language in the universities. These materials can be use in textbooks, and drawings – as a model for a new impetus to the development of ukrainian baroque art, both in Ukraine and abroad. Key words: art, baroque, icon-painting, painting, painting, Kyiv-Pechersk Lavra, "kuzhbushki", history of Ukraine.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Свиридюк Н. О. 
Підготовка майбутніх учителів технологій до застосування етнодизайну у професійній діяльності: автореферат дис. ... д.філософ : 015 / Н. О. Свиридюк. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертація Н. Свиридюк присвячена проблемі формування готовності майбутніх учителів технологій до застосування етнодизайну у професійній педагогічній діяльності.У роботі виведено унікальний концептуальний підхід до підготовки майбутніх учителів технологій до застосування в навчально-виховному процесі технологій етнодизайну через мистецтво народної ляльки, як комплексного об’єкту, що синергійно поєднує значну кількість видів декоративно-ужиткового мистецтва (вишивка, ткацтво, прийоми традиційного крою, валяння з вовни, вибійка, фарбування рослинними барвниками, аплікація, виготовлення штучних квітів традиційним способом, плетіння з природних матеріалів, бісеронанизування, робота зі шкірою, виготовлення прикрас з текстилю та інші).Визначено та обґрунтовано технології етнодизайну народної ляльки як основні напрями вивчення етнодизайну, зокрема технологію формування українського традиційного костюму; технологію застосування традиційних натуральних матеріалів та технік їх обробки і декорування; технологію дослідження національної колористики та орнаментики; технологію вивчення та реконструкції побутово-обрядового значення ляльки.Досліджено семантику основних понять «іграшка», «народна іграшка», «іграшкарство», «лялька», «лялька-мотанка», «вузлова лялька». Уточнено зміст понять «дизайн», «етнодизайн», «декоративно-ужиткове мистецтво», «декоративно-прикладне мистецтво», «народне мистецтво».Подано авторське тлумачення поняття «етнодизайн народної ляльки» – комплексна міждисциплінарна творча, дослідницька, проєктно-технологічна діяльність, що реалізується через синергію найдавніших практик декоративно-ужиткового мистецтва та сприяє формуванню національної самосвідомості українців.Структуровано, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність цілеспрямованого процесу підготовки майбутніх учителів технологій до застосування етнодизайну народної ляльки в системі шкільної та позашкільної освіти у різних форматах освітньо-виховної роботи у єдності компонентів макроструктури (структурно-логічна послідовність спеціально виділених навчальних дисциплін та практик, сукупність змістових модулів, що забезпечують фахову підготовку майбутніх учителів за визначеними напрямами технологій етнодизайну у змісті різних навчальних дисциплін) і компонентів мікроструктури (семіотичний, що містить систему вправ і завдань, технологічних прийомів та технік, демонстраційний матеріал (твори народного мистецтва, комплекти зразків технік декоративно-ужиткового мистецтва), презентаційні проєкти (тематичні виставки та музейні експозиції, мультимедійні засоби навчання тощо); методичний, до якого увійшли проблемно-пошукові, ігрові, імітаційні, інтерактивні, художньо-графічні, проектні, презентаційні методи навчання; праксеологічний, що розкриває специфіку реалізації сучасних форматів освітньо-виховної роботи (веб-квести, етноподорожі, віртуальні етно-екскурсії, тематичні стилізовані етно-дійства, етно-проєкти, етномистецькі перфоманси, етномайтер-класи, шоу майстер-класи тощо).Подальшого розвитку набули зміст, форми і методи фахової підготовки майбутніх учителів технологій до застосування етнодизайну через мистецтво виготовлення народної вузлової ляльки на уроках трудового навчання та технологій, гурткових заняттях, під час організації та проведення виховних та мистецьких заходів, презентаційної та музейно-освітньої діяльності.Практичне значення дослідження полягає у розробці комплексу програмних змістових модулів: «Етнографічні нариси про українську народну іграшку», «Поєднання технологій етнодизайну в процесі створення народної вузлової ляльки», «Реалізація етнодизайну у контексті освітньої галузі «Технології», «Методика організації позаурочної навчальної діяльності учнів з етнодизайну», що спрямовані на поглиблення вивчення основ етнодизайну через технологію виготовлення народної ляльки, і можуть доповнити навчальні програми освітніх компонентів, спрямованих на формування методичної та професійно-технологічної компетентності майбутніх учителів технологій; навчально-методичного посібника «Залучення молоді до етнодизайну через призму народної української ляльки»; навчальної програми з позашкільної освіти художньо-естетичного напряму творчого об’єднання «Народознавство та народна лялька»; методичних рекомендацій щодо проведення етномайстер-класів для різної категорії респондентів.^UThe dissertation of N. Svyridyuk highlights the problem of forming the readiness of future technology teachers to use ethnodesign in professional pedagogical activities.The work presents a unique conceptual approach to the preparation of future technology teachers for the use of ethnodesign technologies in the educational process through the art of a folk doll, as a complex object that synergistically combines a significant number of types of decorative and applied art (embroidery, weaving, techniques of traditional cut, felting from wool, vybiika, dyeing with vegetable dyes, appliqué, making artificial flowers in the traditional way, weaving from natural materials, beading, working with leather, making jewelry from textiles and others).The ethnodesign technologies of the folk doll are defined and substantiated as the main directions of studying ethnodesign, in particular the technology of forming the Ukrainian traditional costume; the technology of using traditional natural materials and their processing and decorating techniques; research on the technologies of national colors and ornamentation; the technologies of studying and reconstructing the domestic and ritual meaning of the doll.The semantics of the main concepts "toy", "folk toy", "toy making", "doll", "motanka doll", "knotted doll" have been studied. The content of the terms "design", "ethnodesign", "decorative and applied art", "folk art" has been clarified.The author's interpretation of the concept of "ethnodesign of a folk doll" is presented - it is a complex interdisciplinary creative, research, project and technological activity, which is realized through the synergy of the oldest practices of decorative and applied art and contributes to the formation of national self-awareness of Ukrainians.Structured, theoretically substantiated and experimentally verified the effectiveness of the purposeful process of training future technology teachers for the use of ethnic doll design in the system of school and out-of-school education in various formats of educational work in the unity of the components of the macro structure (structural and logical sequence of specially selected educational disciplines and practices, a set of content modules that provide professional training of future teachers in certain directions of ethnodesign technologies in the content of various educational disciplines) and components of the microstructure (semiotic, containing a system of exercises and tasks, technological methods and techniques, demonstration material (works of folk art, sets of samples of decorative and utilitarian art techniques), presentation projects (thematic exhibitions and museum expositions, multimedia teaching aids, etc.); methodical, which included problem-searching, game, simulation, interactive, art-graphic, project, presentation methods of learning; praxeological, which reveals the specifics of the implementation of modern formats of educational work (web quests, ethno-trips, virtual ethno-excursions, thematic stylized ethno-activities, ethno-projects, ethno-artistic performances, ethno master classes, show master classes, etc.).The content, forms and methods of professional training of future technology teachers for the use of ethnodesign through the art of making a folk knotted doll in technology lessons, group classes, during the organization and conduct of educational and artistic events, presentation and museum-educational activities gained further development.The practical significance of the study lies in the development of a complex of program content modules: "Ethnographic essays on Ukrainian folk toys", "Combination of ethnodesign technologies in the process of creating a folk knotted doll", "Implementation of ethnodesign in the context of the educational field "Technology", "Methodology of organizing extracurricular educational activities of students on ethnodesign", which are aimed at deepening the study of the basics of ethnodesign through the technology of making a folk doll, and can complement the educational programs of educational components aimed at the formation of methodological and professional-technological competence of future technology teachers; educational and methodological manual "Involvement of youth in ethnodesign through the prism of a folk Ukrainian doll"; curriculum for extracurricular education in the artistic and aesthetic direction of the creative association "Folklore and folk doll"; methodological recommendations for conducting ethno master classes for different categories of respondents.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського