Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (5)Тематичний інтернет-навігатор (3)Наукова електронна бібліотека (65)Реферативна база даних (335)Книжкові видання та компакт-диски (1132)Журнали та продовжувані видання (34)
Пошуковий запит: (<.>K=КОЗАК$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 112
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Амеліна О. С. 
Здобичництво українського козацтва XVI–XVIII ст.: виникнення, зміст, трансформація / О. С. Амеліна. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційна робота є самостійним дослідженням, у якому поданий авторський погляд на роль та місце козацького здобичництва в діяльності українського козацтва XVІ–XVIІІ ст., здійснено комплексне дослідження проблематики козацького здобичництва. У роботі: проаналізовано стан наукової розробки теми та виокремити мало досліджені й дискусійні питання; особлива увага звернена на вплив Великого Степового Кордону України на формування козацького здобичництва; визначена роль прикордонної адміністрації у формуванні здобичництва; проаналізовано ставлення влади Речі Посполитої до здобичницького промислу козаків; охарактеризовано економічні аспекти здобичництва; досліджено обґрунтування змісту козацького здобичництва та його зміни; визначені етапи трансформації козацького здобичництва; продемонстровані моделі здобичництва в середовищі запорозьких та реєстрових козаків; проаналізовані відображення здобичництва українського козацтва в міжнародних угодах; визначені особливості географії козацького здобичництва; з'ясована структура козацької здобичі; розкриті правові аспекти здобичництва в межах запорозького козацтва. У роботі вперше введено до наукового обігу документальні джерела з архівосховищ України, Польщі, Росії, перекладені автором дисертації франкомовні джерела, зокрема фрагменти з роботи Шарля де Пейссонеля «Історичні та географічні спостереження за варварами, які мешкають на берегах Дунаю та Чорного моря» та новини з періодичного видання «Amsterdam» 1708–1709 рр.^UThe dissertation is an independent study, which presents the author's view on the role and place of Cossack prey in the activities of the Ukrainian Cossacks of the XVI-XVIII centuries, a comprehensive study of the problems of Cossack prey. In this work: the state of scientific development of the topic is analyzed and the little-researched and debatable issues are singled out; special attention is paid to the influence of the Great Steppe Frontier of Ukraine on the formation of Cossack prey; the role of the border administration in the formation of prey is determined; the attitude of the Polish-Lithuanian Commonwealth authorities to the prey fishing of the Cossacks was analyzed; the economic aspects of extraction are characterized; the substantiation of the content of the Cossack prey and its change is investigated; identified stages of transformation of Cossack prey; models of prey among the Zaporozhian and registered Cossacks are demonstrated; the reflections of the prey of the Ukrainian Cossacks in international agreements are analyzed; identified features of the geography of Cossack mining; the structure of Cossack prey is clarified; revealed the legal aspects of mining within the Zaporozhian Cossacks. For the first time, documentary sources from the archives of Ukraine, Poland and Russia were translated into scientific circulation periodical «Amsterdam» 1708-1709.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Бочан П.О. 
Україна в поглядах німецьких і французьких вчених, послів і мандрівників XVII - XIX ст.: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / П.О. Бочан ; Чернів. нац. ун-т ім. Ю.Федьковича. — Чернівці, 2008. — 20 с. — укp.

Вперше проведено системний аналіз досліджень німецьких і французьких учених, присвячених вивченню історії українського народу, його етнографії та культури. У контексті нового методологічного підходу висвітлено погляди німецьких і французьких учених, послів і мандрівників XVII - XIX ст. на історію, мову та культуру українського народу. До наукового обігу введено значну кількість джерел, що раніше не використовувались в українській історіографії. Систематизовано дослідження зарубіжних учених, які на підставі інших джерел - донесень дипломатів і військових або власних спостережень під час відвідування України у даний період - вивчали історію та культуру українського народу загалом та українських козаків зокрема; становище українського народу й українських козаків під владою Польщі та Російської імперії, відносини українських козаків з турками й татарами. Проаналізовано погляди німецьких і французьких істориків щодо ототожнення українців з росіянами. Особливу увагу приділено вивченню історичних праць Й.Коля, Й.Енгеля, Й.Блазіуса, Б. фон Кампенгаузена, Г.Боплана, Ж.-Б.Шерера, П.Шевалье, П.Меріме, Вольтера, К.Делямара. Висвітлено внесок німецьких і французьких учених у дослідження історії України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)0-6 +
Шифр НБУВ: РА356632

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Брацка М.В. 
Дискурс козацтва в поезії "української школи" польського романтизму: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.05 / М.В. Брацка ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2005. — 20 с. — укp.

Досліджено дискурс козацтва в поезії маловідомих представників "української школи" польського романтизму, яка є інтегральною складовою культурної парадигми українсько-польського пограниччя. "Українську школу" розглянуто у взаємозв'зку з літературою, історією, фольклором українського народу. Відзначено, що ідейно-естетичним центром творів поетів цієї школи є образ козака, надзвичайно популярний і поширений у польській літературі першої половини XIX ст. внаслідок екстраполяції європейських романтичних тенденцій звернення до історизму та фольклоризму. Розглянуто численні втілення образу козака у поетичних творах польських романтиків "української школи" у порівняльно-типологічному аспекті. З'ясовано, що топіка козацтва акумулює усе різноманіття топічних парадигм (свободи, кохання, поразки, помсти, смерті) і характеризується амбівалентністю зображення. Вивчено ментальні уявлення поетів даної школи про козацтво. Етнічні стереотипи (козака-українця, поляка, татарина, єврея), що мають місце в поезії "української школи", висвітлено у взаємному контексті та на підставі опозиції "свій" - "чужий". Встановлено, що особливої важливості у літературі пограниччя набуває категорія "іншого".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш401.11 + Ш5(4ПОЛ)-324 +
Шифр НБУВ: РА338180

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
4.

Бушак С. М. 
Українські народні картини «Козак Мамай» ХVІІІ–ХІХ століть: іконографія, ґенеза, еволюція.: автореферат дис. ... д.філософ : 023 / С. М. Бушак. — Б.м., 2024 — укp.

«Козак Мамай» – це образ козака-запорожця, який сидить на землі зі схрещеними ногами і грає на струнному щипковому інструменті, що його можна прийняти за старовинну кобзу. Воїна малюють переважно самотнім – в степу, чи на лісовій галявині, під деревом – здебільшого під дубом. Воїн готує на вогнищі їжу, а біля нього лежать на землі та висять на гілках дерева його речі – шапка, зброя, посуд, часто – герб. Біля козака стоїть осідланий кінь, прив’язаний до списа. Аналізуються наукові гіпотези попередніх дослідників про причини появи цього надзвичайно популярного в середовищі українського народу образу воїна-музиканта. Метою роботи є створення цілісного уявлення про мистецькі твори «Козак Мамай», які посідають важливе місце в українській культурі вже протягом не менше чотирьох століть, а також – визначення напрямків еволюції цього легендарного образу та з’ясування його місця і ролі в українському мистецтві.До теперішнього часу дійшло приблизно сто таких творів ХVІІІ–ХІХ ст. Об’єктивні труднощі дослідження «мамаїв» полягають у тому, що більшість давніх творів ХVІІІ–ХІХ ст. не датовано і час їх написання датується за супровідними вторинними даними. Актуальність нашої роботи зумовлена тим, що й на нинішній час образ «козака Мамая» не зник з передових позицій поступу українського мистецтва. Образ розвивається та еволюціонує і в нових цивілізаційних – інтелектуальних та технологічних – умовах світового розвитку. Найпоширенішою залишається проста композиція: образ самотнього сидячого козака, біля якого стоїть його вірний кінь та лежить зброя і стоїть посуд. Воїн відпочиває, але він зосереджено-спокійний і внутрішньо готовий до смертельного бою. Значно розширюють сприйняття образу «козака Мамая» твори складної композиції. На цих творах поряд із Мамаєм з’являються інші персонажі: товариші козака, жінки та дівчата, торговець-шинкар, пан-поляк, офіцер чи солдат російської армії. Окрему групу становлять твори періоду Коліївщини, епіцентром якої стали події в місті Умані. Із часом прізвище Мамай викликає дедалі більший інтерес дослідників до реальних осіб, які його мали. Спочатку його пов’язували з двома реальними гайдамаками середини ХVІІІ ст., яких повісили у 1750 та 1758 роках. У результаті багатолітніх досліджень автор дисертації вперше встановив, що прізвище Мамай мали понад три десятки українських козаків ХVІІ–ХVІІІ ст. Вони були запорожцями, а частина з них брала участь у гайдамацькому русі. Це дозволило зробити важливий висновок: образ героя українських народних картин «Козак Мамай» насправді є збірним, узагальненим і легендарним.Ще однією специфічною особливістю «мамаїв» є наявність на картинах текстових написів, переважно поетичних: як лаконічних, так і доволі розлогих. Нерідко за розмірами ці написи наближаються до обсягів віршованої поеми, розкриваючи внутрішній світ козака-запорожця, його духовні цінності та бачення світу, збагачуючи сприйняття образу «козака Мамая».Було виявлено, що окремі написи на «мамаях» тісно перегукуються, а то й цілком збігаються з фрагментами текстів вертепних вистав, які ставили студенти-бурсаки під час новорічно-різдвяних свят. Установлено, що в них поєднано віршовані фрагменти – прислів’їв і приказок, народних пісень, жартівливої поезії тогочасних студентів-бурсаків, парафрази релігійних текстів і т. ін. Унаслідок цього в текстах сміхові мотиви дивовижно поєднуються з серйозними, курйозні – зі світоглядними, побутові – з філософськими, вульгарно-матеріалістичні – з релігійними та навіть містичними.На початкових етапах свого суспільно-історичного розвитку цей художній образ зафіксував появу козацтва як нової громадсько-політичної сили українського народу. Невдовзі козацтво стало могутнім захисником соціальних і релігійних прав та національних інтересів українського народу в боротьбі із зовнішніми ворогами та поневолювачами. Із часом образ «козака Мамая» став асоціюватися з позаперсоналізованим, узагальненим та ідеалізованим образом козака-запорожця. Цього міфологізованого воїна наділено реальними та уявними високими моральними чеснотами й рисами цих хоробрих захисників рідної землі. Важливо зауважити, що на трактування образу козака мала значний вплив і соціальна належність власників цих творів, під художні смаки яких нерідко підлаштовувалися художники, які писали подібні картини. «Мамаї» були завжди популярні серед широких мас українського селянства, що в минулому становило більшість українського народу. Теоретичні результати виконаного дослідження можуть бути використані для подальшого вивчення розвитку мистецтва України ХVIII–XIX ст. та в узагальнювальних дослідженнях з історії й теорії українського мистецтва. Напрацьований матеріал може бути задіяний для укладання каталогів, енциклопедичних довідників, при уточненні реєстрів пам’яток мистецтва.^UThe term “Cossack Mamai” refers to the image of a Zaporozhian Cossack sitting on the ground with his legs crossed and playing a musical instrument such as a kobza or a bandura. Warriors are painted mostly alone – in the steppe or in a forest clearing, under a tree – mostly under an oak tree. A warrior prepares food on the hearth, and next to him lie on the ground and hang on the branches of a tree his belongings – a hat, weapons, dishes, often – a coat of arms. A saddled horse tied to a spear is standing near the Cossack.The scientific hypotheses of previous researchers about the reasons for the emergence of this image of a warrior-musician, extremely popular among the Ukrainian people, are analyzed. The purpose of our work is an attempt to explain why these paintings during the 18th–19th centuries. enjoy such great success among the Ukrainian people.About one hundred (approximately one hundred) such works of the 18th–19th centuries have reached our (present) time. The objective difficulties of the study of “mamais” are that most of the ancient works of the 18th–19th centuries are not dated and the time of their writing is dated according to the accompanying secondary data.The relevance of our work is due to the fact that even at the present time the image of “Cossack Mamai” has not disappeared from the leading positions of the progress of Ukrainian art. The image develops and evolves in the new civilizational, intellectual and technological conditions of world development. The most common composition remains simple: the image of a lonely, seated Cossack, next to which stands his faithful horse, weapons and dishes. The warrior rests, but he is focused-calm and internally ready for a deadly fight. The works of complex composition significantly expand the perception of the image of “Cossack Mamai”. In these works, other characters appear alongside Mamai: fellow Cossacks, women and girls, a merchant-shinkar, a Polish gentleman, an officer or soldier of the Russian army. A separate group consists of works from the period of Haydamachchyna, the epicenter of which was the events in the city of Uman. As a result of our long-term research, it was established for the first time that more than three dozen Ukrainian Cossacks of the 17th–18th centuries had surnames. They were Zaporizhia, and some of them participated in the Haydamak movement. This allowed us to draw a very important conclusion: the image of the hero of Ukrainian folk paintings “Cossack Mamai” is actually collective, generalized and legendary.Another specific feature of “mamais” is the presence of textual inscriptions on the paintings, mostly poetic: both small and very large. The size of these inscriptions is often close to the size of a poetic poem, revealing the inner world of the Cossack-Zaporozhian, his spiritual values and vision of the world. The texts enrich the perception of the depicted image of “Cossack Mamai”.It was found that individual inscriptions on “mamais” closely echo, and even completely coincide with fragments of the texts of nativity plays, which were performed by bursak students during the New Year and Christmas holidays. It was established that they combined poetic fragments – proverbs and sayings, folk songs, humorous poetry of the then Bursak students, paraphrases of religious texts, etc. As a result, in the texts, funny motives are surprisingly combined with serious ones, curious ones with worldview ones, everyday ones with philosophical ones, vulgar-materialistic ones with religious and even mystical ones.At the initial stages of its socio-historical development, this artistic image recorded the emergence of the Cossacks as a new social and political force of the Ukrainian people. Soon Cossacks became a powerful defender of social and religious rights and national interests of our people in the fight against external enemies and enslavers. Over time, the image of the Mamai Cossack became associated with the depersonalized, generalized and idealized image of the Zaporozhian Cossack. This mythologized warrior is endowed with the real and imaginary high moral virtues and traits of these brave defenders of the native land.It is important to note that the social affiliation of the owners of these works had a significant influence on the interpretation of the image of the Cossack, whose artistic tastes were often adapted by the artists who painted similar paintings. “Mamais” have always been popular among the broad masses of the Ukrainian peasantry, which in the past constituted the majority of the Ukrainian people.The theoretical results of the research can be used for further study of the development of Ukrainian art in the 17th–19th centuries and in general studies on the history and theory of Ukrainian art. The developed material can be used for the compilation of catalogs, encyclopedic guides, when clarifying registers of art monuments.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Гіря К.С. 
Взаємостосунки запорізьких і донських козаків кінця XV - початку XVIII ст.: історіографія проблеми: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.06 / К.С. Гіря ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2007. — 19 с. — укp.

На підставі комплексного аналізу історичних праць українських і російських авторів XVIII - початку XXI ст. з'ясовано ступінь дослідження історії відносин українських і донських козаків наприкінці XV - початку XVIII ст. Визначено основні групи історіографічних джерел з історії запорізько-донських стосунків зазначеного періоду. Виокремлено основні етапи розвитку поглядів науковців щодо даної проблеми. Наведено результати досліджень відносин українських і донських козаків на різних етапах розвитку історіографії. Визначено основні аспекти дослідження зазначеної проблеми в українській і російській історіографії. Здійснено аналіз особливостей висвітлення в історичній літературі стосунків обох козацьких спільнот. Виявлено внесок різних авторів у вивчення цієї проблеми. За результатами досліджень сформульовано можливі перспективні напрямки науковоі розробки питань з історії стосунків українських і донських козаків.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)4-294 + Т3(2)4-294 +
Шифр НБУВ: РА350019

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
6.

Гайдай Г. Г. 
Формування інвестиційної стратегії автотранспортних підприємств в конкурентному середовищі / Г. Г. Гайдай. — Б.м., 2021 — укp.

В дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення і вирішено актуальне економічне завдання щодо вдосконалення теоретичних і методичних засад формування і оцінювання інвестиційної стратегії автотранспортного підприємства в конкурентному середовищі та розроблення методичних та практичних рекомендацій щодо їх реалізації. Запропоновано концептуальну модель формування інвестиційної стратегії автотранспортних підприємств. Удосконалено науко-практичний підхід до оцінювання інвестиційної стратегії, що дозволяє визначати пріоритетність напрямів інвестиційного розвитку підприємств.^UIn the dissertation the theoretical generalization is made and the actual economic problem on improvement of theoretical and methodical bases of formation and estimation of investment strategy of the motor transport enterprise in the competitive environment and development of methodical and practical recommendations on their realization is solved. The conceptual model of formation of investment strategy of motor transport enterprises is offered. The scientific and practical approach to the evaluation of investment strategy has been improved, which allows to determine the priority areas of investment development of enterprises.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Галушко О.Є. 
Чернігівський полк у другій половині XVII - XVIII ст.: автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.01 / О.Є. Галушко ; Чернігів. нац. пед. ун-т ім. Т.Г.Шевченка. — Чернігів, 2010. — 20 с. — укp.

Проаналізовано еволюцію адміністративно-територіального устрою, чисельність і соціальний склад населення, особливості економічного розвитку регіону. З'ясовано структуру й основні напрямки діяльності полкової та сотенної адміністрації, її взаємовідносини з органами міського самоврядування, передусім Чернігівським магістратом, а також з російськими воєводами та комендантами, які перебували у полковому місті. Висвітлено участь козаків Чернігівського полку у військових компаніях і будівництві об'єктів стратегічного призначення на Північному Заході Росії та Півдні України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР-4ЧЕН)46-2
Шифр НБУВ: РА372368 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
8.

Дзагалов А.С. 
Переселення українських козаків і селян на Терек (1832 - 1904 рр.): автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / А.С. Дзагалов ; Ін-т історії України НАН України. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Проаналізовано історичну, соціально-економічну, етнографічну та статистико-демографічну літературу про життя та побут терського козацтва, складовою якого були козаки, військові поселяни, відставні солдати та селяни з України. Вивчено роботи, в яких досліджено переселенський рух українського народу. Увагу приділено вивченню краєзнавчої літератури, історії селищ і міст Кабардино-Балкарії та Північної Осетії. До наукового обігу введено значну кількість документальних матеріалів, що дозволило висвітлити певні факти та події, пов'язані з переселенням, історією заснування та заселення українцями станиць, сіл і хуторів на Тереку. Уперше в історіографії на підставі залучення опублікованих документів і архівних матеріалів розглянуто історичний процес переселення українців на Терек, що відбувся внаслідок внутрішньої та зовнішньої політики уряду Російської імперії. На підставі порівняльного аналізу відомостей з північнокавказьких і українських архівосховищ досліджено формування та переселення "малоросійських" козацьких полків після 1832 р. на Терек. Доведено факт заснування українцями козацьких станиць в зазначеному регіоні. Встановлено ідентичність козаків "малоросійських" полків з мешканцями станиць Владикавказького лінійного полку в 1845 р. Розглянуть приклади переселення на Терек великих і дрібних партій козаків, державних селян і відставних солдатів з родинами. На базі архівних матеріалів доведено факти заснування українськими козаками та селянами селищ і хуторів у Терській області у 1885 - 1902 рр. Наведено таблиці, які відображають чисельність козаків I та II полків Малоросійських полків, сформованих в Україні і поселених у станицях Владикавказького козацького полку в 1833 - 1851 рр., кількість родин, переселених з Полтавської губернії в Терську область 1877 - 1893 рр., чисельність українців в округах і містах Терської області у 1897 р., кількість українців, вихідців з різних губерній, що мешкали в округах і містах Терської області у 1897 р., основні види діяльності українців - мешканців даної області у 1897 р., про оренду та покупну ціну на 1 десятину землі у Харківській губернії та округах Терської області у 1891 - 1904 рр., чисельність поселених ревізьких душ з Харківської, Полтавської, Чернігівської губернії у станицях Терського козацького війська у 1836 - 1849 рр., кількість родин і душ державних селян з України, поселених у станицях терського козацького війська у 1847 - 1849 рр.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)4-294 + Т3(2)47-294 + Т3(2)5-294 +
Шифр НБУВ: РА364097

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
9.

Журавльов Д.В. 
Військова справа в слобідських козацьких полках у другій половині XVII - першій половині XVIII ст.: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Д.В. Журавльов ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2003. — 22 с. — укp.

Доведено, що військова справа в слобідських полках розвивалася в руслі загальноукраїнської козацької традиції, але їй була притаманна і певна специфіка (першорядна роль кінноти, фортифікацій тощо). Показано вплив військового критерію на процес заселення Слобідської України XVII - XVIII ст., досліджено зміни, що відбувалися в козацькому середовищі в цей період під впливом все тіснішої інкорпорації даного війська до загальноросійських імперських військових структур. Проаналізовано військову організацію, комплектування, забезпечення, роди військ та озброєння слобідського козацтва. Приділено увагу історії воєн і збройних конфліктів XVII - XVIII ст., у яких брали участь слобідські козаки, що залучалися до численних обтяжливих походів як досвідчена та ефективна іррегулярна кіннота.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР52)46-7 +
Шифр НБУВ: РА324975

Рубрики:

      
10.

Задунайський В.В. 
Військові традиції українських козаків у кінці XIX - на початку ХХ ст. та їх відродження в новітню добу: автореф. дис... д-ра іст. наук: 07.00.01 / В.В. Задунайський ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2007. — 37 с. — укp.

Вперше комплексно досліджено військові традиції українських козаків на межі XIX - XX ст. та їх відродження у новітню добу. Доведено збереження та використання військових традицій українських козаків на межі XIX - XX ст. у козацькому родовому середовищі на Кубані, в якому домінували українці. Показано суттєвий вплив на збереження військових традицій українського козацтва їх юридичного підтвердження Російською імперією. З'ясовано, що важливою складовою українських військових козацьких традицій є бойове мистецтво, виникнення й існування якого обумовлювалось військовими засадами буття козацької верстви. Проаналізовано військово-тактичні досягнення українських козаків та запозичення відповідних навичок і вмінь іншими козацькими, а також російськими й польськими кінними формуваннями. Виявлено переваги прикладного змісту особистого козацького бойового вишколу та мистецтва в кінці XIX - першій половині XX ст. у порівнянні з військомим досвідом кавалеристів провідних країн Європи. Виокремлено основні періоди відродження військово-козацьких традицій у новітні часи, що закономірно співпали з визначальними подіями історії України (революцією 1917 - 1920 рр., Другою світовою війною, становленням незалежної держави). З'ясовано, що даний зв'язок обумовлений впливом козацької спадщини на формування та реалізацію української національної ідеї. Встановлено, що за умов революційних зрушень (1917 - 1920 рр.) на українських етнічних землях відбулись найбільш широкомасштабні спроби відродження військово-козацьких традицій у новітню добу, що свідчить про їх загальнонаціональне значення. Досліджено участь козацьких формувань у бойових діях у період Другої світової війни, зокрема, проаналізовано досвід використання військово-прикладних традицій козаків. Зроблено висновок про обмеженість спроб відродження військово-козацької спадщини. Доведено, що брак знань та недалекоглядність більшості активістів сучасного козацького відродження перешкоджають комплексній трансформації українських військово-козацьких традицій у прийнятні для сьогодення форми.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)6-294 +
Шифр НБУВ: РА354934

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Капустіна Л.І. 
Обгрунтування окремих елементів технології вирощування часнику в лісостепу України: автореф. дис... канд. с.-г. наук: 06.01.06 / Л.І. Капустіна ; Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Наведено результати трирічних досліджень певних елементів вирощування часнику озимого та ярого в Лісостепу України. Проведено господарсько-біологічну оцінку сортів часнику "Промінь", "Старобільський місцевий", "Мармуровий", "Козак", "Добродій", "Хотинівський", "Шотинський" за врожайністю підземних і повітряних цибулин, масою, кількістю повітряних цибулин з одного суцвіття, біохімічним складом. Установлено вплив строків висаджування часнику озимого стрілкуючого зубками й однозубками з урахуванням виходу їх зі стану спокою на ріст, розвиток і продуктивність рослин. Кращий з них - початок I декади жовтня. Врожайність становила 12,3 і 13,3 т/га. Досліджено за господарсько-цінними ознаками сорти часнику ярого, а саме: "Український білий гуляйпільський", "Одеський 13", "Житомирський", "Вінницький", а саме: за врожайністю, масою та структурою цибулин, біохімічним складом. У часнику ярого визначено оптимальний строк висаджування садивного матеріалу - рано навесні за першої можливості виходу в поле, який забезпечує врожайність 4,3 т/га.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П241.57-4 +
Шифр НБУВ: РА361963

Рубрики:

      
12.

Килипенко В. В. 
Управління маркетинговою діяльністю підприємств-постачальників запасних частин до сільськогосподарської техніки. / В. В. Килипенко. — Б.м., 2019 — укp.

Проаналізовано основні організаційні структури управління маркетинговою діяльністю на підприємствах-постачальниках запасних частин до сільськогосподарської техніки. Досліджено основних учасників ринку постачання запасних частин, визначено його специфіку, здійснено аналіз попиту.^UThe dissertation deals with aspects of development of theoretical and methodological approaches and development of practical recommendations for improving the management of marketing activities of spare parts suppliers to agricultural machinery in order to improve the results of economic activity of enterprises in the context of marketing approach implementation.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Киричук С.А. 
Інтертекстуальні і текстуальні аспекти творчості Ю.Липи: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / С.А. Киричук ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 20 с. — укp.

Проведено цілісне дослідження художньої спадщини Ю.Липи щодо особливостей застосування інтертекстуальності як літературного прийому, детермінованого авторською стратегією. Творчий доробок митця проаналізовано у контексті вивчення української національної культурної традиції. Розглянуто контактний та типологічний аспекти головних складових і структурну специфіку текстових масивів як знакових систем. Здійснено інтертекстуальний і текстуальний аналіз протекстуального (публіцистичних, історіософських, геополітичних праць) і метатекстуального (художніх творів) доробку Ю.Липи. На основі єдності ряду аспектів мисленнєвого простору митця виявлено автоінтертекстуальність його текстових масивів, виражену на рівні проектування прото- та метатекстів. Показано, що новели, повісті та оповідання з "Нотатників", роман "Козаки в Московії", три збірки поезій ("Світлість", "Суворість", "Вірую") акумулють у собі основні геополітичні ідеї найбільш відомих історіософських і публіцистичних праць Ю.Липи ("Призначення країни", "Чорноморська доктрина", "Розподіл Росії", "Бій за українську літературу"). Зроблено висновок про інтертекстуальність прозової та поетичної спадщини Ю.Липи на підставі вивчення цитат, алюзій, ремінісценцій, що відкривають діалогічні зв'язки з широким культурним колом і є свідченням ерудиції автора, енциклопедичного характеру його знань.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ПОЛ=УК)-4 Липа,Ю.53 + Ш5(УК=4ПОЛ)-4 Липа,Ю.53 +
Шифр НБУВ: РА351958

Рубрики:

      
14.

Коденко І. І. 
Історичне виконавство як тенденція музичного мистецтва останньої третини ХХ – початку ХХІ століття. / І. І. Коденко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено обґрунтуванню та вивченню специфіки старовинної музики, виявленню різних підходів до інтерпретування у сфері автентичного виконавства. В роботі окреслено ґенезу «автентизму» як музичного мистецтва останньої третини ХХ – початку ХХІ століття, виявлено шляхи становлення жанрів музики епохи Бароко, особливості їх конструювання, сформульовано методологічні принципи вивчення феномену старовинної музики як кореляції методів «реконструкції» і «деконструкції», що здійснюється на базі аналізу історичних наукових джерел. Наукова новизна отриманих результатів пов'язана з введенням у науковий обіг недостатньо досліджених в мистецтвознавстві джерел, що присвячені старовинній музиці і способам її виконання; виявленням стратегії підготовки музикантів-виконавців, аналізом виконавських інтерпретацій відомих солістів та ансамблів, чия творчість пов'язана з автентичним виконанням музики епохи Бароко. У дисертації використаний системний підхід до вивчення старовинної музики, збудований цілісний комплекс взаємопов'язаних елементів (за допомогою якого виявлено: етапи розвитку історичного виконавства, методи аналізу, розглянуто стилі композиторів епохи Бароко, координати драматургічної цілісності, здійснено порівняльний аналіз інтерпретацій солістів академічного і автентичного напрямів). Оскільки питання дослідження особливостей старовинної музики актуальне і сьогодні, то сучасні дослідники продовжують вивчати роботи попередників і вносять своє бачення в формулювання виконавських принципів «автентизму» (акустика, інструментарій, темп, орнаментика, динаміка та ін.). Формулюються методологічні принципи вивчення феномену автентичного виконавства, роз'яснюються атрибути методів «реконструкції» і «деконструкції» стосовно до відтворення історичної інтерпретації старовинної музики. Завдяки кореляції методів «реконструкції» та «деконструкції» відбувається відтворення історичного образу і сенсу музичної культури Ренесансу і Бароко.^UThe dissertation is devoted to substantiation and study of the specifics of ancient music, identification of different approaches to interpretation in the field of authentic performance. The work outlines the genesis of "authenticism" as a musical art of the last third of the 20th – early 21st century, has identified the ways of formation of genres of Baroque music, features of their construction, formulated methodological principles of studying the phenomenon of ancient music as a correlation of methods of "reconstruction" and "deconstruction", based on the analysis of historical scientific sources. The scientific novelty of the obtained results is connected with the introduction into scientific circulation of insufficiently researched in art history sources devoted to ancient music and ways of its performance; identifying the training strategy of musicians-performers, analysis of performance interpretations of famous soloists and ensembles, whose creative work is associated with the authentic performance of Baroque music.This study uses a systematic approach to the study of ancient music, has built a holistic set of interconnected elements (which revealed: stages of development of historical performance, methods of analysis, the styles of Baroque composers, coordinates of dramatic integrity, comparative analysis of interpretations of academic and authentic soloists have been considered).Since the question of studying the features of ancient music is relevant today, modern researchers continue to study the work of predecessors and put their vision into the formulation of the performing principles of "authenticism" (acoustics, instruments, tempo, ornamentation, dynamics, etc.). The methodological principles of studying the phenomenon of authentic performance are formulated; the attributes of the methods of "reconstruction" and "deconstruction" are explained – in relation to the reproduction of the historical interpretation of ancient music. Due to the correlation of the methods of "reconstruction" and "deconstruction", the historical image and meaning of the musical culture of the Renaissance and Baroque are reproduced. The uniqueness of each historical situation and the significance of the context of the epoch, in which the emergence of appropriate tools, canons of musical notation and performance take place, are determined.The issues outlined and posed in the developments of researchers of the origins of the authentic movement, which continue to be actively studied and developed, are stated. At the beginning, "single" amateur soloists (early 20th century, in the circle of family and friends) became interested in the authentic performance of ancient music, later various instrumental ensembles appeared, and baroque vocal art gradually developed. The application of the method of "reconstruction" has led to thinking over the understanding and change of all means of expression: tempo, movement, instrumentation, touches and strokes – even the tasks and meaning of music as an art form. "Deconstruction" involves "shifting the focus" in identifying the role of details, which decipher the meaning of the composition. The use of this method by authenticism scholars clarifies the inaccuracy of many developments and conclusions about ancient music, helps the modern listener to improve their understanding of the relevant culture of the era.Owing to the constant searches and discoveries of musicians-researchers and performers-authenticists, new various facets and meanings of the reproduced music of ancient composers are opened. The global significance of the role functions of instruments and the transformation of their acoustic and timbre-dynamic characteristics, which are used in the restoration of Baroque music, are determined.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Козак І. О. 
Попередження інтраопераційних і ранніх післяопераційних ускладнень при лікуванні хворих на зацибулинну виразку дванадцятипалої кишки (клінічно-експериментальне дослідження): автореф. дис. ... д-ра мед. наук : 14.01.03 / І. О. Козак ; Вінниц. нац. мед. ун-т ім. М.І. Пирогова. — Вінниця, 2011. — 34 с.: рис. — укp.

Вивчено особливості клінічного перебігу перфоративної, кровоточивої, стенозувальної та пенетрувальної зацибулинної виразки (ЗЦВ). Розроблено метод передопераційної ендобіопсійної діагностики дуоденальної виразки. Вивчено особливості топографії великого сосочка дванадцятипалої кишки (ДПК), розроблено алгоритми інтераопераційної діагностики ЗЦВ ДПК і варіанти вибору хірургічного втручання залежно від виду ускладнення для попередження пошкодження спільної жовчної протоки (СЖП), великого сосочка ДПК, підшлункової залози. Систематизовано відомі прийоми та розроблено спосіб бімануальної компресії печінки для виявлення пошкодження СЖП і великого сосочка ДПК, вивчено клінічні прояви не діагностованого інтраопераційного пошкодження цих органів. Розроблено спосіб внутрішньої декомпресії шлунка та ДПК у разі органозберігальних операцій з приводу ЗЦВ ДПК. Запропоновано способи надворотарної резекції шлунка на відключення ДПК, закриття кукси ДПК у разі низько розміщеної кровоточивої дуоденальної виразки, хірургічного лікування виразкової хвороби, хірургічного лікування низько розміщених кровоточивих виразок ДПК, хірургічного лікування пошкодження великого сосочка ДПК в процесі операцій з приводу кровоточивих постбульбарних дуоденальних виразок.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р457.465.204.6
Шифр НБУВ: РА384724 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
16.

Козак І.І. 
Історико-педагогічна характеристика українських букварів кінця XIX - початку XX ст.: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / І.І. Козак ; Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2004. — 20 с. — укp.

Проаналізовано соціально-економічні умови та лінгводидактичні проблеми становлення українського букваря як основного засобу навчання дітей грамоти, висвітлено особливості вітчизняної букварної традиції кінця XIX - початку XX ст. Визначено внесок окремих педагогів (зокрема, А.Воронця) у справу становлення та розвитку методики навчання грамоти та підручникотворення, встановлено основні етапи даного процесу, охарактеризовано наукові ідеї в мовознавстві, психології та педагогіці досліджуваного періоду. Вперше виявлено альтернативні способи структурування навчального матеріалу у вітчизняній практиці букваротворення кінця XIX - початку XX ст., відомий алгоритм аналізу книг для навчання грамоти доповнено характеристикою мікро- та макроструктурних елементів букваря й поширено на новий клас підручників даної епохи та створених у період незалежності Української Народної Республіки (до 1920 р.)

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.4-920 + Ч421.215.1 +
Шифр НБУВ: РА331939

Рубрики:

      
17.

Козак І.І. 
Удосконалення організаційного механізму державного управління аграрним сектором (на прикладі Львівської області): Автореф. дис... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / І.І. Козак ; Львів. регіон. ін-т держ. упр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. — Л., 2006. — 20 с. — укp.

Науково обгрунтовано теоретичні засади удосконалення організаційного механізму державного управління аграрним сектором (на прикладі Львівської області). Узагальнено основні положення щодо реформування аграрного сектора, запропоновано модель організаційного механізму державного управління. Проаналізовано соціально-економічну базу у контексті функціонування організаційного механізму державного управління аграрним сектором. Розроблено концептуальні підходи щодо удосконалення організаційного механізму державного управління аграрним сектором. Запропоновано методику оцінки управлінського потенціалу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(4УКР)124 + П. к2 +
Шифр НБУВ: РА345036

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
Категорія: Транспорт   
18.

Козак В. В. 
Удосконалення організації функціонування мережі міжнародних транспортних коридорів на основі вимог інтероперабельності: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.22.01 / В. В. Козак ; Укр. держ. акад. залізн. трансп. — Х., 2011. — 20 с.: рис. — укp.

Вперше сформовано оптимізаційну динамічну модель стратегічного розвитку інтероперабельності мережі міжнародних транспортних коридорів (МТК), яка на відміну від існуючих дозволяє визначити послідовність впровадження множини можливих заходів (спорудження другої колії, спрощення митних операцій тощо) з урахуванням їх життєвого циклу, що надає можливість створити та впровадити високоефективну систему просування транзитивних вантажопотоків. Формалізовано процес функціонування технічних і прикордонних передавальних станцій у межах транспортних коридорів на тактичному рівні у термінах апарату мереж Петрі, яка на відміну від існуючих дозволяє змоделювати роботу станцій в єдиній мережі з урахуванням їх взаємовпливу. Розроблено імітаційну модель керування пропускою спроможністю транспортних коридорів, яка дозволяє надати гнучкість системі МТК, за рахунок використання топології мережі для внутрішньодержавних перевезень. Удосконалено інформаційно-керувальну систему Укрзалізниці шляхом інтегрування розробленого комплексу моделей на АРМ працівників Головного управління перевезень (ЦД) УЗ, що забезпечує інтелектуальне супроводження процесу управління МТК на стратегічному та практичному рівнях.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О188.402
Шифр НБУВ: РА384191 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Козак В.А. 
Кримінальна відповідальність за торгівлю людьми (аналіз складу злочину): Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.08 / В.А. Козак ; Нац. юрид. акад. України ім. Я.Мудрого. — Х., 2003. — 20 с. — укp.

Розглянуто положення про те, що торгівля людьми посягає на групу однорідних суспільних відносин, які забезпечують свободу, честь і гідність особи. Наведено додаткові аргументи на користь того, що головним безпосереднім об'єктом торгівлі людьми є суспільні відносини, які забезпечують свободу людини. Вперше питання основного безпосереднього об'єкта торгівлі людьми вивчено шляхом аналіза структурних елементів суспільного відношення, на яке безпосередньо посягає даний злочин. Вперше досліджено механізм скоєння шкоди об'єкту торгівлі людьми. Зроблено висновок, що у торговлі людьми відсутній додатковий обов'язковий безпосередній об'єкт. Обгрунтовано положення про те, що додатковим факультативним безпосереднім об'єктом торгівлі людьми можуть виступати суспільні відносини, які забезпечують життя, здоров'я, статеву свободу або недоторканість, честь і гідність людини, її трудові права, порядок перетинання державного кордону України. Доведено, що торгівля людьми є злочином із форсальним складом. Розглянуто положення про те, що діяння як обов'язкова ознака об'єктивної сторони торгівлі людьми може виражатися у трьох різних формах: продаж людини; її інша оплатна передача; здійснення стосовно людини будь-якої іншої незаконної угоди, пов'язаної із законним або незаконним переміщенням за її згодою або без згоди через державний кордон України для подальшого продажу або іншої передачі іншій особі (особам). Обгрунтовано недоцільність використання у диспозиції ст. 149 КК цивільно-правового терміну "угода". Запропоновано замінити його терміном "незаконні дії". Наведено нове визначення моменту закінчення злочину у кожній із трьох форм його зовнішнього прояву. Аргументовано, що торгівля людьми може бути вчинена лише з прямим умислом. Уперше встановлено, що виконавцем торгівлі людьми у формі продажу або іншої оплатної передачі людини є тільки особа, яка передає потерпілого (так званий "продавець"). Доведено, що виконавцем злочину у третій формі (здійснення стосовно людини будь-якої іншої незаконної угоди, пов'язаної із законним або незаконним переміщенням за її згодою або без через державний кордон України для подальшого продажу або іншої передачі іншій особі (особам) є "продавець" (особа, яка передає потерпілого) та "покупець"(особа, яка заволодіває потерпілим; одержує його від "продавця"). На підставі результатів аналізу ознак складу злочину торгівлі людьми розроблено пропозиції щодо удосконалення чинної назви та диспозиції ст. 149 КК України 2001 року.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х881.9(4УКР)113 +
Шифр НБУВ: РА322843

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
20.

Козак В.Г. 
Облік і аналіз корпоративних цінних паперів (на прикладі ВАТ асоціації "Укрсортнасіннєовоч"): Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.06.04 / В.Г. Козак ; Київ. нац. екон. ун-т. — К., 2001. — 20 с. — укp.

Узагальнено розуміння цінних паперів як економічної категорії, що виражає суспільно-економічні відносини, наділені певними властивостями. Обгрунтовано методичні підходи до класифікації цінних паперів, визначено принципи їх оцінки. Проаналізовано стан управлінського та фінансового обліку на підприємствах, обгрунтовано організаційні, методичні принципи обліку цінних паперів, фінансових вкладень. Запропоновано систему рахунків для обліку цінних паперів, фінансових вкладень та їх руху. Удосконалено методику аналізу фінансового стану підприємства, яка базується на на конкретних даних з прив'язкою до певних статей балансу та системи коефіцієнтів. Наведено пропозиції щодо вдосконалення обліку цінних паперів, зважаючи на їх емісію, продаж на вторинному ринку й анулювання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У052.9(4Укр)229.0-149.3 + У053.9(4Укр)290-93 + У052.9(4Укр)241.514-149.3 + У053.9(4Укр)421.14-93
Шифр НБУВ: РА317156 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського