Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (5)Наукова електронна бібліотека (76)Реферативна база даних (378)Книжкові видання та компакт-диски (167)Журнали та продовжувані видання (8)
Пошуковий запит: (<.>K=МУСУЛЬМАН$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 50
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Ель Гуессаб Карім 
Арабо-мусульманський світогляд у вимірі повсякденного буття особистості: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / Ель Гуессаб Карім ; Запоріз. нац. ун-т. — Запоріжжя, 2007. — 17 с. — укp.

Визначено методологічні засади соціально-філософського аналізу мусульманського світогляду в аспекті повсякденного буття особистості. Проаналізовано наукові дослідження феномену арабо-мусульманського світогляду особистості у суспільствознавчій думці. З'ясовано основні поняття, що характеризують мусульманський світогляд особистості в арабському суспільстві та процес його генези. Вивчено зміст, цінності, особливості світогляду мусульманина як передумови реалізації ним особистісного проекту життя, висвітлено межі його світоглядної свободи. З'ясовано чинники формування світогляду особистості мусульманина у сучасному арабському світі. Виявлено тенденції розвитку його світоглядної парадигми у контексті соціально-культурних змін у сучасному арабському світі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*622.221 + Э38-100 +
Шифр НБУВ: РА351385

Рубрики:

      
2.

Саідов З.А. 
Арабські біографічні словники як джерела з історії ісламу та арабо-мусульманської культури на Східному Кавказі у VII - XIII ст.: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.06 / З.А. Саідов ; НАН України. Ін-т сходознавства ім. А.Кримського. — К., 2007. — 21 с. — укp.

Досліджено відомості арабських біографічних словників про осіб, чиї життя та діяльність були пов'язані зі Східним Кавказом VII - XIII ст. До наукового обігу введено значний та оригінальний матеріал з історії ісламу в даному регіоні. На базі цього матеріалу висвітлено питання щодо ісламу в цій області Хальфату в VII - X ст. та розкрито невідомі раніше аспекти арабо-мусульманської духової та культурної традиції у XI - XIII ст. Відомості арабських біографічних словників про Східний Кавказ за об'ємом значною мірою поступається подібним відомостям про інші регіони Халіфата. Вони переважно відображають життя та діяльність персоналій з поза міст, де вони народилися та почали займатися хадісами чи іншими релігійними науками. Системний аналіз біографічних відомостей про людей, які походили зі Східного Кавказу VII - X ст. дозволив встановити, що у даному регіоні, як і в інших частинах Халіфату, у цей період склався стан мусульман - вчених мужів. Серед усіх біографічних матеріалів IX - X ст. за загальною кількістю зазначених життєописів та значимістю окремих персонажів головує столиця Аррану - Барда'а. Зроблено висновок, що Барда'а перетворилася на найзначніший центр арабо-мусульманської освіти у межах усіх кавказьких володінь Халіфату. Згасання Барда'а як центру мусульманської вченості внаслідок знищення міста русами у 332/943 рр. дуже негативно вплинуло на розвиток духовної та культурної традиції на Східному Кавказі. На підставі дослідженого біографічного матеріалу висвітлено один з невивчених аспектів духового життя регіону IX - X ст. - присутність тут прихильників му'тазилітської богословської школи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т211(539=А)41 + Т3(539=А)41,01 +
Шифр НБУВ: РА350185

Рубрики:

      
3.

Сапунова М.Ю. 
Архітектурно-композиційні прийоми мусульманських громадських будівель Криму XIII - XVIII ст.: автореф. дис... канд. архіт: 18.00.01 / М.Ю. Сапунова ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2007. — 20 с. — укp.

Розглянуто прийоми архітектурної композиції мусульманських громадських будівель Криму, які побудовані у XIII - XVIII ст. Проаналізовано архітектурно-композиційні прийоми даних будівель, які класифіковано на три основні групи, зокрема, тектонічної організації, гармонізації та декоративно-пластичні прийоми. Визначено специфічні та універсальні, постійні та короткотривалі, головні та підпорядковані архітектурно-композиційні прийоми внаслідок групування прийомів архітектурної композиції. Висвітлено еволюцію архітектурно-композиційних прийомів даних будівель у суміжних країнах, їх взаємини з Кримом у різні історичні періоди.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР-6КРМ)4 +
Шифр НБУВ: РА352758

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
4.

Білозор Д.В. 
Ваххабізм: релігійно-політична сутність та історичні трансформації: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / Д.В. Білозор ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2009. — 16 с. — укp.

Проаналізовано суть сучасного ваххабізму, його трансформації внаслідок зміни геополітичної ситуації у світі, насамперед на теренах північного Кавказу, у південних регіонах Росії та на півдні України. Визначено роль і місце цього віровчення у новітніх релігійних процесах. Ваххабізм розглянуто як одну з релігійних течій сунітського ісламу, яка набула радикальних рис у другій половині XX - на початку XXI ст. Грунтовно досліджено твори засновника цього руху Мухаммеда Ібн Абд аль-Ваххаба та його послідовників, які основним завданням їх вчення вважали необхідність знайти правильний шлях духовного розвитку правовірних мусульман. Проаналізовано історичну спадщину первинних рухів в ісламі: хариджитів, салафітів, суфіїв, ідеологічна основа яких була використана ваххабітами у ході формування власної ідеології. Зроблено висновок, що соціально-економічна ситуація на Аравійському півострові та боротьба арабів проти Османської імперії об'єктивно сприяли виникненню цього руху. Висвітлено сучасний стан ваххабізму та його поширення у різних мусульманських країнах та державах світу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э381.3 +
Шифр НБУВ: РА362704

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
5.

Булатов А. А. 
Внутрішньоісламські протиріччя в мусульманській уммі Криму: природа, стан, еволюція: автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.11 / А. А. Булатов ; Ін-т філос. ім. Г.С. Сковороди НАН України. — К., 2011. — 20 с. — укp.

Проаналізовано сутність, еволюцію, специфіку, форми релігійних протиріч у мусульманській уммі Криму, обгрунтовано методологічні підходи щодо їх вивчення. Досліджено онтологічні та феноменологічні аспекти генезису внутрішньоісламських протиріч, визначено спектр їх реальних і потенційних наслідків, охарактеризовано інституційні прояви даних протиріч на терені АР Крим. Визначено умови та засоби відродження традиційної для Криму толерантної моделі ісламу та шляхи вироблення стратегії внутрішньоісламського консенсусу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э380.9(4УКР-6КРИ)-364
Шифр НБУВ: РА379044 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Борисова О.В. 
Генеза наукової парадигми історичного процесу в середні віки (V - XV ст.): Автореф. дис... д-ра іст. наук: 07.00.02 / О.В. Борисова ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2006. — 38 с. — укp.

Визначено особливості формування наукової парадигми історичного процесу в середні віки (V - XV ст.) та простежено процес її генези в різних суспільствах у межах часово-просторового поля дослідження. Виявлені парадигми класифіковано та проаналізовано. Віднайдено методологічну базу середньовічної науки. Розглянуто методологію дослідження парадигматичного знання взагалі та в історичній науці зокрема, а також парадигматичний аспект міфологічних уявлень щодо історії людства. Проаналізовано сакральну мотивацію історичного процесу у християнстві та мусульманстві. Висвітлено найважливіші історіософські концепції Середньовіччя з метою виявлення в них домінувальних парадигм. Значну увагу приділено аналізу середньовічного історизму та розробці його типології за віссю горизонтально-просторових координат роботи та за "сіткою" його базових категорій, зміни в чому були найхарактернішими проявами генези наукової парадигми. Обгрунтовато гіпотезу щодо того, що визначальними у розвитку принципу історизму є не тільки уявлення про час і простір, на яких будуються уявлення щодо історичного часу та простору та тип вирішення філософської проблеми універсалій. Останній є визначальним для розробки просторової типології історизму. Зроблено спробу визначення генези парадигми історичного процесу формулою "сфера - куб - сфера", що відображає генетику розвитку Платонових тіл зародку та генезу уявлень людини щодо форми планети та її фізичних полів, з якими пов'язаний розвиток уявлень про простір і час. Зроблено спробу встановити об'єктивну основу середньовічної теорії "семи кліматів" і надати їй максимально можливе наукове пояснення. Проаналізовано найзначніші геологічні періодизаційні схеми, розкрито циклічно-поступальний характер моделей історичного процесу та його взаємозв'язок з історичними циклами, а також з коливаннями клімату.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т010.4 +
Шифр НБУВ: РА345901

Рубрики:

      
7.

Акчуріна-Муфтієва Н.М. 
Декоративно-прикладне мистецтво кримських татар ХV - першої половини ХХ ст. (етапи розвитку, типологія, стилістика, художні особливості: автореф. дис... д-ра мистецтвознав.: 17.00.06 / Н.М. Акчуріна-Муфтієва ; Львів. нац. акад. мистец. — Л., 2009. — 36 с. — укp.

Висвітлено історію формування кримськотатарського декоративно-ужиткового мистецтва у XV - першій половині XX ст., проведено його комплексне дослідження як принципово важливого та характерного різновиду національної художньої культури. Сформовано концепцію декоративності кримськотатарського мистецтва з урахуванням різних історико-культурних нашарувань, усього художнього досвіду, набутого протягом віків населенням Криму. Простежено еволюцію художньо-виражальних засобів творення форм і декору виробів. Визначено типи виробів і розроблено класифікацію орнаментів кримськотатарського декоративно-ужиткового мистецтва, проведено їх аналіз як цілісної художньої системи, до наукового обігу введено широкий фактологічний матеріал. Наведено характеристику кримськотатарського символічного контексту основних орнаментальних мотивів. Створено мистецтвознавчий словник кримськотатарського декоративно-ужиткового мистецтва й орнаментики відповідно до лексичного звучання, побутового призначення та символічного контексту. З'ясовано, що національну самобутність кримськотатарського декоративно-ужиткового мистецтва від часів прийняття Ісламу визначили етнічні традиції, стиль і канони ісламського мистецтва. Зроблено висновок про необхідність урахування у процесі вивчення мистецької й архітектурної спадщини кримськотатарського народу його етнічних традицій, що склалися у взаємозв'язку з сусідніми причорноморськими народами та традицій мусульманської культури, що сформувалися протягом століть.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ123(4УКР-6КРИ=тат)4/6 +
Шифр НБУВ: РА362631

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
8.

Алруб Абу Емад Мустафа 
Джихад як складова концептів війни і миру в ісламі: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / Абу Емад Мустафа Алруб ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2009. — 18 с. — укp.

Проведено дослідження джихаду як важливої складової концептів війни та миру в ісламі. Проблему співвідношення війни та миру в релігії ісламу вирішено на основі детального аналізу оригінальних текстів представників різних релігійних напрямів, а також праць сучасних дослідників. З'ясовано, що найважливішим у ісламі є заборона будь-яких примусів, зокрема залучення до релігії, а також будь-яких гасел, які закликають до війни. Існування даного підходу виявлено в Корані та Сунні. Джихад розглянуто як "великий джихад" і "малий джихад". До складу великого джихаду включено такі види: "джихад серця", "джихад язика (слова)", "джихад руки", малий джихад включає "джихад меча". Розкрито сутність поняття "джихад" як зусилля перед Богом щодо захисту власної віри, що не передбачає розповсюдження та насильницьке нав'язування власної віри. Встановлено, що поняття "джихад" також використовується для опису власної боротьби з пристрастями, як необхідність очищення душі для того, щоб стати справжнім мусульманином. Зроблено висовок, що людина як єдина у світі духовна істота є центральною постаттю в ісламі, саме вона прагне до миру, мирного співжиття з іншими людьми, власного щастя та щастя своїх нащадків.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э38-42 +
Шифр НБУВ: РА362311

Рубрики:

      
9.

Гончарук О.В. 
Дихотомія права: право публічне та право приватне: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / О.В. Гончарук ; Ін-т законодавства Верх. Ради України. — К., 2006. — 20 с. — укp.

Визначено зміст поняття дихотомії права, розглянуто його особливості, проаналізовано історичні та теоретичні чинники існування розподілу права на приватне та публічне. Показано обумовленість відносної самостійності публічної та приватної підсистем права об'єктивними чинниками історичного розвитку правового регулювання. Досліджено прояви дихотомії права, починаючи з античних часів, у процесі історичного формування романо-германської правової системи, зокрема в рецепції римського права Європою. Визначено специфіку публічного та приватного права, встановлено їх цінність для побудови системи права. З'ясовано особливості прояву дихотомії права на стадії формування права та в структурі чинного позитивного права як результату правотворчості шляхом розгляду типології теорій розмежування публічного та приватного права. Критично проаналізовано спробу заперечення існування дихотомії права та запропоновано критерії разподілу права на публічне та приватне. Розглянуто різні наукові погляди на дихотомію права, зокрема нігілістичні. Окреслено вирішальну роль методу правового регулювання як чинника у розмежуванні права на публічне та приватне. Обгрунтовано висновок, що явище дихотомії права, яке в основному характеризує системи права романо-германської правової сім'ї, присутнє і в іншших системах права, зокрема країнах загального та мусульманського права. Доведено, що публічне та приватне право є взаємопов'язаними та взаємопроникаючими системами. Показано однаково важливий вплив двох підсистем права для визначення статусу суб'єктів права, з'ясування рівня форм і методів забезпеченості публічних та приватних інтересів і прав людини та громадянина.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х002.6 +
Шифр НБУВ: РА341805

Рубрики:

      
10.

Ліщинська О. С. 
Діяльність ООН у сфері захисту прав жінок у країнах Близького Сходу та Магрибу (1975 - 1995 рр.): автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.02 / О. С. Ліщинська ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2011. — 20 с. — укp.

Показано діяльність урядів арабських країн Близького Сходу та Магрибу на шляху вирішення питання стосовно статусу жінки-мусульманки у 1975 - 1995 рр. Для закріплення на міжнародному, а потім і національному законодавчому рівні положення щодо встановлення тендерної рівності організацією розроблено низку міжнародних нормативно-правових актів, які стали основою цього процесу. Підсумки проведення Десятиліть жінки ООН показали, що нерівноправність чоловіків і жінок у країнах Близького Сходу та Магрибу - гостра соціальна проблема, яка залишається пріоритетним завданням як ООН, так і національних урядів, однак на шляху до подібного співробітництва постає проблема менталітету арабського суспільства. Норми шаріату, релігійні й історичні традиції стають значною перешкодою на шляху співробітництва та реалізації прав і свобод жінок, ліквідації будь-яких проявів їх дискримінації, навіть за наявності такого консультанта та контролера, як ООН.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(0)63-612.11 + Т3(53)63 + Т3(61)63 + Х915.212-923.4
Шифр НБУВ: РА381587 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
11.

Абдо-Ясінська Л. І. 
Ідеологія і міжнародна практика ісламського фундаменталізму: автореф. дис. ... канд. політ. наук : 23.00.04 / Л. І. Абдо-Ясінська ; Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. — Л., 2011. — 20 с. — укp.

Досліджено сутність ісламського фундаменталізму, основні положення його ідеології, зокрема ті, що стосуються міжнародних відносин, та специфіку її інтерпретації представниками радикального напряму. Проаналізовано розвиток фундаменталістських ідей в ісламі та причини їх виникнення. Розглянуто особливості та міжнародне значення реалізації фундаменталістської ідеології в мусульманських країнах і в діяльності ісламських фундаменталістських організацій. Встановлено, що ідеологія ісламського фундаменталізму характеризується зовнішньою спрямованістю та концептуальною цілісністю, різниться лише її інтерпретація представниками поміркованого та радикального напрямів. Практична реалізація фундаменталізму стикається зі значними труднощами та не призводить до негайного вирішення проблем і має яскраво виражений міжнародний характер.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф055.2 + Э38-113.1 + Ф4(0),3
Шифр НБУВ: РА383834 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
12.

Гусаков В.В. 
Інтеграція пострадянських держав Середньої Азії у світове співтовариство в 90-ті роки: Автореф. дис... канд. політ. наук: 23.00.04 / В.В. Гусаков ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2001. — 22 с. — укp.

Проаналізовано геополітичні та геоекономічні чинники, якими супроводжується інтеграція нових незалежних держав Середньої Азії у світове співтовариство. Визначено стратегічні зовнішньополітичні цілі пострадянських держав Середньої Азії. Виявлено закономірності перших зовнішньополітичних кроків нових незалежних держав даного регіону в контексті прийнятих у них нових політичних моделей розвитку. Проаналізовано таджицький конфлікт та його міжнародні аспекти. Досліджено в ретроспективі процес прокладання трансконтинентальних транспортних комунікацій через країни регіону, а також діяльність міжнародних консорціумів, що працюють у галузі прокладання газо- та нафтопроводів, які зв'язали б регіональні родовища зі світовими терміналами. Всебічно оцінено та проведено порівняння результатів їх роботи. Розглянуто сучасний стан трансформації середньоазіатського регіону у центральноазіатський макрорегіон, рокрито суть, причини та наслідки даного процесу. Визначено роль центральноазіатської інтеграції в політичній стратегії Туреччини, Ірану, Китаю. Досліджено зв'язок між інтеграційними тенденціями в Центральній Азії та політичними процесами в мусульманському світі з перебігом подій в афганському конфлікті.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(257)64
Шифр НБУВ: РА321191

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
13.

Зуєв К.О. 
Іслам у Східній Україні: його сутність та історичні трансформації: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / К.О. Зуєв ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 22 с. — укp.

Здійснено релігієзнавче дослідження ісламу в Східній Україні. Розглянуто його суть та історичні модифікації. На підставі аналізу літературних і архівних джерел визначено соціально-економічні та політичні передумови, обставини поширення ісламу в Східній Україні, а також його історичні трансформації, формування інститутів ісламу в регіоні, виявлено специфічні риси процесу поширення даної релігії в регіоні та формування регіонального центру ісламу в Україні. Виявлено чотири основні етапи процесу його поширення в дослідженому регіоні, а саме: до середини XIX ст., наприкінці XIX - початку XX ст., 1920 - 1980 рр., з 1990 р. З'ясовано особливості формування інститутів ісламу в Східній Україні на кожному етапі, залежність цього процесу від міграції етносів, що сповідують іслам, з різних регіонів, а також із закордону колишніх Російської імперії та СРСР та залежність від політики державної влади в регіоні у різні історичні періоди. Установлено, що процес інтеграції мусульман Східної України в соціо-культурний простір України розпочався наприкінці XIX ст. і залежав від трансформації українського суспільства. У сучасній Україні даний процес зумовлений етнічною належністю мусульман, часом їх мешкання на території України, а також збереженням та дотримуванням мусульманами регіону своїх традицій і сприйняттям світоглядного плюралізму суспільства України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э380.9(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА353934

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
14.

Грицишен Д. О. 
Ісламська модель бухгалтерського обліку в умовах глобалізації: напрями адаптації в Україні: автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.09 / Д. О. Грицишен ; Житомир. держ. технол. ун-т. — Житомир, 2010. — 21 с. — укp.

Уточнено сутність глобалізації та значення ісламської моделі бухгалтерського обліку в подоланні її наслідків. Визначено місце бухгалтерського обліку в сучасній економічній доктрині мусульманських країн, і роль її принципів в формуванні організаційно-методичних положень. Встановлено особливості правового поля функціонування бухгалтерського обліку в мусульманських країнах та його галузевої направленості. Обгрунтовано вплив зовнішнього середовища на кожен з елементів системи бухгалтерського обліку. Висвітлено залежність запитів користувачів облікової інформації від майнового інтересу та визначено значення бухгалтерського обліку у врегулювання інформаційної асиметрії. Розроблено облікову модель розподілу результатів діяльності підприємства, яка враховує всі фактори виробництва. Запропоновано внести зміни щодо форм фінансової звітності в контексті показників соціального характеру. Здійснено пакет звітності про соціальну й екологічну відповідальність підприємств.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У052.2 в + У052.9(0)2 в + У052.9(4Укр)2 в
Шифр НБУВ: РА375103 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
15.

Сющук Ю.Г. 
Історико-теоретичні аспекти типології громадських будівель мусульманської архітектури Криму ХІІІ - ХVІІІ ст.: Автореф. дис... канд. архітектури: 18.00.01 / Ю.Г. Сющук ; Нац. акад. образотв. мистец. і архіт. — К., 2002. — 19 с. — укp.

Розглянуто будівлі лазень-хаммам, заїджих дворів-ханів, медресе, мечетей, суфійських обітелєй-текіє, мавзолеїв-дюрбе, наведено їх типологічний склад. Проаналізовано взаємозв'язки між предметною функцією та об'ємно-просторовою структурою досліджених будівель. Досліджено динаміку типологічного розвитку громадських будівель мусульманської архітектури Криму. Наведено місцеві та зарубіжні структурні аналоги кожного з виявлених типів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4Укр-6Крм)4 + Щ117.16(4Укр-6Крм)4
Шифр НБУВ: РА317989 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
16.

Разумний В.В. 
Історія фідаїзму у новітній час: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.02 / В.В. Разумний ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2001. — 18 с. — укp.

Зазначено, що релігійно мотивовані дії мусульманських релігійно мотивованих терористів перестали бути регіональною проблемою арабських країн і представляють собою загрозу безпеці усього світового товариства. Особливу тривогу викликають суїцидні теракти фідаїв - ісламських терористів-смертників, саме тому особливу увагу приділено аналізу їх ідеології. Наголошено, що дії арабських екстремістів не можна ототожнювати з мусульманською релігією, яка засуджує насильство та терор. Розглянуто соціально-економічні чинники, які сприяють розвитку релігійно мотивованого тероризму в ісламських країнах. Запропоновано термін "фідаїзм" на позначення дій ісламських радикалів. Проаналізовано діяльнясть ісламських терористів-смертників в арабських країнах і на Північному Кавказі, узагальнено наявний досвід боротьби проти фідаїзму.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э38-102 + Т3(0)6-7
Шифр НБУВ: РА316770 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
17.

Амєтка Ф.А. 
Кримське ханство: становлення і розвиток державності та права (перша половина XV - друга половина XVIII ст.): Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / Ф.А. Амєтка ; Нац. ун-т внутр. справ. — Х., 2003. — 19 с. — укp.

На базі нормативно-правових актів, архівних джерел та спеціальної літератури проаналізовано процес становлення та розвитку державності та права в Кримському ханстві у першій половині XV ст. - другій половині XVIII ст. Розглянуто правове положення Кримського улусу в складі Золотої Орди. Досліджено ступінь притаманності юридичних ознак державності Кримському ханству. Визначено, що за формою правління Кримське ханство - станово-представницька монархія, а за формою державного устрою - децентралізована унітарна держава. Розкрито особливості утворення та об'єм повноважень вищих органів державної влади (хана, калги, нуреддина, муфтія, візира та ін.). Розглянуто організацію системи судової влади, визначено порядок і принципи здійснення правосуддя, рівень підготовки суддів. Реконструйовано право Кримського ханства - на підставі ярликів кримських ханів, судових рішень, повідомлень сучасників розкрито основні джерела та систему мусульманського права ханіфітського толку в Кримському ханстві, особливості дії чингізидського торе. Роз'яснено поняття норми мусульманського права.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х2(4УКР-6КРМ)43/46 + Т3(4УКР-6КРМ)4 +
Шифр НБУВ: РА326386

Рубрики:

      
18.

Шендрікова С.П. 
Кримські татари у ліберальному русі мусульманських народів Російської імперії початку ХХ ст.: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.02 / С.П. Шендрікова ; Запоріз. держ. ун-т. — Запоріжжя, 2002. — 19 с. — укp.

Досліджено роль кримських татар у ліберально-політичному русі мусульман Російської імперії, а також формуванні політичних структур, розповсюдженні ліберальних ідей на загальнодержавному та міжнародному рівні на початку XX ст. Визначено причини доцентрових процесів, які були притаманні мусульманам Росії за даної доби. На підставі вивчення регіональних зібрань мусульман проаналізовано умови створення та процес еволюції потужної політичної сили під назвою "Бутюнрусіє іттіфак ель муслімін". Висвітлено роль кримськотатарських політичних діячів у її ідеологічному розвитку. Розкрито засади політичної платформи депутатів-кримських татар у держдумі Росії. Відзначено роль кримських татар у пропаганді лібералізму на міжнародному рівні під час скликання Всесвітнього Мусульманського Конгресу. Показано значення газети "Аль Нахда" в цьому процесі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР-6КРМ)61-477
Шифр НБУВ: РА320124 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
19.

Хассунех М.М.М. 
Лінгвістична концепція арабо-мусульманського філолога 10 століття Ахмада Ібн Фариса на матеріалі його трактату "Фікг ал-луга ва сунан ал-араб фі каламіга": Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.13 / М.М.М. Хассунех ; НАН України. Ін-т сходознавства ім. А.Кримського. — К., 1999. — 21 с. — укp.

Дисертаційну роботу присвячено дослідженню трактату "Фікг ал-луга ва сунан ал-араб фі каламіга" арабо-мусульманського філолога 10 століття Ахмада Ібн Фариса і співставленню категоріального апарату ісламського правознавства і арабського мовознавства на підставі концепції арабської граматичної традиції. Аналіз твору свідчить про типологічний ізоморфізм мови опису в ісламському і мовознавчому фікхах. Спосіб формулювання автором власної концепції базується на досягненнях вікової історії арабського мовознавства, представленого його основними школами, і розумінні основ арабо-мусульманської культури як цілісного комплексу. Дисертацію може бути розглянуто як свого роду крос-культурний вступ до певного кола ідей і методів традиційного арабського мовознавства (арабської граматичної традиції) завдяки зверненню до глибинних ісламських коренів цієї галузі знання. Віддавна побутують твердження щодо взаємозв'язку арабського мовознавства й ісламу, проте на сьогодні проблема, що проаналізована, вичерпному науковому аналізу ще не підлягала. Разом з тим, справжнє розуміння проблематики і методів середньовічного і сучасного національного арабського мовознавства, що наслідує класичну традицію, у відриві від подібної глибинної культурологічної перспективи не є можливим.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш1г(5)д Ібн Фарис

Географічні рубрики:

      
20.

Аулін О. А. 
Міфотворчість сучасних мусульманських еліт як соціальна дія: автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.03 / О. А. Аулін ; Нац. авіац. ун-т. — К., 2011. — 16 с. — укp.

Проведено соціокультурний аналіз сучасної міфотворчості мусульманських еліт, що здійснюється в контексті соціальної дії. Розглянуто головні наукові підходи до вивчення даного феномена з часів античності (в межах різних шкіл і теорій міфу), а також концепції, в яких знайшли розкриття значущі моменти міфотворчості в контексті ісламської соціальної дійсності постколоніального періоду. Соціальну міфотворчість розглянуто як спосіб легітимації та збереження влади мусульманськими елітами за рахунок створення когнітивних і поведінкових стереотипів підпорядкування для подальшого утвердження у свідомості широких мас. З'ясовано умови, що сприяють активізації соціальної міфотворчості, й особливості її функціонування в ісламському середовищі. Охарактеризовано основні механізми соціальної мотивації народних мас ісламськими елітами. Для аналізу міфологічних текстів запропоновано принципову схему соціальної міфотворчості. Наведено періодизацію процесу модернізації в ісламському світі та його основні соціокультурні парадигми.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*622 + Э38-10
Шифр НБУВ: РА383640 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського