Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (9)Реферативна база даних (498)Книжкові видання та компакт-диски (20)
Пошуковий запит: (<.>K=ПІДЛІТКИ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 28
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Антонович М. О. 
Особливості функціонування особистості наркозалежних / М. О. Антонович. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та виконання науково-практичного завдання, пов'язаного з вивченням психологічних особливостей функціонування особистості наркозалежних та розробкою системи психологічної підтримки та корекції наркозалежних осіб. Формування ранніх дезадаптивних схем наркозалежних відбувається в дитинстві та базується на батьківсько-дитячих стосунках, що несуть емоційну холодність, відторгнення, редукцію позитивних емоцій, відсутність прийняття та підтримки, що може виступати фактором преморбідного формування адикції.Виявлено, що емоційна сфера наркозалежної особистості або певні емоційні стани виступають актуалізуючими факторами при активації вже сформованих ранніх дезадаптивних схем. переживання та насамперед для уникання активації ранніх дезадаптивних схем. Встановлено, що серед особливостей базових емоційних станів у досліджених групах дослідження (ГД) переважали «Відраза» – 15,7 %, «Презирство» – 13,7 %, «Страх» – 14,7 %, «Сором» – 13,7 %, «Провина» – 13,7 %. Аналізом міри емоційних переживань за індексом позитивних емоцій слабкий ступінь виразності виявлено у 37,3 % ГД. У свою чергу сильний ступінь виразності виявлено у 17,6 % ГД. За індексом гострих негативних емоцій слабкий ступінь виразності виявлено у 32,4 % ГД, сильний ступінь – у 13,7 % ГД. За індексом тривожно-депресивних емоцій слабкий ступінь виразності виявлено у 26,5 % ГД, сильний ступінь виразності – у 19,6 % ГД.Вперше проведено наукове обґрунтування та дослідження ранніх дезадаптивних схем, базових емоційних станів наркозалежних, подальшого розвитку дістало уявлення щодо ідентифікаційних характеристик, особливостей функціонування Self-системи, характерологічних типів особистості, як патернів функціонування наркозалежної особистості. Розроблена прогностична модель логістичної регресії для визначення факторів ризику розвитку наркозалежності. Доведено, що формування ранніх дезадаптивних схем наркозалежних відбувається в дитинстві та базується на батьківсько-дитячих стосунках, які несуть лише емоційну холодність, відторгнення дитини, редукцію позитивних емоцій, відсутність прийняття та підтримки. Такі стосунки обумовлюють акумуляцію негативного досвіду, який виступає фактором преморбідного формування адикції та певних стилів поведінки особистості в дорослому житті; характерно стабільне переживання негативних станів емоційної сфери особистості, що вступають в різке протиріччя з ідеологічними, моральними або естетичними принципами і установками суспільства. Виявлено, що емоційні стани та ранніх дезадаптивних схем є взаємозалежними, так як ранні дезадаптивні схеми виступають одним із предикторів формування емоційної сфери особистості та в подальшому емоційний стан виступає актуалізуючим фактором при активації сформованих РДС, що є характерними для всіх видів наркотичної залежності.Практична значущість отриманих результатів полягає в розробці системи психологічної підтримки та корекції наркозалежних осіб. Дана система містить загальні засади та підходи психологічної підтримки наркозалежних осіб та програму психологічної корекції наркозалежних за допомогою системи арт-терапевтичних тренінгів, яка враховує виявлені психологічні мішені впливу. Для психодіагностики та наркологічної практики вагомого значення набуває створений надійний психодіагностичний інструментарій визначення ризиків формування наркотичної залежності. Запропонований алгоритм програми психологічної корекції, враховує досягнення цілей та базується на психокорекційних мішенях впливу, включає гнучку систему психологічних інтервенцій, адаптовану до реальних клінічних умов реалізації психологічних втручань.Ключові слова: адикція, агресивність, базові емоційні стани, безробіття, взаємини у сім'ї, деліквентні підлітки, конфліктні родини, наркозалежна особистість, нарцистична регуляція, особистісна ідентичність, психологічна корекція, психотерапія, ранні дезадаптивні схеми, соціальний стрес, тривога.^UIn the dissertation, the theoretical generalization and performance of the scientific and practical task connected with studying of psychological features of functioning of the personality of drug addicts and development of system of psychological support and correction of drug addicts is carried out. The formation of early maladaptive schemes of drug addicts occurs in childhood and is based on parent-child relationships, which carry emotional coldness, rejection, reduction of positive emotions, lack of acceptance and support, which can be a factor in premorbid addiction.It was found that the emotional sphere of a drug-addicted person or certain emotional states are actualizing factors in the activation of already formed early maladaptive schemes, experiences and, above all, to avoid activation of early maladaptive schemes. It is established that among the features of basic emotional states in the studied research groups (RG) «Disgust» prevailed – 15,7%, «Contempt» – 13,7%, «Fear» – 14,7%, «Shame» – 13,7%, «Guilt» – 13,7%. Analysis of the degree of emotional experiences according to the index of positive emotions showed a weak degree of expression in 37,3% of RG. In turn, a strong degree of expression was found in 17,6% of RG. According to the index of acute negative emotions, a weak degree of expression was found in 32,4% of RG, a strong degree – in 13,7% of RG. According to the index of anxiety-depressive emotions, a weak degree of expression was found in 26,5% of RG, a strong degree of expression – in 19,6% of RG.Scientific novelty of the obtained results. For the first time scientific substantiation and research of early maladaptive schemes, basic emotional states of drug addicts, further development got an idea of identification characteristics, features of Self-system functioning, characterological types of personality, as patterns of functioning of drug addict. The prognostic model of logistic regression for definition of risk factors of development of drug addiction is developed.It is proved that the formation of early maladaptive schemes of drug addicts occurs in childhood and is based on parent-child relationships, which carry only emotional coldness, rejection of the child, reduction of positive emotions, lack of acceptance and support. Such relationships lead to the accumulation of negative experiences, which is a factor in the premorbid formation of addiction and certain behavioral styles of the individual in adult life; characterized by a stable experience of negative states of the emotional sphere of the individual, which come into sharp conflict with the ideological, moral or aesthetic principles and attitudes of society.It was found that emotional states and early maladaptive schemes (EMS) are interdependent, as early maladaptive schemes are one of the predictors of the formation of the emotional sphere of personality and further emotional state is an actualizing factor in activating the formed EMS, which are characteristic of all types of drug addiction.The practical significance of the obtained results is to develop a system of psychological support and correction of drug addicts. This system contains general principles and approaches of psychological support of drug addicts and a program of psychological correction of drug addicts with the help of a system of art-therapeutic trainings, which takes into account the identified psychological targets of influence. For psychodiagnostics and narcological practice, the created reliable psychodiagnostic tools for determining the risks of drug addiction become important. The proposed algorithm of the psychological correction program takes into account the achievement of goals and is based on psychocorrectional targets of influence, includes a flexible system of psychological interventions, adapted to the real clinical conditions of psychological interventions.Key words: addiction, aggression, basic emotional states, unemployment, family relationships, delinquent adolescents, conflicting families, drug addicts, narcissistic regulation, personal identity, psychological correction, psychotherapy, early maladaptive patterns, social stress, anxiety.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Гаваші С.Й. 
Психологічні особливості егоцентризму в музичній творчості підлітків: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / С.Й. Гаваші ; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2008. — 21 с. — укp.

Встановлено позитивний і негативний вплив егоцентризму на творчий розвиток юного музиканта. Доведено, що позитивний прояв когнітивного егоцентризму пов'язаний зі специфікою музичного мислення та уяви, віднайденням власної пізнавальної позиції. З'ясовано, що негативна роль особистісного егоцентризму проявляється у зосередженні підлітків на музичній діяльності, що обумовлено невмінням налагодити контакти з оточуючими. Виявлено, що як когнітивна властивість егоцентризм сприяє розумінню самодостатності, предметної визначеності та композиційних характеристик музичних творів, зосередженню на предметі творчості та прагненню до цілевизначеної організації діяльності, а також формуванню особистісного сприйняття музики. Встановлено, що як особистісна якість егоцентризм обумовлює такі позитивні прояви: представлення власної музичної творчості як соціально значущої, що накладає на соціальне середовище певні зобов'язання. Виявлено, що підлітки з високим показником егоцентризму найчастіше засвідчують достатньо високий і середній рівень музичного розвитку, домінування когнітивного, емоційного компонентів. Експериментально доведено, що оптимальним є середній рівень егоцентризму, пов'язаний з емоційним і поведінковим компонентами музичного розвитку. Виявлено неефективність поєднання низьких рівнів егоцентризму та показників музичного розвитку. Зроблено висновок, що розвиток рефлексії, децентрації, комунікативних умінь сприяють профілактиці та корекції егоцентризму, формують схильність до самоактуалізації та позитивне ставлення до соціальних стосунків.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю984.544-43 + Ч421.331.2 +
Шифр НБУВ: РА358149

Рубрики:

      
3.

Галичанська А. В. 
Родинна традиція як умова запобігання міжпоколінних конфліктів у підлітків у сім'ї: автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / А. В. Галичанська ; ДВНЗ "Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника". — Івано-Франківськ, 2011. — 20 с. — укp.

Показано, що міжпоколінна конфліктність підлітків на тлі нормативної кризи виявляється у стратегіях конфліктної поведінки в сім'ї. Родинні традиції реалізуються на двох рівнях (особистісному та груповому), що дозволяє на основі аналізу їх структурно-змістових показників виокремити чотири типи сімей з різною орієнтацією на родинні традиції. Доведено, що попри вікову інтолерантність підлітки виявляють більшу готовність до узгодженої міжпоколінної взаємодії (цілісність, збалансованість, несуперечливість окремих складових), ніж середнє покоління. З'ясовано, що розвиток толерантності членів родин з низьким рівнем орієнтації на традицію у процесі комунікативно-поведінкового тренінгу призводить до оптимізації готовності підлітків і дорослих до узгодженої міжпоколінної взаємодії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч491.331.2 + Ю983.402.3
Шифр НБУВ: РА380189 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
4.

Грабар І.В. 
Залежність від летких розчинників у дітей та підлітків (клініко-терапевтичні аспекти): Автореф. дис... канд. мед. наук: 14.01.17 / І.В. Грабар ; АМН України. Ін-т неврології, психіатрії та наркології. — Х., 2005. — 20 с. — укp.

З застосуванням сучасних методів досліджено клінічні особливості сучасних форм інгаляційної токсикоманії у дітей і підлітків, одержано предиктори формування адиктивних форм поведінки. За результатами комплексного клініко-психопатологічного, патопсихологічного дослідження даного контингента населення із залежністю від інгаляцій леткими розчинниками виявлено негативний вплив дослідженої групи психоактивних речовин на дитячий організм. Описано клінічні феномени, які доповнюють відомі описи інтоксикації леткими органічними розчинниками. Запропоновано систему прогнозування на підставі багатофакторної, індивідуальної оцінки соціальної, мікросоціальної сфер, особливостей спадковості, психології особистості, умов виховання. Розроблено нові, патогенетично обгрунтовані підходи до лікування зазначеної патології - залежності від інгалянтів. З застосуванням вітчизняного ентеросорбента "Силлард П" показано високу ефективність ентеросорбційної детоксикації. Вивчено регіональний регістр (на моделі Луганського регіону) токсичних речовин як психоделічних, що використовують діти та підлітки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р733.645.021.1-3 +
Шифр НБУВ: РА337305

Рубрики:

      
5.

Демко М. Я. 
Інтегровані маркетингові комунікації в діяльності комерційних банків України / М. Я. Демко. — Б.м., 2022 — укp.

Дисертацію присвячено обґрунтуванню теоретико-методичних підходів та прикладних рекомендацій у сфері формування інтегрованих маркетингових комунікацій комерційних банків України.У роботі узагальнено теоретико-методичні основи наукових досліджень у сфері формування маркетингових комунікацій підприємств загалом та комерційних банків зокрема, їх інтегрованих маркетингових комунікацій, встановлено авторську позицію щодо їх визначення. На противагу існуючим підходам та визначенням подані у роботі дозволяють досягнути їх субординації та уникнути цільових конфліктів, прийнявши за основу ієрархічний ланцюг: комунікації, маркетингові комунікації, банківські маркетингові комунікації, інтегровані маркетингові комунікації банків.Сформовано семантичну модель брендингу комерційного банку. Вона передбачає використання як основних складових інтегрованих маркетингових комунікацій комерційного банку для формування його бренду, так і синтетичних (допоміжних) та їх узгодження з впливом інших складових комплексу маркетингу банку. Як синтетичні складові інтегрованих маркетингових комунікацій комерційних банків пропонується розглядати передусім вірусний маркетинг, маркетинг подій та інтегровані маркетингові комунікації в місцях продажу. Розвинуто механізм організації інтегрованих маркетингових комунікацій у діяльності банків, складовими якого виокремлено маркетинговий аналіз ринкової ситуації; вибір цільових аудиторій, формування бюджету на просування; прийняття маркетингових рішень щодо інтегрованих маркетингових комунікацій; складанням графіку поширення інформації та реалізація заходів інтегрованих маркетингових комунікацій банку, оцінювання їх ефективності з визначенням впливу на імідж та репутацію комерційного банку. Запропонований механізм дозволяє досягти відповідної просторово-часової гармонізації маркетингових комунікацій комерційного банку та підпорядкувати процес їх цілям стратегічного розвитку, зокрема, цілям сталого розвитку. На підставі проведених маркетингових досліджень визначено уподобання різних сегментів ринку банківських продуктів – фізичних осіб різного віку та статі стосовно складових маркетингових комунікацій комерційних банків та встановлено ту ознаку сегментації ринку, що відображає відмінність таких уподобань з використанням критерію х2. Проведені дослідження дозволили встановити залежність впливу складових маркетингових комунікацій комерційних банків на клієнтів залежно від їх віку та їх фактичну відсутність залежно від статі клієнтів. Визначено різний вплив окремих складових системи маркетингових комунікацій на клієнтів, які належать до різних сегментів ринку. Метою розроблення заходів щодо вдосконалення діяльності комерційного банку є покращання його фінансових показників, для досягнення якої запропоновано використання лагової моделі. Результати дослідження засвідчили, що для маркетингових комунікацій комерційних банків ефект від їх впливу на обсяги реалізації банківських продуктів в середньому зберігається в продовж п'яти років.З урахуванням результатів опитування та використання методу аналізу ієрархій розроблено рекомендовану структуру інтегрованих маркетингових комунікацій для банків на роздрібному ринку залежно від приналежності клієнтів до певного сегменту, визначено пріоритети у використанні для них певних складових маркетингових комунікацій, подано рекомендовані ідеї для об'єднання комунікаційних інструментів у межах реалізації сегментоорієнтованого підходу, запропоновано системи інтегрованих маркетингових комунікацій для кожної вікової групи, які об'єднані певною основною ідеєю. Проведений аналіз маркетингових комунікацій великих комерційних банків в Інтернеті на основі даних про показники трафіку їх сайтів дозволив встановити такі проблеми функціонування їх Інтернет-комунікацій як високий показник відмов на сайтах, неефективне використання медійної реклами та поштової розсилки, недостатня активність банків у соціальних мережах, неефективне формування партнерських програм в Інтернеті для стимулювання партнерами реферального трафіку. З використанням концепції бенчмаркінгу визначено напрями вирішення виявлених проблем, що дозволить підвищити ефективність просування продуктів комерційних банків в умовах цифрової економіки. Встановлено, що особливу увагу комерційним банкам слід звернути на ті соціальні мережі, активними користувачами яких є підлітки та молодь, зокрема Tiktok та Instagram, для формування у них прихильності до даного банку у майбутньому^UThe dissertation is devoted to substantiation of theoretical and methodical approaches and applied recommendations in the field of formation of integrated marketing communications of commercial banks of Ukraine.The paper summarizes the theoretical and methodical foundations of research in the field of marketing communications of enterprises in general and commercial banks in particular, their integrated marketing communications, established the author's position on their definition. In contrast to the existing approaches and definitions presented in the paper allow to achieve their subordination and avoid targeted conflicts, based on a hierarchical chain: communications, marketing communications, banking marketing communications, integrated marketing communications of banks.A semantic model of commercial bank branding has been formed. It involves the use of both the main components of integrated marketing communications of a commercial bank for the formation of its brand, and synthetic (auxiliary) and their coordination with the influence of other components of the marketing complex of the bank. As synthetic components of integrated marketing communications of commercial banks, it is proposed to consider primarily viral marketing, event marketing and integrated marketing communications at points of sale.The mechanism of organization of integrated marketing communications in the activity of banks is developed, the components of which are the marketing analysis of the market situation; selection of target audiences, budgeting for promotion; making marketing decisions on integrated marketing communications; scheduling the dissemination of information and implementation of measures of integrated marketing communications of the bank, assessing their effectiveness to determine the impact on the image and reputation of a commercial bank. The proposed mechanism allows to achieve appropriate spatio-temporal harmonization of marketing communications of a commercial bank and to subordinate the process to the goals of strategic development, in particular, the goals of sustainable development.Based on marketing research, the preferences of different market segments of banking products - individuals of different ages and genders in relation to the components of marketing communications of commercial banks and identified a feature of market segmentation that reflects the difference between such preferences using criterion х2. The conducted researches allowed to establish the dependence of the influence of the components of marketing communications of commercial banks on clients depending on their age and their actual absence depending on the sex of clients. Different influences of separate components of the system of marketing communications on clients belonging to different market segments are determined.The purpose of developing measures to improve the activities of a commercial bank is to improve its financial performance, to achieve which it is proposed to use a lag model. The results of the study showed that for marketing communications of commercial banks, the effect of their impact on sales of banking products lasts an average of five years. Taking into account the results of the survey and using the method of hierarchy analysis, the recommended structure of integrated marketing communications for banks in the retail market depending on the affiliation of customers to a particular segment, priorities in using certain components of marketing communications, recommended ideas for implementation of a segment-oriented approach, proposed systems of integrated marketing communications for each age group, which are united by a certain basic idea.The analysis of marketing communications of large commercial banks on the Internet on the basis of data on traffic indicators of their sites allowed to identify such problems of functioning of their Internet communications as high failure rates on sites, inefficient use of media advertising and mailing, insufficient activity of banks in social networks, inefficient formation affiliate programs on the Internet to encourage referral traffic by partners. Using the concept of benchmarking, the directions of solving the identified problems are identified, which will increase the efficiency of promoting the products of commercial banks in the digital economy. It has been established that commercial banks should pay special attention to those social networks whose active users are adolescents and young people, in particular Tiktok and Instagram, in order to form their commitment to this bank in the future


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Депутатов В. О. 
Механізми психологічного захисту та копінг-стратегії у формуванні тілесного Я підлітків зі сколіозом: автореферат дис. ... д.філософ : 053 / В. О. Депутатов. — Б.м., 2023 — укp.

У представленій дисертаційній роботі основна увага приділяється теоретичному обґрунтуванню та емпіричному дослідженню особливостей механізмів психологічного захисту і копінг-стратегій, які задіяні у процесі формування тілесного Я підлітків, що мають сколіоз. Задля досягнення цієї мети було здійснено теоретично-методологічний аналіз сучасних підходів до вивчення проблеми тілесного Я, а також розкрито концептуальні основи його дослідження у підлітковому віці. ?В рамках роботи було окремо досліджено та уточнено сучасні інтерпретації понять «тілесне Я», «механізми психологічного захисту» та «копінг-стратегії». Застосовуючи діагностичні методи, автор дослідив особливості тілесного Я підлітків зі сколіозом у порівнянні з контрольною групою підлітків. Додатково, було виявлено певні закономірності особливостей тілесного Я підлітків, а також порівняно ці закономірності з тими, що були виявлені у підлітків зі сколіозом. ?Результати дисертаційного дослідження ґрунтуються на інтегральному психодіагностичному підході до вивчення підлітків, який, відповідно запропонованої теоретичної моделі, розглядає три аспекти тілесного Я: візуальна, мовна та емоційно-реляційна оптики. До експериментальної групи увійшли підлітки, що навчаються в закладі для дітей зі сколіозом і мають відповідний діагноз загальною, кількістю 52 особи; до контрольної групи увійшли підлітки, що навчаються у загальноосвітніх школах і не мають або не знають про існування діагнозів, пов’язаних із хребтом, про що було окремо опитано, загальною кількістю 120 осіб. ?У результаті проведеного наукового дослідження було розглянуто та узагальнено психологічні теоретичні концепції, зокрема психоаналітичні та не-аналітичні, пов’язані з поняттям тілесного Я. Додатково, були узагальнені сучасні погляди на механізми психологічного захисту та копінгстратегії, а також сформовано дослідний дизайн для вивчення тілесного Я, механізмів психологічного захисту та копінг-стратегій у підлітків, що мають сколіоз. До інструментарію увійшли як широко вживані опитувальники, так і малюнкова методика та метод наративного аналізу. ?Окремо було зроблено ряд наукових знахідок, зокрема встановлено, що підлітки, які страждають від сколіозу, використовують достовірно відмінні позасвідомі способи опрацювання свого тілесного досвіду через механізми психологічного захисту, порівняно з їхніми однолітками без сколіозу. Проте, у свідомих копінг-стратегіях значні відмінності не спостерігалися. ?Виявлено, що механізми психологічного захисту та копінг-стратегії виступають як визначальні чинники у формуванні тілесного Я у підлітковому періоді. Вони впливають на кожен з трьох аспектів тілесного Я: візуальний, мовний та емоційно-реляційний. У підлітків спостерігається різноманітний репертуар захисних процесів, значна частина яких залучена у встановлення стосунків із власною тілесністю: теперішньою та уявною майбутньою. Це сприяє реагуванню на тілесні зміни з більш широким діапазоном реакцій: від інфантильних та невротичних до більш зрілих; від «уникаючих» до соціально-прийнятних та конформних реакцій. У підлітків зі сколіозом також виявлено чинники формування тілесного Я, які, однак, стосуються лише візуальної оптики тілесного Я. У дослідженні були наведені прямі й непрямі ознаки більш незрілого сприйняття власної тілесності підлітків зі сколіозом у порівнянні з підлітками контрольної групи. Ці результати вказують на необхідність розглядати тілесне Я та пов'язані з ним механізми психологічного захисту та копінг-стратегії в комплексі, що допомагає розуміти особливості соціально-психологічної адаптації підлітків зі сколіозом до свого дорослішання. ?Практична важливість цього дослідження полягає у емпіричному доведенні ролі механізмів психологічного захисту та копінг-стратегій як чинників формування тілесного Я у підлітків у цілому. Це забезпечує можливість використання отриманих даних для надання фокусованого психологічного супроводу, підтримки та психотерапевтичного втручання підліткам, перед якими постають виклики у формуванні свого тілесного Я. Крім того, отримані результати сприятимуть розробці стратегій психологічної підтримки та реабілітації підлітків, що мають сколіоз. Це може допомогти в поліпшенні якості життя та підвищенні рівня соціальної адаптації цієї категорії молодих людей. Таким чином, знання отримані в ході дослідження, можуть бути використані психологами, медичними та соціальними працівниками у фокусованій психологічній допомозі підліткам зі сколіозом.^UThe presented dissertation focuses on the theoretical reasoning and empirical investigation of the peculiarities of mechanisms of psychological defenсe and coping strategies involved in the formation of the bodily Ego of adolescents with scoliosis. To achieve this goal, a theoretical-methodological analysis of modern approaches to the study of the problem of the bodily Ego was carried out, as well as the conceptual foundations of its study in adolescence were disclosed. ?As a part of the study, modern interpretations of the concepts of «bodily Ego», «mechanisms of psychological defence», and «coping strategies» were separately investigated and refined. Using diagnostic methods, the author studied the peculiarities of the bodily Ego of adolescents with scoliosis compared to a control group of adolescents. Additionally, certain regularities of the peculiarities of the bodily Ego of adolescents were identified and compared with those, that were found in adolescents with scoliosis. ?The results of the dissertation research are based on an integrated psychodiagnostic approach to studying adolescents, which, according to the proposed theoretical framework, considers three lenses of the bodily Ego: visual, verbal, and emotional-relational perspectives. The experimental group consisted of 52 adolescents who were attending a school for children with scoliosis and had a corresponding diagnosis. The control group consisted of 120 adolescents attending general education schools who did not have or were not aware of any diagnoses related to the spine, which was separately confirmed through questioning. ?As a result of the scientific study, psychological theoretical concepts related to the notion of bodily Ego, including psychoanalytic and non-analytic, were examined and generalized. Additionally, modern views on mechanisms of psychological defence and coping strategies were generalized, and a research design was formed for studying bodily Ego, mechanisms of psychological defence, and coping strategies in adolescents with scoliosis. The research toolkit included both commonly used questionnaires, as well as drawing technique and narrative analysis method. ?Several scientific discoveries were made, including the finding that adolescents with scoliosis use significantly different unconscious ways of processing their bodily experience through mechanisms of psychological defence compared to their peers without scoliosis. However, significant differences were not observed in conscious coping strategies. ?It has been found that mechanisms of psychological defense and coping strategies are crucial factors in the formation of the bodily Ego in adolescence, affecting all three aspects of the body image: visual, verbal, and emotionalrelational. Adolescents display a diverse repertoire of defencive processes, many of which are involved in establishing relationships with their own body: both present and imagined future. This contributes to a wider range of reactions to bodily changes, from infantile and neurotic to more mature, from avoidance to socially acceptable and conforming reactions. Predictors of the formation of the body image were also identified in adolescents with scoliosis, although these were limited to the visual lens of the body image. The study provided indirect evidence of a less mature perception of their own bodily experience in adolescents with scoliosis compared to the control group. These resultssuggest the need to consider the body image and its related mechanisms of psychological defence and coping strategies in a complex way, helping to understand the particularities of the socialpsychological adaptation of adolescents with scoliosis to their coming of age. ?The practical importance of this study lies in the empirical evidence of the role of psychological defence mechanisms and coping strategies as predictors of the formation of bodily Ego in adolescents overall. This provides the opportunity to use the obtained data for providing focused psychological support, assistance, and psychotherapeutic intervention to adolescents facing challenges in forming their bodily Ego. Additionally, the results can contribute to the development of psychological support and rehabilitation strategies for adolescents with scoliosis, which can help improve their quality of life and enhance their level of social adaptation. Thus, the knowledge gained through this study can be used by psychologists, medical and social workers in providing focused psychological aid to adolescents with scoliosis. ?In future research, it will be relevant to replicate the proposed research design on other age and social groups of adolescents with scoliosis, including a sample of high school and young adult students, to track the formation of bodily Ego in dynamics. This, in turn, can contribute to the development of an effective model of psychological intervention taking into account age-specific features.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Дрозд Л. В. 
Формування життєвого цілепокладання у підлітків з інтелектуальними порушеннями / Л. В. Дрозд. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертаційному дослідженні проаналізовано та теоретично узагальнено психолого-педагогічні аспекти проблеми життєвого цілепокладання; уточнено розуміння сутності поняття «цілепокладання» у структурі соціальної компетентності особистості; розроблено та експериментально перевірено методику формування готовності підлітка з інтелектуальними порушеннями до життєвого цілепокладання; представлено алгоритм формування життєвого цілепокладання у підлітків на основі інтерпретації, реінтерпретації, інтеріоризації, проблематизації, діалогізації діяльності, отримання власного практичного досвіду, можливості його застосування в нових умовах; висвітлено послідовність процесу формування життєвого цілепокладання підлітків з інтелектуальними порушеннями від цілепокладання під керівництвом дорослого, через спільну діяльність в міжособистісному спілкуванні, до самостійного цілепокладання. Уточнено психодіагностичний інструментарій із визначення рівня сформованості життєвого цілепокладання у підлітків з інтелектуальними порушеннями. Подальшого розвитку в дисертаційному дослідженні набули науково-теоретичні підходи щодо поетапного формування життєвого цілепокладання у підлітків з інтелектуальними порушеннями. Практичне значення здобутих результатів дослідження полягає в тому, що розроблені кейс-методи та корекційні завдання з формування цілепокладання у підлітків можуть бути використані у практиці роботи закладів спеціальної освіти; діагностичний інструментарій для дослідження рівня та динаміки сформованості готовності до цілепокладання може бути впроваджено в практику психологічної служби освітнього закладу; розроблені у роботі методичні рекомендації можуть стати значущим підґрунтям для педагогів та психологів у формуванні окремих складових процесу цілепокладання в підлітків з інтелектуальними порушеннями та нормотиповим розвитком. Під цілепокладанням, виходячи з його логічної цілісності, у дисертаційному дослідженні розуміємо організований процес, у структурі якого виділено: ціленародження (складений образ мети); цілеутворення (моделювання цілі та завдань її досягнення з урахуванням необхідних методів та засобів); цілереалізацію; цілерефлексію (аналіз дій, бачення помилок у діях); цілекорекцію (корекція помилок у діях, вибір нових шляхів досягнення мети). У роботі визначено компоненти готовності підлітків до цілепокладання: мотиваційний, когнітивний, операційний, регуляторний та особистісний. Встановлено, що підліткам з інтелектуальними порушеннями властиві такі характеристики, як поверховість знань про власне майбутнє, нестійкість, випадковість уявлень про власну долю, відсутність реальних планів, орієнтації в майбутньому часі, несформованість вмінь проєктування життєвих планів на декілька років уперед, неусвідомленість подій, визначення випадкових, несуттєвих ознак. Кількісний та якісний аналіз результатів дослідження показав, що низький рівень сформованості життєвого цілепокладання встановлено більш ніж у половини підлітків з інтелектуальними порушеннями. У цих підлітків виявлено поверховість знань про власне майбутнє, уявлення випадкові, нестійкі, вони не мають життєвих планів для досягнення, не мають уявлень про власну професію та сім'ю, не орієнтуються в майбутньому часі, не вміють навіть за допомогою дорослого проєктувати майбутні професійні досягнення та життєві плани на декілька років уперед, усвідомлюють події минулого за випадковими, несуттєвими ознаками, не вміють порівнювати минуле та майбутнє, не бачать залежності сучасності від минулих подій. Середній рівень констатований у 36,85 % підлітків експериментальної групи та 39,28 % підлітків контрольної групи. Високого рівня немає. Встановлено способи реагування підлітків з інтелектуальними порушеннями на проблемні ситуації та необхідність їх вирішення: так, доведено, що не завжди підлітки реагують деструктивно на ситуації прийняття рішення цілеутворення та реалізації досягнення мети. На основі аналізу теоретичних та практичних даних, отриманих у дослідженні, створено та реалізовано методику формування готовності до життєвого цілепокладання на трьох етапах – організаційному, виконавчому та аналітичному.^UThe dissertation is devoted to the development and approbation of the methodology of formation of the readiness for life goal setting in adolescents with intellectual disabilities basing on anticipation. The psychological and pedagogical aspects of the issue of life goal setting are analysed and theoretically generalised in the dissertation research; the understanding of the essence of the “goal setting” concept within the structure of social competence of the individual is specified; the methods of the development of the readiness of adolescents with intellectual disabilities to set life goals are developed and experimentally tested; the algorithm of life goal setting development in adolescents with intellectual disabilities basing on interpretation, reinterpretation, internalisation, problematization, dialogization of activity, obtaining their own practical experience, as well as the ability to apply it in new conditions, are presented; the sequence of the process of life goal setting development in adolescents with intellectual disabilities starting from defining the goals under the guidance of an adult, through joint activities in interpersonal communication, and finally getting to independent goal setting. Psychodiagnostics' tools for determination of the level of life goal setting development in adolescents with intellectual disabilities are specified. Scientific and theoretical approaches to the step-by-step formation of life goals in adolescents with intellectual disabilities are also further developed in the dissertation. The practical significance of the obtained research results lies in the fact that the developed case methods and corrective tasks for the life goal setting development in adolescents can be used in the practical activity of special education institutions; the diagnostic tools for the investigation of the level and dynamics of the readiness formation for goal setting can be introduced into the practice of the psychological service of an educational institution; the methodical recommendations developed in the thesis can become a significant basis for teachers and psychologists in the formation of certain components of goal setting process in adolescents with intellectual disabilities and normotypic development.Within the framework of our thesis, we consider the personal component of goal setting as a quality in the structure of the adolescent's personality, which is characterised by manifestations of initiative (desire, interest and need for life goal setting); concentration (opportunity to show willpower in setting and achieving the goal); responsibility (ability to be responsible for one's own actions); mobility (the ability to change one's own actions, adjust them to achieve the goal).The components of adolescents' readiness for goal setting, particularly motivational, cognitive, operational, regulatory and personal ones, are defined in the thesis. It is concluded that adolescents with intellectual disabilities have the following characteristics: superficial knowledge about their own future, instability, random ideas about their own destiny, lack of real plans and focus regarding the future, lack of skills to design life plans for several years ahead, ignorance of events, as well as identification of accidental, insignificant peculiarities. Quantitative and qualitative analysis of the results of the study showed that more than half of adolescents with intellectual disabilities demonstrate low level of life goals formation . These adolescents have superficial knowledge about their own future; their ideas are random, unstable; they do not have real plans that they want to achieve, ideas about their own profession and family; they can't focus on the future, do not know how to project future professional achievements and life plans for several years ahead, even with the help of an adult; they perceive past events basing on random, insignificant features; they are not able to compare past and future and do not see the dependence of present situation on past events. The research determined that 36.85 % of adolescents in the intervention group have the average level, while in the observational group this index was 39.28%. None of the groups had participants with high level. The ways adolescents with intellectual disabilities respond to problem situation and the need to solve them were also determined, specifically, the thesis proved that adolescents do not always react destructively to the situation with decision-making and implementation of the goal. Based on the analysis of theoretical and practical data obtained in the study, a method of formation of readiness for setting life goals was created and implemented at three stages: organisational, executive and analytical one


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Журавель О. В. 
Клініко-патогенетичні механізми формування позастравохідних (респіраторних) проявів гастроезофагальної рефлюксної хвороби у дітей підліткового віку та шляхи до їх реабілітації / О. В. Журавель. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертація присвячена підвищенню ефективності реабілітаційних заходів у дітей пубертатного віку з рекурентними респіраторними захворюваннями на тлі гастроезофагальної рефлюксної хвороби (ГЕРХ) шляхом своєчасної діагностики та корекції окисного стресу, порушень імунітету, D-вітамінного забезпечення.У дисертаційній роботі встановлено, що гастроезофагальна рефлюксна хвороба погіршує перебіг та призводить до збільшення частоти респіраторних захворювань у дітей підліткового віку.Оцінка морфологічних змін слизової оболонки дистального відділу стравоходу у дітей з рекурентними респіраторними зорюваннями на тлі ГЕРХ II ступеня повинна враховувати наступні ознаки: наявність ерозій, витончення, чергування ділянок витончення та потовщення, дистрофію епітелію, подовження сосочків, наявність запальної інфільтрації, гіперплазію базального шару, судинного повнокрів'я; оцінку дистрофічних змін кератоцитів в поверхневих відділах багатошарового плоского епітелію та проліферативної активності його клітин, визначеною за допомогою моноклональних Ki-67 та поліклональних Nіtric Oxide Synthase, endothelial (eNOS) антитіл.З метою покращення стану здоров'я, нормалізації клітинного неспецифічного імунного захисту, локального імунітету слизових оболонок, підвищення рівня вітаміну D3 в організмі та запобігання розвитку позастравохідних ускладнень ГЕРХ у підлітків розроблений реабілітаційно-профілактичний комплекс.Ключові слова: гастроезофагальна рефлюксна хвороба, підлітки, рекурентні респіраторні захворювання.^UThe dissertation is devoted to increase of efficiency of rehabilitation actions at children of pubertal age with frequent episodes of respiratory diseases affected by GERD by timely diagnostics and correction of oxidative stress, disturbances of immunity, D-vitamin maintenance.In the dissertation it is established that gastroesophageal reflux disease worsens the course and leads to an increase in the incidence of respiratory diseases in adolescents.Assessment of morphological changes of the mucous membrane of the distal esophagus in children with frequent recurrent RH on the background of GERD II degree should take into account the following signs: the presence of erosions, thinning, alternation of areas of thinning and thickening, epithelial dystrophy, elongation of papillaev, the presence of inflammatory infiltration, basal layer hyperplasia, vascular congestion; evaluation of dystrophic changes of keratocytes in the superficial parts of the multilayered squamous epithelium and the proliferative activity of its cells, determined using monoclonal Ki-67 and polyclonal Nstric Oxide Synthase, endothelial (eNOS) antibodies.In order to improve health, normalize cellular non-specific immune protection, local immunity of mucous membranes, increase the level of vitamin D3 in the body and prevent the development of extraesophageal complications of GERD in adolescents, a rehabilitation and prevention complex has been developed.Key words: gastroesophageal reflux disease, adolescents, recurrent respiratory diseases.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Закут Я. С. 
Прогнозування та патогенетичне обґрунтування профілактики хронічного катарального гінгівіту при активному тютюнопалінні у дітей (клініко-експериментальне дослідження): автореферат дис. ... д.філософ : 221 / Я. С. Закут. — Б.м., 2023 — укp.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Калиняк М.Я. 
Соціально-педагогічні умови профілактики правопорушень підлітків в діяльності правоохоронних органів: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.05 / М.Я. Калиняк ; Ін-т пробл. виховання АПН України. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Проаналізовано проблему профілактики правопорушень підлітків у діяльності правоохоронних органів у психолого-педагогічному, соціологічному, правовому аспектах. Розкрито суть понять "правопорушення", "підлітки-правопорушники", "соціально-педагогічні умови", "діяльність правоохоронних органів". Розроблено й експериментально перевірено соціально-педагогічні умови, форми та методи формування правомірної поведінки підлітків. Досліджено різні типи поведінки неповнолітніх правопорушників - аморальної, антисоціальної (деліквентної), кримінальної (злочинної), аутодеструктивної (адиктивної) - та шляхи цілеспрямованої взаємодії суб'єктів, профілактики щодо корекції негативних проявів у поведінці неповнолітніх. Розроблено структурно-функціональну модель профілактики правопорушень підлітків у діяльності даних органів, критерії, показники та рівні формування правомірної поведінки. Розглянуто методи дослідження сформованості правомірної поведінки підлітків як засобу та результативності профілактичної роботи. Доведено, що ефективність процесу профілактики правопорушень підлітків у діяльності правоохоронних органів забезпечується шляхом удосконалення виховного процесу через реалізацію комплексного підходу до соціально-педагогічного діагностування з використанням відповідних матеріалів для здійснення прогностичних висновків і проективних методик, проведення індивідуальної та масової, групової освітньо-профілактичної діяльності зазначених органів у роботі з батьками, а також посиленням соціального та педагогічного контролю за поведінкою підлітків.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч312 + Ч421.352.26 +
Шифр НБУВ: РА365467

Рубрики:

      
11.

Кваченюк Д. А. 
Соматотропна  недостатність: вплив вітаміну D  на систему гормон росту/ростові фактори у дітей та підлітків: автореферат дис. ... д.філософ : 222 / Д. А. Кваченюк. — Б.м., 2023 — укp.

Мета дисертаційної роботи - підвищення ефективності лікування дітей з соматотропною недостатністю (СН) на підставі вивчення взаємозв’язку системи ГР/ростові фактори, рівню вітаміну D та поліморфізмів гена рецептора вітаміну D.Для досягнення мети та вирішення завдань дослідження у відділі дитячої ендокринної патології ДУ «Інститут ендокринології та обміну речовин ім. В.П. Комісаренка НАМН України» нами було проведено обстеження 226 дітей з низькорослістю.При проведенні дослідження використовувалися загальноклінічні; гормональні та біохімічні обстеження: визначення тиреотропного гормону (ТТГ), вільного тироксину (вілТ4), інсуліноподібного чинника росту-1 (ІПЧР-1), фонового та стимульованого рівнів ГР, вмісту віт D, греліну (Ghr), паратгормону (ПТГ), вітамін D-зв’язуючого глобуліну (ВD-ЗГ); молекулярно-генетичні методи; інструментальні та статистичні методи дослідження.У пацієнтів з СН виявлена позитивна кореляція між вмістом 25(ОН)D та рівнем ІПЧР-1, встановлений зворотній зв’язок віт D з КВ, а також прямі кореляційні відношення між рівнем ІПЧР-1, стимульованим рівнем ГР, рівнем паратгормону та КВ. Рівень Ghr має зворотню кореляцію з ВD-ЗГ i прямо корелює з фоновим і стимульованим рівнями ГР та рівнем ІПЧР-1. З’ясовано, що найчастіше у більшості пацієнтів із СН при поліморфізмі BsmI гена рецептора віт D (VDR) та при поліморфізмі гена COLIA1 зустрічається алель G. При поліморфізмі BsmI гена VDR носіями генотипу GA були 53,57% обстежених, а генотипу GG - 25%; при поліморфізмі гена COLIA1- носіями генотипу GG були 53,57%, генотипу GT - 39,29% осіб. При поліморфізмі ApaI гена VDR домінував генотип АС. Встановлено зв’язок середньої сили генотипу ТС TaqI VDR з низьким рівнем 25(OH)D в плазмі крові. Наявність генотипу АС ApaІ VDR у 8,43 раз підвищує шанси наявності гіповітамінозу D. Визначено, що поліморфізми BsmI та АраI гена VDR є значущими клініко-діагностичними факторами для оцінки ризику розвитку СН. Наявність алеля G BsmI та алеля А АраI вірогідно асоціюється з високим ризиком розвитку СН, як при гомо-, так і при гетерозиготних генотипах. Наявність гомозиготного генотипу АА BsmI VDR та гомозиготного генотипу СС АраI VDR можна розглядати як протекторні поліморфізми щодо СН.Встановлено, що додавання препаратів віт D призводить до підвищення ефективності лікування препаратами рГР. Додавання в схему лікування віт D гальмує зниження швидкості росту, яке відбувається після першого року монотерапії рГР, і в подальшому швидкість росту залишається стабільною та прийнятною для досягнення задовільних показників росту.Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше проведено комплексне дослідження особливостей стану системи ГР/ІПЧР-1 у дітей препубертатного віку із СН в умовах різного забезпечення організму віт D.Вивчені показники ростового фактора греліну у дітей препубертатного віку з СН.Вперше в Україні проведено дослідження генотипових особливостей дітей з СН, а саме вивчення розподілу частот алелів та генотипів BsmI, TaqІ, ApaI гена VDR та поліморфізм гена COLІA1 у пацієнтів із СН.Наявність алеля G BsmI та алеля А АраI вірогідно асоціюється з високим ризиком розвитку СН, як при гомо-, так і при гетерозиготних генотипах. Наявність гомозиготного генотипу АА BsmI VDR та гомозиготного генотипу СС АраІ VDR можна розглядати як протекторні поліморфізми щодо розвитку СН.Вперше в Україні визначена доцільність та ефективність включення препаратів віт D до комплексної терапії препаратами рГР. Включення віт D до комплексної терапії таких пацієнтів призводить до вірогідної прибавки в рості. Практичне значення отриманих результатів полягає в наступному:Встановлено суттєвий дисбаланс віт D у більшості дітей із СН, незалежно від форми захворювання, що передбачає обов’язкове дослідження вмісту віт D до початку та на тлі застосування препаратів рГР у дітей з даною патологією, а також нормалізацію його рівня до початку терапії препаратами рГР.Встановлено, що за наявності зниження ефективності терапії препаратами рГР після перших років лікування рекомендовано застосування комбінованої терапії дітей із СН препаратами рГР та віт D.Встановлено, що носійство алеля G BsmI VDR, та носійство алеля А АраІ VDR вірогідно асоціюється з ризиком розвитку СН, що може бути додатковим діагностичним тестом. Ключові слова: вітамін D, поліморфізм гена рецептора вітаміну D, гормон росту, інсуліноподібний чинник росту-1, грелін, паратгормон, вітамін D-зв’язуючий глобулін, соматотропна недостатність, рекомбінантний людський гормон росту, діти, підлітки, лікування.^UThe goal of study is to increase the treatment efficacy in children with growth hormone deficiency based on the study of the relationship between the GH /growth factors axis, vitamin D level and the vitamin D receptor gene polymorphisms. Clinical evaluation was performed in the Department of Pediatric Endocrine Pathology VP Komisarenko Institute of Endocrinology and Metabolism; 226 children with short stature were enrolled in the study. When conducting the research, general clinical, hormonal and biochemical methods were used: determination of thyroid-stimulating hormone TSH, free thyroxine, insulin-like growth factor-1 (IGF-1), basal and stimulated GH levels, vit D content, ghrelin (Ghr), parathyroid hormone, vitamin D-binding protein (VD-BP), biochemical blood analysis; molecular genetics methods; instrumental; statistical research methods. In patients with GHD, a positive correlation between the 25(OH)D plasma levels and IGF-1 level was shown, an inverse relationship between vit D and BA was established, as well as direct correlations between IGF-1 level, stimulated GH level, PTH level and BA. It was established that reduced IGF-1 levels, basal and stimulated GH levels and hypovitaminosis D associated with normal levels of Ghr, PTH and increased indicators of VD-BP in the majority of patients with GHD. Ghr level has an inverse correlation with VD-BP and directly correlates with the basal and stimulated levels of GH and IGF-1 level. It was found that most GHD patients with the BsmI polymorphism and COLIA1 have the G allele. With the BsmI polymorphism, 53,57% of the examinees were carriers of the GA genotype, and 25% of the GG genotype; with COLІA1 - carriers of the GG genotype were 53,57%, GT genotype – 39,29% of individuals. The ApaI polymorphism was dominated by the AC genotype. Medium strength between TS TaqI genotype and the low plasma level of 25(OH)D was established. The presence of the AC ApaI genotype increases the chances of hypovitaminosis D by 8,43 times. It was determined that BsmI and ApaI polymorphisms of the VDR gene are significant clinical and diagnostic factors for risk assessing of developing GHD. Presence of G allele BsmI and allele A ApaI is reliably associated with a high risk of developing GH deficiency, both with homo- and heterozygous genotypes. The presence of homozygous genotype AA BsmI VDR and homozygous genotype CC ApaI VDR can be considered as protective polymorphisms for GHD. It has been established that the vit D supplementation leads to an increase in the effectiveness of treatment with rhGH. Vit D supplementation to the treatment regimen inhibits the growth rate decrease that occurs after the first year of monotherapy with rhGH, and thereafter the growth velocity remains stable and acceptable for achieving satisfactory growth rates. The scientific novelty of the study is that, for the first time, a comprehensive study of the GH/IGF-1 axis status was conducted in prepubertal GHD children in conditions of different supply of vit D. The indicators of the growth factor - ghrelin - in prepubertal GHD children were studied. For the first time in Ukraine, a study of the genotypic characteristics of GHD children was conducted, namely the study of the distribution of allele frequencies and genotypes of the polymorphic loci BsmI, TaqI, ApaI of the vit D receptor gene and polymorphism of the type 1 collagen gene COLІA1. Presence of G BsmI and allele A ApaI is reliably associated with a high risk of developing GHD, both with homo- and heterozygous genotypes. The presence of homozygous genotype AA BsmI VDR and homozygous genotype CC ApaI VDR can be considered as protective polymorphisms for the development GHD. For the first time in Ukraine, the advisability and effectiveness of vit D supplementation in complex therapy with rhGH was determined. The inclusion of vit D in the complex therapy of such patients leads to a reliably increase in growth velocity. The practical significance of the obtained results is as follows:A significant vit D imbalance has been established in the majority of GHD children, regardless of the form of the disease, which implies a mandatory study of the vit D content before and during the use of rhGH in children with this pathology, as well as the normalization of its level before the start of rhGH therapy.It has established that due to the obvious decrease in the efficacy of rhGH therapy after the first years of treatment, it is recommended to use combined therapy of GHD children with rhGH and vit D. It was established that the carrier of the allele G BsmI VDR, and the carrier of the allele A ApaI VDR is reliably associated with the risk of GH development, which can be an additional diagnostic test. Keywords: vitamin D, vitamin D receptor gene polymorphism, growth hormone, insulin-like growth factor-1, ghrelin, parathyroid hormone, vitamin D-binding protein, growth hormone deficiency, recombinant human growth hormone children, adolescents, treatment.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Киян Т. А. 
Оптимізація діагностики та профілактики захворювань гастродуоденальної зони у підлітків з харчовою гіперчутливістю / Т. А. Киян. — Б.м., 2020 — укp.

Дисертація присвячена питанням підвищення ефективності діагностики та профілактики хронічного гастриту та хронічного дуоденіту у підлітків з харчовою гіперчутливістю шляхом вивчення клініко-морфологічних особливостей їх перебігу, мукозального гомеостазу слизової оболонки шлунку та дванадцятипалої кишки.У дисертаційній роботі встановлено, що харчова гіперчутливість погіршує перебіг хронічного дуоденіту. Визначено, що підлітки з хронічним гастритом та дуоденітом і харчовою гіперчутливістю достовірно частіше мали обтяжену спадковість по хронічних захворюваннях гастродуоденальної зони та по алергічних захворюваннях. У підлітків з хронічним гастритом та дуоденітом на фоні харчової гіперчутливості частіше діагностувалися ерозії СО ДПК, гіпоацидний рівень КУФ шлунку та моторно-евакуаторні порушення у вигляді поєднання гастроезофагального та дуоденогастрального рефлюксів. Встановлено, що у дітей з хронічним гастритом та дуоденітом і харчовою гіперчутливістю превалювало ураження СО ДПК, яке морфологічно характеризувалось атрофією СО ДПК; вкороченням ворсин СО на 0,5 мм, мікроерозіями та фіброзом власної пластинки СО ДПК. Визначено, що у 50,0% дітей з дефіцитом маси мала місце атрофія СО ДПК. Встановлено, що у пацієнтів з хронічним дуоденітом поєднаними з харчовою гіперчутливістю мало місце зниження цитопротективного потенціалу СО ДПК, що проявлялось відсутністю експресії TFF-2 в слизовій оболонці у 63,0% цих хворих. Встановлено діагностичні критерії ураження СО ДПК та предиктори атрофічних змін СО ДПК. Розроблено алгоритм ведення пацієнтів з хронічним гастритом і хронічним дуоденітом та харчовою гіперчутливістю.Ключові слова: харчова гіперчутливість, підлітки, хронічні захворювання гастродуоденальної зони, експресія TFF-2.^UThe dissertation is devoted to the problems of increasing the efficiency of diagnostics and prevention of chronic gastritis and chronic duodenitis in adolescents with food hypersensitivity by studying the clinical and morphological features of their development, mucosal homeostasis of the gastric mucosa and duodenum.In this dissertation work it was found that food hypersensitivity worsens the course of chronic duodenitis. It was determined that adolescents with chronic gastritis and duodenitis with food hypersensitivity significantly more often had an impaired heredity for chronic diseases of the gastroduodenal zone and allergic diseases. Adolescents with chronic gastritis and duodenitis on the background of food hypersensitivity had erosions of duodenal mucosa, hypoacid level of gastric pH and motor-evacuation disorders in the form of a combination of gastroesophageal and duodenogastric refluxes. It was found that duodenal mucosa prevailed in children with chronic gastritis and duodenitis with food hypersensitivity, and was morphologically characterized by atrophy of duodenal mucosa, shortening of duodenal mucosa villi by 0.5 mm, microerosions and fibrosis of the duodenal mucosa. It was determined that 50.0% of children with body weight deficit had atrophy of duodenal mucosa. It was found that patients with chronic duodenitis and food hypersensitivity had a decrease in the cytoprotective potential of duodenal mucosa, which was represented by the absence of TFF-2 expression in the mucous membrane of 63.0% of these patients. The diagnostic criteria for the affected duodenal mucosa and predictors of atrophic changes of duodenal mucosa were determined. The algorithm of management of patients with chronic gastritis and chronic duodenitis with food hypersensitivity was developed.Keywords: food hypersensitivity, adolescents, chronic diseases of the gastroduodenal zone, TFF-2 expression.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Коняєва Л.Д. 
Психологічні особливості соціалізації підлітків у позашкільній діяльності: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.05 / Л.Д. Коняєва ; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2008. — 20 с. — укp.

На підставі результатів теоретичного аналізу виділено основні особливості соціалізації підлітків у взаємозв'язку з формуванням їх особистісної ідентичності. Визначено й обгрунтовано критерії оцінювання успішності соціалізації підлітків. Обгрунтовано зв'язок психологічних особливостей і успішності цього процесу у підлітків, які займаються різними видами позашкільної діяльності, зі змістом їх особистісної ідентичності. Виділено основні чинники позитивного впливу даної діяльності на розвиток особистісної ідентичності у підлітковому віці. З'ясовано місце спортивної діяльності у соціалізації підлітків. Здійснено емпіричне дослідження та проаналізовано зв'язок особистісної ідентичності підлітків, які займаються різними видами позашкільної діяльності, з успішністю їх соціалізації. Виявлено, що підлітки-спортсмени мають розвинену структуру ідентичності з домінуванням ідентифікацій з суб'єктом діяльності взагалі та спортивної зокрема, а також найбільш гармонійне сполучення важливих для успішної соціалізації особистісних параметрів, що свідчить про більш успішну їх соціалізацію. Підтверджено положення, що особливості і характер соціалізації підлітків визначаються особливостями змісту їх ідентичності, яка формується під впливом певної позашкільної діяльності. Доведено, що більш успішній соціалізації підлітків-спортсменів сприяє домунівання у структурі їх особистісної ідентичності ідентифікацій з суб'єктом діяльностї взагалі та спортивної - зокрема.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: С40(4УКР) + Ю952.1-734 + Ю984.3-723 +
Шифр НБУВ: РА357953

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
14.

Лисенко Ю. О. 
Соціально-педагогічні чинники впливу сучасної естрадної музики на молодіжну субкультуру: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Ю. О. Лисенко ; ДЗ "Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка". — Луганськ, 2011. — 20 с.: табл. — укp.

Розкрито суть поняття "молодіжна субкультура" з точки зору соціальної педагогіки. Визначено, що молодіжна субкультура є потужним механізмом соціалізації та має свою специфіку, структуру, взаємозв'язок з іншими субкультурами та загальною культурою зокрема. Визначено, що старші підлітки - суб'єкти молодіжної субкультури, оскільки започатковують її соціальну спрямованість, руйнуючи або вдосконалюючи попередню специфіку. Проаналізовано вплив сучасного естрадного музичного мистецтва на старших підлітків. Доведено, що музичне виховання є ефективним засобом соціального, що сприяє підвищенню рівня розвиненості соціальності (як результату соціального виховання) старших підлітків. Визначено провідні соціальні інституції, що впливають на формування та спрямованість молодіжної субкультури: сім'я, школа, однолітки, засоби масової інформації (зокрема, телебачення). Неузгодженість цих впливів зумовила обгрунтування й упровадження соціально-педагогічних чинників впливу сучасної естрадної музики на розвиток соціальності старших підлітків. За допомогою експериментальної перевірки доведено ефективність соціально-педагогічних чинників.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч312 + Ч421.350.0 + С5*671.1*423.122
Шифр НБУВ: РА385077 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
15.

Литовченко О. В. 
Теоретико-методичні основи соціального становлення учнів 8-11 класів у комплексних позашкільних навчальних закладах / О. В. Литовченко. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації вперше здійснено теоретичне узагальнення та наукове вирішення проблеми соціального становлення учнів 8-11 класів у комплексних закладах позашкільної освіти.Проведено теоретичний аналіз проблеми соціального становлення особистості у галузі соціальної педагогіки на основі ідей аксіологічного, системного, культурологічного, феноменологічного, екзистенціального методологічних підходів; визначено теоретичні засади соціального становлення особистості (філософська, соціологічна, психологічна, соціально-педагогічна інтерпретація); уточнено сутність поняття «соціальне становлення особистості» та визначено структуру цього феномену стосовно старшого підліткового, старшого шкільного віку. Здійснено порівняльний аналіз концептуальних основ, цілей і цінностей позашкільної освіти України та неформальної освіти дітей та молоді інших європейських країн, обґрунтовано соціально-педагогічний потенціал комплексних закладів позашкільної освіти у соціальному становленні учнів. Визначено критерії соціального становлення учнів 8-11 класів, рівні за визначеними критеріями (високий (просоціальний), середній (нейтральний), нижче середнього, низький (асоціальний); з'ясовано стан проблеми у освітній практиці.На основі теоретично обгрунтованих концептуальних основ соціального становлення учнів 8-11 класів у закладах позашкільної освіти розроблено та апробовано технологію соціально-педагогічного супроводу соціального становлення учнів (старші підлітки, старшокласники) закладів позашкільної освіти.^UIn the dissertation, theoretical generalization and the scientific solution to the problem of social formation of pupils of 8-11 classes in complex out-of-school educational institutions have been carried out.Theoretical analysis of the problem of social formation of personality in the field of social pedagogy on the basis of ideas of axiological, systemic, culturological, phenomenological, existential methodological approaches was conducted; the theoretical foundations of social formation of personality (philosophical, sociological, psychological, socio-pedagogical interpretation) were determined. The essence of the concept of «social formation of personality» is specified and the structure of this phenomenon in relation to the senior teenager, senior school age is defined. The comparative analysis of conceptual bases, purposes and values of out-of-school education of Ukraine and non-formal education of children and youth of other European countries is carried out; the social and pedagogical potential of complex out-of-school education institutions in social formation of pupils is proved. Criteria of social formation of pupils of 8-11 classes, levels (high (prosocial), average (neutral), below average, low (asocial) were defined; the state of the problem of educational practice was determined.On the basis of theoretically substantiated conceptual bases of social formation of pupils of 8-11 classes in out-of-school education establishments the technology of social and pedagogical support of social formation of pupils (senior teenagers, high school students) of out-of-school educational institutions was developed and tested.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Лукомська С.О. 
Психологічні особливості статеворольової поведінки підлітків з різним рівнем інтелектуального розвитку: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / С.О. Лукомська ; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2009. — 21 с. — укp.

Проаналізовано вплив сім'ї, навчальних закладів, позашкільних установ і ЗМІ на формування статеворольової поведінки підлітків з нормальним і зниженим інтелектом. Встановлено, що підлітки з нормальним інтелектом здебільшого характеризуються андрогінною статеворольовою поведінкою, а у їх ровесників з розумовою вісталістю переважає фемінна статеворольова поведінка. Доведено, що статеворольова поведінка виявляється в міжособистісній взаємодії та пов'язана з Я-концепцією підлітків. Зазначено, що гіперрольова (гіпермаскулінна та гіперфемінна) поведінка нерідко стає причиною соціальної дезадаптації підлітків незалежно від рівня інтелектуального розвитку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.73 + Ю983.402.2 + Ю983.513.1 +
Шифр НБУВ: РА368306

Рубрики:

      
17.

Малихіна Т.П. 
Психологічні умови попередження аморальних вчинків підлітків: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Т.П. Малихіна ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2001. — 19 с. — укp.

Розкрито сутність та висвітлено характерні особливості аморального вчинку, розглянуто його структуру, проаналізовано різні підходи щодо запобігання відхиленням у поведінці підлітків. Виявлено рівні та основні форми аморальних вчинків, що скоюють підлітки та з'ясовано їх мотиви. Визначено психологічні умови, додержання яких сприяло процесу запобігання аморальним проявам в поведінці підлітків. Розглянуто зовнішнє вираження внутрішньої структури особистості підлітка. Запропоновано програму, яка дозволила за умов сучасної загальноосвітньої школи розвинути свідоме ставлення підлітків до норм моралі та зменшити, а в деяких випадках позбутися певних аморальних аспектів їх поведінки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.620.1-81 + Ю701.23 + Ч421.331.2
Шифр НБУВ: РА316060 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
18.

Могилка О. П. 
Соціальна робота зі зменшення шкоди від вживання наркотиків серед підлітків у центрах денного перебування / О. П. Могилка. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено розв'язанню актуальної сьогодні проблеми створення системи соціальної роботи з підлітками-споживачами наркотиків з метою збереження їх здоров'я на базі центрів денного перебування. Своєчасність звернення до цієї теми зумовлена значним поширенням наркотичних практик серед неповнолітніх та розповсюдженням у підлітковому середовищі інших взаємопов'язаних видів ризикованої поведінки.На основі аналізу законодавчої бази та власного практичного досвіду роботи з підлітками-споживачами наркотиків встановлено, що відсутність офіційного визнання значущості проблеми наркотизації неповнолітніх зумовлює брак об'єктивної інформації про реальну картину незаконного вживання підлітками наркотичних речовин, що, в свою чергу, гальмує розробку програм та стандартів надання необхідних послуг для неповнолітніх споживачів наркотиків, уповільнює залучення достатньої кількості фахівців, компетентних у цій галузі. Доведено, що у сучасних умовах пошук шляхів вирішення проблеми підліткової наркоманії має відбуватися не лише в правовій площині, а й в аспекті розширення спектру якісних медико-соціальних та соціально-педагогічних послуг, орієнтованих на потреби підлітків. Сьогодні актуальним є впровадження кардинально нових підходів до вирішення проблеми наркотизації неповнолітніх, які передбачають заміну примусових медико-правових заходів по відношенню до споживачів наркотиків на застосування м'яких практик поступової зміни світогляду людини, її ціннісних орієнтацій, розширення можливостей, збагачення соціального досвіду, що забезпечує зменшення негативного впливу від наслідків їх ризикованої поведінки. Одним з таких підходів, ефективність якого було доведено у світовому досвіді боротьби з розповсюдженням ВІЛ-інфекції серед споживачів наркотиків, є «зменшення шкоди від наслідків ризикованої поведінки».У ході дослідження відзначено, що актуальні потреби неповнолітніх споживачів наркотиків в повноцінному доступі до соціальних послуг, орієнтованих на зменшення шкоди від вживання наркотиків, сьогодні практично не задовольняються в українському суспільстві, оскільки соціальні служби та медичні заклади не надають спеціалізовані здоров'язберігаючі послуги підліткам, які мають досвід вживання наркотичних речовин. Більш ніж п'ятирічний досвід роботи в центрі денного перебування дав підстави стверджувати, що й самі підлітки ще не готові звертатися за послугами зі зменшення шкоди від вживання наркотиків до установ та закладів органів державної влади та місцевого самоврядування. Комплекс послуг, орієнтованих на потреби підлітків-споживачів наркотиків, можуть забезпечити центри денного перебування, що надають їх на основі анонімності й конфіденційності. Центри денного перебування займають свою нішу в системі соціальних послуг для дітей та молоді, забезпечуючи соціальний супровід, послуги з реабілітації від наркотичної залежності, ефективну переадресацію, соціально-педагогічну підтримку. Гнучка, орієнтована на потреби неповнолітніх концепція діяльності таких центрів сприяє формуванню у підлітків довіри та створює для них безпечний простір, надаючи широкі можливості для розробки та реалізації системи соціальної роботи зі зменшення шкоди від вживання наркотиків серед підлітків.Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше теоретично обґрунтовано, розроблено та експериментально апробовано систему соціальної роботи зі зменшення шкоди від вживання наркотиків серед підлітків у центрах денного перебування, витлумачену як сукупність різноаспектних складників (ціннісно-мотиваційний, суб'єкт-об'єктний, програмно-цільовий, моніторингово-оціночний, середовищний, організаційно-функціональний), що забезпечує отримання наркозалежними підлітками у центрах денного перебування спектру орієнтованих на потреби послуг, сприяє збереженню їх здоров'я та зменшенню ризиків поширення соціально небезпечних захворювань за рахунок стимулювання поступового особистісного зростання підлітка; визначено особливості соціальної роботи зі зменшення шкоди від вживання наркотиків серед неповнолітніх (орієнтація на врахування потреб підлітка, прозоре інформування про ризики щодо вживання наркотиків, застосування алгоритму перенаправлення між різними надавачами послуг, використання інтерактивних та он-лайн форм роботи, створення безпечного середовища у місцях роботи з підлітками-споживачами наркотиків тощо).^UThe dissertation is devoted to the solution of the urgent problem of creating a system of social work for adolescents who use drugs in order to preserve their health on the basis of day centers. The relevance of addressing this topic is due to the significant spread of drug use practices among minors and the spread of other interrelated types of risky behaviors among adolescents.Based on the analysis of the legal framework and individual practical experience of working with adolescents who use drugs, it is established that a lack of the official recognition of the importance of the problem of narcotization among minors leads to a lack of objective information about the real picture of illicit drug use by adolescents. In turn, this slows down the development of programs and standards on the provision of necessary services for adolescents who use drugs, causing a lack of specialists competent in this field.It is also proved that in modern conditions the search of ways to solve the problem of drug addiction among adolescents should take place not only in the medical and psychological field, but also in terms of expanding the range of qualitative social and socio-pedagogical services that are based on the needs of minors. Nowadays it is important to introduce radically new approaches to solving the problem of narcotization among minors, which suggest, as opposed to coercive medical and legal measures against people who use drugs, application of soft practices of gradual change of worldview and values, empowerment, enrichment of social experience that reduce the impact of the negative consequences of their risky behavior. One of such approaches with the proven evidence of success in tackling the spread of HIV among people who use drugs is «harm reduction from the consequences of risky behavior».The study noted that the current needs of adolescents who use drugs to full access to social services aimed at harm reduction from drug use are basically not satisfied in Ukrainian society, as social services and medical institutions do not provide specific health preserving services to adolescents who have experience in drug use. More than five years of experience working in the day center give reasons to assert that adolescents themselves are not yet ready to turn to drug related harm reduction services into state institutions and establishments of local government. A package of services tailored to the needs of adolescents who use drugs can be provided by day centers operating on the basis of anonymity and confidentiality. The flexible, needs-oriented concept of such centers promotes building of trust among adolescents and creates a safe space for them, provides ample opportunities for the development and implementation of a system of social work on harm reduction from drug use among adolescents. Day centers occupy a niche in the system of social services for children and youth, providing social support, rehabilitation services from drug addiction, effective referral system, etc., which indicates the relevance of the problem raised in the study.The scientific novelty of the study is that for the first time it was theoretically substantiated, developed and experimentally tested the system of social work on harm reduction from drug use among adolescents in day centers. This system is interpreted as a set of different components (value and motivational; subject and objective; program-targeted, monitoring and evaluational, environmental, organizational and functional), which provides adolescents a range of needs-oriented services in day centers, helps to preserve their health and reduce risks by stimulating the gradual personal growth of adolescents. The features of social work on harm reduction from drug use among adolescents were determined (focus on taking into account the needs of adolescents, transparent information about the risks of drug use, the use of referral algorithms between different service providers, the use of interactive and online forms of work, creating a safe place to work with adolescent who use drugs etc.).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Мошкова К.Д. 
Оцінка ефективності фізіо-бальнеотерапії підлітків з вегетативними дисфункціями: автореф. дис... канд. мед. наук: 14.01.33 / К.Д. Мошкова ; Крим. Республ. установа "НДІ фіз. методів лікування і мед.ї кліматології ім. І.М.Сєченова. — Ялта, 2009. — 20 с. — укp.

Досліджено ефективність фізіо-, бальнеотерапії у підлітків з вегетативними дисфункціями (ВД) за показниками функціонального стану центральної нервової системи та серцево-судинної системи (ССС). Обстежено 154 підлітки з вегетативними дисфункціями системи ваготонічного та симапатикотонічного типів. Вивчено катамнез у 44-х підлітків з ВД через 6 міс. після проведення курсу лікування. До групи порівняння увійшли 24 підлітків з ВД, що не одержували диференційовану фізіо-бальнеотерапію. Контрольну групу становили 26 здорових підлітків I та II груп здоров'я. Виявлено зміни стану надсегментарних церебральних вегетативних структур, зумовлені активацією процесів статевого дозрівання. Відзначено, що зміни біоелектричної активності головного мозку у вигляді зниження частоти та збільшення амплітуди фонового альфа-ритму, а також реєстрація за умов електроенцефалографії білатерально-синхронної активності свідчать про посилення ролі підкіркових ритмогенних структур і зниження функціональної активності кори у підлітків з ВД, що призводить до акцентуації конституціонального вегетативного статусу. Порушення варіабельності ритму за типом посилення впливу центрального контуру регуляції спричиняє зміни системної та церебральної гемодинаміки. Дослідження проведено з застосуванням певних методик, а саме: внутрішньотканинного трансцеребрального пірацетам-електрофорезу та бельнеоароматерапії з рослинними з екстрактами розмарину та валеріани. Відзначено, що використання методик фізіо-, бальнеотерапії дозволило покращити клінічний стан підлітків з ВД, сприятливо впливає на функціональний стан центральної нервової системи, стан варіабельності ритму серця, церебральної гемодинаміки, підвищує "якість життя" цих хворих. Виявлено, що віддалені результати лікування підлітків з ВД характеризуються збереженою позитивною динамікою клінічної картини та досліджених показників.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р733.628.063-54 +
Шифр НБУВ: РА364705

Рубрики:

      
20.

Овчинникова Я. С. 
Діти і підлітки Донбасу в умовах Великої Вітчизняної війни (1941 - 1945 рр.): автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.01 / Я. С. Овчинникова ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2011. — 19 с. — укp.

Проведено комплексний аналіз становища дітей і підлітків Донбасу як соціально найуразливішої верстви населення в період Великої Вітчизняної війни. З'ясовано основні чинники, що визначали становище неповнолітніх за екстремальних умов війни на різних її етапах. Виділено напрямки політики радянської влади у галузі охорони дитинства, організації навчання та виховання неповнолітніх та особливості їх реалізації в Донбасі. Розглянуто умови перебування юних жителів регіону на окупованій території, проаналізовано дії нацистської окупаційної влади щодо даної категорії населення. З'ясовано основні мотиви та виділено форми участі дітей і підлітків у патріотичних заходах цивільного населення та русі Опору, показано внесок молодого покоління у здобуття Перемоги. Зроблено висновок про суттєвий вплив воєнних подій на стан фізичного, психологічного здоров'я неповнолітніх громадян та все їх подальше життя.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР55)622-2
Шифр НБУВ: РА380629 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського