Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (2)Наукова електронна бібліотека (63)Реферативна база даних (390)Книжкові видання та компакт-диски (114)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>K=ОРНАМЕНТ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 54
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Ломоносова Н.О. 
Ранні сонати А.Гайдна та проблеми їх редакційної інтерпретації: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Н.О. Ломоносова ; Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. — К., 1998. — 24 с. — укp.

Дослідження присвячено вивченню невідомих сторінок клавірної творчості Й. Гайдна - ранніх сонат, написаних до 1766 року. У роботі зроблено аналіз ранніх сонат Гайдна з точки зору їх стилістико-художньої самостійності, а також запропоновано наукове обгрунтування їх виконавської редакції. Редакторські доповнення та уточнення стосуються динаміки, агогіки, фразування, артикуляції, розшифровки мелізматики. Музикознавчий аналіз сонат спрямовано на виконавську практику, вирішення специфічно виконавських творчих завдань. Окрім характеристик тематизму, засобів його розвитку, аналізу форми, спостережень, що стосуються архітектоніки циклу, особлива увага спрямована на виконавські ремарки та з'ясування їх сутності. Вперше подається підкріплена нотними прикладами систематизація орнаментики композитора та здійснюється докладний аналіз ранніх сонат.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4АВС)4-81 Гайдн

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Березька К.М. 
Моделювання та синтез складних зображень симетричної структури: Автореф. дис... канд. техн. наук: 01.05.02 / К.М. Березька ; НАН України. Держ. НДІ інформ. інфраструктури. — Л., 2000. — 19 с. — укp.

Дисертацію присвячено опису, моделюванню та синтезу складних симетричних зображень. Розроблено метод опису та моделювання складних зображень, який базується на запропонованій мові опису структурних частин зображень-орнаментів та розроблених алгоритмах синтезу та моделювання груп перетворень. Досліджено властивості операцій наведеної мови опису. Запропоновано алгоритми синтезу та моделювання груп перетворень зображень на основі осьових симетрій. Отримано аналітичні вирази для коефіцієнтів стиснення зображень, побудованих на основі структурного методу. На основі розроблених алгоритмів спроектовано та впроваджено редактори орнаментів та вишивок, наведено результати генерування та архівації орнаментів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: М482-5-05 + З970.632,022
Шифр НБУВ: РА308388 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
3.

Булгакова Л.П. 
Етнокультурна характеристика народної вишивки Поділля (кінець XIX - 30-і роки XX ст.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.05 / Л.П. Булгакова ; НАН України. Ін-т українознав. ім. І.Крип'якевича, Інститут народознав.. — Л., 2000. — 20 с. — укp.

Досліджено українську традиційну вишивку як етнокультурний об'єкт в системі матеріальної культури населення Поділля. Висвітлено народний досвід у послідовності генетичного взаємозв'язку матеріалу і технік вишивання, топографії вишивки та крою виробів, окремих мотивів і стилістичних особливостей орнаменту вишивки. Вказано причини модифікаційних змін на історичному, економічному, етнічному рівнях. Визначено й охарактеризовано типи подільської вишивки, їх специфічні ознаки та спільні національні риси у контексті традиційної української вишивки. Запропоновано власний підхід до аналізу вишивки на основі класифікації та типології найголовніших її чинників. Додатком є короткий тлумачний словник (310 найменувань), каталог вишитих сорочок (420 найменувань), аналітичні таблиці (350 рисунків).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(23=УКР7,35)-417 + Т594.172.4
Шифр НБУВ: РА311207 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
4.

Частник О.С. 
Універсальне і специфічне в просторово-часовій символіці українського та ірландського традиційного мистецтва (порівняльно-семіотичний аналіз): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / О.С. Частник ; Харк. держ. акад. культури. — Х., 2001. — 20 с. — укp.

Класифіковано український та ірландський орнаментальний та епічний матеріал на підставі структурно-семантичних інваріантів - умовно-графічних ідей центричності, бінарності, тернарності. Здійснено просторово-часову інтерпретацію систематизованого матеріалу. Виявлено характер інваріантних системних зв'язків просторово-часової символіки традиційного мистецтва України та Ірландії шляхом міжвидової та крос-культурної взаємоінтерпретації (пошуків універсального). Визначено способи та характер варіантного, образно-конкретного втілення універсальних просторово-часових схем української та ірландської традиційної символіки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ103(4Укр)-17 + Щ103(4іРЛ)-17 + Ю812.252.2
Шифр НБУВ: РА315581 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
5.

Типчук В.М. 
Мистецькі традиції і новаторство у творчості Василя Турчиняка 1900 - 1939 років: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / В.М. Типчук ; Львів. акад. мистец. — Л., 2002. — 20 с.: рис. — укp.

Доведено існування на території Західної Гуцульщини делятинського осередку народного дерев'яного будівництва та різьблення по дереву, який характеризувався своєрідною системою декорування предметів побуту, власною мистецькою традицією. Найвизначнішим різьбярем цього осередку в першій третині XX ст. був В.Турчиняк, який першим розпочав виготовлення іконостасів, вирізьблював ікони та предмети церковного інтер'єру з використанням традиційного для гуцулів способу плоского різьблення. Виявлено структуру орнаментальних композицій та художні особливості монументально-декоративного різьблення іконостасів і церковного обладнання майстра, визначено художньо-образні характеристики та іконографію різьблених ікон. Розглянуто характер запозичень, трансформацій та впливів художніх стилів на різьблення предметів церковного інтер'єру митця. Визначено місце та роль В.Турчиняка в мистецьких процесах розвитку гуцульського плоскорізьблення Західної Гуцульщини в першій третині XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ125.508.043(4УКР33)6-8 Турчиняк В. +
Шифр НБУВ: РА321417

Рубрики:

      
6.

Косів Р.Р. 
Українські хоругви XVII - XVIII ст. (Основні типи. Історико-художні та іконографічні особливості): Автореф. дис. канд. мистцтвознав.: 17.00.06 / Р.Р. Косів ; Львів. акад. мистец. — Л., 2002. — 19 с. — укp.

Розглянуто українські хоругви XVII - XVIII ст. як оригінальне малодосліджене явище національної культури та мистецтва. З'ясовано генезу таких витворів, виділено типи хоругов за призначенням, розглянуто характерні риси кожного типу. Досліджено зміст та ідею зображення на хоругвах у контексті суспільно-культурного життя того часу. Виділено основні іконографічні образи та сюжети на таких пам'ятках, проаналізовано їх специфіку, зважаючи на особливості українських хоругов XVII - XVIII ст.: відображення історичних мистецьких стилів, тенденції орнаментики, стилістики малярства, формальних характеристик та техніко-технологічних варіантів виконання. З урахуванням особливостей іконографічного зображення та стилістики живопису для деяких пам'яток встановлено авторство відомих за конкретними іконами та іконостасними комплексами майстрів відповідного періоду.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ126.973(4УКР)4 + Щ146.563(4УКР)4 + Э372.27-575.3 +
Шифр НБУВ: РА321222

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Романенкова Ю.В. 
Школа Фонтенбло і маньєризм у французькому мистецтві ХVІ сторіччя: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.05 / Ю.В. Романенкова ; Нац. акад. образотворч. мистец. і архіт. — К., 2002. — 16 с. — укp.

Висвітлено питання формування національного варіанта маньєризму у мистецтві Франції, характерні особливості стилю, його відміні риси, самоцінність школи Фонтебло. Досліджено дилему "стиль Фонтенбло - французький маньєризм", тобто мистецтво школи як ядро маньєризму Франції, новий характер культури, що базується на органічному взаємозбагаченні трьох складових (італійської, французької та фламандської), тяжіння стилю до синтезу мистецтв, особливу роль орнаментики в утворенні його характеру. Розглянуто творчість провідних майстрів Першої та Другої шкіл Фонтенбло, а також анонімів школи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ103(4Фра)43-2
Шифр НБУВ: РА318142 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
8.

Лупій Т.Ф. 
Рушники Західного Полісся кінця ХІХ - першої половини ХХ століть (Технологія. Семантика. Художні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.06 / Т.Ф. Лупій ; М-во освіти і науки України. Львів. акад. мистец.. — Л., 2002. — 20 с. — укp.

Розглянуто історичну еволюцію народного мистецтва від обрядової реалії до мистецького вираження міфологічного світогляду. На підставі мистецтвознавчого аналізу визначено регіональні художні особливості західнополіських рушників кінця ХІХ - першої половини ХХ ст. Розкрито світоглядно-міфологічний аспект рушника як довершеної форми ритуальної тканини, його функції та семантику в традиційній культурі. Розглянуто технологію виготовлення, декорування та обрядове використання рушників у контексті традиційної культури Західного Полісся. Проаналізовано композиційну структуру вишивок, образність орнаменту, семантичний зв'язок народного мистецтва із релігійними віруваннями та традиційною обрядовістю. В науковий обіг введено велику кількість автентичних матеріалів, зібраних під час експедиції, зразків декоративно-обрядових рушників як цінних пам'яток орнаментального мистецтва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ125.33(4УКР) + Щ126.963(4УКР) + Т52(23=УКР7,31)-5 +
Шифр НБУВ: РА321842

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
9.

Цой М.П. 
Систематизація та конструювання орнаментальних структур (на прикладі корейських національних орнаментів): Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.01.03 / М.П. Цой ; Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. — К., 2002. — 21 с. — укp.

Проведено комплексний історико-культурологічний огляд корейської орнаменталістики та досліджено впливи культурологічних чинників на структуру, зміст і геометрію орнаментальних композицій. Встановлено, що розвиток орнаменталістики Кореї визначається трьома історичними періодами. Розглянуто комплекс символьних (змістових) закономірностей, що визначають історичну приналежність деякого орнаменту, характерних для орнаментів Кореї. Проаналізовано символізм, виявлено його роль і місце в орнаментальному мистецтві в цілому, визначено формотвірні елементи та природу виникнення символьних мотивів. Вивчено гармонійні та композиційні закономірності корейських орнаментів. Проведено комплекс формально-графічних досліджень традиційних корейських орнаментів, з'ясовано особливості композиційного рішення орнаментів, узгодженість їх елементів, правила визначення акцентів. На підставі зіставлення ознак запропонованої геометричної класифікації отримано набір матриць сумісності, що дозволяє регулювати поліваріантність процесу конструювання орнаменту за заданими вимогами або його відновлення за збереженим фрагментом. У рамках загальної методики розроблено алгоритми геометричний і формування чарунок складноструктурованих орнаментів з національною специфікою, що дозволяє управляти структурою орнаменту на стадії безпосереднього його сприйняття. Запропоновано методику формування орнаментальних полів, яка дає змогу конструювати орнамент в інваріантних (вільних) і в національно-обумовлених постановках. Розроблено алгоритми декомпозиції та синтезу орнаментальних композицій для конструювання та відновлення повної картини орнаментальної композиції за збереженим фрагментом.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю814 + Щ124.3(5Кор)
Шифр НБУВ: РА317463 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
10.

Герій О.О. 
Орнамент Софії Київської (генеза, типологія, художньо-функціональні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / О.О. Герій ; Львів. акад. мистец. — Л., 2003. — 19 с. — укp.

На підставі комплексного аналізу широкого кола зразків східнохристиянського орнаменту визначено характер спорідненості орнаменту київського собору з мистецтвом Візантії та Сходу, прослідковано генезу основних орнаментальних мотивів Софії Київської, їх графічні та семантичні трансформації у процесі переходу з нехристиянського у християнське мистецтво. Орнамент храму Св. Софії в Києві розглянуто у його зв'язках з ідейно-символічними завданнями митрополичного собору, його архітектурою та іконографією, виявлено його локальні художні особливості, прослідковано закономірності розміщення орнаментальних композицій в інтер'єрі храму. Виділено низку важливих функцій орнаменту в системі оздоблення собору, які незамінні іншими образно-пластичними засобами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР-2К)927.166.21 + Щ113(4УКР-2К)927.166.21 + Щ113(4УКР-2К)927.166.21 + Щ113(4УКР-2К)927.166.21
Шифр НБУВ: РА326223

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Федорчук О.С. 
Народні прикраси з бісеру Західної України XIX - першої пол. ХХ століття (історія, технологія, типологія, художні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / О.С. Федорчук ; Львів. акад. мистец. — Л., 2004. — 20 с. — укp.

Здійснено спробу простежити розвиток бісерних оздоб народного одягу українців. З'ясовано територію побутування українських традиційних бісерних оздоб у першій половині XX ст., коли вони стають поширеним атрибутом народного одягу. Вивчено, описано та систематизовано техніки виконання бісерних прикрас, що застосовувалися українськими народними майстрами XIX - XX ст. Уперше до технік виготовлення українських традиційних бісерних оздоб віднесено вишивання. Розвинуто типологію українських прикрас з бісеру. Уперше здійснено комплексний мистецтвознавчий аналіз системи художньої виразності українських традиційних бісерних оздоб. Доведено, що національна специфіка декоративно-образної системи художніх творів з бісеру проявлялася головною мірою через орнаментику. Розглянуто композиційні особливості українських народних художніх виробів, описано найпоширеніші мотиви орнаментів та види орнаментальних композицій бісерних творів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ126.693(4УКР)5 + М484.3г(4УКР)
Шифр НБУВ: РА330612

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
12.

Яремкович М.А. 
Проза Гната Михайличенка (особливості проблематики та поетики): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / М.А. Яремкович ; Прикарпат. ун-т ім. В.Стефаника. — Івано-Франківськ, 2004. — 16 с. — укp.

Досліджено проблематико-тематичні пошуки у творчості Г.Михайличенка у контексті філософських позицій А.Шопенгауера, Ф.Ніцше, які визначали основні тенденції духовного життя кінця XIX - початку XX ст. З'ясовано основні мотиви новелістики письменника. Висвітлено основі етапи модифікації жанру новели у творчості Г.Михайличенка. Виявлено своєрідність та новаторство в освоєнні художніх засобів імпресіоністичної манери письма (на матеріалі новелістичної творчості автора). Проаналізовано характер еволюції стильових домінант у творчості письменника від імпресіонізму до символізму. З'ясовано природу символів "Блакитного роману", а також досліджено філософські, соціальні, психологічні, моральні аспекти його проблематики. Запропоновано характеризувати індивідуальний авторський стиль Г.Михайличенка як феномен орнаментальної поетики. Виявлено риси індивідуального креаційного новаторства письменника на рівнях проблематики та поетики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)5-4 Михайличенко,Г.В. 534 + Ш5(4УКР)5-4 Михайличенко,Г.В. 534
Шифр НБУВ: РА328931

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Нікішенко Ю.І. 
Орнамент як джерело дослідження етнічної культури України (на матеріалах XIX - початку ХХ ст.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 17.00.01 / Ю.І. Нікішенко ; Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. — К., 2004. — 21 с. — укp.

Розглянуто проблеми функціонування орнаменту в етнічній культурі як засобу комунікації, встановлено його статус і знакові властивості. Визначено періоди формування орнаменту як знакової системи, проаналізовано його зв'язки з писемністю, загальнокультурною символікою, фольклором. Запропоновано визначення орнаменту як окремої невербальної мови культури. Статус орнаменту в етнічній культурі досліджено шляхом визначення його функціонального навантаження. Зазначено, що у даному випадку орнамент є частиною знакової системи етнічної культури, знаки орнаменту, їх поєднання в орнаментальних комплексах відповідають рівню розвитку ідеології суспільства, системі комунікацій та способам передачі інформації на синхронному та діахронному рівнях. Зазначено, що орнамент є важливим джерелом дослідження етнокультурних процесів. Запропоновано комплексний підхід до вивчення орнаментів, на базі якого досліджено орнаменти вишивки на сорочках Правобережної України та їх еволюцію на межі XIX - XX ст. Встановлено функції та рівні побутування орнаменту вишивки, проведено його аналіз як символічно-знакової структури, що об'єднує знаки та мотиви різних історичних епох. З'ясовано значення орнаменту у комплексі з вишиванням та вишитим одягом на межі XIX - XX ст. у культурі та свідомості українців. Запропоновано визначення орнаменту як самостійного та повноцінного джерела дослідження історії розвитку культури епосу на різних етапах її існування.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т597.322 + Т597.322
Шифр НБУВ: РА331225

      
14.

Крейзер І.І. 
Еволюція пластичної мови стиля Ар Деко у вітчизняній архітектурі кінця 20-х - 50-х рр. XX ст.: Автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.01 / І.І. Крейзер ; Харк. держ. техн. ун-т буд-ва та архіт. — Х., 2004. — 18 с. — укp.

Досліджено композиційні принципи щодо пластичності у вітчизняній декоративній архітектурі кінця 1920 - 1950 рр., що зародилась та розвивалась паралельно авангардному напрямку, зокрема, "перехідного періоду", а також стиль "сталінська архітектура". Виявлено основні етапи розвитку уявлень про стиль Ар Деко в архітектурі вітчизняних та західних досліджувачів. На підставі результатів вивчення вітчизняної архітектури даного періоду з трьох позицій - семантики (змістів), морфології (архітектурні форми) та синтаксису (композиційні техніки) показано, що її мова побудована за тими принципами, що і мови західноєвропейського й американського різновидів стилю Ар Деко, а відмінними рисами є ідейність, монументальність, гіперболізація. Виявлено три етапи розвитку пластичної мови у вітчизняній архітектурі у контексті західноєвропейського й американського різновидів стилю Ар Деко. Відзначено, що кожен етап характеризується формуванням особливого типу та називається: конструктивний, ретроспективний і ретроспективно-орнаментальний.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР)6-2 +
Шифр НБУВ: РА333753

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
15.

Польшина О.Г. 
Психосемантичні особливості сприймання студентами народної орнаментальної символіки: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.01 / О.Г. Польшина ; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2005. — 18 с. — укp.

Проведено дослідження психосемантики сприймання української орнаментальної символіки шляхом побудови семантичних просторів деяких орнаментальних мотивів. Виявлено закономірності поєднання абстрактних зображень, понять і кольорів у межах орнаментальних символів. Досліджено можливі психологічні джерела виникнення та вплив індивідуального та вікового чинників на особливості сприймання і присвоєння смислів українським орнаментальним символам. Доведено взаємозв'язок між преферентним орнаментом та особистісними характеристиками й емоційним станом студентів. Побудовано семантичні простори 14 орнаментальних символів і проведено їх порівняння з описаними в етнографічній літературі. На підставі одержаних даних підтверджено теорію К.Г.Юнга про архетиповість традиційних витворів культури. Виявлено залежність між особистісним чинником і переважним уподобанням графічних форм орнаментів, а також вплив емоційного стану на вибір кольорової гами. Встановлено гендерні відмінності у сприйманні орнаментальних символів. Основні результати наукового дослідження рекомендовано використовувати для подальшого психологічного вивчення пам'яток матеріальної культури, а також як психологічні та психотерапевтичні методи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю945.43 + Щ124.3(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА335207

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
16.

Шепелев В.В. 
Відображення площини на поверхню та його застосування: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.01.01 / В.В. Шепелев ; Донец. нац. техн. ун-т. — Донецьк, 2005. — 16 с. — укp.

Розглянуто питання вирішення проблеми відображення площини на криволінійній поверхні. Доведено, що в геометричному аспекті задача є оберненою до задачі відображення криволінійної поверхні на площину, проблема координації на площині графічної інформації у вигляді візерунків, орнаментів, логотипів, надписів та перетворення інформації з метою її відображення на криволінійну поверхню актуальна для прикладного мистецтва та машинобудування у частині автоматизованого гравірування на виробах криволінійної форми. Обгрунтовано розв'язання проблеми на точкових відповідностях між площиною та криволінійною поверхнею, встановлених під час розв'язання прямої задачі. Відзначено, що отримання розв'язків в аналітичній формі, складання програм, які інтерпретують аналітичні моделі, застосування програмного комплексу MAPLE для візуалізації поверхні разом з відображеним на ній графічним об'єктом допомагає візуально оцінити розв'язок, визначити його оптимальні параметри, застосувати комп'ютерні технології на стадіях проектування та реалізації.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: В181.19,0 +
Шифр НБУВ: РА336751

Рубрики:

      
17.

Коприва А.Т. 
Угорська вишивка Закарпаття XIX - першої чверті XX століття (художньо-функціональні та стилістичні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / А.Т. Коприва ; Львів. нац. акад. мистец. — Л., 2005. — 20 с. — укp.

Досліджено питання стосовно угорської вишивки Закарпаття як домінантного засобу декоративного оформлення інтер'єру житла, церковних атрибутів та одягу. Висвітлено історичні умови розвитку цього виду мистецтва на Закарпатті у хронологічних межах XIX - перша чверть XX ст. Виявлено стилістичні особливості та регіональні взаємовпливи загальних історико-культурних процесів, що відбувалися на території колишньої Австро-Угорщини. Вивчено художньо-функціональну суть вишивки в угорському костюмі. Розглянуто техніку виконання та композицію орнаменту, які доповнено схемати та таблицями. Зазначено, що своєрідна стилізація мотивів угорської орнаментики доводить її змістовність і філософське підгрунтя, що є важливим чинником для виявлення семантики вишивки угорців Закапаття.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ126.963(4УКР333=Уго)51 +
Шифр НБУВ: РА338402

      
18.

Янковська Д.О. 
Східні впливи в орнаментальному оформленні українських ікон кінця XVI - XVII ст.: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / Д.О. Янковська ; Львів. нац. акад. мистец. — Л., 2005. — 20 с. — укp.

Розглянуто проблему східних впливів в орнаменті українських ікон кінця XVI - XVII ст. На базі комплексного підходу висвітлено історичний аспект впливів мусульманського Сходу на культуру європейських країн, визначено передумови східних впливів на українське мистецтво кінця XVI - XVII ст.. Наведено характеристику орнаменту мусульманських країн Близького та Середнього Сходу, розглянуто причини орнаментування ікон. Висвітлено загальні тенденції розвитку іконної орнаментики, виявлено основні схеми та мотиви, художні особливості досліджених орнаментів. Досліджено їх еволюцію у контексті тогочасних мистецьких явищ - західноєвропейських і східних впливів. На підставі порівняльного аналізу орнаментики українських ікон і орнаментів мусульманського Сходу виявлено численні аналоги схем і мотивів в обох орнаментальних комплексах. У орнаментиці ікон визначено схожі за походженням схеми та мотиви: на основі рослинної ромбовидної сітки та сітки з геометричних фігур з рослинними мотивами всередині (банд-е румі), мотиви тюльпана, гвоздики, лотоса, квітки та плода граната, простежено їх розвиток у східному орнаменті та в оздобленні українських ікон.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ124.3(4УКР)3-183(5) + Щ146.563(4УКР)3 +
Шифр НБУВ: РА338721

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
19.

Аль-Найрат Хасан Мухаммад Салех 
Вплив народних традицій на формоутворення предметно-просторового середовища сучасного житла (на прикладі країн Аль-Шама): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 05.01.03 / Аль-Найрат Хасан Мухаммад Салех ; Харк. держ. акад. дизайну і мистец. — Х., 2005. — 18 с. — укp.

Досліджено роль традицій у формоутворенні предметно-просторового середовища (ППС) житла у країнах Аль-Шаму, а також виявлено тенденції розвитку цього явища. Здійснено аналіз і систематизацію сучасних літературних витоків, картографічних, проектно-планувальних і статистичних матеріалів, а також натурні обстеження, структурно-планувальне моделювання, експериментальне проектування. Висвітлено історичний розвиток ППС та визначено основні принципи традиційної організації житла, з'ясовано основні принципи формоутворення ППС. Зауважено, що пріоритетним напрямком формоутворення ППС є інтерпретація та застосування на практиці традиційних архітектурних форм, побутових мов, декору, орнаментики й оздоблювальних матеріалів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(53)6-17 + Щ128.4 +
Шифр НБУВ: РА337076

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
20.

Іваненко Т.О. 
Художньо-образні особливості формоутворення акцидентного шрифту: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 05.01.03 / Т.О. Іваненко ; Харк. держ. акад. дизайну і мистец. — Х., 2006. — 20 с. — укp.

Вивчено художньо-образні особливості акцидентного шрифту (АШ), принципи його формоутворення. Розкрито генезу даного типу шрифту як особливого виду графічного мистецтва, охарактеризовано тенденції його розвитку в контексті актуальних проблем художньо-проектної культури. Здійснено типологію АШ за художньо-образними ознаками, описано біоморфні (зооморфні, флоральні), антроморфні, образотворчі (сюжетні, ілюстративні, предметні) та декоративні шрифти (орнаментальні, каліграфічні, об'ємно-просторові, асоціативні). Висвітлено особливості дефініції АШ, головні художньо-образні особливості АШ, що складаються з символіки (архетиповісті,), образності (метафори, алегорії, конотації, стилізації) та емоційних властивостей. Викладено схему процесу формоутворення АШ.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш108 +
Шифр НБУВ: РА343037

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського