Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (2)Наукова електронна бібліотека (165)Реферативна база даних (604)Книжкові видання та компакт-диски (295)Журнали та продовжувані видання (3)
Пошуковий запит: (<.>K=КУЛЬТОВ$<.>+<.>K=ГЕРОЙ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 96
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Чуй А. В. 
«Українська любовна лірика початку ХХ століття: фольклорні інтенції модерного тексту» / А. В. Чуй. — Б.м., 2019 — укp.

На матеріалі поетичної творчості авторів «Молодої музи» (Б. Лепкого, В. Пачовського, П. Карманського) та «Української хати» (О. Олеся, С. Черкасенка, Г. Чупринки) розкрито художні особливості любовної лірики початку ХХ ст., виявлено елементи фольклорної поетики в модерному тексті, диференційовано фольклорні та модерні інтенції поезії кохання і з'ясовано специфіку їх функціонування.На основі аналізу та систематизації поглядів українських і зарубіжних учених на жанрову природу лірики як роду з'ясовано й уточнено значення терміну любовна лірика, а також диференційовано поняття лірики інтимної, любовної та еротичної.Для виявлення в авторських текстах слідів фольклорної поетики досліджено мотиви, образи та зображально-виражальні засоби пісень і балад про кохання. Встановлено, що ці народнопісенні жанри стали головними джерелами для розвитку модерної української любовної лірики.Доведено, що загалом любовна лірика «молодомузівців» і «хатян» містить риси як традиційної (фольклорної), так і модерністської поетик. Зауважено, що любовна поезія «Молодої музи» в цілому має песимістичне звучання, натомість любовна поезія «Української хати», попри наявність мінорних нот, у цілому є значно оптимістичнішою.Ключові слова: жанр, любовна лірика, пісня про кохання, любовна балада, фольклор, модернізм, символізм, поетика, мотив, ліричний герой, образ, символ, стильова домінанта, «Молода муза», «Українська хата».^UIn the dissertation artistic features of the love lyrics of the early twentieth century on the materials of poetic creativity of the authors of “The Young Muse” (B. Lepkyi, V. Pachovskyi, P. Karmanskyi) and “The Ukrainian House” (O. Oles, S. Cherkasenko, G. Chuprynka) are investigated.The scientific novelty of the thesis consists in the fact that the Ukrainian love poetry of the early 20th century is firstly analyzed in it. In particular, motifs, artistic images and figures are defined, folklore and modern intensions of love lyrics are differentiated; specific of functioning of folklore elements in modern poetry is clarified.It is found out that love lyrics is a type of intimate poetry in which all range of motifs, feelings and experiences related to a love feeling (happy or unrequited) between a man and a woman is reproduced. It occupies an intermediate place between intimate and erotic poetry for frankness of figurative representation of lyrical heroes and emotional tension in depicting of their desires.The attention is focused on scientific reflection of poetical works of the most talented poets of “The Young Muse” and “The Ukrainian House”, who are considered to be forerunners of European Modernism in the Western and Eastern Ukrainian lands.It is established that folk songs and ballads about love have become the main sources for development of literary love poetry of the early 20th century. Motifs, images and poetic style dominants of love songs and ballads are investigated for identification of traces of folklore poetics in author's texts. It is proved that a figure of a lyrical heroine is an artistic typing. She is a bearer of the typical mental traits of the Ukrainians.It is concluded that in general poetics of love lyrics of “The Young Muse” and “The Ukrainian House”have traits both traditional and modern. Symbols have occupied a special place in literary creation's structure and they have become the main indicators of digressing of folk traditions toward the European Modernism direction.Keywords: a genre, love lyrics, a love song, a love ballad, folklore, Modernism, Symbolism, poetics, motif, lyrical hero, a figure, a symbol, poetic style dominant feature, “The Young Muse”, “The Ukrainian House”.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Грузін Ю.В. 
Інфернальний герой в російській прозі XX століття. Витоки. Типологія. Трансформація: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / Ю.В. Грузін ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2001. — 19 с. — укp.

Проаналізовано проблему генези інфернального (надприродного демонічного) героя, його трансформацію у міфі, фольклорі та літературі Європи та Росії. Особливу увагу приділено оригінальним рисам інфернального героя у російській прозі кінця - XIX - початку XX ст. та новітній масовій літературі. Встановлено, що домінуючою рисою російського літературного інфернального героя періоду романтизму є орієнтація на літературну фантастику романо-германської культури. Оригінальною рисою концепції демонізму, характерною для російської прози кінця XIX - початку XX ст., є протистояння романтичного та приземленого, жалюгідного демона. Простежено розвиток бінарної системи інфернальності у російській літературі XX ст. Зазначено, що демонічний персонаж новітньої масової російської літератури успадкував риси інфернальних героїв російської класики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4Рос)53-334 + Ш5(4Рос)6-334
Шифр НБУВ: РА316785 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Лесик О.О. 
Історико-мистецькі особливості храмової архітектури Волині XVII - XVIII століття: Автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.01 / О.О. Лесик ; Акад. образотв. мистецтва і архіт. — К., 2000. — 19 с. — укp.

Досліджено питання формування своєрідності храмової архітектури, принципи та методи зведення храмових споруд Волині XVII - XVIII ст. Визначено межі історико-етнографічного регіону Волині, простежено зв'язок історичних та етно-культурних умов розвитку краю з храмовим будівництвом і традиції волинської школи дерев'яного та мурованого храмового будівництва. Розроблено періодизацію будівництва дерев'яних і кам'яних храмів Волині у XVII - XVIII ст., класифікацію волинських храмових споруд щодо їх об'ємно-просторового та планувального вирішення. З урахуванням містобудівельних, об'ємно-просторових, конструктивних і художньо-мистецьких характеристик виділено типи дерев'яних і кам'яних церков і костьолів, найбільш поширених у волинському храмовому зодчестві XVII - XVIII ст. Проведено кількісну та якісну характеристику особливостей розташування дерев'яних, мурованих храмів і монастирів у системі міської забудови. Досліджено особливості конструктивно-технічних характеристик волинських храмів, архітектурно-мистецькі засоби виразності у храмовому будівництві. Встановлено масштаби та пропорції дерев'яних і кам'яних культових пам'яток, проаналізовано художньо-конструктивні матеріали, які використовувались під час будівництва дерев'яних та мурованих храмів на Волині у XVII - XVIII ст. Розглянуто творчість народних майстрів та професійних зодчих на Волині, простежено процес формування і розвитку школи релігійного малярства у регіоні. Проаналізовано методи зведення дерев'яних і кам'яних храмових споруд на Волині у XVII - XVIII ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4Укр36)4 + Щ117.166(4Укр36)4
Шифр НБУВ: РА309886 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
4.

Петрович 
Історична топографія міста Володимира X - XVIII ст.: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.06 / В.В. Петрович ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2003. — 19 с. — укp.

Досліджено історичну топографію одного з найдавніших і найбільших міст Волині - Володимира Х - ХVIII ст. На основі проаналізованих матеріалів з'ясовано основні етапи розвитку міста, наведено характеристику оборонних укріплень та цитаделей, окремих соціально-топографічних частин міста та пам'яток культової архітектури. Висвітлено деякі питання історичної демографії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР-4ВОЛ)4-22 Володимир +
Шифр НБУВ: РА326540

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Пивоваров С.В. 
Історичний розвиток населення межиріччя Верхнього Пруту та Середнього Дністра в XI - першій половині XIII ст.: Автореф. дис... д-ра іст. наук: 07.00.01 / С.В. Пивоваров ; Чернів. нац. ун-т ім. Ю.Федьковича. — Чернівці, 2007. — 32 с. — укp.

Досліджено процес історичного розвитку давньоруськоо населення на території межиріччя Верхнього Пруту та Середнього Дністра в XI - першій половині XIII ст. Охарактеризовано етнічну ситуацію в регіоні у другій половині I тисячоліття н.е. Висвітлено процес включення цієї території до складу Київської держави. Доведено, що у цей період на зазначеній території мешкало давньоруське населення. Проаналізовано основні компоненти його матеріальної культури. На території регіону відзначено літописні населені пункти, а саме: Василів, Онут, Кучелмін, Плав, Прут. Визначено їх соціально-економічний статус. Вивчено розвиток землеробства, скотарства, ремесел, промислів і торгівельних зв'язків у місцевих мешканців, визначено їх спільні риси й особливості у порівнянні з іншими територіями давньої Русі - України. Досліджено питання щодо християнізації місцевого населення. Охарактеризовано поховальний обряд і встановлено походження окремих ритуалів. Наведено характеристику христянських культових споруд. Значну увагу приділено християнській культовій символіці, відзначено існування язичницьких амулетів та оберегів. Охарактеризовано поширення писемності й освіченості у населення регіону. Відзначено, що середньовічне населення зазначених земель мало слов'янське походження, а матеріальне й духовна культура має аналогії серед давньоруських (давньоукраїнських) старожитностей земель Русі - України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)41-2 +
Шифр НБУВ: РА349531

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Щербакова 
Автор і герой у прозі Анатолія Дімарова: еволюція взаємодії (компаративний аспект): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.05 / Тетяна Олексіївна Щербакова ; Дніпропетровський національний ун-т. — Д., 2006. — 21 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4 Дімаров, А.А. 534 + Ш5(О)-334
Шифр НБУВ: РА346966

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Самойлов О.В. 
Автор та герой як суб'єкти поетичного буття: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.06 / О.В. Самойлов ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2000. — 16 с. — укp.

Теоретично висвітлено суперечності, що виникає у разі традиційного приписування автору можливості завершення та створення "цілого" поетичного буття. Ця суперечність полягає в тому, що сам автор залишається принципово незавершеним, тому що він не входить у простір, який завершується. Але позиція автора є постійно мінливою і виключає саму можливість створення ним "цілого" поетичного буття, передбачає, водночас з цим, створення "цілого" самого автора. Це означає вихід зі сфери естетичного, цілком включеного в кореляцію "я - інший", тобто, добровільну відмову від продовження акту уявлення, здатного в суттєвій формі явити через судження про "прекрасне" предмет цього судження і, водночас, здатного в чуттєвій формі створити через судження про "високе" предмет цього судження. Якщо предмет судження про "прекрасне" займає позицію "іншого", пояснюваного судженням з позиції "я", що повністю вписується у кореляцію "я - інший", то предмет судження про "піднесене" і саме судження про нього одне і те ж, що порушує закономірності кореляції "я - інший". За відсутності наявних доказів існування предмета судження про "піднесене", можна повірити в його існування, тим самим вийти за межі кореляції "я - інший", віднести предмет "піднесеного" до предметів віри, що існують поза кореляцією "я - інший". Це дозволяє говорити про архітектоніку віри, як про надархітектоніку, що містить у собі архітектоніку естетичного об'єкта (кореляції "я - інший") і дозволяє автору, зберігаючи свою тілесну обмеженість, завершувати поетичне буття: створювати "ціле" героя та "ціле" автора. Тобто, автор, втілений в образ, стає автором-творцем, що займає позажиттєву/позазнаходжувану позицію щодо хронотипів зображуваного і зображувального світів, а не з'являється відразу як автор-творець, минаючи стадію автора, втіленого в образ.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш401.12 + Ш401.131
Шифр НБУВ: РА311553 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
8.

Бумбур Ю.М. 
Авторська рефлексія в літературному творі (на матеріалі прози Джона Фаулза): автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.06 / Ю.М. Бумбур ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2009. — 16 с. — укp.

Запропоновано визначення поняття "авторська рефлексія", з'ясовано його роль і місце серед понять, пов'язаних з проблемою автора. Досліджено види, форми та функції авторської рефлексії в літературному творі. Розроблено теоретичні положення, які застосовано до аналізу конкретного художнього матеріалу - прози Д. Фаулза. Визначено основні форми авторської рефлексії у романах цього англійського письменника XX ст. Розглянуто певні моделі авторської рефлексії, а саме: рефлексія автора як суб'єкта естетичної діяльності, рефлектуючий герой, рефлектуючий читач.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш400.15 + Ш5(4ВЕЛ)-4 Фаулз Дж.534 +
Шифр НБУВ: РА363841

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
9.

Кіба М.П. 
Архітектурно-художні характеристики римсько-католицьких храмів на південній та східній Україні (кінець XVIII - початок XX століття): Автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.01 / М.П. Кіба ; Харк. держ. техн. ун-т буд-ва та архіт. — Х., 2004. — 20 с. — укp.

Вивчено розвиток церкового будівництва у кінці XVIII - на початку XX ст. у контексті історичної традиції українського римсько-католицького зодчества. Установлено, що в архітектурі римсько-католицьких церков регіону були втілені традиційні структурно-морфологічні, стильові й композиційні рішення, а також нові форми, що відповідали напрямкам європейського культового зодчества кінця XVIII - на початку XX ст. Відзначено, що засади формоутворення храмів збагачені культурою полінаціональних (у містах) і мононаціональних (у колоніальних поселеннях) релігійних спільнот, що дало змогу виявити національну специфіку зодчества. Внаслідок незадовільного стану та руйнування церков запропоновано напрямки поновлення збережених храмів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ117.166(4УКР)5 + Щ113(4УКР)5 +
Шифр НБУВ: РА332829

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
10.

Хамедова О.А. 
Б.Антоненко-Давидович: доля, творчість, критична рецепція: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / О.А. Хамедова ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено творчість Б. Антоненка-Давидовича у контексті парадигми автор - герой - реципієнт. Виявлено взаємозв'язки долі та творчості та відповідно - біографічної та творчої сутностей митця. Відзначено, що у його ранній творчості автобіографізм набував експліцитних форм, а у пізній - біографічна подія слугувала лише імпульсом до реалізації задуму. Автобіографічний герой у ранніх творах був головним, а у пізніх - другорядним. Подробиці життя біографічного автора увиразнювали його характер, надавали зображеному вірогідності. Рецепція творчості Б. Антоновича-Давидовича відзначалася амбівалентністю, оскільки у межах двох дискурсів - ряданського та зарубіжного - склалися полярні інтерпретації. Виявлено три інтрепретаційні періоди (ранній, пореабілітаційний і пострадянський) і притаманні їм рецептивні стратегії. Полісимфонічний критичний (і читацький) дискурс визначався знаковими творами для письменника "Смерть", "За ширмою", "Сибірські новели".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4 Антоненко-Давидович Б. 4,0 +
Шифр НБУВ: РА361937

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Чучко М.К. 
Буковинська дерев'яна культова архітектура XVII - XIX ст. (до проблеми взаємовпливів народних традицій та церковних канонів): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.05 / М.К. Чучко ; НАН України. Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2000. — 19 с. — укp.

На основі комплексного аналізу письмових, археологічних, речових, архітектурних і польових матеріалів і музейних колекцій висвітлено питання будівництва, утримання, постачання та охорони дерев'яних культових споруд Буковини. Значну увагу приділено формуванню та розвитку їх архітектурно-об'ємного планування й особливостей внутрішнього обладнання протягом XVII - XIX ст. у контексті взаємовпливів народних традицій, а також церковних канонів. Розглянуто традиційні способи оберігання дерев'яних культових споруд Буковини від пожеж, стихійного лиха, крадіжок та охарактеризовано перші пам'яткоохоронні заходи. З'ясовано роль культових споруд у житті традиційної буковинської громади та їх місце у формуванні духовних цінностей окремих її членів. Детально проаналізовано співвідношення канонічного та традиційного у процесі формування вертикального простору буковинських дерев'яних культових споруд, їх опорядження.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(23=Укр)-7 + Э372.27-655.9 + Щ117.166.5(4Укр337)4/5
Шифр НБУВ: РА309741 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
12.

Шевченко Р.Ю. 
Географо-картографічний моніторинг культових споруд м. Києва: автореф. дис... канд. геогр. наук: 11.00.12 / Р.Ю. Шевченко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 20 с. — укp.

Розроблено теоретико-методологічні засади географо-картографічного моніторингу культових споруд м. Києва. Обгрунтовано термінологічний апарат моніторингу, а саме: поняття "географо-картографічний моніторинг культових споруд", "релігійно-паломницьке середовище", "карта культових споруд", "культова споруда". Визначено основні методи реалізації наукових досліджень, етапами яких є збір інформаційної бази даних, що містять матеріали польових краєзнавчих досліджень культових споруд м.Києва, проведених протягом жовтня 2004 - жовтня 2007 рр., аналізу картографічних творів Києва. Географічна інформаційна система "Культові споруди Києва" є засобом реалізації та проведення географо-картографічного моніторингу культових споруд м.Києва, функціональними складовими якої є створення реєстру культових споруд і модулів укладання системи карт культових споруд м.Києва. Карти як результат географо-картографічного моніторингу даних споруд можуть бути використані у системі релігійного паломництва, рекреації, туризмі, педагогіці та інженерній справі відновлення та відтворення втраченої культової спадщини м.Києва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э29(4УКР-2КИЇ)-65,4 + Д174.27 +
Шифр НБУВ: РА354823

Рубрики:

      
13.

Терещук М. О. 
Геометричне моделювання параметрів мікроклімату православних храмів / М. О. Терещук. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук із спеціальності 05.01.01 – Прикладна геометрія, інженерна графіка. – Київський національний університет будівництва і архітектури, м. Київ, Україна, 2021.У дисертації розв'язано актуальну науково-прикладну задачу підвищення ефективності комп'ютерного геометричного опрацювання параметрів мікроклімату православних храмів під час їх автоматизованого архітектурно-будівельного проектування. Подано теоретичні засади, що комплексно поєднують переваги графічних, аналітичних та алгоритмічних моделей досліджуваних об'єктів. Обґрунтовано доцільність використання методології структурно-параметричного формоутворення, її адаптації до умов будівельної галузі завдяки новим способам, прийомам, алгоритмам і методикам. Отримані результати впроваджено у проектування культових споруд та в навчальний процес університету. Це підтвердило їх науково-практичну цінність. Розроблені геометричні моделі охоплюють різні етапи й аспекти життєвого циклу православних храмів. Окреслено перспективи подальшого розвитку проведених наукових розвідок у теоретичному та практичному плані, що полягають у більш тісній інтеграції з багатьма архітектурно-будівельними дисциплінами, поширенні запропонованого математичного апарату на опрацювання мікроклімату інших будівель. Ключові слова: архітектурно-будівельне проектування, параметри мікроклімату, православні храми, засоби геометричного моделювання, BIM-технології.^UThesis for the degree of a Candidate of Engineering Sciences in specialty 05.01.01 «Applied geometry, engineering graphics» (131 – Applied Mechanics). – Kyiv National University of Construction and Architecture, Kyiv, Ukraine, 2021. The current stage of development of Ukraine is characterized by a gradual return to christian values after a long period of forced atheistic worldview. As a result, new orthodox churches are being built in many villages and towns. The issues of optimizing the costs of resources for these objects throughout their entire life cycle are quite important under such conditions, given the existing low welfare of the population. The relevance of the chosen topic of scientific research to ensure an appropriate microclimate is also due to the existing tense situation with the COVID-19 pandemic. Maintaining the required sanitary and hygienic conditions of public buildings is now especially necessary to preserve people's health. This applies not only to various institutions of medicine, education, trade, food, sports, etc., but also religious buildings, in particular, orthodox churches. It is possible to successfully solve the outlined problems with the use of geometric modeling tools, which is the subject of this dissertation.It is well known that the parameters of the microclimate of a building depend on such geometric characteristics as the area and volume of premises, wall thickness, dimensions of window and door openings, etc. This is on the one hand. On the other hand, they depend on the materials used for construction, selected heating, ventilation, air conditioning, etc. Also important is the external environment (air temperature and humidity, the presence in it of harmful substances, etc.) and internal features of the building, such as the number of present people, the duration and frequency of their stay, activities and so on. All this fully applies to orthodox churches.Certain material, financial and other restrictions always exist during the construction of architectural structures and their further operation. Therefore, it is extremely necessary to take into account the above aspects when designing new temples. Thus, many factors affect the microclimate of buildings, in particular, architectural spatial-planning solutions, selected structures, heating systems, ventilation, air conditioning, etc. One of the directions for solution of the analyzed technical problem is the application of complex variant modeling of microclimate parameters with the use of computer graphics.The above statement is based on the fact that in the environment of currently quite popular BIM (Building Information Modeling)-technologies, the central leading place is occupied by the geometric model of the created object, which combines the rest of its mathematical and other descriptions into one whole. The coverage of the indicated direction of scientific research on the example of processing the microclimate of orthodox churches is the main purpose of this dissertation work.Nowadays, various automated information systems are widely used in architectural and construction design, such as Allplan, ArchiCAD, Revit, etc., which significantly get better the quality of processed technical objects. One of the effective ways to improve the used technologies is the introduction of a structural-parametric approach to shaping and the integration of BIM-packages with external computer databases. These issues are also analyzed in the dissertation. As a result of the performed scientific investigations the theoretical bases of application of the automated geometrical means for reproduction of microclimate parameters of public premises are developed, which is illustrated by the example of orthodox churches.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія: Релігія   
14.

Голощапова Є.О. 
Громади євангельських християн-баптистів Південної України в умовах суспільних трансформацій 20 - 30-х рр. ХХ ст.: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Є.О. Голощапова ; Запоріз. нац. ун-т. — Запоріжжя, 2010. — 20 с. — укp.

Досліджено становище громад євангельских християн-баптистів (ЄХБ) Південної України за умов суспільних трансформацій 1920 - 1930-х рр. Розкрито організаційну структуру громад ЄХБ, висвітлено їх еволюцію й основні напрямки діяльності. Показано деструктивний вплив антирелігійних заходів радянської влади, що призвели до деформації організційної структури громад ЄХБ. Проаналізовано культову, організаційну (підготовка кадрів, участь у місцевих і всеукраїнських заходах), гуманітарну та культурницьку (благодійну та гурткову) діяльність громад ЄХБ. На прикладі підвенноукраїнських громад ЄХБ підтверджено тезу про зростаня чисельності протестантів на початку 1920-х рр. та їх зменшення наприкінці даного десятиліття. Доведено нечисленне, але постійне поповнення громад протягом 1930-х рр. Виявлено фактори впливу на динаміку чисельності південноукраїнських громад ЄХБ, засвідчено безперервність їх функціонування всупереч репресивній політиці радянської влади 1930-х рр. Проаналізовано соціальну структуру південноураїнських громад ЄХБ. Доведено, що у складі ЄХБ переважали особи працездатного віку (середняки та бідняки), переосмислено традиційну оцінку соціальної структури баптистських громад як "куркульських осередків". Зафіксовано здебільшого український національний склад громад ЄХБ. Показано роль родини у збереженні та відтворенні віровчення. Виявлено посилення політичного й адміністративного тиску на громади баптистів з боку держави протягом 1920 - 1930-х рр. Охарактеризовано основні вектори репресивної політики, проаналізовано їх вплив на життєдіяльність ЄХБ. Показано ілюзорність лояльного ставлення радянської влади до баптистів у 1920-х рр. Встановлено взаємозв'язок між проголошенням тези про посилення класової боротьби зі створенням ідеологічного підгрунтя репресій проти баптистів. Доведено фальсифікацію органами ДПУ - НКВС слідчих справ з метою знищення авангарду баптиських громад у 1930-х рр.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э376.162.5(4УКР7)-36 +
Шифр НБУВ: РА369878 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
15.

Тіхоненко С. О. 
Гротеск у творчості Джонатана Свіфта / С. О. Тіхоненко. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації здійснено багатоаспектне дослідження гротеску в художній та художньо-публіцистичній прозі Дж. Свіфта, зокрема в романі «Мандри Гуллівера» та памфлетах сатирика.У роботі відзначено, що гротеск у літературній творчості Дж. Свіфта тісно пов'язаний із філософськими ідеями доби Просвітництва та громадсько-політичною діяльністю письменника. У дисертації визначено специфіку і динаміку гротескних форм письменника. Проаналізовано вияви гротеску на різних рівнях художнього тексту, виявлено своєрідність гротескних структур, їхню типологію, поетику, способи створення у художній прозі письменника, досліджено взаємодію авторської та читацької свідомості у смисловому полі гротескного світу митця. Крізь призму специфіки й динаміки гротескних форм у дисертаційному дослідженні розкрито особливості художнього світобачення Дж. Свіфта-просвітителя, його погляди на місце людини в соціумі, її роль у культурно-історичному процесі, вплив суспільства на особистість. Конкретно-історичний план гротескних форм у памфлетах письменника забезпечують реалістичні художні деталі, пародія, іронія, історичні й політичні алюзії,ремінісценції та ін.Як спосіб художньої типізації гротеск у памфлетних творах письменника відзначається умовністю та філософською узагальненістю. Це досягається завдяки використанню символіки, алегорії, античних і біблійних алюзій та ремінісценцій, «одивненню» звичних явищ, уведенню «незвичного» в сучасний контекст тощо. Характерною особливістю гротеску в памфлетах Дж. Свіфта є риторична стихія. Відповідно в памфлетній творчості Дж. Свіфта зростає значущість мовно-стилістичних засобів створення гротеску.У романі «Мандри Гуллівера» простежується розгалуженість різновидів і розширення семантико-функціональних особливостей гротеску. Гротеск у романі Дж. Свіфта виявляється в художніх образах, сюжетно-композиційних рішеннях, мотивно-тематичних комплексах, наративній структурі, художньому часі й просторі, мові, жанрово-стильовій дифузії. В описах країн, які відвідав головний герой роману Дж. Свіфта, утілені гротескні світи, що виконують різноманітні художні функції: викривально-критичну, аналітично-пізнавальну, попереджально-прогностичну, риторично-діалогічну. Форми гротеску в романі «Мандри Гуллівера» функціонують у полі концептів «людина», «держава», «природа», «наука», «свобода», «розум» та ін. Гротескні форми в романі є гнучкими, динамічними й відкритими для інтерпретацій. З метою надання їм смислової багатогранності письменник застосовує різноманітні засоби: уведення гротескних структур у різні контексти, поетика «дивного», висвітлення з різних точок зору, створення ілюзії достовірності фантастичного, перенесення сучасних персонажів і подій у чарівний світ тощо. У дисертації виявлено традиції й новаторство Дж. Свіфта в галузі гротеску на тлі доби й у контексті літературного процесу.^UThe subject of this dissertation is an investigation of grotesque in fiction and publicistic prose of J. Swift on the background of his pamphlets and the novel «Gulliver's Travels». The research proves that grotesque in Swift's works is closely connected with the philosophical ideas of the epoch of Enlightenment and social – political activity of the writer. The specificity and development of Swift's grotesque forms is featured in the dissertation. The analysis of grotesque on different text levels reveals the peculiarity of its forms, their typology, poetics and means of their creation in the fiction prose of the writer. Interconnection of the author's and reader's perception in the semantic field of the author's grotesque vision is also investigated.In this research Swift's poetic vision, his outlooks on the role of a person in society and cultural – historical process, the influence of society upon a person is disclosed through the specificity and development of grotesque forms.Due to Swift's creative activity for the first time in the history of world literature grotesque became vividly expressed in pamphlets. Numerous pamphlets of the author are aimed at topical problems of his contemporaries' life, among them negative social tendencies in the fields of religion, culture, etc. The specific – historical aspect of grotesque forms in the author's pamphlets is revealed in poetic details, parody, irony, historical and political allusions and reminiscences.As a means of fiction characterization grotesque in the author's pamphlets is characterized by conventionality and philosophical generalization. It is obtained by means of symbolism, allegory, ancient and biblical allusions and reminiscences, «dismissing» familiar phenomena and introducing the “unusual” into contemporary context, etc. An important feature of grotesque in Swift's pamphlets is his rhetoric, the author's aspiration to disclose not only his position but also different view points, drawing readers into the dialogue in discussing this or that problem from different points of view.Grotesque forms of the novel «Gulliver's Travels» are dynamic and open for interpretations. To give them meaningful versatility the author uses such means as inserting grotesque structures in different contexts (social - political, natural, cultural, etc.), poetics of «strange», description from different points of view, creating illusion of reality of fantastic events, transformation of contemporary characters and events to the magic world.In the dissertation special attention is paid to J. Swift's grotesque traditions and innovations in the context of a historical - literary process.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Філоненко Н.М. 
Група "Бу-Ба-Бу" як явище українського літературного процесу кінця ХХ ст.: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / Н.М. Філоненко ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2007. — 20 с. — укp.

Проаналізовано особливості мистецької діяльності та поетичної творчості літугруповання "Бу-Ба-Бу" у контексті вітчизняного літературного процесу останньої чверті XX ст. Встановлено, що поетична група "Бу-Ба-Бу", з часу свого утворення визначена критикою як епатажна, є яскравим виразником новітніх тенденцій в українській літературі кінця XX ст. Доведено, що поезії Ю.Андруховича, О.Ірванця та В.Неборака та їх спільні мистецькі проекти стали втіленням специфічного літературного стилю "бубабу" - поліфонічно-карнавального, основними рисами якого є культовість, ритуальність, карнавальність, іронічність і самоіронічність, пародійність, синтетичність, урбанізм, єдність масовості й елітарності, що дозволяє виокремити його у межах постмодерністського методу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-329 +
Шифр НБУВ: РА335213

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
17.

Чонка Т.С. 
Діалог "автор-герой-читач" у творчості В.Набокова: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.06 / Т.С. Чонка ; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В.Гнатюка. — Т., 2007. — 20 с. — укp.

Вперше в українському літературознавстві проведено дослідження проблеми інтерпретації художнього твору в контексті вивчення діалогу "автор - герой - читач". Виявлено, що діалог як "множинність у єдності" є певною символічню фігурою культури, а справжня культура і є діалогом, оскільки зароджується, розвивається та занепадає як діалог, відроджуючись знову у нескінченності своїх інтерпретацій. Встановлено, що діалог "автор - герой -читач" побудовано на засадах гри, показано його пріоритетну роль у визначенні шляхів інтерпретації художніх творів (зокрема XX - XXI ст.). Показано суттєве значення дослідження даного феномену у вивченні світової культурної ситуації. Запропоновано визначення понять "автор", "герой", "читач", розкрито їх сутність як учасників художньої комунікації. Виявлено багатовекторність функції автора, героя та читача в процесі творчості-інтерпретації. Виділено типи героїв та читачів у літературному доробку В.Набокова, здійснено їх систематизацію. Виявлено закономірності та особливості формування діалогу "автор - герой - читач" у творах письменника. Переосмислено комунікативні моделі "автор - герой", "автор - читач", "герой - читач", "автор - герой - читач" у творчості В.Набокова. Визначено специфіку ігрового характеру інтелектуальної прози митця. Здійснено аналіз-інтерпретацію романів "Дар", "Прозорі речі", "Поглянь на арлекінів", "Пам'яте, говори" на засадах діалогу як гри-комунікації "автор - герой - читач".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(7СПО)-4 Набоков, В.В. 54 +
Шифр НБУВ: РА353858

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
18.

Ройтберг Н.В. 
Діалогічна природа рок-твору: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.06 / Н.В. Ройтберг ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2007. — 16 с. — укp.

Здійснено системний аналіз типологічних особливостей діалогу й обгрунтовано доцільність наукової розробки діалогічного аспекту розгляду рок-творів як творів недослідженої сфери художньої творчості. Запропоновано нові підходи до розуміння рок-жанру як особливого ліричного жанру пісенного слова з самобутньою суб'єктною організацією, щодо природи діалогічних відносин у рок-творах, трактування понять "рок-автор" і "рок-герой", осмислення зв'язку між рок-поезією та головними засадами "філософії спілкування". Роглянуто рок-твір у діалогічному аспекті, грунтуючись на філософії діалогу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш401.469 + Ш5(4УКР)6-335 +
Шифр НБУВ: РА353381

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
Категорія: Релігія   
19.

Московчук А.В. 
Декалог і проблема свободи в морально-етичній концепції адвентизму: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.11 / А.В. Московчук ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 1998. — 20 с. — укp.

Праця є релігієзнавчим дослідженням проблеми свободи і Декалогу, її інтерпретації з наукових і богословських позицій та аналітичного осмислення з точки зору морально-етичної концепції адвентизму. Проаналізовано особливості співвідношення Декалогу і категорії свободи та їх впливу на формування і становлення особи. Аналіз зроблено в контексті його сучасної нагальної необхідності на оздоровлення суспільства. Широко висвітлена роль культової практики адвентистської церкви в реалізації свободи її членів та впливу на духовне удосконалення і гармонічний розвиток особи, сприянню її духовної самореалізації.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э376.222-42

Рубрики:

      
20.

Кітов Д.Ю. 
Дніпро як феномен етнічної культури й традиційного світогляду в контексті українознавства: автореф. дис. ... канд. іст. наук : 09.00.12 / Д.Ю. Кітов ; Нац. н.-д. ін-т українознав. Мін-ва освіти і науки України. — К., 2010. — 19 с. — укp.

Висвітлено особливості формування світогляду українців через вияви ставлення до великої Ріки. Уточнено знання щодо культового значення води, давніх звичаїв, обрядів і вірувань населення Наддніпрянщини. Визначено роль Дніпра, яку він відіграв у становленні й існуванні Запорозького козацтва, як об'єднувального чинника українських земель часів козацтва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: С1(4УКР) + Т52(45=УКР)-7
Шифр НБУВ: РА372838 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського