Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (34)Тематичний інтернет-навігатор (5)Наукова електронна бібліотека (1080)Реферативна база даних (4353)Книжкові видання та компакт-диски (1652)Журнали та продовжувані видання (100)
Пошуковий запит: (<.>K=КОЛОНІЗАЦІЯ$<.>+<.>K=АМЕРИК$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 496
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Погорська І.І. 
Євроінтеграційна політика Франції: Автореф. дис... канд. політ. наук: 23.00.04 / І.І. Погорська ; НАН України. Ін-т світ. економіки і міжнар. відносин. — К., 2002. — 20 с. — укp.

Досліджено концепції історичної еволюції, сучасний стан і тенденції розвитку інтеграційної політики Франції в контексті її впливу на ЄС як регіональну політичну систему. Проаналізовано взаємозв'язок між трансформацією мікро- та макросистем на прикладі французького варіанта модифікації стратегії розвитку. Розглянуто еволюцію зарубіжних концепцій європейської інтеграції, а також розвиток державної інтеграційної стратегії Франції впродовж періодів президентства Ф. Міттерана та Ж. Ширака у концептуальному та практичному вимірах. Визначено можливості та межі регіонального консенсусу на підставі дослідження франко-німецького діалогу як провідної детермінанти європейського інтегрування. З позиції класифікування ЄС як підсистеми в системі трансатлантичного масштабу комплексно проаналізовано інтеграційний аспект франко-американських відносин. Відзначено особливості еволюції східноєвропейської стратегії Франції в контексті проблематики розширення Євросоюзу. Визначено характер та основні напрямки політики Франції щодо інтеграційних перспектив Української держави.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф024 + Ф031.1 + Т3(4ФРА)64-612.36
Шифр НБУВ: РА321730

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
2.

Чжу Л. -. 
Європейська камерно-вокальна музика в сучасній китайській виконавській практиці: кроскультурні взаємодії: автореферат дис. ... д.філософ : 025 / Л. -. Чжу. — Б.м., 2023 — укp.

Робота присвячена вивченню інтерпретацій європейської камерно-вокальної музики у контексті кроскультурної взаємодії китайського виконавства з мистецькими традиціями Заходу. Актуальність теми дисертації обумовлена маловивченістю творчості відомих сучасних китайських співаків ¬ представників одночасно декількох виконавських шкіл та традицій (китайських, європейських, американських), а також європейської складової їх репертуару як важливого чинника академізації китайського камерно-вокального мистецтва.Наукова новизна роботи полягає в тому, що в ній уперше: представлене камерно-вокальне виконавство сучасного Китаю як цілісне явище, яке ґрунтується на взаємодії національних та іншокультурних чинників; систематизовані дані щодо творчості сучасних китайських співаків, які представляють різні напрямки у сфері китайської камерно-вокальної творчості; здійснено аналіз китайських інтерпретацій європейської камерно-вокальної музики широкого історико-стильового діапазону (від доби Ренесансу до опусів ХХ століття ); введена до українського музикознавчого обігу аналітика низки камерно-вокальних творів (романси Дж. Верді, С. Барбера та Д. Лігеті). Дістали подальшого розвитку: алгоритм інтерпретаційного аналізу камерно-вокальної музики (здійснено його структурування та доповнення); наукові концепції, пов’язані з вивченням проблематики інтерпретації вокальної музики (В. Москаленка, О. Катрич, Л. Шаповалової, І. Сухленко).Обрана методологія дослідження, що спирається на поєднання історичного, стильового та жанрового методу, інтерпретологічного підходу та компаративного аналізу, дозволила прослідкувати особливості розвитку камерно-вокального виконавства Китаю; визначити характеристики виконавського стилю китайських співаків; дослідити особливості камерно-вокального репертуару китайських виконавців та виявити відмінності в інтерпретаціях китайських та європейських музикантів.Обґрунтовано вплив кроскультурної комунікації «Схід–Захід» на сферу камерно-вокального виконавства в Китаї. Визначено, що відмінні виконавські стратегії та кар’єрний успіх обумовлені насамперед унікальним індивідуальним досвідом співаків, творчість яких знаходиться в зоні міжкультурної взаємодії. Розглянуто камерно-вокальний твір як основу інтерпретаторської діяльності співака, що транслює не тільки жанрово-стильві характеристики, а й загальні європейські традиції камерного співу, які неодмінно впливають на творчість виконавця будь-якої національно-співацької традиції. Зазначено, що ступінь стильової відповідності виконання напряму залежить від обізнаності музиканта у традиціях камерного співу європейського типу, наявності відповідних професійних і мовних навичок, міжнародного навчального та виконавського досвіду. Охарактеризовано проблеми, які постають при виконанні європейської академічної музики китайськими співаками, серед яких: постановка голосних звуків, дикція, гучність, знання іноземних мов тощо.Виявлено поступовість процесу зростання рівня камерно-вокальної культури Китаю на сучасному етапі як наслідок асиміляції традицій європейського вокального мистецтва у східному культурному середовищі. Чинники кроскультурної взаємодії позначено у процесах, пов’язаних з: діяльністю китайських консерваторій та академій як головних осередків адаптації західної манери співу; заснуванням та проведенням регулярних спеціалізованих конкурсів й фестивалів; розбудовою концертних майданчиків в Китаї; поглибленням закордонного навчального та виконавського досвіду талановитих китайських співаків. Такі події справляють позитивний ефект на поширення європейського камерно-вокального репертуару та засвідчують зростаючий інтерес серед населення до відмінних культурних традицій. Водночас вказано на недостатність фінансування з боку держави такого роду подій та повільну трансформацію смаків широкого загалу.Зазначено, що історія камерного співу в Китаї має давнє коріння, хоча камерно-вокальні твори європейського зразка з’явилися в китайському мистецтві тільки у минулому столітті. Камерно-вокальний стиль співу існував в китайській культурі «поміж» інших більш масштабних стилів, жанрів та форм, при чому феномени камерно-вокального музикування європейського і традиційного китайського зразків виявились дуже подібними у сенсі гармонічного поєднання поезії та музики і цільового призначення – для виконання у невеликому відокремленому приміщенні. Жанрово-стильова панорама європейського репертуару китайських співаків демонструє їх вподобання та тяжіння до певних зразків: ренесансних та барокових пісень, народних пісень (оригінальних або стилізованих) та романсів із супроводом фортепіано або невеликого інструментального ансамблю, до яких відносяться солоспіви, lied, канцони та інші жанрові форми від романтичної доби до сьогодення. Визначено, що найбільш популярними у китайських виконавців є камерно-вокальні твори композиторів-романтиків, твори яких характеризуються чіткими композиційними структурами та ясними стилістичними параметрами (Ф. Шуберт, Ф. Мендельсон, Й. Брамс).^UThe dissertation is devoted to the study of interpretations of European chamber vocal music in the context of cross-cultural interaction of Chinese performance with the artistic traditions of the West. The relevance of the dissertation’s topic is due to the lack of study of the work of famous modern Chinese singers, that represent several performing schools and traditions (Chinese, European, American), as well as the European component of their repertoire as an important factor in the academization of Chinese chamber vocal art.The scientific novelty of the thesis lies in the fact that it is for the first time: presented the chamber-vocal performance of modern China as a holistic phenomenon based on the interaction of national and foreign cultural factors; systematized data o’ver the creativity of modern Chinese singers, that represent various directions in the field of Chinese chamber and vocal creativity; analysed Chinese interpretations of European chamber and vocal music of a wide historical and stylistic range (from the Renaissance to the opuses of the 20th century); was introduced to the Ukrainian musicology analysis of a number of chamber vocal pieces (romances by G. Verdi, S. Barber and D. Ligeti). Also were further developed: an algorithm for the interpretive analysis of chamber and vocal music (its was structured and added); scientific concepts related to the study of the problems of interpretation of vocal music (V. Moskalenko, O. Katrych, L. Shapovalova, I. Suhlenko).The selected research methodology, which is based on a combination of historical, stylistic and genre methods, an interpretive approach and comparative analysis, made it possible to follow the peculiarities of the development of chamber and vocal performance in China; determine the characteristics of the performance style of Chinese singers; to investigate the peculiarities of the chamber and vocal repertoire of Chinese performers and to identify differences in the interpretations of Chinese and European musicians.It is substantiated the influence of cross-cultural communication "East-West" on the field of chamber and vocal performance in China. It was determined that excellent performance strategies and career success are due primarily to the unique individual experience of singers whose creativity lays in the zone of intercultural interaction. A chamber vocal pieces is considered as the basis of the singer's interpretive activity, which conveys not only genre-stylistic characteristics, but also general European traditions of chamber singing, which inevitably influence on the performer practice of any national singing tradition. It is noted that the degree of stylistic conformity of the performance depends on the musician's comprehension of the traditions of European-style chamber singing, the availability of appropriate professional and language skills, international educational and performance experience. There are characterized the problems that arise in the performance of European academic music by Chinese singers such as production of vowel sounds, diction, loudness, knowledge of foreign languages, etc.It is revealed that the process of the growth of the level of chamber-vocal culture of China at the modern stage has gradual character. It is understood as a result of the assimilation of the traditions of European vocal art in the eastern cultural environment. There are indicated different factors of cross-cultural interaction in the processes such as activity of Chinese conservatories and academies (that are considered as main centers of adaptation of the Western manner of singing); establishment and holding of regular specialized competitions and festivals; development of concert platforms in China; deepening the overseas educational and performance experience of talented Chinese singers. Such events have a positive effect on the spread of the European chamber vocal repertoire and show the growing interest Chinese people to the different cultural traditions. At the same time, it is pointed out the insufficient official financing of such events and the slow transformation of the tastes of the public.It is noted that the history of chamber singing in China has ancient roots, although European-style chamber vocal pieces appeared in Chinese art only in the last century. The chamber-vocal style of singing existed in Chinese culture among other larger styles, genres and forms. The phenomena of chamber vocal music are very similar in European and Chinese art. It is considered as harmonious combination of poetry and music, being performed in a small separate room.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Парамонов Д. Ю. 
Єгипто-ізраїльське протистояння 50-70-х років ХХ століття в американо-радянських відносинах: автореферат дис. ... к. і. н. : 07.00.02 / Д. Ю. Парамонов. — Б.м., 2024 — укp.

На основі використання різноманітного вихідного матеріалу вдалося порівняти та протиставити позиції сторін, які брали активну участь у близькосхідному протистоянні, виявити особливості та простежити наслідки цього протистояння для регіону зокрема та для світових міжнародних відносин загалом. Незважаючи на те, що конфлікт між Державою Ізраїль та арабськими країнами, зокрема Арабською Республікою Єгипет, широко вивчається українськими істориками, політологами та експертами з міжнародних відносин, автор на основі маловідомої літератури, переважно англійською та французькою мовами, переосмислює причини та особливості єгипетсько-ізраїльського протистояння, а також його наслідки, а також частково спростовує радянські міфи та наративи з досліджуваного питання.Доведено, що під час найгостріших близькосхідних криз обидві наддержави — Радянський Союз і Сполучені Штати Америки — займали досить близькі позиції, щоб не допустити ескалації конфлікту. Особливість американо-радянських відносин через призму близькосхідного протистояння в досліджуваний період полягала в тому, що наддержави навіть в окремі періоди об'єднували свої зовнішньополітичні зусилля, як, наприклад, під час Суецької кризи, змушуючи Францію, Великобританію та Ізраїль виводити свої війська із зони Суецького каналу.У виданні визначено та проаналізовано стратегічні курси США та СРСР на початку 50-х років ХХ ст., розглянуто вектори міжнародних відносин та особливості застосування силових чинників, досліджено ідеологічне обґрунтування зовнішньої політики США та Радянського Союзу. Доведено, що зближення Ізраїлю з СРСР з самого початку було приречене на провал через демократичний характер єврейської держави. Провал радянсько-ізраїльського союзу підштовхнув Тель-Авів до зближення з Вашингтоном. Хоча американо-ізраїльські відносини охололи внаслідок Суецької кризи 1956 року, ситуація не дійшла до розриву відносин між США та Державою Ізраїль, як це сталося у випадку з СРСР. З рубежу 50-60-х років XX століття американо-ізраїльські відносини переростають у стратегічне партнерство. У середині 1960-х років стала очевидною принципова зміна міжнародно-політичної ситуації на Близькому Сході. Низка подій, що відбувалися в регіоні з 1964 року, мала незворотні наслідки, що врешті-решт призвело до Шестиденної війни 1967 року. Останнє кардинально змінило баланс сил у досліджуваному регіоні, а подальша війна Судного дня та єгипетсько-ізраїльські угоди другої половини 1970-х років ще більше змінили ситуацію на Близькому Сході.Протягом досліджуваного періоду Близький Схід був і залишається ключовим регіоном у глобальних міжнародних відносинах, оскільки в цьому регіоні перетинаються стратегічні інтереси багатьох країн, а арабо-ізраїльське протистояння спалахує знову і знову з плачевною регулярністю. У дисертації проаналізовано витоки та причини єгипетсько-ізраїльського протистояння та розглянуто еволюцію американсько-радянських відносин через призму близькосхідного конфлікту, порівняно різні його етапи з метою пошуку дієвих механізмів, які могли б бути корисними для врегулювання конфліктної ситуації в регіоні в майбутньому.Наукова новизна дисертації полягає у порівнянні досвіду збройного протистояння, здобутого Державою Ізраїль у 50–70-х роках ХХ століття та Україною у період 2014–2023 рр. На основі вивчення набутого та успішно апробованого Ізраїлем досвіду військового протистояння та повоєнної відбудови зроблено спробу адаптувати цей досвід до сучасних воєнних реалій України та розроблено конкретні практичні рекомендації.Незважаючи на часову віддаленість від сьогодення історичного періоду, що вивчається в даній публікації, досвід, який сьогодні має у своєму арсеналі Держава Ізраїль, залишається актуальним як для Ізраїлю, так і для України. Постійне співіснування з ворожими сусідами, зміцнення та покращення державної безпеки, відбудова/розбудова інфраструктури, розбудова психологічної та моральної стійкості суспільства перед обличчям війни та ворожої пропаганди є постійними критично важливими складовими для держави, яка перебуває у стані війни чи військової загрози.Зібраний у дисертації аналітичний матеріал, зроблені автором висновки та узагальнення матимуть широке практичне застосування, оскільки можуть бути використані для поглибленого вивчення зовнішньої політики СРСР та США щодо Близького Сходу, а також при підготовці спеціальних курсів для вищих навчальних закладів.Ключові слова: єгипетсько-ізраїльське протистояння, американсько-радянські відносини, Близький Схід, геополітичне суперництво, Ізраїль, США, СРСР, Єгипет, холодна війна, арабо-ізраїльський конфлікт, міжнародні відносини, Суецька криза, Шестиденна війна, арабські країни^UBased on the use of diverse source material, it was possible to compare and contrast the positions of the parties that took an active part in the Middle East confrontation, to identify the features and trace the consequences of this confrontation for the region in particular and for world international relations in general. Despite the fact that the conflict between the State of Israel and Arab countries, in particular the Arab Republic of Egypt, has been widely studied by Ukrainian historians, political scientists and international relations experts, the author, on the basis of little-known literature, mainly in English and French, rethinks the causes and peculiarities of the Egyptian-Israeli confrontation, as well as its consequences, and partially refutes Soviet myths and narratives on the issue under study.It is proved that during the most acute Middle East crises, both superpowers, the Soviet Union and the United States of America, stood in close enough positions to prevent the conflict from escalating. The peculiarity of US-Soviet relations through the prism of the Middle East confrontation in the period under study was that the superpowers, even in certain periods, united their foreign policy efforts, as, for example, during the Suez Crisis, forcing France, the United Kingdom and Israel to withdraw their troops from the Suez Canal zone.The publication defines and analyses the strategic courses of the USA and the USSR in the early 50s of the twentieth century, examines the vectors of international relations and the peculiarities of the use of force factors, and studies the ideological justification of the foreign policy of the United States and the Soviet Union. It is proved that Israel's rapprochement with the USSR was doomed to failure from the very beginning due to the democratic nature of the Jewish state. The failure of the Soviet-Israeli alliance pushed Tel Aviv to rapprochement with Washington. Although US-Israeli relations cooled as a result of the Suez Crisis of 1956, the situation did not reach the point of severing relations between the United States and the State of Israel, as happened in the case of the USSR. Since the turn of the 50s and 60s of the XX century, US-Israeli relations have been developing into a strategic partnership.In the mid-1960s, a fundamental change in the international political situation in the Middle East became apparent. A series of events that had taken place in the region since 1964 had irreversible consequences, which eventually led to the Six-Day War of 1967. The latter dramatically changed the balance of power in the region under study, and the subsequent Yom Kippur War and the Egyptian-Israeli agreements of the second half of the 1970s further altered the situation in the Middle East.During the period under study, the Middle East was, and still is, a key region in global international relations, as the strategic interests of many countries intersect in this region, and the Arab-Israeli confrontation flares up again and again with deplorable regularity. The dissertation analyses the origins and causes of the Egyptian-Israeli confrontation and examines the evolution of US-Soviet relations through the prism of the Middle East conflict, comparing its various stages in order to find effective mechanisms that could be useful in resolving the conflict situation in the region in the future.The scientific novelty of the dissertation is a comparison of the experience of armed confrontation gained by the State of Israel in the 50s and 70s of the XX century and Ukraine in the period 2014–2023. Based on the study of the experience of military confrontation and post-war reconstruction gained and successfully tested by Israel, an attempt is made to adapt this experience to the current military realities of Ukraine, and specific practical recommendations are developed.Despite the time distance from the present of the historical period studied in this publication, the experience that the State of Israel has in its arsenal today remains relevant both for Israel and Ukraine. Permanent coexistence with enemy neighbours, strengthening and improving state security, rebuilding/building infrastructure, and building psychological and moral resilience of society in the face of war and enemy propaganda are constant crucial components for a state in a state of war or military threat.The analytical material collected in the dissertation, the conclusions and generalisations drawn by the author will be of wide practical application as they can be used for in-depth study of the foreign policy of the USSR and the USA towards the Middle East, as well as in the preparation of special courses for higher education institutions.Keywords: Egyptian-Israeli confrontation, US-Soviet relations, Middle East, geopolitical rivalry, Israel, USA, USSR, Egypt, Cold War, Arab-Israeli conflict, international relations, Suez Crisis, Six-Day War, Arab countries


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Барило О.А. 
Ідеї вільного виховання в реформаторській педагогіці кінця ХІХ - першої третини ХХ століття: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / О.А. Барило ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2004. — 20 с. — укp.

Вперше проведено цілісний науковий аналіз ідей теорії вільного виховання кінця XIX - початку XX ст. у країнах Західної Європи та Америки. Систематизовано погляди зарубіжних прихильників досліджуваної педагогічної концепції щодо мети, змісту, форм і методів навчання. Виділено основні положення та базові принципи вільного виховання, досліджено динаміку та специфіку їх розвитку. Виявлено та проаналізовано вплив ідей вільного виховання на формування вітчизняної педагогічної теорії та практики у період 1900 - 1931 рр. Вперше простежено еволюцію розвитку ідей вільного виховання в зарубіжних країнах у часи реформаторської педагогіки кінця XIX - першої третини XX ст., в Україні протягом досліджуваного періоду та на межі XX - XXI ст. Визначено перспективні ідеї вільного виховання та обгрунтовано можливість їх використання за сучасних умов. У науковий обіг введено маловідомі документи та історичні факти, пов'язані з процесом становлення та розвитку ідей вільного виховання, а також маловідомі наукові джерела, що значно розширюють теоретико-методологічні засади досліджуваної педагогічної теорії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч33(0)52-2 + Ч33(4УКР)52-2 +
Шифр НБУВ: РА334107

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Катеринчук М.Д. 
Імміграційне законодавство Сполучених Штатів Америки (політико-правовий аналіз): Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.02 / М.Д. Катеринчук ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2001. — 15 с. — укp.

Досліджено імміграційне законодавство Сполучених Штатів Америки, політико-правовий аналіз даного законодавства. Вивчено історію становлення та розвитку імміграційного права США; запровадження якісних обмежень на в'їзд та перебування іноземців, виникнення візової системи, системи в'їзних преференцій та її модифікацій. Проведено дослідження особливостей імміграційного права США на сучасному етапі. Розглянуто державні установи, які регулюють процеси імміграції у державі. Приділено увагу ролі судового прецеденту в формуванні імміграційного законодавства США. Розкрито сутнісні сторони змін у імміграційній політиці останнього часу. Висвітлено механізм імміграційного законодавства як інструмента здійснення державної політики Сполучених Штатів Америки, спрямованої на посилення супердержави як лідера на міжнародній арені.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(7США)112.033 + Х911.14(7США)
Шифр НБУВ: РА312384 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
6.

Проценко О.О. 
Імплікативний простір американської поезії XX століття: лінгвокогнітивний аспект: автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 / О.О. Проценко ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2010. — 20 с. — укp.

Установлено, що носіями прихованого смислу в поетичному тексті виступають індикатори імплікатів. З'ясовано, що домінантним видом мапування у творенні імплікатів, зокрема, на дотекстовому рівні є аналогове, субститутивне, контрастивне, на текстовому - мовне або конструктивно-творче, на позатекстовому - наративне. Побудовано інтегративну когнітивну модель імплікативного простору шляхом розкриття механізмів формування його складників на різних рівнях поетичного тексту. Висвітлено конфігурацію та наповнення імплікативного простору віршованих текстів американської поезії модерну та постмодерну.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(7СПО)6-335
Шифр НБУВ: РА371147 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Хруб К.Ю. 
Імунофенотипування бластних клітин з мінімальними ознаками диференціювання при гострих лейкеміях: Автореф. дис... канд. мед. наук: 14.01.07 / К.Ю. Хруб ; НАН України. Ін-т експерим. патології, онкології та радіобіології ім. Р.Є.Кавецького. — К., 2000. — 16 с. — укp.

Розглянуто проблему діагностики гострих лейкемій (ГЛ) з мінімальними ознаками диференціації бластних клітин. До складу дної гетерогенної групи захворювань включено: ГЛ мієлоїдного походження М0, М5а, М6 та М7 за франко-американо-британською (ФАБ)-класифікацією; лімфобластні ГЛ (ГЛЛ) з атиповою експресією мієлоїдних антигенів, присутністю поодиноких пероксидазопозитивних бластів та асинхронною експресією антигенів лімфобластів. Запропоновано маркери, які дозволяють встановити походження злоякісно трансформованих клітин у діагностично складних випадках. Обгрунтовано принципи диференційної діагностики. Охарактеризовано нові варіанти захворювання - ГЛ з клітин-попередників натуральних кілерів, ГЛЛ Т-клітинного походження з t(2;11).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р411.022.8-4
Шифр НБУВ: РА309707 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Клочкова Ю. В. 
Індивідуалізація освітнього процесу здобувачів вищої освіти з особливими потребами: автореферат дис. ... д.філософ : 016 / Ю. В. Клочкова. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертаційна робота ретельно та систематично досліджує актуальну проблему індивідуалізації освітнього процесу у закладах вищої освіти. Здійснено комплексний аналіз філософських, соціологічних, педагогічних та психологічних підходів, спрямованих на вивчення освітнього процесу для здобувачів освіти з особливими потребами.Здійснено аналіз наукових джерел, які присвячено дослідженню питання індивідуалізації освітнього процесу, що дало змогу систематизувати погляди на ключові поняття, пов'язані з означеною проблемою. Визначено основні концепції розвитку освіти: «Концепція розвитку інклюзивного навчання» та «Концепція розвитку педагогічної освіти», встановлено пріоритетність їхньої спрямованості на індивідуалізацію освітнього процесу. Визначено фактори, що впливають на освітній процес, зокрема вікові особливості студентів, застосування студентоцентрованого підходу, підготовки студентів до майбутньої професійної діяльності на основі компетентнісного підходу та профільне спрямування закладів вищої освіти. Досліджено сутність освітнього процесу, його структуру у контексті основних наукових підходів: релятивістського, об’єктивістського, особистісно- 3 орієнтованого та компетентнісного. Розглянуто організацію освітнього процесу у закладі вищої освіти, що передбачає розроблення та реалізацію навчального плану напряму підготовки, який містить графік, план навчального процесу, індивідуальний план навчання студента, може гарантувати якісне викладання для всіх студентів з особливими потребами за умови використання передових технологічних засобів та забезпечення постійного підвищення кваліфікації викладацького складу. Релятивістський підхід, що передбачає чітко визначені вимоги до освітніх стандартів, уможливлює високий рівень знань, яких набуто «тут і зараз». Компетентнісний підхід акцентує увагу на розвитку соціальних навичок, творчих здібностей, критичного мислення та підприємництва. Встановлено, що особистісно-орієнтований підхід найбільше розкриває важливість індивідуалізації, а створення особистісно орієнтованих навчальних планів, методичних рекомендацій, методичних посібників, розроблення критеріїв оцінювання навчальних досягнень тощо, уможливлює високий рівень її імплементації в освітній процес. У процесі дослідження виявлено зростаючий інтерес молоді з особливими потребами до вступу до закладів вищої освіти через можливість отримання якісної освіти та розвитку професійних навичок у сферах, які дають змогу працювати в онлайн-режимі та використовувати сучасні технології для досягнення професійного успіху. Глибокий аналіз загального розвитку освіти в Україні дав змогу визначити присутність тенденції розширення інклюзивного навчання, яка передбачає індивідуалізацію освітнього процесу у контексті означених концепцій та правил, а вивчений досвід впровадження інклюзії в освітній процес за кордоном (Сполучених Штатах Америки, Канади, Об’єднаних Арабських Еміратах) прислужився прецедентом для створення його вітчизняної моделі. Встановлено важливість наявності психолого-педагогічного супроводу та інтернет-підтримки у закладах вищої освіти для студентів з особливими потребами. Виокремлено категорії здобувачів освіти з особливими потребами та охарактеризовано особливості сприймання ними інформації, встановлено 4 вимоги до проведення навчальних занять, визначено та конкретизовано поняття «індивідуалізація» з огляду на означену категоризацію.Проаналізовано послуги закладів вищої освіти України, які наразі надаються студентам з особливими потребами. Виявлено недостатній рівень відповідності алгоритму висвітлення інформації, що розташована на офіційних веб-сайтах закладів, освітнім потребам студентів. З метою подальшого вивчення означених питань обґрунтовано та розроблено структуру констатувального етапу дослідження, створено алгоритм організації дослідження, який передбачав 3 субетапи: дослідження актуальності використання індивідуального підходу в організації освітнього процесу здобувачів вищої освіти з особливими потребами; вивчення труднощів опанування знань та причин їхнього виникнення; виокремлення рівнів підтримки тверджень, які стосувалися використання підходів організації освітнього процесу, що дало змогу зробити отримані дані більш достовірними.За результатами констатувального етапу дослідження виділено основні компоненти індивідуалізації освітнього процесу: матеріально-технічний, навчальний, психологічний та студентський. Навчальний компонент: організація навчання, діяльність викладачів. Психологічний – питання адаптації, комунікації, вирішення особистісних проблем та питання працевлаштування. Студентський компонент: проведення роботи щодо покращення взаємин студентів та повноцінне включення здобувачів освіти з особливими потребами до студентського життя, а також взаємодії всередині студентського колективу. Матеріально-технічний компонент: фінансування та технічне оснащення приміщень для задоволення всіх особливих потреб студентів.^UThe dissertation thoroughly and systematically investigates the pressing issue of individualization of the educational process in higher education institutions. A comprehensive analysis of philosophical, sociological, pedagogical, and psychological approaches has been conducted, focusing on studying the educational process for students with special needs.An analysis of scientific sources dedicated to the study of individualization of the educational process has been carried out, allowing for the systematization of views on key concepts related to the identified problem. The main concepts for educational development, such as the "Concept of Inclusive Education Development" and the "Concept of Pedagogical Education Development," have been identified, emphasizing their orientation towards individualizing the educational process. Factors influencing the educational process, including age-specific characteristics of students, the application of a student-centered approach, and the preparation of students for future professional activities based on a competency-based approach, have been determined.The essence of the educational process and its structure have been explored within the context of major scientific approaches: relativistic, objectivist, personality-oriented, and competency-based. The organization of the educational process in higher education institutions, involving the development and implementation of a curriculum for a specific training direction, has been discussed. This curriculum includes a schedule, a plan of the educational process, and an individual student learning plan, ensuring quality teaching for all students with special needs through the use of advanced technologies and continuous professional development for the teaching staff.The study revealed a growing interest among students with special needs in Ukraine to enroll in higher education institutions due to the opportunity to receive quality education and develop professional skills in fields that allow for online work and the use of modern technologies for achieving professional success.A deep analysis of the overall development of education in Ukraine identified a trend towards expanding inclusive education, which involves individualizing the educational process within the framework of the specified concepts and rules. The examined experience of implementing inclusion in the educational process abroad (United States, Canada, United Arab Emirates) served as a precedent for creating a domestic model.The importance of having psychological and pedagogical support and internet support in higher education institutions for students with special needs was emphasized. Categories of students with special needs were identified, and the specifics of their information perception were characterized. Requirements for conducting educational sessions were established, and the concept of "individualization" was defined and specified in relation to the identified categorization.The services provided by Ukrainian higher education institutions to students with special needs were analyzed. A lack of alignment between the information presented on the official websites of institutions and the educational needs of students was identified. To further study these issues, the structure of the constative stage of the research was justified and developed, and a research organization algorithm was created, which included three sub-stages: researching the relevance of using an individual approach in organizing the educational process for higher education students with special needs, studying the difficulties in mastering knowledge and the reasons for their occurrence, and identifying the levels of support for statements related to the use of educational process organization approaches. This allowed for making the obtained data more reliable.As a result of the constative stage of the research, the main components of individualizing the educational process were identified: material-technical, educational, psychological, and student-related. The educational component includes organizing the learning process and the activities of teachers. The psychological component covers issues of adaptation, communication, solving personal problems, and job placement. The student-related component involves conducting work to improve student relations and the full inclusion of students with special needs in student life, as well as interaction within the student community. The material-technical component includes funding and technical equipment of premises to meet all the special needs of students. It was experimentally proven that these components should harmoniously combine in the context of organizing the educational process, which is a condition for the successful learning and development of each higher education student. The results of the impact of the experimental methodology on the state of individualization as a whole were analyzed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Смалько Л.Є. 
Індивідуалізоване навчання в системі підготовки майбутнього педагога у США: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.09 / Л.Є. Смалько ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2000. — 20 с. — укp.

Наведено і систематизовано концептуальні основи індивідуалізації навчання у вищій школі США, охарактеризовано прикладні моделі їх реалізації в процесі підготовки майбутнього учителя і визначено цілісну систему умов, необхідних для ефективного застосування даних моделей в українській системі вищої освіти. Розкрито структуру та зміст індивідуалізованої системи навчання на основі вивчення теоретичних моделей куррікулуму, який в американській вищій школі являє собою єдність особистісно орієнтованих цілей навчання; змісту навчання, відібраного відповідно до цілей; педагогічних стратегій засвоєння змісту і досягнення цілей навчання та критеріїв оцінки. Обгрунтовано першочергові задвання, які слід вирішити дляб забезпечення ефективного функціонування американських моделей в українських педагогічних вузах і визначено напрями подальших досліджень у сфері індивідуалізації навчального процесу як оптимального шляху вирішення головної вимоги сучасності - підготовки творчої особистості фахівця, здатного до самореалізації та самовдосконалення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч489.514(7СОЕ) + Ч481.223.7
Шифр НБУВ: РА310288 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
10.

Коваленко П.В. 
Інноваційні тенденції інституційного впливу на стратегії міжнародного менеджменту в умовах глобальної конкуренції: автореф. дис... канд. екон. наук: 08.00.02 / П.В. Коваленко ; НАН України. Ін-т світ. економіки і міжнар. відносин. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено роль інститутів соціально-економічного регулювання на етапі становлення інформаційного суспільства, вплив держави на міжнародно-конкурентні позиції бізнесу й інноваційні процеси у контексті глобалізації, міжнародну практику формування інноваційних стратегій менеджменту, формування стратегії державного управління інноваційною сферою бізнесу в Україні за умов міжнародної конкуренції. Вивчено міжнародну практику застосування програмно-цільових підходів з метою сприяння розвитку бізнес-середовища, інноваційній спрямованості бізнесу, зокрема, особливості європейської, американської регулятивної моделей, вдалі зразки інституційного регулювання інноваційних тендецій у бізнес-середовищі в Китаї, Росії. Обгрунтовано теоретичні засади та виявлено сучасні характеристики інституційного регулювання для сприяння інноваційним стратегіям у менеджменті та становлення інформаційного суспільства з урахуванням особливостей міжнародної економічної діяльності України. Показано, що за умов України доцільно враховувати глобальну тенденцію капіталів в інформаційно містких сферах економіки, що передбачає значно більше інвестування інтелектуальних ресурсів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У582.121-55 + У9(4УКР)80-212.1-55 +
Шифр НБУВ: РА357994

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
11.

Бойко О.В. 
Інститут президентства в Україні і США (порівняльно-правовий аналіз): Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.02 / О.В. Бойко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2004. — 20 с. — укp.

Проведено порівняльно-правове дослідження становлення та еволюції інституту президентства в Україні та США. Проаналізовано причини заснування поста президента в цих країнах. Досліджено фактори, що сприяли формуванню специфічних рис українського й американського президентства. Порівняно процедуру виборів президентів України та США, вступ їх на посаду та усунення з неї. Визначено особливості правового статусу президентів даних країн, досліджено компетенцію президентів у аспекті їх взаємовідносин з парламентами. Запропоновано концептуальні положення, обгрунтовано нові пропозиції та висновки щодо досліджуваних питань.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х809(4УКР)612 + Х809(7США)612 + Х999.80 +
Шифр НБУВ: РА329683

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
12.

Ткач В.О. 
Інституціональні перетворення пенсійної системи України в умовах трансформації світової економіки: Автореф. дис... канд. екон. наук: 08.05.01 / В.О. Ткач ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2006. — 19 с. — укp.

Розкрито сутність та основи пенсійного забезпечення за умов трансформації світової економіки, а також основи реформування пенсійної системи України та теоретичні засади державного регулювання процесів її реформування. Проаналізовано європейські та англо-американські системи пенсійного забезпечення, механізм пенсійного страхування як складову системи пенсійного забезпечення в свті та систему його регулювання. Визначено передумови реформування пенсійної системи. Розроблено напрями удосконалення управління структурою недержавного пенсійного забезпечення, наведено прогноз діяльності недержавних пенсійних фондів на вітчизняних та міжнародних інвестиційних ринках, викладено напрямки удосконалення системи захисту пенсійних активів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: У527.222 + У9(4УКР)272.22 +
Шифр НБУВ: РА347531

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
13.

Ямпольська Л.М. 
Інтеграційні процеси в Європі та Велика Британія (1973 - 1997 рр.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.02 / Л.М. Ямпольська ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2004. — 20 с. — укp.

Проведено комплексне дослідження ролі і місця Великої Британії в європейських інтеграційних процесах у 1973 - 1997 рр. Визначено чинники тривалої "аутсайдерської" позиції країни та причини її вступу до Європейського економічного співтовариства (ЄЕС) у 1973 р. Досліджено еволюцію політики британських урядів щодо процесів європейської інтеграції (від "євроскептицизму" до вибіркової участі в окремих її сферах), розглянуто особливості підходів консервативної, лейбористської та ліберально-демократичної партій до "європейської проблеми". Визначено роль Великої Британії у виробництві комунітарного бюджету, реформуванні спільної аграрної та регіональної політики ЄЕС. З'ясовано перспективи участі Сполученого Королівства в Економічному і валютному союзі, у розробці зовнішньої та оборонної політики Європейського Союзу. На основі визначення ролі "фактора Співдружності націй" та "американського чинника" досліджено проблему відносин Великої Британії та Європейського співтовариства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(0)63-6 + Т3(4ВЕЛ)6-6 +
Шифр НБУВ: РА330061

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
14.

Весела Н.М. 
Інтеграційні процеси в Латинській Америці та Карибському басейні: особливості, тенденції, перспективи: Автореф. дис... канд. політ. наук: 23.00.04 / Н.М. Весела ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2002. — 19 с. — укp.

Проаналізовано інтеграційні процеси в країнах Латинської Америки і Карибського басейну протягом 1990-х рр. Висвітлено роль інтеграції латиноамериканських і карибських держав у регіональній системі міжнародних відносин. На підставі вивчення досвіду інтеграції в межах основних угруповань держав регіону у 1990-х рр. виділено ряд узагальнюючих тенденцій, особливостей, перешкод і суперечностей розвитку інтеграційних процесів. Розглянуто політичні проблеми, оцінка яких здійснюється з урахуванням специфіки латиноамериканської моделі інтеграції, міжамериканської системи безпеки та суспільно-політичних процесів у країнах Латинської Америки та Карибського басейну.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф024 + Ф4(70)64-(9) + Т3(70)64-6(9)
Шифр НБУВ: РА319957 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
15.

Аксютіна О. В. 
Інтеграція автохронних запозичень у лексико-семантичній системі сучасної англійської мови США: автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 / О. В. Аксютіна ; Херсон. держ. ун-т. — Херсон, 2010. — 20 с. — укp.

Проаналізовано етнолінгвальні особливості мапування світу автохтонним населенням Америки, які зумовлюють культурний антагонізм між індіанцями й американцями європейського походження. Виявлено, що уявлення про інший народ будуються не на основних рисах, а на другорядних, які гіперболізовано та гіпертрофовано, тому закономірною є наявність негативної оцінної конотації у стереотипно зумовлених лексичних і фразеологічних одиницях англійської мови. Визначено суть процесу інтеграції запозичень у мову-реципієнт, а також виявлено показники інтеграції автохтонних запозичень щодо системи англійської мови США. Розглянуто особливості інтеграції автохтонних запозичень у систему англійської мови, а саме, набування негативної оцінної конотації запозиченими лексичними одиницями, їх похідними, та автохтонно-маркованими фразеологічними одиницями.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш143.21-322
Шифр НБУВ: РА371348 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
16.

Аксютіна О. В. 
Інтеграція автохтонних запозичень у лексико-семантичній системі сучасної англійської мови США: автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 / О. В. Аксютіна ; Херсон. держ. ун-т. — Херсон, 2010. — 20 с. — укp.

Проаналізовано етнолінгвальні особливості мапування світу автохтонним населенням Америки, які зумовлюють культурний антагонізм між індіанцями й американцями європейського походження. Виявлено, що уявлення про інший народ будуються не на основних, а на другорядних рисах, які гіперболізовано та гіпертрофовано, тому закономірною є наявність негативної оцінної конотації у стереотипно зумовлених лексичних і фразеологічних одиницях англійської мови. Визначено суть процесу інтеграції запозичень у мову-реципієнт, а також виявлено показники інтеграції автохтонних запозичень щодо системи англійської мови США. Розглянуто особливості інтеграції автохтонних запозичень у систему англійської мови, а саме, набування негативної оцінної конотації запозиченими лексичними одиницями, їх похідними, та автохтонно-маркованими фразеологічними одиницями.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш143.21-322
Шифр НБУВ: РА371348 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
17.

Новак Н. В. 
Інтерпретації ордерної мови в архітектурі постмодернізму / Н. В. Новак. — Б.м., 2019 — укp.

Об'єкт: європейська та американська архітектура постмодернізму; мета: аналіз трансформацій та інтерпретацій ордерної мови в архітектурі постмодернізму; методи: дослідження ордерної мови проводилося методом системного семантичного, морфологічного та композиційного аналізу; новизна: вперше описані композиційні трансформації ордера в другій половині ХХ – ХХІ ст. як цілісної мовної системи, яка має семантичні, синтаксичні та морфологічні особливості; систематизовані різні підходи до інтерпретації ордера в рамках архітектури постмодернізму; результати: систематизація композиційних прийомів і технік сучасного використання ордерної системи, можливих варіантів її трансформації; охарактеризовані специфічні авторські особливості роботи з ордерною мовою американських постмодерністських архітекторів; систематизовані різні підходи до інтерпретацій ордера в межах архітектури постмодернізму та виконана типологія методів і прийомів використання ордера в архітектурі другої половини ХХ - ХХІ ст.; ступінь впровадження: практика архітектурного проектування, навчальний процес; галузь: теорія архітектури.^UObject: European and American architecture of postmodernism; purpose: analysis of transformations and interpretations of warrant language in the architecture of postmodernism; methods: the study of the warrant language was carried out by the method of systematic semantic, morphological and compositional analysis; novelty: for the first time, composite transformations of the order in the second half of the XX - XXI centuries were described. as a holistic linguistic system that has semantic, syntactic and morphological features; Different approaches to the interpretation of the order are systematized within the architecture of postmodernism; results: systematization of compositional techniques and techniques of modern use of the warrant system, possible variants of its transformation; specific author features of working with the order language by American postmodern architects; various approaches to the interpretation of the order within the framework of the postmodernism architecture are systematized and a typology of methods and techniques for using the order in the architecture of the second half of the XX - XXI centuries is compiled; degree of implementation: practice of architectural design and educational process; area: theory of architecture.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Наджос А.І. 
Інформаційні стратегії впливу американської преси на соціально-політичний процес в Україні: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.08 / А.І. Наджос ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. Ін-т журналістики. — К., 2002. — 20 с. — укp.

Досліджено природу походження антиукраїнських інформаційних акцій, які мали місце в новітній українській історії. Визначено етапи американських стратегій інформаційного впливу на формування та розвиток української зовнішньої та внутрішньої політики: "інформаційного впливу через треті країни", "інформаційного шпіонажу", "моделювання ситуації". Розглянуто шляхи взаємодії американських засобів масової інформації з державними структурами, причетними до вироблення зовнішньополітичного курсу. Зазначено, що інформаційні стратегії впливу є новою складовою американського зовнішньополітичного інструментарію. Запропоновано нові методи реалізації курсу зовнішньої політики, що базуються на виваженому, науково та методологічно обгрунтованому широкомасштабному залученні українських інформаційних резервів до сфери зовнішньої політики тапроцесу реалізації політичного курсу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч612.4(7США) + Т3(4Укр)64-7
Шифр НБУВ: РА318017 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
19.

Олійник О.В. 
Інформаційні технології дистанційного навчання у вищій бібліотечній освіті США: автореф. дис... канд. наук з соц. комунікацій: 27.00.03 / О.В. Олійник ; Харк. держ. акад. культури. — Х., 2008. — 20 с. — укp.

Вперше узагальнено еволюцію організації інформаційних технологій дистанційного навчання в бібліотечній освіті США. Зроблено теоретико-методичне обгрунтування відповідності між технологічним рівнем сучасного стану американських бібліотек, якістю професійної компетентності бібліотечних фахівців і рівнем застосування інноваційних технологій дистанційного навчання у вищих бібліотечно-інформаційних школах США. Вперше визначено особливості інформаційних технологій дистанційного навчання американських бібліотечних фахівців на рівні магістратури, які відрізняються обов'язковою наявністю інтерактивної комунікації, що забезпечується можливостями сервісів Інтернету (форумів, чатів, аудіо- та відеоконференцій). Визначено особливості інтерактивних комунікацій за умов дистанційного навчання, серед яких виокремлено типи інтегративних комунікацій відповідно до окремих навчальних стилів студентів (незалежні, залежні, компетативні, колаборативні, замкнені, патісі-пантні). Вперше запропоновано для впровадження в українську систему вищої бібліотечної освіти узагальнені організаційні моделі дистанційного навчання (змішані, спеціалізовані, бімодальні, консорціум, франчайзинг, акредитація), розроблено рекомендації щодо впровадження інформаційних технологій дистанційного навчання у систему бібліотечної освіти України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч73о31(7СПО) +
Шифр НБУВ: РА362021

Географічні рубрики:

      
20.

Джаралла А.Ю. 
Інформаційне висвітлення конфліктів у Перській затоці та його еволюція (1991 - 2004 рр.): автореф. дис... канд. наук із соц. комунікацій: 27.00.04 / А.Ю. Джаралла ; Класич. приват. ун-т. — Запоріжжя, 2008. — 16 с. — укp.

Вперше в українській комунікативістиці визначено роль і місце засобів масової інформації (ЗМІ) в інформаційному висвітленні конфліктів у Перській затоці у глобальному та регіональному вимірах, досліджено участь медіа в "інформаційній війні" протилежних сторін. Вперше розглянуто особливості висвітлення регіональних воєнних конфліктів у глобальному масштабі у контексті регіональних і наднаціональних комунікацій. Виявлено визначальні ознаки й основні компоненти висвітлення конфліктів у Перській затоці, за яким їх класифіковано як частину "інформаційної війни". Проаналізовано особливості функціонування регіональних ЗМІ арабських країн у процесі їх трансформації. Охарактеризовано нові медіа, що з'явились в арабському світі під час конфліктів і стали відповіддю на виклик інформаційної політики Заходу. Досліджено редакційну політику американських і західноєвропейських ЗМІ від час конфліктів. Простежено зв'язок інформаційної політики провідних західних медіа та геополітичних спрямувань державного керівництва країн, до яких належать дані ЗМІ, зокрема США. Доведено, що участь у конфлікті великої кількості держав, використання ними новітніх досягнень в інформаційно-технологічній сфері, поширення інформації у глобальному масштабі сприяли формуванню нового призначення та змісту масової інформації як основного продукту діяльності ЗМІ. Виявлено тенденцію до контролювання військовими і владними структурами діяльності ЗМІ, що є загрозою для демократичних цінностей і свобод розвинених демократичних країн.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч612 + Ф4(0)64 +
Шифр НБУВ: РА361213

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського