Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (13)Реферативна база даних (471)Книжкові видання та компакт-диски (46)
Пошуковий запит: (<.>K=АРТЕФАКТ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 65
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Ємець О.В. 
Семантика, синтактика та прагматика тропів в аспекті поетизації художньої прози (на матеріалі оповідань Ділана Томаса): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / О.В. Ємець ; Київ. держ. лінгв. ун-т. — К., 2000. — 19 с. — укp.

Розглянуто поетизацію як принцип організації тексту, що включає використання певних прийомів, які сприяють актуалізації основних ознак поетичної мови в прозовому творі. Внаслідок комплексного аналізу семантики, синтактики та прагматики творів у оповіданнях британського поета Д.Томаса визначено головні прояви поетизації прози митця. Аналіз семантико-тропеїчних проявів поетизації прози дозволив виявити зміни в ідіолекті й тропеїці прозаїка, що відображається у переході від оживлення, олюднення природи за допомогою антропоморфних тропів у ранніх оповіданнях до образної характеристики зовнішності й поведінки людей з використанням зооморфних і артефактних тропів у пізніх творах. Встановлено важливу роль фоностилістичних засобів як тропотвірного фактора в прозі автора. Виділено основні параметри синтактики тропів, а також показано, як зв'язок семантики та синтактики даних засобів дозволяє виявити прагматичний ефект їх використання. Надмірність тропів розглянуто як провідний прагматико-тропеїчний прояв поетизації прози. Доведено, що основні прийоми поетизації прози найбільшою мірою актуалізуються в тропеїчних полях - фрагментах текстів з високою концентрацією тропів, що дає підстави охарактеризувати тропеїчні поля в оповіданнях Д.Томаса як концентрований прояв поетизації прози.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш143.21-312 + Ш5(4ВЕЛ)-4 Томас Д. 457
Шифр НБУВ: РА311683 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
2.

Бабченко Я. Ю. 
Образна презентація інформації у сучасному медіапросторі культури / Я. Ю. Бабченко. — Б.м., 2021 — укp.

Дослідження присвячене розгляду сучасних медіатехнологій як чинникарозвитку культурно-мистецького середовища, образної презентації інформації вмедіакультурі. Проаналізовано взаємодію медіатехнологій і мистецтва уграфічному дизайні, виставковій діяльності музеїв і галерей, особливостіартпростору естради і шоу-бізнесу, а також образних презентацій під часфестивальних заходів. Визначено й охарактеризовано тенденції у взаємодіїмистецтва й медіатехнологій на рівні універсальних і локальних артефактів таструктурно-функціональних ознак комунікації, розкрито жанрові і видовіособливості синтезу мистецтв і медіатехнологій у виставковій діяльності музеїві галерей, у графічному дизайні, в шоу-бізнесі, сценічних артпрезентаціях.Охарактеризовано форми образної презентації інформації як ігрову реальність;визначено основні концепти образних комунікацій в середовищі сучасногоміста; показано вплив інсталяцій, образних презентацій інформації наформування віртуального простору. Медійні технології утворюютькомунікативне поле, в якому поєднуються комунікації і сценічний простіробразної презентації інформації, насичений візуальними ефектами,танцювальними, пластичними мізансценами.Ключові слова: медіапростір, мистецтво, синтез мистецтв та інформаційно-комунікативних технологій, імагінація, естрада, шоу-бізнес.^UThe study is devoted to the consideration of modern media technologies asa factor in the development of the cultural and artistic environment, in particularthe figurative presentation of information in media culture. Figurative presentationsare still little studied in terms of game communication, artistic synthesis ofinformation messages. The purpose of the study is to identify trends in thedevelopment of figurative presentation in the modern information environment. Thisdetermines its tasks: to identify trends in the interaction of art and media technologiesat the level of universal and local artefacts and structural and functional features ofcommunication; to consider the synthesis of arts and media technologies in theexhibition activities of museums and galleries, in graphic design, in show business,stage art presentations. The object of research is modern media technologies as afactor in the development of the cultural and artistic environment, the subject is thefigurative presentation of information in media culture as an artistic whole.Theoretical and methodological principles of analysis of modern media technologiesare substantiated taking into account the dialogue of cultures, in particular, figurativeforms of information's presentation in exhibition activities of museums, galleries,archives and libraries, graphic design, pop and show business, design and fashion.The figurative integrity of the cultural space of a modern city is characterized, whichincludes artistic and information technologies reveals the presentation peculiarities ofthe world of things in mass culture.It is emphasized that in the field of exhibition activities, figurative presentations of information are based on a combination of traditional and non-traditionalforms of communicative communication. The gallery business has developed. Key words: art, synthesis of arts and information and communicationtechnologies, imagination, design, variety, show business.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Бойчук С.С. 
Феномен культурної ідентичності: філософсько-методологічний аналіз: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.04 / С.С. Бойчук ; Ін-т філософії ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Розкрито концептуальні засади основних підходів до визначення поняття ідентичності в сучасній соціальній теорії. Запропоновано філософсько-методологічну концепцію поняття культурної ідентичності, визначено культурну ідентичність як поняття культурного "Я", що виникає завдяки акту рефлексії, спрямованого на пізнання первинних смислів культури, онтологічного підгрунтя існування культури, її центрального ядра або прафеномену. Доведено, що становлення структур культурної ідентичності пов'язано зі здійсненням культури, її актуалізації у вигляді різноманітних артефактів дослідження ідентичності. Розкрито гносеологічні засади та визначено евристично-методологічний потенціал концепту "фаустівської культури", досліджено фундаментальні моделі культурної ідентичності в межах смислового та цінного простору "фаустівського" - західноєвропейського - культурного типу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*671 +
Шифр НБУВ: РА365262

Рубрики:

      
4.

Бондарчук В. О. 
«Феномен творчості Дмитра Гнатюка в музично-театральній культурі України другої половини ХХ – початку ХХІ століття» / В. О. Бондарчук. — Б.м., 2019 — укp.

Дослідження присвячене мистецтвознавчій експертизі феномена творчості Дмитра Гнатюка в музично-театральній культурі України другої половини ХХ – початку ХХІ століття.Науковою проблемою дисертації є комплексне мистецтвознавче та культурологічне дослідження феномена творчості Дмитра Михайловича Гнатюка – видатного оперного співака, режисера-постановника, педагога та гро-мадського діяча, що спонукає до об'єктивного аналізу історичних процесів музичної культури України другої половини ХХ – початку ХХІ століття, а відтак і осмислити витоки сучасних мистецьких явищ у національному ду-ховному просторі доби оновлення, виявити сутність художньої творчості в контексті загально-гуманітарного дискурсу. У часи сьогодення, якнайбільше відчувається потреба ідентифікації української духовної спадщини, кристалізації в її основі ментальних сутнісно-неповторних особливостей. Упродовж останніх десятиліть дослідження в царині творчої біографістики стали одними з найзатребуваніших у вітчизняній гуманітаристиці. Адже соціокультурний розвиток суспільства значною мірою зумовлюється діяльністю особистостей, які володіють особливою волею та потенціалом, що здійснюють активний мистецький поступ і художні відкриття. Виокремлюючи поняття Митця в окрему площину аналізу, сучас-на гуманітаристика значно розширила науковий тезаурус, структуруючи його синонімічну послідовність, що виражена такими моделями як: майстер, ху-дожник, митець, рефлексивний художник, стимулюючи до перманентного переосмислення категоріального апарату не тільки мистецтвознавства, а й культурології, філософії, соціології, психології. Закріплюючи проблему в об-раний контекст, ми маємо можливість відслідкувати чіткий механізм адаптації особистості, її акультурації, самоактуалізації, саморепрезентації, саморефлексії, послідовного становлення та звершення у складному комунікативному середовищі. Саме крізь призму біографістики, біографічного методу дослідження стає можливим реконструкція прихованих раніше і маловивчених аспектів творчої активності, рефлексія якої зумовлена систематизованими емпіричними надбаннями, їх осмисленням з подальшим включенням у вимір теоретичного узагальнення та обґрунтування. Сформу-лювати визначення творчої особистості на вістрі сучасних наукових висновків є надзвичайно складним завданням, оскільки її смислова структура суттєво розпорошується в результаті перманентної зміни інструментарію пізнання її сутності. За умови включення поняття у зазначений комунікативний простір, порушуються відповідні граматичні та синтаксичні зв'язки, що, відповідно, стимулює до певних семантичних викривлень та по-рушень.Застосовуючи біографічний метод дослідження, ми вивчаємо унікальну постать – Д. М. Гнатюка в контексті розвитку музичної культури України другої половини ХХ – початку ХХІ століття, творчість якого стала невід'ємною складовою не лише вітчизняного, а й світового оперного мис-тецтва. Його індивідуальні творчі звершення не тільки увійшли до золотого фонду національної культури, а й дають змогу переосмислити ключові ас-пекти в розвитку українського музично-театрального мистецтва. Для того, щоб здійснити об'єктивне, неупереджене дослідження об'ємної спадщини Дмитра Гнатюка не лише як унікального артефакту, а й збагнути його численні зв'язки з українською традицією, і зі світовими тенденціями музич-ного театру, варто висвітлити складні й багатогранні процеси становлення і розвитку цієї мистецької галузі в Україні загалом. Такий підхід вимагає залу-чення до аналітичного апарату дисертації актуального пласту сучасної культурологічно-мистецтвознавчої думки – психологічної характеристики Митця у світлі існуючих на сьогодні концепцій психології творчості, а також визначення естетико-світоглядних пріоритетів видатного Майстра як своєрідного механізму до пізнання сутності його індивідуальності та неповторності. Взята за основу дослідження системна послідовність – Дмитро Гнатюк: оперний співак, режисер-постановник, педагог дає можливість цілісно охопити творчу біографію Митця, комплексно проаналізувати накопичений досвід в контексті його матеріального та духовного надбання.^UThe scientific problem of the presented dissertation is the complex study of art and culture of Dmytro MykolaiovychMykhaiovych Hnatyuk's creativity phe-nomenon, an outstanding opera singer, stage director, teacher and public figure, which prompts an objective analysis of the historical processes of musical culture in Ukraine in the second half of the 20th and the beginning of the 21st century, and thus, to understand the origins of modern artistic appearance in the national spiri-tual world of modernisation, to reveal the essence of artistic creativity in the con-text of the general humanitarian discourse. In the present times, the greatest need is for the identification of the Ukrainian spiritual heritage, the crystallisation of es-sentially-unique features in its mental basis. Names such as Eugenia Mirosh-nichenko, Anatoliy Solovyanenko, Dmytro Hnatyuk are a breakthrough in the Ukrainian mentality in the sphere of its world art recognition, creating a landmark for national identity.Using the biographical method of research, we study the unique figure - D. M. Gnatyuk in the context of the Ukrainian musical culture development in the second half of the 20th and early 20th centuries, whose creativity has become an integral part of not only domestic but also world operatic art. His individual crea-tive achievements not only entered the golden fund of the national culture, but also allow us to rethink the key aspects of the development of Ukrainian musical and theatrical art. In order to carry out an objective, unbiased study of Dmytro Hnatyuk's volumetric heritage not only as a unique artifact, but also to grasp his numerous connections with the Ukrainian tradition, and with the world tendencies of the musical theater, one should highlight the complex and multifaceted proc-esses of formation and development of this artistic industry in Ukraine as a whole. Such an approach requires the inclusion of a contemporary cultural-artistic thought – the psychological characteristics of the artist in the light of existingpsychological concepts of creativity, as well as the definition of the aesthetic-ideological priori-ties of the outstanding Master as a kind of mechanism for the knowledge of the essence of his personality and originality, to the analytical apparatus of the disser-tation. Dmytro Hnatyuk: opera singer, director-director, teacher gives an opportu-nity to comprehensively cover the creative biography of the artist, comprehen-sively analyse the accumulated experience in the context of his material and spiri-tual heritage.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Височанський Р. Р. 
Дискурсивна практика орієнталізму: соціокультурні репрезентації іншого: автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.03 / Р. Р. Височанський ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2011. — 12 с. — укp.

Наведено історико-філософський та соціокультурний аналіз дискурсу орієнталізму. Орієнталізм - пізнавальна, культурно-смислова дискурсивна єдність, що в західноєвропейському культурому середовищі репрезентує комплекс знань, уявлень, кривотлумачень та стереотипів про різноманітні артефакти східних культур. У найвідомішій експлікації, автором якої є американський дослідник Е. Саїд, орієнталізм тлумачиться як владний дискурс, що специфічно відображає тип гуманітарного (канонічного) знання про Схід (Іншого). В дискурсі орієнталізму стимульовано й узагальнено характеристики незахідних цивілізацій, які як уявлення про Іншого експлікують у правилах щоденного слововжитку дію культурної сили європейського самопізнання. Головні зусилля критики, яка аналізує феномен орієнталізму, становлять спробу перегляду канону репрезентації Іншого в західній культурі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*327.01 + Ю223.32
Шифр НБУВ: РА380658 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
6.

Вишницька Ю.В. 
Міфологеми Олександра Блока у російському етнокультурному просторі: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.02 / Ю.В. Вишницька ; НАН України. Ін-т мовознав. ім. О.О.Потебні. — К., 2003. — 25 с. — укp.

Зазначено етнолінгвістичне тло дослідження образів: зроблено спробу реконструювати компліментарні парадигми міфологем (запозичені та етнічні міфи). Проведено системне дослідження образів зі світу речей, що складають центральний міфологічний пласт духовної культури російського етносу. Запропоновано індивідуальну інтерпретацію культурологічних артефактів; проаналізовано дескрипторні ряди інтенсіональних полів міфологеми у просторах полісвітів універсуму, механізми трансформації образів із системи профанічних речей у розряд сакралізованих ритуальних предметів, образів-символів у хронотипи (як-от "дзеркало', "книга"). Досліджено функціонування міфологем на різних культорологічних зрізах, що свідчить про багатогранність російського етнічного художнього образу у текстах О.Блока.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.2-72 Блок О. + Ш5(4РОС)6-4 Блок 457 +
Шифр НБУВ: РА322953

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Вовк Ю. Р. 
ТОВАРОЗНАВЧА ЕКСПЕРТИЗА ХОЛОДНОЇ ЗБРОЇ: автореферат дис. ... д.філософ : 076 / Ю. Р. Вовк. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертаційна робота Вовк Ю. Р. присвячена науково-теоретичному обґрунтуванню та проведенню товарознавчої експертизи клинкової холодної зброї для встановлення її автентичності, а також прогнозуванню вартості в завданнях оцінювання рівня можливих збитків національної культури у разі її втрати. Були поставлені та виконані такі завдання: обґрунтувано вибір зразків клинкової холодної зброї, представленої в українських музеях та приватних колекціях, яка належить до певних історичних періодів та має різне призначення; запропонувано необхідну і достатню сукупність критеріїв і показників якості для встановлення автентичності та прогнозування вартості клинкової холодної зброї; визначено критерії для ідентифікації та встановлення еталонного виду клинкової холодної зброї на основі її морфометричних параметрів та показників спорідненості Рассела-Рао. Для виконання завдань було розроблено методику визначення хімічного складу поверхні клинкової холодної зброї щодо її автентичності та вікової приналежності; також виявлено вплив термічної обробки холодної зброї на хімічний склад її поверхні та процес природного самоочищення клинкової холодної зброї; розроблено регламент для проведення товарознавчої експертизи клинкової холодної зброї для встановлення її автентичності; розроблено математичну модель прогнозування вартості клинкової холодної зброї, зокрема для визначення збитків, нанесених музейному фонду України внаслідок збройної агресії російської федерації; впроваджено результати досліджень у практику проведення товарознавчих судових експертиз та професійної оцінювальної діяльності.У ході виконання поставлених завдань досліджено тенденції і проблеми, пов’язані з розвитком товарознавчої експертизи холодної зброї в Україні та світі. Вивчено закономірності ціноутворення на історичну клинкову холодну зброю та особливості її реалізації, побудовано математичну модель, яка дозволяє здійснювати обґрунтоване прогнозування вартості на основі обліку корисної інформації про неї – відомостей про її вік, спосіб виготовлення, причетність до історичних подій, стан збереження та інше. Результати цієї роботи будуть корисними для товарознавчого оцінювання рівня збитків національної та світової культури, нанесеними військовими діями, а також для визначення облікової вартості та страхових сум.У роботі описано результати досліджень хімічного складу поверхні клинкової холодної зброї, що отримані на основі стандартних методів досліджень: органолептичного, морфометричного, рентгенофлуоресцентного аналізу, емісійного аналізу за допомогою електронного мікроскопа та методів математичного моделювання. Також використані методи дослідження, розроблені автором, а саме: методику встановлення автентичності клинкової холодної зброї із використанням результатів дослідження хімічного складу елімінованих домішкових елементів на поверхні клинкової холодної зброї. Подано та удосконалено автором методику прогнозування вартості холодної зброї на основі регресійного аналізу даних статистичних показників відкритого ринку. Авторська розробка має особливу актуальність для розвитку експертної справи, боротьби з фальсифікацією артефактів історії та прогнозування втрат, завданих національній культурі внаслідок збройної агресії російської федерації. Предметом дослідження є критерії, показники якості, автентичність та вартість клинкової холодної зброї. Для виконання завдання автором використано комплексний підхід для вирішення найбільш нагальних питань товарознавчої експертизи, базований на використанні добре атрибутованих еталонних зразків холодної зброї, які зберігаються в музейних колекціях різних форм власності. Він передбачає поєднання традиційних методів наукової атрибуції й результатів застосування авторської методики аналітичного підтвердження автентичності. Для досліджень було залучено зразки холодної зброї з колекцій Національного військово-історичного музею України, приватних колекцій та фондів державних та недержавних форм власності.^UYu.R. Vovk's dissertation is devoted to the scientific and theoretical substantiation and the conducting of a commodity expert examination of bladed cold weapons to establish their authenticity, as well as to forecasting the value in the tasks of assessing the level of possible damage to national culture in the event of its loss.The following tasks were set and fulfilled: the selection of samples of bladed cold weapons presented in Ukrainian museums and private collections, which belong to certain historical periods and have different purposes, was substantiated; the necessary and sufficient set of criteria and quality indicators for establishing authenticity and forecasting the value of bladed cold weapons is proposed; criteria for identification and establishment of a reference type of bladed cold weapon based on its morphometric parameters and Russell-Rao affinity indicators are determined. To fulfill the tasks, a method was developed for determining the chemical composition of the surface of bladed cold weapons in relation to their authenticity and age; the effect of thermal treatment of cold weapons on the chemical composition of its surface and the process of natural self-cleaning of bladed cold weapons was also revealed; a regulation has been developed for the commodity examination of edged cold weapons to establish their authenticity; a mathematical model for forecasting the cost of bladed cold weapons was developed, in particular to determine the damage caused to the museum fund of Ukraine as a result of the armed aggression of the Russian Federation; the results of the research were implemented in the practice of conducting commercial forensic examinations and professional assessment activities.In the course of carrying out the assigned tasks, the trends and problems related to the development of commodity expert examination of cold weapons in Ukraine and the world were investigated. The regularities of pricing of historical bladed melee weapons and the peculiarities of their implementation have been studied, a mathematical model has been built, which allows for reasonable forecasting of the value based on the accounting of useful information about it - information about its age, method of manufacture, involvement in historical events, state of preservation, etc. The results of this work will be useful for the commercial assessment of the level of damage to national and world culture caused by military actions, as well as for determining the accounting value and insurance amounts.The paper describes the results of research into the chemical composition of the surface of bladed cold weapons obtained on the basis of standard research methods: organoleptic, morphometric, X-ray fluorescence analysis, emission analysis using an electron microscope, and mathematical modeling methods. The research methods developed by the author were also used, namely: the method of establishing the authenticity of bladed cold weapons using the results of research on the chemical composition of the eliminated impurity elements on the surface of bladed cold weapons. The author presented and improved the method of forecasting the cost of cold weapons based on the regression analysis of data of statistical indicators of the open market. The author's development is of particular relevance for the development of the expert case, the fight against the falsification of historical artifacts and the forecasting of the losses caused to the national culture as a result of the armed aggression of the Russian Federation.The subject of the study is the criteria, quality indicators, authenticity and cost of bladed cold weapons. To fulfill the task, the author used a complex approach to solving the most urgent issues of commodity examination, based on the use of well-attributed reference samples of cold weapons, which are stored in museum collections of various forms of ownership. It involves a combination of traditional methods of scientific attribution and the results of applying the author's method of analytical confirmation of authenticity.Samples of cold weapons from the collections of the National Military-Historical Museum of Ukraine, private collections and funds of state and non-state forms of ownership were involved for research.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Гавриленко І.М. 
Зимівниківська культура раннього мезоліту Лівобережної України: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.04 / І.М. Гавриленко ; НАН України. Ін-т археол. — К., 1999. — 18 с. — укp.

Дисертація присвячена проблемам мезоліту України. Встановлено, що в ранньому мезоліті в лісостеповому Лівобережжі Дніпра і басейні Сіверського Донця розвивалося культурне явище, що отримало назву зимівниківська культура. Воно склалося на базі фінальнопалеолітичних пам'яток типу Борщево ІІ під під впливом красносільської культури не пізніше кінця дріасу ІІІ. Крем'яний інвентар зимівниківських стоянок відрізняється високою відщеповістю, застосуванням техніки твердого відбійника, великими розмірами і грубістю артефактів. Переважають одно- та двоплощадкові нуклеуси для нерегулярних платівок і відщепів. Основний тип мікролітів - великі грубі симетричні трапеції на відщепах. Як правило, вони мають увігнуті ретушовані окрайки, високі та середньовисокі пропорції. Зустрічаються й дрібні трапеції. Культура була представлена трьома локальними варінтами. В її розвитку, що продовжувався до кінця бореального періоду, виділяється два хронологічні етапи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т4(23УКР)23

Рубрики:

      
9.

Гаюк І. Я. 
Специфіка історичного розвитку культури вірменської діаспори в Україні / І. Я. Гаюк. — Б.м., 2021 — укp.

Об'єкт дослідження — культура вірменської діаспори в Україні. Здійснено комплексний аналіз специфіки формування та культурного розвитку вірменської діаспори в Україні. Показано, що буття речей створює карту реальності, де предмети відіграють функцію маркерів, а музейні артефакти є репрезентантами предметно-культурної пам'яті вірмен. Доведено доцільність розуміння онтології культури вірменської діаспори з точки зору феномену трансгресії, яка є важливим механізмом формування і подолання визначальних в онтології діаспорної культури соціоформуючих диспозитивів «Свій-Чужий», «Свій-Інший». Визначено, що і матрична, і діаспорна вірменська культура є відкритими динамічними системами, які в процесі розвитку закономірно утворюють різні автономні симультанно функціонуючі системи культури внаслідок зміни умов існування. Запропоновано розглядати культурні практики вірмен з точки зору соціокультурного структурування топосу вірменської діаспори. Розкрито роль Вірменських Апостольської та Католицької Церков у збереженні колективної історичної пам'яті вірмен. Показано, що зміна конфесійної домінанти у вірмен відбувалася внаслідок нав'язування їм стереотипної ролі «Чужого» – «Інакшого», де головним маркером «інакшості» виступала конфесійна ідентичність. Висвітлено, як внаслідок трансформації етнокультурної свідомості у вірмен діаспори з'являються нові художні знаково-символічні та репрезентативні форми. Галузь науки — українська культура, культурологія.^UThe object — the culture of the Armenian diaspora in Ukraine. The complex analysis of specificity of formation and cultural development of the Armenian diaspora in Ukraine is done in the dissertation. It has been shown that the existence of things creates a map of reality, where objects play the function of markers, and museum artifacts are representatives of the subject-cultural memory of the Armenians. It is proved the expediency of understanding the culture of the Armenian diaspora from the point of view of the phenomenon of transgression, which is an important mechanism for both the formation and overcoming of socio-formative dispositives «Own-Stranger», «Own-Other», that are decisive in the ontology of diasporic culture. It is determined that both matrix and diasporic Armenian culture are open dynamic systems, which in the process of development naturally form different autonomous simultaneously functioning cultural systems due to changes in living conditions. It is proposed to consider the cultural practices of the Armenians in terms of socio-cultural structuring of the topos of the Armenian diaspora. The role of the Armenian Apostolic and Catholic Churches in preserving the collective historical memory of the Armenians is revealed.It is shown that the change of confessional dominance in Armenians was due to the imposition of the stereotypical role of "Stranger" - "Other", where the main marker of "otherness" was confessional identity. It is highlighted how new artistic sign-symbolic and representative forms appear in the Armenian Diaspora as a result of the transformation of ethnocultural consciousness. Field: Ukrainian culture, cultural studies.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Грабовська Н. Р. 
Інформаційні технології тривимірної реконструкції зображень поверхневих дефектів для ламбертівської моделі відбиття світла / Н. Р. Грабовська. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація присвячена розробці та удосконаленню методів, алгоритмів і інформаційних технологій тривимірної реконструкції, яка базована на ламбертівській моделі відбиття світла. Удосконалення реконструкції відбувається шляхом підвищення автоматизації та зменшення впливу похибок і артефактів на процес реконструкції. Проаналізовано властивості ламбертівської моделі відбиття світла під впливом напрямку освітлення і дифузного коефіцієнту, що дало можливість отримати метод та алгоритм тривимірної реконструкції на основі тріади зображень який гарантує відсутність впливу загородження пікселів та змінності дифузного коефіцієнту на процес тривимірної реконструкції, та визначити його похибки. Для підвищення автоматизованості у складі методу запропоновано застосовувати метод оптичного моніторингу напрямку освітлення з інформації зображення тестового зразка, що має відомі вектори нормалі. Проаналізовані інформаційні технології тривимірної реконструкції при скороченні фотоінформації до двох та одного зображення.^UDissertation is sanctified to development and improvement of methods, algorithms and information technologies of a three-dimensional reconstruction that is based on the lambertian reflection model of light. The improvement of reconstruction it takes place by the increase of automation and reduction to influence of errors and artefacts on the process of reconstruction. Properties of lambertian reflection model of light are analysed under act of direction of illumination and diffuse coefficient, that gave an opportunity to get a method and algorithm of three-dimensional reconstruction on the basis of triad of images that guarantees absence of influence of еру barrage pels and changeability of diffuse coefficient on the process of three-dimensional reconstruction, and to define his errors. For the increase of automation in composition the method it is suggested to apply the method of the optical monitoring of direction of illumination from information of image of test standard that has the known normal vectors Information technologies of three-dimensional reconstruction are analysed at reduction of video information to two and one image.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Гребінь О. П. 
Засоби підвищення ефективності процесу реставрації та відновлення фонограм / О. П. Гребінь. — Б.м., 2021 — укp.

Гребінь О.П. Засоби підвищення ефективності процесу реставрації та відновлення фонограм. – На правах рукопису.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.09.08 - прикладна акустика та звукотехніка. – Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», МОН України, Київ, 2021.Дисертаційна робота присвячена підвищенню ефективності реставрації та відновлення аналогових фонограм, записаних на магнітному, механічному та фотографічному носіях. В роботі проведено аналіз фонограм, зазначені особливості створення аналогових фонограм на відповідному носії, проведено аналіз артефактів аналогових фонограм, що виникають внаслідок зберігання, багаторазового відтворення і специфічних особливостей носіїв й запропоновані засоби підвищення ефективності процесу реставрації та відновлення фонограм для подальшого зберігання та відтворення в різних сферах застосування. В роботі удосконалена класифікація артефактів аналогових фонограм, удосконалені критерії оцінювання якості фонограм після реставрації та відновлення, удосконалено інструментальний метод об'єктивного оцінювання якості фонограм, введено критерій якості фонограм – відношення артефакт/сигнал, запропонована концептуальна модель процесу реставрації та відновлення фонограм, удосконалено електроакустичний метод реставрації фонограм, проведені експериментальні дослідження параметрів аналогових фонограм, що перетворені у цифровий вигляд та занесені у комп'ютерне середовище, що в цілому підвищує ефективність процесу реставрації та відновлення аналогових фонограм.Ключові слова: аналогова, артефакт, відновлення, електроакустичний, звук, критерій якості, магнітний, механічний, носій запису, реставрація, фонограма, фотографічний, цифровий.^UGrebin O.P. Means to increase the efficiency of the process of restoration and recovery of phonograms. - Manuscript.The dissertation for a Candidate degree in Technical Science, Specialty 05.09.08 Applied Acoustics and Audio Engineering. - National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv, 2021. The dissertation is devoted to increasing the efficiency of restoration and recovery of analog phonograms recorded on magnetic, mechanical and photographic media. The analysis of phonograms, features of creation of analog phonograms on the corresponding carrier, the analysis of artifacts of analog phonograms arising from storage, repeated reproduction and specific features of carriers and the means of increase the efficiency of process of restoration and recovery of phonograms for the further storage and reproduction in various areas of application. The classification of analogues of analog phonograms is improved, the criteria of phonogram quality assessment after restoration and recovery are defined, the instrumental method of objective phonogram quality assessment is improved, the phonogram quality criterion is introduced - artifact/signal ratio, the conceptual model of phonogram restoration and recovery method is proposed restoration of phonograms, conducted experimental studies of the parameters of analog phonograms, which are converted into digital form and entered into the computer.Key words: analog, artifact, digital, electroacoustic, magnetic, mechanical, phonogram, photographic, quality criterion, recording medium, recovery, restoration, sound.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Гребенюк В. В. 
МЕТОДИКА КОМП'ЮТЕРНОЇ ОЦІНКИ ЯКОСТІ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ДАНИХ НА ОСНОВІ НЕРЕФЕРЕНТНИХ МЕТОДІВ / В. В. Гребенюк. — Б.м., 2021 — укp.

Гребенюк В.В. Методика комп'ютерної оцінки якості мультимедійних даних на основі нереферентних методів – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 123 Комп'ютерна інженерія. – Державний університет телекомунікацій Міністерства освіти і науки України. – Київ, 2021.Дисертаційна робота присвячена дослідженню питань цифрової обробки мультимедійних даних. Багато уваги приділяється поліпшенню якості, наприклад, відеоматеріалів. Оцінка якості зображень та відео невід'ємна частина процесів, в фільтрації і відновленні відео, очищенні їх від таких дефектів як, наприклад, гаусовий шум. Для досліджень в даній роботі істотне значення мають такі розділи цифрової обробки зображень як сегментація зображень, детектування кордонів, перетворення колірних просторів, морфологічна обробка зображень. Проаналізовано поточний стан та перспективи розвитку цифрової обробки мультимедійних даних, визначено основі методи, що забезпечують оцінку якості зображень та відеоматеріалів. Виявлено, що при створенні, обробці, передачі та відтворення мультимедіа, в переважній більшості випадків неможливо отримати оригінальний матеріал для порівняння і виявлення спотворень на кожному етапі життєвого циклу контенту, тому оцінки якості зображень проводили при відсутності зразка. Проведено аналіз та порівняння між собою не тільки нереферентних методів, а й також методів, що вимагають наявності еталонного екземпляру даних для порівняння та виявлення спотворень на зображеннях чи відео. У дисертації вирішена актуальна наукова задача розробки методики комп'ютерної оцінки якості мультимедійних даних на основі нереферентних методів. Удосконалено метод пошуку та оцінки артефактів стиснення на зображеннях, який відрізняється від існуючих застосуванням процедури пошуку блочності на етапі поєднання перцептивної та піксельної мір, що дозволяє краще провести оцінку артефактів стиснення на зображеннях. Таке рішення дозволило підвищити достовірність отриманих результатів на 1-2% та забезпечитизрозумілість діапазону вихідних метрик. Розроблено методику нереферентної оцінки якості зображень, яка відрізняється від існуючих тим, що розрахунок метрик відбувається шляхом статистичного аналізу яскравостей пікселів за окремими кольоровими каналами на основі розрахунку коефіцієнту варіації та розмірів прямолінійних ділянок однакової інтенсивності за геометричними розмірами напівтонового зображення, а також за окремими каналами кольоровості. Такі підходи дозволили не тільки оцінити та порівняти зображення на предмет наявності артефактів стиснення, а й дозволили за допомогою одного алгоритму провести Вперше розроблено метод виявлення артефактів подвоєння на зображеннях та кадрах відео, основою якого є застосування методів детекторівграниць Canny та Prewitt, що дозволяє виявити та оцінити величину подвоєння об'єкту на зображені та величину і напрямок змазу отриманого внаслідок фільмування швидкоплинного об'єкту з великою витримкою. Завдяки включенню в метод бінаризації зображень дозволило реалізувати автоматичний вибір порогу чутливості, що в свою чергу дозволяє підвищити точність оцінки артефактів подвоєння на 10% в порівнянні з метрикою без автоматичного підбору порогу чутливості. Розроблено методику розрахунку загальної оцінки якості відеопослідовності, яка ґрунтується на аналізі трьох величин: середньому значенні оцінок всіх кадрів відео, середньому значенні 10% найгірших оцінок та середньому значенні 1% найгірших оцінок, що дозволяє за допомогою однієї метрики оцінити якість всього відео, а не окремої його частини. Такий підхід, на відміну від існуючих, дозволяє зрозуміти яка кількість кадрів має високі оцінки якості, а за рахунок надання переваги низьким оцінкам дозволяє оцінити кількість та значення оцінок для кадрів з низькою якістю. Для підтвердження достовірності отриманих наукових результатів за допомогою програмних комплексів на мовах C# та MATLAB проведено обробку зображень та відеофайлів. Розроблена методика розрахунку загальної оцінки якості відеопослідовності дозволяє підвищити на 1-2% оцінку якості відео, в тому числі як при малому рівні спотворень. Також тестові випробування показали, що алгоритм з автоматичним підбором порогу чутливості фільтрації на основі бінаризації зображень на 10% точніше оцінює артефакти.^UGrebenyuk V.V. Methods of computer assessment of multimedia data quality based on non-reference methods - Qualifying scientific work on the rights of the manuscript. The dissertation on competition of a scientific degree of the doctor of philosophy on a specialty 123 Computer engineering. - State University of Telecommunications of the Ministry of Education and Science of Ukraine. - Kyiv, 2021.The thesis is devoted to research on digital processing and multimedia. Much attention is paid to improving the quality of, for example, videos. Evaluating the quality of images and videos is an integral part of the processes in filtering and restoring video, cleaning them from defects such as Gaussian noise. For research in this work, such sections of digital image processing as image segmentation, border detection, color space transformation, morphological image processing are essential. The current state and prospects of development of digital processing of multimedia data are analyzed, the bases of the methods providing an estimation of quality of images and video materials are defined. It was found that when creating, processing, transmitting and playing multimedia, in the vast majority of cases it is impossible to obtain original material to compare and detect distortions at each stage of the content life cycle, so image quality assessments were performed in the absence of a sample. The analysis and comparison of not only non-reference methods, but also methods that require a reference copy of the data to compare and detect distortion in images or videos. In the dissertation the actual scientific problem of development of methods and computer estimation of quality of multimedia data on the basis of non - reference methods is solved. The method of searching and evaluating compression artifacts on the images, which differs from existing treatments using search blocking during combination of perceptual and pixel measures that can better be assessed compression artifacts in the images. This solution allowed to increase the reliability of the obtained results by 1-2% and to ensure the clarity of the range of initial metrics. A method of non-reference assessment of image quality has been developed, which differs from the existing ones in that the metrics are calculated by statistical analysis of pixel brightness by individual color channels based on the calculation of the coefficient of variation and size of rectilinear areas of equal intensity by geometric halftone image. Such approaches not only allowed to evaluate and compare images for the presence of compression artifacts, but also allowed to use an algorithm to analyze and evaluate different types of noise in images. For the first time the method of detection doubling artifacts in images and video frames, which is based on the use of methods detector boundaries Canny and Prewitt, allowing to identify and estimate the doubling of the image object and the magnitude and direction of blurring obtained by filming fastmoving object with a high shutter speed. By including the algorithm binarization images allowed to realize autom second choices IR sensitivity threshold, which in turn can increase the accuracy of the artifacts doubling to 10 % compared with the metric without automatic selection of the sensitivity threshold. The method of calculating the overall assessment of the quality of video sequences, based on an analysis of three variables: the average of estimates of video frames, average of 10% of the worst grades and average of 1% worst estimates, which allows using the same metrics to evaluate quality of the video, not individual its parts.This approach, in contrast to the existing ones, allows to understand how many staff have high quality scores, and by giving preference to low scores allows you to estimate the number and value of ratings for low quality staff. To confirm the reliability of the obtained scientific results with the help of software packages in C # and MATLAB languages, image and video files were processed. The developed technique of calculation of the general estimation of quality of video sequence allows to increase by 1-2% an estimation of quality of video, including as at a small level of distortions. Also, tests have shown that the algorithm with automatic selection of the threshold of sensitivity of filtering based on binarization of images is 10% more accurate in estimating artifacts.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Гуцуляк Т. Є. 
Типологія образних семантико-мотиваційних відношень у відіменниковому словотворі української мови / Т. Є. Гуцуляк. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено всебічному дослідженню образної мотивації як важливого складника словотвірної семантики, що реалізується в мотиваційних відношеннях відіменникових образних морфологічних дериватів (іменників, прикметників, дієслів, прислівників) і відображає особливості дериваційних процесів української мови. У роботі застосована комплексна методика мотиваційного та семантико-когнітивного аналізу відіменникових дериватів, завдяки чому образна мотивація виокремлена в самостійний тип когнітивно-мовних зв՚язків між словом-мотиватором і мотивованим словом. Запропоновано розмежовувати такі зв՚язки на: 1) образно-метафоричні; 2) образно-метонімічні та 3) образно-парадоксальні. У складі відіменникових похідних одиниць виокремлено два типи: власне образні деривати й образні деривати в структурі олісеманта. Встановлено, що для образної деривації іменників, прикметників, дієслів та прислівників найвищу продуктивність виявляють образно-метафоричні мотиваційні відношення, сформовані на базі універсальних метафоричних моделей ‒ артефактної, природоморфної (здебільшого зооморфної та фітоморфної), антропоморфної, релігійної. Доведено, що образні мотиваційні відношення мають значний семантичний потенціал, реалізують його у словотворчих процесах та впливають на системотворчі властивості образних дериватів ‒ їх здатність групуватися у словотвірні типи та парадигми. Запропонована авторська методика моделювання та опису образних лексико-словотвірних парадигм. Обґрунтовано важливу роль образної деривації в розвитку синоніміки української мови. Ключові слова: відіменникові образні деривати, власне образні деривати, образні деривати в структурі полісеманта, типологія образних мотиваційних відношень, словотвірне значення „подібності”, образний компонент значення, словотвірний тип, мотиваційна модель, метафоричні та метонімічні концептуальні моделі, асоціативно-образна мотивувальна ознака, лексико-словотвірна образна парадигма, синонімія образних дериватів.^UThe dissertation provides a comprehensive study of figurative motivation as an important component of word-forming semantics, which is realized in the motivational relations of substantive figurative morphological derivatives (nouns, adjectives, verbs, adverbs) and reflects the features of derivational processes of the Ukrainian language.The complex method of motivational and semantic-cognitive analysis of substantive derivatives is applied in the research, due to which figurative motivation is identified as an independent type of cognitive-linguistic relations between the motivating word and the motivated word. It is proposed to divide these relations into: 1) figurative-metaphorical; 2) figurative-metonymic and 3) figurative-paradoxical ones.It is proposed to distinguish two types of noun derivative units: proper figurative derivatives and figurative derivatives in the structure of a polysemant. It is determined that for figurative derivation of nouns, adjectives, verbs and adverbs the highest productivity is shown by figurative-metaphorical motivational relations, the basis of which is a complex figurative representation formed through universal metaphorical models – artifact and natural-morphological (mostly remorphic, zoomorphic and phytomorphic) ones.It determined that figurative motivational relations have a significant semantic potential, realize it in word-forming processes and influence the system-forming properties of figurative derivatives – their ability to be grouped into word-forming types and paradigms. For the first time in Ukrainian linguistics the important role of figurative derivation in the development and enrichment of synonymy of the Ukrainian language is substantiated.Keywords: substantive figurative derivatives, proper figurative derivatives, figurative derivatives in the structure of a polysemant, typology of figurative motivational relations, word-forming meaning of "similarity", figurative component of meaning, word-forming type, motivational model, metaphorical and metonymical conceptual models, associative lexical word-forming figurative paradigm, synonymy of figurative derivatives.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Данилейко О. В. 
Бінарна концептосфера "Війна" і "Мир" у період гібридної війни: когнітивний і прагматичний аспекти / О. В. Данилейко. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню російськомовної бінарної концептосфери «Війна» і «Мир» у період гібридної війни Росії проти України в аспекті історії становлення концептосфери та її сучасного стану. Бінарна концептосфера «Війна і Мир» – складне лінгвоментальне утворення, що характеризується яскраво вираженими понятійними, сенсорно-рецептивними, образно асоціативними ознаками та складає опозитивну пару. Серед підходів, що дозволяють найбільш повно відбити її змістове наповнення та відтворити складну структурну організацію, знаходяться когнітивний (сигніфікативний та фреймовий) та прагматичний із залученням експериментальної верифікації одержаних результатів.Використана методика концептуального аналізу розкриває особливості еволюційної трансформації російськомовної бінарної концептосфери «Війна» і «Мир» у площинах профанної та міфопоетичної мовних картинах світу носіїв російської лінгвокультури, відтворює особливості концептуалізації уявлень про війну та мир носіями російської лінгвокультури та українцями. Залучення діахронно-синхронного підходу увиразнює холістичну модель трансформації уявлень про війну та мир у діапазоні від архаїчних міфопоетичних та профанних до сучасних уявлень про її сутність. Доведено, що сучасна гібридна війна, яку веде Росія проти України, заґрунтована на системі архаїчних міфопоетичних домінант, а зміщення модусу війни з фізичного в інформаційний та віртуальний обумовлюється розвитком вершинного імені гіперконцепту «Війна», що проглядається в історичній перспективі.Настанова представити холістичне уявлення про становлення бінарної концептосфери «Війна» і «Мир» та визначити її проспективну спрямованість визначає напрямок дослідження: від реконструкції первісних значень вершинних імен гіперконцептів «Війна» і «Мир» в етимологічних та історичних словниках та словниках мови міфу, до фактів сучасної мови з урахуванням особливостей розвитку мовної системи періоду гібридної війни.У першому розділі «Дослідження бінарної концептосфери “Війна” і “Мир” під час гібридної війни» проаналізовано сучасні українські та зарубіжні лінгвістичні розвідки, присвячені вивченню мови війни та мови миру, зокрема в аспекті гібридної війни Росії проти України. У другому розділі «Бінарна концептосфера “Війна” і “Мир” в етимологічних, історичних, діалектних лексикографічних описах» схарактеризовано особливості семантичної мотивації вершинних імен гіперконцептів «Війна» і «Мир» через лексикографічне опрацювання вершинних імен концептів в етимологічних, історичних та діалектних словниках. У третьому розділі «Бінарна концептосфера “Війна” і “Мир” у різнотипних лексикографічних описах XХ-XXI ст.» визначено особливості функціонування гіперконцептів «Війна і Мир» у профанній та міфопоетичній (явлених, зокрема, у художньо-літературній та паремійній) мовних картинах світу російського етносу через лексикографічне опрацювання їх вершинних імен у різнотипних тлумачних словниках, словниках синонімів та антонімів, словниках художніх образів, словниках мови міфу та асоціативних словниках. У четвертому розділі «Бінарна концептосфера “Війна” і “Мир” під час гібридної війни» представлено спорадичні спостереження над мовними явищами у період гібридної війни Росії проти України. Окрім того, представлено результати вільного асоціативного експерименту на стимули «Війна», «Гібридна війна», «Війна в Україні» та «Мир в Україні», які зафіксували особливості осмислення цих феноменів українцями та росіянами станом на 2018 рік. У п’ятому розділі «Когнітивна метафора в структурі бінарної концептосфери “Війна” і “Мир”» схарактеризовано актуальні метафоричні моделі (антропоморфну (включно з соціоморфною, сенсорною та артефактною), природоморфну, хронотопічну та сакральну) зі сферою-джерелом «Війна» і «Мир» в українському російськомовному медіадискурсі.^UThe thesis studies the Russian-language binary conceptual sphere of “War” and “Peace” in the context of Russia’s hybrid war against Ukraine and examines its evolution over time. The binary conceptual sphere of “War” and “Peace” is a linguistic and mental entity that is characterized by the distinct conceptual, receptive, and associative qualities. The comprehensive method, which most accurately portrays its content and complex structure, combines cognitive (significative method and frame modelling) and pragmatic approaches along with the experimental validation of the findings.The employed method of conceptual analysis has revealed the peculiarities of the evolution of the Russian-language binary conceptual sphere of “War” and “Peace” within the profane and mythopoeic (along with artistic and proverbial) world images imprinted in the minds of the carriers of Russian linguistic culture. The approach reveals a thorough model of the evolution of beliefs about war and peace, spanning from ancient mythopoeic and the profane views to present-day beliefs about their core. The conceptual sphere is examined from the standpoint of synchrony, diachrony, and their interaction. It has been established that Russia’s modern hybrid warfare against Ukraine is based on a set of mythopoeic dominants. The author states that the development of the current name of the hyperconcept of “War”, historically speaking, was driven by the shift from physical to informational and virtual forms of modern war.The desire to present a holistic view of the evolution of the binary conceptual sphere of “War” and “Peace” in its prospective orientation has determined the direction of the research: from the reconstruction of the original meanings of the hyperconcepts of “War” and “Peace” in etymological and historical dictionaries along with dictionaries of sacred language to the facts of modern language, taking into account the current peculiarities of its development.The first chapter, titled “The Study of the Binary Conceptual Sphere of “War” and “Peace” in the Age of Hybrid Warfare,” examines contemporary Ukrainian and foreign linguistic academic works dedicated to the study of the language of war and the language of peace, particularly in the context of Russia’s hybrid war against Ukraine. The second chapter, titled “Binary Conceptual Sphere of “War” and “Peace” in Etymological, Historical, and Dialectological Lexicographical Descriptions,” characterises the semantic motivation of the names of the hyperconcepts of “War” and “Peace” in etymological, historical, and dialectological lexicographical descriptions. The third chapter, “The Binary Conceptual Sphere of “War” and “Peace” in Various Lexicographical Descriptions of the 20th and 21st Centuries,” determines the peculiarities of the evolution of the hyperconcepts of “War” and “Peace” in the profane and mythopoeic (manifested, in particular, in the artistic and proverbial) world image in Russian linguistic culture. The research focuses on the lexicographic description of the names of the hyperconcepts of “War” and “Peace” in various dictionaries, such as explanatory dictionaries, dictionaries of synonyms and antonyms, artistic dictionaries, sacred language dictionaries, and associative dictionaries. The fourth chapter, “The Binary Conceptual Sphere of “War” and “Peace” in the Age of Hybrid Warfare,” provides occasional observations of linguistic phenomena that emerged during Russia’s hybrid war in Ukraine. The author analyses the results of the free-associative experiment with the stimuli “War,” “Hybrid War,” “War in Ukraine,” and “Peace in Ukraine.” The fifth chapter, “Cognitive Metaphor in the Structure of the Binary Conceptual Sphere of “War” and “Peace,” distinguishes some relevant metaphorical models (anthropomorphic (including sociomorphic, sensory, and artefact), nature-morphic, spatiotemporal, and sacred) in Ukrainian Russian-language media discourse.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Дмитрік Н. О. 
Принципи архітектурно – планувальної організації багатофункціональних комплексів на основі реновації промислових об'єктів / Н. О. Дмитрік. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена розробці наукових методів та практичних рекомендацій щодо архітектурно-планувальної організації багатофункціональних комплексів на основі реновації промислових об'єктів. Аналіз досвіду реновації промислових об'єктів показав, що за кордоном існує практика розміщення нових функцій в промислових об'єктах з відповідною об'ємно-планувальною системою, так і в об'єктах, які не мають відповідних показників, однак є унікальними або мають історичну значимість. У вітчизняній практиці використовують перший варіант з огляду на економічні міркування. При цьому, створення багатофункціональних об'єктів є пріоритетним при реновації, як в Україні, так і за кордоном.Виведена наступна класифікація реновованих промислових об'єктів: за містобудівними ознаками; за функціональними ознаками; за ступенем забруднення; за архітектурно-планувальним ознаками; за конструктивним рішенням; за архітектурно-художньою значимістю; за трансформаційними можливостями.Реновований промисловий об'єкт і його територію слід розглядати як адаптивну просторову підсистему «промисловий об'єкт». Потенціалом для адаптації є такі чинники: містобудівне розташування промислового об'єкта, його об'ємно-просторова структура, конструктивне рішення, архітектурний і соціальний статус. В результаті дослідження виявлено основні варіанти розміщення БФК на основі реновації: в центрі, в історичній забудові, локально, в рекреації, на магістралі.Запропоновано обґрунтування вибору типу БФК: по розміщенню промислового об'єкта в міській системі, особливості колишнього виробництва і розмірами ділянки, типу архітектурно-планувального і конструктивного рішення, архітектурно-історичної значимості об'єкта, та по відповідності сучасним вимогам до структури багатофункціональних комплексів і завданням їх містобудівного формування. Відповідно до вищеописаних показників виникають відповідні типи БФК: малі (дві-чотири функції, загальною площею 1000-5000 м2), середні (чотири-п'ять функцій загальною площею 5000-20000 м2), великі (п'ять-сім функцій загальною площею 20000-60000 м2) і найбільші (складні багатопрофільні системи загальною площею 60000-300000 м2).Сформульовано основні принципи архітектурно-планувальної організації багатофункціональних комплексів в умовах реновації: принцип «адаптивності»; принцип «спадкоємності культурних кодів»; принцип «кооперації функцій інформаційно-розподільчого простору». Виявлено наступні принципові типи формування БФК на основі реновації промислових об'єктів: інтегрування функціональних блоків на основі однієї будівлі і інтегрування функціональних блоків на основі декількох будівель. Виявлено, що в умовах реновації історично значущих об'єктів і пам'яток архітектури слід використовувати такі прийоми формування БФК: збереження зовнішньої і внутрішньої структури об'єкта чи збереження зовнішньої оболонки і зміни внутрішньої структури об'єкта. В умовах реновації типових і нейтральних промислових об'єктів допускаються зміни зовнішньої і внутрішньої структури без обмежень.Запропонована базова схема функціональної структури багатофункціонального комплексу, яка є універсальною і підходить для всіх його типів (малого, середнього, великого і найбільшого).Запропонована і розроблена номенклатура функціональних моделей БФК на основі промислових об'єктів: багатофункціональний житловий комплекс, творчий кластер, багатофункціональний культурно-видовищний комплекс, багатофункціональний музейно-виставковий комплекс, торгівельно-розважальний комплекс, багатофункціональний діловий комплекс, ІТ-парк, ландшафтний індустріальний парк.Встановлено об'ємно-просторові прийоми реновації промислових об'єктів під БФК, за допомогою яких можливо проводити відповідність існуючої об'ємно-планувальної структури реновованого промислового об'єкта до функціональної моделі БФК:Надано пропозиції щодо питань інтер'єрних рішень.Автором запропоновані прийоми архітектурно-художньої виразності БФК на основі реновації промислових об'єктів: домінування морфологічної складової об'єкта реновації (включення нейтральних нових елементів і об'єктів, акцентування виробничих артефактів); контрастне зіставлення старого і нового (зіставлення образів по вертикалі і горизонталі, стилістичний палімпсест частини фасадів); прийом аналогій і нюансового зіставлення (клонування, узгодження параметрів старого і нового, нюансового зіставлення); прийом інсталяцій і театралізації (інсталяції, винос функцій на фасад, інтерактивне підсвічування); докорінна зміна морфологічної складової об'єкта (палімпсест фасадів всієї будівлі, використання суцільного скління, нове будівництво).Запропоновані принципи і прийоми архітектурно-планувального формування багатофункціональних комплексів на основі реновації сприяють вирішенню проблеми функціональних міграцій в міській структурі, оптимальному вибору типу і функціональної моделі БФК, зафіксувати об'єкти індустріального зодчества на фізичному та інформаційному рівнях для спадкоємності культурних кодів.^UThe dissertation is devoted to the development of scientific methods and practical recommendations for the architectural and planning organization of multifunctional complexes based on the renovation of industrial facilities.The analysis of the experience of renovation of industrial facilities showed that abroad there is a practice of placing new functions in industrial facilities with an appropriate spatial planning system, and in facilities that do not have the appropriate indicators, but are unique or have a historical significance. In domestic practice, the first option for economic reasons is used. At the same time, the creation of multifunctional facilities is a priority in the renovation, both in Ukraine and abroad.The following classification of the renovated industrial objects is deduced: on town-planning signs; by functional features; by the degree of pollution; by architectural and planning features; by constructive decision; by architectural and artistic significance; by transformational possibilities.The study identified the main options for the location of multifunctional complexes on the basis of renovation: in the center, in historic buildings, locally, in recreation, on the highway.The substantiation of the choice of multifunctional complexes type is offered: on the location of the industrial facility in the urban system, the peculiarities of the former production and size of the site, the type of architectural planning and design, architectural and historical significance of the facility, and compliance with modern requirements for the structure of multifunctional complexes and their urban development. According to the above indicators, there are appropriate types of multifunctional complexes: small (two to four functions, with a total area of 1000-5000 m2), medium (four to five functions with a total area of 5000-20000 m2), large (five to seven functions with a total area) 20000-60000 m2) and the largest (complex multidisciplinary systems with a total area of 60000-300000 m2).The basic principles of architectural and planning organization of multifunctional complexes in the conditions of renovation are formulated: the principle of "adaptability"; the principle of "continuity of cultural codes"; the principle of "cooperation of functions of information and distribution space".The following principal types of multifunctional complexes formation on the basis of renovation of industrial facilities are revealed: integration of functional blocks on the basis of one building and integration of functional blocks on the basis of several buildings. It is revealed that in the conditions of renovation of historically significant objects and architectural monuments the following methods of multifunctional complexes formation should be used: preservation of external and internal structure of object or preservation of outer shell and change of internal structure of object. In the conditions of renovation of typical and neutral industrial objects changes of external and internal structure without restrictions are allowed.The basic scheme of the functional structure of the multifunctional complex is proposed, which is universal and suitable for all its types (small, medium, large and largest).The nomenclature of functional models of multifunctional complexes on the basis of industrial objects is offered and developed: multifunctional residential complex, creative cluster, multifunctional cultural and entertainment complex, multifunctional museum and exhibition complex, trade and entertainment complex, multifunctional business complex, IT park, land park.The three-dimensional methods of renovation of industrial facilities under multifunctional complexes have been established, with the help of which it is possible to comply with the existing spatial-planning structure of the renovated industrial facility to the functional model of multifunctional complexes:Suggestions on interior design issues are given.The author proposes methods of architectural and artistic expression of the multifunctional complex on the basis of renovation of industrial facilities: the dominance of the morphological component of the renovation object (inclusion of neutral new elements and objects, emphasis on production artifacts); contrasting comparison of the old and the new (comparison of images vertically and horizontally, stylistic palimpsest of the facades); reception of analogies and nuance comparison (cloning, coordination of parameters of old and new, nuance comparison); reception of installations and theatrical performances (installations, removal of functions on a facade, interactive illumination); radical change of the morphological component of the object (palimpsest of the facades of the whole building, the use of solid glazing, new construction).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Дмитрік Н. О. 
Принципи архітектурно – планувальної організації багатофункціональних комплексів на основі реновації промислових об'єктів / Н. О. Дмитрік. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена розробці наукових методів та практичних рекомендацій щодо архітектурно-планувальної організації багатофункціональних комплексів на основі реновації промислових об'єктів. Аналіз досвіду реновації промислових об'єктів показав, що за кордоном існує практика розміщення нових функцій в промислових об'єктах з відповідною об'ємно-планувальною системою, так і в об'єктах, які не мають відповідних показників, однак є унікальними або мають історичну значимість. У вітчизняній практиці використовують перший варіант з огляду на економічні міркування. При цьому, створення багатофункціональних об'єктів є пріоритетним при реновації, як в Україні, так і за кордоном.Виведена наступна класифікація реновованих промислових об'єктів: за містобудівними ознаками; за функціональними ознаками; за ступенем забруднення; за архітектурно-планувальним ознаками; за конструктивним рішенням; за архітектурно-художньою значимістю; за трансформаційними можливостями.Реновований промисловий об'єкт і його територію слід розглядати як адаптивну просторову підсистему «промисловий об'єкт». Потенціалом для адаптації є такі чинники: містобудівне розташування промислового об'єкта, його об'ємно-просторова структура, конструктивне рішення, архітектурний і соціальний статус. В результаті дослідження виявлено основні варіанти розміщення БФК на основі реновації: в центрі, в історичній забудові, локально, в рекреації, на магістралі.Запропоновано обґрунтування вибору типу БФК: по розміщенню промислового об'єкта в міській системі, особливості колишнього виробництва і розмірами ділянки, типу архітектурно-планувального і конструктивного рішення, архітектурно-історичної значимості об'єкта, та по відповідності сучасним вимогам до структури багатофункціональних комплексів і завданням їх містобудівного формування. Відповідно до вищеописаних показників виникають відповідні типи БФК: малі (дві-чотири функції, загальною площею 1000-5000 м2), середні (чотири-п'ять функцій загальною площею 5000-20000 м2), великі (п'ять-сім функцій загальною площею 20000-60000 м2) і найбільші (складні багатопрофільні системи загальною площею 60000-300000 м2).Сформульовано основні принципи архітектурно-планувальної організації багатофункціональних комплексів в умовах реновації: принцип «адаптивності»; принцип «спадкоємності культурних кодів»; принцип «кооперації функцій інформаційно-розподільчого простору». Виявлено наступні принципові типи формування БФК на основі реновації промислових об'єктів: інтегрування функціональних блоків на основі однієї будівлі і інтегрування функціональних блоків на основі декількох будівель. Виявлено, що в умовах реновації історично значущих об'єктів і пам'яток архітектури слід використовувати такі прийоми формування БФК: збереження зовнішньої і внутрішньої структури об'єкта чи збереження зовнішньої оболонки і зміни внутрішньої структури об'єкта. В умовах реновації типових і нейтральних промислових об'єктів допускаються зміни зовнішньої і внутрішньої структури без обмежень.Запропонована базова схема функціональної структури багатофункціонального комплексу, яка є універсальною і підходить для всіх його типів (малого, середнього, великого і найбільшого).Запропонована і розроблена номенклатура функціональних моделей БФК на основі промислових об'єктів: багатофункціональний житловий комплекс, творчий кластер, багатофункціональний культурно-видовищний комплекс, багатофункціональний музейно-виставковий комплекс, торгівельно-розважальний комплекс, багатофункціональний діловий комплекс, ІТ-парк, ландшафтний індустріальний парк.Встановлено об'ємно-просторові прийоми реновації промислових об'єктів під БФК, за допомогою яких можливо проводити відповідність існуючої об'ємно-планувальної структури реновованого промислового об'єкта до функціональної моделі БФК:Надано пропозиції щодо питань інтер'єрних рішень.Автором запропоновані прийоми архітектурно-художньої виразності БФК на основі реновації промислових об'єктів: домінування морфологічної складової об'єкта реновації (включення нейтральних нових елементів і об'єктів, акцентування виробничих артефактів); контрастне зіставлення старого і нового (зіставлення образів по вертикалі і горизонталі, стилістичний палімпсест частини фасадів); прийом аналогій і нюансового зіставлення (клонування, узгодження параметрів старого і нового, нюансового зіставлення); прийом інсталяцій і театралізації (інсталяції, винос функцій на фасад, інтерактивне підсвічування); докорінна зміна морфологічної складової об'єкта (палімпсест фасадів всієї будівлі, використання суцільного скління, нове будівництво).Запропоновані принципи і прийоми архітектурно-планувального формування багатофункціональних комплексів на основі реновації сприяють вирішенню проблеми функціональних міграцій в міській структурі, оптимальному вибору типу і функціональної моделі БФК, зафіксувати об'єкти індустріального зодчества на фізичному та інформаційному рівнях для спадкоємності культурних кодів.^UThe dissertation is devoted to the development of scientific methods and practical recommendations for the architectural and planning organization of multifunctional complexes based on the renovation of industrial facilities.The analysis of the experience of renovation of industrial facilities showed that abroad there is a practice of placing new functions in industrial facilities with an appropriate spatial planning system, and in facilities that do not have the appropriate indicators, but are unique or have a historical significance. In domestic practice, the first option for economic reasons is used. At the same time, the creation of multifunctional facilities is a priority in the renovation, both in Ukraine and abroad.The following classification of the renovated industrial objects is deduced: on town-planning signs; by functional features; by the degree of pollution; by architectural and planning features; by constructive decision; by architectural and artistic significance; by transformational possibilities.The study identified the main options for the location of multifunctional complexes on the basis of renovation: in the center, in historic buildings, locally, in recreation, on the highway.The substantiation of the choice of multifunctional complexes type is offered: on the location of the industrial facility in the urban system, the peculiarities of the former production and size of the site, the type of architectural planning and design, architectural and historical significance of the facility, and compliance with modern requirements for the structure of multifunctional complexes and their urban development. According to the above indicators, there are appropriate types of multifunctional complexes: small (two to four functions, with a total area of 1000-5000 m2), medium (four to five functions with a total area of 5000-20000 m2), large (five to seven functions with a total area) 20000-60000 m2) and the largest (complex multidisciplinary systems with a total area of 60000-300000 m2).The basic principles of architectural and planning organization of multifunctional complexes in the conditions of renovation are formulated: the principle of "adaptability"; the principle of "continuity of cultural codes"; the principle of "cooperation of functions of information and distribution space".The following principal types of multifunctional complexes formation on the basis of renovation of industrial facilities are revealed: integration of functional blocks on the basis of one building and integration of functional blocks on the basis of several buildings. It is revealed that in the conditions of renovation of historically significant objects and architectural monuments the following methods of multifunctional complexes formation should be used: preservation of external and internal structure of object or preservation of outer shell and change of internal structure of object. In the conditions of renovation of typical and neutral industrial objects changes of external and internal structure without restrictions are allowed.The basic scheme of the functional structure of the multifunctional complex is proposed, which is universal and suitable for all its types (small, medium, large and largest).The nomenclature of functional models of multifunctional complexes on the basis of industrial objects is offered and developed: multifunctional residential complex, creative cluster, multifunctional cultural and entertainment complex, multifunctional museum and exhibition complex, trade and entertainment complex, multifunctional business complex, IT park, land park.The three-dimensional methods of renovation of industrial facilities under multifunctional complexes have been established, with the help of which it is possible to comply with the existing spatial-planning structure of the renovated industrial facility to the functional model of multifunctional complexes:Suggestions on interior design issues are given.The author proposes methods of architectural and artistic expression of the multifunctional complex on the basis of renovation of industrial facilities: the dominance of the morphological component of the renovation object (inclusion of neutral new elements and objects, emphasis on production artifacts); contrasting comparison of the old and the new (comparison of images vertically and horizontally, stylistic palimpsest of the facades); reception of analogies and nuance comparison (cloning, coordination of parameters of old and new, nuance comparison); reception of installations and theatrical performances (installations, removal of functions on a facade, interactive illumination); radical change of the morphological component of the object (palimpsest of the facades of the whole building, the use of solid glazing, new construction).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Дорофєєва В.Ю. 
Полістилізм у творчості Євгена Станковича як семіотичний феномен: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 26.00.01 / В.Ю. Дорофєєва ; Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Охарактеризовано феномен "полістилізму" й інтерпретовано його як динамічну реальність музичної композиції. Виявлено моделі й іншомистецькі вектори полістилізму. Надано цілісну характеристику інтертекстуальності музичної творчості композитора як методу художнього мислення й особливого способу організації текстів. Проведено багатовекторну інтерпретацію музичної творчості Є. Станковича як полістилітичної єдності за допомогою узагальнювальних категорій "діалог", "полілог", "артефакт", "сакральний етос".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР)6-81 Станкович Є. + Щ310.712.5
Шифр НБУВ: РА373810 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
18.

Коропатніцька Т. П. 
Порівняльні структури з маркерами wie та als у сучасній німецькій мові: структурно-семантичний та лінгвокогнітивний аспекти / Т. П. Коропатніцька. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено дослідженню формальних, семантичних та лінгвокогнітивних ознак порівняння, реалізованого порівняльними структурами з маркерами wie та als у сучасній німецькій мові. У праці окреслено структурні особливості, здійснено семантичнуінтерпретацію зазначених порівняльних структур; деталізовано семантичну модель порівняння. За допомогою фрейму порівняння змодельовано транспозицію від ментальних процесів у свідомості адресата до лінійної мовної структури та від лінійної вербальної структури в об'ємну ментальну одиницю. Виявлено значеннєві елементи, що наповнюють фрейм порівняння, проаналізовано тасистематизовано їх і на цій основі виокремлено основні когнітивні моделі порівняння: натуроморфну, антропоморфну, артефактну та їхні варіанти. Установлено прагматичний потенціал порівняльних структур з маркерами wie та als у німецькомовному художньому та медійному дискурсі.Ключові слова: порівняльні структури, референтний домен, корелятивний домен, модуль порівняння, фреймове моделювання, фрейм порівняння, когнітивна модель порівняння.^UThe thesis deals the investigation of formal, semantic and lingual-cognitive features of the comparison actualized by comparative structures with the markers wie and als in the contemporary German language. The research presents a comprehensive analysis of the comparison, ranging from its structure, through frame modeling to its usage in various utterances with a certain pragmatic aim. The thesis distinguishes four domains in the notional space of the referent MENSCH/MAN, determining the degree of specification for each of referent domain (comparison range), and to fourteen domains in the notional space of the correlate, determining the range of the comparison. On this basis have been differentiated threebasic cognitive models of the comparison: the naturomorphic cognitive model; the anthropomorphic cognitive model; the artefact cognitive model. The pragmatic potential of the comparative structures in fiction and media discourses have been determined.Key words: comparative structures, target domain, source domain, comparison module, frame modeling, comparison frame, cognitive model of comparison.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Котович В. В. 
Ойконімний простір України: ономастичний та лінгвокультурологічний аспекти / В. В. Котович. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація – перше в сучасній українській лінгвістиці концептуально цілісне дослідження ойконімного простору України, зокрема його астіонімного компонента, в ономастичному та лінгвокультурологічному аспектах, виконане в системно-структурній та антропоцентричній наукових парадигмах. Окреслено й уніфіковано поняттєво-термінологічний апарат для номінації онімного та апелятивного кодів; уведено в науковий обіг терміни ойкокультуронім / астіокультуронім для позначення ономастичної одиниці як лінгвальної та культурологічної цінності; уточнено значення поняття онімний та апелятивний коди астіонімів; у межах онімного виокремлено антропонімний індивідуальний, антропонімний груповий, меморіальний, гідронімний, мікротопонімний, оронімний, хоронімний, ергонімний; у рамах апелятивного – ландшафтно-артефактний, локально-етнічний, службовий, символіко-світоглядний коди; виділено мікрокоди в системі астіонімікону.Підтверджено значущість ономастичного матеріалу в структурі лінгвокультурологічних досліджень; опрацьовано на основі назв поселень питання взаємозв'язку, взаємовіддзеркалення та взаємопроникнення мови й національної культури.^UThe dissertation is the first in modern Ukrainian linguistics conceptually integral research of the oikonymic space of Ukraine, in particular of its astionymic component, in onomastic and linguoculturological aspects, performed in system-structural and anthropocentric scientific paradigms.The author has outlined and unified conceptual and terminological apparatus for the nomination of onymic and appellate codes; introduced the terms oikoculturonym / astioculturonym into scientific circulation to denote an onomastic unit as lingual and culturological value; suggested the terms appellate and onymic codes of astionyms; anthroponymic individual, anthroponymic collective, memorial, hydronymic, microtoponymic, oronymic, choronymic, ergonymous; landscape-artefact, local-ethnic, official, symbolic-ideological codes; selected microcodes in the astionymicon system; modelled linguoculturological portraits of all the names of modern Ukrainian cities with the separation in their structure of nuclear and interpretation zones, zones of near and far periphery.It has been proved that astioculturonyms encode two large information layers – onymic and appellate ones. Modelling linguoculturological portraits of astionyms of onymic code allowed considering the genesis, peculiarities of functioning, cultural-historical and national conditionality of each name, motivated by the onym.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія: Релігія   
20.

Кузенко П.Я. 
Народні кам'яні надмогильні хрести Українських Карпат середини XVIII - першої половини ХХ ст. (історія, типологія, художні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / П.Я. Кузенко ; Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. — К., 2005. — 20 с. — укp.

Проведено дослідження народних кам'яних надмогильних хрестів Українських Карпат середини XVIII - першої половини XX ст. На підстві вперше введеного в науковий обіг потужного комплексу пам'яток та аналізу літературних джерел розкрито особливості даного виду народної творчості в регіоні. На базі результатів вивчення емпіричного матеріалу, встановлено, що для виготовлення ландшафтних (надмогильних) хрестів широко використовували камінь. Розглянуто історію та специфіку розвитку меморіапластики, проведено типологізацію артефактів, визначено їх художні ознаки. Встановлено, що формування кам'яних надмогильних хрестів Українських Карпат відбувалося під впливом міського пам'яткарства, народного мистецтва та частково малої сакральної архітектури сусідніх народів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э370.9(4УКР)-56 + Щ136-163(4УКР)5 + Щ133(4УКР)0 +
Шифр НБУВ: РА339911

Рубрики:

Географічні рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського