Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (2)Наукова електронна бібліотека (80)Реферативна база даних (581)Книжкові видання та компакт-диски (152)Журнали та продовжувані видання (2)
Пошуковий запит: (<.>K=СКАНДИНАВСЬК$<.>+<.>K=ОРНАМЕНТ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 71
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Іваненко Т.О. 
Художньо-образні особливості формоутворення акцидентного шрифту: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 05.01.03 / Т.О. Іваненко ; Харк. держ. акад. дизайну і мистец. — Х., 2006. — 20 с. — укp.

Вивчено художньо-образні особливості акцидентного шрифту (АШ), принципи його формоутворення. Розкрито генезу даного типу шрифту як особливого виду графічного мистецтва, охарактеризовано тенденції його розвитку в контексті актуальних проблем художньо-проектної культури. Здійснено типологію АШ за художньо-образними ознаками, описано біоморфні (зооморфні, флоральні), антроморфні, образотворчі (сюжетні, ілюстративні, предметні) та декоративні шрифти (орнаментальні, каліграфічні, об'ємно-просторові, асоціативні). Висвітлено особливості дефініції АШ, головні художньо-образні особливості АШ, що складаються з символіки (архетиповісті,), образності (метафори, алегорії, конотації, стилізації) та емоційних властивостей. Викладено схему процесу формоутворення АШ.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш108 +
Шифр НБУВ: РА343037

Рубрики:

      
2.

Істоміна Г.В. 
Мистецтво народної кераміки Волині другої половини XIX - XX століть (типологія, стилістика, художні особливості): автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / Г.В. Істоміна ; Львів. нац. акад. мистец. — Л., 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено мистецтво народної кераміки Волині другої половини XIX - XX ст. як цілісного історико-культурного явища. Висвітлено витоки, зроблено історичний огляд гончарства Волині даного періоду. Визначено особливості технології формоутворення та декорування народної кераміки. До наукового обігу введено нові відомості про народних майстрів і гончарних осередків даного регіону. Розроблено типологію виробів за формою та призначенням. Виявлено художньо-стилістичні особливості, розглянуто найпоширеніші мотиви орнаментики народної кераміки Волині другої половини XIX - XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ125.13(4УКР-9ВОЛ)5/6 +
Шифр НБУВ: РА354981

Географічні рубрики:

      
3.

Авдєєва Л.В. 
Імпресіоністське начало в ліриці Ігоря Сєверяніна: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / Л.В. Авдєєва ; НАН України. Ін-т л-ри ім. Т.Г.Шевченка. — К., 2002. — 19 с. — укp.

Виявлено синкретизм власне поетичного, живописного та музичного начал, взаємопроникнення прийомів у поетиці І.Северянина. Встановлено, що синестетичність є основним фактором формування структури поетичного образу. Проведено паралелі між естетикою лірики поета та живописом кінця XIX - початку XX ст. (російського та західноєвропейсього). Вперше здійснено аналіз живописно-зображального начала в творчості літератора, докладно розглянуто особливості відтворення пейзажу, портрету, інтер'єра, колористики, а також своєрідно перенесені до поетичної сфери живописні прийоми, що в них застосовуються. Розглянуто музичність лірики митця - від звуків до музичних асоціацій, виділено віршовий твір ("Друга симфонія"), композиція якого створена відповідно до законів сонатно-симфонічної форми. Досліджено психологізм, визначено основні особливості структури образів і прийомів художньої типізації. Визначено вплив скандинавського імпресіонизму на лірику І.Северянина.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)53-328.83 + Ш5(4РОС)5-4Сєверянін, І.535 + Ш400.221.883
Шифр НБУВ: РА318791 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
4.

Акчуріна-Муфтієва Н.М. 
Декоративно-прикладне мистецтво кримських татар ХV - першої половини ХХ ст. (етапи розвитку, типологія, стилістика, художні особливості: автореф. дис... д-ра мистецтвознав.: 17.00.06 / Н.М. Акчуріна-Муфтієва ; Львів. нац. акад. мистец. — Л., 2009. — 36 с. — укp.

Висвітлено історію формування кримськотатарського декоративно-ужиткового мистецтва у XV - першій половині XX ст., проведено його комплексне дослідження як принципово важливого та характерного різновиду національної художньої культури. Сформовано концепцію декоративності кримськотатарського мистецтва з урахуванням різних історико-культурних нашарувань, усього художнього досвіду, набутого протягом віків населенням Криму. Простежено еволюцію художньо-виражальних засобів творення форм і декору виробів. Визначено типи виробів і розроблено класифікацію орнаментів кримськотатарського декоративно-ужиткового мистецтва, проведено їх аналіз як цілісної художньої системи, до наукового обігу введено широкий фактологічний матеріал. Наведено характеристику кримськотатарського символічного контексту основних орнаментальних мотивів. Створено мистецтвознавчий словник кримськотатарського декоративно-ужиткового мистецтва й орнаментики відповідно до лексичного звучання, побутового призначення та символічного контексту. З'ясовано, що національну самобутність кримськотатарського декоративно-ужиткового мистецтва від часів прийняття Ісламу визначили етнічні традиції, стиль і канони ісламського мистецтва. Зроблено висновок про необхідність урахування у процесі вивчення мистецької й архітектурної спадщини кримськотатарського народу його етнічних традицій, що склалися у взаємозв'язку з сусідніми причорноморськими народами та традицій мусульманської культури, що сформувалися протягом століть.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ123(4УКР-6КРИ=тат)4/6 +
Шифр НБУВ: РА362631

Рубрики:

      
5.

Алі Хасан Могаддам 
Моделювання утримання палива всередині контейнмента під час тяжких аварій на АЕС: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.14.14 / Алі Хасан Могаддам ; Нац. техн. ун-т України "Київ. політехн. ін-т". — К., 2009. — 17 с. — укp.

Удосконалено теорію та запропоновано новий підхід щодо математичного моделювання тяжких аварій на АЕС шляхом розробки й обгрунтування математичних моделей сценаріїв тяжких аварій, проведення обчислювальних експериментів на ЕОМ за цими моделями й обгрунтування практичних рекомендацій на підставі аналізу одержаних даних. Вперше розроблено математичні моделі для одного зі сценаріїв утримання розплаву коріуму у підреакторному просторі, покладеного в основу системи пасивного захисту від тяжких аварій, запропонованої та впровадженої на деяких скандинавських АЕС. Розроблено та досліджено нові моделі проникнення струменів розплаву у басейн з водою, внаслідок чого вперше виявлено закономірності струменів, важливі для розробки та використання пасивних систем захисту АЕС від тяжких аварій. На підставі вивчення результатів обчислювальних експериментів розповсюдження струменів розплаву коріуму у підреакторному басейні з водою на основі розроблених математичних моделей обгрунтовано теоретичні засади для розрахунку параметрів пасивної системи захисту.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: З47-082.03 +
Шифр НБУВ: РА369678

Рубрики:

      
6.

Аль-Найрат Хасан Мухаммад Салех 
Вплив народних традицій на формоутворення предметно-просторового середовища сучасного житла (на прикладі країн Аль-Шама): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 05.01.03 / Аль-Найрат Хасан Мухаммад Салех ; Харк. держ. акад. дизайну і мистец. — Х., 2005. — 18 с. — укp.

Досліджено роль традицій у формоутворенні предметно-просторового середовища (ППС) житла у країнах Аль-Шаму, а також виявлено тенденції розвитку цього явища. Здійснено аналіз і систематизацію сучасних літературних витоків, картографічних, проектно-планувальних і статистичних матеріалів, а також натурні обстеження, структурно-планувальне моделювання, експериментальне проектування. Висвітлено історичний розвиток ППС та визначено основні принципи традиційної організації житла, з'ясовано основні принципи формоутворення ППС. Зауважено, що пріоритетним напрямком формоутворення ППС є інтерпретація та застосування на практиці традиційних архітектурних форм, побутових мов, декору, орнаментики й оздоблювальних матеріалів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(53)6-17 + Щ128.4 +
Шифр НБУВ: РА337076

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Андрушко Л.М. 
Український рушник - поліфункціональний сакральний твір народного мистецтва (функція, типологія, семантика і художні особливості): автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / Л.М. Андрушко ; Львів. нац. акад. мистец. — Л., 2009. — 17 с. — укp.

Досліджено український рушник як самобутнє мистецьке явище в історії української художньої культури. Визначено його як поліфункціональний сакральний твір народного мистецтва, встановлено особливості побутування народного рушника в звичаях та обрядах і його функції. Складено типологію українських рушників, розглянуто їх художні особливості. Проаналізовано композиційну структуру орнаменту, визначено основні типи та характеристики кожного типу орнаменту та його класифікацію.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(23=УКР)-5 + Щ126.963(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА366643

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
8.

Балтазюк І. В. 
«Художній символ у живописі київських митців початку ХХI cтоліття: контекст, типологія, художньо-стильові особливості»: автореферат дис. ... д.філософ : 023 / І. В. Балтазюк. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертація досліджує символьну мову художніх творів на основі методів мистецтвознавства та інших дисциплін — культурології, історії, філософії, психології, що розширюють поле інтерпретації символів у живописі художників Києва початку XXI ст. В умовах постійних змін суспільно-політичної ситуації в Україні, актуалізації культурної ідентичності вивчення передумов розвитку символьної мови, етапів, типології, художньо-стильових особливостей у творчості митців Києва набуває особливого значення.Наукове завдання дисертації полягає в розробці типології символу в живописі київських митців початку ХХІ ст., характеристиці його контексту і художньо-стильових особливостей; в аналізі візуального лексикону сучасних митців; оцінці ролі архаїчних символів та їх модифікації в сучасній творчості художників; інтерпретації християнських символів у творах митців; вияві кроскультурних тенденцій в увиразненні суті та форми символу в живописі митців; вияві етнічних ознак у змісті та формі символу як маркера ідентичності; уточненні вихідного значення поняття «символ» у контексті візуалізації буття та культурної пам’яті.Здійснено огляд наукових праць, присвячених темі дисертації, зокрема: публікації, пов’язані із загальними теоретичними концепціями символу (В. Кандинський, Е. Кассірер, С. Лангер, Р. Арнхейм, М. Мерло-Понті, Ф. Вілрайт, У. Еко, Г. Почепцов, В. Сніжко і Л. Отрошко); символу як засобу комунікації (Д. Степовик, О. Федорук, Є. Причепій, О. Петрова, М. Селівачов, С. Гатальська, О. Кашуба-Вольвач, М. Юр, С. Стоян, С. Прищенко, М. Міщенко); символу в аспекті кроскультурної взаємодії (Дж. Мердок, Д. Сідні, Дж. Кошут, Б. Гройс); символу, що формує культурний код (К. Юнг, С. Кримський, Т. Яценко, Н. Грицюта, Л. Гоц, О. Тарасенко); духовної складової символу (Ф. Шлегель, В. Кандинський, М. Бердяєв, В. Воррингер, М. Еліаде, О. Петрова).Визначено, що питання художнього символу осмислювалось у наукових працях багатьох вчених, проте, попри існуючі наукові розвідки, ступінь дослідженості означеної теми в українському мистецтвознавстві залишається недостатнім.Актуалізують тему й відмінності традиційних і новітніх інтерпретацій художнього символу в живописі сучасних київських митців, що зумовлено трансформаційними процесами переходу з радянської на сучасну методологію дослідження. У дисертації визначено роль історичної пам’яті в контексті формування символів культури, що відтворюються навколо таких стрижнів, як тривкість, усвідомлення минулого, стійкість, сталість, самобутність, життєвість, спадкоємність, самосвідомість, самоідентифікація та ін. Запропоновано типологію символу в живописі київських митців початку ХХІ ст. Аналіз творів живопису виявив нову конотацію архаїчних, християнських і кроскультурних символів в українському образотворчому мистецтві. У процесі дослідження запропоновано новий погляд на символи, що мають сакральну основу, через які новітні твори транслюють духовність у XXI ст. У рамках цього питання означено діалог київських митців із К. Малевичем, відомим художником-авангардистом українського походження, передвісником ікони нового століття. Схарактеризовано художньо-стильові особливості символу в живописі київських митців початку ХХІ ст. Визначено чинники, що впливають на інтенсивність, загальне значення і трактування іконографії символу, що визначає видимість твору в сучасному контексті. Визначено національні чинники кроскультурності як одного з ключових чинників формування сучасного актуального мистецтва в творчості українських митців. Вагоме значення в цьому процесі мають такі складові, як орнамент — голос етносу, що вплетений у сучасний контекст, переосмислення радянського минулого, споріднені проблеми суспільства, іронія. Виокремлено етнічні ознаки в змісті та формі символу, що визначають національний аспект у візуалізації символу українських митців, до яких можемо віднести орнамент (петриківський розпис, вишитий одяг, розписані українські хати, рушники, килими тощо), Трипільську культуру, іконопис, стиль бойчукізму, геральдику, звернення до архетипів, національного декоративно-прикладного мистецтва, народної творчості, міфологем, містичного і трансцендентного (ритуали та легенди). Обґрунтовано появу нової іконографії та значення символу «герой» для українського народу, що модифікувався, набувши сучасної виразності та нової української національної символіки — «герой Небесної Сотні», «Майдан», «жінка-воїн», «воїн-кіборг», «земля на Грушевського» та ін. Уточнено поняття художнього символу як вираження творчих інтенцій на прикладі живопису київських митців початку ХХІ ст.; специфіку і характер індивідуальних творчих візуальних практик, що сприяють націєтворчим процесам. Це становить перспективність вивчення змісту і форми художнього символу як важливого інструменту комунікації між поколіннями, його ролі в національно-культурній ідентифікації, трансформаційних процесах поступу держави, відчуття належності до нації.^UThe relevance of the research topic is due to the need for a contextual analysis of the symbolic language of artistic works, based on culturological, art history methods and other disciplines — history, philosophy, psychology, which expand the field of interpretation of symbols in the paintings of Kyiv artists at the beginning of the XXI century. The scientific task of the dissertation is to develop the typology of the symbol in the painting of Kyiv artists of the early XXI century, the characteristics of its context and artistic and stylistic features; in the analysis of the visual lexicon; assessment of the role of archaic symbols and their modification in the modern work of artists; interpretations of Christian symbols in the works of artists; manifestations of cross-cultural trends in the expression of the essence and form of the symbol in the painting of artists; manifestations of ethnic features in the content and form of the symbol as an identity marker; clarifying the original meaning of the concept of “symbol” in the context of visualization of existence and cultural memory.It was determined that the issue of the artistic symbol was considered in the scientific works of domestic and foreign scientists, however, despite the existing scientific research, the degree of development of this topic in Ukrainian art history remains insufficient and requires a comprehensive study of it to solve the tasks. The topic is also actualized by the contradictions between traditional and new interpretations of the artistic symbol in the painting of modern Kyiv artists. This is due to the transformation processes of the transition from the Soviet to the modern research methodology, which are reflected in the analysis of works of painting, art and culture in general. The dissertation defines the role of historical memory in the context of the formation of cultural symbols, which are reproduced around such pillars as durability, awareness of the past, stability, constancy, originality, vitality, continuity, self-awareness, self-identification, etc. The typology of the symbol in the painting of Kyiv artists of the beginning of the XXI century is proposed. The analysis of paintings revealed a new connotation of archaic, Christian and cross-cultural symbols in Ukrainian fine art. In the course of the study, a new look at symbols with a sacred basis, through which the latest works transfer spirituality into the XXI century, was proposed. As part of this issue, the dialogue of Kyiv artists with K. Malevich, the famous avant-garde artist of Ukrainian origin, the forerunner of the icon of the new century, is defined. The artistic and stylistic features of the symbol in the painting of Kyiv artists of the early XXI century are characterized. The factors affecting the intensity, general meaning, and interpretation of the iconography of the symbol, which determine the visibility of the work in the modern context, are determined. The national factors of cross-cultural interaction, which are one of the key factors in the formation of modern topical art in the creativity of Ukrainian artists, are determined. Ethnic features in the content and form of the symbol are singled out, which form the national aspect in the visualization of the symbol by Ukrainian artists, which include ornament (Petrykivka painting, embroidered clothes, painted Ukrainian houses, towels, carpets, etc.), Trypillya culture, icon painting, Boychukism style, heraldry, appeal to archetypes, national decorative and applied art, folk art, mythology, mystical and transcendent (rituals and legends). The emergence of a new iconography and the meaning of the "hero" symbol for the Ukrainian people are substantiated. The symbol that was modified, acquiring a modern expressiveness and a new Ukrainian national symbolism — “Hero of the Heavenly Hundred”, “Maidan”, “woman-warrior”, “warrior-cyborg”, “soil on Hrushevsky” and others. The concept of an artistic symbol as an expression of creative intentions is clarified on the example of the painting of Kyiv artists of the early XXI century; the specifics and character of individual creative visionary practices that contribute to nation-building processes. A complex interdisciplinary approach to the study and theoretical understanding of the artistic symbol contributed to the solution of the scientific task of the dissertation, the application of contextual and conceptual approaches in the field of art history to the analysis of the artistic symbol in painting as a form of identification in modern art, made it possible to trace the integration of universal symbols into the creative practices of modern Kyiv painters in in terms of multiculturalism and interethnic diversity, due to the peculiarities of individual creative intentions.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Березька К.М. 
Моделювання та синтез складних зображень симетричної структури: Автореф. дис... канд. техн. наук: 01.05.02 / К.М. Березька ; НАН України. Держ. НДІ інформ. інфраструктури. — Л., 2000. — 19 с. — укp.

Дисертацію присвячено опису, моделюванню та синтезу складних симетричних зображень. Розроблено метод опису та моделювання складних зображень, який базується на запропонованій мові опису структурних частин зображень-орнаментів та розроблених алгоритмах синтезу та моделювання груп перетворень. Досліджено властивості операцій наведеної мови опису. Запропоновано алгоритми синтезу та моделювання груп перетворень зображень на основі осьових симетрій. Отримано аналітичні вирази для коефіцієнтів стиснення зображень, побудованих на основі структурного методу. На основі розроблених алгоритмів спроектовано та впроваджено редактори орнаментів та вишивок, наведено результати генерування та архівації орнаментів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: М482-5-05 + З970.632,022
Шифр НБУВ: РА308388 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
10.

Булгакова Л.П. 
Етнокультурна характеристика народної вишивки Поділля (кінець XIX - 30-і роки XX ст.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.05 / Л.П. Булгакова ; НАН України. Ін-т українознав. ім. І.Крип'якевича, Інститут народознав.. — Л., 2000. — 20 с. — укp.

Досліджено українську традиційну вишивку як етнокультурний об'єкт в системі матеріальної культури населення Поділля. Висвітлено народний досвід у послідовності генетичного взаємозв'язку матеріалу і технік вишивання, топографії вишивки та крою виробів, окремих мотивів і стилістичних особливостей орнаменту вишивки. Вказано причини модифікаційних змін на історичному, економічному, етнічному рівнях. Визначено й охарактеризовано типи подільської вишивки, їх специфічні ознаки та спільні національні риси у контексті традиційної української вишивки. Запропоновано власний підхід до аналізу вишивки на основі класифікації та типології найголовніших її чинників. Додатком є короткий тлумачний словник (310 найменувань), каталог вишитих сорочок (420 найменувань), аналітичні таблиці (350 рисунків).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(23=УКР7,35)-417 + Т594.172.4
Шифр НБУВ: РА311207 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
11.

Варчук Л. В. 
Образ оповідача в сучасній англомовній амеріндіанській прозі: лінгвокультурний аспект. / Л. В. Варчук. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено лінгвокультурологічному вивченню художнього образу оповідача в сучасних англомовних амеріндіанських прозових текстах із залученням комплексу міждисциплінарних підходів, а саме, культурологічного, етнолінгвістичного, наративного, семіотичного та лінгвопоетологічного.Актуальність запропонованої роботи зумовлена загальною спрямованістю лінгвопоетологічних, лінгвокультурологічних, наратологічних і лінгвосеміотичних студій на комплексне вивчення художнього образу прозового тексту, виявлення засобів втілення в різних площинах художнього тексту етнокультурних і міфологічних уявлень, особливостей світосприйняття певного етносу крізь призму художніх образів, образу оповідача зокрема. Об'єктом дослідження є образ оповідача сучасних англомовних амеріндіанських прозових текстів у лінгвокультурному висвітленні.Предметом є етнокультурна природа різних типів оповідачів в сучасних англомовних амеріндіанських прозових текстах.Мета дослідження полягає у комплексному вивченні лінгвокультурних проявів образу оповідача в сучасних англомовних амеріндіанських прозових текстах крізь призму етнокультурного орнаменталізму.Матеріалом дослідження слугують сучасні англомовні амеріндіанські прозові тексти (Л. Ердріч, Н.С. Момадея, Л. Оуенса, Л.М. Сілко, Л. Хоган) загальною кількістю 3818 сторінок, в яких образ оповідача розгортається в різних етнонаративах і, одночасно, як втілення представника певної етнокультури впливає на етноспецифіку наративів аналізованих художніх текстів. Наукова новизна роботи визначається, по-перше, тим, що аналіз етнокультурної специфіки нарації англомовних амеріндіанських прозових текстів здійснюється комплексно, з урахуванням теоретичних розробок лінгвопоетики, етнолінгвістики, лінгвосеміотики, наратології, лінгвокультурології; з цих же позицій уточнюються поняття "оповідач етнокультурного наративу", "етнонаратив", "етнопоетика", "лінгвопоетичний еклектизм". По-друге, шляхом застосування методів лінгвопоетики, лінгвокультурології, етнолінгвістики, мультимодальної лінгвістики і наратології формулюються засади теорії художнього образу оповідача в етнокультурному наративі; шляхом комплексного, лінгвокультурологічного, етнолінгвістичного і наративного, підходу у роботі запропоновано типи оповідача етнокультурного наративу.^UThe thesis is devoted to the linguocultural study of the narrator 's literary image in modern Amerindian prosaic texts applying the complex of interdisciplinary approaches such as linguocultural studies, ethnolinguistic studies, narrative studies, semiotic studies and linguopoetic studies.The topicality of the thesis is grounded on the general focus of linguopoetological, linguocultural, narratological and linguosemiotic studies on the complex investigation of the literary image of the prosaic text, revealing the means of embodiment in different its levels the ethnocultural and mythological ways of understanding and perception of the world by the concrete ethnos through the prism of literary images, the image of the narrator in particular.The object of the research is the image of the narrator in modern English Amerindian prose in the linguistic and cultural perspective.The subject is the ethnocultural nature of the different types of narrators in modern English Amerindian prosaic texts. The purpose of the study is in the complex study of linguocultural features of the narrator's image in modern English Amerindian prosaic texts through the prism of the ethnocultural ornamentalism. The novels of the novelists – N. S. Momaday, L. M. Silko, L. Erdrich, L. Hogan, L. Owens – constitute the material of investigation with a total of 3818 pages, in which the image of the narrator unfolds in different ethno-narratives and influences the ethnospecificity of the narratives of the texts under analysis.The novelty of the work is determined firstly by the fact that the analysis of ethnocultural specifics of the narration of English Amerindian prosaic texts is studies in complex, taking into account theoretical developments in linguopoetics, ethnolinguistics, linguosemiotics, narratology, linguoculturology; the notions of "the narrator of ethnocultural narrative", "ethnonarrative" and "ethnopoetics", "linguopoetic eclectism" are specified in the given work. Secondly, by means of applying the methods of linguopoetics, linguoculturology, ethnolinguistics, multimodal linguistics and narratology, the principles of the theory of the narrator's literary image in ethnocultural narrative are formulated; by means of a set of approaches, such as linguocultural, ethnolinguistic and narrative, the types of the narrator in ethnocultural narratives are suggested in the thesis.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Вишина М.Ю. 
Міфопоетична парадигма художньої образності у "Повісті врем'яних літ": автореф. дис... канд. філол. наук: 14.01.10 / М.Ю. Вишина ; Нац. ун-т "Києво-могилян. акад.". — К., 2009. — 20 с. — укp.

Досліджено міфологічні джерела, використані авторами "Повісті врем'яних літ" у формуванні образної системи літописного тексту. На підставі результатів міфологічного аналізу даного твору встановлено, що літописці у процесі укладання тексту використовували різноманітні усні та писемні джерела, серед яких особливу увагу приділяли міфологічним (місцевим і запозиченим). Виділено такі групи міфів: східнослов'янські (автохтонні), тюркські, скандинавські, античні та біблійні. У групі автохтонних міфів проаналізовано космогонічні, топонімічні, історичні та ритуально-обрядові, мотиви й образи яких залучено до художньої структури літопису. З'ясовано, що автохтонні міфи засобами літописної образності виражають архаїчну інформацію про світоглядні та художні уявлення етносів, які населяли сучасну територію України. Доведено факт залучення до літопису інокультурного художнього досвіду, з урахуванням якого уточнено уявлення про міжетнічні, міжнародні контакти Русі протягом X - XII ст. і зроблено висновок про синтетичний характер творчості давніх літописців, їх широку обізнаність з різноманітними джерелами (усними та писемними). На підставі міфологічного аналізу "Повісті врем'яних літ" аргументовано доведено літературність літопису, поєднання у ньому художності з історизмом.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)3-334 +
Шифр НБУВ: РА363517

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Герій О.О. 
Орнамент Софії Київської (генеза, типологія, художньо-функціональні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / О.О. Герій ; Львів. акад. мистец. — Л., 2003. — 19 с. — укp.

На підставі комплексного аналізу широкого кола зразків східнохристиянського орнаменту визначено характер спорідненості орнаменту київського собору з мистецтвом Візантії та Сходу, прослідковано генезу основних орнаментальних мотивів Софії Київської, їх графічні та семантичні трансформації у процесі переходу з нехристиянського у християнське мистецтво. Орнамент храму Св. Софії в Києві розглянуто у його зв'язках з ідейно-символічними завданнями митрополичного собору, його архітектурою та іконографією, виявлено його локальні художні особливості, прослідковано закономірності розміщення орнаментальних композицій в інтер'єрі храму. Виділено низку важливих функцій орнаменту в системі оздоблення собору, які незамінні іншими образно-пластичними засобами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР-2К)927.166.21 + Щ113(4УКР-2К)927.166.21 + Щ113(4УКР-2К)927.166.21 + Щ113(4УКР-2К)927.166.21
Шифр НБУВ: РА326223

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
14.

Гладиш М. Л. 
Регіональна інтеграція країн Північної Європи: автореф. дис. ... канд. політ. наук : 23.00.04 / М. Л. Гладиш ; Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. — Л., 2011. — 19 с. — укp.

Встановлено, що північноєвропейські держави можна вважати плюралістичним комплексом, з чітко окресленими елементами єдності. Скандинавські країни беруть активну участь у євроінтеграційних процесах з урахуванням національних і регіональних інтересів. Відносини між Україною та північноєвропейськими державами розвиваються на засадах подібності підходів до вирішення актуальних питань міжнародної політики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф4(41)
Шифр НБУВ: РА382007 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
15.

Гуменюк О.М. 
Любовна лірика в кримськотатарському пісенному фольклорі: тематичні мотиви, особливості поетики: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.07 / О.М. Гуменюк ; НАН України, Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Розкрито значення ліричної пісні у жанровій системі національного фольклору, осмислено особливу роль у ній пісні кохання. Досліджено тематичні мотиви й особливості поетики кримськотатарської фольклорної любовної лірики. Розглянуто макам - старовинний фольклорний жанр, в якому превалюють тужливі любовні мотиви та зрідка означаються світлі надії. Доведено, що глибинна емоційність зразків цього жанру поєднується з філософічною медитативністю. Проаналізовано найбільш поширений у кримськотатарському пісенному фольклорі жанр легкої ліричної пісні, в якому також превалюють любовні мотиви. З'ясовано, що для цих пісень характерна жвавість, часто грайливість, яка ефективно контрастує з відчутною у них елегійною тональністю. У легких ліричних піснях виділено три основні цикли - пісні сумного кохання, долання тривог і скрут, щасливої любові. Зроблено висновок, що характерними особливостями поетичного світу кримськотатарської народної любовної пісні є проникливе осягнення печалей і радостей кохання, передача широкої гами почуттів, тонких настроєвих відтінків, інтонаційне багатство, мальовнича метафоричність і символічна сконденсованість лаконічної образності, динамічний розвиток ліричного сюжету, за яким нерідко вгадуються обриси сюжету фабульно-оповідного, стрункість і вигадливість композиції (лінійної, ретроспективної, мозаїчної, система експресивних повторів, яка посилює орнаментальність і чітку злагодженість викладу, вишукана звукова та ритмічна організація.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш3(4УКР=632.94)-631 +
Шифр НБУВ: РА368973

Рубрики:

      
16.

Зубашевський Н. П. 
Ранньодержавні інститути на Русі та у Скандинавії: порівняльний аналіз: автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.02 / Н. П. Зубашевський ; НАН України ; Ін-т українознав. ім. І. Крип'якевича ; Ін-т народознав. — Л., 2011. — 19 с. — укp.

Здійснено порівняльний аналіз типологій історичного розвитку ранньодержавних владних інститутів руського полюддя та скандинавської вейцли й інституту данництва у процесах соціо- та політогенезу. Процеси виникнення, утвердження, розвитку, контекстуальної трансформації даних інститутів співвіднесено з послідовними типами соціально-політичних систем за переходу від родоплемінного до феодального суспільства у Східній та Північній Європі. Збалансоване поєднання прагматичних аспектів і соціально-політичних ритуалів у поліфункціональних комплексах систем полюддя і вейцли визначило ключову роль даних інститутів у формуванні історичних прототипів системи оподатковування, механізмах реалізації влади, легітимізації її інститутів. Порівняльний аналіз інститутів полюддя та вейцли, умов та особливостей виникнення і функціонування руських погостів і скандинавських хусабю дозволяє констатувати типологічну близькість історичного розвитку давньоскандинавського та руського регіонів, паралельність і синхронність процесів соціального та політичного розвитку на Русі й у скандинавських країнах протягом раннього та класичного середньовіччя.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)41-5 + Т3(411)41-5
Шифр НБУВ: РА379413 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
17.

Кіндер К.Р. 
Семантика пластичних символів народної танцювальної культури українців: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / К.Р. Кіндер ; Київ. нац. ун-т культури і мистец. — К., 2007. — 19 с. — укp.

Здійснено комплексне аналітичне дослідження танцювальної символіки українського народного танцю в історичному контексті. Запропоновано теоретичне узагальнення стосовно проблематики пластичного символу. Проаналізовано найбільш традиційні побудови та хореографічну лексику українського народного танцю. Наведено інтерпретацію орнаментальних мотивів ужиткового мистецтва як графічного "запису" символічних структур танцю, здійснено класифікацію танцювальної символіки за образно-семантичними ознаками. Пластична мова української народної танцювальної культури є синтезом певних елементів, а саме: руху, малюнку, художнього образу, що відіграють роль символічної форми вираження смисложиттєвих домінант людського буття.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ325(4УКР) + Щ320.54 +
Шифр НБУВ: РА349315

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
18.

Коденко І. І. 
Історичне виконавство як тенденція музичного мистецтва останньої третини ХХ – початку ХХІ століття. / І. І. Коденко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено обґрунтуванню та вивченню специфіки старовинної музики, виявленню різних підходів до інтерпретування у сфері автентичного виконавства. В роботі окреслено ґенезу «автентизму» як музичного мистецтва останньої третини ХХ – початку ХХІ століття, виявлено шляхи становлення жанрів музики епохи Бароко, особливості їх конструювання, сформульовано методологічні принципи вивчення феномену старовинної музики як кореляції методів «реконструкції» і «деконструкції», що здійснюється на базі аналізу історичних наукових джерел. Наукова новизна отриманих результатів пов'язана з введенням у науковий обіг недостатньо досліджених в мистецтвознавстві джерел, що присвячені старовинній музиці і способам її виконання; виявленням стратегії підготовки музикантів-виконавців, аналізом виконавських інтерпретацій відомих солістів та ансамблів, чия творчість пов'язана з автентичним виконанням музики епохи Бароко. У дисертації використаний системний підхід до вивчення старовинної музики, збудований цілісний комплекс взаємопов'язаних елементів (за допомогою якого виявлено: етапи розвитку історичного виконавства, методи аналізу, розглянуто стилі композиторів епохи Бароко, координати драматургічної цілісності, здійснено порівняльний аналіз інтерпретацій солістів академічного і автентичного напрямів). Оскільки питання дослідження особливостей старовинної музики актуальне і сьогодні, то сучасні дослідники продовжують вивчати роботи попередників і вносять своє бачення в формулювання виконавських принципів «автентизму» (акустика, інструментарій, темп, орнаментика, динаміка та ін.). Формулюються методологічні принципи вивчення феномену автентичного виконавства, роз'яснюються атрибути методів «реконструкції» і «деконструкції» стосовно до відтворення історичної інтерпретації старовинної музики. Завдяки кореляції методів «реконструкції» та «деконструкції» відбувається відтворення історичного образу і сенсу музичної культури Ренесансу і Бароко.^UThe dissertation is devoted to substantiation and study of the specifics of ancient music, identification of different approaches to interpretation in the field of authentic performance. The work outlines the genesis of "authenticism" as a musical art of the last third of the 20th – early 21st century, has identified the ways of formation of genres of Baroque music, features of their construction, formulated methodological principles of studying the phenomenon of ancient music as a correlation of methods of "reconstruction" and "deconstruction", based on the analysis of historical scientific sources. The scientific novelty of the obtained results is connected with the introduction into scientific circulation of insufficiently researched in art history sources devoted to ancient music and ways of its performance; identifying the training strategy of musicians-performers, analysis of performance interpretations of famous soloists and ensembles, whose creative work is associated with the authentic performance of Baroque music.This study uses a systematic approach to the study of ancient music, has built a holistic set of interconnected elements (which revealed: stages of development of historical performance, methods of analysis, the styles of Baroque composers, coordinates of dramatic integrity, comparative analysis of interpretations of academic and authentic soloists have been considered).Since the question of studying the features of ancient music is relevant today, modern researchers continue to study the work of predecessors and put their vision into the formulation of the performing principles of "authenticism" (acoustics, instruments, tempo, ornamentation, dynamics, etc.). The methodological principles of studying the phenomenon of authentic performance are formulated; the attributes of the methods of "reconstruction" and "deconstruction" are explained – in relation to the reproduction of the historical interpretation of ancient music. Due to the correlation of the methods of "reconstruction" and "deconstruction", the historical image and meaning of the musical culture of the Renaissance and Baroque are reproduced. The uniqueness of each historical situation and the significance of the context of the epoch, in which the emergence of appropriate tools, canons of musical notation and performance take place, are determined.The issues outlined and posed in the developments of researchers of the origins of the authentic movement, which continue to be actively studied and developed, are stated. At the beginning, "single" amateur soloists (early 20th century, in the circle of family and friends) became interested in the authentic performance of ancient music, later various instrumental ensembles appeared, and baroque vocal art gradually developed. The application of the method of "reconstruction" has led to thinking over the understanding and change of all means of expression: tempo, movement, instrumentation, touches and strokes – even the tasks and meaning of music as an art form. "Deconstruction" involves "shifting the focus" in identifying the role of details, which decipher the meaning of the composition. The use of this method by authenticism scholars clarifies the inaccuracy of many developments and conclusions about ancient music, helps the modern listener to improve their understanding of the relevant culture of the era.Owing to the constant searches and discoveries of musicians-researchers and performers-authenticists, new various facets and meanings of the reproduced music of ancient composers are opened. The global significance of the role functions of instruments and the transformation of their acoustic and timbre-dynamic characteristics, which are used in the restoration of Baroque music, are determined.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Коновалова О.В. 
Антропоморфні мотиви української народної орнаментики ХІХ - ХХ століть (іконографія, символічний контекст, художні особливості): автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.06 / О.В. Коновалова ; Прикарпат. нац. ун-т ім. В.Стефаника. — Івано-Франківськ, 2010. — 19 с. — укp.

Проаналізовано антропоморфні мотиви народної орнаментики досліджуваного періоду як своєрідного явища українського декоративно-прикладного мистецтва. Встановлено історичні етапи генезису та розвитку, уточнено термінологію. Проаналізовано іконографію, з'ясовано відображення у символіці мотивів істотних змін селянського світогляду. Розкрито засоби художньої виразності мотивів і виявлено широку різноманітність силуетних, колористичних і фактурних рішень. Сформовано типологію, яка враховує іконографічні та стилістичні особливості зображень. Визначено універсальні й унікальні особливості антропоморфних мотивів української народної орнаментики у східноєвропейському контексті.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ124.3(4УКР)0
Шифр НБУВ: РА375044 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
20.

Копоть В.О. 
Концептуальні основи правового реалізму: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.12 / В.О. Копоть ; Київ. нац. ун-т внутр. справ. — К., 2008. — 15 с. — укp.

Досліджено проблему праворозуміння. Охарактеризовано правовий реалізм як філософсько-праву течію. Вивчено позитивні та негативні особливості американського та скандинавського напрямків правового реалізму. Розкрито значення концепції правового реалізму та її актуальність за сучасних умов розвитку правової системи. Систематизовано ідеї правових реалістів та сформульовано оновлену концепцію правового реалізму. Висвітлено результати проведеного соціологічного опитування серед суддів для з'ясування рівня праворозуміння та значення права для суспільства, а також охарактеризовано виваженість і раціональність положень концепції правового реалізму. Визначено вплив ідей правових реалістів на розвиток інших наукових доктрин праворозуміння та вирішення проблем суддівського розсуду. Наведено пропозиції стосовно вдосконалення системи правосуддя, вітчизняної правової системи й освіти.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х002 в + Х002 в
Шифр НБУВ: РА357744

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського