Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Автореферати дисертацій (1)Книжкові видання та компакт-диски (15)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>A=Макарчук Н$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 23
Представлено документи з 1 до 20
...

      
Категорія:    
1.

Макарчук Н. Е. 
Обоняние и поведение / Н. Е. Макарчук, А. В. Калуев. - К. : КСФ, 2000. - 131 c. - рус.

Рассмотрены актуальные проблемы нейробиологии обонятельного анализатора и его роли в формировании поведения животных, раскрыты перспективы исследований в данной области. Приведены электрофизиологические характеристики обонятельного анализатора, исследована его роль в процессах обучения и памяти. Изложены некоторые методики, применяемые при анализе роли обонятельного анализатора в механизмах поведения.


Індекс рубрикатора НБУВ: Е60*84,021 + Е60*739.222.1,021

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА597786 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
2.

Калуев А. В. 
Уринация и поведение / А. В. Калуев, Н. Е. Макарчук, М. А. Дерягина, В. П. Самохвалов; ред.: А. В. Калуев; Центр физиол.-биохим. пробл. - К., 2000. - 148 c. - Библиогр.: с. 127-139 - рус.

Рассмотрены механизмы, с помощью которых осуществляется "уринационная" биологическая сигнализация. Проанализирована роль выделения мочи в формировании поведения животных, освещены перспективы исследований в данной области.


Індекс рубрикатора НБУВ: Р696-323

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА602378 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Калуев А. В. 
Роль дефекации в поведении человека и животных / А. В. Калуев, Н. Е. Макарчук, М. А. Дерягина, С. Л. Шишкин; ред.: А. В. Калуев, Н. Е. Макарчук; Центр физиол.-биохим. пробл. - К. : КСФ, 2001. - 130 c. - рус.

Рассмотрены механизмы, с помощью которых осуществляется взаимосвязь процессов дефекации и поведенческих реакций животных. Особое внимание уделено вопросам феромональной сигнализации, а также роли дефекации в реализации стрессорных реакций организма.


Індекс рубрикатора НБУВ: Е60*734.249 + Е70*734.249

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА611939 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Пов'якель Н. І. 
Практична психологія в системі вищої освіти: теорія, результати досліджень, технології : монографія / Н. І. Пов'якель, П. В. Лушин, Т. В. Бушуєва, Т. В. Зайчикова, Н. О. Макарчук, Я. М. Омельченко; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2009. - 376 c. - Бібліогр.: с. 353-378. - укp.

Висвітлено теоретичні та технологічні засади практичної психології в системі вищої школи, розкрито її особливості та місце в системі професіогенезу особистості майбутнього псхиолога-практика. Увагу приділено принципам психологічної діагностики, теоретико-методологічним засадам розробки психодіагностичних технологій, особистісним проявам дезадаптації психологів-початківців, специфіці виникнення дезадаптивних тривожних станів, психологічним детермінантам емоційних переживань фрустраційних ситуацій в юнацькому віці, рефлексивно-творчим технологіям професійного розвитку мисленнєвих здібностей майбутніх психологів.

Освещены теоретические и технологические основы практической психологии в системе высшей школы, раскрыты ее особенности и место в системе профессиогенеза личности будущего психолога-практика. Уделено внимание принципам психологической диагностики, теоретико-методологическим основам разработки психодиагностических технологий, личностным проявлениям дезадаптации начинающих психологов, специфике возникновения дезадаптивных тревожных состояний, психологическим детерминантам эмоциональных переживаний фрустрационных ситуаций в юношеском возрасте, рефлексивно-творческим технологиям профессионального развития мыслительных способностей будущих психологов.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю949.2

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА718510 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Чернинский А. А. 
Изменения ЭЭГ человека при направленном восприятии и анализе обонятельной информации / А. А. Чернинский, И. Г. Зима, Н. Е. Макарчук, Н. Г. Пискорская, С. А. Крижановский // Нейрофизиология. - 2009. - 41, № 1. - С. 70-78. - Библиогр.: 28 назв. - рус.


Індекс рубрикатора НБУВ: Е70*739.177.52*715.3 в738.4 + Ю935.111.14

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж61875 Пошук видання у каталогах НБУВ 



      
Категорія:    
6.

Пов'якель Н. І. 
Психологічні детермінанти особистісного зростання у подоланні конфліктних ситуацій у студентському віці / Н. І. Пов'якель, Н. О. Макарчук // Наук. зап. НаУКМА. Сер. Пед., психол. науки та соц. робота. - 2007. - Т. 71. - С. 44-49. - Бібліогр.: 8 назв. - укp.

Зазначено, що конфліктна взаємодія та шляхи її регуляції займають домінуюче місце у дослідженнях сучасної психології, педагогіки та конфліктологїї. Загальні положення сучасних теоретичних і методологічних аспектів базуються на виокремленні особистісного фактора в конфліктній взаємодії як основного та ключового. Психологічна детермінація як особистісний чинник конфліктної взаємодії, її виокремлення й експериментальне дослідження дозволяє більш точно визначити чинники означеної проблеми.


Індекс рубрикатора НБУВ: С5*333.7*18 + Ю937.2-70

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69184 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Макарчук Н. О. 
Особистісні детермінанти розв'язання конфліктних ситуацій у пізньому юнацькому віці : Автореф. дис... канд. психол. наук / Н. О. Макарчук; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2005. - 21 c. - укp.

Вивчено особистісні детермінанти, психологічні механізми виникнення та розв'язання конфліктних ситуацій у пізньому юнацькому віці. Розкрито суть понять "конфліктна ситуація" та "особистісні детермінанти розв'язання конфліктних ситуацій". Вивчено психологічні особливості конфліктних ситуацій та особистісної детермінації конфліктної взаємодії. Модифіковано діагностичні методики дослідження особистісної детермінації розв'язання зазначених ситуацій у пізньому юнацькому віці. Розглянуто та систематизовано базові особистісні детермінанти їх виникнення та розв'язання. Виокремлено типові конфліктні ситуації у студентському середовищі (зовнішньо-детерміновані, детерміновані групою, внутрішньо-детерміновані). Розроблено й апробовано систему з формування особистісних детермінант розв'язання конфліктних ситуацій у студентському віці особистісно-орієнтованими засобами. Обгрунтовано психологічні умови ефективності та чинники формування психологічних механізмів і особистісних детермінант розв'язання досліджених ситуацій у студентському середовищі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю954.04 + Ю937.42 + Ч421.331.3

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА341061 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Чернинский А. А. 
Индивидуально-типологические особенности перестроек ЭЭГ человека при анализе обонятельной информации: роль экстра/интроверсии / А. А. Чернинский, Н. Г. Пискорская, И. Г. Зима, С. А. Крижановский, Н. Е. Макарчук // Нейрофизиология. - 2010. - 42, № 1. - С. 70-77. - Библиогр.: 26 назв. - рус.

Изучены изменения ЭЭГ человека при предъявлении обонятельных стимулов (запахов эфирных масел) и зависимость таких перестроек от уровня экстра/интроверсии. Показано, что эта характеристика личности заметно влияет на характер одорантиндуцированных изменений ЭЭГ. Для индивидов с доминированием интроверсии была характерна большая степень неспецифической активации головного мозга при восприятии ольфакторных раздражений, что проявлялось в уменьшении мощности низкочастотных компонентов ЭЭГ в теменных, затылочных и височных областях коры. Каудально ориентированный паттерн возрастания уровня когерентности колебаний высокочастотной области спектра ЭЭГ расценивается как проявление интенсификации внутренних ассоциативных процессов. У индивидов с преобладанием экстраверсии отмечался в целом меньший уровень неспецифической церебральной активации под влиянием обонятельной стимуляции. Фронто-париетальный паттерн пространственной синхронизации колебаний ЭЭГ рассматривается как свидетельство развития сенсорно-аналитических процессов, ориентированных на внешнюю информацию. В целом полученные результаты согласуются с характеристикой психологического параметра экстра/интроверсии.


Індекс рубрикатора НБУВ: Е70*739.222.1*715.3 в73 + Е70*739.177.52*715.3 в73

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж61875 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Макарчук Н. 
Діагностика емоційно-вольової сфери підлітка з розумовою відсталістю засобами проективних методик / Н. Макарчук // Дефектологія. - 2010. - № 4. - С. 45-48. - Бібліогр.: 4 назв. - укp.

Висвітлено особливості діагностики емоційно-вольової сфери підлітка з розумовою відсталістю засобами проектних методик. Визначено спектр діагностичних проектних методик та конкретизовано етапи їх застосування у діагностичному процесі емоційно-вольової сфери підлітка з розумовою відсталістю. Встановлено можливі порушення психічної діяльності проявів поведінки. Наведено психотехнологічні прийоми проектної методики. Розглянуто особистісні причини негативного ставлення підлітка з розумовою відсталістю до міжособистісних взаємодій у навколишньому середовищі. Зроблено висновок про систему проективних методів діагностики особистості підлітка, яка допоможе своєчасно запобігти розвитку деструктивних психологічних проявів у його поведінці та ставленні до навколишнього середовища.

Освещены особенности диагностики эмоционально-волевой сферы подростка с умственной отсталостью средствами проектных методик. Определен спектр диагностических проектных методик и конкретизированы этапы их применения в диагностическом процессе эмоционально-волевой сферы подростка с умственной отсталостью. Установлены возможные нарушения психической деятельности проявлений поведения. Представлены психотехнологические приемы проектной методики. Рассмотрены личностные причины негативного отношения подростка с умственной отсталостью к межличностным взаимодействиям в окружающей среде. Сделан вывод о системе проективных методов диагностики личности подростка, которая поможет своевременно предотвратить развитие деструктивных психологических проявлений в его поведении и отношении к окружающей среде.

Features of diagnosis of emotional and volitional adolescent with mental retardation by means of design techniques. The spectrum of diagnostic techniques of design and specified stages of their application in the diagnostic process of emotional and volitional adolescent with mental retardation. Established any infringement of mental activity behaviors. Spy-design techniques are presented methodology. Considered personal reasons for the negative attitude of a teenager with mental retardation in interpersonal interactions in the environment. Concluded that a system of projective methods for diagnosis of personality teen to help in a timely manner to prevent the development of destructive psychological aspects of his behavior and attitude towards the environment.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч435.25 + Ю983.52

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж15708 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Макарчук Н. О. 
Особистісна саморегуляція підлітків з порушеннями розумового розвитку : монографія / Н. О. Макарчук; НАПН України, Ін-т спец. педагогіки. - Київ : Фенікс, 2014. - 446 c. - Бібліогр.: с. 364-413 - укp.

Визначено закономірності, психологічні механізми та показники особистісної саморегуляції підлітків з порушеннями розумового розвитку, що дозволило констатувати сутність феномену "особистісна саморегуляція". Доведено роль саморегуляції у процесі становлення особистості з порушеннями розумового розвитку в підлітковому віці. Розкрито специфіку функціонування психічних процесів (пізнавальних, регулятивних та інтегративних) і психічних станів як внутрішніх засобів особистісної саморегуляції. Показано роль та тенденції розвитку та формування рефлексивних здібностей як основи до ефективного функціонування особистісної властивості підлітків з порушеннями розумового розвитку, зокрема, здатності до саморегуляції, а також формування операції переносу алгоритму діяльності, що забезпечує інтровертовану спрямованість їх діяльності та усвідомленої активності.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю948.25

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА781627 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
11.

Концептуальная модель роли энергоинформационного пространства мира в механизмах нейродинамических процессов нормального мозга и при его функциональной патологии / Т. М. Воробьева, Н. Е. Макарчук, Е. В. Веселовская, А. В. Шляхова, С. П. Колядко, В. В. Туманова // Експерим. і клініч. медицина. - 2013. - № 1. - С. 6-17. - рус.

В експерименті на 55-ти лабораторних щурах з моделюванням поведінки гедонії (у 30-ти - потяг до канабіноїдів, у 25-ти - потяг до алкоголю) та 16-ти щурах з умовно-рефлекторним стереотипом уникнення і перемиканням на нові екзальтовані реалії у сферу дистантних енергоінформаційних взаємодій за умов їх обмеження (в камері Райха) досліджено значення енергоінформаційного простору у відновленні нейродинамічних процесів мозку. Вивчено нейроетологічні, нейрофізіологічні, когнітивні, електрофізіологічні механізми відновлення порушених функцій. За канабіноїдної залежності використано надмалі дози імплантації ембріональної тканини п'явки, що містить анандамід - ліганд канабіноїдних рецепторів. Можна припустити, що ці дози анандаміду мали, згідно з теорією О.І. Епштейна, хвильову інформаційну форму, що впливає позитивно на тваринний об'єкт. Надмалі дози білка S-100 та пептиду дельта-сон також, мабуть, мають хвильову інформаційну форму дії, знаходячись у світовому енергоінформаційному просторі, відновлюють нейродинамічні процеси за експериментальної гедонії у щурів. Обмеження впливів енергоінформаційних дій простору за умови поміщення щурів у камеру Райха за ауторезонансними механізмами через G-рецептори мембран клітин відновлюють їх нейродинамічний гомеостаз.

В эксперименте на 55-ти лабораторных крысах с моделированием гедонического поведения (у 30-ти - влечение к каннабиноидам, у 25-ти - влечение к алкоголю) и 16-ти крысах с условно-рефлекторным стереотипом избегания и переключением на новые экзальтированные реалии в сферу дистантных энергоинформационных взаимодействий в условиях их ограничения (в камере Райха) исследовано значение энергоинформационного пространства в восстановлении нейродинамических процессов мозга. Изучены нейроэтологические, нейрофизиологические, когнитивные, электрофизиологические механизмы восстановления нарушенных функций. При каннабиноидной зависимости использованы сверхмалые дозы имплантации эмбриональной ткани пиявки, содержащей анандамид - лиганд каннабиноидных рецепторов. Можно допустить, что эти дозы анандамида имели, согласно теории О.И. Эпштейна, волновую информационную форму, влияющую позитивно на животный объект. Сверхмалые дозы белка S-100 и пептида дельта-сна также, по-видимому, имеют волновую информационную форму воздействия, находясь в мировом энергоинформационном пространстве, восстанавливают нейродинамические процессы при экспериментальной гедонии у крыс. Ограничение влияний энергоинформационных воздействий пространства в условиях помещения крыс в камеру Райха по ауторезонансным механизмам через G-рецепторы мембран клеток восстанавливает их нейродинамический гомеостаз.


Індекс рубрикатора НБУВ: Е60*739.177 + Р252.797.7

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж16674 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
12.

Макарчук Н. 
Специфіка впливу психічних процесів на особистісну саморегуляцію підлітків із порушеннями розумового розвитку / Н. Макарчук // Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. - 2013. - № 4. - С. 33-40. - Бібліогр.: 13 назв. - укp.

Подано результати діагностики психічних процесів, що забезпечують функціонування саморегуляції у підлітків з порушеннями розумового розвитку.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч435.1

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж15708 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
13.

Макарчук Н. О. 
Психологія особистісної саморегуляції підлітків з порушеннями розумового розвитку : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.08 / Н. О. Макарчук; НАПН України, Ін-т спец. педагогіки. - Київ, 2014. - 40, [1] c. - укp.

Вперше - сформульовано поняття "особистісна саморегуляція підлітків з порушеннями розумового розвитку". Обгрунтовано теоретико-методологічні засади психології особистісної саморегуляції цієї категорії підлітків з позицій міждисциплінарного підходу. Встановлено операціональний характер особистісної саморегуляції цих підлітків та визначено операцію алгоритму перенесення діяльності як складової її психологічних механізмів. Визначено комплементарність особистісної саморегуляції та констатовано особистісні засоби, що складають зміст комплементарності та виступають функціями реалізації особистісної саморегуляції підлітків з порушеннями розумового розвитку. Розкрито роль рефлексії та рефлексивних здібностей у саморегуляції особистості підлітків цієї категорії. Охарактеризовано специфіку особистісної саморегуляції підлітків як властивості їхньої особистості. Удосконалено прикладні основи психологічної діагностики психології особистості з атиповим розвитком, положення патопсихології щодо встановлення та опису клінічних проявів спектра вторинних порушень патопсихологічного генезу у разі порушення розумового розвитку, положення про свідомість та самосвідомість у разі порушення розумового розвитку. Набули подальшого розвитку положення міждисциплінарного підходу, загальна теорія психічної саморегуляції, положення психологічної науки про психотерапію, психокорекцію та превенцію порушень психічної діяльності особистості з атиповим розвитком.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю948.25

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА409764 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
14.

Макарчук Н. 
Методичні основи професійно-трудової реабілітації дітей із порушеннями розумового розвитку / Н. Макарчук, О. Хованова // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 1. - С. 38-45. - Бібліогр.: 8 назв. - укp.

Наведено результати розв'язання проблеми становлення особистості розумово відсталої дитини, її адаптації та соціалізації шляхом розроблення та апробації на практиці діяльності навчально-виховного комплексу науково обгрунтованої моделі професійно-трудової реабілітації розумово відсталих дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Розглянуто структуру моделі, яка складається чотирьох блоків: просторово-часового, ціннісно-орієнтованого, управлінського та функціонально-діяльнісного. Розкрито змістове наповнення просторо-часового блоку, яке визначається навчальним середовищем, його взаємообумовленістю з тривалістю навчання в комплексі та специфікою соціокультурного і спеціального освітнього середовища. Зазначено, що змістовим наповненням ціннісно-орієнтованого блоку є соціальне, компетентнісне та психолого-педагогічне проектування. Наголошено, що управлінський блок забезпечується педагогічним керівництвом та учнівським самоврядуванням, а функціонально-діяльнісний − навчально-виробничою практикою та професійно-трудовим навчанням. Доведено, що запровадження означеної моделі дозволило визначити професійно-трудову реабілітацію як узгоджену систему діяльності освітньої установи, навчально-виховного, трудового та професійного процесів, що забезпечують становлення особистості такої дитини та формування в неї адаптивності як особистісної властивості.

Приведены результаты решения проблемы становления личности умственно отсталого ребенка, его адаптации и социализации путем разработки и апробации на практике деятельности учебно-воспитательного комплекса научно обоснованной модели профессионально-трудовой реабилитации умственно отсталых детей-сирот и детей, лишенных родительской опеки. Рассмотрена структура модели, которая состоит из четырех блоков: пространственно-временного, ценностно-ориентированного, управленческого и функционально-деятельностного. Раскрыто содержательное наполнение пространственно-временного блока, которое определяется учебной средой, ее взаимообусловленностью с продолжительностью обучения в комплексе и спецификой социокультурной и специальной образовательной среды. Указано, что смысловым наполнением ценностно-ориентированного блока выступает социальное, компетентностное и психолого-педагогическое проектирование. Отмечено, что управленческий блок обеспечивается педагогическим руководством и ученическим самоуправлением, а функционально-деятельностный - учебно-производственной практикой и профессионально-трудовым обучением. Доказано, что введение данной модели позволило определить профессионально-трудовую реабилитацию как согласованную систему деятельности образовательного учреждения, учебно-воспитательного, трудового и профессионального процессов, обеспечивающих становление личности такого ребенка и формирование в нем адаптивности как личностного свойства.

In the article the results of solving the problem of personality with mental retardation formation, adaptation and socialization by development and testing the model of vocational rehabilitation are presented. The structure of vocational rehabilitation is a result of context and dynamics consistent educational process and peculiarities of personality formation in individuals with intellectual disabilities interplay. The modeling was carried out on the defined methodological basis for implementation of the rehabilitation process in the education complex system: structured and consistent activities of educational complex, program and methodological providing of innovations in the educational process, integration of methods, principles, forms and means of personalized education, psychological and social support, complex differentiated character of vocational rehabilitation as an activity. It is found that the integration of defined areas, that are organizationally provided by functionality of space-time, management, value-oriented and functional-activity units, determines the formation of the spectrum of competencies of students with mental retardation and ensures the effectiveness of their future adaptation and socialization. Vocational and occupational rehabilitation of orphans and children deprived of parental care is found to be a system of specially organized and purposeful influence on the development, establishment and functioning of personality of such children through integration of educational environment, alignment of their training duration with the specific socio-cultural and special educational environment, providing social, competence and psychological-medical-pedagogical planning, which is provided by occupational and specialized training and differentiated nature of learning and working practice. Vocational rehabilitation is a basic condition for effective socialization of children with intellectual disabilities and their adaptation to the conditions of further independent living.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч435.266

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж15708 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
15.

Макарчук Н. 
Психологічна допомога дітям з особливостями психофізичного розвитку у подоланні наслідків перебування у зоні військового конфлікту / Н. Макарчук, О. Хованова, Т Хирна // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 4. - С. 68-74. - Бібліогр.: 5 назв. - укp.

Здійснено теоретичний аналіз психічної травми як соціального процесу, що детермінує появу психічних розладів у дітей і підлітків, які мали досвід перебування в зоні військових дій та конфлікту. Виявлено та описано труднощі функціонування дітей із порушеннями психофізичного розвитку та/або психічними порушеннями за умов неструктурованої агресії та її наслідків для їхнього психічного здоров’я і благополуччя. Висвітлено досвід надання психологічної допомоги в межах спеціального навчально-виховного комплексу дітям означеної категорії, переселенцям із зони АТО, основне призначення якої - часткова десенсибілізація негативних почуттів, зниження рівня тривожності, створення позитивних передумов до укріплення психологічного здоров’я та створення атмосфери безпеки. Наголошено, що перевага під час надання допомоги надавалася технікам психотерапії, психокорекції, техніці подолання посттравматичного розладу та терапії тривожно-фобічних розладів і панічних проявів, ігровим технологіям. Доведено вплив психічної травми на порушення психічного здоров’я та благополуччя дітей. Встановлено взаємообумовленість між віком та тенденціями подолання психічної травматизації. Констатовано, що втрата безпеки життєдіяльності детермінує порушення в адаптації дітей та їхній подальшій травматизації поза зоною військових дій.

Осуществлен теоретический анализ психической травмы как социального процесса, детерминирующего появление психических расстройств у детей и подростков, которые имели опыт пребывания в зоне военных действий и конфликта. Выделены и описаны трудности функционирования детей с нарушениями психофизического развития и/или психическими нарушениями в условиях неструктурированной агрессии и ее последствий для их психического здоровья и благополучия. Освещен опыт оказания психологической помощи в рамках специального учебно-воспитательного комплекса детям указанной категории, переселенцам из зоны АТО, основное назначение которой - частичная десенсибилизация негативных чувств, снижение уровня тревожности, создание положительных предпосылок к укреплению психологического здоровья и созданию атмосферы безопасности. Отмечено, что преимущество при оказании помощи предоставлялось техникам психотерапии, психокоррекции, технике преодоления посттравматического расстройства и терапии тревожно-фобических расстройств и панических проявлений, игровым технологиям. Доказано влияние психической травмы на нарушение психического здоровья и благополучия детей. Установлена взаимообусловленность между возрастом и тенденциями преодоления психической травматизации. Констатировано, что потеря безопасности жизнедеятельности детерминирует нарушения в адаптации детей и их дальнейшей травматизации вне зоны военных действий.

The article describes the experience of providing a psychological assistance to displaced children from the ATO area in the education center. The theoretical analysis of the effects of psychological trauma is done and it is found that in Ukraine, along with the dominance of the medical causes of unstructured aggression, the existing military conflict on the designated territory as a social process, which affects society and personality and which is characterized as a process of destruction of the social system, is of a great value and has an impact on the inner world of an individual. The observation of psychological trauma as a social process made it possible to identify the probable causes that determine the appearance of mental disorders in children and adolescents who have had the experience of being in a conflict zone. The influence of psychological trauma on mental health violations in children and its negative effect on children’s well-being is proven. It is established that the loss of security determines a maladaptation of children and strengthens further trauma deployment outside the hostile area. It is found that most of these children have symptoms of posttraumatic stress disorder, anxiety and phobic disorders with panic symptoms. At the same time, the refugee children from the area of ATO are found to have somatic spectrum disorders. It confirms the idea of the interdependence between time of staying in the zone of military conflict and duration of negative factors affecting mental functioning of the children. High levels of anxiety and irritation as a form of autoagression which determine depression and suicidal tendencies, and interdependence between the age and capability of mental trauma overcoming are found. It is confirmed that the younger the children are the easier they overcome traumatic situation. At the same time, the negative indicators of physical health in children aged 3 to 6 years are found. It is interpreted as an evidence of high intensity of mental development in this age period and increasing effect of externally mediated negative factors that are likely to result in neuroticism in adolescence in further.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983 + Ю948.4-82

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж15708 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
16.

Захарчук Н. 
Проектні технології в початковій школі / Н. Захарчук, Н. Макарчук // Молодь і ринок. - 2014. - № 5. - С. 162-166. - Бібліогр.: 5 назв. - укp.

Досліджено проектні технології у сучасній школі як перспективний засіб модернізації та оптимізації навчального процесу. Охарактеризовано сутність проектних технологій, особливості їх використання у навчально-виховному процесі загальноосвітніх закладів. Виокремлено перспективи та проблеми впровадження методу проектів у початковій школі. Наведено практичні переваги застосування проектних технологій у навчанні школярів молодших класів. Розглянуто проектні технології як методику навчання у початковій школі. Проаналізовано роль вікових і психологічних особливостей учнів на різних етапах проектної діяльності. Встановлено, що проектна робота сприяє формуванню у молодших школярів вміння працювати в колективі, відчувати себе членом команди, здатності до адекватної самооцінки, навичок аналітичного погляду на інформацію.

Исследована проектные технологии в современной школе как перспективное средство модернизации и оптимизации учебного процесса. Охарактеризованы сущность проектных технологий, особенности их использования в учебно-воспитательном процессе общеобразовательных учреждений. Выделены перспективы и проблемы внедрения метода проектов в начальной школе. Представлены практические преимущества применения проектных технологий в обучении школьников младших классов. Рассмотрены проектные технологии как методика обучения в начальной школе. Проанализирована роль возрастных и психологических особенностей учащихся на различных этапах проектной деятельности. Установлено, что проектная работа способствует формированию у младших школьников умения работать в коллективе, чувствовать себя членом команды, способности к адекватной самооценке, навыков аналитического взгляда на информацию.

Studied design technology in the modern school as a promising means of modernization and optimization of the educational process. Characterized the essence of design technologies, especially their use in the educational process in educational institutions. Highlighted the prospects and problems of introduction of a method of projects in elementary school. Provides practical advantages of the use of design technologies in teaching primary school children. Considered design technology as a method of teaching in elementary school. Analyzed the role of age and psychological characteristics of students at different stages of the project activity. It has been established that the project work contributes to the formation of the younger students the ability to work in a team, to feel part of the team, the ability to self-esteem, skills, analytical look at the information.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.221

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж24982 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
17.

Омельченко А. Н. 
фМРТ-визуализация функциональных паттернов нейронных сетей при выполнении циклических движений пальцев руки: возрастные особенности / А. Н. Омельченко, Н. Е. Макарчук // Нейрофизиология. - 2017. - 49, № 5. - С. 411-423. - Библиогр.: 37 назв. - рус.

С использованием функциональной магнитно-резонансной томографии (фМРТ) выявляли паттерны активности нейронных макросетей при выполнении здоровыми людьми циклических движений пальцев руки и изучали возрастные особенности этих паттернов. Были обследованы 3 возрастные группы испытуемых (диапазон 7 - 86 лет). Парадигма активации соответствовала простым повторным тест-движениям соприкасания подушечек большого и указательного пальцев правой руки. Проанализировали паттерны активации, деактивации и функциональной связанности сенсомоторной, дефолтной и фронто-париетальной сетей головного мозга. Схемы активации зон первичной и ассоциативной сенсомоторной коры при выполнении двигательного тест-задания испытуемыми разного возраста оказались весьма сходными. Одновременно с процессами активации сенсомоторной сети наблюдались частичная деактивация определенных узлов дефолтной нейронной сети, а также формирование функциональной связанности некоторых ее узлов. Полученные факты служат подтверждением гетерогенности дефолтной сети, разные участки которой могут одновременно демонстрировать десинхронизацию и функционировать автономно. Есть основания полагать, что в юношеском возрасте функциональная связанность зон, соответствующих дефолтной сети, сформирована не полностью. Выявилась функциональная связанность фронто-париетальной нейронной сети, состоящей из участков теменной коры и дорсолатеральной префронтальной коры обоих полушарий головного мозга. У лиц пожилого возраста функциональная связанность дорсолатеральной префронтальной коры левого полушария с остальными участками фронто-париетальной нейронной сети ослаблена.


Індекс рубрикатора НБУВ: Е70*738.24 + Е60*739.177.52*043.5

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж61875 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
18.

Макарчук Н. Р. 
Особливості впливу препарату келтикан та поляризуючого світла на ознаки невропатичного болю в комбінованій терапії діабетичної полінейропатії / Н. Р. Макарчук, Л. П. Мартинюк // Боль. Суставы. Позвоночник. - 2018. - 8, № 2. - С. 111-116. - Бібліогр.: 22 назв. - укp.

Діагностика та лікування діабетичної полінейропатії мають особливе значення для хворих на цукровий діабет, оскільки вона може призводити до тяжких наслідків. Мета роботи - підвищення ефективності лікування невропатичного болю шляхом включення препарату келтикан та поляризуючого світла в комплексну терапію діабетичної полінейропатії. Обстежено 99 хворих на цукровий діабет 2-го типу, ускладнений діабетичною полінейропатією. Пацієнти були розподілені на 3 групи: до контрольної групи увійшли 32 пацієнти, які отримували стандартне лікування, 32 хворі 2-ї групи додатково отримували келтикан по 1 капсулі тричі на добу впродовж місяця, а 35 хворим 3-ї групи додатково було призначено 12 лікувальних процедур поляризуючим світлом. Оцінку інтенсивності невропатичного болю проводили за допомогою модифікованого опитувальника DN4. Установлено позитивний клінічний ефект лікування в усіх групах після 12-денного курсу лікування, який зберігався впродовж 3 місяців у 2-й та 3-й групах, а через 6 місяців - лише в групі з додатковим призначенням келтикану. Висновки: використання опитувальника DN4 із модифікованою шкалою оцінки показників невропатичного болю дозволяє оптимізувати діагностику даного ускладнення у хворих на цукровий діабет. Включення препарату келтикан та поляризуючого світла в стандартну комплексну терапію діабетичної полінейропатії підвищує клінічну ефективність лікування невропатичного болю.


Індекс рубрикатора НБУВ: Р415.160.23-7 + Р62-3

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж100581 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
19.

Гуляр С. А. 
Физиологические эффекты света с преобразованной фуллереном пространственной структурой / С. А. Гуляр, З. А. Тамарова, Е. К. Кириленко, Н. Б. Филимонова, Н. Е. Макарчук, Ю. Н. Кривдюк // Мед. інформатика та інженерія. - 2019. - № 1. - С. 39-58. - Библиогр.: 34 назв. - рус.

Экспериментально показано, что преобразованный фуллереном поляризованный (аппарат биоптрон) или рассеянный (очки Tesla HyperLight Eyewear) свет вызывают достоверные физиологические изменения, выявленные в антиноцицептивной сфере, ЦНС и ВНД. Выявлено достоверное ослабление болевой реакции (анальгетическое действие) и увеличение продолжительности сна (успокаивающее действие). Многомесячное пребывание животных под фуллереновым освещением выявило замедление развития некоторых признаков старения. Мозаика ЭЭГ-активности свидетельствовала о развитии более созерцательного отношения к интроспективным эмоциональным переживаниям прошлых событий при активном вовлечении их в образное моделирование гипотетического будущего. Установлено, что в естественных условиях преобразованный фуллереном свет облегчает выполнение зрительно-моторных тестов. При длительной корректурной нагрузке фуллереновый свет, способствовал увеличению скорости переработки информации в зрительном анализаторе, повышал внимание и ослаблял утомляемость. Качество выполнения интенсивной умственной нагрузки возрастало. Моделирование "ослепления" водителя по данным сенсомоторных реакций на фоне ЭЭГ мозга человека выявило увеличение скорости межполушарных информационных процессов и повышение качества и эффективности принимаемых решений.


Індекс рубрикатора НБУВ: Р120.113 + Р252.211

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж25988 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
20.

Березовчук Л. В. 
О биоэлектрической буферной системе головного мозга / Л. В. Березовчук, Н. Е. Макарчук // Клініч. хірургія. - 2020. - 87, № 7/8. - С. 53-57. - Библиогр.: 17 назв. - рус.

Цель работы - разработка объективного количественного критерия электроэнцефалограммы для оценки функционального состояния головного мозга человека. Проведен анализ фоновых электроэнцефалограмм в 6 группах обследованных пациентов с разными диагнозами (всего 41 пациент). Группу контроля составили 7 человек в возрасте от 20 до 56 лет (средний возраст 35 лет). Запись электроэнцефалограмм проводили при помощи 16-канального электроэнцефалографа "NeuroCom standart" (ХАИ - Медика, Украина) в соответствии с международной системой записи "10 - 20". Проанализировано количество значимых межполушарных асимметрий по мощности сигналов отдельных ритмов и по мощности суммарного биоэлектрического сигнала в билатерально-синхронных точках головы в каждой из групп. Эпоха анализа - 1 мин. Установлено, что наименьшей значимой разницей по мощности биоэлектрического сигнала в билатерально-синхронных точках головы можно считать разницу в 1,4 раза. Количество значимых межполушарных асимметрий у человека может варьировать в большом диапазоне - от 9 до 25. Не все значимые межполушарные асимметрии по мощности сигналов отдельных ритмов сохраняются при анализе значимых межполушарных асимметрий по мощности суммарного биоэлектрического сигнала. Межполушарные асимметрии по мощности суммарного биоэлектрического сигнала в билатерально-синхронных точках головы могут иметь более важное информационное значение, чем межполушарные асимметрии по мощности сигналов отдельных ритмов. Выводы: количество значимых межполушарных асимметрий по мощности сигналов отдельных ритмов у здоровых людей может варьировать от 16 до 18. Уменьшение количества межполушарных асимметрий по суммарной мощности биоэлектрического сигнала по сравнению с количеством межполушарных асимметрий по мощности сигналов отдельных ритмов более чем в 4 раза говорит о наличии биоэлектрической буферной системы головного мозга.


Індекс рубрикатора НБУВ: Р627.7-436.14

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж26838 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського