Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Наукова електронна бібліотека (23)Реферативна база даних (2777)Книжкові видання та компакт-диски (29)Журнали та продовжувані видання (7)
Пошуковий запит: (<.>K=ТЕНДЕНЦІЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 295
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Ярошенко Ж. С. 
«Медико-соціальне обґрунтування надання медичної допомоги першому поколінню нащадків, постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС, на первинній ланці» / Ж. С. Ярошенко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена обґрунтуванню надання медичної допомоги першому поколінню нащадків, постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС, на первинній ланці. Розроблена система моніторингу стану здоров'я ґрунтується на проведеному епідеміологічному аналізі вперше виявленої захворюваності на непухлинні хвороби за чотирнадцятими класами МКХ-10, від народження до 18-річчя за період 1987–2016 рр.. Вивчення стану здоров'я ППН, як когорти, так і з урахуванням часу народження нащадків після аварії, проводилося, зважаючи на стать, за показниками розвитку непухлинної захворюваності: групами здоров'я, структурою та динамікою рівнів захворювань за трирічними періодами спостереження (до 3 років, 4–6, 7–9, 10–12, 13–15, 16¬–18 років). Вхідною інформацією для формування когорти досліджуваних була база даних «Державного реєстру України осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».Проведена оцінка стану здоров'я 35 893 осіб віком до 18 років, з них 18 138 – нащадків чоловічої статі (НЧС), 17 755 – нащадків жіночої статі (НЖС), які мешкають на радіаційно забруднених територіях Київської, Житомирської, Рівненської та Чернігівської областей України. Встановлено, що основним непухлинними захворюваннями, які впливають на стан здоров'я ППН є хвороби ендокринної системи, органів дихання та органів травлення. З досягненням 18-річчя третина ППН мають хронічні захворювання. Інвалідизація нащадків від народження до 18 років (0,19%-1,18%) відбувалася за рахунок захворювань, пов'язаних з наслідками Чорнобильської катастрофи. Найбільша захворюваність встановлена серед нащадків, народжених в перші роки після аварії ( 1987–1990), найменша – через 11–13 років (1996–1999). Достовірної різниці у розвитку непухлинної захворюваності серед ППН за гендерною ознакою не встановлено. Визначена тенденція до росту хвороб органів дихання, ендокринної системи та органів травлення при дорослішанні нащадків. Представлена функціонально-організаційна модель забезпечення нащадків першого покоління постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС, проживаючих на радіоактивно забруднених територій, віком від трьох до 18 років медичною допомогою в умовах реформування галузі охорони здоров'я. Дисертація присвячена науковому обґрунтуванню, розробці та впровадженню концептуальної моделі гендерної рівності в охороні здоров'я України. Її метою визначено інтеграцію принципу гендерної рівності в охорону здоров'я та забезпечення рівних можливостей для чоловіків та жінок при отриманні послуг охорони здоров'я залежно від їх потреб.^UThe dissertation focusses on the reasoning for delivering medical care through the primary-tier care to the first-generation offspring (FGO) affected by the Chernobyl accident. The developed health monitoring system is based on the conducted epidemiological analysis of the initially detected non-tumour incidence rate by fourteen ICD-10 classes, from birth to the 18th birthday (1987–2016). The study of the health status of the FGO as a general cohort, and taking into account the birth time of the offspring after the accident, was carried out, subject to individuals' sex, based on the development of non-tumour morbidity, as follows: health groups, structure and dynamics of disease levels over three-year observation periods (up to 3 years, 4 –6, 7–9, 10–12, 13–15, 16–18 years). The basic data for the formation of the cohort of the studied individuals was the database "State Register of Ukraine of Persons Affected by the Chernobyl Accident" (SRU).The health condition was assessed among 35,893 people under the age of 18 years, of whom 18,138 were male offspring (MO), while 17755 were female offspring (FO) residing in the radioactively contaminated territories (RCT) of Kyiv, Zhytomyr, Rivne and Chernihiv regions of Ukraine. It has been established that the main non-tumour diseases that affect the health condition of the FGO are diseases of the endocrine system, respiratory system, and digestive system. After attaining 18 years of age, 30% of FGO have evidenced to have chronic disease. Disability of children aged from birth to 18 years (0.19% -1.18%) occurred due to diseases associated with the consequences of the Chernobyl accident. The highest incidence was found among the offspring born in the first years after the accident (1987-1990), and the smallest – after 11-13 years (1996-1999), respectively. There have not been established significant differences in the development of non-tumour incidence among FGOs based on gender, while there has been determined an increasing tendency for diseases of the respiratory system, endocrine system, and digestive system during the growth of the offspring.The functional and organizational model of providing the descendants of the first generation of victims of the Chernobyl accident, living in radioactively contaminated areas, aged three to 18 years with medical care in the context of health care reform is presented.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Міщук В. В. 
«Національні чинники в євроінтеграційних процесах країн Вишеградської групи»: автореферат дис. ... д.філософ : 291 / В. В. Міщук. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертаційна робота присвячена темі дослідження впливу національнихчинників на європейський інтеграційний процес країн Вишеградської групи.Комплексно досліджено вплив групи національних політичних чинниківєвроінтеграції на інтеграційні процеси Польщі, Угорщини, Чехії таСловаччини.Європейська інтеграція є одним з визначальних процесів дляміжнародних відносин другої половини XX ст. Змістовно євроінтеграціяозначується як регіоналізація на тлі загальносвітових процесів глобалізації. Вєвропейському інтеграційному процесі виділяються два вектори руху –розширення та поглиблення. Перша тенденція виразно спрямована із заходуна схід. Основними мотивами цього руху є насамперед економічні та політичнімотиви. У ньому зацікавлені обидві сторони – країни, які вже є членами ЄС, ікраїни, які мають намір стати членами Спільноти. Метою перших єзбільшення своєї політичної значущості, розширення ринку збуту тазбільшення інвестицій, підвищення безпеки та стабільності, зміцненнядемократії та прав людини. Для країн, що приєднуються, ЄС є своєріднимцивілізаційним еталоном власного розвитку. Друга тенденція – поглибленняєвроінтеграції – є процесом, який у нинішній час щораз більше актуалізується.Метою роботи є науково-теоретичне обґрунтування впливунаціональних чинників на європейські інтеграційні процеси на прикладі країнВишеградської групи. При цьому особлива увага зосереджується напроблемах поєднання національних інтересів, національного суверенітету інаціональної ідентичності з інтеграцією в Європейському Союзі та іншихрегіональних проєктах.Наукова новизна отриманих результатів визначена метою та завданнямидослідження, засобами їхнього розв’язання і полягає в наступному:вперше:– досліджено комплексний вплив національних чинників наміжнародний інтеграційний політичний процес.– обґрунтовано доцентрову роль внутрішнього суверенітету державВишеградської групи в інтеграційному процесі;– визначено роль національних чинників у формуванні міждержавноїполітики країн Вишеградської групи;удосконалено:– теоретичне обґрунтування категоріального апарату дослідження;зокрема, окреслено роль і місце національних факторів у підходах до вивченняінтеграційного процесу ЄС;– систематизовано базис формування основних напрямів міжнародноїполітики країн Вишеградської групи на регіональному та субрегіональномурівнях;набули подальшого розвитку:– теоретичні моделі європейського інтеграційного процесу, щовраховують досліджений вплив національних факторів на нього;– розуміння національних базисів євроінтеграційної політики;– доповнилась наукова аргументація щодо мінливості національнихчинників в інтеграційному процесі.^UThe dissertation is devoted to the research of the national factors’ impact onthe European integration process of the Visegrad Group countries. The impact ofnational political factors on European integration processes of Poland, Hungary,Czech Republic and Slovakia is comprehensively investigated.In the second half of the 20th century, the European integration has becomeone of defining processes for international relations. Meaningfully, Europeanintegration is defined as regionalization on the background of worldwideglobalization processes. There’s two main vectors distinguished in the Europeanintegration process - expansion and deepening. The first trend is clearly directedfrom West to East. This movement’s main motives are primarily economical andpolitical. Both countries that are already members of the EU and countries that intendto become members of the Community are interested in it. The goal of the former isto increase its political influence, expand the sales market and investments,strengthen its security, stability, democracy and human rights. For the joiningcountries, the EU serves as civilizational standard for their development. The secondtrend - the deepening of European integration - is a process that’s becoming moreand more relevant nowadays.The Visegrad Group countries are characterized as those where EUenlargement has been completed, but the processes of deepening the integration aretopical and complex. This is primarily due to the fact that those are the post-socialistcountries, each of them has gone through its own complex path of national stateformation. While the economic interests of the Visegrad Group countries are8completely coincide with general European aspirations, political factors are barelyan incentive for unification with Western Europe.European integration has its own laws that cannot be bypassed, and it isimpossible to join the European Union without fulfilling formalized requirements.However, the mechanism of European integration deepening inevitably facescontradictions that constantly inhibit further development of the project in itsmodern format. First, it’s balancing between national interests and supranationalproblems, that constantly accompanies all EU processes. Majority of the importantpan-European issues are resolved consensually by all members, which, along withthe active expansion of the European Union, creates obstacles for further deepintegration. Secondly, the constant expansion of the project creates conditions forinformal political unions among EU members, the basis of which is lobbying ofcommon national interests in the EU.The scientific novelty of the obtained results is determined by the purpose andtasks of the research, the means of their solution and consists in the following:for the first time:– researched the complex influence of national factors on political process ofthe international integration;– researched the central role of the Visegrad Group countries’ internalsovereignty in the integration process;– researched the role of national factors in the formation of the VisegradGroup countries’ international policy;11improved:– outlined the theoretical justification of the categorical research apparatus; inparticular, the national factors’ role and place in EU integration process studyapproaches;– researched the basis for the formation of Visegrad Group’s internationalpolicy main directions on regional and subregional levels;acquired further development:– theoretical models of the European integration process, taking into accountthe researched influence of national factors;– understanding of national bases of European integration policy;– supplemented the scientific argumentation regarding the variability ofnational factors in the integration process.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Бондарчук В. О. 
«Феномен творчості Дмитра Гнатюка в музично-театральній культурі України другої половини ХХ – початку ХХІ століття» / В. О. Бондарчук. — Б.м., 2019 — укp.

Дослідження присвячене мистецтвознавчій експертизі феномена творчості Дмитра Гнатюка в музично-театральній культурі України другої половини ХХ – початку ХХІ століття.Науковою проблемою дисертації є комплексне мистецтвознавче та культурологічне дослідження феномена творчості Дмитра Михайловича Гнатюка – видатного оперного співака, режисера-постановника, педагога та гро-мадського діяча, що спонукає до об'єктивного аналізу історичних процесів музичної культури України другої половини ХХ – початку ХХІ століття, а відтак і осмислити витоки сучасних мистецьких явищ у національному ду-ховному просторі доби оновлення, виявити сутність художньої творчості в контексті загально-гуманітарного дискурсу. У часи сьогодення, якнайбільше відчувається потреба ідентифікації української духовної спадщини, кристалізації в її основі ментальних сутнісно-неповторних особливостей. Упродовж останніх десятиліть дослідження в царині творчої біографістики стали одними з найзатребуваніших у вітчизняній гуманітаристиці. Адже соціокультурний розвиток суспільства значною мірою зумовлюється діяльністю особистостей, які володіють особливою волею та потенціалом, що здійснюють активний мистецький поступ і художні відкриття. Виокремлюючи поняття Митця в окрему площину аналізу, сучас-на гуманітаристика значно розширила науковий тезаурус, структуруючи його синонімічну послідовність, що виражена такими моделями як: майстер, ху-дожник, митець, рефлексивний художник, стимулюючи до перманентного переосмислення категоріального апарату не тільки мистецтвознавства, а й культурології, філософії, соціології, психології. Закріплюючи проблему в об-раний контекст, ми маємо можливість відслідкувати чіткий механізм адаптації особистості, її акультурації, самоактуалізації, саморепрезентації, саморефлексії, послідовного становлення та звершення у складному комунікативному середовищі. Саме крізь призму біографістики, біографічного методу дослідження стає можливим реконструкція прихованих раніше і маловивчених аспектів творчої активності, рефлексія якої зумовлена систематизованими емпіричними надбаннями, їх осмисленням з подальшим включенням у вимір теоретичного узагальнення та обґрунтування. Сформу-лювати визначення творчої особистості на вістрі сучасних наукових висновків є надзвичайно складним завданням, оскільки її смислова структура суттєво розпорошується в результаті перманентної зміни інструментарію пізнання її сутності. За умови включення поняття у зазначений комунікативний простір, порушуються відповідні граматичні та синтаксичні зв'язки, що, відповідно, стимулює до певних семантичних викривлень та по-рушень.Застосовуючи біографічний метод дослідження, ми вивчаємо унікальну постать – Д. М. Гнатюка в контексті розвитку музичної культури України другої половини ХХ – початку ХХІ століття, творчість якого стала невід'ємною складовою не лише вітчизняного, а й світового оперного мис-тецтва. Його індивідуальні творчі звершення не тільки увійшли до золотого фонду національної культури, а й дають змогу переосмислити ключові ас-пекти в розвитку українського музично-театрального мистецтва. Для того, щоб здійснити об'єктивне, неупереджене дослідження об'ємної спадщини Дмитра Гнатюка не лише як унікального артефакту, а й збагнути його численні зв'язки з українською традицією, і зі світовими тенденціями музич-ного театру, варто висвітлити складні й багатогранні процеси становлення і розвитку цієї мистецької галузі в Україні загалом. Такий підхід вимагає залу-чення до аналітичного апарату дисертації актуального пласту сучасної культурологічно-мистецтвознавчої думки – психологічної характеристики Митця у світлі існуючих на сьогодні концепцій психології творчості, а також визначення естетико-світоглядних пріоритетів видатного Майстра як своєрідного механізму до пізнання сутності його індивідуальності та неповторності. Взята за основу дослідження системна послідовність – Дмитро Гнатюк: оперний співак, режисер-постановник, педагог дає можливість цілісно охопити творчу біографію Митця, комплексно проаналізувати накопичений досвід в контексті його матеріального та духовного надбання.^UThe scientific problem of the presented dissertation is the complex study of art and culture of Dmytro MykolaiovychMykhaiovych Hnatyuk's creativity phe-nomenon, an outstanding opera singer, stage director, teacher and public figure, which prompts an objective analysis of the historical processes of musical culture in Ukraine in the second half of the 20th and the beginning of the 21st century, and thus, to understand the origins of modern artistic appearance in the national spiri-tual world of modernisation, to reveal the essence of artistic creativity in the con-text of the general humanitarian discourse. In the present times, the greatest need is for the identification of the Ukrainian spiritual heritage, the crystallisation of es-sentially-unique features in its mental basis. Names such as Eugenia Mirosh-nichenko, Anatoliy Solovyanenko, Dmytro Hnatyuk are a breakthrough in the Ukrainian mentality in the sphere of its world art recognition, creating a landmark for national identity.Using the biographical method of research, we study the unique figure - D. M. Gnatyuk in the context of the Ukrainian musical culture development in the second half of the 20th and early 20th centuries, whose creativity has become an integral part of not only domestic but also world operatic art. His individual crea-tive achievements not only entered the golden fund of the national culture, but also allow us to rethink the key aspects of the development of Ukrainian musical and theatrical art. In order to carry out an objective, unbiased study of Dmytro Hnatyuk's volumetric heritage not only as a unique artifact, but also to grasp his numerous connections with the Ukrainian tradition, and with the world tendencies of the musical theater, one should highlight the complex and multifaceted proc-esses of formation and development of this artistic industry in Ukraine as a whole. Such an approach requires the inclusion of a contemporary cultural-artistic thought – the psychological characteristics of the artist in the light of existingpsychological concepts of creativity, as well as the definition of the aesthetic-ideological priori-ties of the outstanding Master as a kind of mechanism for the knowledge of the essence of his personality and originality, to the analytical apparatus of the disser-tation. Dmytro Hnatyuk: opera singer, director-director, teacher gives an opportu-nity to comprehensively cover the creative biography of the artist, comprehen-sively analyse the accumulated experience in the context of his material and spiri-tual heritage.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Радишевська О. Р. 
Європеїзація адміністративного права України: питання теорії та практики / О. Р. Радишевська. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена комплексному дослідженню актуальнихтеоретичних і практичних аспектів європеїзації адміністративного права України.Здійснено аналіз учення про європеїзацію, європеїзацію права, європеїзаціюадміністративного права, що існують у європейській та вітчизняній науках.Визначено причини, ознаки, види, механізми й інструменти європеїзаціїадміністративного права України, її стадії та юридичні наслідки. З'ясованонапрями правового впливу європеїзації на адміністративне право України якгалузь публічного права, юридичної науки і навчальної дисципліни. Наголошенона загальноєвропейських тенденціях розвитку засадничих положень (про предмет,метод, систему, принципи, джерела, адміністративну процедуру, аксіологію)сучасного адміністративного права України.У роботі обґрунтовано концепцію широкого розуміння європеїзаціїадміністративного права через призму впливу права Європейського Союзу, РадиЄвропи, Організації з безпеки і співробітництва в Європі, Європейського суду зправ людини, Суду Європейського Союзу (інших міжнародних установ) наадміністративне право України, а також його правові наслідки в правотворчій,правозастосовній, правотлумачній і правозахисній сферах. Складовоюрозробленої концепції визначено логічно побудований алгоритм взаємодіїєвропейських і вітчизняних правових цінностей, принципів, стандартів, моделей,ідей, теорій, концепцій адміністративного права з урахуванням особливостейнаціональної правової системи, юридичної практики, правової ідеології, правовоїкультури і правосвідомості.^UThe dissertation is devoted to the complex research of topical theoretical andpractical aspects of Europeanization of administrative law of Ukraine. The author hasanalyzed the doctrines of Europeanization, Europeanization of law, Europeanization ofadministrative law existing in European and Ukrainian sciences. The author's definitionsof the last two concepts are formulated. The reasons, characteristics, types, mechanismsand tools of Europeanization of administrative law of Ukraine, its stages and legalconsequences are determined. The directions of legal influence of Europeanization onadministrative law of Ukraine as a branch of public law, legal science and academicdiscipline are clarified. Emphasis is placed on the pan-European trends in thedevelopment of fundamental provisions of modern administrative law of Ukraine (onthe doctrine of the subject, method, system, principles, sources, administrativeprocedure, and axiology).It is established that the intensity, cyclicality, phasing, vector of legal influence,peculiarities of application of types and mechanisms of Europeanization ofadministrative law of Ukraine depend on a number of factors such as Ukraine`smembership in international organizations; priority of application of provisions of theEuropean and international law; fulfillment by Ukraine of international obligations inthe administrative and legal sphere; statements of European legal identity of theUkrainian citizens; directions for the development of administrative law as a scienceand academic discipline in higher education institutions.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Голод Р.Б. 
Іван Франко та літературні напрями кінця XIX - початку ХХ ст.: Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.01 / Р.Б. Голод ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2006. — 37 с. — укp.

Виявлено вплив різних літературних напрямів, течій і стилів на творчість І.Франка. На підставі аналізу літературно-критичної та художньої спадщини письменника з'ясовано причини, особливості та наслідки звернення митця до художніх систем романтизму, натуралізму, реалізму, імпресіонізму. Виявлено індивідуальні та національні особливості творчого методу І.Франка у зіставленні з тенденціями в тогочасному світовому літературному процесі. Доведено, що основною рисою творчої манери І.Франка є тяжіння до художнього синтезу. Спростовано перебільшене уявлення щодо опозиційного ставлення письменника до новітніх напрямів у мистецтві та твердження про неповноту українського літературного процесу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)53-32 + Ш5(4УКР)5-4 Франко, І.Я. 42 + Ш400.22 +
Шифр НБУВ: РА343296

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
6.

Моторна Т. Ф. 
Ідеї містеріальності у музичній культурі XX століття (на прикладі фортепіанної творчості Олів'є Мессіана) / Т. Ф. Моторна. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено проблемі містеріальності за її генезою в християнському культі та виявленню у творах О. Мессіана, в яких розрізняємо проєкції містеріального вираження від О. Скрябіна., що прослідковується у фортепіанному проявленні, у зв'язку з історично закономірними містеріальними комплексами, які йдуть від візантійської містеріальної театральності та збереглися у традиціях Православія та Францисканства, виділеного О. Мессіаном в спорідненості із Галльським початком французької нації. Містерія XX століття, що об'єднала риси обох різновидів цього феномена (священнодійство і релігійний театр), не отримала самостійної позиції в системі музичних жанрів. Вона збереглася лише як тенденція до свого формування. Однак, сукупність деяких її визначальних ознак може бути виділена в жанровій структурі окремих творів і визначена терміном «містеріальності». Можна виділити ті закони та функції, які активно впливали на пошуки митців кінця XIX і XX століть: рухливість і варіабельність дії, множинні функції сценічного простору, об'єднання декількох ігрових просторів; «згущення» подій, драматичних ліній, різних просторово-часових пластів в одній точці. Науковим завданням дослідження виступає узагальнення уявлень щодо специфічно культурологічного тлумачення рис містеріальності в мистецьких надбаннях найвизначніших авторів музики XX століття в їх принциповому заглибленні у релігійно-філософські засади творчого мислення і свідомого спрямування до літургійного музичного виявлення – поза стін церковно храмового простору, тобто з вираженими паралітургійними показниками, що є вирішальною ознакою виразності творів О. Мессіана, почерпнутої, як показують зіставлення виразних засобів і конструкцій, від скрябінівського космізму. Найвищим досягненням культурологічного тлумачення спадщини О. Мессіана у її порівнянні з О. Скрябіним виступає впізнання в них прямої дотичності до літургійної основи композиційних нормативів, до усвідомлення двоскладності своєї авторської спадщини як художньо-самодостатньої продукції, з одної сторони, і як висунення її як Прикладної сфери – у «прикладенні» до дещо Вищого, ніж мистецька сфера, з другої. Школа О. Мессіана надала планетарний резонанс ідеям містеріального Оновлення людства через мистецькі втілення. Ключові слова: містеріальність, містерія, О. Мессіан, стиль культури, стиль в музиці, жанрові типології.^UThe dissertation is devoted to the problem of mysteriality by its genesis in the Christian Cult and its manifestation in the works of O. Messiaen, in which we distinguish projections of the mysterious expression from A. Scriabin. Moreover, the latter can be traced in the piano manifestation, in connection with historically natural mystery complexes coming from byzantine mystery theatricality and preserved in the traditions of Orthodoxy and Franciscanism, identified by O. Messiaen in kinship with the Gallic beginning of the French nation.Regarding the aspect of considering the research topic, it should be noted that O. Messiaen was influenced by Scriabin's mysteriality, which was quite sharply different from the mysterious incarnations of contemporaries, including at the highest artistic level. Russian followers in France of A. Scriabin M. Obukhov and I. Vishnegradsky were aware of this non-theatrical rite-the mystery of the Russian artist. The acquaintance of I. Vishnegradsky with O. Messiaen in 1937 determined the active transmission of information about the work of A. Scriabin – and this coincides with the time of highlighting the mission of O. Messiaen to unite the opposites of the artistic world in the works of the 1940s. For O. Messiaen, religious service was a part of his life – as an organist, he played the organ from a young age to the end. The main thing is preaching through the art and pedagogical activity of human coexistence, which predetermined the foundation of granting him the status of a saint from Catholicism posthumously. The search for ways of spiritual improvement of the world through the revealed genre-texture indicators and Clavier techniques of expressiveness in the piano heritage of A. Scriabin, perceived by O. Messiaen – through the analysis of piano participation in the «Quartet at the End of Time» and other works is outlined. Summative and life-saving efforts are invested by artists in specially musical means of the supramusic and extra-musical program of action, which is based on the greatness of not only artistic higher giftedness, but also the ability of World salvation and transformation. The highest achievement of the cultural interpretation of the heritage of O. Messiaen in its comparison with A. Scriabin is the identification in them of a direct touch to the liturgical basis of compositional standards, to the awareness of the two-part nature of their author's heritage as an artistic and self – sufficient product, on the one hand, and as its promotion as an applied sphere-in the «application» to something higher than the artistic sphere, on the other. The School of O. Messiaen gave a planetary resonance to the ideas of the mysterious renewal of humanity through artistic incarnations. Keywords: mysteriality, mystery, O. Messiaen, style of culture, style in music, genre typologies.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Раджабова С.Ш. 
Ідентифікація та її вияв у особистісній проблемі суб'єкта: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / С.Ш. Раджабова ; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено феномен ідентифікації й особливості їх вияву в особистісній проблемі суб'єкта. Висвітлено теоретичні підходи до проблеми ідентифікації у контексті її впливу на формування та розвиток психіки особистості, зроблено їх порівняння з тлумаченням феномену ідентифікації в аспекті психодинамічного підходу. Проаналізовано роль ідентифікації суб'єкта зі значущими людьми в аспекті міжособистісної взаємодії. Виявлено глибинно-психологічні особливості ідентифікації суб'єкта з первинними лібідними об'єктами, доведено її зв'язок з умовними цінностями, ідеалізованим "Я", об'єктними відношеннями. Вивчено вплив ідентифікації на формування особистісної проблеми суб'єкта, яка грунтується на внутрішній суперечливості психіки, що пов'язана з такими тенденціями: "до сили" і "до слабкості", "до життя" та "до психологічної смерті", "до людей" і "від людей" (психологічна імпотенція). Поглиблено уявлення про особистісну проблему суб'єкта у контексті її взаємозв'язку з ідентифікацією як формою захисту, що має поведінковий, когнітивний та емотивний рівні. Завдяки адекватно підібраним прийомам, які застосовуються у межах методу активного соціально-психологічного навчання (АСПН), доведено можливість вияву ідентифікації в особистісній проблемі суб'єкта. Обгрунтовано необхідність проходження майбутніми психологами-практиками глибинно-психологічної корекції за методом АСПН з метою нівелювання деструктивного впливу ідентифікації суб'єкта з первинними лібідними об'єктами на його психіку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.2 + Ю937-953.6 +
Шифр НБУВ: РА360290

Рубрики:

      
8.

Заздравнова О.І. 
Ідеологія в еволюціонуючому соціумі: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.03 / О.І. Заздравнова ; Харк. військ. ун-т. — Х., 2002. — 37 с. — укp.

Досліджено поліфункціональність ідеології як складову частину соціокультурного процесу. Сформульовано положення про нову парадигму створюваної ідеології, яка вбачається у тенденціях переорієнтації ідеологічного знання з проблем соціально-групових на проблеми соціуму, в переході від аналітичних знань до знань синтетичного рівня. Простежено еволюцію ідеологічного осягнення соціальної дійсності, виявлено логіку еволюції. Обгрунтовано конструктивність ідей релігії, націоналізму, моралі, а також їх синтезу в утвердженні нової парадигми ідеології, урахування якої плідно впливатиме на визначення вектора державної політики у галузі соціальних і політичних перетворень.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*622.22 + Ю6*324.21 + Ф055.2 +
Шифр НБУВ: РА317726 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
9.

Деленко Т. О. 
Ізотермічні перерізи (600°С) діаграм стану та кристалічні структури сполук систем {Dy,Yb}–Ga–{Si,Ge} / Т. О. Деленко. — Б.м., 2020 — укp.

Методами рентгенівського фазового та структурного аналізів, скануючої електронної мікроскопії та локального енергодисперсійного рентгенівського спектрального аналізу вперше визначено фазові рівноваги та кристалічну структуру сполук у потрійних системах {Dy,Yb}–Ga–{Si,Ge} при 600°С. Вперше побудовано ізотермічні перерізи діаграм стану цих потрійних систем при 600°С у повному концентраційному інтервалі. Встановлено утворення у цих системах 22 тернарних сполук, 11 з яких – нові. У споріднених системах {Tb,Ho}–Ga–Ge та Ho–Ga–Si синтезовано 4 нові тернарні сполуки. Для сполук DyGa2,68Ge0,32, DyGa2,32Ge0,68 та YbGa1,13Si0,87 виміряно температурні залежності питомого електроопору, а для сполук DyGa2,68Ge0,32, DyGa2,32Ge0,68 – диференціальної термо-е.р.с. Структурні типи, що реалізуються у системах Dy–Ga–{Si,Ge} на ізоконцентратах 25 ат.% Dy, належать до найщільніших упаковок атомів – Ta(Rh0,33Pd0,67)3 (hP40, P63/mmc, (hhchc)2), Mg3In (hR48, R-3m, (hhcc)2), PuAl3 (hP24, P63/mmc, (hcc)2) та Cu3Au (cP4, Pm-3m, (c)3). Заміщення атомів Ga на атоми р-елементів ІV групи (Si, Ge) приводить до утворення структур з меншою гексагональністю (60-0 % для вмісту 0-35 ат.% Ge). Структури сполук Dy2Ga2,23-1,24Ge4,77-5,76 та DyGa0,12Ge1,80 належать до серій лінійних неоднорідних структур. Структура сполуки Dy2Ga2,23-1,24Ge4,77-5,76 побудована з фрагментів структурних типів BaAl4 (tI10, I4/mmm), AlB2 (hP3, P6/mmm) та α-Po (cP1, Pm-3m), а структура DyGa0,12Ge1,80 – з фрагментів структурних типів AlB2 та CaF2 (cF12, Fm-3m). Структури тернарних сполук з вмістом 33,3-40,0 ат.% РЗМ характеризуються тригонально-призматичною координацією атомів р-елементів. Склади сполук визначаються концентрацією валентних електронів (2-4 зв'язки для КВЕM = 6-4 на один атом p-елемента). При переході від щільноупакованих структур до структур з тригонально-призматичною координацією атомів р-елементів спостерігається тенденція до скорочення міжатомних віддалей (посилення взаємодії між атомами p-елементів).^UBy means of X-ray phase and structure analyzes, scanning electron microscopy and local energy-dispersive X-ray spectroscopy, the phase equilibria and crystal structure of compounds in the ternary systems {Dy,Yb}–Ga–{Si,Ge} at 600°С were determined. Isothermal sections of the phase diagrams of these systems at 600°С were constructed in the whole concentration range for the first time. The formation of 22 ternary compounds, 11 of which are new, was established in these systems. In the related systems {Tb,Ho}–Ga–Ge and Ho–Ga–Si, four new ternary compounds were synthesized. The crystal structures of 15 new compounds were determined and the homogeneity ranges of three other ternary compounds were established. The temperature dependencies of the electrical resistivity were measured for three compounds, DyGa2.68Ge0.32, DyGa2.32Ge0.68, and YbGa1.13Si0.87, and differential thermoelectric power was measured for DyGa2.68Ge0.32 and DyGa2.32Ge0.68. The structure types that exist in the systems Dy–Ga–{Si,Ge} at 25 at.% Dy belong to the family of close-packed structures: structure types Ta(Rh0.33Pd0.67)3 (hP40, P63/mmc, (hhchc)2), Mg3In (hR48, R-3m, (hhcc)2), PuAl3 (hP24, P63/mmc, (hcc)2), and Cu3Au (cP4, Pm-3m, (c)3). Substitution of p-element atoms of group ІV (Si, Ge) for Ga leads to the formation of structures with lower hexagonality (60-0 % within the composition range 0-35 at.% Ge). The structures of the compounds Dy2Ga2.23-1.24Ge4.77-5.76 and DyGa0.12Ge1.80 belong to homologous seria of structures formed by linear intergrowth of slabs characteristic of simple structure types: BaAl4 (tI10, I4/mmm), AlB2, and α-Po (cP1, Pm-3m) for Dy2Ga2.23-1.24Ge4.77-5.76, and AlB2 and CaF2 (cF12, Fm-3m) for DyGa0.12Ge1.80. The structures of the ternary compounds with 33.3-40.0 at.% rare-earth element are characterized by trigonal-prismatic coordination of the р-element atoms. The compositions of the compounds are determined by the valence electron concentration (2-4 bonds for VECM = 6-4 per p-element atom). At the transition from close-packed structures to structures with trigonal-prismatic coordination of the р-element atoms, a tendency toward contraction of the interatomic distances (increase of the interaction between the p-element atoms) is observed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Скорик О.М. 
Імпресіоністична поетика лірики О. О. Фета: автореф. дис. ... канд. філол. наук: 10.01.02 / О.М. Скорик ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2009. — 18 с. — укp.

Проведено комплексний аналіз домінантних складових імпресіоністичної поетики лірики О. Фета - її живописних та музичних засад. Визначено онтологічні, естетичні та філософські чинники формування імпресіоністичних передумов творчості поета згідно зі сучасними тенденціями літературознавства. Досліджено функціонування найважливіших елементів імпресіоністичної живописно-образотворчої поетики. Охарактеризовано головні особливості втілення імпресіоністичної музичності на різних рівнях поетичного тексту. Розкрито зміст основних мотивів музично-імпресіоністичної сфери лірики поета, визначено образно-естетичну складову даних мотивів та їх інваріантів, прийоми словесно-музичного інтонування. Доведено, що імпресіоністичне світовідчуття як головний чинник у прагненні О. Фета розширяє межі ліричного слова та образно-метафоричний об'єм вірша. Виявлено синкретизм і взаємопроникнення живописної та музичної стихій у поетичній системі митця, що обумовило специфіку формування структури його стереоскопічного образу та розвитку образно-тематичної сфери творчості лірика.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)5-4Фет,О.О.535 +
Шифр НБУВ: РА370030 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Навроцький О.І. 
Інноваційні процеси в вищій школі України: Автореф. дис... д-ра соціол. наук: 22.00.04 / О.І. Навроцький ; Харк. нац. ун-т внутр. справ. — Х., 2006. — 36 с. — укp.

Досліджено передумови, можливості та перспективи інноваційного розвитку вищої школи України. Розроблено концепцію перманентних асинхронних інноваційних процесів у вищій школі, що відповідає основним тенденціям становлення суспільства знань. Започатковано нову соціологічну дисципліну - соціологію інноваційних процесів в освіті. Розроблено соціологічну версію інноватики та здійснено типологію інновацій за їх змістом і функціональним навантаженням. Виявлено парадокси інноваційного розитку у вигляді квазіінновацій. Показано основні тенденції та специфіку інноваційних процесів у сфері вищої освіти України. Проаналізовано тенденції розвитку недержавного сектору вищої школи України та модернізованих класичних університетів, а також значення дистанційного навчання й етизації вищої освіти, подолання її корумпованості як чинників, що сприяють оновленню освітньої системи та всього суспільства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: С5*674.58 + С5*328.933 +
Шифр НБУВ: РА343478

Рубрики:

      
12.

Діденко Л.В. 
Інститут смертної кари в Україні (міжнародно-правовий та історико-соціальний аспекти): Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.13 / Л.В. Діденко ; Одес. нац. юрид. акад. — О., 2001. — 20 с. — укp.

Акцентовано увагу на поняттях і категоріях, за допомогою яких можна здійснити науковий аналіз проблем, пов'язаних з інститутом смертної кари в Україні в період становлення демократичного суспільства та інтеграції у Європейську співдружність. Проаналізовано причини, які призвели до скасування в українській державі такого виду покарання, як смертна кара, яке, наспрвді, вступає у протиріччя з одним із основних прав людини, закріплених у Конституції України - правом на життя. Детально розглянуто соціальні теорії стосовно проблеми смертної кари, а також виникнення і розвиток цього інституту в Україні. Увагу акцентовано на міжнародно-правовій доктрині інституту смертної кари та тенденціях застосування цього виду покарання, які існують у сучасному світі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х881.9(4УКР)022.0
Шифр НБУВ: РА313571 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Нестерова М. І. 
Інституційні чинники свободи совісті і віросповідань на прикладі Казахстану та України.: автореферат дис. ... д.філософ : 031 / М. І. Нестерова. — Б.м., 2024 — укp.

Наше сьогодення характеризується двома основними тенденціями – з одного боку, ми можемо говорити про процес секуляризації, з іншого – про процес актуалізації релігійності, певне релігійне протистояння, яке ми спостерігаємо і можемо прослідкувати у XXI столітті. Сьогодні більш різкими постають міжцивілізаційні протиріччя, що мають принциповий характер й які обумовлені етнічними й конфесійними характеристиками країн і міжнародних спільнот.У сучасному світі ми можемо спостерігати загострення релігійних та етнічних конфліктів, а також випадки порушення прав людини через обмеження свободи совісті та свободи віросповідання. Аналіз інституційних чинників у Казахстані та Україні може допомогти зрозуміти як країни впорядковують свої законодавчі та інституційні механізми для забезпечення цих свобод.Фактори релігійного життя українського суспільства, в цілому й окремих людей, зокрема, слід ураховувати в процесі формування як зовнішньої, так і внутрішньої політики. Справа полягає в тому, що в Україні існує багато конфесій і при формуванні внутрішньої політики слід рахуватися з інтересами всіх їх представників. Окрім того, саме у XXI столітті в Україні поширюються нетрадиційні релігійні рухи, серед яких можна виявити достатню кількість рухів і сект деструктивного плану. Беручи до уваги настрої та діяльність релігійних груп, варто приділити більше уваги питанням забезпечення інституційних чинників свободи совісті та віросповідань і здійснивши певне порівняння з Республікою Казахстан, це допоможе краще виявити та впровадити рекомендації для забезпечення підтримки щодо питань свободи совісті та свободи віросповідань. Обидві країни, Казахстан і Україна, є учасниками різноманітних міжнародних організацій і підписантами міжнародних конвенцій та декларацій, включаючи ті, що стосуються прав людини. Забезпечення свободи совісті та віросповідань відповідає їхнім зобов’язанням перед міжнародною спільнотою. Україна веде політику європейської інтеграції, що передбачає гармонізацію законодавства зєвропейськими стандартами, включаючи норми щодо свободи совісті та віросповідань.^UThe relevance of the problem under study is directly related to contemporary Ukraine, which is characterized by crisis conditions in many spheres of society. We are talking about the economic, political, religious, and cultural aspects of the modern life of the Ukrainian people. There have always been threats to the national security of the Ukrainian state. These include external aggression and borderviolations, crime, ineffective governance, etc. Today there are specific threats to Ukraine national security, religious security, and the very existence of our state.The modern world is characterized by two main trends: on the one hand, we can speak of the process of secularization; on the other hand, the process of the actualization of religiosity, a certain religious confrontation that we observe and trace in the twenty-first century. Today, inter-civilizational contradictions of a fundamental nature are becoming more pronounced due to the ethnic andconfessional characteristics of countries and international communities. Factors of the religious life of Ukrainian society in general and of individuals, in particular, should be taken into account in the process of formulating both foreign and domestic policy. The fact is that there are many confessions in Ukraine, and the interests of all their representatives should be taken into account in the formulation of domestic policy.Moreover, in the twenty-first century, non-traditional religious movements are spreading in Ukraine, among which there is a sufficient number of destructive movements and sects. Taking into account the attitudes and activities of religious groups, more attention should be paid to ensuring institutional factors of freedom of conscience and religion, and by making some comparison with the Republic ofKazakhstan, this will help to better identify and implement recommendations to ensure support for freedom and freedom of religion. In addition to military, social, and environmental security, we believe that the creation and existence of such institutions should also include an institution of religious security.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Гусаков В.В. 
Інтеграція пострадянських держав Середньої Азії у світове співтовариство в 90-ті роки: Автореф. дис... канд. політ. наук: 23.00.04 / В.В. Гусаков ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2001. — 22 с. — укp.

Проаналізовано геополітичні та геоекономічні чинники, якими супроводжується інтеграція нових незалежних держав Середньої Азії у світове співтовариство. Визначено стратегічні зовнішньополітичні цілі пострадянських держав Середньої Азії. Виявлено закономірності перших зовнішньополітичних кроків нових незалежних держав даного регіону в контексті прийнятих у них нових політичних моделей розвитку. Проаналізовано таджицький конфлікт та його міжнародні аспекти. Досліджено в ретроспективі процес прокладання трансконтинентальних транспортних комунікацій через країни регіону, а також діяльність міжнародних консорціумів, що працюють у галузі прокладання газо- та нафтопроводів, які зв'язали б регіональні родовища зі світовими терміналами. Всебічно оцінено та проведено порівняння результатів їх роботи. Розглянуто сучасний стан трансформації середньоазіатського регіону у центральноазіатський макрорегіон, рокрито суть, причини та наслідки даного процесу. Визначено роль центральноазіатської інтеграції в політичній стратегії Туреччини, Ірану, Китаю. Досліджено зв'язок між інтеграційними тенденціями в Центральній Азії та політичними процесами в мусульманському світі з перебігом подій в афганському конфлікті.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(257)64
Шифр НБУВ: РА321191

Рубрики:

      
15.

Шевченко Л.І. 
Інтелектуалізація української літературної мови: лінгвістична та теоретико-епістемологічна аспектологія: Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.02.01; 10.02.15 / Л.І. Шевченко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2002. — 32 с. — укp.

У лінгвістичній та лінгвальній аспектології інтелектуалізацію співвіднесено з питаннями онтологічних вимірів мислення та мови, цивілізаційної еволюції мовних ресурсів, функціональними можливостями мови в комунікативно стійких й ідіостилістично модельованих типах мовлення, тенденціями розвитку національної літературної мови. Концептуальність інтерпретативних методологій у теоретико-лінгвістичній парадигмі відкритих визначень зумовила аналіз мовно-культурних концептів в історичному та психологічному аспектах, обгрунтування функцій літературної мови в ракурсі інтелектуальної перспективи та цінності, моделювання ментальності літературної мови, відбитої у мовній картині віту. Досліджено інтелектуалізацію як еволюцію слова, як функцію в проекції на синтез антропологічно зорієнтованого знання, герменевтичних й епістологічних ідей, що визначають когнітивний аспект лінгвістичної проблематики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-73
Шифр НБУВ: РА320009 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Квіцинська В. В. 
Інтермедіальні модифікації у творчості Михайла Жука / В. В. Квіцинська. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено розкриттю жанрово-стильової різноманітності поезії та прози Михайла Івановича Жука (1883–1964), зумовленої інтермедіальною взаємодією постатей письменника й маляра в цілісній творчій особистості автора.Унаслідок застосування інтермедіального підходу та спостережень за жанрово-стильовими особливостями літературної творчої спадщини письменника (поезії, зокрема збірок віршів і вінка сонетів, малої прози, зокрема оповідань «Мені казали: “Ще молодий!”», «Дора», «Вона», сатири «З наказу губернатора», «Пісменник», казок) уперше її розглянуто комплексно в контексті біографії та сучасних йому культурно-мистецьких парадигм; співвіднесено її з ранньомодерністськими тенденціями української літератури.^UThe dissertation is devoted to the disclosure of the genre-style diversity of poetry and prose of Mykhailo Zhuk (1883–1964), due to the intermedial interaction of the figures of the writer and painter in the integral creative personality of the author.As a result of the application of an intermedial approach and observations of the genre and stylistic features of the writer's literary creative heritage (poetry, including collections of poems and wreaths of sonnets, short prose, including stories “I was told: "Still young!"”, “Dora”, “She”, satire “By order of the governor”, “Writer”, fairy tales) for the first time it is considered comprehensively in the context of biography and contemporary cultural and artistic paradigms; it is correlated with the early modernist tendencies of Ukrainian literature.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Савченко С. М. 
Інформаційно-інноваційний механізм підвищення конкурентоспроможності машинобудівних підприємств: автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.04 / С. М. Савченко ; НТУУ "Київ. політехн. ін-т". — К., 2011. — 20 с. — укp.

Обгрунтовано, що забезпечення високої конкурентоспроможності у довготривалому періоді є можливим лише за рахунок інновацій, які здійснюються синхронно з тенденціями розвитку технологій та ринків, на яких діє підприємство. Проведено дослідження конкурентоспроможності машинобудівних підприємств. Виявлено її низький рівень, концентрацію зусиль підприємств на ціновій конкуренції. Визначено концептуальні положення та розроблено практичні засади застосування інформаційно-інноваційного механізму підвищення конкурентоспроможності підприємств, що сприяє активізації ефективного використання наявних інформаційних та інноваційних чинників. Запропоновано заходи щодо формування та забезпечення функціонування інформаційно-інноваційного механізму підвищення конкурентоспроможності машинобудівних підприємств. Розроблено науково-методичні положення створення системи еталонних показників оцінювання стану інформаційно-інноваційного потенціалу підприємства, яка необхідна для визначення можливості майбутнього підвищення конкурентоспроможності підприємства. Визначено сукупність інформаційних потоків і напрями підвищення ефективності оцінювання та реалізації інноваційних проектів на машинобудівних підприємствах у контексті забезпечення конкурентоспроможності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)305.851.1-55 ф121 + У9(4УКР)305.851.1-13
Шифр НБУВ: РА381549 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
18.

Ковальчук О.В. 
Історія живописного факультету НАОМА і його роль у вихованні мистецьких кадрів та формуванні національної живописної школи України 1917 - 1941 років: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.05 / О.В. Ковальчук ; Нац. акад. образотворч. мистец. і архіт. — К., 2003. — 21 с. — укp.

Висвітлено історію формування живописної школи в Національній академії образотворчого мистецтва та архітектури (НАОМА) як цілісне явище в українській культурі у нерозривному зв'язку з тенденціями розвитку мистецтва. Проаналізовано події малодосліджених періодів. На підставі систематизації архівної та літературної інформації про методи викладання фахових і допоміжних дисциплін створено цілісну картину еволюції методології та факультету живопису НАОМА та її вплив на фаховий рівень студентів. Здійснено порівняльний аналіз дипломних робіт випускників різних років, а також ряду студентських навчальних постановок і курсових завдань з композиції. Проаналізовано ряд живописних творів художників-педагогів і взаємозв'язок їх творчих та педагогічних методів. Показано вплив на формування української школи живопису таких мистецьких течій як бойчукізм, конструктивізм, спектралізм, соціалістичний реалізм.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ10р(4УКР)3 + Щ143(4УКР)61
Шифр НБУВ: РА327049

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
19.

Коденко І. І. 
Історичне виконавство як тенденція музичного мистецтва останньої третини ХХ – початку ХХІ століття. / І. І. Коденко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено обґрунтуванню та вивченню специфіки старовинної музики, виявленню різних підходів до інтерпретування у сфері автентичного виконавства. В роботі окреслено ґенезу «автентизму» як музичного мистецтва останньої третини ХХ – початку ХХІ століття, виявлено шляхи становлення жанрів музики епохи Бароко, особливості їх конструювання, сформульовано методологічні принципи вивчення феномену старовинної музики як кореляції методів «реконструкції» і «деконструкції», що здійснюється на базі аналізу історичних наукових джерел. Наукова новизна отриманих результатів пов'язана з введенням у науковий обіг недостатньо досліджених в мистецтвознавстві джерел, що присвячені старовинній музиці і способам її виконання; виявленням стратегії підготовки музикантів-виконавців, аналізом виконавських інтерпретацій відомих солістів та ансамблів, чия творчість пов'язана з автентичним виконанням музики епохи Бароко. У дисертації використаний системний підхід до вивчення старовинної музики, збудований цілісний комплекс взаємопов'язаних елементів (за допомогою якого виявлено: етапи розвитку історичного виконавства, методи аналізу, розглянуто стилі композиторів епохи Бароко, координати драматургічної цілісності, здійснено порівняльний аналіз інтерпретацій солістів академічного і автентичного напрямів). Оскільки питання дослідження особливостей старовинної музики актуальне і сьогодні, то сучасні дослідники продовжують вивчати роботи попередників і вносять своє бачення в формулювання виконавських принципів «автентизму» (акустика, інструментарій, темп, орнаментика, динаміка та ін.). Формулюються методологічні принципи вивчення феномену автентичного виконавства, роз'яснюються атрибути методів «реконструкції» і «деконструкції» стосовно до відтворення історичної інтерпретації старовинної музики. Завдяки кореляції методів «реконструкції» та «деконструкції» відбувається відтворення історичного образу і сенсу музичної культури Ренесансу і Бароко.^UThe dissertation is devoted to substantiation and study of the specifics of ancient music, identification of different approaches to interpretation in the field of authentic performance. The work outlines the genesis of "authenticism" as a musical art of the last third of the 20th – early 21st century, has identified the ways of formation of genres of Baroque music, features of their construction, formulated methodological principles of studying the phenomenon of ancient music as a correlation of methods of "reconstruction" and "deconstruction", based on the analysis of historical scientific sources. The scientific novelty of the obtained results is connected with the introduction into scientific circulation of insufficiently researched in art history sources devoted to ancient music and ways of its performance; identifying the training strategy of musicians-performers, analysis of performance interpretations of famous soloists and ensembles, whose creative work is associated with the authentic performance of Baroque music.This study uses a systematic approach to the study of ancient music, has built a holistic set of interconnected elements (which revealed: stages of development of historical performance, methods of analysis, the styles of Baroque composers, coordinates of dramatic integrity, comparative analysis of interpretations of academic and authentic soloists have been considered).Since the question of studying the features of ancient music is relevant today, modern researchers continue to study the work of predecessors and put their vision into the formulation of the performing principles of "authenticism" (acoustics, instruments, tempo, ornamentation, dynamics, etc.). The methodological principles of studying the phenomenon of authentic performance are formulated; the attributes of the methods of "reconstruction" and "deconstruction" are explained – in relation to the reproduction of the historical interpretation of ancient music. Due to the correlation of the methods of "reconstruction" and "deconstruction", the historical image and meaning of the musical culture of the Renaissance and Baroque are reproduced. The uniqueness of each historical situation and the significance of the context of the epoch, in which the emergence of appropriate tools, canons of musical notation and performance take place, are determined.The issues outlined and posed in the developments of researchers of the origins of the authentic movement, which continue to be actively studied and developed, are stated. At the beginning, "single" amateur soloists (early 20th century, in the circle of family and friends) became interested in the authentic performance of ancient music, later various instrumental ensembles appeared, and baroque vocal art gradually developed. The application of the method of "reconstruction" has led to thinking over the understanding and change of all means of expression: tempo, movement, instrumentation, touches and strokes – even the tasks and meaning of music as an art form. "Deconstruction" involves "shifting the focus" in identifying the role of details, which decipher the meaning of the composition. The use of this method by authenticism scholars clarifies the inaccuracy of many developments and conclusions about ancient music, helps the modern listener to improve their understanding of the relevant culture of the era.Owing to the constant searches and discoveries of musicians-researchers and performers-authenticists, new various facets and meanings of the reproduced music of ancient composers are opened. The global significance of the role functions of instruments and the transformation of their acoustic and timbre-dynamic characteristics, which are used in the restoration of Baroque music, are determined.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Кирилко Я. О. 
Агроекологічні аспекти створення енергетичних плантацій тополі (Populus L.) в умовах Правобережного Лісостепу України: автореферат дис. ... д.філософ : 201 / Я. О. Кирилко. — Б.м., 2023 — укp.

За результатами досліджень особливостей створення, росту і продуктивності плантацій тополі в умовах Правобережного Лісостепу встановлено, що для підвищення показників приживлюваності живцевих саджанців сортів тополі 'Dorskamp', 'І-45/51' та 'Robusta' є їх висаджування без надземної частини. Було встановлено, що приживлюваність садивного матеріалу змінювалася залежно від погодних умов вегетаційного періоду і частково – від виду садивного матеріалу. У досліджуваних культиварів тополі протягом 2020-2021 років вищі показники приживлюваності живцевих саджанців були у випадку використання саджанців зі зрізаними стовбурами – від 57,0±3,01 до 68,9±2,90%. Саджанці з надземною частиною прижились гірше - від 50,3±2,40 % до 68,1±2,71%. Протягом вегетаційного періоду 2022 року найвищою приживлюваність саджанців була у сорту 'Robusta'. Вона становила 74,4±4,62% у саджанців з видаленими стовбурами та 88,9±3,33% - зі стовбурами. У решти досліджуваних сортів приживлюваність обох видів садивного матеріалу була майже однаковою. У рослин сорту 'Dorskamp' вона становила 81,1±4,15 і 82,2±4,05% відповідно, а у І-45/51 – відповідно 77,8±4,41 і 75,6±4,55%.Було встановлено, що середня висота рослин після завершення першого періоду вегетації у переважній більшості випадків була вищою у саджанців з видаленим стовбуром. Найбільшу висоту при цьому мали рослини клону 'Dorskamp' – 189,5±3,45 см. У необрізаних рослин цього сорту вона становила 174,0±7,69 см. Приріст за висотою у саджанців зі стовбуром був дуже малим і становив від 4,6 до 17,7 см. Результати аналогічних досліджень, які були проведені протягом вегетаційного періоду 2021 року показали, що показники збереженості та висоти виявилися дещо вищими але в цілому загальна тенденція, що спостерігалася 2020 року збереглася. Приріст саджанців зі стовбурами у 2021 році був вищим, порівняно з 2020 роком – від 17,8 см у сорту 'Robusta' до 31,1 см – у 'Dorskamp'. Відповідно вищими виявилися і їх середні висоти. При цьому, у випадку з сортом 'Dorskamp', саджанці з стовбурами виявилися дещо вищими – 190,4±7,93 см проти 188,6±4,15 см за використання саджанців з видаленим стовбуром. Дослідження 2022 року в цілому підтвердили висновки, зроблені у попередні роки. Найбільші показники висоти на кінець вегетаційного періоду 2022 року, як і у попередні роки, виявилися у рослин сорту 'Dorskamp'. За використання саджанців зі стовбурами висота становила 197,2±6,61 см, а без стовбурів – 209,3±5,62 см.Погодні умови 2022 року були найменш сприятливі для росту рослин сорту 'І-45/51'. Їх середня висота в кінці вегетації становила за використання саджанців зі стовбурами 134,1±4,31 см, а без стовбурів – 135,9±4,94 см.У рослин сорту 'Robusta' показники середньої висоти рослин з саджанців зі стовбурами у 2022 році вперше за роки досліджень виявилися дещо вищими за показники саджанців без стовбурів (160,1±5,09 і 155,6±5,91 см відповідно).^UAccording to the results of studies of the features of the creation, growth and productivity of poplar plantations in the conditions of the Right Bank Forest Steppe, it was established that to increase the survival rate of cutting seedlings of poplar varieties 'Dorskamp', 'I-45/51' and 'Robusta', it is necessary to plant them without the aerial part. It was established that the viability of the planting material changed depending on the weather conditions of the growing season and partially - on the type of planting material.Among the investigated poplar cultivars during 2020-2021, the higher rates of grafting of cuttings seedlings were in the case of using seedlings with cut trunks - from 57.0±3.01 to 68.9±2.90%. Seedlings with an aerial part took root worse - from 50.3±2.40% to 68.1±2.71%. During the growing season of 2022, the highest survival of seedlings was in the variety 'Robusta'. It was 74.4±4.62% in seedlings with removed trunks and 88.9±3.33% - with trunks. In the rest of the studied varieties, the survival rate of both types of planting material was almost the same. In plants of the 'Dorskamp' variety, it was 81.1±4.15 and 82.2±4.05%, respectively, and in I-45/51 - 77.8±4.41 and 75.6±4.55, respectively %.It was established that the average height of plants after the end of the first growing season was higher in the vast majority of cases in seedlings with the trunk removed. At the same time, plants of the 'Dorskamp' clone had the highest height - 189.5±3.45 cm. In unpruned plants of this variety, it was 174.0±7.69 cm. The increase in height in seedlings with a trunk was very small and amounted to 4 .6 to 17.7 cm.The results of similar studies, which were conducted during the growing season of 2021, showed that the indicators of preservation and height were slightly higher, but in general, the general trend observed in 2020 was preserved. The growth of seedlings with trunks in 2021 was higher, compared to 2020 - from 17.8 cm in the variety 'Robusta' to 31.1 cm - in 'Dorskamp'. Accordingly, their average heights turned out to be higher. At the same time, in the case of the 'Dorskamp' variety, seedlings with trunks were slightly higher - 190.4±7.93 cm against 188.6±4.15 cm when using seedlings with the trunk removed.The 2022 study generally confirmed the conclusions reached in previous years. The highest height indicators at the end of the growing season in 2022, as in previous years, were found in plants of the 'Dorskamp' variety. When using seedlings with trunks, the height was 197.2±6.61 cm, and without trunks - 209.3±5.62 cm.The weather conditions of 2022 were the least favorable for the growth of plants of the 'I-45/51' variety. Their average height at the end of the growing season was 134.1±4.31 cm when using seedlings with trunks, and 135.9±4.94 cm without trunks.In plants of the 'Robusta' variety, the average height of plants from seedlings with trunks in 2022, for the first time during the years of research, turned out to be slightly higher than the indicators of seedlings without trunks (160.1±5.09 and 155.6±5.91 cm, respectively).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського